Zoekresultaat 101 - 110 van 111 resultaten

  • Geheimhouding persoonsgegevens

    U kunt de gemeente vragen uw persoonsgegevens niet aan bepaalde personen of instanties door te geven. Dit kan voor uzelf en voor kinderen tot 16 jaar. U kunt de geheimhouding van uw persoonsgegevens ook weer stopzetten. Let op: de geheimhouding geldt niet voor deurwaarders, notarissen en overheidsinstellingen zoals de Belastingdienst, UWV of de Sociale Verzekeringsbank. Die instanties hebben uw gegevens nodig om hun wettelijke taak uit te voeren. Direct regelen Vul het webformulier in Afspraak maken voor: Geheimhouding persoonsgegevens Hoe werkt het? Op het stadskantoor: Maak een afspraak. Vul samen met een medewerker het formulier ‘verzoek geheimhouding persoonsgegevens’ in. Wij verwerken uw verzoek daarna direct in de Basisregistratie Personen (BRP). Schriftelijk: Stuur een brief met uw verzoek naar gemeente Vlaardingen, t.a.v. klantcontactcentrum, postbus 1002, 3130 EB Vlaardingen. Stuur een kopie van uw identiteitsbewijs mee. Vul het formulier ‘verzoek geheimhouding persoonsgegevens’ in, onderteken het en stuur het mee met de aanvraag. Vul voor minderjarige kinderen apart een formulier ‘verzoek geheimhouding persoonsgegevens’ in. Heeft u in meerdere gemeentes gewoond? Vul dan het formulier voor iedere gemeente apart in en stuur het ook op naar de andere gemeente(s). 3 werkdagen na ontvangst van uw verzoek is de wijziging verwerkt in de Basisregistratie Personen (BRP). Uw persoonsgegevens worden na toekenning van het verzoek om geheimhouding niet doorgegeven aan: niet-commerciële instellingen, zoals sport- en muziekverenigingen; stichtingen met een maatschappelijke functie; de Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie (SILA), die de ledenadministratie bijhoudt voor kerkgenootschappen. De gemeente geeft uw persoonsgegevens nooit aan: particulieren; commerciële instellingen. Kosten Geen Heeft u nog vragen? Bekijk de vragen en antwoorden. U kunt ook een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.

  • De Buitenlijn (meldpunt openbare ruimte)

    Ziet u losliggende stoeptegels, kapotte verlichting, overhangend groen, een omvergereden paaltje, een kapot speeltoestel, zwerfvuil, een gat in de weg, een omgewaaide boom, een scheefstaand verkeersbord, illegale dumpingen? Of andere overlast, schades of problemen? Maak een melding! Direct regelen Melding openbare ruimte maken Hoe werkt het? Maak de melding snel en makkelijk via de gratis BuitenBeterApp. U kunt ook een melding maken via het digitale formulier. Spoedeisende meldingen buiten kantoortijden kunt u doorgeven via (010) 248 4777. Heeft u buiten kantoortijden een melding over handhaven die niet kan wachten, neem dan contact op met de wijkagent via: 0900 - 8844. Bij spoedeisende meldingen wordt het gevaar binnen 24 uur weggehaald. Bij andere problemen wordt uw melding tussen 4 en 20 werkdagen afgehandeld. Planning Sommige werkzaamheden gaan volgens een vaste planning en hoeft u daarom niet te melden. Als u over deze werkzaamheden toch een melding maakt, dan handelen we deze af volgens de planning die er al is. Dit geldt onder andere voor onkruid en riet verwijderen, (lang) gras maaien en afvalbakken legen. Hoe lang duurt het? De meeste werkzaamheden duren maximaal 4 werkdagen. Als wij dat niet halen, dan laten we u dat weten. Soms kan het langer duren dan verwacht voordat we de melding kunnen oplossen. De gemeente is bijvoorbeeld afhankelijk van beschikbaarheid van aannemers of leveranciers en van levertijden van goederen. Ook het weer kan ervoor zorgen dat het oplossen langer duurt. Bij spoedeisende meldingen wordt het gevaar binnen 24 uur weggehaald. Meldingen met een langere servicenorm: schade aan openbare gebouwen, scholen, kerktorens of sportvelden: 10 werkdagen parkeerplaats belijnen: 20 werkdagen verkeersbord of wegbelijning:  20 werkdagen autowrak / caravans of aanhangers:  6 werkdagen ongedierte, dode of zieke dieren:  6 werkdagen achtergelaten of gedumpte fietsen, scooters of brommers:  30 werkdagen lamp of armatuur van lantaarnpaal vervangen:  7 werkdagen kabelbreuk / stroomvoorziening lantaarnpalen herstellen: een aantal weken controle zieke of dode boom: 20 werkdagen Controle en boetes Meldingen voor Toezicht en Handhaving kunt u ook doorgeven via de BuitenBeterapp, het digitale formulier of via uw buurtagent, telefoon: 0900 - 8844. Medewerkers van Toezicht en Handhaving kunnen een bekeuring geven als zij mensen die in overtreding zijn betrappen. Opgeruimd staat netjes, zo houden we Vlaardingen schoon, heel en veilig De gemeente onderhoudt de buitenruimte. Van onkruid verwijderen tot het vegen van straten. Veel van deze werkzaamheden voeren we uit volgens een vaste planning. Als we hier meldingen over ontvangen, lossen we deze op tijdens de geplande werkzaamheden. Als er een gevaarlijke situatie is, nemen we direct actie. Hieronder leest u hoe we met uw meldingen omgaan en hoe u de gemeente kunt helpen. Bomen snoeien of kappen Geven bomen overlast? Jazeker, dat kan. Denk maar eens aan herfstbladeren, luizen of schaduw. Dit is echter geen reden om bomen te kappen of snoeien. Want wist je dat een volwassen boom evenveel koelt als 10 airco’s? Iedere dag zuurstof maakt zodat wij kunnen ademen en een perfecte leefomgeving is voor bijvoorbeeld vogels en vleermuizen? De waarde van je huis stijgt wanneer die in een groene omgeving staat. Ziet u een boom die ziek is help ons dan en geef dit door via een melding.  Misschien is het goed om te weten dat elke boom in Vlaardingen eens in de drie jaar gecontroleerd wordt op veiligheid. Blijkt de veiligheid in gevaar dan wordt de boom gekapt. De gemeente heeft maandelijks overleg met Stichting Boombehoud Vlaardingen samen maken weloverwogen beslissingen over ons boombestand. Kijk eens op de site: boombehoud.nl  Bosplantsoen Bosplantsoen zijn groenstroken met een natuurlijk karakter. ze bestaan uit een mix van bomen, struiken en kruiden en zijn een walhalla voor insecten, amfibieën, vogels, kleine zoogdieren. Ook allerlei zwammen en paddenstoelen profiteren van deze natuurlijke groenstroken.  Onderhoud is nodig om ongewenste dominante soorten te verwijderen. Zo kan de groenstrook zich mooi ontwikkelen en blijft de variatie bestaan. Door het snoeien en dunnen komt er meer licht op de bodem daardoor krijgen ook kruiden een kans om te groeien. Wanneer voeren we het onderhoud uit? Elke vier jaar wordt er gesnoeid zodat de struiken weer verjongen. Het snoeien gebeurt altijd in de winterperiode ongeveer tussen 1 november en 1 maart. De eerste meter onderhouden we volgens een vaste planning zodat het groen langs het fietspad of straat in toom gehouden wordt. Schoffelen doen we nooit in deze natuurlijke groenstroken. Maaien met het oog voor de natuur We maaien steeds meer met oog voor de natuur. Ons klimaat veranderd en dat heeft impact op de natuur. Vlaardingen koestert haar stadsnatuur en daarom maaien we waar het moet en laten het gras groeien waar het kan. Op die manier krijgen bloemen weer een kans om te bloeien. Daardoor creëren we een mooi leefgebied voor bijen en vlinders. Waar moet het gras kort gehouden worden? Voetbalveld, honden uitlaatveld, evenementen terrein of voor de verkeersveiligheid bij kruispunten, daar houden we het gras kort. Hier laten we het maaisel liggen. Waar laten we het gras groeien? We laten het groeien waar het kan. Op die manier krijgen kruiden de kans om te bloeien. Hierin hebben we verschillende smaken. Extensief maaien: 1 maal per jaar. Dit zijn veelal ruige stukken waar riet en bramen mogen groeien omdat we ook ruimte willen geven bijvoorbeeld de dwergmuis deze muis maakt een fraai gevlochten nestje tussen de rietstengels. Ook verschillende riet bewonende vogels hebben baat bij rietkragen. Bramen bieden naast nectar, stuifmeel en natuurlijk overheerlijke bramen goede schuil- en nestgelegenheid voor insecten, vogels en kleine zoogdieren. Het kan zomaar zijn dat een egel zijn winterslaapje doet onder de beschutting van een bramenstruik. Extensief maaien: 2 maal per jaar Dit zijn kruidenrijke graslandjes of bermen. De exacte maaibeurt wordt mede bepaald door het weer, de bloei van de aanwezige planten en dieren die in de voortplantingsperiode zijn. Bijvoorbeeld een eend die aan het broeden is gaan we natuurlijk niet verstoren. Of wanneer er massaal jonge kikkertjes of padjes aan land komen blijven wij uit de buurt. Het kan dus best zo zijn dat u gewend bent aan een maaibeurt in juli maar dat we die uitstellen tot de dieren gevlogen zijn.  Ook laten we altijd een stuk vegetatie staan zodat dieren in de winterperiode kunnen schuilen. Extensief maaien: 3 maal per jaar doen we in verband met de verkeersveiligheid bijvoorbeeld bij kruispunten. Nectar onder het mes Op plekken waar het kan laten we het gras net iets hoger groeien zodat madeliefje, paardenbloem en bijvoorbeeld klaversoorten de tijd krijgen om te bloeien. Hier profiteren allerlei insecten van. De insecten vormen weer een bron van voedsel voor vogels, amfibieën  en kleine zoogdieren. Op deze locaties maaien we 12 keer per jaar. We laten bij elke maaibeurt een stuk vegetatie staan, dit noemen we gefaseerd maaien. Behalve de intensief gemaaide gazons daar wordt alles in 1 maaibeurt verwijderd. Heggen knippen Hagen zijn belangrijk voor allerlei dieren. We hebben in onze gemeente verschillende hagen. Bladverliezende, zoals bijvoorbeeld de zuurbes. Dit is een prikkelende dame die een veilige rustplaats biedt aan vogels. De oude vertrouwde ligusterhaag is niet alleen een mooie schuil- en nestelplek maar tevens restaurant. Kent u bijvoorbeeld de ligusterpijlstaart? Deze nachtvlinder is een lust voor het oog maar haar rups knabbelt wel een beetje aan de haag in uw straat. Naast bladverliezende hagen hebben we ook wintergroene hagen bijvoorbeeld taxus of hulst. Ook hier komen de vogels rusten en snoepen van de bessen. Een combinatie van bladverliezend en wintergroen zijn Zeeuwse hagen. Hier kun je zelfs een roos in vinden. Daar komen veel wilde bijen op af. Zo als u heeft kunnen lezen Vlaardingen behaagd! Om u en de Vlaardingse Stadsnatuur te behagen knippen we de heggen twee keer per jaar. Heestervak schoffelen De gemeente schoffelt de vakken met heesters het hele jaar door. Het snoeien van heesters gebeurt 1 keer in het winterseizoen en 1 keer in het zomerseizoen (verwijderen overhangende takken). Het achtergebleven schoffelvuil wordt binnen 4 werkdagen en voor het weekend opgeruimd. U hoeft geen melding te maken want het schoffelen en het opruimen is al ingepland. Herfstbladeren De gemeente ruimt van 15 oktober tot en met 15 januari herfstbladeren van de straat op, zodat wegen minder glad zijn en begaanbaar blijven. We kunnen uw hulp hard gebruiken. Veeg gerust uw eigen straatje schoon. Als u een kliko voor GFT heeft mogen daar de herfstbladeren bij. Op de juiste manier gerecycled levert dat mooie compost op. We laten het blad liggen waar het kan. Bijvoorbeeld in plantvakken met heesters. Zo heeft de Vlaardingse Stadsnatuur mogelijkheden om te schuilen. Niet alleen egels en bosmuisjes hebben hier profijt van maar ook allerlei paddenstoelen, insecten en amfibieën. Het bladafval is dus geen afval maar eigenlijk een warme winterdeken. Hondenpoep / poepzuiger Er zijn in Vlaardingen zo’n 70 locaties voor het uitlaten van honden. U moet de hondenpoep overal opruimen. Behalve in de met groene borden aangegeven uitlaatgebieden. De hondenpoepzuiger rijdt alleen de uitlaatvelden langs om de poep op te ruimen. Alle andere locaties die hier buiten vallen worden niet opgeruimd, omdat dit opruimplicht locaties zijn. U kunt melding doen als u klachten heeft over de (route van de) hondenpoepzuiger, het maaien van uitlaatvelden of als mensen zich niet houden aan het beleid van opruimen en aanlijnen. Riet Riet blijft staan tot 1 november. Op veel plekken broeden tot die tijd vogels. Als ergens de doorstroming in het geding komt, wordt dat in overleg met het Hoogheemraadschap weggehaald. Op zogenaamde zichtplekken wordt het riet wel weggehaald. Bijvoorbeeld bij een bankje dat uitkijkt over het water en bij steigers en plekken voor vissers. Voordat het riet wordt verwijderd, wordt een ecologische scan gedaan, om te kijken of er dieren aan het broeden zijn. Ieder jaar wordt voor 1 november 80% van het riet verwijderd. 20% blijft staan als schuilplek voor dieren. Die 20% is ieder jaar op verschillende plekken. Straatverlichting Doet de straatverlichting het niet? Maak dan een melding. Geef bij de melding het volgende door: De straat waar de lichtmast staat en het lichtmastnummer (het nummer staat op een gele sticker op circa 2 meter hoogte op de mast geplakt) Als het nummer niet op de lichtmast staat of niet leesbaar is, geef dan het dichtstbijzijnde huisnummer door. Als er meerdere lichtmasten uitstaan, geef dan alle lichtmastnummers aan of geef aan dat het om de hele straat gaat. Specificeer wat het probleem is. Bijvoorbeeld lamp uit, lichtmast staat scheef, lichtmast is beschadigd.  LET OP! Gaat het om een storing buiten kantoortijden die zorgt voor een gevaarlijke situatie (bijvoorbeeld een zwaar beschadigde lichtmast of armatuur, of een omgevallen lichtmast) meldt deze dan NIET via de buitenlijn maar bel direct onze wachtdienst telefoon 010-2484777, zo kunnen we de gevaarlijke situatie snel oplossen. Wij streven ernaar om reguliere lampstoringen binnen 5 werkdagen op te lossen. Bij beschadigde lichtmasten of armaturen kan de oplostijd soms aanzienlijk langer duren doordat (speciaal) materiaal besteld moet worden. Als een storing wordt veroorzaakt door een ondergrondse netwerkstoring zijn we afhankelijk van netbeheerder Stedin en wettelijke bepalingen, waardoor de doorlooptijd kan oplopen naar enkele weken.  Straten vegen of repareren Straten vegen we 12 keer per jaar. Dit doen we om verstoppingen in putten te voorkomen. Is de straat vuil, dan hoeft u dit niet te melden, daar hebben we al een planning voor gemaakt. Ziet u schade, zoals losliggende tegels, verzakkingen in de bestrating, vervaagde belijning of gaten in de weg? Dan is dat gevaarlijk! Maak dan wel een melding. Toegankelijkheid (voor mensen met een beperking) Zit u in een rolstoel? Of bent u blind of slechtziend? Mensen met een beperking komen soms in de buitenruimte hindernissen tegen. Een trottoir met een onhandig aangelegde op- en afrit? Een doodlopende geleidelijn? Of andere onnodige hindernissen? U kunt ze melden via de Buitenlijn. Vuurwerk afsteken en opruimen U mag vuurwerk alleen afsteken tussen 31 december 18.00 uur en 1 januari 02.00 uur van het daarop volgende jaar. U kunt een boete van € 100 krijgen als u vuurwerk afsteekt buiten deze tijden. En uw vuurwerk wordt in beslag genomen. Het afsteken van illegaal vuurwerk is verboden en wordt zwaarder bestraft of beboet.   De gemeente heeft ook vuurwerkvrije zones. U moet het vuurwerkafval zelf opruimen.  Gespecialiseerde bedrijven mogen ook buiten deze periode tijdens een evenement vuurwerk afsteken. Hiervoor moet ontheffing worden aangevraagd bij de Milieudienst Rijnmond (DCMR). Kijk voor meer info op www.dcmr.nl.  Hoort of ziet u dat iemand vuurwerk afsteekt buiten de toegestane tijden? Of op plekken waar dit niet mag? Maak dan een melding. Denkt u dat iemand illegaal vuurwerk opslaat, verkoopt of afsteekt? Dan kunt u dit melden bij de politie via 0900-8844. Schade door vuurwerk Ziet u in uw omgeving schade door vuurwerk? U kunt vuurwerkvandalisme melden bij de gemeente melden via de BuitenBeter-app. In de app staat aan het einde van het jaar de categorie ‘Vuurwerkvandalisme – schade door vuurwerk’. De categorie vindt u terug bovenaan de problemenlijst.  Zwerfafval / zwerfvuil Zwerfafval is een van de grootste ergernissen. Het zorgt voor een rommelig straatbeeld, is schadelijk voor het milieu en vormt een bedreiging voor dieren. Onder zwerfafval verstaan we het kleine afval dat rondslingert op straat, zoals verpakkingen en sigarettenpeuken. Wat doet de gemeente? Om de straten schoon te houden, plaatst de gemeente afvalbakken in de openbare ruimte. Deze worden op maandag, woensdag en vrijdag geleegd. Daarnaast worden de straten dagelijks schoongemaakt door onze medewerkers. We werken voortdurend aan een nette en leefbare omgeving voor iedereen. Waarom is zwerfafval schadelijk? Zwerfafval breekt vaak langzaam af, en sommige soorten afval verdwijnen zelfs nooit helemaal uit het milieu. Bij een sigarettenpeuk duurt dit 2 tot 12 jaar, een blikje minimaal 50 jaar en glas- en plastic flessen breken helemaal niet af Het afval dat in het milieu blijft, kan schadelijk zijn voor dieren. Dieren kunnen zich verwonden aan scherpe voorwerpen, verstrikt raken in plastic, of per ongeluk afval eten, wat gevaarlijk is voor hun gezondheid. Door zwerfafval op te ruimen, dragen we bij aan een gezonde en veilige leefomgeving voor mens en dier. Heeft u nog vragen? Bekijk de vragen en antwoorden. U kunt ook een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.

  • Parkeren grote voertuigen

    In onze gemeente gelden regels voor het parkeren van grote voertuigen. Dit zorgt ervoor dat onze straten netjes en veilig blijven. We geven u een overzicht van de regels. Soms gelden er meerdere verboden tegelijk, soms geldt er een verbod. Valt u voertuig onder een van de verboden, dan mag u niet parkeren op de aangewezen plaats en/of tijd. Is uw voertuig met lading minder lang dan 6 meter en lager dan 2,3 meter? Dan is uw voertuig geen groot voertuig. Let op: misschien geldt er nog wel een parkeerverbod op een andere grond op de plaats waar u wilt parkeren, bijvoorbeeld omdat het voertuig de gelegenheid biedt tot het slapen in het voertuig. Is uw voertuig met lading langer dan 6 meter of hoger dan 2,3 meter? Dan is er sprake van een groot voertuig. Vanwege het uiterlijk aanzien mag dit voertuig niet binnen de bebouwde kom van Vlaardingen geparkeerd worden behalve op een aantal specifieke plaatsen. De specifieke plaatsen waar geparkeerd mag worden zijn bedrijventerrein Groot Vettenoord, bedrijventerrein De Vergulde Hand, bedrijventerrein ’t Scheur, het parkeerterrein gelegen ten noordwesten van de Marathonweg (nabij de aansluiting met de Westlandseweg), de parkeerplaatsen gelegen aan de Vulcaanweg, Koningin Wilhelminahaven Noordzijde, Koningin Wilhelminahaven Zuidoostzijde, Koningin Wilhelminahaven Zuidzijde, Doggerstraat en Waterleidingstraat. Naast het verbod vanwege het uiterlijk aanzien geldt er ook een parkeerverbod voor grote voertuigen vanwege de schaarse parkeergelegenheid. Om te bepalen of er sprake is van een groot voertuig geldt voor dit verbod dat een groot voertuig elk voertuig is dat (met lading) langer is dan 6 meter.  Dit verbod is net iets anders dan het verbod waarover u zojuist las. Van maandag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 18.00 uur geldt er geen verbod op deze grond. Buiten deze tijden geldt dat een groot voertuig niet binnen de bebouwde kom geparkeerd mag worden behalve op een aantal specifieke plaatsen. Groot Vettenoord, bedrijventerrein De Vergulde Hand, bedrijventerrein ’t Scheur, het parkeerterrein gelegen ten noordwesten van de Marathonweg (nabij de aansluiting met de Westlandseweg), de parkeerplaatsen gelegen aan de Vulcaanweg, Koningin Wilhelminahaven Noordzijde, Koningin Wilhelminahaven Zuidoostzijde, Koningin Wilhelminahaven Zuidzijde, Doggerstraat en Waterleidingstraat. Wegen met speciale regels Voor de volgende wegen gelden daarbij nog speciale regels: de parkeerplaatsen gelegen aan de Vulcaanweg, Koningin Wilhelminahaven Noordzijde, Koningin Wilhelminahaven Zuidoostzijde, Koningin Wilhelminahaven Zuidzijde, Doggerstraat en Waterleidingstraat. Dit is een gebied waar wonen, werken en horeca samen komen. Daarom is er in het weekend extra vraag naar parkeergelegenheid. Daarom is het op grond van de verdeling van de schaarse parkeergelegenheid ook verboden om hier een groot voertuig te parkeren van vrijdag 21.00 tot maandag 6.00 uur. Let op de verboden in verband met de grootte van het voertuig gelden niet voor kampeerauto’s, caravans, campers en kampeerwagens, mits deze niet langer dan drie achtereenvolgende dagen op de weg worden gehouden. Ook voor dergelijke voertuigen die niet vallen onder het begrip groot voertuig zijn er regels. Het is namelijk verboden een voertuig dat voor recreatie of anderszins voor andere dan verkeersdoeleinden wordt gebruikt: langer dan op drie achtereenvolgende dagen op de weg te plaatsen of te hebben en/of op de weg te parkeren bij, voor, naast of achter een bewoond perceel op zodanige wijze, dat daardoor het uitzicht vanuit dat perceel voor de bewoners op hinderlijke wijze wordt belemmerd en het college kan plaatsen aanwijzen  waar deze voertuigen niet geparkeerd mogen worden omdat het parkeren naar het oordeel van het college schadelijk is voor het uiterlijk aanzien van de gemeente. Let op: het is verboden een voertuig dat, met inbegrip van lading, een lengte heeft van meer dan 6 meter of een hoogte van meer dan 2,4 meter, op de weg te parkeren bij een voor bewoning of ander dagelijks gebruik bestemd gebouw op zodanige wijze dat daardoor het uitzicht van bewoners of gebruikers vanuit dat gebouw op hinderlijke wijze wordt belemmerd of hen anderszins hinder of overlast wordt aangedaan. Dit verbod is niet van toepassing gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt voor het uitvoeren van werkzaamheden waarvoor de aanwezigheid van het voertuig ter plaatse noodzakelijk is. Het is mogelijk een ontheffing van de verboden aan te vragen.

  • Garantverklaring verblijf in Nederland

    Wilt u garant staan voor een vriend, familielid of partner die een visum voor kort verblijf (maximaal 3 maanden) nodig heeft? Met een garantstelling verklaart u dat u garant staat voor de eventuele verblijfskosten en schulden van deze persoon. De garantverklaring moet pas op het stadskantoor ondertekend worden. Hier moet een medewerker van de gemeente bij aanwezig zijn. De garantverklaring kan ook in een andere gemeente dan de eigen woonplaats worden aangevraagd. Afspraak maken voor: Garantverklaring Hoe werkt het Vraag de garantverklaring persoonlijk aan. Vul de garantverklaring vooraf vast in.  Let op: onderteken de garantverklaring pas als er een medewerker van de gemeente bij aanwezig is. U kunt de garantverklaring ook invullen tijdens uw afspraak. Bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap? Dan moet uw partner de garantverklaring ook ondertekenen.  Let op: bij het ondertekenen moet een medewerker van de gemeente aanwezig zijn. Nadat de garantverklaring ondertekend is, kunt u de verklaring direct meenemen. Stuur de garantverklaring naar de persoon die bij u op bezoek komt. Met de garantieverklaring kan diegene een visum aanvragen bij de Nederlandse ambassade. Een garantverklaring is 3 maanden geldig. Meenemen naar afspraak Een identiteitsbewijs van uzelf. Een identiteitsbewijs van de getrouwde of geregistreerde partner die de garantverklaring ook ondertekent. Een garantverklaring waar nog geen handtekeningen onder staan. Kosten en geldigheid € 10,75 per handtekening. Heeft u vragen? Bekijk de vragen en antwoorden of de website van de IND . U kunt ook een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.

  • Parkeervergunning bewoners

    Woont u in een gebied met betaald parkeren, heeft u geen eigen parkeerplaats en rust er geen parkeereis op uw woning? Vraag digitaal of op afspraak een parkeervergunning aan.  Direct regelen Parkeervergunning bewoners aanvragen, wijzigen of beëindigen  Maak een afspraak voor: Parkeervergunning aanvragen, wijzigen of inleveren Hoe werkt het? Aanvraag voor een auto waarvan het kentekenbewijs op uw naam staat vraag uw parkeervergunning digitaal aan. Let op: u kunt de parkeervergunning alleen aanvragen als u op het adres ingeschreven staat. parkeervergunning bewoners aanvragen of wijzigen de gemeente stuurt de parkeervergunning per post naar u toe. maakt u liever een afspraak? Dan krijgt u de parkeervergunning direct mee. Parkeervergunning aanvragen, wijzigen of inleveren dit geldt ook voor een auto met private lease waarvan het kenteken op uw naam staat. Aanvraag voor een auto waarvan het kentekenbewijs niet op uw naam staat Schriftelijk maak een afspraak. vul het aanvraagformulier ‘parkeervergunning bewoners' (pdf, 43 kB) en de 'houderschapsverklaring' (pdf, 31 kB) in. neem de gevraagde documenten mee naar uw afspraak. u betaalt bij de aanvraag. u krijgt de parkeervergunning direct mee. Digitaal vraag uw parkeervergunning digitaal aan parkeervergunning bewoners aanvragen of wijzigen vul het aanvraagformulier ‘parkeervergunning bewoners' (pdf, 43 kB) en de 'houderschapsverklaring' (pdf, 31 kB) in. upload het aanvraagformulier en de verklaring. de gemeente stuurt de parkeervergunning per post naar u toe. Meenemen naar de afspraak Vraagt u een parkeervergunning aan voor een auto die niet op uw naam staat of wilt u een parkeervergunning laten veranderen of inleveren? Neem deze documenten mee: ingevuld en ondertekend 'aanvraagformulier parkeervergunning bewoners’ identiteitsbewijs de oude parkeervergunning bij een leaseauto: een schriftelijke verklaring (pdf, 32 kB) van uw werkgever of leasemaatschappij dat u de auto gebruikt bij machtiging: identiteitsbewijs van u en de gemachtigde het kentekenbewijs Verlies of diefstal Bent u uw parkeervergunning kwijt? Meld dit op afspraak bij de gemeente. Dit voorkomt misbruik van uw vergunning. Neem een ingevuld aangifteformulier (pdf, 16 kB) en uw identiteitsbewijs mee. U betaalt tijdens de afspraak direct voor een nieuwe vergunning en u kunt deze gelijk meenemen. Verandering van kenteken Wilt u uw kenteken wijzigen? U hoeft geen afspraak te maken. U kunt de kentekenwijziging digitaal doorgeven. U kunt het kenteken wijzigen als de auto op uw naam staat en ook als de auto niet op uw naam staat. Als de auto niet op naam staat moet u dan wel de benodigde bewijsstukken uploaden (bijvoorbeeld de lease verklaring of houderschapsverklaring). Neem mee: identiteitsbewijs kentekenbewijs bij een leaseauto: een schriftelijke verklaring (pdf, 32 kB) van uw werkgever of leasemaatschappij dat u de auto gebruikt. Inleveren parkeervergunning Maak een afspraak en neem naar de afspraak mee: de vergunning die u in wil leveren. uw identiteitsbewijs. De gemeente betaalt de door u betaalde parkeerbelasting over de resterende volle kalendermaanden terug. Kosten eerste vergunning: € 58,- per jaar tweede vergunning: € 190,- per jaar nieuwe parkeervergunning na verlies of diefstal: € 40,95 verandering kenteken via DigiD: € 6,95 verandering kenteken aan de balie: € 27,30 Heeft u nog vragen? Bekijk de vragen en antwoorden. U kunt ook een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.

  • Aanwijzen monument of beeldbepalend pand

    Wilt u dat uw pand een monument of beeldbepalend pand wordt? Doe dan een gratis aanvraag. Het kan ook gebeuren dat de gemeente zelf besluit uw pand als gemeentelijk monument aan te wijzen of als beeldbepalend pand in het bestemmingsplan op te willen nemen om de cultuurhistorische waarde van uw pand te beschermen. Tijdens dit proces wordt u gevraagd een zienswijze in te dienen. Voorwaarden Architectonische waarde in historisch verband: dit betekent dat het moet gaan om een bepaalde bouwstijl die typerend is voor een bepaalde periode. Lokale historische waarde: dit betekent dat er bijvoorbeeld in het verleden belangrijke mensen in het pand woonden. Hoe werkt het? Dien bij de gemeente een aanvraag in via vlaardingen.nl/contactformulier om uw woning of pand op de monumentenlijst te plaatsen. Wilt u niet dat uw woning op de monumentenlijst komt te staan? Dan kunt u tot 6 weken na de bekendmaking bezwaar indienen bij de gemeente. Kosten Geen Soorten monument Er zijn drie type monumenten: Rijksmonument Dit is de zwaarste categorie bescherming voor gebouwen en deze bescherming is geregeld in de Monumentenwet 1988, die de instandhouding van monumentale en cultuurhistorische waarden tot doel heeft. De gebouwen zijn 50 jaar of ouder. Voor iedere wijziging aan een rijksmonument is een omgevingsvergunning noodzakelijk. Er zijn subsidiemogelijkheden en afhankelijk van de eigendomssituatie zijn er fiscale aftrekmogelijkheden. Gemeentelijk monument Dit is een van gemeentewege beschermd gebouw, De bescherming is geregeld in de gemeentelijke erfgoedverordening. Gemeentelijke monumenten zijn van lokaal belang. Voor iedere wijziging is een omgevingsvergunning noodzakelijk. Onderhoud is vergunningvrij. Beeldbepalend pand Een beeldbepalend pand heeft cultuurhistorische waarde. Bescherming van karakteristieke kenmerken vindt plaats in het bestemmingsplan en met behulp van de welstandsnota. Heeft u vragen? U kunt een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.

  • Bouwmaterialen, containers plaatsen

    Moet u bouwmaterialen op de openbare weg plaatsen voor uw bouw- of sloopwerkzaamheden? Bijvoorbeeld containers, portacabins, big bags of steigers? U hoeft hiervoor geen vergunning aan te vragen, maar u moet wel een melding doen. Hierna leest u hoe het werkt.  Digitaal regelen Melding plaatsen met DigiD Melding plaatsen met eHerkenning Melding plaatsen zonder DigiD of eHerkenning Om de precariokosten te kunnen heffen, hebben wij uw Burgerservicenummer (BSN) nodig (tenzij u de aanvraag als bedrijf indient). Indien u inlogt via DigiD, wordt uw BSN automatisch gebruikt voor de heffing via de Regionale Belasting Groep (RBG). Mocht u zonder DigiD willen inloggen dan vragen wij uw BSN uit. Hoe werkt het? Geef uiterlijk 5 werkdagen van tevoren de melding door via het digitale formulier ‘melden plaatsen bouwmaterialen / containers’. Er zijn wel bepaalde voorwaarden verbonden voor het plaatsen van voorwerpen in een openbaar gebied qua veiligheid, zoals op de stoep e.d.. Die voorwaarden kunt u hier inzien Voorwaarden voor het plaatsen van voorwerpen in het openbaar gebied (pdf, 124 kB) Als u het formulier verstuurt, geeft u aan akkoord te zijn met deze voorwaarden.   Als u het formulier heeft verstuurd, dan heeft u automatisch toestemming voor plaatsing. U ontvangt per mail een kopie van uw melding. Heeft u de container langer of juist korter nodig? Stuur in dat geval opnieuw een meldformulier in.  Zorg dat u de container na de werkzaamheden afdekt.  Als u een melding heeft gedaan, maar u besluit toch om niks te plaatsen, moet u dit voor de datum van plaatsing laten weten via vlaardingen.nl/contactformulier. Als u dat niet doet, ontvangt u alsnog de rekening.  Als bij controle op locatie blijkt dat u zich niet aan de voorwaarden houdt, riskeert u een boete van € 250,-. Daarnaast kunnen ook de kosten voor het wegslepen van de bouwmaterialen aan u worden doorberekend. Let op: van 30 december tot 2 januari is het (in verband met brandgevaar door vuurwerk) alleen toegestaan om gebruik te maken van een container die afgesloten kan worden. Is dat niet het geval, dan wordt deze verwijderd en betaalt u de kosten voor het verwijderen. Uw situatie beoordelen Als u de situatie liever eerst wilt laten beoordelen, kunt u bellen met de gemeente via (010) 248 4000 en vragen naar Toezicht en Handhaving (de precariocontroleur). Uw melding wordt dan binnen 3 werkdagen beoordeeld op onder andere verkeersveiligheid, parkeerproblemen en voetgangersverkeer. Kosten Precariokosten (tot 10 m³): € 13,90 per week. Precario is de belasting die de gemeente mag vragen voor het gebruik van gemeentegrond. De kosten voor het verwijderen van een container zijn afhankelijk van het gewicht van de inhoud en variëren tussen € 185 en € 500. Inrichten van bouwplaatsen tot 50 m³: € 243,25 per maand. Van 51 m³ tot 100 m³ kost 2 keer zoveel, enzovoort. U ontvangt binnen enkele maanden een factuur via de Regionale Belasting Groep (RBG). Zij voeren het innen van deze kosten uit namens de gemeente.  Vragen? Heeft u vragen? U kunt een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.

  • Begraven en grafrecht

    Wanneer een dierbare overlijdt, is het belangrijk om een passende laatste rustplaats te vinden. In onze gemeente bieden we verschillende mogelijkheden om uw dierbare te begraven, of de as te bewaren. U kunt kiezen voor een algemeen graf of een particulier (urnen)graf, afhankelijk van uw wensen en behoeften.  Begraven of asbestemmingen Vlaardingen heeft twee begraafplaatsen: Emaus en Holy.  Begraven in Vlaardingen kan: in een particulier (familie)graf: voor 20 jaar voor 2 of 3 personen (3-persoonsgraven alleen op begraafplaats Holy). De rechten kunnen altijd worden verlengd. in een algemeen graf (alleen op begraafplaats Holy). De overledene ligt hier minimaal 10 jaar begraven. U kunt een algemeen graf niet verlengen. Wel kunnen bij ruiming van een heel vak op het algemene gedeelte de stoffelijke resten worden herbegraven in een nieuw algemeen graf voor minimaal 10 jaar of in een particulier (familie) graf voor 20 jaar. Een asbus, urn of de as van een overledene kunt u: begraven in of neerzetten op een particulier urnengraf in de urnentuin. U kunt hier stukjes grond (80 x 80 cm) huren voor een periode van 10 jaar. Deze periode kunt u met 5 of 10 jaar verlengen. neerzetten in een algemene nis of particuliere (familie)nis in de urnenmuur (alleen op begraafplaats Holy). Een algemene nis of een particuliere (familie)nis huurt u voor 10 jaar. Een particuliere (familie) nis kunt u met 5 of 10 jaar verlengen. begraven in of neerzetten op een particulier (familie)graf. uitstrooien op het strooiveld (alleen op begraafplaats Holy). Wilt u een grafsteen, een gedenkplaat of planten neerzetten bij een (urnen)graf? Dat kan, vraag wel naar de regels. U kunt hiervoor terecht bij de medewerkers van de begraafplaats via (010) 474 2189. Grafrechten Als een dierbare wordt begraven in een particulier (familie)graf, heeft u de grond in bruikleen en betaalt u hier grafrechten voor. Als uw dierbare begraven wordt in een algemeen graf, hoeft u niet te betalen voor de grond. Hoe werkt het Een particulier (familie)graf kunt u aanvragen via de beheerder van de begraafplaats. U kunt dit ook door uw begrafenisondernemer laten doen. Als het grafrecht binnen 2 jaar verloopt, dan kunt u een verlenging aanvragen. Er kan verlengd worden voor 5, 10, 15 of 20 jaar. Een urnengraf of urnennis kan voor 5 of 10 jaar worden verlengd. U krijgt ruim van tevoren bericht voordat uw grafrechten verlopen. De grafrechten van een particulier (familie)graf kunt u op een andere naam laten zetten met het formulier ‘aanvraag overboeking grafrecht’. Het verwerken van het verlengen of overboeken van grafrechten duurt maximaal 6 weken. U krijgt een akte van de wijziging. Overlijdt de eigenaar van het grafrecht? Schrijf het grafrecht dan binnen 1 jaar over op iemand anders. Als u dit niet doet, kan het recht op het particuliere graf vervallen. Direct regelen Aanvraag asbestemming Verlengen grafrechten Overboeken grafrechten Kosten De factuur voor begraven of het verlengen van de grafrechten wordt verstuurd door de Regionale Belasting Groep (RBG). Meer informatie over de RBG en hun contactgegevens vindt u op derbg.nl. Bekijk het tarievenoverzicht begraafplaatsen (pdf, 169 kB) Informatie voor uitvaartondernemers Voor uitvaartondernemers hebben we de folder Informatie voor uitvaartondernemers (pdf, 497 kB).  Tijd reserveren voor auladienst/begrafenis Digitaal begraaftijd reserveren Heeft u als uitvaartondernemer geen login, dan kunt u deze op werkdagen aanvragen via (010) 248 4000. U kunt ook een aanvraag sturen via vlaardingen.nl/contactformulier.  Heeft u geen login, dan kunt u op werkdagen een tijd laten reserveren door een medewerker van de begraafplaats via telefoonnummer (010) 474 2189. Als u een tijd wilt reserveren in de avond of in het weekend, dan kunt u het beste contact opnemen met een lokale uitvaartondernemer om u hierbij te helpen. Aanvraag begrafenis Als u een tijd hebt gereserveerd voor een begrafenis of auladienst, verzoeken we u binnen 24 uur onderstaand formulier in te vullen met alle gegevens van de overledene en de aanvrager. Aanvraagformulier begrafenis Als u het burgerservicenummer (BSN) niet wilt vragen of de familie/rechthebbende het nummer niet aan u wil verstrekken, dan kunt u dit nummer achterwege laten. We willen dan wel graag alle andere gegevens ontvangen, zoals een volledige naam en geboortedatum van de overledene én aanvrager.  Begraafplaatsen Vlaardingen heeft twee begraafplaatsen. Het oude Emaus en het moderne Holy. De gemeente beheert beide begraafplaatsen. Voor meer informatie kunt u de brochure begraafplaatsen aanvragen. Ook kunt u contact opnemen met de medewerkers van de begraafplaats via telefoonnummer (010) 4742189.   Bij overlijden van de rechthebbende van een (urnen)graf of nis, moeten de rechten binnen 1 jaar zijn overgeschreven naar een ander (natuurlijk) persoon. Gebeurt dit niet, dan vervalt het grafrecht aan de gemeente. Bij het overboeken van grafrechten op eigen verzoek (tussentijds, bij leven) hebben we de handtekening van de oude en nieuwe rechthebbende nodig. De akkoordverklaring kunt u uitprinten, ondertekenen, scannen of een goede foto van maken en uploaden bij uw digitale aanvraag. Begraafplaats Emaus In 1823 werd begraafplaats Emaus in gebruik genomen. Het was een van de eerste begraafplaatsen met een rooms-katholiek deel ten noorden van de grote rivieren. Mooie oude bomen en monumentale grafstenen bepalen de sfeer van het oude kerkhof. De historische gebouwen zijn gerenoveerd en aangepast aan de moderne tijd. De aula biedt plaats aan maximaal 80 bezoekers. De condoleanceruimte is geschikt voor een wat kleinere groep van 30-35 personen (zit- en staanplaatsen). Adres Begraafplaats Emaus Emaus 6 3135 JC Vlaardingen Openingstijden zomertijd 08.00 – 21.00 uur wintertijd 08.00 – 19.00 uur Begraafplaats Holy Begraafplaats in Holy is sinds de jaren zeventig in gebruik. Manshoge beukenhagen en berken bepalen het groene beeld en natuur en park lopen er naadloos in elkaar over. De aula biedt plaats aan circa 100 bezoekers. De condoleanceruimte is geschikt voor een wat kleinere groep van 30-35 personen (zit- en staanplaatsen). Adres Begraafplaats Holy Olmendreef 150 3137 CR Vlaardingen Openingstijden zomertijd 08.00 – 21.00 uur wintertijd 08.00 – 19.00 uur Grafmonumenten, beplanting en onderhoud Grafstenen en grafmonumenten Voor begraafplaats Holy gelden de volgende regels: Grafstenen op familiegraven moeten passen binnen een denkbeeldige kubus van  60 x 60 x 110 cm (diepte x breedte x hoogte). Grafstenen op algemene graven mogen maximaal 40 cm lang, 40 cm breed en 6 cm dik zijn. Een schuin oplopende roef voor onder de grafsteen wordt geleverd door de begraafplaats. Grafstenen bij urnengraven moeten passen binnen een denkbeeldige kubus van 50 x 50 x 50 cm (diepte x breedte x hoogte). Op begraafplaats Emaus mogen grafmonumenten niet buiten de bodemmaten van het graf komen. Als u wilt, kunt u het monument tegen een vastgesteld tarief eenmaal per jaar laten schoonspuiten. U kunt bij de begraafplaats hiervoor een formulier invullen. Planten en bloemen U moet zelf zorgen voor het onderhoud van het graf, de steen en eventuele beplanting. Regels voor beplanting zijn: Familiegraven: beplanting tot maximaal 50 cm vanaf de voorkant van de steen. Algemene graven: op algemene graven mogen bloemen in steekvazen en planten in potten worden geplaatst. Er mag geen zand of grond op het grind gestort worden. Urnentuin: hier is beplanting toegestaan binnen de afmetingen van het urnengraf. Webcam uitvaart  Begraafplaats in Holy biedt de mogelijkheid om via een webcam een uitvaart op afstand te volgen. Via deze pagina kunt u inloggen met een gebruikersnaam en wachtwoord. Bekijk voor meer informatie de vragen en antwoorden. U kunt daarnaast ook voor informatie terecht bij de medewerkers van de begraafplaatsen via telefoonnummer (010) 474 2189, of via e-mail: begraafplaats@vlaardingen.nl.

  • Verhuizen (binnen Nederland)

    Geef uw verhuizing door aan de gemeente waar u gaat wonen. Staat er niemand op het nieuwe adres ingeschreven? Geef dan uw verhuizing door met DigiD. Staat er wel iemand ingeschreven? Meld uw verhuizing dan schriftelijk of op het stadskantoor. Afspraak maken voor: Doorgeven verhuizing Direct regelen: Verhuizing doorgeven Wie mag de verhuizing doorgeven U zelf, als u 16 jaar of ouder bent. Een ouder, voogd of verzorger voor een minderjarig inwonend kind. Een ouder en zijn/haar meerderjarige kind als zij verhuizen naar hetzelfde adres. Gehuwden of geregistreerde partners als zij verhuizen naar hetzelfde adres. Een gemachtigde. Meerderjarige kinderen voor inwonende ouders. De curator voor een persoon die onder curatele is gesteld. Als iemand naar een verzorgingstehuis gaat en degene die verhuist, is niet meer in staat om zelf te tekenen, dan is het mogelijk dat het verzorgingstehuis toestemming geeft. Een medewerker van de gemeente Vlaardingen tekent dan 'ambtshalve'.  Hoe werkt het Geef uw verhuizing binnen vier weken vóór of uiterlijk vijf dagen na de verhuizing door. De datum die u op de aangifte als verhuisdatum vermeldt, geldt als de datum van verhuizing. Geeft u de verhuizing pas ná vijf dagen door? Dan wordt de aangiftedatum als verhuisdatum vastgelegd. Uw aangifte van verhuizing wordt binnen vijf werkdagen verwerkt. Aangifte doen kan in Vlaardingen op de volgende manieren: Digitaal: Via het digitale verhuisformulier met uw DigiD. Let op: dit kan alleen als op het nieuwe adres niemand anders ingeschreven staat. Als dat wel zo is, moet u uw verhuizing schriftelijk of op het stadskantoor doorgeven. Schriftelijk: Print het verhuisformulier (pdf, 25 kB) uit, vul het in en onderteken het. Op het verhuisformulier staat welke documenten u mee moet sturen. Gaat u bij iemand inwonen? In het geval van inwoning (woning niet van een woningcorporatie), print u het formulier instemmingverklaring betreffende inwoning (pdf, 219 kB) uit, vult u deze in en ondertekent u deze. In het geval van inwoning in een woning van Waterweg Wonen of Samenwerking, print u het formulier inwoning Samenwerking en Waterweg Wonen (pdf, 239 kB) uit, vult u deze in en ondertekent u deze. Stuur de formulieren en de documenten naar Gemeente Vlaardingen, t.a.v. Burgerzaken, Postbus 1002, 3130 EB Vlaardingen. Op afspraak: Maak een afspraak. Geeft uw verhuizing zelf door of via een gemachtigde. Meenemen naar afspraak Een kopie van uw identiteitsbewijs. Een kopie van uw huur- of koopcontract. Let op: het koopcontract moet gepasseerd zijn bij de notaris. Gaat u bij iemand inwonen? Dan moet de hoofdbewoner of de verhuurder de verklaring op het verhuisformulier (pdf, 25 kB) invullen en ondertekenen. Print het verhuisformulier uit, laat het invullen en neem het mee. Een kopie van een identiteitsbewijs van de hoofdbewoner of verhuurder als u bij iemand gaat inwonen. Schriftelijke toestemming als het adres waar u gaat wonen van Samenwerking of Waterweg Wonen is. Kosten Geen. Heeft u nog vragen? Bekijk de vragen en antwoorden. U kunt ook een bericht sturen via www.vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.

  • Vreemdelingenpaspoort

    Heeft u een geldige verblijfsvergunning, maar (nog) niet de Nederlandse nationaliteit? En krijgt u van uw land van herkomst geen reisdocument? Dan kunt u op afspraak een vreemdelingenpaspoort aanvragen. De aanvraag van een vreemdelingenpaspoort wordt in behandeling genomen. En na 2 tot 3 maanden krijgt u een antwoord of het reisdocument wel of niet wordt toegekend. U betaalt de kosten bij de aanvraag.  Afspraak maken voor: Aanvraag vreemdelingenpaspoort Melding vermissing reisdocument Direct regelen Formulier schriftelijke toestemming afgifte reisdocument (pdf, 49 kB)  (Voor kinderen jonger dan 18 jaar.) Formulier schriftelijke toestemming afgifte reisdocument (Engelstalig) (pdf, 668 kB)  (Voor kinderen jonger dan 18 jaar.) Digitaal melding maken: vermissing reisdocument Eisen U heeft een geldige verblijfsvergunning. U heeft (nog) niet de Nederlandse Nationaliteit. U staat ingeschreven bij de Basisregistratie Personen (BRP). U kunt bewijzen dat u geen reisdocument van een ander land kunt krijgen. Hoe werkt het Maak een afspraak. Vraag uw paspoort persoonlijk aan.  Een medewerker neemt samen met u de aanvraag door. Daarna gaat de aanvraag naar de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en naar het ministerie van Buitenlandse Zaken. Na toestemming van de IND en het ministerie wordt het paspoort aangevraagd.  Als het paspoort klaar is, krijgt u het afhaalbewijs toegestuurd. Kinderen tot 18 jaar waarvoor u een reisdocument aanvraagt, moeten zelf aanwezig zijn bij het aanvragen en bij het afhalen. Meenemen naar afspraak Alle reisdocumenten die in uw bezit zijn (geldig, verlopen of buitenlands). Uw geldige verblijfsvergunning. Bewijsstukken dat u geen reisdocument van een ander land kunt krijgen. 1 goedgelijkende pasfoto, niet ouder dan 6 maanden. Bekijk de fotomatrix (pdf, 421 kB) van 2020 of uw pasfoto voldoet aan de eisen. Voor kinderen jonger dan 18 jaar: Formulier schriftelijke toestemming afgifte reisdocument van de ouders of gezaghouder(s). Geldig identiteitsbewijs van de ouders of gezaghouder(s). Kosten en geldigheid Een vreemdelingenpaspoort kost € 65,70. Een spoedaanvraag is niet mogelijk. Hoe lang het paspoort geldig is, hangt af van hoe lang uw verblijfsvergunning geldig is. Het maximum is 5 jaar. Verlies of diefstal Is uw document gestolen of vermist? Dan kunt u aan de balie van het stadskantoor een verklaring van vermissing invullen. Deze verklaring is nodig om misbruik van uw oude reisdocument tegen te gaan en voor de aanvraag van een nieuw reisdocument. U kunt de melding digitaal doorgeven of op afspraak op het stadskantoor. Heeft u nog vragen? Bekijk de vragen en antwoorden. U kunt ook een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.