Zoekresultaat 131 - 140 van 145 resultaten

  • Wet open overheid (Woo)

    Sinds 1 mei 2022 bestaat de Wet open overheid (Woo). De Woo is de opvolger van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). De Woo verplicht overheidsorganisaties, zoals de gemeente, om publieke informatie actief openbaar te maken. Dit betekent dat wij uit eigen beweging, dus zonder dat u daar eerst om moet vragen, informatie openbaar maken. Het kan zijn dat u informatie zoekt die nog niet openbaar is. In dat geval kunt u een Woo-verzoek indienen. Welke informatie wordt al actief openbaar gemaakt? Vergaderingen raad Samenstelling raad Besluitenlijsten college van B&W Samenstelling college van B&W Bestemmingsplannen Lokale wet- en regelgeving Organisatiegegevens gemeente Oldebroek Deze opsomming is een groeimodel en wordt stapsgewijs uitgebreid. Alle archieven / informatie ouder dan 20 jaar kunt u opvragen bij het Streekarchivariaat. Woo-verzoek Iedereen kan een verzoek om publieke informatie indienen bij de gemeente. Dit kan: mondeling: telefonisch via tel. 0525 63 82 00 of persoonlijk op het gemeentehuis; schriftelijk: per post naar Raadhuisplein 1, 8096 CP Oldebroek; online via onderstaand formulier. Woo-verzoek indienen Een verzoek per e-mail of social media nemen wij niet in behandeling.

  • Rioolheffing

    U betaalt rioolheffing voor het afvoeren van water op de gemeentelijke riolering. Wij sturen u hiervoor een belastingaanslag. Verhuizing Verhuist u naar een andere gemeente? Dan krijgt u automatisch ontheffing. Als u bijvoorbeeld in augustus naar een andere gemeente vertrekt, dan hoeft u in de gemeente Oldebroek over de maanden september tot en met december geen rioolheffing te betalen. Bij vertrek in de maand december wordt geen ontheffing verleend. Zorg dus dat u tijdig uw verhuizing doorgeeft. Bij een verhuizing binnen de gemeente ontvangt u geen ontheffing of een nieuwe aanslag. De oorspronkelijke aanslag geldt dan ook voor uw nieuwe adres. Als u in de loop van het jaar een zelfstandige huishouding in de gemeente begint, betaalt u rioolheffing vanaf de maand na de verhuisdatum. Dus als u bijvoorbeeld in maart in Oldebroek gaat wonen of een bedrijfsgebouw gaat gebruiken betaalt u vanaf april. Als u een woning voor uzelf ter beschikking houdt (een 'tweede woning'), maar niet op dat adres staat ingeschreven, moet u ook voor die woning rioolheffing betalen.

  • Vuur stoken

    U mag vuur stoken in de open lucht als het gaat om vuur door kaarsen, rookwaren of sfeervuur (bijvoorbeeld vuurkorf- of schaal, tuinhaard, ton van max. 200 liter) of als het vuur nodig is voor bakken en braden. In alle andere gevallen mag u geen vuur stoken in de open lucht. Wilt u toch vuur stoken in de open lucht? U kunt een ontheffing aanvragen voor: het verbranden van snoeihout in het buitengebied een vreugdevuur tijdens de jaarwisseling (op een met de gemeente overeengekomen locatie) een vreugdevuur tijdens Pasen (het paasvuur moet onderdeel zijn van een evenement waarvoor een evenementenmelding is gedaan of een evenementenvergunning is aangevraagd) Ontheffing vuur stoken aanvragen U kunt ook schriftelijk een ontheffing vuur stoken aanvragen (pdf, 720kb). Takken en snoeihout Het is mogelijk om tak- en snoeihout gratis op te laten halen door de firma ABL. Lees hierover meer op de pagina Takken en snoeihout.

  • Gebruikmaken privacyrechten persoonsgegevens

    In de Basisregistratie Personen (BRP) staan de persoonsgegevens van personen die in Nederland wonen of gewoond hebben. Voor uw persoonsgegevens heeft u verschillende rechten. Met het volgende formulier kunt u: inzage krijgen in de verwerking van uw persoonsgegevens. uw persoonsgegevens laten verwijderen. de verwerking van uw persoonsgegevens beperken. uw persoonsgegevens overdraagbaar maken (data-export). bezwaar maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens. Gebruikmaken privacyrechten AVG Met het volgende formulier kunt u uw persoonsgegevens laten corrigeren. Correctieverzoek BRP

  • Achternaam kiezen voor uw kind

    Als ouders mag u kiezen welke achternaam uw eerste kind krijgt. Die van u of van uw partner. Vanaf 1 januari 2024 kan dit ook een gecombineerde achternaam zijn. Als u dit vóór de geboorte wilt regelen, maakt u een afspraak. En anders kiest u bij de geboorteaangifte. Maak uw afspraak Wat u moet weten U kunt alleen bij uw eerste kind de achternaam kiezen. Alle kinderen die u daarna samen krijgt, krijgen automatisch dezelfde achternaam als uw eerste kind. Als u geen keuze maakt, krijgt uw kind automatisch de achternaam die volgens de wet bij uw gezinssituatie hoort. Lees meer over een achternaam kiezen voor uw kind op Rijksoverheid.nl.

  • Gok- en spelautomaten plaatsen

    Als u een kansspelautomaat zoals een fruitautomaat wilt plaatsen in uw inrichting, moet u een aanwezigheidsvergunning aanvragen. Voor een behendigheidsautomaat, zoals een flipperkast, is geen vergunning nodig. Aanwezigheidsvergunning aanvragen U kunt ook schriftelijk een aanwezigheidsvergunning aanvragen (pdf, 234kb). Aantal speelautomaten Hoeveel speelautomaten u mag hebben, is afhankelijk van het soort inrichting waarin u de speelautomaat wilt plaatsen. De gemeente maakt hierbij verschil tussen 'hoogdrempelige' en 'laagdrempelige’ inrichtingen. Hoogdrempelige inrichtingen zijn bijvoorbeeld cafés, bars en nachtclubs. Deze bedrijven mogen twee speelautomaten hebben, zowel kansspel- als  behendigheidsautomaten. Laagdrempelige inrichtingen zijn bijvoorbeeld snackbars, kantines en restaurants. Deze bedrijven mogen twee behendigheidsautomaten hebben (dus geen kansspelautomaten). Daarnaast moet u mogelijk een exploitatievergunning aanvragen bij de Kansspelautoriteit.

  • Nederlandse nationaliteit opgeven of verliezen

    Als u de Nederlandse nationaliteit wilt opgeven, legt u daar een ‘verklaring van afstand’ over af. Heeft u kinderen onder de 18? Zij verliezen de Nederlandse nationaliteit dan automatisch ook. U moet uw Nederlandse identiteitsbewijs inleveren. U kunt ook op andere manieren de Nederlandse nationaliteit verliezen. U raakt het Nederlanderschap bijvoorbeeld kwijt als u vrijwillig een andere nationaliteit aanneemt. Daarnaast kan uw Nederlanderschap worden ingetrokken, óók als u daardoor staatloos wordt. Dit gebeurt bijvoorbeeld: als u fraude heeft gepleegd bij de optie- of naturalisatieprocedure als u voor een misdrijf tegen de Nederlandse staat bent veroordeeld

  • Verklaring omtrent het gedrag (VOG)

    Een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) is een bewijs van goed gedrag. Werkgevers of instanties kunnen daar om vragen als u bij hen komt werken. U kunt een VOG online aanvragen bij Dienst Justis als uw werkgever eHerkenning heeft. Als uw werkgever dat niet heeft, kunt u digitaal of persoonlijk een VOG aanvragen bij de gemeente. U ontvangt de VOG meestal binnen 4 weken per post van Dienst Justis. VOG aanvragen bij Dienst Justis VOG aanvragen bij gemeente Als uw werkgever geen eHerkenning heeft of niet voldoet aan de voorwaarden, dan kunt u een VOG aanvragen bij de gemeente. U kunt de VOG digitaal aanvragen bij de gemeente. Hierbij stuurt u een scan mee van een ingevuld aanvraagformulier VOG. Of u vraagt de VOG persoonlijk aan op het gemeentehuis. Hiervoor moet u een afspraak maken. U neemt een geldig identiteitsbewijs mee en een ingevuld aanvraagformulier VOG.

  • Geslacht op geboorteakte wijzigen

    Op uw geboorteakte staat uw geslacht vermeld. Transgenders kunnen het geslacht op hun geboorteakte veranderen. Dit doet u bij de gemeente waar u bent geboren. U geeft meteen door welke voornaam u voortaan wilt gebruiken. Als u geboren bent in het buitenland, dan gaat u naar de gemeente Den Haag. Afspraak maken Voor het wijzigen van uw geboorteakte maakt u een afspraak met de gemeente via tel. 0525 63 82 00.

  • Adresonderzoek aanvragen

    Bij de gemeente staat iedereen ingeschreven op een adres. Dat kan een woon- of briefadres zijn. Als u twijfelt of adresgegevens wel kloppen, kan de gemeente een administratief onderzoek starten. Staat iemand op uw adres ingeschreven, terwijl die niet bij u woont? Vraag de gemeente dan om een adresonderzoek. Ook instanties kunnen om een adresonderzoek vragen, als zij adresgegevens uit de basisregistratie personen gebruiken. Adresonderzoek aanvragen U kunt ook telefonisch een adresonderzoek aanvragen via tel. 0525 63 82 00.