Zoekresultaat 11 - 20 van 21 resultaten

  • Uittreksel Basisregistratie Personen (BRP)

    Een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) is een verklaring dat u staat ingeschreven in de BRP. Er zijn verschillende typen uittreksels. U kunt een uittrekstel digitaal aanvragen met DigiD, maar ook op afspraak op het stadskantoor of via een brief. U kunt alleen een uittreksel BRP aanvragen in de plaats waar u woont. Let op: Er zijn commerciële tussenpersonen actief die aanbieden een uittreksel, urgentieverklaring of ander product voor u aan te vragen bij de gemeente. Deze tussenpersonen vragen meer geld EN het duurt langer voordat uw gevraagde product bij u binnen is. Daarnaast machtigt u hiermee iemand om voor u een persoonlijk product aan te vragen. Hiermee krijgen deze bedrijven de beschikking over privacygevoelige informatie. Wilt u toch iemand machtigen omdat u zelf niet in staat bent om de aanvraag te doen? Geef gegevens zoals een kopie van uw paspoort nooit zomaar af. Gebruik bij het maken van een kopie altijd de KopieID app van de Rijksoverheid.  Hiermee kunt u uw gegevens deels afschermen en blijft uw privacy gewaarborgd. Direct regelen Vul het webformulier in met DigiD Vul het webformulier in met E-Herkenning Wij verzenden uw afschrift/uittreksel binnen 5 werkdagen. Digitaal verstrekken is niet mogelijk. Maak een afspraak voor: aanvraag uittreksel BRP Standaarduittreksel BRP Op een uittreksel BRP staan uw naam, geboortedatum, geboorteplaats en het land waar u woont. Meer gegevens nodig, zoals burgerlijke staat of adreshistorie? Geef dit dan aan bij de aanvraag. Bewijs van in leven zijn, attestatie de vita U vraagt een bewijs van in leven zijn aan voor een pensioen, een andere uitkeringsinstantie of een levensverzekering. U bewijst ermee dat u op het moment van afgifte als levend staat ingeschreven. Vraag direct een bewijs van in leven zijn aan Attestatie de vita Een attestatie de vita is een internationale verklaring waaruit blijkt dat u nog in leven bent. Deze verklaring kunt u alleen zelf aanvragen.' Bewijs van Nederlanderschap Met een bewijs van Nederlanderschap toont u dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. Hierop staan uw naam, adres, geboortedatum, geboorteplaats en nationaliteit. U kunt dit document nodig hebben voor bijvoorbeeld een verhuizing naar het buitenland of een huwelijk in het buitenland. Of voor bepaalde beroepen zoals een functie in het openbaar bestuur. Erfgenamenonderzoek, afstammelingenonderzoek, nalatenschap Wilt u een verzoek ten behoeve van een nalatenschap indienen dan kunt u dit met E-Herkenning direct aanvragen. Aanvraag nalatenschap Hoe werkt het Digitaal aanvragen Gebruik uw DigiD om in te loggen en vul het aanvraagformulier in.  U rekent direct af Wij verzenden uw afschrift/uittreksel binnen 5 werkdagen. Digitaal verstrekken is niet mogelijk. Let op: Heeft u een verzoekschrift van een pensioenfonds ontvangen voor een bewijs van in leven zijn? Stuur deze dan mee als bijlage.​​​ Op afspraak aanvragen Maak een afspraak. Vraag het uittreksel of bewijs persoonlijk aan. U kunt hier ook iemand voor machtigen via het machtigingsformulier. U krijgt het uittreksel of bewijs direct mee. Schriftelijk aanvragen Stuur een brief aan de gemeente Vlaardingen, t.a.v. Burgerzaken, Postbus 1002, 3130 EB Vlaardingen. Vermeld in uw brief waarom u het uittreksel of bewijs nodig heeft. Vermeld naar welk postadres het afschrift of uittreksel verstuurd moet worden. De gemeente verstrekt geen digitale uittreksels. Onderteken de brief. Stuur een kopie van uw geldige identiteitsbewijs mee. U krijgt het afschrift of het uittreksel met de factuur binnen 5 werkdagen opgestuurd. Meenemen naar afspraak Een geldig identiteitsbewijs. Eventueel de brief van de instantie waarin om het uittreksel of bewijs wordt gevraagd. Neem een verzoek van een pensioenfonds altijd mee. Een gemachtigde die het uittreksel of het bewijs voor u aanvraagt, moet meenemen: uw geldige identiteitsbewijs of een kopie ervan. een geldig identiteitsbewijs van de gemachtigde . een ingevuld en ondertekend machtigingsformulier (pdf, 70 kB). Kosten en geldigheid Uittreksel, bewijs van in leven zijn of bewijs van Nederlanderschap: € 14,10 Bewijs in leven voor buitenland / Attestatie de vita: € 16,60 Digitaal aangevraagd uittreksel of bewijs: € 9,65 Bewijs van in leven zijn / attestatie de vita  voor pensioenfonds: gratis als u een verzoekschrift van het pensioenfonds laat zien. Voor het versturen van documenten betaalt u portokosten. Alle uittreksels en bewijzen zijn 3 maanden geldig. Heeft u nog vragen? Bekijk de vragen en antwoorden. U kunt ook een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.

  • Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen

    Let op! de aanvraag voor een gehandicaptenparkeerkaart kan momenteel langer kunnen duren door onderbezetting. Hierdoor is de afdeling minder goed bereikbaar. U kunt 4 soorten Europese gehandicaptenkaarten aanvragen. De passagierskaart, bestuurderskaart, gecombineerde parkeerkaart en instellingenkaart. U parkeert maximaal 3 uur gratis als u naast uw parkeerkaart de blauwe parkeerschijf goed zichtbaar achter uw voorruit legt. Maak een afspraak voor Aanvraag gehandicaptenparkeerkaart Hoe werkt het Vul het aanvraagformulier gehandicaptenparkeerkaart (pdf, 9.9 MB) in. Verzamel de gevraagde documenten. Maak een afspraak en lever het aanvraagformulier en de documenten op het stadskantoor in.  U betaalt tijdens de afspraak. Binnen 2 weken krijgt u een ontvangstbevestiging. Dit geldt enkel voor schriftelijke aanvragen die per post zijn verzonden. Binnen 4 weken krijgt u een oproep van Argonaut Advies B.V. voor een medische keuring, echter kan dit momenteel iets langer duren. Binnen 8 weken, na advies van Argonaut Advies B.V., neemt de gemeente een besluit. Bij een positief besluit sturen wij de gehandicaptenparkeerkaart naar u op. U krijgt de rekening via de Regionale Belasting Groep (RBG). Bent u niet in staat het aanvraagformulier persoonlijk in te leveren? Machtig iemand om dit voor u te doen. Vul daarvoor het formulier machtigingsformulier aanvraag gehandicaptenparkeerkaart (pdf, 29 kB) in. Verlies of diefstal Bent u uw parkeerkaart kwijt? Meld dit bij de gemeente om misbruik te voorkomen. De kaart wordt door ons gedeactiveerd en kan niet meer worden gebruikt. Vul het aanvraagformulier duplicaat gehandicaptenparkeerkaart (pdf, 435 kB) in. Stuur dit met de genoemde documenten op. Bij diefstal dient aangifte bij de politie te worden bijgevoegd, bij vermissing of zoekraken van de kaart volstaat de melding bij de gemeente om een duplicaat aan te vragen. De gemeente stuurt u een nieuwe parkeerkaart. U krijgt een rekening via de Regionale Belasting Groep (RBG). Verlenging gehandicaptenparkeerkaart Vul het aanvraagformulier verlenging gehandicaptenparkeerkaart (pdf, 158 kB) in. Verzamel de gevraagde documenten. Stuur het aanvraagformulier en de documenten op naar Gemeente Vlaardingen, t.a.v. parkeren, Postbus 1002, 3130 EB Vlaardingen Binnen 2 weken ontvangt u het besluit van de gemeente en, bij een positief besluit, een nieuwe gehandicaptenparkeerkaart. Binnen 4 weken ontvangt u per post de rekening via de Regionale Belasting Groep (RBG). Let op: wegens grote drukte in december en januari kan het voorkomen dat u langer moet wachten dan de genoemde termijnen. Houdt u rekening met een mogelijke vertraging van 2 weken. Regels parkeren U kunt parkeren op gehandicaptenparkeerplaatsen en op normale parkeerplaatsen. De kaart is geldig in alle landen binnen de Europese Unie. U parkeert maximaal 3 uur gratis als u naast uw parkeerkaart de blauwe parkeerschijf goed zichtbaar achter uw voorruit legt. Let op: in de parkeergarage moet u wel parkeergeld betalen. Voor de overige parkeerregels kunt u de informatiefolder ’Hoe, wanneer en waar te gebruiken’ lezen, die u bij uw gehandicaptenparkeerkaart krijgt. Kosten Aanvraag parkeerkaart: € 118,20 Toeslag huisbezoek bij aanvraag parkeerkaart: € 88,65 Toeslag bij niet aanwezig zijn bij huisbezoek: € 106,40 Toeslag opvragen medische informatie: € 100,90 Aanvraag parkeerkaart instellingen: € 83,30 Afgifte parkeerkaart bij eerste aanvraag, verlies of diefstal of een verlenging: € 30,55 Heeft u nog vragen? Bekijk de vragen en antwoorden. U kunt ook een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.

  • Rijbewijs

    Rijbewijs Rijbewijs verlengen of uitbreiden? Wilt u uw rijbewijs verlengen of een categorie aan uw rijbewijs toevoegen? Als u dit digitaal regelt, is voor de aanvraag een bezoek aan het stadskantoor én dus ook de afspraak niet nodig! U kunt dit zelf gemakkelijk en snel online regelen via de RDW: Rijbewijs online verlengen Als u de voorkeur geeft aan een bezoek om uw rijbewijs te verlengen of uit te breiden met een categorie, kunt u natuurlijk ook langskomen bij de balie van het stadskantoor. Maar, maak dan eerst een afspraak! Eerste aanvraag, kwijt of spoed Heeft u net uw rijbewijs gehaald? Gefeliciteerd! U bent welkom op het Stadskantoor te Vlaardingen, Westnieuwland 6, om uw rijbewijs aan te vragen. Dit geldt ook als u uw rijbewijs kwijt bent of een spoedaanvraag wilt doen. Online aanvragen kan dan niet. Maak wel eerst een afspraak voordat u langskomt. Neem een pasfoto mee en ook uw rijbewijs als u dit nog in uw bezit heeft. U betaalt de kosten direct bij de balie, met uw pinpas. Maak een afspraak voor: Aanvragen rijbewijs Eisen U woont in Vlaardingen. U heeft de Nederlandse nationaliteit, een nationaliteit uit de Europese Unie of een geldige verblijfsvergunning.  U heeft uw rijbewijs gehaald en u bent rijbevoegd. U bent 16 jaar of ouder voor een brommerrijbewijs. U bent 17 jaar voor een autorijbewijs met een begeleiderspas. U bent 18 jaar of ouder voor alle andere rijbewijzen. Hoe werkt het Maak een afspraak. Vraag uw rijbewijs zelf aan. Uw rijbewijs ligt na 5 werkdagen klaar op het stadskantoor. Haal uw rijbewijs zelf op. Spoed Heeft u uw rijbewijs snel nodig? Doe een spoedaanvraag vóór 14:00 uur. Uw rijbewijs is de volgende werkdag klaar. U betaalt hiervoor een toeslag. Meenemen naar afspraak een identiteitsbewijs. uw huidige rijbewijs, als u er al een heeft. 1 goedgelijkende pasfoto, niet ouder dan 6 maanden. Bekijk de fotomatrix (pdf, 421 kB) van 2020 of uw pasfoto voldoet aan de eisen. Bent u onder 18 jaar? Een geregistreerde begeleiderspas. Online verlengen  Wilt u uw rijbewijs verlengen of een categorie aan uw rijbewijs toevoegen? Als u dit digitaal regelt, is voor de aanvraag een bezoek aan het stadskantoor niet nodig! U kunt dit zelf gemakkelijk en snel online regelen via RDW.nl. Let op, dit kan niet als u uw rijbewijs kwijt bent of als u een spoedaanvraag wilt doen. Lees meer informatie op vlaardingen.nl/verlengen. Heeft u uw rijbewijs online bij het RDW aangevraagd met behulp van een RDW-erkende fotograaf, dan moet de online aanvraag worden afgerond en betaald vóórdat er een afspraak voor ophalen kan worden gemaakt.  Gezondheidsverklaring en medische keuring U moet een gezondheidsverklaring invullen: bij behalen eerste rijbewijs  bij behalen groot rijbewijs bij bepaalde medische situaties als u 75 jaar of ouder bent en u uw rijbewijs wilt verlengen als u een buitenlands rijbewijs wilt omwisselen Vraag een gezondheidsverklaring online aan met DigiD via cbr.nl. Medische keuringen (ouderen) Als u een medische keuring nodig heeft, informeert het CBR u hierover. Om ouderen veilig deel te laten nemen aan het verkeer, is een medische keuring vanaf een bepaalde leeftijd verplicht bij het aanvragen, vernieuwen of verlengen van het rijbewijs.  U bent tussen de 65 en 70 jaar oud Verlengt u uw rijbewijs dan krijgt u een rijbewijs dat geldig is tot uw 75e verjaardag. Een medische keuring is niet nodig. Soms moet u wel een Gezondheidsverklaring invullen. Ga voor meer informatie naar cbr.nl/gezondheidsverklaring. U bent 70 jaar of ouder Verlengt u uw rijbewijs, dan is dit voor maximaal 5 jaar geldig. Een medische keuring is niet nodig. Soms moet u wel een Gezondheidsverklaring invullen. Ga voor meer informatie naar www.cbr.nl/gezondheidsverklaring. Verloopt uw rijbewijs op of na uw 75e verjaardag, dan laat u zich keuren door een arts om uw rijbewijs te verlengen. Kijk voor meer informatie op cbr.nl/gezondheidsverklaring. Het verlengde rijbewijs is maximaal 5 jaar geldig. U bent 75 jaar of ouder Verloopt uw rijbewijs op of na uw 75ste en u wilt dit verlengen? Dan laat u zich keuren door een arts. Kijk voor meer informatie op cbr.nl. Let op: vanaf 1 januari 2022 kun je alleen nog de papieren Gezondheidsverklaring 75+ bestellen. Het is dan voor gemeenten niet meer mogelijk om de papieren Gezondheidsverklaring Rijbewijs en Groot rijbewijs te bestellen. Lees meer informatie op de website van nvvb.nl. Verklaring van vakbekwaamheid: code 95 Code 95 is een aanduiding op het rijbewijs, die achter een voertuigcategorie is geplaatst . Deze code is verplicht voor het beroepsmatig besturen van een voertuig waarvoor rijbewijs C1(E), C(E), D1(E) of D(E) noodzakelijk is. De code is vijf jaar geldig en kan verlengd worden door het volgen van nascholing. Code 95 is verplicht voor alle beroepschauffeurs uit de EU en beroepschauffeurs die in de EU werken. Dit is geregeld in de Richtlijn vakbekwaamheid. Alle houders van een rijbewijs D, afgegeven vóór 10 september 2008 en rijbewijs C, afgegeven vóór 10 september 2009, zijn vrijgesteld van het behalen van de basiskwalificatie vakbekwaamheid. Zij hoeven vanaf die data nog géén geldige code vakbekwaamheid op het rijbewijs te hebben. Als zij beroepsmatig als chauffeur werken, dan moeten zij wel nascholing gaan volgen. Hiervoor geldt een aangepaste termijn. Per 1 juni 2015 geldt de vrijstelling van code 95 voor beroepschauffeurs die geboren zijn voor 1 juli 1955 niet meer. Heeft u code 95 al op uw rijbewijs en wilt u deze houden, dan gelden voor u dezelfde regels als voor andere chauffeurs. Kijk voor meer informatie op de website van het CBR: cbr.nl. Rijbewijs voor jongeren tot 18 jaar Jongeren tot 18 jaar mogen na het behalen van het rijbewijs alleen rijden onder begeleiding van een coach. U moet minimaal 1 en mag maximaal 5 coaches laten registreren. Vraag de begeleiderspas aan bij de RDW voordat u uw rijbewijs aanvraagt. Kijk voor meer informatie op rdw.nl of 2todrive.nl. Brommerrijbewijs Vraag uw rijbewijs aan bij de gemeente waar u woont. Neem bij de afspraak een geldig legitimatiebewijs en een recente pasfoto mee. Ben je 16 of 17 jaar en kom je voor het eerst je brommerrijbewijs aanvragen, dan mag je dit doen zonder je ouders. Heeft u al een geldig motorrijbewijs of een autorijbewijs? Dan hoeft u het brommerrijbewijs niet apart aan te vragen. Het wordt daarop bijgeschreven. Kosten en geldigheid Rijbewijs A, AM, B en BE: € 51,10 (10 jaar geldig) Rijbewijs C en D: € 51,10 (5 jaar geldig) Spoedtoeslag rijbewijs: € 39,65 Gezondheidsverklaring: € 39,30 - € 41,50 zolang de voorraad strekt Omwisselen buitenlands rijbewijs voor Nederlands rijbewijs: € 51,10 Uitzonderingen geldigheid Tussen 65 en 70 jaar? Uw rijbewijs wordt verlengd tot u 75 jaar wordt. Tussen 70 en 75  jaar? Uw rijbewijs wordt met 5 jaar verlengd. 75 jaar of ouder? Uw rijbewijs wordt maximaal met 5 jaar verlengd, afhankelijk van het medisch onderzoek. Heeft u nog vragen? Bekijk de vragen en antwoorden. U kunt ook een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.

  • Verklaring omtrent het gedrag

    Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is een verklaring waaruit blijkt dat uw gedrag in het verleden geen bezwaar is voor het doen van een taak of functie in de samenleving.  Afspraak maken voor: Aanvraag verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) Eisen U staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP). Hoe werkt het Digitaal de werkgever of organisatie start de aanvraag met eHerkenning op mijn.justis.nl/vog/vogorganisatie/inloggen.htm. u ontvangt daarna een e-mail met een link en een aanvraagcode. log in met uw DigiD en controleer de aanvraag. betaal de aanvraag via iDeal. Op afspraak: maak een afspraak bij het stadskantoor. vraag de VOG persoonlijk aan of via een gemachtigde. Vul dan het digitaal machtigingsformulier in. neem het volledig ingevulde aanvraagformulier ‘VOG Natuurlijke personen’ mee. U krijgt dit formulier van de organisatie die de VOG van u vraagt. Meestal is dat de (toekomstige) werkgever. U kunt het formulier ook downloaden via justis.nl. de gemeente stuurt de VOG-aanvraag digitaal door naar het Ministerie van Veiligheid en Justitie. De VOG-aanvraag duurt maximaal 4 weken. Van het Ministerie van Justitie en Veiligheid, dienst Justis ontvangt u de VOG of een afwijzing per post thuis. Let op: Er zijn commerciële bedrijven die u vragen de VOG-aanvraag via hen in te dienen. Dit kost veel geld. Vraag een VOG alleen aan via de gemeente of via Justis. Hiermee bespaart u onnodige kosten. Weet u niet of uw werkgever de aanvraag met een formulier of digitaal klaarzet? Neem dan contact op met uw werkgever, zet niet zelf iets klaar. Meenemen naar afspraak identiteitsbewijs. een ingevuld en ondertekend aanvraagformulier ‘VOG Natuurlijke personen’. Een gemachtigde moet ook meenemen: eigen identiteitsbewijs. een ingevuld en ondertekend machtigingsformulier. Kosten en geldigheid op afspraak aan de balie: € 41,35 voor vrijwilligers: gratis Hoe lang een VOG geldig is, bepaalt de werkgever of de organisatie waar u de VOG voor aanvraagt.  Heeft u nog vragen? Bekijk de vragen en antwoorden. U kunt ook een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.

  • Vluchtelingenpaspoort

    Bent u een vluchteling en heeft u niet de Nederlandse nationaliteit? Dan kunt u op afspraak een paspoort voor vluchtelingen aanvragen. U betaalt de kosten bij de aanvraag. Uw reisdocument is binnen 5 werkdagen klaar.  Afspraak maken voor: Aanvraag vluchtelingenpaspoort Melding vermissing reisdocument Direct regelen Formulier schriftelijke toestemming afgifte reisdocument (pdf, 49 kB)  (Voor kinderen jonger dan 18 jaar.) Formulier schriftelijke toestemming afgifte reisdocument (Engelstalig) (668 kB)  (Voor kinderen jonger dan 18 jaar.) Digitaal melding maken: vermissing reisdocument Eisen U bent als vluchteling erkend door de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND).  U heeft een geldige verblijfsvergunning waaruit uw toelating als vluchteling blijkt. U heeft (nog) niet de Nederlandse Nationaliteit. U staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP).  Hoe werkt het Maak een afspraak. Vraag uw reisdocument persoonlijk aan.  Uw paspoort is binnen 5 werkdagen klaar.  Haal uw paspoort binnen 3 maanden na aanvraag persoonlijk op.  Kinderen tot 18 jaar waarvoor u een reisdocument aanvraagt, moeten zelf aanwezig zijn bij het aanvragen en bij het afhalen. Spoed Heeft u uw reisdocument snel nodig? Doe dan een spoedaanvraag vóór 14.00 uur. Dan is het reisdocument de volgende werkdag klaar. U betaalt hiervoor een toeslag. Meenemen naar afspraak Alle reisdocumenten die u heeft (geldig, verlopen of buitenlands). Uw geldige verblijfsvergunning. 1 goedgelijkende pasfoto, niet ouder dan 6 maanden. Bekijk de fotomatrix (pdf, 421 kB) van 2020 of uw pasfoto voldoet aan de eisen. Voor kinderen jonger dan 18 jaar: Formulier schriftelijke toestemming afgifte reisdocument van de ouders of gezaghouder(s). Identiteitsbewijs van de ouders of gezaghouder(s). Kosten en geldigheid € 65,70. Spoedtoeslag: € 59,10. Hoe lang het paspoort geldig is, hangt af van hoe lang uw verblijfsvergunning geldig is. Het maximum is 5 jaar. Verlies of diefstal Is uw document gestolen of vermist? Dan kunt u aan de balie van het stadskantoor een verklaring van vermissing invullen. Deze verklaring is nodig om misbruik van uw oude reisdocument tegen te gaan en voor de aanvraag van een nieuw reisdocument. U kunt de melding digitaal doorgeven of op afspraak op het stadskantoor. Heeft u nog vragen? Bekijk de vragen en antwoorden. U kunt ook een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.

  • Aanvragen aansluitvergunning riolering

    Als u een nieuwe aansluiting op de gemeentelijke riolering wilt laten maken of een bestaande aansluiting wilt wijzigen, heeft u daarvoor een vergunning nodig. Voor elke afzonderlijke aansluiting of wijziging van de aansluiting op de gemeentelijke riolering geldt een vergunningplicht. Deze vergunning kunt u zowel schriftelijk als digitaal aanvragen via het daarvoor bestemde aanvraagformulier aansluitvergunning riolering.  Als u de aansluitvergunning aanvraagt betekent dit ook dat u de gemeente verzoekt om de aansluiting wanneer deze in openbaar gebied ligt (of komt te liggen) ook feitelijk laat aanleggen door de gemeente of onder toezicht van de gemeente. Het is belangrijk om te weten dat alleen medewerkers van de gemeente en bedrijven die door de gemeente zijn erkend (graaf)werkzaamheden mogen uitvoeren in de openbare ruimte of een aansluiting mogen maken op het hoofdriool. Meer informatie over het aanvragen van een vergunning voor een rioolaansluiting kunt u lezen in de artikelen 4 t/m 6 van de Verordening aansluitvoorwaarden riolering en de bijbehorende toelichting. Beëindiging rioolaansluiting  Als u als eigenaar van een aangesloten perceel van plan bent om een rioolaansluit-leiding op de gemeentelijke riolering definitief te beëindigen, dient u dit te melden via het voorgeschreven formulier Meldingsformulier beëindiging rioolaansluiting.  Het is van belang dat u als eigenaar van een aangesloten perceel op de gemeentelijke riolering ook voorkomt dat door welke werkzaamheden dan ook op uw eigendom, zoals bijvoorbeeld graaf- of sloopwerkzaamheden, verzanding optreedt van het gemeentelijke riool of de perceelaansluiting. Door het treffen van maatregelen kunt u ‘onjuist gebruik’ en schade aan het gemeentelijk riool voorkomen. Onder het kopje ‘Verantwoordelijkheid gemeente en particuliere eigenaar’ kunt u hierover meer lezen. Meer informatie over de beëindiging van de rioolaansluiting kunt u vinden in de artikelen 9 en 10 en de bijbehorende toelichting op deze artikelen. Direct regelen Aanvraagformulier rioolaansluiting (pdf, 62 kB) Voorwaarden In de gemeentelijke rioolverordening staan de verantwoordelijkheden en (technische) voorwaarden voor het aansluiten op het gemeentelijk riool. Hoe werkt het? Vraag uw rioolaansluiting aan via het aanvraagformulier 'rioolaansluiting aanvragen'. Stuur het ingevulde formulier via vlaardingen.nl/contactformulier of stuur het per post naar: Gemeente Vlaardingen, t.a.v. team Wijkbeheer, Postbus 1002, 3130 EB Vlaardingen. Nadat wij uw aanvraag hebben ontvangen, duurt het 4 weken voordat de aansluiting wordt gemaakt. Eerst bepaalt de gemeente de lengte van de aan te leggen rioolaansluiting. De lengte wordt bepaald op basis van het aansluitpunt op het gemeentelijk riool. Kosten Kosten voor de aanvraag van een aansluitvergunning: De kosten voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een aansluitvergunning bedragen € 384,00. Kosten voor de werkzaamheden op openbaar terrein: De kosten voor de feitelijke werkzaamheden in het openbaar gebied, met betrekking tot het aanleggen van een nieuwe aansluiting op de gemeentelijke riolering of het wijzigen van een bestaande aansluiting, worden per aanvraag op maat begroot. Heeft u vragen? U kunt een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.

  • Verklaring huwelijksbevoegdheid

    Wilt u in een ander land trouwen? Dan heeft u soms een huwelijksbevoegdheidsverklaring nodig. In dit document staat dat u op dit moment niet getrouwd bent en dat u en uw partner volgens de Nederlandse wet met elkaar mogen trouwen. Maak een afspraak voor: Verklaring huwelijksbevoegheid Voorwaarden U of uw partner heeft de Nederlandse nationaliteit. U staat ingeschreven in de gemeente Vlaardingen of Vlaardingen was de laatste gemeente in Nederland waar u was ingeschreven voor u naar het buitenland vertrok. Onder curatele gesteld? Dan heeft u eerst toestemming nodig van de curator. Bent u nooit ingeschreven geweest in Nederland? Vraag de verklaring dan aan bij de Nederlandse ambassade of consulaat in het land waar u wilt gaan trouwen. Kijk hier voor meer informatie over de aanvraag in het buitenland. ​​​​ Voorwaarden documenten Alle documenten moet origineel zijn en recent afgegeven.  Documenten uit bepaalde landen moeten een legalisatie of apostille hebben. Kijk hier voor meer informatie over legalisatie van buitenlandse documenten.  Documenten die niet in het Nederlands, Duits of Engels zijn opgesteld, moet u eerst in het Nederlands laten vertalen door een beëdigd vertaler in Nederland. Is de vertaling in het buitenland opgemaakt? Dan moet de vertaling ook gelegaliseerd worden. Komt uw document uit een EU-land, dan kunt u bij de geboorte- of huwelijksgemeente een meervoudig vertaalformulier aanvragen. Hoe werkt het? Aanvraag aan de balie: U kunt telefonisch of via het contactformulier op onze website doorgeven dat u een verklaring van huwelijksbevoegdheid nodig heeft. U ontvangt van ons een e-mail (of indien gewenst een brief) met alle informatie over de benodigde documenten.  Wanneer u alle documenten heeft, maakt u telefonisch een afspraak voor het aanvragen van de verklaring.  Neem de originele documenten mee naar uw afspraak. Deze documenten worden door de balie ingenomen. U betaalt aan de balie. U krijgt na ongeveer 10 werkdagen bericht of de ingeleverde documenten akkoord zijn.  Is uw aanvraag compleet en akkoord? Dan kunt u de verklaring en de originele documenten komen ophalen. Hiervoor hoeft u geen afspraak te maken.  Schriftelijke aanvraag: U kunt telefonisch of via het contactformulier op onze website doorgeven dat u een verklaring van huwelijksbevoegdheid nodig heeft. U ontvangt van ons een e-mail (of indien gewenst een brief) met alle informatie over de benodigde documenten.  Stuur het verzoek met de originele documenten aangetekend naar: Gemeente Vlaardingen, Burgerzaken, Postbus 1002, 3130 EB Vlaardingen.   Na ontvangst krijgt u na ongeveer 10 werkdagen bericht of de opgestuurde documenten akkoord zijn. Is uw aanvraag compleet en akkoord? Dan krijgt u de verklaring en de originele documenten thuis gestuurd.  U ontvangt binnen 6 weken de rekening (leges + verzendkosten) van de Regionale Belastinggroep.  Kosten € 29,80 (exclusief eventuele verzendkosten) in 2025 Heeft u nog vragen? U kunt een bericht sturen naar vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.

  • Garantverklaring verblijf in Nederland

    Wilt u garant staan voor een vriend, familielid of partner die een visum voor kort verblijf (maximaal 3 maanden) nodig heeft? Met een garantstelling verklaart u dat u garant staat voor de eventuele verblijfskosten en schulden van deze persoon. De garantverklaring moet pas op het stadskantoor ondertekend worden. Hier moet een medewerker van de gemeente bij aanwezig zijn. De garantverklaring kan ook in een andere gemeente dan de eigen woonplaats worden aangevraagd. Afspraak maken voor: Garantverklaring Hoe werkt het Vraag de garantverklaring persoonlijk aan. Vul de garantverklaring vooraf vast in.  Let op: onderteken de garantverklaring pas als er een medewerker van de gemeente bij aanwezig is. U kunt de garantverklaring ook invullen tijdens uw afspraak. Bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap? Dan moet uw partner de garantverklaring ook ondertekenen.  Let op: bij het ondertekenen moet een medewerker van de gemeente aanwezig zijn. Nadat de garantverklaring ondertekend is, kunt u de verklaring direct meenemen. Stuur de garantverklaring naar de persoon die bij u op bezoek komt. Met de garantieverklaring kan diegene een visum aanvragen bij de Nederlandse ambassade. Een garantverklaring is 3 maanden geldig. Meenemen naar afspraak Een identiteitsbewijs van uzelf. Een identiteitsbewijs van de getrouwde of geregistreerde partner die de garantverklaring ook ondertekent. Een garantverklaring waar nog geen handtekeningen onder staan. Kosten en geldigheid € 10,75 per handtekening. Heeft u vragen? Bekijk de vragen en antwoorden of de website van de IND . U kunt ook een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.

  • Parkeervergunning bewoners

    Woont u in een gebied met betaald parkeren, heeft u geen eigen parkeerplaats en rust er geen parkeereis op uw woning? Vraag digitaal of op afspraak een parkeervergunning aan.  Direct regelen Parkeervergunning bewoners aanvragen, wijzigen of beëindigen  Maak een afspraak voor: Parkeervergunning aanvragen, wijzigen of inleveren Hoe werkt het? Aanvraag voor een auto waarvan het kentekenbewijs op uw naam staat vraag uw parkeervergunning digitaal aan. Let op: u kunt de parkeervergunning alleen aanvragen als u op het adres ingeschreven staat. parkeervergunning bewoners aanvragen of wijzigen de gemeente stuurt de parkeervergunning per post naar u toe. maakt u liever een afspraak? Dan krijgt u de parkeervergunning direct mee. Parkeervergunning aanvragen, wijzigen of inleveren dit geldt ook voor een auto met private lease waarvan het kenteken op uw naam staat. Aanvraag voor een auto waarvan het kentekenbewijs niet op uw naam staat Schriftelijk maak een afspraak. vul het aanvraagformulier ‘parkeervergunning bewoners' (pdf, 43 kB) en de 'houderschapsverklaring' (pdf, 31 kB) in. neem de gevraagde documenten mee naar uw afspraak. u betaalt bij de aanvraag. u krijgt de parkeervergunning direct mee. Digitaal vraag uw parkeervergunning digitaal aan parkeervergunning bewoners aanvragen of wijzigen vul het aanvraagformulier ‘parkeervergunning bewoners' (pdf, 43 kB) en de 'houderschapsverklaring' (pdf, 31 kB) in. upload het aanvraagformulier en de verklaring. de gemeente stuurt de parkeervergunning per post naar u toe. Meenemen naar de afspraak Vraagt u een parkeervergunning aan voor een auto die niet op uw naam staat of wilt u een parkeervergunning laten veranderen of inleveren? Neem deze documenten mee: ingevuld en ondertekend 'aanvraagformulier parkeervergunning bewoners’ identiteitsbewijs de oude parkeervergunning bij een leaseauto: een schriftelijke verklaring (pdf, 32 kB) van uw werkgever of leasemaatschappij dat u de auto gebruikt bij machtiging: identiteitsbewijs van u en de gemachtigde het kentekenbewijs Verlies of diefstal Bent u uw parkeervergunning kwijt? Meld dit op afspraak bij de gemeente. Dit voorkomt misbruik van uw vergunning. Neem een ingevuld aangifteformulier (pdf, 16 kB) en uw identiteitsbewijs mee. U betaalt tijdens de afspraak direct voor een nieuwe vergunning en u kunt deze gelijk meenemen. Verandering van kenteken Wilt u uw kenteken wijzigen? U hoeft geen afspraak te maken. U kunt de kentekenwijziging digitaal doorgeven. U kunt het kenteken wijzigen als de auto op uw naam staat en ook als de auto niet op uw naam staat. Als de auto niet op naam staat moet u dan wel de benodigde bewijsstukken uploaden (bijvoorbeeld de lease verklaring of houderschapsverklaring). Neem mee: identiteitsbewijs kentekenbewijs bij een leaseauto: een schriftelijke verklaring (pdf, 32 kB) van uw werkgever of leasemaatschappij dat u de auto gebruikt. Inleveren parkeervergunning Maak een afspraak en neem naar de afspraak mee: de vergunning die u in wil leveren. uw identiteitsbewijs. De gemeente betaalt de door u betaalde parkeerbelasting over de resterende volle kalendermaanden terug. Kosten eerste vergunning: € 58,- per jaar tweede vergunning: € 190,- per jaar nieuwe parkeervergunning na verlies of diefstal: € 40,95 verandering kenteken via DigiD: € 6,95 verandering kenteken aan de balie: € 27,30 Heeft u nog vragen? Bekijk de vragen en antwoorden. U kunt ook een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.

  • Begraven en grafrecht

    Wanneer een dierbare overlijdt, is het belangrijk om een passende laatste rustplaats te vinden. In onze gemeente bieden we verschillende mogelijkheden om uw dierbare te begraven, of de as te bewaren. U kunt kiezen voor een algemeen graf of een particulier (urnen)graf, afhankelijk van uw wensen en behoeften.  Begraven of asbestemmingen Vlaardingen heeft twee begraafplaatsen: Emaus en Holy.  Begraven in Vlaardingen kan: in een particulier (familie)graf: voor 20 jaar voor 2 of 3 personen (3-persoonsgraven alleen op begraafplaats Holy). De rechten kunnen altijd worden verlengd. in een algemeen graf (alleen op begraafplaats Holy). De overledene ligt hier minimaal 10 jaar begraven. U kunt een algemeen graf niet verlengen. Wel kunnen bij ruiming van een heel vak op het algemene gedeelte de stoffelijke resten worden herbegraven in een nieuw algemeen graf voor minimaal 10 jaar of in een particulier (familie) graf voor 20 jaar. Een asbus, urn of de as van een overledene kunt u: begraven in of neerzetten op een particulier urnengraf in de urnentuin. U kunt hier stukjes grond (80 x 80 cm) huren voor een periode van 10 jaar. Deze periode kunt u met 5 of 10 jaar verlengen. neerzetten in een algemene nis of particuliere (familie)nis in de urnenmuur (alleen op begraafplaats Holy). Een algemene nis of een particuliere (familie)nis huurt u voor 10 jaar. Een particuliere (familie) nis kunt u met 5 of 10 jaar verlengen. begraven in of neerzetten op een particulier (familie)graf. uitstrooien op het strooiveld (alleen op begraafplaats Holy). Wilt u een grafsteen, een gedenkplaat of planten neerzetten bij een (urnen)graf? Dat kan, vraag wel naar de regels. U kunt hiervoor terecht bij de medewerkers van de begraafplaats via (010) 474 2189. Grafrechten Als een dierbare wordt begraven in een particulier (familie)graf, heeft u de grond in bruikleen en betaalt u hier grafrechten voor. Als uw dierbare begraven wordt in een algemeen graf, hoeft u niet te betalen voor de grond. Hoe werkt het Een particulier (familie)graf kunt u aanvragen via de beheerder van de begraafplaats. U kunt dit ook door uw begrafenisondernemer laten doen. Als het grafrecht binnen 2 jaar verloopt, dan kunt u een verlenging aanvragen. Er kan verlengd worden voor 5, 10, 15 of 20 jaar. Een urnengraf of urnennis kan voor 5 of 10 jaar worden verlengd. U krijgt ruim van tevoren bericht voordat uw grafrechten verlopen. De grafrechten van een particulier (familie)graf kunt u op een andere naam laten zetten met het formulier ‘aanvraag overboeking grafrecht’. Het verwerken van het verlengen of overboeken van grafrechten duurt maximaal 6 weken. U krijgt een akte van de wijziging. Overlijdt de eigenaar van het grafrecht? Schrijf het grafrecht dan binnen 1 jaar over op iemand anders. Als u dit niet doet, kan het recht op het particuliere graf vervallen. Direct regelen Aanvraag asbestemming Verlengen grafrechten Overboeken grafrechten Kosten De factuur voor begraven of het verlengen van de grafrechten wordt verstuurd door de Regionale Belasting Groep (RBG). Meer informatie over de RBG en hun contactgegevens vindt u op derbg.nl. Bekijk het tarievenoverzicht begraafplaatsen (pdf, 169 kB) Informatie voor uitvaartondernemers Voor uitvaartondernemers hebben we de folder Informatie voor uitvaartondernemers (pdf, 497 kB).  Tijd reserveren voor auladienst/begrafenis Digitaal begraaftijd reserveren Heeft u als uitvaartondernemer geen login, dan kunt u deze op werkdagen aanvragen via (010) 248 4000. U kunt ook een aanvraag sturen via vlaardingen.nl/contactformulier.  Heeft u geen login, dan kunt u op werkdagen een tijd laten reserveren door een medewerker van de begraafplaats via telefoonnummer (010) 474 2189. Als u een tijd wilt reserveren in de avond of in het weekend, dan kunt u het beste contact opnemen met een lokale uitvaartondernemer om u hierbij te helpen. Aanvraag begrafenis Als u een tijd hebt gereserveerd voor een begrafenis of auladienst, verzoeken we u binnen 24 uur onderstaand formulier in te vullen met alle gegevens van de overledene en de aanvrager. Aanvraagformulier begrafenis Als u het burgerservicenummer (BSN) niet wilt vragen of de familie/rechthebbende het nummer niet aan u wil verstrekken, dan kunt u dit nummer achterwege laten. We willen dan wel graag alle andere gegevens ontvangen, zoals een volledige naam en geboortedatum van de overledene én aanvrager.  Begraafplaatsen Vlaardingen heeft twee begraafplaatsen. Het oude Emaus en het moderne Holy. De gemeente beheert beide begraafplaatsen. Voor meer informatie kunt u de brochure begraafplaatsen aanvragen. Ook kunt u contact opnemen met de medewerkers van de begraafplaats via telefoonnummer (010) 4742189.   Bij overlijden van de rechthebbende van een (urnen)graf of nis, moeten de rechten binnen 1 jaar zijn overgeschreven naar een ander (natuurlijk) persoon. Gebeurt dit niet, dan vervalt het grafrecht aan de gemeente. Bij het overboeken van grafrechten op eigen verzoek (tussentijds, bij leven) hebben we de handtekening van de oude en nieuwe rechthebbende nodig. De akkoordverklaring kunt u uitprinten, ondertekenen, scannen of een goede foto van maken en uploaden bij uw digitale aanvraag. Begraafplaats Emaus In 1823 werd begraafplaats Emaus in gebruik genomen. Het was een van de eerste begraafplaatsen met een rooms-katholiek deel ten noorden van de grote rivieren. Mooie oude bomen en monumentale grafstenen bepalen de sfeer van het oude kerkhof. De historische gebouwen zijn gerenoveerd en aangepast aan de moderne tijd. De aula biedt plaats aan maximaal 80 bezoekers. De condoleanceruimte is geschikt voor een wat kleinere groep van 30-35 personen (zit- en staanplaatsen). Adres Begraafplaats Emaus Emaus 6 3135 JC Vlaardingen Openingstijden zomertijd 08.00 – 21.00 uur wintertijd 08.00 – 19.00 uur Begraafplaats Holy Begraafplaats in Holy is sinds de jaren zeventig in gebruik. Manshoge beukenhagen en berken bepalen het groene beeld en natuur en park lopen er naadloos in elkaar over. De aula biedt plaats aan circa 100 bezoekers. De condoleanceruimte is geschikt voor een wat kleinere groep van 30-35 personen (zit- en staanplaatsen). Adres Begraafplaats Holy Olmendreef 150 3137 CR Vlaardingen Openingstijden zomertijd 08.00 – 21.00 uur wintertijd 08.00 – 19.00 uur Grafmonumenten, beplanting en onderhoud Grafstenen en grafmonumenten Voor begraafplaats Holy gelden de volgende regels: Grafstenen op familiegraven moeten passen binnen een denkbeeldige kubus van  60 x 60 x 110 cm (diepte x breedte x hoogte). Grafstenen op algemene graven mogen maximaal 40 cm lang, 40 cm breed en 6 cm dik zijn. Een schuin oplopende roef voor onder de grafsteen wordt geleverd door de begraafplaats. Grafstenen bij urnengraven moeten passen binnen een denkbeeldige kubus van 50 x 50 x 50 cm (diepte x breedte x hoogte). Op begraafplaats Emaus mogen grafmonumenten niet buiten de bodemmaten van het graf komen. Als u wilt, kunt u het monument tegen een vastgesteld tarief eenmaal per jaar laten schoonspuiten. U kunt bij de begraafplaats hiervoor een formulier invullen. Planten en bloemen U moet zelf zorgen voor het onderhoud van het graf, de steen en eventuele beplanting. Regels voor beplanting zijn: Familiegraven: beplanting tot maximaal 50 cm vanaf de voorkant van de steen. Algemene graven: op algemene graven mogen bloemen in steekvazen en planten in potten worden geplaatst. Er mag geen zand of grond op het grind gestort worden. Urnentuin: hier is beplanting toegestaan binnen de afmetingen van het urnengraf. Webcam uitvaart  Begraafplaats in Holy biedt de mogelijkheid om via een webcam een uitvaart op afstand te volgen. Via deze pagina kunt u inloggen met een gebruikersnaam en wachtwoord. Bekijk voor meer informatie de vragen en antwoorden. U kunt daarnaast ook voor informatie terecht bij de medewerkers van de begraafplaatsen via telefoonnummer (010) 474 2189, of via e-mail: begraafplaats@vlaardingen.nl.