Zoekresultaat 11 - 20 van 223 resultaten

  • Parkeervergunning vergunningszone

    Woont u in het gebied waar betaald parkeren geldt of in een vergunningszone, vraag dan een parkeervergunning voor een vergunningszone aan. U kunt maximaal 3 kentekens op uw adres registreren. Stuur een leaseovereenkomst of een werkgeversverklaring mee bij de aanvraag van de parkeervergunning als u een auto least of een auto van uw werkgever gebruikt. Een parkeervergunning kunt u aanvragen via het Digitaal Parkeerloket. Digitaal Parkeerloket Kosten Vergunningen Kosten per kalenderjaar Eerste vergunning € 45,30 Tweede vergunning € 90,10 Derde vergunning € 135,10   Overzicht parkeergebieden Een overzicht van alle parkeergebieden vindt u op de digitale kaart. Kaart met alle parkeergebieden

  • Vliegveld Drachten

    Het vliegveld in Drachten is in 1962 aangelegd als airstrip voor Philips. Tegenwoordig wordt het vliegveld gebruikt voor particuliere doeleinden.  Jarenlang is er onduidelijkheid geweest over de toekomst van het Vliegveld Drachten. De exploitatie van het Vliegveld ligt in handen van Stichting Vliegveld Drachten. Een groot aantal taken werden door de Stichting aan gemeente Smallingerland uitbesteed. Hierdoor was het voor veel partijen onduidelijk wie nu verantwoordelijk was voor een goede exploitatie van het vliegveld. Met als gevolg dat er de afgelopen jaren enig achterstallig onderhoud op het vliegveld is ontstaan.  Luchtvaartgerelateerde ondernemers Eind 2020 hebben een aantal luchtvaartgerelateerde ondernemers de handschoen opgepakt en plannen gemaakt om het vliegveld te ontwikkelen. En dat op een manier dat het vliegveld binnen enkele jaren bedrijfseconomisch goed kan renderen zonder jaarlijkse bijdrage van de gemeente.  Deze ondernemers hebben met hun plannen de gemeenteraad van Smallingerland geïnformeerd. De gemeente heeft op basis van die plannen een toekomstvisie voor het vliegveld ontwikkeld.  Opdracht Op 10 mei 2022 heeft de gemeenteraad van Smallingerland het Kader Toekomst Vliegveld Drachten vastgesteld. Besloten is dat het vliegveld in ieder geval open moet blijven en dat er een kwartiermaker wordt aangesteld om te onderzoeken of de plannen van de ondernemers voldoende zekerheid bieden voor een meer zelfstandige ontwikkeling van het vliegveld. Het besturen en exploiteren van het vliegveld moest eveneens onderzocht worden en los komen te staan van gemeente Smallingerland. Met het Kader Toekomst Vliegveld Drachten dat op 10 mei 2023 door de gemeenteraad is vastgesteld, beoordeelt Kwartiermaker Erik Lagerweij de toekomstplannen voor het vliegveld.  Procedure politieke besluitvorming De kwartiermaker heeft het Eindverslag Vliegveld Drachten inmiddels af. Deze kunt u hier lezen. De gemeenteraad neemt aan de hand van dit eindverslag een besluit over de toekomst van het vliegveld.  Klachten  Heeft u klachten over het starten of landen van vliegtuigen? Dan kunt u een klacht indienen bij de Fryske Utfieringstsjinst Milieu en Omjouwing (FUMO).  Dit kan telefonisch of per e-mail.   Telefonisch tijdens kantooruren op het algemene telefoonnummer 0566 75 03 00 Telefonisch buiten kantooruren op via het milieualarmnummer op 058 212 24 22 Per e-mail via info@fumo.nl onder vermelding van uw klacht, het tijdstip wanneer de overlast is ervaren en uw naam en telefoonnummer.  Wilt u op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Dan kunt u ons dit via gemeente@smallingerland.nl laten weten. 

  • Huisnummer aanvragen

    Wilt u een (extra) huisnummer aanvragen of laten veranderen? Vraag een (extra) huisnummer aan of verander uw huisnummer. Aanvraagformulier (pdf) Voorwaarden  U krijgt alleen een nieuw huisnummer bij een zelfstandig verblijfsobject. Dat is bijvoorbeeld een huis, appartement of bedrijfsruimte. Voor het aanvragen van een huisnummer gelden deze voorwaarden:  Een eigen toegang vanaf de openbare weg, een erf of een gedeelde toegang zoals een portiek, galerij of trappenhuis. Een eigen toegangsdeur die u van binnen en buiten op slot kunt doen. Kan zelfstandig worden verkocht of verhuurd. Eigen voorzieningen (sanitaire voorzieningen zoals een badkamer, toilet en keuken) waaruit blijkt dat het functioneel zelfstandig is. Dit moet u weten De gemeente houdt een administratie bij van alle adressen in de BAG (Basisregistratie Adressen en Gebouwen). De gemeente is de enige partij die een huisnummer mag toekennen, wijzigen of intrekken. Heeft u een omgevingsvergunning aangevraagd voor nieuwbouw of verbouw? U krijgt vaak automatisch een huisnummer als u de omgevingsvergunning krijgt. Vraagt u een aansluiting voor elektriciteit aan? Het hebben van een huisnummer is dan niet verplicht. Bekijk Afbakening van verblijfsobjecten voor meer informatie over de aanvraag van huisnummers en de Wet BAG.

  • Inleveren bij ecostations

    Bij de ecostations aan De Boeg 5 en De Hemmen 99 in Drachten kunt u het meeste afval gratis kwijt. Openingstijden Beide ecostations zijn open van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 16.45 uur en zaterdag van 9.00 tot 14.45 uur. Lever uw afval bij het juiste ecostation in Lees in onderstaande tabel bij welk ecostation u uw afval kwijt kunt. Of bekijk de plattegrond (pdf) Ecostation De Boeg 5                  Ecostation De Hemmen 99 Kunststof tuinmeubelen Bouw en sloop Huishoudelijke restafval  Gasbeton PVC-harde kunststoffen Bankstellen en stoelen B-hout Gips Papier en karton Puin C-hout / tuinhout  Zwarte grond en zand IJzer en metalen  Vervuild grind Tapijt Asbest en asbestgelijkende platen (alleen inleveren met een vergunning)  PMD Dakbedekking  Gasflessen  Electronica (alles met een stekker) Matrassen Blad en gras Autoruiten  Autobanden zonder velg Bontglas / glasbak  Takken Textiel  Stobben Vlakglas   EPS (piepschuim)   KCA depot   TL-buizen / spaarlampen   Frituurvet/olie  

  • Historisch archief inzien

    U kunt bij de gemeente Smallingerland terecht voor archiefonderzoek. Bijvoorbeeld genealogisch onderzoek en historisch onderzoek. De gemeente Smallingerland heeft een uitgebreid historisch archief. Het gaat om stukken van bijvoorbeeld:  Gemeentearchief Smallingerland 1616-1990 Algemene Armvoogdij Drachten 1828-1914 Gemeentelijke gasfabriek 1901-1923 Zelf op onderzoek U kunt ook alvast thuis zelf op onderzoek gaan. Dat kan via bijvoorbeeld de volgende websites: Om mee te starten: op de website van KIA vindt u archieftips voor beginners. Op de website van Fries Archiefnet vindt u een overzicht van de inventarissen van onze archieven. Hier kunt u alvast de stukken uitzoeken die u bij ons wilt inzien.  Op de website van Alle Friezen vindt u openbare aktes van de Burgerlijke Stand en Bevolkingsregisters.  De gemeente heeft ook een fotoarchief. Een deel hiervan is via de beeldbank van Smelnes Erfskip online te bekijken. Wilt u buiten de grenzen van Smallingerland zoeken? Kijk dan op de website van Tresoar, de schatkamer van Fryslân.  Op de website van Delpher doorzoekt u een grote hoeveelheid kranten, tijdschriften en advertenties. Archiefvraag stellen Heeft u een vraag over ons archief of wilt u stukken inzien? Maak dan gebruik van ons webformulier. Stel uw vraag U ontvangt binnen drie werkdagen een reactie op uw informatieverzoek. Voor het raadplegen van stukken maken wij een afspraak met u.  

  • Informatieplicht bij (ver)bouwen

    Alle informatie met een uitgebreid stappenplan voor de meldingen die u moet doen vindt u op de pagina over de wet kwaliteitsborging. 

  • Verklaring omtrent gedrag

    Heeft u een Verklaring omtrent gedrag (VOG) nodig? Dan bepaalt de werkgever of organisatie die een VOG van u nodig heeft of u de aanvraag rechtstreeks bij dienst Justis of bij de gemeente doet.  Digitaal bij dienst Justis aanvragen De werkgever of organisatie zet de VOG-aanvraag online voor u klaar. U krijgt vervolgens een e-mail van dienst Justis met een aanvraagcode. Met deze code logt u in. U controleert de gegevens. Als de gegevens kloppen betaalt u de aanvraag via IDEAL. Digitaal bij de gemeente aanvragen De werkgever of organisatie geeft u een (deels) ingevuld aanvraagformulier. U controleert het formulier. Lever het formulier online met uw DigiD bij de gemeente waar u ingeschreven staat in de basisregistratie personen (BRP), in. Tijdens de aanvraag uploadt u een digitale kopie (scan of foto) van het volledige formulier. Daarna betaalt u de aanvraag via IDEAL. Online aanvragen via DigiD Aanvragen De werkgever of organisatie geeft u een (deels) ingevuld aanvraagformulier. U controleert of het formulier juist is ingevuld. U levert het formulier in bij de gemeente waar u ingeschreven staat in de Basisregistratie Personen (BRP). Maak hiervoor een afspraak. Neem bij de afspraak het formulier en uw identiteitsbewijs mee. U betaalt bij de aanvraag.  Afspraak maken Kosten Digitaal bij Justis: €33,85 Digitaal of aan de balie bij de gemeente: €41,35 Na uw aanvraag Dienst Justis beoordeelt uw aanvraag. Twee tot vier weken na uw aanvraag ontvangt u van Justis de VOG per post. Wijst dienst Justis uw aanvraag af? Dan krijgt u daarover een brief. Bent u uitgeschreven en staat u ingeschreven in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI)? Dan vraagt u de VOG aan bij dienst Justis. Meer informatie Heeft u vragen over de voortgang van uw aanvraag? Dan kunt u contact opnemen met de Dienst Justis. Bel 088 9982 200. Meer informatie over de VOG vindt u op de website van dienst Justis. 

  • Gemeente aansprakelijk stellen

    Heeft u schade opgelopen door schuld van de gemeente? Dan kunt u de gemeente aansprakelijk stellen. Aansprakelijk stellen Dit heeft u nodig Bewijs van de opgelopen schade, bijvoorbeeld foto’s, een aanschafbon of een rekening en eventueel een schaderapport. Eventuele ondertekende getuigenverklaring(en) als er getuigen zijn. Verklaring van het voorval, bijvoorbeeld een proces-verbaal bij verkeersongelukken, een schadenota van de verzekering of informatie over de opgelopen letselschade. Dit moet u weten Onderbouw uw schadeclaim zo volledig mogelijk en stuur alle bewijzen die u heeft mee. Wij zullen uw aansprakelijkstelling zo spoedig mogelijk afhandelen, of we sturen het door naar onze verzekering die de aansprakelijkstelling verder afhandelt.

  • Briefadres aanvragen

    Als u geen vast woonadres in Nederland hebt, kunt u zich tijdelijk inschrijven op het adres van iemand anders of van een instelling. Dit heet een briefadres. Op dit adres ontvangt u dan voortaan uw post. Een briefadres vraagt u aan bij de gemeente.  Afspraak maken Briefadresgever Een briefadres is altijd een adres in Nederland en mag geen postbus zijn. De persoon of instelling die staat ingeschreven op het briefadres, noemen we de briefadresgever. De briefadresgever zorgt ervoor dat u uw post krijgt. Bijvoorbeeld belastingformulieren, een stempas of dagvaarding. Een tijdelijk logeeradres en een adres op een vakantiepark zijn ook woonadressen. Verblijft u op zo'n tijdelijk adres, zorg dan dat u zich daar inschrijft. Voorwaarden voor aanvragen briefadres U woont in een zorginstelling, gevangenis of een blijf-van-mijn-lijfhuis. U werkt op een varend schip met een thuishaven in Nederland. U heeft een reizend beroep, waardoor u geen woonadres heeft. U gaat tijdelijk naar het buitenland en wilt een adres in Nederland houden. Dit kan alleen als u korter dan 8 maanden weggaat. Gaat u langer dan 8 maanden naar het buitenland, geef uw emigratie door in de laatste week vóór de vertrekdatum aan de gemeente. Meenemen bij uw aanvraag uw geldig identiteitsbewijs. een kopie van het geldig identiteitsbewijs van de hoofdbewoner van het briefadres. Kom samen met de hoofdbewoner aan de balie om de aanvraagformulieren voor het briefadres in te vullen.

  • Herinrichting Raadhuisplein

    Het centrum van Drachten gaat veranderen. We willen dat het centrum nog aantrekkelijker wordt voor bezoekers, ondernemers, bewoners en andere gebruikers. Het Raadhuisplein speelt hierin een sleutelrol. Het Raadhuisplein willen we transformeren van een stenen ruimte naar een aangename plek met meer groen en ruimte voor ontmoeting; de huiskamer van de stad. Waar staan we nu? In oktober 2024 heeft de gemeenteraad ingestemd met het Programma van Eisen (PvE) van het Raadhuisplein. In het PvE staan wensen en eisen waar ontwerpbureaus rekening mee moeten houden voor het definitieve ontwerp van het Raadhuisplein. Veel inwoners, ondernemers en andere betrokkenen dachten mee over de nieuwe inrichting van het Raadhuisplein. Op basis daarvan hebben we de volgende ambitie opgesteld: “Het Raadhuisplein wordt de huiskamer van Drachten. Het wordt een plek die verrast, waar je altijd graag komt, overdag en ’s avonds. Een plek waar iets te beleven valt, wanneer er evenementen en activiteiten plaatsvinden, maar ook op rustige momenten en buiten openingstijden van de winkels. Een plek die optimaal is verbonden met de rest van het centrum.” We verwachten dat het kiezen van een ontwerpbureau en het maken van de ontwerpen voor het nieuwe Raadhuisplein duurt tot de herfst van 2025. Als deze ontwerpen klaar zijn, organiseren we een verkiezing, zodat het publiek een ontwerp kan kiezen. Het winnende ontwerp wordt verder uitgewerkt en uitgevoerd. Wat voor plein willen we? Veel inwoners, ondernemers en andere betrokken hebben meegedacht over de nieuwe inrichting van het Raadhuisplein en wat voor het plein het moet worden. Samengevat zijn dit de belangrijkste punten: Een verrassend plein waar we trots op zijn; Een plein dat uitnodigt tot activiteiten en ontmoeting; Een plein met meer ruimte voor groen en water; Een plein dat voldoet aan onze basiseisen. Lees het Programma van Eisen voor meer informatie of de publiekssamenvatting van het Programma van Eisen.  Planning Dit is de huidige planning op hoofdlijnen. Die kan nog veranderen. 2022: Samen werken aan de visie op het hele centrum; 2023: Meedenken over en onderzoek doen naar het Raadhuisplein; 2024: Samen werken aan het ontwerp voor definitieve inrichting; 2025/2026: Uitwerking van het ontwerp en selectie van aannemers; 2027: Start van de verbouwing van het Raadhuisplein. De tijdelijke inrichting In mei onderging het Raadhuisplein al een tijdelijke metamorfose. Met onder andere het Dada-monument, meer groen, zitplaatsen en speelplekken. We zien dat hier al veel gebruik van wordt gemaakt. Tot de definitieve inrichting is het Raadhuisplein beschikbaar voor initiatiefnemers om activiteiten en evenementen te organiseren. We zijn nu vooral op zoek naar inwoners, scholen, ondernemers of sportverenigingen die een leuke activiteit willen organiseren. Met het verdwijnen van de auto’s zijn ook de regels voor het halen, brengen, laden en lossen verandert. Lees de bewonersbrief (pdf 326Kb)  met de meest recente informatie.  Halen, brengen, laden en lossen op het Raadhuisplein Tot het Raadhuisplein definitief is ingericht gelden de volgende regels: Wij gaan op vakantie. Mogen we de auto voor de deur zetten, alles inladen en de fietsen achterop zetten? Ja dit mag. Het is een laad/losactiviteit. Het moet wel een zichtbare en korte actie zijn, zodat handhaving weet dat er niet wordt geparkeerd. Delaad/losactiviteit moet op een rusig moment om overlast zo veel mogelijk te beperken. Ik krijg een nieuwe wasmachine, mag de leverancier bij ons appartement stoppen om de wasmachine af te leveren? Ja dit mag ook. Het is een laad/losacFviteit. Het moet wel met zichtbare en korte actie zijn, zodat handhaving weet dat er niet wordt geparkeerd. Dus als de chauftieur de wasmachine ook gaat aansluiten, kan het voertuig niet blijven staan. Ik ga verhuizen, mag de verhuisauto voor ons appartement inladen? Ja dit kan. Hiervoor geldt wel een meldplicht (kan telefonisch via 0512-581234) van de dag van de verhuizing en kenteken van de verhuisauto. Dan wordt handhaving hierover geïnformeerd. Ik ga met de taxi naar het ziekenhuis, mag de taxi mij bij de deur ophalen? Dit kan alleen als u (de klant) in het bezit bent van een gehandicaptenparkeerkaart. U kunt een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen als u niet in staat bent om 100 meter zelfstandig te lopen. Als u geen gehandicaptenparkeerkaart bezit, moet u met de chauftieur afstemmen wat een geschikte plaats is om u op te halen. Bijvoorbeeld parkeerterrein de Marke, de parkeergarage van het Raadhuisplein of het Van Knobelsdorffplein. Ik ben slecht ter been. Mag mijn familie mij ophalen voor de deur met een auto? U mag alleen voor de deur worden opgehaald als u in het bezit bent van een gehandicaptenparkeerkaart. Heeft u dit niet, dan moet u afstemmen wat een geschikte plaats is om u op te halen. Bijvoorbeeld parkeerterrein de Marke, de parkeergarage van het Raadhuisplein of het Van Knobelsdorffplein. Ik ben slecht ter been, heb een gehandicaptenparkeerkaart en ga op bezoek bij familie aan het Raadhuisplein. Waar kan ik mijn auto neerzetten? U kunt uw auto parkeren op de parkeerplaatsen voor mindervaliden. Die vindt u naast de bibliotheek, parkeerterrein De Marke, naast boekhandel van der Velde en in parkeergarage Raadhuisplein. Bent u niet in staat om 100 meter zelfstandig te lopen en wilt u meer informatie over een gehandicaptenparkeerkaart? Neem contact op met telefoonnummer 0512 581 234 voor meer informatie over de gehandicaptenparkeerkaart of kijk op de website. Tot de werkzaamheden beginnen blijft de tijdelijke inrichting van het Raadhuisplein staan. Ben je benieuwd wat bezoekers en ondernemers nu van het Raadhuisplein vinden? Dat vertellen zij in deze video. Samenvatting Programma van Eisen Een plein met meer ruimte voor groen en water Toevoegen van fijne plekken met divers groen Meer koele plekken met schaduw Ruimte voor opvang en afvoer van water. Als het kan zichtbaar en om te spelen Rekening houden met windoverlast Een verrassend plein waar we trots op zijn In het ontwerp zit een verrassing voor iedereen die er winkelt, woont, werkt en recreëert Iets waar nog niemand aan heeft gedacht, wat past bij Drachten Een plein dat voldoet aan deze basiseisen Het plein is uitstekend verbonden met de rest van de binnenstad Op het plein staat de voetganger op de eerste plaats De winkels blijven goed bereikbaar voor voetgangers en fietsers Er zijn genoeg parkeerplaatsen voor de fiets Het plein is goed toegankelijk voor iedereen Er is genoeg ruimte voor de weekmarkt, ook voor eventuele groei Laden en lossen blijft mogelijk, maar niet overal Hulpdiensten kunnen overal goed komen Er wordt rekening gehouden met de draagkracht van de parkeergarage Verplaatsbare elementen maken flexibel gebruik mogelijk Er komt passende functionele, sfeer- en evenementenverlichting Materialen worden zoveel mogelijk hergebruikt en bestaande kwaliteiten blijven zoveel mogelijk behouden Een plein dat uitnodigt tot activiteiten en ontmoeting Ruimte voor activiteiten, kleinschalige muziek en culturele evenementen en sport Voldoende vrije zitplekken Ruimte voor de warenmarkt Uitnodigende ruimte voor terassen Ruimte voor spelen en sport voor iedereen Rekening houdend met de woonfunctie aan het plein Nieuws over het Raadhuisplein Gemeenteraad stemt in met PvE Raadhuisplein Inloopbijeenkomst over definitieve inrichting Raadhuisplein Laden en lossen op het Raadhuisplein Meer groen en spelen op het Raadhuisplein Plaatsen van loods Raadhuisplein voor bouwen kunstwerk Palmbomen en olijfbomen van het Raadhuisplein Eerste kunstproject op Raadhuisplein Drachten Meer informatie en documenten Centrumvisie Drachten Uitkomsten Enquete centrum Drachten Vragen en antwoorden over verkeersbesluit (Q&A) Participatieverslag Ideeënfestival 24 juni 2023 (pdf) Verkeersbesluit Raadhuisplein  (pdf 255kB) Webinar: Toekomst Centrum Drachten 26 januari 2022 Contact Wilt u meer informatie of heeft u vragen? Maak dan gebruik van het contactformulier. Of bel met 0512 581 234