Zoekresultaat 11 - 20 van 34 resultaten

  • Riolering, aansluiten

    De gemeente draagt zorg voor de riolering. Ze gaat over de aanleg, het onderhoud en de vervanging ervan. Daarnaast zorgt de gemeente ook voor de rioolaansluiting van uw woning of bedrijf op het riool. De gemeente verzorgt uw aansluiting tot aan uw eigen terrein. Vanaf daar moet u er zelf voor zorgen. Volg onderstaande werkwijze om vertraging te voorkomen

  • Parkeerontheffing blauwe zone inwoners

    Ontheffing is alleen mogelijk onder specifieke voorwaardenBewoners die ingeschreven staan op een aangewezen adres in de parkeerschijfzone kunnen in aanmerking komen voor een ontheffing.Wilt u voor het eerst iets aanvragen? Doe dan eerst de vergunningcheck om te kijken of u een aanvraag moet doen. Weet u al zeker dat u een aanvraag moet indienen? Dan kunt u de knop ‘online regelen’ gebruiken.

  • Afval, groente- fruit- en tuin (gft)

    In de bruine container 1 keer per 2 weken geleegd: zie afvalkalender Op de ophaaldag container tussen 05.30 en 07.30 uur buiten Grote hoeveelheden naar Milieustraat brengen Bij flat of bovenwoning in de verzamelcontainer Wat wel/niet in container: zie Voorwaarden Let op: Geen plastic zakken in de GFT container. Ook geen biologisch afbreekbare zakken. Ook deze zakken geven problemen bij het composteren van de GFT. Papieren zakken in de GFT container zijn wel toegestaan. Van mei tot en met september kunt u de container voor GFT iedere week aanbieden (zie Afvalkalender).  Van oktober tot en met april kunt u de container voor GFT eens per 2 weken aanbieden (zie Afvalkalender).

  • Trouwen of geregistreerd partnerschap

    U wilt gaan trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan. De eerste stap op weg naar zo’n verbintenis is: de melding (vroeger: in ondertrouw gaan) De melding wordt gedaan in de gemeente waar u wilt trouwen of uw partnerschap wilt registreren.U moet beiden het meldingsformulier volledig invullen, en alle bijbehorende documenten (zie hieronder) moeten worden meegenomen.Als dit allemaal in orde is, maakt u een afspraak met team Burgerzaken. U kunt ook een afspraak maken als u meer informatie wilt over wat u moet regelen. Tijdens de afspraak voor de melding (maar later mag ook) kunt u een datum voor uw huwelijk/geregistreerd partnerschap inplannen bij de gemeente. U kunt samen naar deze afspraak komen, of één van beiden.Een melding moet tenminste 14 dagen, en kan maximaal een jaar voor de datum van het huwelijk/geregistreerd partnerschap worden gedaan. Na een jaar vervalt de melding.De kosten voor het huwelijk/geregistreerd partnerschap moeten worden betaald bij de afspraak voor de melding.  De melding Bij de afspraak voor de melding moet u de volgende documenten meenemen: Kopie van een geldig legitimatiebewijs (paspoort/identiteitskaart/rijbewijs) van u en uw partnerKopie van een geldig legitimatiebewijs van alle getuigen (er moeten minimaal 2, en maximaal 4 meerderjarige getuigen aanwezig zijn bij het huwelijk/geregistreerd partnerschap) U kunt een aantal keuzes aangeven bij de melding: U kunt kiezen en uw voorkeur opgeven voor een Buitengewoon Ambtenaar Burgerlijke Stand die in onze gemeente huwelijken en geregistreerd partnerschappen sluit of een verzoek doen voor een eigen trouwambtenaar.U kunt een trouwlocatie kiezen. U kunt een vaste trouwlocatie kiezen of een verzoek doen voor een eigen trouwlocatie.U kunt een “trouwboekje” kiezen. Een trouwboekje is niet verplicht bij een huwelijk/geregistreerd partnerschap. Als u moet bewijzen dat u gehuwd/geregistreerd partner bent heeft u een kopie van de akte nodig.  Let op: de aanvraag van een “eigen trouwambtenaar” of “eigen trouwlocatie” moet minimaal 3 maanden voor de datum van uw huwelijk/geregistreerd partnerschap bij ons binnen zijn.   Tijdstippen huwelijk/geregistreerd partnerschap Een huwelijk/geregistreerd partnerschap met uitgebreide ceremonie (een persoonlijke toespraak van de trouwambtenaar) is mogelijk op maandag t/m zaterdag tussen 10.00 uur en 16.00 uur.Op maandagochtend om 9.00 uur en 9.30 uur is het mogelijk om uw huwelijk/geregistreerd partnerschap kosteloos te laten sluiten in het gemeentehuis.Voorwaarden hiervoor zijn:Tenminste één van de partners moet in onze gemeente staan ingeschreven.Er mogen maximaal 6 personen aanwezig zijn. Dit is inclusief het bruidspaar/partners en de getuigen.Het is een korte ceremonie (ongeveer 10 minuten) en er wordt geen toespraak gehouden.U kunt geen voorkeur uitspreken voor een trouwambtenaar of een eigen trouwambtenaar laten benoemen.De trouwambtenaar neemt vooraf geen contact met u op.Er wordt geen muziek afgespeeld.  Naamgebruik Als u getrouwd bent/geregistreerd partner bent, kunt u ervoor kiezen (ook) met de achternaam van uw partner aangeschreven te worden door overheidsorganisaties. Dit heet naamgebruik en dit kunt u aanvragen in uw woongemeente. Uw achternaam verandert hierdoor niet. Geregistreerd partnerschap omzetten in huwelijk U kunt uw geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk. U kunt dit met een (huwelijks) ceremonie  doen, of u kunt uw geregistreerd partnerschap aan de balie administratief laten omzetten. U heeft bij de omzetting geen getuigen nodig. Bel voor meer informatie/het maken van een afspraak met team Burgerzaken, tel. 14 0252. Trouwen in het buitenland Als u in het buitenland wilt trouwen of een geregistreerd partnerschap wilt sluiten moet u nagaan of dit mag volgens de rechten van dat land. U kunt dat navragen bij de buitenlandse instantie waar u wilt trouwen. Zij weten ook welke documenten u nodig heeft.

  • Plaagdieren

    Plaagdieren zijn dieren die voor overlast kunnen zorgen. Ook kunnen ze een bedreiging vormen voor de volksgezondheid. Op deze pagina leest u wat u moet doen als u overlast ervaart van een van de onderstaande dieren.

  • Bezwaar maken besluit gemeente

    U kunt bezwaar maken als u het niet eens bent met een besluit van de gemeente. Dit kan tot 6 weken na de datum waarop het besluit is gemaakt.  Het bezwaar kunt u schriftelijk of via online indienen. Gebruik hiervoor de knop ‘online regelen’. Het is niet mogelijk om uw bezwaar via de mail in te dienen 

  • Begraafplaatsen

    Begraafplaatsen

  • Afval, kleding en textiel

    3 manieren: aanbieden in gesloten zak, kringloopwinkel of milieustraat Sinds 1 april haalt Meerlanden 6 keer per jaar huis-aan-huis textiel en gebruikte kleding op (in plaats van 4 keer per jaar) bij hoogbouw en laagbouw. Voor het ophalen van textiel ontvang je voorafgaand steeds een speciale plastic zak van Meerlanden om het textiel in te doen. De zak zet je buiten op de dag dat textiel wordt opgehaald (staat ook op de zak vermeld die je ontvangt) Er kan alleen nog maar ingeleverd worden met de speciale plastic zakken. Er is geen specifieke aanbiedplaats voor deze zakken.  Bij textiel bedoelen we niet alleen kleding, maar ook handdoeken, dekens, lakens, knuffelberen, gordijnen, petten, schoenen en tassen. En we zamelen niet alleen onbeschadigd textiel in, maar juist ook de gescheurde theedoek, de kapotte spijkerbroek, die ene schoen en de knuffelbeer met maar één oog. Ruim 80% van al het ingezamelde textiel krijgt een tweede leven in binnen- en buitenland. De overige 20% wordt gerecycled tot poetsdoeken, isolatiemateriaal of wordt gebruikt als grondstof voor de productie van dekens en vloerbedekking.

  • Duurzaamheidslening

    U kunt bij de gemeente Hillegom een lening krijgen om uw huis te verduurzamen. Bijvoorbeeld als u uw dak wilt laten isoleren of zonnepanelen wilt laten plaatsen. Het idee is dat uw energierekening lager wordt en dat u de maandelijkse aflossing en rente terug kunt betalen van het geld dat u overhoudt. Zo kan iedereen investeren in zijn huis. Met de huidige energieprijzen is dat zeker de moeite waard! De huidige rente is 1,7% voor de duurzaamheidslening van de gemeente. Let op: voor mensen met een verzamelinkomen onder € 60.000 bruto is er ook een lening van het Nationaal Warmtefonds tegen 0% rente. Informatie hierover kunt u op deze pagina vinden van het Warmtefonds (scroll een stukje naar beneden).

  • Verloren of gevonden voorwerpen

    Meld een verloren of gevonden voorwerp altijd bij de gemeente. Doe dit online, telefonisch via 14 0252 of persoonlijk bij de gemeente (tijdens openingstijden en zonder afspraak).  Gevonden Als het voorwerp minder waard is dan 450,00 euro dan mag u het thuis bewaren. Als het voorwerp meer waard is dan 450,00 euro, dan bent u verplicht om het af te geven bij de gemeente. Wanneer een gevonden voorwerp niet binnen 1 jaar door de eigenaar wordt opgehaald, dan mag u het voorwerp houden. Bewaar het voorwerp thuis en zorg dat het in dezelfde staat blijft als toen u het vond. Wilt u het voorwerp liever niet thuis bewaren? Lever het dan in bij de gemeente.  Als u een voorwerp heeft aangegeven bij verlorenofgevonden en de eigenaar vindt het voorwerp, dan kan de gemeente uw contactgegevens doorgeven (alleen als u hiervoor toestemming heeft gegeven). Neemt de eigenaar vervolgens géén contact met u op, dan wordt het voorwerp uw eigendom, ná de wettelijke bewaartermijn van 1 jaar.   Verloren Heeft u een identiteitsbewijs verloren, zoals een paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of vreemdelingendocument? Bij de aanvraag van uw nieuwe document maken wij een vermissingsdocument voor u op. U hoeft daarvoor niet meer naar de politie.   Uitzonderingen Paspoorten, identiteitskaarten, rijbewijzen of vreemdelingendocumenten kunnen niet worden geregistreerd via verlorenofgevonden. Deze moet u inleveren bij de gemeente.  Legitimatiebewijzen die worden ingeleverd mogen wij in verband met risico op identiteitsfraude niet aan de houder teruggegeven. Ook sleutels worden niet geregistreerd. Als u een (bos) sleutel(s) vindt, dan kunt u deze afgeven bij de gemeente.