Zoekresultaat 11 - 20 van 33 resultaten

  • Bouw en verbouw, gemeentelijk toezicht

    Wanneer u een vergunning hebt gekregen, uw melding is geaccepteerd of als u vergunningsvrij het werk mag uitvoeren, kunt u starten met het uitvoeren van uw (bouw)plan. Als u een vergunning hebt gekregen, moet u wel aan de gemeente doorgeven wanneer u gaat beginnen. De inspecteur bouw- en woningtoezicht moet namelijk toezien of u bouwt volgens de regels en voorschriften. Bij een verleende vergunning staan de voorwaarden beschreven. Voor vergunningsvrije bouwwerken gelden de landelijke, wettelijke regels en voorwaarden. De voorwaarden gaan niet alleen over technische oplossingen, maar ook over de manier van werken (veiligheid) en de aan- en afvoer van materieel en bouwmaterialen. Als het werk niet volgens de wettelijk eisen wordt uitgevoerd, kan het college van B&W het werk stil leggen.

  • Evenement organiseren

    Wilt u in de gemeente Oldebroek een evenement organiseren, zoals een optocht, braderie, paasvuur of sporttoernooi? Dan heeft u een vergunning nodig of moet u een melding indienen. Een evenementenvergunning vraagt u minstens 8 of 14 weken voor het evenement aan. Een melding doet u minstens 3 weken van te voren. In sommige gevallen is een evenement zowel vergunnings- als meldingsvrij. Melding, vergunning of niets nodig? Niets nodig Als uw evenement aan onderstaande voorwaarden voldoet, dan is er geen melding of vergunning nodig. Voldoet uw evenement niet aan alle voorwaarden? Kijk dan of uw evenement voldoet aan de voorwaarden van een melding. Het evenement is alleen voor (een beperkte groep) genodigden. Er wordt geen geluidversterking of luidsprekerinstallatie voor spreken of muziek toegepast. Er is geen belemmering van de doorgang voor verkeer en/of hulpdiensten. Er wordt geen (zwak) alcoholhoudende drank verkocht. Er wordt geen groot vuur gestookt (vuurplaats niet groter dan een vat van 200 liter). Voorwaarden melding evenement Als uw evenement aan onderstaande voorwaarden voldoet, dan kunt u volstaan met een melding. Er zijn minder dan 500 personen gelijktijdig aanwezig. Het evenement vindt plaats tussen 07.00 uur en 24.00 uur. Er is voor 07.00 uur of na 23.00 uur geen versterkte spraak en/of muziek. Het evenement vormt geen belemmering voor de doorgang van het verkeer en hulpdiensten. Evenement melden Vergunning nodig Voldoet uw evenement niet aan de voorwaarden van een melding? Dan heeft u een vergunning nodig. Lees voordat u het aanvraagformulier invult de toelichting bij vergunningsplichtige evenementen. Voor evenementen tot 2500 bezoekers vraagt u 8 weken van tevoren een vergunning aan. Voor grote (risico-)evenementen met meer dan 2500 bezoekers vraagt u bij voorkeur 14 weken van tevoren een vergunning aan. Evenementenvergunning aanvragen Bijlagen meesturen Bij de evenementenmelding moet u meesturen: Situatietekening van het evenemententerrein met directe omgeving. Beknopt draaiboek van het evenement. Bij een evenementenvergunning moet u meesturen: Situatietekening van het evenemententerrein met alle te plaatsen objecten. Bij het plaatsen van een tent: inrichtingstekening met maatvoering en tentboek. Bij het plaatsen van podiums en/of tribunes: bouwboek van de podiums en/of tribunes. Als er verkeersmaatregelen worden getroffen: een verkeersplan. Als u versterkte spraak en/of muziek laat horen: een geluidsplan. Draaiboek van het evenement. Veiligheidsplan met informatie over eerste hulpverlening (rooster) en alcoholpreventie.

  • Loterij organiseren

    Bij een loterij verkoopt u loten en maken deelnemers kans op prijzen. U mag alleen een loterij organiseren als u een vergunning heeft. U vraagt de vergunning aan bij de gemeente. Loterijvergunning aanvragen U kunt ook schriftelijk een loterijvergunning aanvragen (pdf, 130kb).

  • Waardering onroerende zaken (WOZ)

    De gemeente stelt ieder jaar de waarde van onroerende zaken (gebouwen en grond) vast. Deze WOZ-waarde wordt gebruikt om de hoogte van onder meer de onroerendezaakbelasting te bepalen. WOZ-waarde U vindt de WOZ-waarde op uw aanslagbiljet gemeentelijke belastingen. U ontvangt geen afzonderlijke WOZ-beschikking. Gemeenten, waterschappen en Rijksoverheid gaan uit van dezelfde WOZ-waarde. Waardepeildatum De WOZ-waarde voor 2024 is het bedrag dat een onroerende zaak zou kunnen opbrengen op de waardepeildatum 1 januari 2023. Dit betekent dat uw woning, bedrijfspand of grond het bedrag van de WOZ-waarde zou hebben opgebracht, als u deze op 1 januari 2023 op de vrije markt zou hebben gekocht. Bij de waardebepaling moet de gemeente uitgaan van de veronderstelling dat het pand leeg is verkocht en de koper het onmiddellijk in gebruik kan nemen. We mogen geen rekening houden met onder andere het waardedrukkende effect van verhuur of erfpacht. Voor woningen bepalen we de WOZ-waarde aan de hand van verkoopcijfers van vergelijkbare woningen die rond de waardepeildatum zijn verkocht. We analyseren de verkoopcijfers. Zo is bijvoorbeeld een verkoopcijfer dat is ontstaan door een familieverkoop of een veiling vaak niet te gebruiken als vergelijking voor de WOZ-taxaties, omdat dat geen objectief verkoopcijfer is. Voor niet-woningen geldt een andere methode van taxeren. In deze groep gaat het vaak niet om verkooptransacties, maar om huurtransacties. Daarom worden voor niet-woningen ook huurgegevens gebruikt om de WOZ-waarde te bepalen. Gebruiksoppervlakte Wij taxeren woningen op basis van gebruiksoppervlakte. Dat is de oppervlakte binnen de buitenmuren, inclusief tussenwanden en bij de schuine wanden/dak vanaf een hoogte van 1,50 meter. U ziet de gebruiksoppervlakte ook in de verkoopadvertenties van woningen staan. Meer informatie over de gebruiksoppervlakte vindt u op de website van de Waarderingskamer. Veranderingen Eventuele veranderingen aan uw pand, door bijvoorbeeld verbouw, sloop of aankoop van grond in 2023 worden in de WOZ-waarde betrokken. In dat geval is uw pand niet getaxeerd naar het waardepeil op 1 januari 2023, maar naar de toestand op 1 januari 2024. Taxatieverslag Voor de objecten waarvoor u een beschikking hebt ontvangen kunt u een taxatieverslag opvragen. Particulieren hebben daarbij DigiD nodig. Bedrijven moeten het aanslagnummer en het totaalbedrag van het aanslagbiljet invullen. Lukt het niet om toegang te krijgen tot het taxatieverslag? Neem dan contact op met de gemeente via tel. 0525 63 82 00. Wij sturen u dan het taxatieverslag toe. Taxatieverslag woningen Taxatieverslag bedrijven In het taxatieverslag voor woningen staan verkoopcijfers en WOZ-waarden van vergelijkbare objecten. Zo kunt u controleren of de WOZ-waarde van uw woning vergelijkbaar is met de verkoopwaarde van andere objecten, rekening houdend met verschillen in oppervlakte, bouwjaar e.d. Op taxatieverslagen voor niet-woningen staan geen vergelijkbare objecten. Van onroerende zaken waarvoor u geen WOZ-beschikking hebt ontvangen, mag de gemeente u geen taxatieverslag geven. Via www.wozwaardeloket.nl kunt u de WOZ-waarde van uw eigen woning en die van andere woningen inzien en met elkaar vergelijken. In het online WOZ-waardeloket staan alleen de WOZ-waarden en enkele kenmerken van woningen. Andere taxatiegegevens die de gemeente gebruikt, bijvoorbeeld over de eigenaar of de verkoopprijs, zijn niet openbaar. Ook taxatieverslagen zijn niet via dit loket in te zien. Daarnaast staan WOZ-waarden van bedrijfspanden of objecten die deels uit woning en deels uit bedrijf bestaan niet in het WOZ-waardeloket.  WOZ-beschikking bij huurwoningen De WOZ-waarde wordt gebruikt bij het bepalen van de maximaal redelijke huurprijs voor sociale huurwoningen. Wilt u hier meer informatie over? Neem dan contact op met uw verhuurder of kijk op www.huurcommissie.nl.

  • Subsidie

    Instellingen, verenigingen en stichtingen kunnen in aanmerking komen voor subsidie als zij activiteiten organiseren voor de inwoners van de gemeente Oldebroek. Dit kunnen activiteiten zijn onder andere op bijvoorbeeld het gebied van: Sport: wedstrijden of evenementen Zorg: voorlichting Welzijn: deskundigheidsbevordering voor vrijwilligers Cultuur: muziek en majorette Subsidie aanvragen U kunt ook schriftelijk subsidie aanvragen (pdf, 311kb). Let op: de aanvraag moet namens een tekenbevoegde worden gedaan.

  • Kwijtschelding belastingen en heffingen

    Als u de gemeentelijke belasting niet kunt betalen, kunt u vragen om kwijtschelding. Als u kwijtschelding krijgt, hoeft u de belasting niet of niet geheel te betalen. U kunt kwijtschelding aanvragen voor de riool- en afvalstoffenheffing. Kwijtschelding voor rioolheffing wordt alleen verleend voor percelen die zijn aangemerkt als woning. Om te beoordelen of u voor kwijtschelding in aanmerking komt, kijken wij naar uw inkomen, vermogen en uitgaven. Kwijtschelding aanvragen met DigiD U kunt ook schriftelijk kwijtschelding van belastingen en heffingen (pdf, 495kb) aanvragen. Waterschapsbelasting Kwijtschelding van de waterschapsbelasting vraagt u aan bij het waterschap (GBLT). Wanneer heeft het geen zin om kwijtschelding aan te vragen In de volgende gevallen heeft het geen zin om kwijtschelding aan te vragen: Als u een auto of motor bezit die meer waard is dan € 3.350,00 tenzij de auto of motor om medische redenen of beroep onmisbaar is. Als u een eigen woning bezit waarvan de waarde hoger is dan de verschuldigde hypotheek. Als u uw aanslag langer dan drie maanden geleden betaald heeft. Daarnaast kan het zijn dat u geen kwijtschelding krijgt, omdat u een bepaald bedrag aan vermogen hebt. De hoogte van dit vermogen verschilt per huishoudsoort en situatie. Kostendelersnorm Bij het beoordelen van uw aanvraag is de kostendelersnorm van toepassing. De reden is dat u de woonkosten met meerdere personen kunt delen. Op Rijksoverheid.nl leest u meer over de kostendelersnorm. Door de kostendelersnorm kan het zijn dat u niet in aanmerking komt voor volledige of gedeeltelijke kwijtschelding. Automatische kwijtschelding Heeft u al eerder kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen gekregen en blijft uw (financiële) situatie gelijk? Dan komt u mogelijk in aanmerking voor automatische kwijtschelding. U hoeft dan niet elk jaar een aanvraag in te dienen. U moet de gemeente wel toestemming geven om uw gegevens automatisch te controleren op basis van gegevens van het UWV, RDW en Belastingdienst.

  • Omgevingsvergunning

    Wilt u bouwen, verbouwen of op een andere manier iets aan uw omgeving veranderen? Dan kan het zijn dat u daarvoor een vergunning nodig heeft. Controleer of u een vergunning nodig heeft U heeft niet overal een vergunning voor nodig. Controleer in het Omgevingsloket of u een vergunning nodig heeft voor uw activiteit. Is dit niet het geval, dan hoeft u geen contact op te nemen met de gemeente en kunt u aan de slag. Vergunningcheck starten Als uit de vergunningcheck blijkt dat u een vergunning nodig hebt, dan heeft u de volgende mogelijkheden: Een conceptverzoek indienen voor uw plan U heeft een plan uitgewerkt. Het is handig om te weten of uw plan haalbaar is, voor u de vergunningsaanvraag doet en of uw plan binnen het omgevingsplan van de gemeente past. Voldoet uw plan aan de  regels die gelden voor welstand, de natuur of het milieu. En of andere overheden eraan mee kunnen werken. Dien daarom een conceptverzoek in. Wij geven u dan een voorlopig oordeel over de wenselijkheid van uw plan. En wij laten u weten of u nog extra onderzoek moet doen. Zo krijgt u de nodige zekerheid over de haalbaarheid van uw plan, voordat u het plan volledig uitgewerkt heeft. Let op: u kunt uw plan pas uitvoeren als u de definitieve vergunning hebt. Lees meer over het conceptverzoek Omgevingsvergunning.  Een conceptverzoek indienen: Klik hieronder op ‘Conceptverzoek indienen’ Log in met uw DigiD Start de aanvraag Lever zoveel mogelijk informatie aan Kies er bij stap 7 voor om uw aanvraag in te dienen als Conceptverzoek Als u uw conceptverzoek heeft ingediend, nemen wij contact met u op over uw plan.  Conceptverzoek indienen Direct een vergunning aanvragen Weet u zeker dat uw plan goed uitgewerkt is, dat u direct een vergunning aan kunt vragen? Start dan de aanvraag in het Omgevingsloket. Twijfelt u toch ergens over? Dien dan eerst een conceptverzoek in. Zo kunt u – als uw plan haalbaar blijkt – uiteindelijk snel en nog beter voorbereid de aanvraag doen. Vergunning aanvragen Heeft u een plan dat niet binnen de regels van het Omgevingsplan past? Dan kunt u een Buitenplanse Omgevingsplanactiviteit (BOPA) aanvragen.  U wilt graag hulp Heeft u een idee waarvan u niet weet of het concreet genoeg is om als conceptverzoek in te dienen? Is het nog een vaag idee, twijfelt u of uw plan of idee binnen het Omgevingsplan past? Maak dan online een afspraak. Wij helpen u bij uw keuze en we bespreken samen wat voor u de beste vervolgstap is. Balieafspraak maken Omgevingsvergunning overdragen Heeft u een omgevingsvergunning en wilt u deze op naam van iemand anders zetten (overdragen)? Meld dit dan aan de gemeente. Omgevingsvergunning inzien Bekijk de ontwerpbesluiten die momenteel ter inzage liggen. Vanaf publicatie kan eenieder gedurende 6 weken zienswijzen indienen.

  • Bijstand voor zelfstandigen

    U bent zelfstandig ondernemer en heeft tijdelijk financiële ondersteuning nodig. Bijvoorbeeld omdat u net een bedrijf bent gestart en daar nog niet van kan rondkomen of omdat u moet stoppen met uw eigen bedrijf. Misschien heeft u dan recht op bijstand voor zelfstandigen. Dit is een uitkering of bedrijfskapitaal vanuit de regeling Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz). U vraagt de bijstand voor zelfstandigen aan via het Regionaal Bureau Zelfstandigen.

  • Conceptverzoek omgevingsvergunning

    Wanneer u een (bouw)plan heeft, wilt u mogelijk eerst weten wat de gemeente daarvan vindt. U kunt dan, voorlopend op een formele vergunningsaanvraag, een conceptverzoek omgevingsvergunning aanvragen. Het conceptverzoek is de nieuwe naam voor ‘vooroverleg’ of ‘principeverzoek’. Wij kijken of het plan past in het omgevingsplan en zo niet of er kan worden afgeweken van het omgevingsplan. Ook kunnen wij uw plan voorleggen aan de welstandscommissie. Op deze manier weet u bij het indienen van de formele aanvraag wat u ongeveer kunt verwachten en kunt u mogelijk kosten besparen. Voordelen conceptverzoek De indieningsvereisten zijn beperkt tot de informatie van een uitgewerkt schetsontwerp. U krijgt een schriftelijke reactie op de vraag of en welke kans van slagen uw plan heeft. De termijn voor het afhandelen van de formele aanvraag voor de omgevingsvergunning voor het, eventueel aangepaste, plan is korter. De kosten voor het conceptverzoek worden, als u aan bepaalde voorwaarden voldoet, in mindering gebracht bij de formele aanvraag voor een omgevingsvergunning.  U voorkomt een weigering van een aanvraag voor een omgevingsvergunning.

  • Uitkering oudere arbeidsongeschikte zelfstandigen (IOAZ)

    Als u als zelfstandig ondernemer stopt omdat u onvoldoende inkomen uit uw bedrijf heeft, komt u misschien in aanmerking voor een IOAZ-uitkering. De Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) vult uw inkomen aan tot bijstandsniveau. U vraagt de IOAZ-uitkering aan voordat u stopt met uw bedrijf. Nadat het IOAZ-recht is toegekend, moet uw bedrijf binnen 1,5 jaar opgeheven zijn. IOAZ-uitkering aanvragen via het Rbz