Zoekresultaat 11 - 17 van 17 resultaten

  • Identiteitskaart

    Een identiteitskaart kost € 75,80 en is 10 jaar geldig. Voor personen jonger dan 18 jaar kost een identiteitskaart € 40,90. Deze identiteitskaart is 5 jaar geldig. Voor een aanvraag met spoed betaal je € 57,05 extra. Een identiteitskaart is meestal na 5 werkdagen klaar. Een spoedaanvraag is binnen 1 werkdag klaar, als je de kaart voor 14.00 uur aanvraagt. Afspraak maken aanvragen identiteitskaart Afspraak maken ophalen identiteitskaart Drukte verwacht rond aanvragen ID-kaarten en paspoorten in 2024 In 2024 verlopen veel Nederlandse identiteitskaarten en paspoorten. Vanaf 9 maart 2014 zijn deze documenten 10 jaar geldig voor inwoners van 18 jaar en ouder. Wij verwachten daarom dat er in 2024 veel nieuwe aanvragen worden gedaan. Maak op tijd een afspraak Houd de verloopdatum van jouw documenten goed in de gaten. Een nieuw reisdocument kun je op afspraak aanvragen in het stadhuis. Dit kun je een aantal dagen van tevoren inplannen. Zo weet je zeker dat je terecht kunt voordat jouw huidige document verloopt. Juiste pasfoto Om lange wachttijden te voorkomen vragen wij je om op tijd op de afspraak te komen. Zorg dat je vóór de afspraak de (juiste) pasfoto’s hebt en jouw (oude) reisdocumenten meeneemt. Na vijf werkdagen kun je het nieuwe reisdocument ophalen.

  • Paspoort

    Een paspoort kost € 83,85 en is 10 jaar geldig. Voor personen jonger dan 18 jaar kost een paspoort € 63,40. Dit paspoort is 5 jaar geldig. Voor een aanvraag met spoed betaal je € 57,05 extra. Een paspoort is meestal na 5 werkdagen klaar. Een spoedaanvraag is binnen 1 werkdag klaar, als je het paspoort voor 14.00 uur aanvraagt. Afspraak maken aanvragen paspoort Afspraak maken ophalen paspoort Drukte verwacht rond aanvragen ID-kaarten en paspoorten in 2024 In 2024 verlopen veel Nederlandse identiteitskaarten en paspoorten. Vanaf 9 maart 2014 zijn deze documenten 10 jaar geldig voor inwoners van 18 jaar en ouder. Wij verwachten daarom dat er in 2024 veel nieuwe aanvragen worden gedaan. Maak op tijd een afspraak Houd de verloopdatum van jouw documenten goed in de gaten. Een nieuw reisdocument kun je op afspraak aanvragen in het stadhuis. Dit kun je een aantal dagen van tevoren inplannen. Zo weet je zeker dat je terecht kunt voordat jouw huidige document verloopt. Juiste pasfoto Om lange wachttijden te voorkomen vragen wij je om op tijd op de afspraak te komen. Zorg dat je vóór de afspraak de (juiste) pasfoto’s hebt en jouw (oude) reisdocumenten meeneemt. Na vijf werkdagen kun je het nieuwe reisdocument ophalen.

  • Briefadres

    Heb je geen vast woonadres? Dan kun je bij ons een briefadres aanvragen. Dit kan ook als je een goede reden hebt om je post ergens anders te ontvangen.  Je kunt bijvoorbeeld een briefadres aanvragen als: je (tijdelijk) geen woning hebt; je schipper bent en maximaal 2 jaar aaneengesloten van huis bent voor je werk; je in de gevangenis zit; je in een psychiatrische inrichting verblijft; je in een blijf-van-mijn-lijfhuis of ander opvangtehuis verblijft; je wordt bedreigd of om andere veiligheidsredenen niet wilt dat je verblijfplaats bekend is. Een briefadres is het adres van een bekende, een bedrijf of een instelling. Overheidsinstellingen sturen post naar dit adres. De ontvanger zorgt ervoor dat de post bij jou terecht komt.

  • Geboorteaangifte

    Je moet binnen 3 dagen na de bevalling geboorteaangifte doen. De geboortedag telt niet mee. Is jouw kind bijvoorbeeld op maandag geboren? Dan moet je uiterlijk donderdag aangifte doen.  Eindigt de termijn van 3 dagen op een zaterdag, zondag of feestdag? Dan krijg je uitstel tot de eerstvolgende werkdag. Heb je dan maar 1 werkdag om aangifte te doen? Dan krijg je een extra werkdag. Er moeten minimaal 2 werkdagen zijn om aangifte te kunnen doen.  Geboorteakte bij geboorteaangifte Van de geboorteaangifte wordt een geboorteakte opgemaakt. Dit is het schriftelijke bewijs dat je aangifte hebt gedaan van de geboorte van je kind. In de geboorteakte staan:  de gegevens van het kind. Denk aan namen, geboortedatum, geboorteplaats en tijdstip van geboorte;  de gegevens van de ouder(s). De geboorteakte is het officiële bewijs van de geboorte. En ook van de afstamming van het kind van de ouder(s).  Te laat aangifte doen Ben je te laat met de aangifte? Dan informeert de ambtenaar van de burgerlijke stand de officier van justitie. Je kunt dan een boete krijgen.

  • Bezwaarschrift indienen

    Het kan gaan om een besluit dat je hebt ontvangen. Maar bijvoorbeeld ook om een besluit dat je buurman heeft ontvangen. Dat besluit moet dan wel nadelige gevolgen hebben voor jou. Het moet ook gaan om een besluit zoals de Algemene wet bestuursrecht het bedoelt. Bij het bekendmaken van een besluit staat vermeld of je bezwaar kunt maken en bij wie. De gemeente maakt het besluit bekend in een brief aan de betrokkene(n) en/of door een publicatie in de huis-aan-huiskrant (De Hattemer) en op officielebekendmakingen.nl. Je moet een bezwaarschrift indienen binnen zes weken na bekendmaking van het besluit. Maak je later dan zes weken bezwaar, dan verklaren we je bezwaarschrift 'niet-ontvankelijk'. We kunnen jouw bezwaarschrift dan niet meer inhoudelijk behandelen. Tenzij je een goede (verschoonbare) reden hebt voor het overschrijden van de bezwaartermijn. De verzenddatum van het besluit staat in het besluit en in de publicatie.

  • Beroepschrift indienen

    De gemeente beslist over je bezwaar tegen een gemeentelijk besluit. Als je het niet eens bent met de beslissing van de gemeente over je bezwaar, dan kun je in beroep gaan. In de brief van de gemeente met de beslissing op uw bezwaarschrift staat vermeld bij wie je in beroep kunt gaan. Dit is meestal de rechtbank. In de beroepsprocedure ben je niet verplicht een advocaat in te schakelen. Het mag wel. Ook kunt je iemand machtigen om namens jou in beroep te gaan. Die persoon hoeft geen advocaat te zijn. Is uw vertegenwoordiger geen advocaat, dan moet je de persoon schriftelijk machtigen. Deze machtiging stuur je mee met het beroepschrift. Vaak krijg je een uitnodiging voor een rechtszitting. Daar kun je jouw bezwaarschrift mondeling toelichten. Je mag dit door je advocaat of gemachtigde laten doen. Je mag het beroepschrift in een andere taal schrijven. Voor een goede afhandeling door de rechtbank kan een vertaling noodzakelijk zijn. Je moet zelf zorgen voor deze vertaling.

  • Andere achternaam gebruiken

    Iedereen in Nederland heeft een achternaam. Deze is vastgelegd bij de burgerlijke stand en staat ook in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente. Deze naam heet ook wel je geslachtsnaam of geboortenaam. Bij vrouwen spreken we soms over de meisjesnaam. Deze naam verandert nooit als je gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat. Wil je met een andere achternaam aangeschreven en aangesproken worden? Geef dat dan bij ons aan. Wij veranderen dan je aanschrijfnaam, maar niet je geboortenaam. De gemeente en andere (overheids)organisaties gebruiken standaard je aanschrijfnaam als zij je post sturen. De achternaam waarmee je bent geboren, blijft staan in je officiële papieren. Zoals je paspoort of rijbewijs. Stel: je heet J. de Wit en je partner heet P. Jansen. Dan kun je kiezen uit 4 aanschrijfnamen: J. Jansen J. de Wit J. de Wit-Jansen J. Jansen-de Wit