Zoekresultaat 11 - 20 van 24 resultaten

  • Trouwen in Nederland als u in het buitenland woont

    Ook als u niet in Nederland woont, kunt u hier trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan. U of uw partner moet dan wel de Nederlandse nationaliteit hebben. U kunt zelf kiezen in welke gemeente u wilt trouwen of het partnerschap wilt aangaan.

  • Briefadres aanvragen

    Een briefadres is het adres van een bekende, een bedrijf of een instelling. Overheidsinstellingen sturen uw post naar dit adres. De ontvanger zorgt ervoor dat de post bij u terechtkomt. U kunt een briefadres gebruiken als u geen woonadres heeft of verblijft in een instelling.

    Kunt u niet zelf aan een briefadres komen? Dan helpt de gemeente u hierbij.

  • Geslacht op geboorteakte wijzigen

    Op uw geboorteakte staat uw geslacht vermeld. Als transgender kunt u dit laten wijzigen. Een deskundigen verklaring van het genderteam is voldoende.

    Bij het doorgeven van de geslachtswijziging geeft u meteen door welke voornaam u voortaan wilt gebruiken.

    Na de wijziging van uw geboorteakte:

    • kunt u nieuwe reisdocumenten en een nieuw rijbewijs aanvragen
    • staat de aanpassing in diverse administraties van de overheid
    • krijgt iedereen op uw persoonslijst bericht van de aanpassing. Dit zijn uw ouders, eventuele (ex-)partner en kinderen. U kunt met de gemeente een termijn afspreken voor het versturen van dit bericht.

  • Online geboorteaangifte doen

    U doet de geboorteaangifte uiterlijk 3 dagen na de geboorte. De dag van de geboorte telt niet mee. Is de derde dag een zaterdag, zondag of feestdag? Dan mag u de aangifte ook op de eerste werkdag erna doen.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt een geboorteakte. Hierin staat waar uw kind is geboren en hoe het heet. U kunt tegen betaling een afschrift van de geboorteakte aanvragen.

  • Overlijdensaangifte

    Als een persoon overlijdt, moet iemand aangifte van overlijden doen in de gemeente waarin de persoon is overleden. Vaak doet de begrafenisondernemer dit voor de nabestaanden. De gemeente geeft toestemming om de overledene te begraven of te cremeren. Dit heet het verlof tot begraven of cremeren.

    De gemeente past ook de basisregistratie personen (BRP) aan en maakt een overlijdensakte op. Nabestaanden kunnen een uittreksel van de overlijdensakte krijgen. Dit heeft u nodig om praktische zaken te regelen. Bijvoorbeeld de erfenis en het opzeggen van de huur of abonnementen. Meestal zorgt de uitvaartondernemer voor het uittreksel. U kunt ook zelf een uittreksel bij de gemeente opvragen.

  • Beroepschrift indienen

    De gemeente beslist over uw bezwaar tegen een gemeentelijk besluit. Als u het niet eens bent met de beslissing van de gemeente over uw bezwaar, dan kunt u in beroep gaan. In de brief van de gemeente met de beslissing op uw bezwaarschrift staat vermeld bij wie u in beroep kunt gaan. Dit is meestal de rechtbank. In de beroepsprocedure bent u niet verplicht een advocaat in te schakelen. Het mag wel.

    Wilt u iemand namens u in beroep laten gaan? Dat kan. Die persoon hoeft geen advocaat te zijn. Stuur wel uw schriftelijke machtiging mee met het beroepschrift.

    Meestal krijgt u een uitnodiging voor een rechtszitting, waar u uw beroepschrift mondeling kunt toelichten. U mag dit door uw advocaat of gemachtigde laten doen.

    Het instellen van beroep betekent niet dat de beslissing ongeldig is. De beslissing is gewoon rechtsgeldig. Als u wilt dat de beslissing tijdens uw beroepsprocedure tijdelijk wordt opgeschort, dan kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank.

    Het beroepschrift mag in een vreemde taal zijn geschreven. Voor een goede afhandeling kan een vertaling noodzakelijk zijn. U moet zelf zorgen voor deze vertaling. 

  • Informatie over aanbestedingen

    De gemeente Hellendoorn heeft een inkoop- en aanbestedingsbeleid en vastgestelde algemene inkoopvoorwaarden.

    Hiermee wil zij bereiken dat de gemeentelijke aanbestedingen en inkopen doelmatig en volgens de geldende wet- en regelgeving geschied. De gemeente voert een innovatief inkoop- en aanbestedingsbeleid. Zij werkt daar waar mogelijk en zinvol samen met buurgemeenten om te komen tot volume voordelen en kennisuitwisseling.

    Voor opdrachten boven de Europese drempelwaarden organiseert de gemeente Hellendoorn Europese aanbestedingen. Deze aanbestedingen worden gepubliceerd op het platform Negometrix dat is gekoppeld met Tenderned.

    - Het drempelbedrag voor leveringen en diensten betreft € 215.000.

    - Het drempelbedrag voor werken betreft € 5.382.000.

    Voor opdrachten onder de Europese drempelwaarden organiseert de gemeente Hellendoorn meervoudig- en enkelvoudig onderhandse aanbestedingen. De gemeente kiest bij deze aanbestedingen zelf haar leveranciers en opdrachtnemers die voor de aanbesteding worden uitgenodigd. Om voor zulke opdrachten in aanmerking te komen kunt u zich melden bij de inkoopcoördinatoren. Het aanmelden betekent niet dat u automatisch meedoet. Wel maakt u zich door te melden kenbaar bij de gemeente, zodat u meer kans heeft om uitgenodigd te worden.

    Voor meer informatie over ons inkoop- en aanbestedingsbeleid kunt u contact opnemen met de inkoopcoördinator.

     

     

  • Geboorteaangifte doen

    U moet binnen 3 dagen na de bevalling aangifte doen van de geboorte van het kind. De dag van de geboorte telt niet mee. Is de derde dag een zaterdag, zondag of feestdag? Dan mag u de aangifte ook op de eerste werkdag erna doen. 
    De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt een geboorteakte. Hierin staat waar uw kind is geboren en hoe het heet. U kunt tegen betaling een afschrift van de geboorteakte aanvragen.

    Na de aangifte krijgt u een persoonslijst toegestuurd waarop tevens het Burgerservicenummer van het kind wordt vermeld.

  • Bibob-onderzoek

    De Wet Bibob heet voluit “Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur”. Deze wet moet voorkomen dat een vergunning, subsidie of aanbesteding misbruikt wordt voor criminele activiteiten. De gemeente Hellendoorn zet de Bibob-procedure in bij ondernemers in de horecabranche, bij bepaalde aanvragen om een omgevingsvergunning en bij vastgoedtransacties (zie voor het volledige overzicht deze infographic). Dit houdt in dat we als gemeente een onderzoek instellen naar u als persoon of als ondernemer.  Tevens controleren wij de betrouwbaarheid van uw bedrijf en van de personen die bij uw bedrijf betrokken zijn.

    De gemeente kan het Landelijk Bureau Bibob om hulp vragen. Dit bureau adviseert de gemeente en doet extra onderzoek. Bijvoorbeeld als de gemeente zelf te weinig informatie heeft. Of als de officier van justitie hierom vraagt. Een negatief Bibob-advies blijft vijf jaar geldig.

    De gemeente kan het onderzoek ook op een later moment uitvoeren. Dus ook als u de vergunning al heeft ontvangen of als u de vastgoedtransactie al bent aangegaan.

    Blijkt dat er zwart geld of crimineel verdiend geld in uw bedrijf omgaat? Dan kan de gemeente bijvoorbeeld de vergunning weigeren of intrekken.

  • Voorlopige voorziening aanvragen

    Als u iets aanvraagt bij de gemeente, neemt de gemeente hierover een besluit. Bijvoorbeeld als u een aanvraag heeft ingediend voor een vergunning of subsidie. Bent u het niet eens met het besluit van de gemeente? Dan kunt u hier bezwaar tegen maken. Wijst de gemeente uw bezwaar af? Dan kunt u in beroep gaan bij de rechtbank.

    Daarnaast kunt u een verzoek indienen voor een voorlopige voorziening. Dit betekent dat u de rechtbank vraagt om het besluit tijdelijk niet uit te voeren. Bijvoorbeeld als u bezwaar maakt tegen de vergunning die uw buren hebben gekregen voor het bouwen van een grote garage. Met een voorlopig voorziening voorkomt u dat op korte termijn de heiwerkzaamheden beginnen.

    Tegen sommige besluiten kunt u rechtstreeks bij de rechtbank uw beroep indienen. Zonder eerst een bezwaar in te dienen. Ook dan kunt u een voorlopige voorziening aanvragen.