Zoekresultaat 11 - 20 van 28 resultaten

  • Klacht over medewerker van de gemeente

    Als u vindt dat u niet goed bent behandeld door een medewerker of een bestuurder van de gemeente, kunt u een klacht indienen. Bijvoorbeeld: Omdat u geen reactie op uw vragen kreeg U onjuiste informatie kreeg Een medewerker u onbeleefd behandelde U van het kastje naar de muur gestuurd wordt Er niet naar u geluisterd wordt  Uw privacy geschonden is Dan zijn wij er voor u.  De klachtencommissaris is onafhankelijk, biedt een luisterend oor en weet de weg binnen de gemeente. Als uw klacht gaat over iets anders dan het gedrag van een medewerker of bestuurder doe dan een melding. Bijvoorbeeld: Overlast Onderhoud van groen Kapotte lantaarnpalen Doe een melding Hoe dient u een klacht in Dit kan op een van de volgende manieren: Online formulier Per post: Klachtencommissaris gemeente Losser, Postbus 20, 7500 AA Enschede Bel 053 - 481 86 86 E-mail: klacht@losser.nl  Wat gebeurt er daarna Binnen 5 werkdagen neemt een medewerker contact met u op om uw verhaal te horen. Samen met u wordt er gekeken hoe uw klacht verder wordt behandeld. U kunt daarbij denken aan: Het starten een onderzoek naar uw klacht U helpen om te praten met de persoon over wie u een klacht heeft De gemeente laten weten dat sommige dingen beter kunnen Samen met u en de gemeente op zoek gaan naar een oplossing Als wij uw klacht niet kunnen behandelen, dan vertellen we u waar u wél terecht kunt. Met uw klacht adviseren wij de gemeente hoe de gemeentelijke dienstverlening verbeterd kan worden. Wilt u een jaarverslag of advies, stuur dan een mail naar klacht@losser.nl.

  • Persoonsgegevens bekijken

    In de Basisregistratie Personen (BRP) staan uw persoonsgegevens. Bijvoorbeeld uw geboortedatum, het adres waar u nu woont en waar u eerder heeft gewoond. U kunt deze gegevens bekijken. U kunt ook de persoonsgegevens van uw partner of kinderen bekijken. Uw persoonsgegevens bekijken Klik op Identiteit en daarna op Bekijk uw persoonsgegevens. Persoonlijk bekijken U kunt ook langskomen om uw gegevens uit de BRP gratis te bekijken. Bel 053 - 537 74 44 om een afspraak te maken. Neem bij uw afspraak uw identiteitsbewijs mee. Wilt u de gegevens op papier, vraag dan een Uittreksel Basisregistratie Personen aan.

  • Geslacht geboorteakte wijzigen

    U kunt uw geslacht en uw voornaam of voornamen op uw geboorteakte laten veranderen. Wat moet u weten Bel 053 - 537 74 44 voor het maken van een afspraak Tijdens de afspraak wordt uw geboorteakte meteen aangepast Als u niet in Nederland geboren bent, neem dan contact op met de gemeente Den Haag Vraag na verandering van uw geboorteakte een nieuw(e) identiteitskaart, paspoort, rijbewijs en eventueel verblijfsdocument aan Voorwaarden U bent 16 jaar of ouder U bent in de gemeente Losser geboren Als u geen Nederlander bent, moet u minimaal 1 jaar in Nederland gewoond hebben Meenemen Geldig identiteitsbewijs Deskundigenverklaring (brief niet ouder dan 6 maanden) Wat gebeurt er na de wijziging De gemeente past uw gegevens aan in de Basisregistratie Personen (BRP). Organisaties die gebruik maken van de BRP krijgen de nieuwe gegevens automatisch. Zoals de Belastingdienst en uw zorgverzekering. Aan andere organisaties moet u zelf doorgeven dat uw geslacht (en uw voornaam/voornamen) zijn gewijzigd. Zoals uw bank. Meer informatie over deskundigenverklaring Patiëntenorganisatie Transvisie

  • Kind erkennen

    U bent niet getrouwd en heeft ook geen geregistreerd partnerschap. Uw kind heeft bij de geboorte wettelijk gezien alleen een moeder. Als u de wettelijke vader of duomoeder wilt zijn, dan moet u het kind erkennen. Dat kan voor of na de geboorte. U kunt het kind ook erkennen als u niet de biologische ouder bent. Afspraak maken kind erkennen, tijdens zwangerschap Afspraak maken kind erkennen, na de geboorte Wat moet u weten Voor de erkenning van uw 1e kind komt u samen. Neem allebei een geldig identiteitsbewijs mee. Voor de erkenning van een volgend kind uit dezelfde relatie, neemt u het door de moeder ondertekende formulier toestemming kind erkennen mee. Sinds 1 januari 2023 hoeft u niet zelf meer het gezag aan te vragen. Dit wordt automatisch geregeld tijdens het erkennen van uw kind. U woont in het buitenland Wij hebben meer documenten nodig als u in het buitenland woont. Bel 053 - 537 74 44. Wij nemen samen met u door welke documenten u moet meenemen naar de afspraak. Meer informatie Ouderlijk gezag (Rijksoverheid.nl) Ouderschap duomoeder (Rijksoverheid.nl) Erkenning kind (Rijksoverheid.nl) Naamskeuze kind (Rijksoverheid.nl)

  • Bewijs van Nederlanderschap

    U heeft een Bewijs van Nederlanderschap nodig om te bewijzen dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. Bijvoorbeeld bij: Verhuizing naar het buitenland Huwelijk Bepaalde beroepen, zoals een functie in het openbaar bestuur U krijgt een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP). Op het uittreksel staat uw nationaliteit. Voor het online aanvragen van het bewijs van Nederlanderschap heeft u DigiD nodig. Aanvragen bewijs Nederlanderschap met DigiD Wat moet u weten Een bewijs van Nederlanderschap vraagt u aan in de gemeente waar u ingeschreven staat. Als u geen DigiD heeft Bel 053 - 537 74 44 en maak een afspraak. Voorwaarden U woont in de gemeente Losser U heeft de Nederlandse nationaliteit Meenemen Geldig identiteitsbewijs Pinpas, u betaalt de kosten bij de aanvraag Ingevuld machtigingsformulier, als u voor iemand anders een bewijs aanvraagt Kosten € 19

  • Geheimhouding persoonsgegevens

    U kunt de gemeente vragen om uw persoonsgegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP) geheim te houden. U vraagt geheimhouding aan als u niet wilt dat organisaties uw persoonsgegevens bij de gemeente kunnen opvragen. Geheimhouding persoonsgegevens aanvragen Wat moet u weten Zonder uw toestemming geeft de gemeente uw persoonsgegevens nooit door aan inwoners en bedrijven. Als u geheimhouding heeft aangevraagd, geeft de gemeente uw gegevens ook niet door aan: Verenigingen, zoals sport- en muziekverenigingen Instellingen voor ouderenzorg, gehandicaptenzorg of jeugdwelzijnswerk Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie Advocaten die bezig zijn met een rechtszaak waarbij u betrokken bent De gemeente geeft uw persoonsgegevens wel door als de volgende organisaties erom vragen: Overheid, zoals belastingdienst, politie, RDW, Sociale Verzekeringsbank en UWV Notarissen en gerechtsdeurwaarders Centraal Bureau voor Genealogie Zorgverzekeraars, voor uw zorgverzekering Pensioenfondsen, banken en verzekeraars, maar alleen als ze geld beheren dat ze aan u moeten uitkeren Ziekenhuizen die wetenschappelijk onderzoek doen Afdeling Reclassering van het Leger des Heils Voorwaarden U hoeft geen reden voor geheimhouding op te geven De gemeente gaat altijd akkoord als u om geheimhouding van persoonsgegevens vraagt U kunt altijd zelf de geheimhouding weer stopzetten Meer informatie Persoonsgegevens bekijken of veranderen

  • Bezwaar maken tegen besluit

    Bent u het niet eens met een besluit van de gemeente, dan kunt u bezwaar maken. U moet dat binnen 6 weken doen. Als u uw bezwaar later naar ons stuurt, dan wordt uw bezwaar niet-ontvankelijk verklaard. Dat betekent dat wij uw bezwaar niet meer inhoudelijk behandelen. Bezwaar maken Stuur uw bezwaar naar Gemeente Losser t.a.v. Commissie bezwaarschriften, Postbus 90, 7580 AB Losser. Dit moet in het bezwaar staan In uw bezwaar moet tenminste deze informatie staan: Uw naam, adres, telefoonnummer en e-mail Datum waarop u het bezwaarschrift schrijft Tegen welk besluit u bezwaar maakt Waarom u daartegen bezwaar maakt Uw handtekening Bij voorkeur stuurt u ook een kopie mee van het besluit waartegen u bezwaar maakt. Wat moet u weten De onafhankelijke bezwaarschriftencommissie kan u uitnodigen om uw bezwaar toe te lichten. Bij dat gesprek is een medewerker van de gemeente aanwezig om het besluit uit te leggen. De gemeente ontvangt van de bezwaarschriftencommissie een advies. De gemeente neemt daarna een besluit over uw bezwaar. U krijgt een brief met het besluit over uw bezwaar. Dit gebeurt meestal binnen 12 weken na het indienen. Bezwaar maken is gratis. Uw eigen kosten, zoals kopieën, verzendkosten en vervoerskosten, betaalt u zelf. Uitvoering van een besluit tegenhouden Als de gemeente een besluit heeft genomen, dan mag de gemeente dit besluit ook direct uitvoeren. Als u bezwaar maakt, dan kan de gemeente nog steeds doorgaan met de uitvoering. Wilt u dat tegenhouden, vraag dan een voorlopige voorziening aan bij de rechter. Dit kan op 2 manieren: Online via Rechtspraak.nl Per post: Rechtbank Overijssel, t.a.v. Afdeling Bestuursrecht, Postbus 10067, 8000 GB Zwolle Meer informatie Voorlopige voorziening bestuursrecht (Rechtspraak.nl) Beroep Het kan zijn dat u het niet eens bent met de beslissing op uw bezwaar. U kunt dan tegen dit besluit in beroep gaan bij de bestuursrechter. Meestal moet dit binnen 6 weken.  Meer informatie Beroepsprocedure bestuursrecht (Rechtspraak.nl) Als de gemeente niet op tijd reageert Het kan zijn dat de gemeente niet op tijd reageert op uw bezwaar of beroep. Hiervoor kunt u dan een vergoeding krijgen. Meer informatie Beslissing aanvraag/bezwaar te laat (Rijksoverheid.nl) Bezwaar maken tegen de gemeentelijke belastingen U kunt bezwaar maken tegen gemeentelijke belastingen bij GBTwente.

  • Uittreksel burgerlijke stand

    Een uittreksel uit de burgerlijke stand geeft informatie over iemands geboorte, huwelijk, geregistreerd partnerschap, echtscheiding of overlijden. Uittreksel burgerlijke stand aanvragen Wat moet u weten Een uittreksel vraagt u online aan met DigiD. Heeft u nog geen DigiD, vraag deze dan aan op www.digid.nl. Binnen 3 werkdagen versturen wij het uittreksel per post. U vraagt het uittreksel aan in de gemeente waar de gebeurtenis plaatsvond. Bijvoorbeeld: bent u in Losser geboren, dan kunt u bij ons het uittreksel aanvragen. Als u een uittreksel nodig heeft voor in het buitenland, kies dan voor een internationale akte. U krijgt de akte dan in de volgende talen: Duits, Engels, Frans, Grieks, Italiaans, Portugees, Servo-Kroatisch, Spaans en Turks. U kunt ook voor iemand anders een uittreksel burgerlijke stand aanvragen. U heeft dan schriftelijke toestemming nodig. Dit is niet nodig als u als ouder een uittreksel aanvraagt voor een thuiswonend kind tot en met 15 jaar. Meenemen Als u op afspraak komt, dan neemt u mee: Geldig identiteitsbewijs Pinpas, de kosten betaalt u bij de aanvraag Ingevuld machtigingsformulier, als u voor iemand anders een uittreksel aanvraagt Kopie van het identiteitsbewijs van de aanvrager, als u voor iemand anders een uittreksel aanvraagt Kosten € 16,60 De gemeente maakt het uittreksel op basis van uw aanvraag. U krijgt de door u betaalde kosten niet terug als achteraf blijkt dat u: Het uittreksel niet nodig heeft Het uittreksel niet bij de juiste gemeente heeft aangevraagd Neem daarom bij twijfel altijd eerst contact op. Voor advocaten, notarissen en bedrijven Advocaten, notarissen en bedrijven kunnen een Uittreksel burgerlijke stand opvragen. U heeft minimaal eHerkenning met niveau 2 nodig om in te loggen. Binnen 5 werkdagen versturen wij het uittreksel per post. Wat is het verschil met uittreksel persoonsgegevens (BRP) Het uittreksel burgerlijke stand wordt vaak verward met een uittreksel Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP). De gemeente verklaart hierin dat u in de betreffende gemeente staat ingeschreven. U kunt een uittreksel uit de BRP alleen aanvragen bij de gemeente waar u nu staat ingeschreven.

  • Paspoort

    Een paspoort aanvragen kan alleen op afspraak. U kunt een afspraak maken in ’t Lossers Hoes of in het Stadskantoor (Hengelosestraat 51, Enschede). Tijdens de afspraak hebben wij alleen nog uw vingerafdruk en handtekening nodig. Na 6 werkdagen haalt u uw paspoort op. Voor het ophalen hoeft u geen afspraak te maken. Aanvragen Sinds 2014 is een paspoort 10 jaar geldig in plaats van 5 jaar. Daarom verwachten wij in 2024 veel aanvragen. Het kan dus druk zijn. Houd hier rekening mee bij het plannen van een afspraak. U kunt een paspoort op 2 manieren aanvragen. Paspoort online aanvragen U vraagt online uw paspoort aan met DigiD. U maakt dan meteen een afspraak en betaalt online via iDeal. Paspoort aan de balie aanvragen U maakt een afspraak en betaalt de kosten aan de balie. Tijdens de afspraak behandelen wij uw aanvraag. Afspraak maken in ’t Lossers Hoes Afspraak maken in het Stadskantoor (Enschede) Bel 053 - 537 74 44 Jonger dan 18 jaar Kinderen jonger dan 18 jaar die een paspoort willen aanvragen, hebben toestemming nodig. Toestemming is nodig van beide ouders of van de persoon of personen die verantwoordelijk is of zijn voor het kind. U kunt digitaal toestemming geven met uw eigen DigiD. Als u digitaal toestemming heeft gegeven, is het niet nodig om bij de afspraak aanwezig te zijn of uw identiteitsbewijs te tonen. Uw kind moet zelf wel naar de afspraak komen. Als het u niet lukt om digitaal toestemming te geven, houd dan rekening met deze voorwaarden: Alle ouders of verantwoordelijken komen mee naar de afspraak Als ouders of verantwoordelijken niet kunnen meekomen, vul dan het toestemmingsformulier in en neem dit mee naar de afspraak Neem (een kopie van) paspoort, identiteitskaart of rijbewijs van alle ouders of verantwoordelijken mee 2e paspoort Soms is het nodig om een 2e paspoort aan te vragen. Bijvoorbeeld als u moet reizen terwijl uw paspoort vanwege de aanvraag van een visum bij een buitenlandse vertegenwoordiging is. Of omdat u tijdens een reis landen bezoekt die met elkaar in conflict zijn. Het 2e paspoort is 2 jaar geldig. Het 1e paspoort moet nog minimaal 6 maanden geldig zijn. Zakenpaspoort Als u vaak naar het buitenland reist, kunt u een zakenpaspoort aanvragen. Een zakenpaspoort heeft meer bladzijden en dus meer ruimte voor visa en reisstempels. Meenemen Neem bij uw afspraak mee: Uw huidige paspoort of ID-kaart. Als u een paspoort én een ID-kaart heeft, neemt u ze allebei mee. Ook als ze niet meer geldig zijn. Pasfoto die niet ouder is dan 6 maanden en voldoet aan de eisen voor paspoort of identiteitskaart. Eventueel een pinpas. U betaalt aan de balie als u niet heeft betaald via iDeal. Neem bij het ophalen mee: Uw huidige paspoort en/of ID-kaart Vergeet uw paspoort niet op te halen Haal binnen 3 maanden uw paspoort op. Daarna kunt u het paspoort niet meer ophalen. U moet dan een nieuwe aanvraag doen. Kosten Paspoort, 2e paspoort of zakenpaspoort 18 jaar en ouder: € 83,85 (10 jaar geldig) Paspoort, 2e paspoort of zakenpaspoort onder 18 jaar: € 63,40 (5 jaar geldig) Extra kosten spoedprocedure: € 57,05 Paspoort met spoed aanvragen Heeft u snel een paspoort nodig, geef dit dan tijdens uw bezoek aan. Komt u voor 14.00 uur, dan kunt u het de volgende werkdag na 10.00 uur afhalen. Als u uw oude paspoort kwijt bent, kan de spoedaanvraag langer duren.Bel 053 - 537 74 44 om een afspraak te maken.

  • Verhuizing doorgeven

    Verhuist u binnen de gemeente Losser of vanuit een andere gemeente naar de gemeente Losser, geef dan online uw verhuizing door. Verhuizing online doorgeven Wat moet u weten Geef de verhuizing door binnen 5 dagen nadat u verhuisd bent. Doorgeven kan al vanaf 4 weken voor uw verhuizing. Als u uw nieuwe adres later dan 5 dagen na uw verhuizing doorgeeft, dan telt de dag van doorgeven. Dit kan gevolgen hebben voor bijvoorbeeld uw toeslagen, studiefinanciering of uitkering. Een verhuizing doorgeven mag door: Iedereen die 16 jaar of ouder is Ouders, voogden en verzorgers voor inwonende minderjarigen van 16 jaar of ouder Curatoren voor personen die onder curatele staan Echtgenoten of geregistreerde partners als ze op hetzelfde adres wonen Een gemachtigde meerderjarige In ’t Lossers Hoes doorgeven U kunt ook een afspraak maken om uw verhuizing door te geven. Dan komt u langs in ’t Lossers Hoes. Bel 053 - 537 74 44 om een afspraak te maken.  Meenemen Geldig identiteitsbewijs. Kopie huur- of koopcontract. Als u bij iemand in gaat wonen heeft u schriftelijke toestemming nodig van de hoofdbewoner. Gebruik hiervoor het toestemmingsformulier inwonen. Deze toestemming is ook nodig als u bij uw ouders gaat wonen of gaat samenwonen. Kosten Het doorgeven van een verhuizing is gratis. Let op: u kunt een boete krijgen als u uw verhuizing niet doorgeeft. Verhuizen naar een andere gemeente Als u naar een andere gemeente verhuist, geef uw verhuizing dan bij die gemeente door. Uw nieuwe woongemeente schrijft u automatisch uit in Losser. Briefadres Als u geen vast woonadres in Nederland heeft, dan kunt u zich soms tijdelijk inschrijven op een adres van iemand die u kent. Bijvoorbeeld een familielid, vriend of kennis. Dit heet een briefadres.  Verhuizen naar of vanuit het buitenland Verhuizen naar het buitenland Verhuizen naar Nederland Wie krijgt bericht van uw verhuizing We geven uw verhuizing door aan belangrijke instanties, zoals de Belastingdienst, uw zorgverzekeraar en DUO. Dan lopen zaken als uw uitkering, toeslagen of vergunningen gewoon door. Het is daarom belangrijk dat u uw nieuwe adres binnen 5 dagen doorgeeft.