Zoekresultaat 11 - 14 van 14 resultaten

  • Paspoort

    Met een geldig paspoort kunt u zich identificeren. Ook kunt u het paspoort gebruiken om te reizen naar andere landen. Paspoort aanvragen Een paspoort vraagt u persoonlijk aan. Dit geldt voor alle leeftijden. Maak een afspraak om het paspoort aan te vragen. Paspoort aanvragen op afspraak Jonger dan 18 jaar Jongeren tot 18 jaar hebben voor het aanvragen van een paspoort toestemming nodig van alle gezaghouders. Toestemming geeft u online met uw DigiD. Kom samen met uw minderjarig kind naar het gemeentehuis voor de aanvraag. Online toestemming geven (met DigiD) Lukt het niet om online toestemming te geven? Vul dan het toestemmingsformulier (pdf) in. Paspoort ophalen Heeft u een nieuw paspoort aangevraagd? Dan maakt u een nieuwe afspraak (voor uw kind) om het paspoort op te halen. Zorg ervoor dat er minstens zeven dagen tussen deze twee afspraken zit. Het duurt ongeveer een week voordat het paspoort voor u of uw kind klaar ligt.  Maak een afspraak om het paspoort op te halen. Paspoort ophalen op afspraak Meer informatie over paspoorten en identiteitskaarten vindt u op de website van de Rijksoverheid. Paspoort kwijt of gestolen Bent u uw paspoort kwijt? Meld deze vermissing dan online door bij de gemeente. Meenemen Kom goed voorbereid op de afspraak. Vanaf de leeftijd van 12 jaar nemen wij vingerafdrukken af. Zorg daarom dat de vingers goed schoon zijn. Daarnaast moet u een aantal zaken meenemen naar de afspraak: Alle geldige én verlopen paspoorten en identiteitskaarten die u heeft; Pasfoto die niet ouder is dan zes maanden en voldoet aan de eisen; Contant geld of een pinpas. U betaalt bij de aanvraag. Spoedaanvraag Doe een spoedaanvraag als u het paspoort sneller nodig hebt. Voor een spoedaanvraag moet u extra betalen. Vraagt u het paspoort voor 14.00 uur aan, dan ligt het paspoort uiterlijk twee werkdagen later vanaf 10.00 uur voor u klaar. Maak voor het ophalen van het paspoort een afspraak. Kosten Soort paspoort  Kosten Geldigheid 18 jaar en ouder € 86,00 10 jaar Jonger dan 18 jaar € 65,00 5 jaar Zakenpaspoort     € 86,00 10 jaar Tweede paspoort  € 86,00 2 jaar Vluchtelingenpaspoort € 65,00 maximaal 5 jaar Vreemdelingenpaspoort   € 65,00 maximaal 5 jaar Spoedaanvraag € 59,10 (plus kosten paspoort)     Voor een tweede paspoort gelden speciale voorwaarden. Kijk daarvoor op Rijksoverheid.

  • Aangifte overlijden

    Aangifte van overlijden doet u in de gemeente waar de persoon overleden is. Meestal doet de uitvaartverzorger aangifte. Ook een nabestaande kan aangifte doen. Als uitvaartverzorger aangifte doen Als uitvaartverzorger doet u met eHerkenning aangifte van overlijden. U moet als contactpersoon van uw organisatie daarvoor aangemeld zijn bij de gemeente. Let op: Is uw organisatie nog niet aangemeld? Of bent u als contactpersoon niet bekend bij de gemeente? Geef dan de volgende gegevens aan ons door via het algemene contactformulier: naam organisatie, adres, KvK-nummer, contactpersoon, BSN van contactpersoon, e-mailadres, telefoonnummer. Kunt u niet digitaal aangifte doen? Neem dan telefonisch contact met ons op 0512 581 234  Digitaal aangifte overlijden doen (met eHerkenning) Als nabestaande aangifte doen U kunt als nabestaande aangifte doen van overlijden. Bel de gemeente op 0512 581 234 voor het maken van een afspraak op het gemeentehuis. Neem voor de afspraak de volgende documenten mee: Een geldig paspoort, identiteitskaart of rijbewijs. Een doktersverklaring van het overlijden. Kosten Een overlijdensakte kost € 16,60 Dit moet u weten Aangifte van overlijden doet u ruim voor de dag van de begrafenis of crematie. Is de persoon in het buitenland overleden? Dan geeft u dit door aan de woongemeente van de overledene. Hiervoor heeft u een (gelegaliseerde) overlijdensakte nodig uit de plaats waar de persoon is overleden. Begraven of cremeren van de overledene mag niet eerder dan 36 uur en niet later dan 6 werkdagen na de dag van overlijden. Meer informatie over aangeven van overlijden kunt u vinden op Rijksoverheid.nl. Bekijk ook de pagina's Begraven en asbestemmingen en Vergunning gedenkteken graf aanvragen. Aangifte lijkvinding  Is de dag van overlijden niet duidelijk? Dan is er sprake van lijkvinding. Als uitvaartondernemer doet u dan aangifte van lijkvinding. Online aangifte van lijkvinding (met eHerkenning)  Aangifte van levenloos geboren kind Als een kind levenloos geboren is, dan kunt u als uitvaartverzorger hier online aangifte van doen. Online aangifte levenloos geboren kind (met eHerkenning)  Wilt u als ouder zelf aangifte doen? Bel dan de gemeente op 0512 581 234 voor het maken van een afspraak op het gemeentehuis. Meer informatie over het aangeven van een levenloos geboren kind vindt u op Rijksoverheid.nl

  • Verhuizen

    Gaat u verhuizen? Of bent u verhuist? Geef uw verhuizing dan door aan uw (nieuwe) woongemeente. Dat kan vanaf 4 weken voor de verhuizing tot 5 dagen erna. Geeft u uw verhuizing later door? Dan is de datum waarop de gemeente uw verhuisaangifte ontvangt, uw officiële verhuisdatum. Verhuizen binnen of naar Smallingerland Verhuist u binnen of naar gemeente Smallingerland? Geef dit dan online, met uw DigiD, aan ons door. Wij geven uw nieuwe adres door aan overheidsorganisaties zoals de belastingdienst en pensioenfondsen. Verhuizing online doorgeven (met DigiD) Wie mag of moet een verhuizing doorgeven? Personen vanaf 16 jaar of ouder Verhuizing voor een andere persoon doorgeven kan voor een: minderjarig kind, als u de ouder, voogd of verzorger bent. echtgenoot of geregistreerd partner als u samen naar hetzelfde adres verhuist. meerderjarig kind, als u samen naar hetzelfde adres verhuist. ouder, als u samen naar hetzelfde adres verhuist. persoon die onder curatele staat, als u de curator bent. een meerderjarige die u daarvoor schriftelijk heeft gemachtigd. Gaat u bij iemand inwonen? De persoon die de woning huurt of eigenaar is van de woning bevestigd online uw inwoning met zijn of haar DigiD. Deze mogelijkheidkunt u kiezen als u uw verhuizing online doorgeeft. Verhuizen van Smallingerland naar andere gemeente Verhuist u vanuit Smallingerland naar een andere gemeente? Dan geeft u uw verhuizing door aan de gemeente waar u naartoe verhuist.  Verhuizing doorgeven op het gemeentehuis U kunt uw verhuizing ook op het gemeentehuis doorgeven. Maak hiervoor een afspraak. Gaat u bij een persoon inwonen? Kom dan samen met de huurder of eigenaar van de woning naar het gemeentehuis. Kosten Het doorgeven van een verhuizing is gratis. Emigreren Kijk op de pagina Emigratie doorgeven als u emigreert. Verhuizen vanuit het buitenland Kijk op de pagina Verhuizen vanuit het buitenland als u vanuit het buitenland in gemeente Smallingerland komt wonen. Verhuizing doorgeven als organisatie U kunt als organisatie met eHerkenning een verhuizing doorgeven voor een inwoner. Heeft u geen eHerkenning? Vraag deze dan eerst aan bij eHerkenning.nl. Daarnaast moet uw organisatie aangemeld zijn bij de gemeente. Is uw organisatie nog niet aangemeld? Vul dan het contactformulier in en stuur de volgende gegevens mee: naam organisatie, adres, KvK-nummer, contactpersoon, e-mailadres, telefoonnummer.  Verhuizing doorgeven als organisatie (met eHerkenning)

  • Bezwaar maken

    Bent u het niet eens met een besluit van de gemeente? Bijvoorbeeld als uw aanvraag voor een vergunning of een bijstandsuitkering is afgewezen. Dan kunt u bezwaar maken. Neem eerst contact met ons op voordat u een bezwaarschrift indient. Misschien kunnen wij uw vragen al beantwoorden?  Let op: U kunt hier geen bezwaar maken tegen uw WOZ-waarde. Dat kan hier. Bezwaarschrift indienen Kosten Geen. Vraagt u een voorlopige voorziening aan of gaat u in beroep? Dan betaalt u griffierechten. Zo werkt het Gebruik het bezwaarformulier om uw bezwaar digitaal naar de gemeente te sturen. Schriftelijk mag ook. Zet in uw bezwaar de verzenddatum en het kenmerk van het besluit waar u bezwaar tegen maakt (of stuur een kopie van dit besluit mee) en geef aan waarom u het niet eens bent met het besluit. Stuur uw bezwaar naar het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Smallingerland, Postbus 10.000, 9200 HA Drachten. Maakt u bezwaar voor iemand anders? Stuur een toestemming van deze persoon mee met het bezwaar. Maakt u bezwaar namens een groep particulieren? Stuur een machtiging met een lijst namen, adressen en handtekeningen van alle personen die bezwaar maken mee. Zo is het duidelijk dat u bevoegd bent om namens deze groep bezwaar te maken. Dien het bezwaarschrift binnen 6 weken in na de dag waarop het besluit is verzonden of bekend is gemaakt. U voorkomt zo dat uw bezwaarschrift niet meer behandeld kan worden. Bemiddeling en mediation Uitgangspunt is dat een bezwaar wordt opgelost door met elkaar in gesprek te gaan. Bemiddeling en mediation zorgen vaak al voor een oplossing. Lees meer in de folder Passend contact. Bezwaarschriftencommissie Soms lukt het niet om in gesprek tot een oplossing te komen. Dan legt de gemeente uw bezwaarschrift voor aan een onafhankelijke commissie. Deze commissie adviseert de gemeente over uw bezwaarschrift. De gemeente vraagt deze commissie ook om advies als u aangeeft geen bemiddeling of mediation te willen. Na het advies van de commissie, neemt de gemeente een besluit over uw bezwaarschrift.  Besluit tijdelijk opschorten Wilt u dat de gemeente een besluit niet uitvoert, waartegen u bezwaar heeft ingediend? Vraag om een voorlopige voorziening bij de voorzieningenrechter van de rechtbank. Dit kan alleen bij spoedeisende zaken. De rechter bepaalt of het besluit wordt opgeschort. Oneens met het besluit op uw bezwaarschrift Dien dan binnen 6 weken een beroepschrift in. In het besluit op uw bezwaar staat waar u in beroep kunt gaan.