Zoekresultaat 11 - 20 van 60 resultaten

  • Speelautomaten

    Als u speelautomaten wilt exploiteren, bijvoorbeeld in uw café of restaurant, dan heeft u daarvoor een vergunning nodig. Er bestaan 2 soorten speelautomaten. Kansspelautomaten Dit soort speelautomaten mogen alleen in ‘hoogdrempelige inrichtingen’ staan (zoals cafés, bars, restaurants en nachtclubs). Vergunning aanvragen Voor het exploiteren van kansspelautomaten heeft u een vergunning van de gemeente nodig. Neem hiervoor contact op met team Vergunningen, telefoonnummer: 14 035. Behendigheidsautomaten Behendigheidsautomaten (zoals flipperkasten en videospelen) mogen alleen in ‘laagdrempelige inrichtingen’ staan (zoals snackbars, kantines, restaurants met een bowlinggedeelte, afhaalgedeelte en dergelijke). Vergunning aanvragen Voor het exploiteren van behendigheidsautomaten heeft u een exploitatievergunning van de Kansspelautoriteit nodig. Deze kunt u aanvragen via Kansspelautoriteit.nl Aantal speelautomaten U kunt maximaal 2 speelautomaten plaatsen.

  • Vergunning reclame maken op of aan de weg aanvragen

    Wilt u reclame maken in de gemeente Eemnes met een spandoek? U moet hiervoor een vergunning aanvragen.  De vergunning wordt verleend voor maximaal 2 spandoeken en voor een periode van maximaal 2 weken. Hoe aanvragen Via onderstaande knop vraagt u de vergunning aan. U logt in met uw DigiD. Wanneer u namens een bedrijf een vergunning aanvraagt, logt u in met e-Herkenning. Vergunning reclame maken op of aan de weg aanvragen Meer informatie aanvraag Voor spandoeken zijn vaste locaties aangewezen: nabij de Werf en aan de Wakkerendijk. Het ophangen van de spandoeken wordt gedaan door een medewerker van de buitendienst. De spandoeken moeten van luchtdoorlatend materiaal zijn. Het maximumformaat van een spandoek bedraagt 4 bij 1 meter. In Eemnes is het niet toegestaan spandoeken te plaatsen met als doel om handelsreclame te maken.  Kosten Het tarief voor het in behandeling nemen van uw aanvraag tot het verstrekken van een vergunning bedraagt € 107,50,- per aanvraag in 2023.  Hoe lang duurt het? 5 werkdagen.  Vragen? Heeft u vragen, bijvoorbeeld over de status van uw ingediende aanvraag? Of wilt u overleggen voordat u een aanvraag indient? Bel het algemene informatienummer 14 035.

  • Geboorteaangifte

    U bent verplicht uw kindje binnen 3 dagen na de dag van de geboorte aan te geven in de gemeente waar uw kindje geboren is. Als de termijn van 3 dagen eindigt op een zaterdag, zondag of algemeen erkende feestdag wordt de termijn verlengd tot en met de eerstvolgende werkdag. Let op: als uw kindje geboren is in het ziekenhuis Tergooi (in Blaricum), dan kunt u uw online aangifte alleen doorgeven via de website van de gemeente Blaricum. U kunt op 2 manieren geboorteaangifte in Eemnes doen: Direct via het digitaal loket, met uw DigiD Persoonlijk aan de balie, na het maken van een afspraak  Wie doet de geboorteaangifte Bij digitale aangifte Een digitale geboorteaangifte kan alleen gezamenlijk door de juridische vader of duomoeder en moeder van het kind. Of alleen door de moeder wanneer zij ongehuwd is en er ook geen sprake is geweest van erkenning voor de geboorte. Bij aangifte in persoon De moeder is altijd bevoegd om de geboorte van haar kind aan te geven. De juridische vader of duomoeder is verplicht tot geboorteaangifte. Als de vader of duomoeder niet aanwezig is, of als hij verhinderd is de aangifte te doen, dan gaat de verplichting over op een ieder die bij de geboorte aanwezig was.  Als niemand aanwezig was bij de geboorte dan gaat de verplichting over op de bewoner van het huis waar het kindje is geboren. Of op het hoofd van een ziekenhuis, gevangenis of een soortgelijke inrichting waar het kindje is geboren.  De ouders kunnen tegen betaling een afschrift Burgerlijke stand van de geboorteakte ontvangen. Benodigde documenten  Bij digitale aangifte Een verklaring van de arts of verloskundige (pdf, 284 KB) Een erkenningsakte ongeboren vrucht, indien van toepassing Heeft u een akte van naamskeuze laten opmaken of heeft u een anonieme donorverklaring? Dan kunt u helaas geen digitale aangifte doen. Bij aangifte in persoon Een geldig legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs of ID-kaart) Indien van toepassing: een erkenningsakte ongeboren vrucht, een akte van naamkeuze, een trouw- of partnerschapsboekje Als wij twijfelen aan de juistheid van de aangifte kunnen wij alsnog vragen om een verklaring van de arts of verloskundige die de bevalling heeft begeleid. Afspraak maken Wij werken uitsluitend op afspraak. U kunt uw afspraak digitaal maken of telefonisch via 14 035. Kosten Als u een afschrift van de geboorteakte wilt meenemen kost dit € 16,60 Geboorteaangifte na overlijden Een bijzondere situatie ontstaat als de geboorteaangifte een kind betreft dat enige tijd heeft geleefd maar voor de geboorteaangifte is overleden. In deze situatie wordt eerst een geboorteakte (in de geboortegemeente) opgemaakt en vervolgens een overlijdensakte (in de overlijdensgemeente). Zowel de geboorteaangifte als de overlijdensaangifte moet worden gedaan door iemand die hiertoe bevoegd is. Levenloos geboren kind Als uw kindje levenloos is geboren na een zwangerschap korter dan 24 weken, dan hoeft u uw kindje niet aan te geven bij de burgerlijke stand, maar u mag dat wel doen. Na een zwangerschap langer dan 24 weken, moet u uw kindje wel bij de burgerlijke stand aangeven. U heeft daarna ook de mogelijkheid uw kindje te laten registreren in de Basisregistratie Personen (BRP). Uw kindje kunt u laten bijschrijven in uw trouwboekje. Andere nationaliteit Als het geboren kind niet de Nederlandse nationaliteit bezit, kan het namenrecht van het land waarvan het kind de nationaliteit bezit, afwijken van bovenstaande informatie. In dat geval is het mogelijk dat het kind de naam krijgt volgens het namenrecht van het desbetreffende land. Ouderlijk gezag bij huwelijk en geregistreerd partnerschap Ouders die voor de geboorte of adoptie van hun kind zijn getrouwd, krijgen automatisch het ouderlijk gezag over hun kind. De vader/moeder wordt bovendien de juridische vader/moeder. Ook wanneer u een geregistreerd partnerschap heeft krijgt u automatisch het ouderlijk gezag over de kinderen die worden geboren of geadopteerd. Ben u ongehuwd samenwonend of bent u geen geregistreerd partnerschap aangegaan, dan geldt vanaf 1 januari 2023 het volgende: Vanaf 2023 geldt dat ongehuwde en niet-geregistreerde partners automatisch gezamenlijk ouderlijk gezag krijgen met de moeder. Dit gebeurt als zij hun kind erkennen. Zij hoeven het gezag niet langer samen met de moeder aan te vragen bij de rechtbank. Is een kind voor 1 januari 2023 erkend? Dan moeten de ouders het gezamenlijk gezag wel regelen. Ook als het kind na 1 januari 2023 wordt geboren. Erkent u ná 1 januari 2023? Dan is het automatisch gezag direct geregeld door de erkenning. Hoe vraag ik gezag aan? Ouders kunnen samen online een gezamenlijk verzoek indienen bij de rechtbank. Dit is eenvoudig, gratis en duurt slechts 10 minuten. In de meeste gevallen geldt dat daarna de erkenner het gezamenlijk gezag met de moeder over het kind krijgt. Wilt u meer informatie over deze wijziging in het gezag? Kijk dan op de website van de Rijksoverheid.   Handige links De keuze van de voornaam/-namen De keuze van de achternaam Afstamming, ouderlijk gezag en voogdij

  • Ontheffing zwak alcoholische drank

    Wilt u tijdelijk buitenshuis zwak alcoholische drank verstrekken tegen betaling? Dan heeft u een tijdelijke ontheffing van de drank- en horecawet nodig. Met deze ontheffing mag u maximaal 12 dagen, zwak alcoholische drank schenken op de openbare weg. Bijvoorbeeld tijdens een evenement. Sterke drank schenken mag niet.  Aanvragen Neem voordat u een aanvraag indient eerst contact op met Vergunningen van de BEL Combinatie. Dit kan via telefoonnummer 14 035. U krijgt dan informatie over de eisen die voortkomen uit de Drank- en Horecawet  en andere criteria waarop wordt getoetst. Kosten Voor het in behandeling nemen van uw aanvraag bent u leges verschuldigd. Lees ook Drank- en horecavergunning

  • Melding ingebruikname gemeentegrond aanvragen

    Wilt u tijdelijk iets neerzetten op gemeentegrond, zoals een container of steiger? Of een hekwerk, bouwkraan en of (bouw)materialen? Dan moet u dit in de meeste gevallen vooraf melden bij de gemeente.  Informatie aanvraag Wanneer u gemeentegrond wilt gebruiken, meldt u dit 10 werkdagen voordat u iets wilt neerzetten bij de gemeente. Straten, stoepen en alle andere openbare terreinen moeten namelijk goed toegankelijk blijven. De gemeente kan ervoor kiezen om het plaatsen van voorwerpen te verbieden als u hiermee de verkeersveiligheid of de openbare veiligheid in gevaar brengt. Meesturen een tekening van de locatie of een luchtfoto met daarop de objecten ingetekend;  een verkeersplan als er wegen worden afgezet. Kosten Geen kosten. Hoe aanvragen Via onderstaande knop meldt u het gebruiken van gemeentegrond. U logt in met uw DigiD. Wanneer u namens een bedrijf een melding doet, logt u in met e-Herkenning. Aanmelden gebruik gemeentegrond Hoe lang duurt het? 5 werkdagen. Contactinformatie Heeft u vragen, bijvoorbeeld over de status van uw ingediende aanvraag? Of wilt u overleggen voordat u de verkeersontheffing aanvraagt? Bel 14 035.

  • Echtscheiding en ontbinding geregistreerd partnerschap

    Echtscheiding Het huwelijk wordt ontbonden door echtscheiding, of door overlijden van één van de partners. De rechter spreekt een echtscheiding uit op verzoek van één van beiden of op gemeenschappelijk verzoek. Pas na de uitspraak van de rechter kan de gemeente de echtscheiding in de basisregistratie personen (BRP) opnemen. Voor informatie en advies over echtscheiding kunt u terecht bij een advocaat. Als u wilt scheiden, geeft u een advocaat opdracht de eis tot echtscheiding aanhangig te maken bij de rechtbank. De rechter hoort de echtgenoten en onderzoekt of er sprake is van duurzame ontwrichting van het huwelijk. Na de uitspraak verzoekt de advocaat - namens de voormalige echtgenoten - schriftelijk de gemeente waar het huwelijk is voltrokken de echtscheiding aldaar in te schrijven in het huwelijksregister. De gemeente kan pas tot inschrijving van de uitspraak overgaan als duidelijk is dat tegen de uitspraak van de rechter geen beroep meer mogelijk is. Wat heeft u nodig voor een bezoek aan de advocaat? Een afschrift van de huwelijksakte Afschriften van de geboorteakten van eventuele minderjarige kinderen Wat heeft u nodig voor inschrijving van een echtscheiding bij de gemeente? Een afspraak: U kunt die telefonisch maken via 14 035  Een schriftelijk verzoek tot inschrijving Een afschrift van de echtscheidingsbeschikking Een verklaring van de griffier van de rechtbank dat geen beroep is aangetekend. Hierdoor is de beschikking rechtsgeldig (dit is niet nodig wanneer een schriftelijk verzoek, akte van berusting verzoek tot inschrijving, door beiden ex-partners wordt ingediend). Ontbinden geregistreerd partnerschap Als u het met elkaar eens bent en geen kinderen heeft, kunt u uw geregistreerd partnerschap via een advocaat of notaris, buiten de rechter om, ontbinden. Zijn er wel minderjarige kinderen of wil een van u het partnerschap beëindigen, dan ontbindt u uw geregistreerd partnerschap via de rechter. De overeenkomst (zonder rechter) of beschikking (via rechter) van de beëindiging van het partnerschap moet binnen 3 maanden ingeschreven worden in de registers van de burgerlijke stand. Uw advocaat of notaris stuurt de overeenkomst of beschikking naar de ambtenaar van de burgerlijke stand. De ambtenaar schrijft de ontbinding in de registers van de burgerlijke stand in. Daarna is het geregistreerd partnerschap beëindigd. U krijgt de overeenkomst of beschikking via uw advocaat of notaris thuisgestuurd. Meer informatie vindt u op de site van de Rijksoverheid.

  • Aanvragen benoeming verkeersregelaar evenementen

    Informatie aanvraag Verkeersregelaars zijn mensen die het verkeer regelen en zorgen voor de veiligheid van weggebruikers. De gemeente vereist de inzet van verkeersregelaars voor bepaalde evenementen en regelt de aanstelling voor verkeersregelaars bij evenementen. U - de organisator van een evenement- meldt de verkeersregelaars aan, waarna de gemeente de verkeersregelaars  aanstelt. Deze aanstelling is geldig voor de duur van het evenement.  In de Regeling Verkeersregelaars 2009 staan de bevoegdheden van verkeersregelaars.  Meer informatie over de regels en de examenprocedure voor verkeersregelaars vindt u op de website van de Stichting Verkeersregelaars Nederland (SVNL). Meesturen Om het verkeer bij een evenement te mogen regelen stelt de organisatie een lijst op. Op deze lijst staan vermeld alle bevoegde en aangestelde verkeersregelaars voor dat evenement. Deze lijst stuurt u mee met deze aanvraag. Kosten Er zijn geen kosten verbonden aan de benoeming tot verkeersregelaar. Hoe aanvragen Via onderstaande knop vraagt u een ontheffing aan. U logt in met DigiD of e-Herkenning. Aanvragen benoeming verkeersregelaar evenementen Hoe lang duurt het? U ontvangt de aanstelling binnen 5 werkdagen. Contactinformatie Heeft u vragen, bijvoorbeeld over de status van uw ingediende aanvraag? Of wilt u overleggen? Bel 14 035.

  • Standplaats weekmarkt Eemnes

    Wilt u in aanmerking komen voor een vaste standplaats op de weekmarkt van Eemnes, dan kunt u zich inschrijven op de wachtlijst. Hiervoor wordt gevraagd om een kopie van uw legitimatiebewijs en een recent uittreksel van de Kamer van Koophandel.  Toewijzing standplaats Als er een plek beschikbaar komt, wordt deze plek op volgorde van inschrijving op de wachtlijst toegewezen. Daarbij wordt wel rekening gehouden met de branche-indeling. Bij toewijzing neemt de gemeente contact met u op over de benodigde vergunning. De vergunninghouder moet de standplaats persoonlijk innemen. Het is ook mogelijk om u aan te melden voor een incidentele vrije plek. Daarvoor kunt u zich bij de marktmeester aanmelden als meeloper. Kosten Voor het in behandeling nemen van een aanvraag bent u leges verschuldigd. Ook zijn er jaarlijks kosten verbonden aan inschrijving op de wachtlijst. In de verordening Marktgelden vindt u de kosten voor het innemen van de marktstandplaats. Aanvragen Neem contact op met Vergunningen van de gemeente voor inschrijving op de wachtlijst.  

  • Ontheffing verkeer aanvragen

    Grenst uw perceel aan de Heidelaan, aan polderwegen of aan de tunnel Binnendijk? U kunt een verkeersontheffing aanvragen.  Hoe aanvragen? Via onderstaande knop regelt u de ontheffing.  Ontheffing verkeer aanvragen Meesturen of meenemen Wat voegt u toe aan de aanvraag: Kopie kentekenbewijs Eventueel een huur- of leaseovereenkomst  Inschrijvingsbewijs KvK of accountantsverklaring Nadat uw verzoek is gecontroleerd, ontvangt u de ontheffing.  Kosten Met een geldigheid van 3 jaar: € 84,00 Met een geldigheid van 1 jaar: € 84,00 Met een looptijd van minder dan 1 jaar: € 49,50 Hoe lang duurt het? 5 werkdagen. Vragen? Heeft u vragen, bijvoorbeeld over de status van uw ingediende aanvraag? Of wilt u overleggen voordat u een aanvraag indient? Bel het algemene informatienummer 14 035.

  • Omgevingsvergunning

    Wie wil bouwen of verbouwen of anderszins iets aan zijn omgeving wil veranderen heeft vaak een vergunning nodig. Bijvoorbeeld voor het bouwen, slopen of wijzigen van een pand, het aanleggen van parkeerplaatsen, of het kappen van bomen. Veel van deze vergunningen kunt u in 1 keer, in 1 procedure aanvragen. Aanvragen Toets uw bouwvoornemen aan de criteria volgens het stappenplan van het omgevingsloket om te zien of u wel of niet vergunningplichtig bent en om uw vergunning aan te vragen.