Verfijn zoekopdracht
Geselecteerde filters (3)
Zoekresultaat 11 - 20 van 27 resultaten
- Jeleefomgeving.nl
Heeft u een e-mail gekregen van noreply@jeleefomgeving.nl waarin staat dat er een bericht van de gemeente Smallingerland voor u klaarstaat? Dat klopt! Jeleefomgeving.nl De gemeente zet berichten voor u klaar in jeleefomgeving.nl. We doen dit voor de volgende zaken: Informatieverzoek voor bouwen, verbouwen, grond of een gebouw anders gebruiken Vergunningen voor bouwen, verbouwen, grond of een gebouw anders gebruiken Meldingen en aanvragen voor evenementen Meldingen voor activiteiten in de openbare ruimte (denk aan snoeiafval verbranden, geluidsapparaten gebruiken) Meldingen en aanvragen voor loterijen en kansspelen Vergunningen, ontheffingen en meldingen voor horeca Hoe werkt het? U krijgt een e-mail van noreply@jeleefomgeving.nl. Daarin staat dat er een bericht voor u klaar staat. Klik op de button in de e-mail. U logt in met het e-mailadres waarop u het bericht kreeg. U krijgt op uw e-mailadres een code. U vult de code in op jeleefomgeving.nl U bent in uw berichtenbox. U kunt hier uw berichten lezen en een antwoord sturen. U kunt via jeleefomgeving.nl ook naar de gemeente terugmailen. Zo heeft u alle berichten over uw aanvraag of melding bij elkaar. De omgeving van jeleefomgeving.nl is beveiligd. U kunt veilig met de gemeente e-mailen.
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2023-11-07
- Vervangen bomen en struiken
Het groen in de openbare ruimte heeft onderhoud nodig en moet na verloop van tijd vervangen worden. Zo houden we de kwaliteit van het groen op peil. De gemeente heeft hiervoor een vervangingsplan gemaakt. Bij het vervangen van groen richten we ons op bomen, bosplantsoen, heesters, hagen, rozen en vaste planten. Bij het vervangen gebruikt de gemeente zo veel mogelijk hetzelfde type planten. Vervangingslijst Op de vervangingslijst van de gemeente kunt u zien waar bij u in de buurt het groen wordt vervangen. Vervangingslijst Aanpak De gemeente maakt een vervangingsplan. Hierin staat een nieuw beplantingsplan en hoe het gaat met de vergunningen, bijvoorbeeld een kapvergunning. Een aannemer voert voor ons de werkzaamheden uit. Bijvoorbeeld het rooien en kappen van groen, verbeteren van de grond, aanplant nieuw groen, het herstel van borderranden en eventueel nemen van verkeersmaatregelen. In herfst, winter en voorjaar We proberen om elk jaar in de herfst, winter en voorjaar het groen aan te pakken. Dit is de beste tijd om beplanting te vervangen.
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2023-10-18
- Vragen en antwoorden over het verkeersbesluit Raadhuisplein
Versie 5 juli 2023 Waarom verdwijnen de parkeerplaatsen op het Raadhuisplein? In 2022 is een visie gemaakt voor het aanpakken van het centrum van Drachten. Het doel is dat het centrum een prettiger plek wordt om te verblijven. Het Raadhuisplein verandert daarom in de ‘huiskamer’ van de stad met plek voor groen, ontmoetingen en kleine evenementen. Wat komt er in plaats van de parkeerplaatsen op het Raadhuisplein? Dat is nog niet precies bekend. We denken in ieder geval aan zitplekken, groen en ruimte voor kleine evenementen. De komende twee jaar gaan we verschillende manieren van gebruik uitproberen en werken we aan een plan voor de uiteindelijke inrichting van het plein. Dit doen we samen met bewoners, ondernemers en andere betrokkenen. Verdwijnen alle parkeerplaatsen op het plein? Ja, alle parkeerplaatsen op het plein verdwijnen. Er blijft wel mogelijkheid voor bevoorrading van de aanliggende winkels en horeca via het plein. Is er wel voldoende ruimte over voor parkeren in het centrum? Uit tellingen blijkt dat er in de parkeergarage Raadhuisplein en op andere terreinen in de buurt voldoende plekken zijn. Vanaf wanneer mogen er geen auto’s meer op het Raadhuisplein staan? Vanaf zaterdag 24 juni 2023 is parkeren op het Raadhuisplein niet meer toegestaan. Hoe zit het met laden en lossen? Mag dat in de toekomst nog op het Raadhuisplein? Nee, laden en lossen is niet langer toegestaan. Bevoorrading van winkels en horeca blijft wel mogelijk. Kan ik nog wel iemand afzetten op het Raadhuisplein? Nee, want het plein is afgesloten voor autoverkeer, met uitzondering van bevoorradend verkeer. Iemand afzetten kan nog wel op het parkeerterrein De Marke. Ik hoef alleen maar een zware bestelling op te halen bij de Mediamarkt. Mag ik dan snel parkeren en mijn pakket ophalen? Dat kan aan de zijkant van de Mediamarkt of via parkeerterrein De Marke of via de garage Raadhuisplein. Waar vind ik de laatste informatie over de ontwikkelingen op het Raadhuisplein? Dat staat op de pagina Herinrichting Raadhuisplein Mogen auto’s nog wel over het plein rijden? Nee, het Raadhuisplein wordt een voetgangerszone, dus autoverkeer is niet toegestaan. Uitzondering wordt gemaakt voor het noodzakelijke bevoorradende verkeer. Mogen fietsers nog over het plein rijden? Ja, fietsen is toegestaan op het plein maar niet in de nauwe doorgangen en stegen van en naar het Raadhuisplein. Mogen brom- en snorfietsen nog over het plein? Nee, brom- en snorfietsen zijn niet meer toegestaan op het Raadhuisplein. Mogen de marktkramen nog wel op het plein staan? Ja, de markt blijft, ook in de toekomstplannen. Waar moeten omwonenden parkeren? Op parkeerterrein De Marke, in de parkeergarages of elders in of rondom het centrum. Er zijn voldoende mogelijkheden. Ik ben omwonende en heb een bezoekerspas voor het Raadhuisplein. Is deze pas nog geldig? Nee, maar uw bezoekerspas voor het Raadhuisplein wordt omgezet naar het parkeerterrein De Marke. Uw bezoek kan op parkeerterrein De Marke parkeren. Hoe moeten bezoekers die slecht(er) ter been zijn de winkels/horeca/woningen rondom het plein bereiken? Bewoners van het Raadhuisplein die nu een gehandicaptenparkeervergunning hebben, kunnen met de vergunning terecht op parkeerterrein De Marke. Ook kunnen zij gratis gebruik maken van de parkeergarage Raadhuisplein totdat het plein definitief is ingericht. Bezoekers van bewoners van het Raadhuisplein kunnen gebruik maken van parkeergarage Raadhuisplein. De parkeergarage heeft liften en roltrappen. Welke alternatieve parkeerplaatsen zijn er nog meer in de buurt? Op parkeerterrein De Marke, in de parkeergarages of ergens anders in of rondom het centrum. Er zijn voldoende mogelijkheden. Hoe duur is het parkeren in de parkeergarage onder het Raadhuisplein? Is dit duurder/goedkoper dan de parkeerplaatsen die op het plein stonden? Het tarief voor zowel buiten als in de parkeergarage € 1,90. Het dagtarief voor de parkeergarage Raadhuisplein en parkeergarage Van Knobelsdorffplein is € 4,00. Zie voor meer informatie: Parkeren in Drachten Wat is een verkeersbesluit? Voor de straten en pleinen waarvan de gemeente wegbeheerder is, neemt de gemeente besluiten over het gebruik hiervan. Dat heet een verkeersbesluit. Waarom wordt er een verkeerbesluit genomen? Omdat het gebruik van het plein verandert van parkeerplaats naar voetgangerszone is een verkeersbesluit nodig. Waar kan ik het verkeersbesluit vinden? Het verkeesbeluit staat op de gemeentelijke website en vanaf 1 juni 2023 op www.officielebekendmakingen.nl Ik ben het niet eens met het besluit. Hoe kan ik bezwaar indienen? Dat staat in het verkeersbesluit op de gemeentelijke website en op www.officielebekendmakingen.nl
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2023-07-05
- Trouwlocatie Paviljoen de Leyen in Rottevalle
Met het water als achtergrond is het moderne Paviljoen De Leyen in Rottevalle de derde vaste trouwlocatie van gemeente Smallingerland. Deze modern vormgegeven horecagelegenheid gaat bijna helemaal op in het natuurgebied aan de oevers van het meer De Leyen. Trouwen doet u hier in het unieke landschap van de Fryske Wâlden gecombineerd met een vakantiesfeer in en bij het paviljoen. Contact Paviljoen De Leyen, Bildreed 3, 9221 SJ Rottevalle. Telefoon: 0512-341120 of 06-12247775 Website: www.deleyen.nl
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2022-10-06
- Zoekt u personeel?
In Smallingerland werken we gezamenlijk aan een stevige en flexibele arbeidsmarkt, voor nu en in de toekomst. De gemeente zet zich hier samen met ondernemers en onderwijs voor in. Op zoek naar werknemers? Onze accountmanagers Gerard Hoekstra en Anna Kruit bemiddelen tussen werkgevers en werkzoekenden in een uitkeringssituatie. Hiervoor werken zij nauw samen met bedrijven, scholen, UWV, andere gemeenten en het regionaal werkbedrijf FryslânWerkt! Zij kunnen meedenken en informeren over de verschillende mogelijkheden. U kunt contact opnemen met: g.hoekstra@smallingerland.nl/ 06-83485911 of a.kruit@smallingerland.nl/06-50070992
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2022-12-05
- Schoolconsulenten
Aan alle basisscholen, het voortgezet onderwijs en het mbo in de gemeente Smallingerland is een schoolconsulent van Carins verbonden. Schoolconsulenten informeren, adviseren en bieden leerlingen hulp en/of ondersteuning. Kinderen met hulpvragen, die zorg en/of onderwijs raken, blijven dankzij de inzet van een schoolconsulent zoveel mogelijk onderwijs volgen in de school. Meer informatie Meer informatie over het werk van de schoolconsulenten en hoe u met hen in contact kunt komen vindt u op de website van Carins.
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2023-09-25
- Leidinggevenden toevoegen of verwijderen
Stelt u nieuwe leidinggevenden aan die niet op uw horecavergunning staan? Of wilt u leidinggevenden verwijderen? Meld dit bij de gemeente. De nieuwe leidinggevenden vullen een verklaring in. U krijgt een ontvangstbevestiging. Wijziging leidinggevenden drank en horeca doorgeven Benodigdheden volledig ingevulde en ondertekende verklaring van de nieuwe leidinggevenden (pdf) kopie van een geldig paspoort of identiteitskaart van de nieuwe leidinggevenden kopie van de Verklaring Sociale Hygiëne van de nieuwe leidinggevenden kopie van een ondertekend arbeidscontract met de nieuwe leidinggevenden (als van toepassing). Dit moet u weten Leidinggevenden zijn 21 jaar of ouder Leidinggevenden zijn de afgelopen 5 jaar niet veroordeeld voor een strafbaar feit Leidinggevenden staan niet onder curatele en zijn ook niet uit het ouderlijk gezag of de voogdij ontzet Leidinggevenden voldoen aan zedelijkheidseisen en hebben een Verklaring Sociale Hygiëne (www.svh.nl) Tijdens de openingstijden van horeca-instellingen is de aanwezigheid van een leidinggevende verplicht Als u een ontvangstbevestiging van de melding heeft ontvangen mag de persoon optreden als leidinggevende in uw horecabedrijf. Zorg dat een afschrift van de melding en de ontvangstbevestiging van de melding aanwezig zijn in uw horecabedrijf. De gemeente toetst de nieuwe leidinggevende op alle wettelijke eisen. Voldoet de aangemelde leidinggevende niet aan die eisen dan mag deze vanaf het moment dat u hierover bent geïnformeerd, niet meer optreden als leidinggevende in uw horecabedrijf.
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2021-06-06
- Aanmelden voor groslijsten
De gemeente werkt met groslijsten voor civieltechnische werken (aanleg en onderhoud van wegen en rioleringen) en voor cultuurtechnische werken (aanleg en onderhoud van groenvoorzieningen). Aannemers op een groslijst komen in aanmerking voor onderhandse aanbestedingen. Meld uw bedrijf aan voor groslijsten als u aan alle eisen voldoet. Aanmelden Kijk voor meer informatie over groslijsten in het Uitnodigingsbeleid Gemeente Smallingerland (pdf). Wat zijn de eisen? Vestigingsplaats De vestigingsplaats (hoofd- of nevenvestiging) is voor: Aanleg en onderhoud van wegen en rioleringen tussen de € 10.000,- en € 150.000,-: in de gemeente Smallingerland, of maximaal 5 km buiten de gemeentegrens Aanleg en onderhoud van groenvoorzieningen tussen de € 10.000,- en € 50.000,-: in de gemeente Smallingerland, of in één van de aangrenzende gemeenten Aanleg en onderhoud van wegen en rioleringen tussen € 150.000,- en € 1.500.000,-: in één van de drie noordelijke provincies (Friesland, Groningen of Drenthe) Aanleg en onderhoud van groenvoorzieningen tussen de € 50.000,- en € 150.000,-: in één van de drie noordelijke provincies Referentieprojecten Voor elke groslijst vragen we een referentieproject dat is uitgevoerd in de afgelopen 5 jaar met een tevredenheidsverklaring van de opdrachtgever. De waarde van het project hangt af van de groslijst. • Minimaal € 20.000,- voor civieltechnisch werk tussen € 10.000,- en € 150.000,- (enkelvoudig onderhands) • Minimaal € 200.000,- voor civieltechnisch werk tussen € 150.000,- en € 1.500.000,- (meervoudig onderhands) • Minimaal € 10.000, - voor cultuurtechnisch werk tussen € 10.000,- en € 50.000,- (enkelvoudig onderhands) • Minimaal € 80.000,- voor cultuurtechnisch werk tussen € 50.000,- en € 150.000,- (meervoudig onderhands)
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2022-12-05
- Alcoholwetvergunning commerciƫle bedrijven
Cafés, restaurants en slijterijen hebben een drank- en horecavergunning nodig om alcohol te verkopen. Horecabedrijven hebben daarnaast ook een exploitatievergunning nodig voor het exploiteren van een horecabedrijf. Voor een terras vraagt u een terrasvergunning aan. U vraagt alle nodige vergunningen tegelijk aan. Bel voor een afspraak: 0512 581234 Voorwaarden Voor een alcoholwetvergunning moet uw bedrijf aan een aantal voorwaarden voldoen: Uw bedrijf staat ingeschreven bij de KVK. Een horecabedrijf heeft tenminste één ruimte met een oppervlakte van minimaal 35 m2 hebben. Een slijterij heeft tenminste één ruimte van minimaal 15 m2. Ook moet de slijterij gescheiden zijn van andere functies van het pand, zoals een winkel. Uw bedrijfspand voldoet aan het Bouwbesluit 2012. Voorwaarden aan leidinggevenden De Alcoholwet stelt ook eisen aan u en de leidinggevenden in uw bedrijf: Iedereen is 21 jaar of ouder Iedereen voldoet aan een aantal zedelijkheids- en moraliteitseisen. Dat betekent bijvoorbeeld dat een leidinggevende geen strafbare feiten heeft gepleegd. Wij doen hiervoor een antecedentenonderzoek. Niemand staat onder curatele. Iedereen staat ingeschreven in het Register Sociale Hygiëne. Leidinggevenden toevoegen of verwijderen Kosten De kosten (leges) voor het in behandeling nemen van een aanvraag zijn: Kosten voor horecavergunningen Vergunning Kosten Horecavergunning voor commeriële horeca € 200 Exploitatievergunning € 161 Terrasvergunning € 54 Terras per m2 € 13,80 per jaar Aanvragen Wilt u een vergunning aanvragen? Bel de gemeente en maak een afspraak. Ons telefoonnummer is 0512 581234. Na uw aanvraag Na uw aanvraag controleren wij of uw aanvraag voldoet aan de Alcoholwet en de Wet Bibob. Slijterijen moeten ook voldoen aan de Alcoholregeling. Vergunningsaanvragen van horecabedrijven moeten ook voldoen aan de Algemene Plaatselijke Verordening Smallingerland. U krijgt binnen 8 weken na uw aanvraag bericht.
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2024-01-11
- Melding bijeenkomst
Paracommerciële instellingen mogen maximaal 25 keer per jaar alcohol schenken bij bijeenkomsten van persoonlijke aard of derden. Bijvoorbeeld dorpshuizen en multifunctionele centra in de gemeente, maar buiten Drachten. Meld dit van tevoren bij de gemeente. Melden bijeenkomst
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2022-12-05