Zoekresultaat 11 - 20 van 34 resultaten

  • Iets verloren of gevonden

    Gevonden of verloren voorwerp registreren »  Of u registreert het voorwerp aan de balie in het gemeentehuis of via telefoonnummer 14 0172. Denkt u dat uw eigendom gestolen is, doe dan aangifte bij de politie. U heeft een voorwerp gevonden Registreer het voorwerp Bewaar het voorwerp zelf of geef het af in het gemeentehuis U bewaart het voorwerp 1 jaar. De waarde maakt niet uit Bewaart u het voorwerp zelf, dan bent u tijdelijk beheerder. Meld de eigenaar zich en heeft u kosten gemaakt? Dan moet de eigenaar binnen 1 maand deze kosten aan u vergoeden Meld de eigenaar zich niet binnen 1 jaar, dan wordt u de eigenaar. U mag het voorwerp daarna houden, verkopen, weggeven of vernietigen Fiets gevonden, kwijt of verwijderd Een gevonden fiets meld u bij de gemeente. De gemeente registreert de fiets als weesfiets en wordt na 28 dagen weggehaald. De fiets mag u niet meenemen. Foutgeparkeerde fietsen of fietsen zonder slot in openbaar gebied worden door de gemeente verwijderd en opgeslagen. Neem hiervoor contact op met de gemeente via telefoonnummer14 0172. U heeft een voorwerp verloren Registreer het voorwerp Check zelf regelmatig Verlorenofgevonden.nl Is uw voorwerp gevonden, dan neemt de gemeente contact met u op Neem uw identiteitsbewijs mee. Komt u uw fiets ophalen, neem dan ook uw fietssleutel mee Paspoort, identiteitskaart of rijbewijs gevonden Deze levert u altijd in bij de gemeente

  • Identiteitskaart aanvragen

    Een identiteitskaart (ID-kaart) vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente. Vraagt u een identiteitskaart aan voor uw kind, dan moet uw kind zelf aanwezig zijn. U kunt uw ID-kaart meestal na 6 werkdagen ophalen.  Voor het aanvragen van een ID-kaart maakt u eerst een afspraak. Let op: vraag uw paspoort op tijd aan. We verwachten in 2024 meer aanvragen dan normaal. Voor het ophalen maken wij met u een afspraak tijdens de aanvraag. U kunt uw ID-kaart ook laten bezorgen.

  • Grof tuinafval op laten halen

    Grof tuinafval is groen plantmateriaal zoals takken en heggen. Bladeren en klein snoeiafval doet u in de gft-container. Inwoners kunnen grof tuinafval gratis op laten halen. U maakt hiervoor online een afspraak. Grof tuinafval wordt op donderdag opgehaald. Het volgende nemen wij niet mee: kerstbomen schuttingen en bielzen aarde en zand stronken graszoden tuinmeubilair U kunt dit zelf wegbrengen naar afvalbrengstation Ecopark De Limes. Wij halen het grof tuinafval op met een vuilniswagen met een grijper. Deze grijper moet het afval in 1 keer kunnen meenemen. Zorg er dus voor dat het op een toegankelijke plek ligt en niet in plastic zakken verpakt is. Uw tuin is géén toegankelijke plek!

  • WOZ-waardebepaling Woning

    Om de waarde van uw woning te bepalen, wordt deze vergeleken met verkochte woningen. Deze woningen hoeven niet precies hetzelfde te zijn. Er wordt onder andere rekening gehouden met: verschillen in grootte van de woning en de tuin aanbouwen dakkapellen bijgebouwen het bouwjaar De verkochte woningen die als onderbouwing van de waarde van uw woning zijn gebruikt, staan in het taxatieverslag. De WOZ-waarde wordt vastgesteld op het hoogste bedrag dat een bieder zou willen betalen onder de beste verkoopomstandigheden. Dit wordt de waarde in het economische verkeer genoemd. Ook als uw woning niet is verkocht, wordt de waarde op die manier bepaald. Dit geldt voor zowel koop- als huurwoningen. Kavelmodel De WOZ-waarde van een woning bestaat uit verschillende onderdelen: de waarde voor de woning en de grond en de bijgebouwen (bijv. garage, berging, dakkapel). Voor woningen wordt de waarde van de grond getaxeerd met een kavelmodel (ook wel grondstaffel genoemd). Wilt u hier meer over weten, neem dan contact met ons op.  Waardebepaling In de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) is geregeld hoe de waarde van uw woning wordt bepaald. Bij de waardebepaling wordt uitgegaan van het bedrag dat uw woning zou opbrengen op een bepaalde datum. Dit wordt de waardepeildatum genoemd. Deze datum ligt een jaar voor het begin van het tijdvak waarvoor de waarde wordt vastgesteld. Voor 2024 is dat dus 1 januari 2023. Verantwoording waardebepaling Elk jaar wordt de WOZ-waarde van onroerende zaken bepaald. Dit is een uitgebreid proces. In het Verantwoordingsdocument waardebepaling woningen (pdf) leest u hoe we de WOZ-waarden voor 2024 (waardepeildatum 1 januari 2023) hebben bepaald.  Wilt u de opbouw van de WOZ-waarde van uw pand weten? Bekijk dan uw taxatieverslag. Een vraag over de waardebepaling? U kunt hiervoor een van onze taxateurs bellen op telefoonnummer 14 0172. Of stuur een e-mail naar belastingen@alphenaandenrijn.nl.

  • Gebruik van persoonsgegevens door de gemeente

    Wij gaan zorgvuldig en vertrouwelijk om met uw persoonsgegevens. Ook stellen wij hoge eisen aan de beveiliging van deze gegevens. Dit betekent ook dat wij u informeren over wat wij met uw gegevens doen en waarom. Wij gebruiken alleen uw persoonsgegevens als dit nodig is voor de uitvoering van gemeentelijke taken of omdat de wet dit voorschrijft. Het college van burgemeester en wethouders is (eind)verantwoordelijk voor het gebruik van persoonsgegevens. Waar hebben wij persoonsgegevens voor nodig Binnen de gemeente worden veel verschillende processen uitgevoerd. Voor bijna al die processen zijn persoonsgegevens nodig. Het gaat om de volgende processen: burgerzaken (basisregistratie personen, uitgifte rijbewijs, paspoort en id-bewijs) juridische zaken (afhandeling bezwaar en beroep) financiële processen (gemeentelijke belastingen) onderwijs (leerplicht) openbare orde en veiligheid (vergunningen, handhaving van overlast) privacyverklaring gebruik persoonsgegevens door boa's privacyverklaring scanauto personeel en organisatie (personeelsadministratie, werving en selectie) ruimtelijke ordening en volkshuisvestiging (omgevingsvergunningen, aankoop en verkoop van gronden) sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening (bijvoorbeeld wmo-aanvragen, jeugdhulpmeldingen) privacyverklaring schuldhulpverlening en budgetbeheer volksgezondheid en milieu (milieutoezicht, huishoudelijke afvalinzameling) privacyverklaring toegang Ecopark en gebruik minicontainers die gechipt zijn Hoe komen wij aan uw gegevens De persoonsgegevens die de gemeente nodig heeft, worden gehaald uit basisregistraties zoals de Basisregistratie Personen (BRP) of Kadaster. Register van verwerkingen De gemeente heeft een register van verwerkingen. In dit register staat:  voor welke processen persoonsgegevens worden gebruikt om welke persoonsgegevens het gaat met welke doel de gegevens zijn verwerkt hoe lang gegevens worden bewaard of derden de persoonsgegevens ook ontvangen Delen wij uw gegevens met anderen partijen? Wij delen uw gegevens ook met andere partijen. Omdat de wet ons hiertoe kan verplichten, zoals het delen van gegevens met de Belastingdienst of politie. Maar ook als hierdoor onze dienstverlening verbeterd kan worden. Uiteraard mag dit niet ten koste gaan van uw privacy. Daarom vragen wij hierover altijd advies aan de Functionaris voor gegevensbescherming. Wij verstrekken uw gegevens niet aan partijen buiten de Europese Unie. Behalve als dit noodzakelijk is om onze taken uit te voeren. Wij vragen hiervoor advies aan de Functionaris voor gegevensbescherming. Meer informatie Heeft u een vraag over het gebruik van uw persoonsgegevens? Stuur een e-mail naar privacy@alphenaandenrijn.nl. U kunt ook uw eigen persoonsgegevens inzien of  U kunt uw persoonsgegevens laten wijzigen of verwijderen

  • Ondergrondse afvalcontainers

    Ondergrondse containers staan verspreid door de hele gemeente en worden gemiddeld 2 keer per week geleegd. De inhoud van de containers is voldoende voor het aantal huishoudens dat er gebruik van maakt. Het aantal ophaaldagen is daarop afgestemd. De ondergrondse afvalcontainers zijn bestemd voor het gescheiden aanbieden van: Restafval (openen met afvalpas) Pmd (plastic-, metaal- en drinkpakken) Glas Papier en karton Gft (groente-, fruit- en tuinafval) Welk afval kunt u waar kwijt? U woont in een woning met tuin of eigen buitenruimte Glas en restafval gooit u in de ondergrondse container in uw buurt. De restafvalcontainer opent u met uw afvalpas. Voor het overig afval maakt u gebruik van uw eigen rolcontainers (gft, pmd en papier). Op de afvalkalender ziet u wanneer welk afval bij u wordt opgehaald. U woont in een flat of bovenwoning Restafval, papier, pmd, glas en gft (indien aanwezig) gooit u in de daarvoor bestemde ondergrondse container bij u in de buurt. De restafvalcontainer opent u met uw afvalpas. Ook bij een aantal PMD-containers is het nodig de afvalpas te gebruiken. U woont in een buitengebied U maakt gebruik van uw eigen rolcontainers (restafval, gft, pmd en papier). Op de afvalkalender ziet u wanneer welk afval bij u wordt opgehaald. Glas gooit u in de ondergrondse glascontainers bij u in de buurt of in het dorp. Kapotte of volle ondergrondse container melden U meldt een volle of kapotte afvalcontainer online of telefonisch via 14 0172 bij de gemeente. Direct melden »

  • Trouwlocaties

    De gemeente heeft 3 gemeentelijke trouwlocaties. Ook zijn er in onze gemeente vaste trouwlocaties waar u kunt trouwen of uw partnerschap kunt laten registreren. U kunt ook zelf een locatie naar eigen keuze (laten) aanwijzen. Trouwt u bij een van de vaste trouwlocaties, reserveert u dan eerst de locatie voordat u de datum van de huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie bij de gemeente reserveert. Trouwt u bij een gemeentelijke trouwlocatie, dan reserveert u deze tegelijk met de reservering van het huwelijk of de partnerregistratie. Gemeentelijke trouwlocaties Oude Raadhuis in Alphen aan den Rijn (gesloten van 1 september 2024 tot en met 31 december 2025) RaadHuis in Boskoop Trouwkamer in het gemeentehuis Deze trouwlocaties reserveert u via telefoonnummer 14 0172. Vaste trouwlocaties in onze gemeente Aarlanderveen Horeca Hoeve Oosterman TaarTenTuin Alphen aan den Rijn Oude Raadhuis Alphen aan den Rijn (reserveren via 14 0172) Gemeentehuis Alphen aan den Rijn (reserveren via 14 0172) Archeon Avifauna Bij Hen Café 1640 Cools Dance & Events Het Ketelhuys Lodge Alphen Oudshoornse kerk Pannenkoekboerderij De Schaapskooi Parkvilla Restaurant 's Molenaarsbrug Theater Castellum The Wet ’n Wild social club Benthuizen Schenkerij "de Boomgaard" Boskoop RaadHuis Boskoop (reserveren via telefoonnummer 14 0172). Er kan tot uiterlijk 6 weken voor de huwelijksdatum telefonisch worden gereserveerd via de afdeling burgerlijke stand. Huwelijken/geregistreerde partnerschappen worden gesloten op donderdag en vrijdag van 10.00 tot uiterlijk 16.00 uur. De locatie heeft de functie dorpshuis gekregen. Op donderdag wordt vanaf 13.00 uur de locatie ook gebruikt voor naschoolse opvang. Dit geeft geluidsoverlast. Er zal gebruik gemaakt moeten worden van 2 liften. Grote elektrische rolstoelen en scootmobiels passen mogelijk niet in de beide liften. De Proeftuin van Holland  Flora Boskoop Het kerkje van Boskoop, telefoonnummer 0172 - 215 190 Skoop Hazerswoude-Dorp Dorpshuis de Juffrouw Grandcafé de Egel Jeu de Boer Polderrecreatie Restaurant ’t Haasje Koudekerk aan den Rijn Brugkerk​​​​​​ Zwammerdam Schuilkerk  

  • Gemeentearchief

    Neem een kijkje in onze archieven: bouwdossiers, persoonsgegevens, foto's, kaarten, boeken en prenten. U kunt archiefstukken ter inzage bij ons opvragen en inzien in de studiezaal.  Openingstijden studiezaal Dinsdag, donderdag en vrijdag: 10.00-17.00 uur U kunt alleen op afspraak bij ons langskomen. Maak uw afspraak via de mail. Adres Bibliotheek Aarkade 10, Alphen aan den Rijn. Zoeken in het archief Meer informatie vindt u op de website van het gemeentearchief.

  • Vluchtelingenpaspoort

    Een vluchtelingenpaspoort kunt u alleen aanvragen als u een vluchtelingenstatus heeft en een geldige verblijfsvergunning (Type III of IV). Aanvragen en afhalen doet u persoonlijk. Dat geldt ook voor kinderen. Kinderen tot 18 jaar hebben toestemming van beide ouders (of verzorgers) nodig. Voor het aanvragen van een paspoort maakt u eerst een afspraak. Let op: vraag uw paspoort op tijd aan. We verwachten in 2024 meer aanvragen dan normaal. Voor het ophalen maken wij met u een afspraak tijdens de aanvraag.

  • WOZ waardeloket

    Wilt u uw woning vergelijken met andere woningen? Kijk dan op de WOZ waardeloket (Rijksoverheid). U vindt daar de WOZ-waarden van alle woningen in Nederland, de gebruikersoppervlakte, bouwjaar vanuit de Basisregistratie adressen en gebouwen (BAG) met een kaart en een luchtfoto.