Zoekresultaat 11 - 20 van 42 resultaten

  • Alcoholontheffing

    U wilt zwak-alcoholhoudende drank verstrekken tijdens een bijzondere gelegenheid, bijvoorbeeld een evenement. En u heeft geen bestaande horecagelegenheid, dan kunt u een tijdelijke alcoholontheffing aanvragen. U kunt voor maximaal 12 aaneengesloten dagen een ontheffing krijgen. U hoeft geen ontheffing aan te vragen als: u een alcoholvergunning heeft (alleen als het om lokaliteiten en terrassen gaat die op uw vergunning vermeld staan)  de tap geplaatst wordt op het terras u een festiviteit of activiteit in eigen horecagelegenheid organiseert u een partijencateraar bent op een besloten feest van een particulier.   Voorwaarden er is sprake van een tijdelijke en bijzondere gelegenheid er mogen alleen zwak-alcoholhoudende dranken worden verstrekt, zoals bier en wijn de leidinggevende is minimaal 21 jaar, van onbesproken gedrag en staat ingeschreven in het Register Sociale Hygiëne zie ook de Drank- en horecaverordening op overheid.nl. Kosten De kosten zijn € 41,75 voor in het behandeling nemen van de aanvraag. U betaalt met iDeal. Aanvraag Vermeld op uw aanvraag: omschrijving gelegenheid en locatie gegevens van alle leidinggevenden voor welke dagen en tijdstippen ontheffing wordt gevraagd. Stuur deze bijlage(n) mee: kopie van geldig paspoort of identiteitskaart (geen rijbewijs) van elke persoon die alcohol gaat schenken plattegrond van de locatie met tappunten. Ontheffing aanvragen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met eHerkenning.

  • Transport gevaarlijke stoffen, ontheffing

    Voor transport van gevaarlijke stoffen binnen Kaag en Braassem maakt u gebruik van de vastgestelde route via A4, N207, N445 en de N446. U vraagt ontheffing vervoer gevaarlijke stoffen aan als u van deze route wilt afwijken. De ontheffing is voor 1 jaar of meerdere jaren geldig.  Voorwaarden U vraagt de ontheffing 8 weken van tevoren aan. Kosten Een eenmalige ontheffing kost € 191,80. U betaalt met iDeal. Een langere ontheffing (tot 3 jaar) kost € 287,90. U betaalt met iDeal. Aanvraag Vermeld op uw aanvraag: welke stoffen u vervoert: naam, klasse (VLG of UN-nummer), hoeveelheid en wijze van verpakking bestemming(en) van transport, bedrijfsnaam, adres, postcode en plaatsnaam datum periode en tijd. Stuur de volgende bijlage(n) mee: Routekaart met daarop aangegeven waar u afwijkt van de vastgestelde route (via A4, N207, N445 en de N446), aangevuld met een lijst van de straat- en plaatsnamen. U logt in via e-Herkenning: Transport gevaarlijke stoffen, ontheffing eenmalig Transport gevaarlijke stoffen, ontheffing langere periode Tips Let op de regels voor de breedte en de aslast van uw voertuig, en op de regels voor bijzonder transport. Meer informatie over vervoer gevaarlijke stoffen (Rijksoverheid.nl).

  • Basisregistraties adressen en gebouwen (BAG)

    In de Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG) staan de gegevens van alle adressen en gebouwen in de gemeente. Ook de standplaatsen voor woonwagens en ligplaatsen voor woonboten staan in de BAG. Zoekt u gegevens over een woning, kantoor of winkel? Dan kunt u deze digitaal opzoeken in de BAG Viewer van het Kadaster. Fout in de gegevens? Geef het door Een fout in de gegevens kan gevolgen hebben als u uw huis verkoopt, bijvoorbeeld voor het verplichte energielabel. U kunt dan vragen om de gegevens aan te passen door een terugmelding via de BAG viewer. U krijgt automatisch bericht zodra de terugmelding is verwerkt. Meer informatie Via het contactformulier kunt u uw vraag of opmerking doorgeven aan de gemeente; vermeld hierbij dat het om de BAG gaat. Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO) Wie een fout in de basisregistraties wil laten corrigeren, meldt dit bij de organisatie waar het om gaat. Maar soms lukt dat niet. Bijvoorbeeld omdat niet duidelijk is bij welke organisatie iemand moet zijn. Dan kunt u een melding doen bij het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO). Het MFO is onderdeel van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) en werkt samen met de melder en álle betrokken overheidsorganisaties, net zo lang tot gegevens weer kloppen. Het MFO is te vinden op www.rvig.nl/mfo. Via deze website kunt u ook een melding doen.

  • Evenementenvergunning

    Wanneer een evenement niet voldoet aan de voorwaarden van een vergunningvrij evenement (melding klein evenement), moet er een aanvraag voor een evenementenvergunning worden ingediend. De vergunning wordt toegekend op basis van de door u verstrekte gegevens. Aan het toekennen van een vergunning verbindt de burgemeester voorschriften en beperkingen ter regulering van het evenement. Doe uw vergunningaanvraag ten minste 13 weken voor de gewenste datum van uw evenement. De gemeente heeft voldoende tijd nodig om uw evenement af te stemmen met politie, brandweer, GHOR en eventueel met andere organisaties. Let op: Vergunningaanvragen die niet tijdig binnenkomen of onvolledig zijn, kunnen geweigerd worden. Meer informatie vindt u in het Evenementenbeleid Kaag en Braassem 2024 op Overheid.nl  Aanvraag Als u een evenement wilt organiseren kunt u dat doen via onderstaand aanmeldformulier. Aanvraagformulier evenementen u logt in via DigiD of met eHerkenning. Bijzonderheden De evenementenvergunning kan in bepaalde situaties worden geweigerd. Wanneer de beslissing van de gemeente op uw aanvraag negatief is, heeft u de mogelijkheid hiertegen een bezwaarschrift in te dienen. Kosten Een vergunning voor het organiseren van een evenement kost in de meeste gevallen € 198,80 Meer informatie Vragen over het organiseren van een evenement kunt u stellen via het e-mailadres apv@kaagenbraassem.nl, wij nemen binnen 5 werkdagen contact met u op om uw vraag direct te beantwoorden of om een afspraak te maken.   Regels wegwerpplastic Vanaf 1 juli 2023 en vanaf 1 januari 2024 gelden nieuwe regels voor het gebruik van wegwerpplastic bij evenementen. Deze regels komen voort uit de Europese richtlijn Single Use Plastics (SUP). De regels gelden voor wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten. Er zijn verschillende regels voor open evenementen en gesloten evenementen. Meer informatie vindt u op de website minderwegwerpplastic.nl. Betrek uw buurt en belanghebbenden Bent u van plan een evenement te gaan organiseren? Als organisator doet u er goed aan de belanghebbenden zo passend mogelijk te betrekken bij uw plan. Bekijk de werkwijzer op deze webpagina op de website, waarbij wij u willen helpen met het organiseren van de participatie voor uw evenement.

  • Breedte- aslastbeperking, ontheffing

    Voor een aantal wegen binnen de gemeente geldt een breedte- en aslastbeperking. Hierdoor is het voor bepaalde voertuigen die de aangegeven breedte- en aslastbeperking overschrijden niet toegestaan deze wegen zonder ontheffing te berijden. In sommige gevallen kunt u een ontheffing krijgen. Voorwaarden De aanvraag om ontheffing moet ten minste 8 weken voor de geplande datum van het transport worden ingediend bij de gemeente. Als een aanvraag op een later moment wordt ingediend loopt u het risico dat er niet tijdig ontheffing kan worden verleend. Tips Voor vervoer van gevaarlijke stoffen heeft u ontheffing nodig; kijk hierbij bij transport gevaarlijke stoffen.  Aanvraag Vermeld op uw aanvraag: gegevens van het voertuig: kenteken, merk en type, aantallen assen, breedte voertuig, massa voertuig (rijklaar), de maximale massa (van de lading) die u met het voertuig wilt vervoeren en de totale massa gegevens transport: bestemming en wegen waarvoor ontheffing wordt aangevraagd. Stuur de volgende bijlage(n) mee: Kopie kentekenbewijs van het voertuig (vereist voor de verdere verwerking van uw aanvraag) Route waarvoor de ontheffing wordt aangevraagd weergegeven op een kaart. Ontheffing breedte- en aslastbeperking aanvragen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met eHerkenning. Let op: als de verplichte bijlagen ontbreken of als het formulier onvolledig is ingevuld, kan de gemeente uw aanvraag niet in behandeling nemen. Kosten Per voertuig worden € 52,55 leges in rekening gebracht.

  • Akte Burgerlijke Stand

    Heeft u een bewijs nodig van bijvoorbeeld uw geboorte, huwelijk of echtscheiding? Dan vraagt u een afschrift burgerlijke stand aan bij de gemeente waar de gebeurtenis plaatsvond. Bijvoorbeeld: woont u in Kaag en Braassem, maar is uw kind in het ziekenhuis in Leiden geboren? Dan moet u de geboorteakte voor uw kind opvragen bij de gemeente Leiden.  Welke akten kunt u aanvragen en voor wie? geboorteakte: van uzelf, van uw kind en van uw ouders huwelijksakte / echtscheidingsakte: van uzelf, van uw kind en van uw ouders partnerschapsakte: van uzelf, van uw kind en van uw ouders akte beëindiging partnerschap: van uzelf, van uw kind en van uw ouders overlijdensakte: van uw partner, van uw kind en van uw ouder(s) Als u een akte aanvraagt voor iemand anders, dan heeft u ook een machtiging en een kopie van het identiteitsbewijs van deze persoon nodig. De persoon voor wie u de akte aanvraagt, geeft een brief met daarin de reden waarom diegene het uittreksel nodig heeft, de naam van de gemachtigde, een handtekening van de gemachtige en uw handtekening. Aanvragen en meenemen Aanvragen U kunt een Afschrift akte burgelijke stand aanvragen via onlineregelen.nl. U logt in met DigiD. U ontvangt het uittreksel na een paar dagen per post. U kunt ook een afschrift burgerlijke stand aanvragen aan de balie in het gemeentehuis maak dan online een afspraak. U kunt dan alleen met pin betalen. Meenemen geldig legitimatiebewijs als u het afschrift (uittreksel) voor iemand anders aanvraagt, heeft u een schriftelijke machtiging nodig. Ook moet u een kopie van zijn of haar legitimatiebewijs meenemen Kosten De kosten voor een uittreksel uit de burgerlijke stand zijn € 17,10.   

  • Grafrechten verlengen

    Een graf, urnennis, columbarium of urnengraf op een gemeentelijke begraafplaats koopt u voor een bepaalde periode. U betaalt hiervoor grafrechten. Heeft u de grafrechten van een particulier graf en loopt de termijn af? Dan kunt u het grafrecht verlengen, telkens met een termijn van 5 of 10 jaar. U ontvangt automatisch bericht van de gemeente voordat de periode van grafrecht afloopt. Daarin staat wat de kosten zijn om het grafrecht te verlengen. U kunt tot 2 jaar voor de lopende termijn stopt verlenging aanvragen. Voorwaarden U bent rechthebbende van het graf of urnenplaats. Kosten De kosten voor het verlengen van grafrecht vindt u in de verordening op de heffing en invordering van lijkbezorgingsrechten Aanvraag Vermeld op uw aanvraag: de locatie van de begraafplaats naam, geboortedatum en overlijdens datum overledene(n) het grafnummer (indien bekend) einddatum grafrecht Grafrecht verlengen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met DigiD. U ontvangt binnen 6 weken de bevestiging en factuur.

  • Kwijtschelding aanvragen

    Als u een laag inkomen heeft, dan komt u misschien in aanmerking voor kwijtschelding van sommige gemeentelijke belastingen. U hoeft de belasting dan niet of niet volledig te betalen. De gemeente houdt rekening met uw inkomen, uitgaven en bezittingen. kwijtschelding aanvragen via digitaalgemeenteloket.kaagenbraassem.nl u logt in met DigiD (de persoon die de aanslag ontvangt). U komt in aanmerking voor kwijtschelding gemeentelijke belastingen als u niet in staat bent te betalen voor: Afvalstoffenheffing Riool- en waterzorgheffing Voor de overige gemeentelijke belastingen, zoals de OZB, logies- en precariobelasting is het niet mogelijk om kwijtschelding aan te vragen. Verder moet u voldoen aan de volgende voorwaarden: U bent inwoner van Kaag en Braassem of de belastingaanslag is voor de gemeente Kaag en Braassem opgelegd. De belastingaanslag staat op uw naam. Uw aanvraag wordt getoetst aan de door het Rijk gestelde normen en regels. Meer informatie over het in aanmerking komen voor kwijtschelding gemeentelijke belastingen, vindt u op de website van de Rijksoverheid. Elke aanvraag om kwijtschelding moet worden getoetst aan door het Rijk gestelde normen en regels; kijk voor meer informatie op www.belastingdienst.nl. Er wordt bekeken of u over betalingscapaciteit en/of vermogen beschikt. Uitleg over uw financiële ruimte (betalingscapaciteit) De betalingscapaciteit is de financiële ruimte die u heeft om de gemeentelijke belastingen te kunnen betalen. Als u niet genoeg financiële ruimte heeft, dan is kwijtschelding aanvragen mogelijk. Bij de berekening gaan wij uit van de gegevens en regels die gelden op het moment dat u kwijtschelding aanvraagt. De betalingscapaciteit wordt berekend over de periode van 12 maanden vanaf deze datum. Vermogen Als u over vermogen beschikt, krijgt u geen kwijtschelding. Vermogen volgens deze regeling is: alle bezittingen van aanvrager en partner. Vermogen kan bijvoorbeeld bestaan uit de hoogte van bankrekening(en) die het geldende normbedrag te boven gaan, spaargeld, overwaarde van de eigen woning, de waarde van uw auto of de inrichting van uw woning. De betalingscapaciteit wordt berekend door de in wet- en regelgeving bepaalde inkomensgegevens en benoemde uitgaven. Dit is het netto besteedbare inkomen. Het netto besteedbare inkomen kunt u in principe zien als het bedrag dat u 'vrij' kunt besteden in de maand. Dit netto besteedbaar inkomen wordt vergeleken met het normbedrag, dat is afgeleid van de bijstandsnorm. Is het netto besteedbaar inkomen hoger dan het normbedrag, dan volgt gedeeltelijke of geen kwijtschelding. Onder inkomen valt ook de heffingskorting(en), alimentatie, studiefinanciering, kostgangers. Aan de uitgavenkant wordt rekening gehouden met woonlasten, ziektekostenpremie, betaling op belastingaanslagen, bevoorrechte schuld, betaalde alimentatie.   Bezwaar en beroep Mocht uw kwijtscheldingsverzoek worden afgewezen, dan kunt u binnen tien dagen in beroep gaan tegen de beslissing. Uw beroepsschrift sturen naar balie Burgerzaken - vergunningen; het adres is: Stadhuisplein 1, 2405 SH  Alphen aan den Rijn. Besluit u niet in beroep te gaan, dan moet u de aanslag van de gemeentelijke belastingen betalen. Bijzonderheden Heeft u vorig jaar volledige kwijtschelding gekregen dan worden uw gegevens automatisch getoetst. De toetsing vindt plaats voordat de aanslagen worden verzonden. De gegevens worden bij diverse instanties opgevraagd. Komt u voor kwijtschelding in aanmerking dan hoeft u geen formulier meer in te vullen. Mocht u geen recht op kwijtschelding meer hebben dan wordt u hiervan uiteraard op de hoogte gebracht. U kunt alleen voor afvalstoffenheffing en riool- en waterzorgheffing kwijtschelding aanvragen, niet voor andere gemeentelijke belastingen. Wanneer u kwijtschelding aanvraagt, krijgt u uitstel van betaling voor het bedrag van afvalstoffenheffing en riool- en waterzorgheffing. Dit geldt dan niet voor de andere belastingen zoals onroerende-zaakbelasting (OZB). Het is mogelijk om het bedrag van de andere belastingen in termijnen te betalen via automatische incasso. Meer informatie vind je op de pagina over het betalen van de gemeentelijke belastingen.  Meer informatie Werkzaamheden op het gebied van belastingen worden uitgevoerd door de gemeente Alphen aan den Rijn. Voor vragen neemt u contact op: Per e-mail via belastingen@kaagenbraassem.nl. Per telefoon via telefoonnummer 14 0172 (spreek in 'Alphen aan den Rijn'). Alleen op werkdagen van maandag t/m vrijdag.

  • Melding tijdelijke verkeersmaatregelen

    Als u tijdelijk de openbare weg wilt stremmen of (gedeeltelijk) wilt afsluiten moet u daarvoor toestemming vragen aan de gemeente. Dit doet u door het melden van een tijdelijke verkeersmaatregel. Vaak is dit het geval bij (bouw)werkzaamheden of werkzaamheden aan het openbare wegennet. Als u een weg wilt afsluiten in het kader van een evenement, dan vraagt u alleen een evenementenvergunning aan. U hoeft dan geen aparte melding meer te doen voor de tijdelijke verkeersmaatregel. Voorwaarden Maatregelen voor het afzetten van de weg moeten worden geplaatst volgens de CROW-publicatie Werk in Uitvoering 96b. Borden plaatst u zo dat zij het zicht op verkeer of op verkeerstekens niet belemmeren. Het treffen van tijdelijke verkeersmaatregelen mag verder de weg niet beschadigen, niet gevaarlijk zijn voor andere weggebruikers of voor mensen die de weg beheren en onderhouden. Bijzonderheden Het formulier moet uiterlijk twee weken voor het treffen van de tijdelijke verkeersmaatregelen worden ingediend. Wanneer uw melding in orde is, ontvangt u ter bevestiging binnen twee weken een e-mailbericht. Als u een weg wilt afsluiten in het kader van een evenement, dan vraagt u alleen een evenementenvergunning aan, een aparte melding voor de tijdelijke verkeersmaatregel is dan niet nodig. Bijlagen Stuur deze bijlage(n) mee: duidelijke situatietekening waarop de afzetting en verkeersmaatregelen zijn aangegeven als u de weg volledig gaat afsluiten: omleidingsplan waarin op een duidelijke tekening de omleiding en bebording zijn aangegeven. Aanvraag Melding Tijdelijke verkeersmaatregelen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met Digid of eHerkenning. Kosten U betaalt voor uw melding geen leges. Verkeershinder Bij de Actuele werkzaamheden en projecten vindt u per dorp de werkzaamheden in gemeente Kaag en Braassem.

  • Taxatieverslag WOZ

    De gemeente stelt elk jaar de waarde van alle onroerende zaken vast. Deze wordt opgenomen in een taxatieverslag. Voor de onroerende-zaakbelasting wordt de waarde van uw pand gebruikt met peildatum 1 januari van voorgaand jaar. Bekijk online uw taxatieverslag via digitaalgemeenteloket.kaagenbraassem.nl. De persoon die de aanslag op zijn/haar naam heeft staan logt in met DigiD (in de browsers Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Google Chrome; niet in Internet Explorer). Bijzonderheden Woningen en bedrijven worden op verschillende manieren getaxeerd. U kunt hierover meer lezen onder WOZ waardebepaling. Heeft u een huurwoning? De WOZ-waarde is onderdeel van de huurprijsberekening. Op uw aanslagbiljet gemeentelijke belastingen staat daarom ook de WOZ-waarde vermeld. Overweegt u bezwaar in te dienen tegen de WOZ-waarde van uw huurwoning? Gaat u dan eerst na of u de maximale huurprijs betaalt. Betaalt u nog niet de maximale huurprijs, dan heeft het indienen van een bezwaar waarschijnlijk weinig zin.  Heeft u een vraag over uw WOZ-waarde en wilt u dit met een taxateur bespreken? Of denkt u dat er een fout is gemaakt? Neem dat contact op met Team Belastingen. Vaak is een officieel bezwaar niet nodig. Meer informatie Werkzaamheden op het gebied van belastingen worden uitgevoerd door de gemeente Alphen aan den Rijn. Voor vragen neemt u contact op: Per e-mail via belastingen@kaagenbraassem.nl. Per telefoon via telefoonnummer 14 0172 (spreek in 'Alphen aan den Rijn'). Alleen op werkdagen van maandag t/m vrijdag.