Zoekresultaat 11 - 20 van 26 resultaten

  • Klacht over gedrag van gemeentepersonen

    Hoe werkt het? Klachtenformulier invullen Schriftelijk Stuur een brief naar ons, Postbus 26, 3400 AA IJsselstein. Vermeld uw naam en adres, telefoonnummer of e-mailadres Omschrijf uw klacht en over wie uw klacht gaat Telefonisch Neem contact op met onze contactpersoon voor klachten via 14 030 voor een telefoongesprek. Hoe lang duurt het? Uw klacht bespreken we binnen 6 weken. Als het langer duurt dan laten we dat weten. Meer weten Als u ná behandeling van uw klacht nog niet tevreden bent, kunt u contact opnemen met de Nationale Ombudsman. Er worden ook jaarverslagen gemaakt.

  • Wet open overheid

    Woo-contactpersoon Weet u niet waar u openbare informatie kunt vinden? Of heeft u vragen over hoe u informatie bij ons moet opvragen? Stel dan een vraag aan de Woo-contactpersoon. De Woo-contactpersoon helpt u op weg of geeft uitleg als u: wilt weten welke documenten bij de gemeente aanwezig zijn; wilt weten waar u openbare documenten van onze gemeente vindt; wilt weten hoe u informatie kunt opvragen bij de gemeente; twijfelt tussen een informatieverzoek of een Woo-verzoek; uitleg wilt over hoe u een Woo-verzoek kunt doen. Neem contact op met onze Woo-contactpersoon via 14 030 voor een telefoongesprek. Vormen van openbaarmaking De Woo kent 2 vormen van openbaarmaking: actieve openbaarmaking en passieve openbaarmaking. Actieve openbaarmaking Actieve openbaarmaking houdt in dat de overheid informatie uit eigen beweging publiceert en voor iedereen toegankelijk maakt. De Woo verplicht het – op termijn - actief openbaar maken van verschillende categorieën van informatie. Een aantal van deze categorieën zijn nu al openbaar te raadplegen: Besluitenlijsten van het college Vergaderstukken van de raad en raadscommissies Officiële publicaties Ruimtelijke plannen Organisatiegegevens Financiële stukken Onderzoeken van de rekenkamer Onderzoeken, jaarplannen en -verslagen Passieve openbaarmaking De Woo regelt uw recht op informatie van de overheid. U vraagt in dat geval om algemene openbaarmaking van bepaalde informatie. Hoe werkt het? Voor het indienen van een Woo-verzoek kunt u het digitale formulier gebruiken. Online Woo-verzoek indienen Uw Woo-verzoek moet aan de volgende voorwaarden voldoen: Geef duidelijk aan welke informatie u wilt hebben. De informatie die u wilt ontvangen moet ergens in vastliggen. Het gaat om informatie die we hebben of moeten hebben. Het gaat om informatie over het beleid van de organisatie. Of over de voorbereiding of de uitvoering van het beleid. Het moet gaan om algemene openbaarmaking voor iedereen, dus niet alleen voor uzelf. Is de gevraagde informatie al voor iedereen openbaar toegankelijk? Dan wijzen we uw verzoek af. Schriftelijk U kunt ook schriftelijk uw Woo-verzoek bij ons indienen. Stuur dan uw ondertekende brief aan Postbus 26, 2600 AA IJsselstein of geef die bij ons af. Indienen per e-mail is niet mogelijk. Verstrekking en kosten Als we besluiten om de documenten openbaar te maken, gebeurt dit digitaal. Als dat niet mogelijk is, kiezen we voor een kopie van het originele document. Meestal berekenen we geen kosten. Bij omvangrijke vragen kunnen we wel kopiekosten in rekening brengen. Dat staat in de legesverordening. Hoe lang duurt het? U krijgt binnen 4 weken na indiening van uw verzoek een beslissing. We kunnen de termijn met maximaal 2 weken verlengen.

  • Verzoek tot adresonderzoek

    De gemeente start dan een onderzoek en probeert erachter te komen waar deze persoon nu verblijft. De gemeente mag wettelijk gezien de persoon niet van uw adres uitschrijven. Dat kan alleen als de betrokkene zelf aangifte doet van adreswijziging of nadat de gemeente na het onderzoek weet wat het (nieuwe) adres van die persoon is. Een adresonderzoek is grondig, en kan enkele maanden in beslag nemen. Op basis van uw verklaring maakt de gemeente een aantekening in de Basis Registratie Personen (BRP). Daarin staat dat het adres van de door u opgegeven persoon in onderzoek is. Dan kan het nog steeds gebeuren dat u post ontvangt die voor die persoon bedoeld is. Hoe werkt het Stuur het aanvraagformulier (pdf, 109 kB) met een kopie van uw legitimatiebewijs aan de gemeente IJsselstein; afdeling Klantcontactcentrum, Postbus 26, 3400 AA IJsselstein; Gegevens van de persoon die staat ingeschreven op uw adres, maar hier niet woont; De verblijfplaats waar de betrokkene eventueel kan verblijven; Bewijs waaruit blijkt dat u eigenaar of huurder bent van de woning; Een kopie van uw legitimatiebewijs.

  • Uw invloed en de raad

    Als inwoner heeft u invloed op het bestuur van de gemeente IJsselstein. Bij de gemeenteraadsverkiezingen kiest u namelijk elke vier jaar wie er in de raad komen. Om tot een goed besluit te komen heeft de raad van alle kanten informatie nodig. De raadsleden proberen die informatie zelf actief te verzamelen. Maar u heeft ook zelf mogelijkheden om invloed uit te oefenen. Wilt u aandacht vragen voor een onderwerp? Wilt u uw mening geven over een probleem, plan of gebeurtenis? Laat het weten aan uw raad. Welke middelen heeft u: Maak gebruik van uw spreekrecht U kunt uw mening aan de raad geven door gebruik te maken van het spreekrecht. Dit spreekrecht geldt alleen voor de commissievergaderingen. Inspreken bij het agendapunt 'Sprekersplein': een onderwerp hoeft niet op de agenda te staan maar valt wel onder het werkterrein van de commissie. Inspreken bij een agendapunt. U heeft maximaal vijf minuten spreektijd. U heeft geen spreekrecht over benoemingen van personen en bezwaar- en beroepszaken. Wilt u gebruik maken van uw spreekrecht? Neem contact op met de griffie. Schrijf een brief of e-mail aan de raad U kunt uw brief of e-mail richten tot de hele raad of direct aan een raadslid. Stuur uw e-mail naar griffie@ijsselstein.nl of stuur uw brief naar onderstaand postadres: Gemeente IJsselstein Ter attentie van de raad Postbus 26 3400 AA IJsselstein Als u een brief of e-mail schrijft aan de raad, houd er dan rekening mee dat de correspondentie met de raad openbaar is. Dit geldt uiteraard niet voor uw persoonsgegevens, maar wel voor de inhoud van uw correspondentie. Wat gebeurt er met uw brief of e-mail aan de raad? Wanneer u een brief aan de raad stuurt krijgt u een ontvangstbevestiging met de mededeling dat uw bericht in goede orde is ontvangen bij de raadsgriffie. In deze ontvangstbevestiging vertellen wij u ook wat er met uw bericht wordt gedaan. Het kan zijn dat gezien uw vraag of opmerkingen het bericht niet bedoeld is voor de raad, maar alleen voor het college. Uw brief of e-mail wordt dan doorgestuurd naar de ambtelijke organisatie. Van de ambtelijke organisatie kunt u dan een antwoord verwachten. Het kan ook zijn dat uw brief of e-mail ook gericht is aan de raad, maar dat uw bericht een onderwerp bevat waar de raad niet over gaat. In dat geval wordt er in uw ontvangstbevestiging vermeld dat het college van B&W het verantwoordelijke bestuursorgaan is. De griffie stuurt uw brief door voor beantwoording vanuit de betreffende afdeling binnen de ambtelijke organisatie. Ook in dit geval kunt u van de ambtelijke organisatie een antwoord verwachten. Omdat uw bericht ook gericht is aan de raad wordt uw brief tevens verspreid onder de raadsleden van de gemeente. Uw brief of e-mail wordt geanonimiseerd op de openbare lijst van ingekomen stukken bij de commissie Ruimte, Samenleving of Bestuur. Daar kunnen de raadsleden kennisnemen van uw bericht. Voor uw beeld: het is aan de raadsleden zelf om wel of niet te reageren op uw brief. U kunt uiteraard ook zelf direct contact opnemen met een van de raadsleden. De contactgegevens vindt u via https://ijsselstein.raadsinformatie.nl/leden. Neem direct contact op met een raadslid Neem contact op met een of meer raadsleden. Bied de raad een petitie aan Heeft u kritiek op het beleid van de gemeente? Dan kunt u een petitie aanbieden. Dat is een verzoek aan de gemeente, ondertekend door een groep mensen. In een petitie vermeldt u: Met welk beleid u het niet eens bent; Wat u met uw petitie wilt bereiken; Namens wie u de petitie aanbiedt. U kunt een petitie aanbieden via griffie@ijsselstein.nl. De griffie kan u helpen uw petitie verder te brengen. De raad bepaalt wanneer uw petitie besproken gaat worden. Stel een burgerinitiatief op Heeft u een goed idee voor IJsselstein? Met een burgerinitiatief legt u uw voorstel voor aan de raad. Iedere stemgerechtigde inwoner kan een burgerinitiatief indienen. Voldoet de aanvraag aan de door de raad gestelde regels, dan wordt uw onderwerp op de agenda geplaatst. Verordening burgerparticipatie

  • Proces verbalen

    Provinciale Staten verkiezingen Stembureau 1 Overtoom (pdf, 2 MB) Stembureau 2 Zomerdijk (pdf, 2 MB) Stembureau 3 Plantenbaan (pdf, 2 MB) Stembureau 4 Oranje Nassaulaan (pdf, 4 MB) Stembureau 5 Jan van der Heijdenweg (pdf, 4 MB) Stembureau 6 Poortdijk (pdf, 2 MB) Stembureau 7 Duitslandstraat (pdf, 2 MB) Stembureau 8 Touwlaan (pdf, 3 MB) Stembureau 9 Touwlaan (pdf, 2 MB) Stembureau 10 Benschopperweg (pdf, 2 MB) Stembureau 11 Heemradenlaan (pdf, 3 MB) Stembureau 12 Heemradenlaan (pdf, 2 MB) Stembureau 13 Aalbersestraat (pdf, 2 MB) Stembureau 14 Merkelbachlaan (pdf, 2 MB) Stembureau 15 Heemradenlaan (pdf, 2 MB) Stembureau 16 Praagsingel (pdf, 2 MB) Stembureau 17 Heemradenlaan (pdf, 4 MB) Stembureau 18 Panoven (pdf, 2 MB) Gemeentelijk Stembureau (pdf, 14 MB) Controle rappport Gemeentelijk Stembureau (pdf, 3 MB)   Waterschapsverkiezingen Stembureau 1 Overtoom (pdf, 11 MB) Stembureau 2 Zomerdijk (pdf, 1 MB) Stembureau 3 Plantenbaan (pdf, 1 MB) Stembureau 4 Oranje Nassaulaan (pdf, 1 MB) Stembureau 5 Jan van der Heijdenweg (pdf, 1 MB) Stembureau 6 Poortdijk (pdf, 1 MB) Stembureau 7 Duitslandstraat (pdf, 1 MB) Stembureau 8 Touwlaan (pdf, 1 MB) Stembureau 9 Touwlaan (pdf, 1 MB) Stembureau 10 Benschopperweg (pdf, 1 MB) Stembureau 11 Heemradenlaan (pdf, 1 MB) Stembureau 12 Heemradenlaan (pdf, 1 MB) Stembureau 13 Aalbersestraat (pdf, 1 MB) Stembureau 14 Merkelbachlaan (pdf, 1 MB) Stembureau 15 Heemradenlaan (pdf, 3 MB) Stembureau 16 Praagsingel (pdf, 3 MB) Stembureau 17 Heemradenlaan (pdf, 3 MB) Stembureau 18 Panoven (pdf, 3 MB) Gemeentelijk Stembureau (pdf, 1 MB) Controle rappport Gemeentelijk Stembureau (pdf, 4 MB)    

  • Dwangsom bij niet op tijd beslissen

    Hoe werkt het? In verschillende wetten en regelingen staan termijnen. Die gelden niet alleen voor u, maar ook voor de gemeente. Soms kunnen we termijnen verlengen. Als de gemeente niet binnen een voorgeschreven of verlengde termijn beslist, kunt u recht hebben op een dwangsom (boete). U stelt de gemeente schriftelijk - niet per e-mail - op de hoogte. Dat heet 'in gebreke stellen'. Gebruik dit formulier als voorbeeld. Geef in ieder geval altijd duidelijk aan over welke aanvraag of welk bezwaarschrift het gaat. De gemeente heeft dan nog 2 weken de tijd om alsnog te beslissen. Is er na die 2 weken nog geen besluit, dan gaat de dwangsom in. De hoogte van de dwangsom is voor de eerste 14 dagen € 23,00 per dag. De 14 dagen daarna € 35,00 per dag en de overige dagen € 45,00 per dag, tot een maximum van 42 dagen. De totale dwangsom bedraagt maximaal € 1.442,00. Hoe lang duurt het? Na ontvangst van uw ingebrekestelling heeft de gemeente nog 2 weken de tijd om een beslissing te nemen. Neemt de gemeente na 2 weken nog geen beslissing, dan heeft u recht op een dwangsom. Over de hoogte van de dwangsom moet de gemeente besluiten. En dat aan u toesturen. Tegen dat besluit is bezwaar mogelijk. Meer weten Het toekennen van een boete levert u wel geld op, maar nog geen besluit. Daarom kunt u aan de rechter vragen om de gemeente te dwingen om te beslissen. Dat heet 'in beroep gaan'. De behandeling bij de rechter kost wel geld (griffierecht). Meer informatie hierover staat op www.rechtspraak.nl.

  • Briefadres

    U kunt een adres van een familielid of kennis opgeven als briefadres. Als u zich wilt inschrijven op een briefadres dan stelt de gemeente eerst een onderzoek in. Vraag het briefadres aan in de gemeente waarin het briefadres ligt. Neem hiervoor telefonisch contact op met 14 030.

  • Opnieuw inrichten Parklaan

    De Parklaan bestond voor het grootste deel uit straatstenen. We hebben steeds vaker te maken met heftige regenbuien en hete zomers. Met meer groen in de straat kan de warmte verminderd worden en voelt de straat daardoor koeler aan. In het kader van klimaatadaptatie* zijn nieuwe plantenvakken aangelegd en bestaand groen is uitgebreid. Er is ruim 1.100 m2 aan straatstenen en stoeptegels vervangen voor groen. Hiervoor heeft de gemeente vanuit de Rijksoverheid een subsidie ontvangen om de Parklaan te vergroenen. De planten en bomen zijn in groenvakken geplaatst. Er is bewust gekozen voor verschillende soorten planten, om zo een goed leefklimaat voor insecten en vogels te maken. Daarnaast zorgen de nieuwe verlaagde groenvakken ervoor dat het regenwater sneller in de grond kan zakken, waardoor de kans op wateroverlast afneemt. De stalen randen rond de bestaande plantvakken aan de oostzijde van de Parklaan zijn verwijderd. Rond de nieuwe plantvakken komt een opsluitband te liggen, zodat regenwater de plantvakken in kan stromen. Bij diverse huizen was de aansluiting op het riool verzakt. De aansluitingen zijn vervangen om problemen in de toekomst te voorkomen. De Parklaan is voor veel mensen een onderdeel van hun dagelijkse route. Om de verkeersveiligheid te verbeteren, is de oversteek van het Arizonahof/Dakotahof duidelijker gemaakt. Hiervoor zijn nieuwe rode tegels op de oversteekplaats gelegd en twee 'punaises' geplaatst, zodat automobilisten hun snelheid moeten minderen. * De aarde warmt op en het klimaat verandert. We hebben steeds vaker te maken met hete zomers en/of heftige regenbuien. We moeten ons daarop voorbereiden. De omgeving aanpassen en je voorbereiden op de gevolgen van het veranderende klimaat noemen we klimaatadaptatie. Voor- en na foto's

  • Coalitieakkoord 2022-2026

    Een zelfstandig IJsselstein dat samenwerkt met andere gemeenten voor zover we daar nadrukkelijk meetbare voordelen uit halen. Onze eigenheid en het behoud van onze voorzieningen tegen een (relatief) gelijkblijvende belastingdruk staan voorop. Wij ondernemen geen stappen die kunnen leiden naar een fusie. Bekijk het hele coalitieakkoord (pdf, 372 kB)

  • Uitslagen verkiezingen 15 maart

    De opkomst in IJsselstein was 58% op 15 maart. Hieronder vindt u per verkiezing de uitslagen: Uitslag Provinciale Statenverkiezingen Partij Aantal stemmen Percentage stemmen GROENLINKS 1236 8,22 VVD 2456 16,34 Forum voor Democratie 360 2,39 CDA 1540 10,24 D66 1119 7,44 Partij van de Arbeid (P.v.d.A.) 1005 6,69 ChristenUnie 531 3,53 PVV (Partij voor de Vrijheid) 927 6,17 Partij voor de Dieren 549 3,65 SP (Socialistische Partij) 402 2,67 Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP) 182 1,21 50PLUS 502 3,34 DENK 180 1,20 ZWARTE PIET IS ZWART 25 0,17 BBB 2216 14,74 JA21 1039 6,91 Volt 451 3,00 Belang van Nederland (BVNL) 119 0,79 U26 GEMEENTEN 193 1,28   Een overzicht van alle cijfers vindt u op de website van Alle Cijfers. Uitslag Waterschapsverkiezingen Partij Aantal stemmen Percentage stemmen Water Natuurlijk 2500 16,95 VVD 2030 13,76 Partij voor de Dieren 1011 6,85 CDA 1966 13,33 Partij van de Arbeid (P.v.d.A.) 1481 10,04 AWP voor water, klimaat en natuur 701 4,75 ChristenUnie 501 3,40 Waterschap@inwonersbelangen 445 3,02 50PLUS 530 3,59 Ondernemend Water 244 1,65 De Groenen 183 1,24 Belang van Nederland (BVNL) 398 2,70 Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP) 224 1,52 BBB 2537 17,20   Bekijk hier een overzicht van de tellingen voor de Provinciale Statenverkiezingen Bekijk hier een overzicht van de tellingen voor de Waterschapsverkiezingen Proces verbalen Bekijk hier alle proces verbalen van de verkiezingen per stembureau.