Zoekresultaat 11 - 20 van 258 resultaten

  • Hulp bij een gesprek

    Heeft u een gesprek met een medewerker van het Serviceplein dan mag u altijd iemand meenemen, bijvoorbeeld een familielid, vriend of kennis. Maar u kunt ook om een onafhankelijke cliëntondersteuner vragen. Een cliëntondersteuner is een ervaren vrijwilliger of professional die verstand heeft van onderwerpen zoals huishoudelijke hulp, financiën of wonen met zorg. Een cliëntondersteuner kunt u ook informatie en advies geven over deze onderwerpen. De cliëntondersteuner weet welke mogelijkheden er zijn.  Cliëntondersteuning is gratis. De ondersteuning duurt zo kort als mogelijk en zo lang als nodig is.  Wat doet een cliëntondersteuner voor u? De cliëntondersteuner kan u helpen met het: voorbereiden van het gesprek voeren van het gesprek. De cliëntondersteuner gaat met u mee naar het gesprek napraten over het gesprek na afloop bespreken van een besluit als u het er niet mee eens bent Naar welke gesprekken kunt u een clientondersteuner meenemen? U kunt ook een cliëntondersteuner meenemen naar een gesprek met bijvoorbeeld: Participe Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Oog voor thuis Tom in de Buurt Kwadraad UWV woningcorporatie indicatiegesprek voor langdurige zorg (Wlz) bij het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg). U kunt geen cliëntondersteuning krijgen voor gesprekken met andere organisaties (bijvoorbeeld de huisarts). Bent u mantelzorger of heeft u een persoonsgebonden budget (PGB), dan kunt u ook gebruik maken van een cliëntondersteuner. Meer informatie Meer informatie over cliëntondersteuning leest u op de website van MEE Servicepunt of u belt met 088 - 775 2000. Bekijk ook het filmpje met uitleg over cliëntondersteuning (YouTube, duurt 1 minuut 34):

  • Meldpunt Zorg en Overlast

    Bent u erg bezorgd over uw buurman of buurvrouw, of iemand anders in uw omgeving? Of zorgt iemand voor veel overlast? Vermoedt u dat er nog geen of onvoldoende hulp wordt geboden. Gaat het om iemand van wie u vindt dat hij of zij zorg nodig heeft, maar die hier zelf niet om kan of wil vragen? Dan kunt u dit melden bij het Meldpunt Zorg en Overlast van de GGD. Na uw melding neemt een medewerker van de de GGD contact met u op en houdt u op de hoogte van de afhandeling van uw melding.

  • Voornemen huwelijk of partnerschap melden

    Als u wilt trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat, dan meldt u dit bij de gemeente waar u wilt trouwen. U doet de melding nadat de gemeente de gereserveerde huwelijksdatum per e-mail aan u heeft bevestigd.

  • Uitkeringsfraude melden

    Een bijstandsuitkering is een uitkering voor mensen die niet genoeg geld hebben om van te leven. Soms krijgt iemand een uitkering, maar heeft deze persoon daar eigenlijk geen recht op.  Bijvoorbeeld als:  iemand werkt maar wel een uitkering krijgt.  iemand samenwoont maar alleen geregistreerd staat op een adres. iemand vermogen heeft in binnen- of buitenland, zoals een woning, bankrekeningen en kostbare verzamelingen.

  • Wat doet de gemeenteraad

    De gemeenteraad vertegenwoordigt de inwoners en bepaalt het beleid van de gemeente op hoofdlijnen. De raadsleden beslissen over de plannen van onze gemeente en hoeveel die plannen mogen kosten. Zo worden er besluiten genomen over:  Woningbouw  Verkeer en vervoer  (Jeugd)zorg Sport, cultuur en recreatie  Onderwijs  Werk en inkomen  Gemeentelijke belastingen  Afval  Hoe vergaderen raadsleden?  De gemeenteraad van Alphen vergadert bijna iedere donderdagavond. Het verschilt per keer hoe ze dit doen. Het kan een raadscommissie zijn, een informatiemarkt of een vergadering van de hele gemeenteraad.   Wat gebeurt er in de raadsvergadering? De gemeenteraad:  neemt besluiten.  bespreekt actuele onderwerpen.  stelt vragen aan het college van burgemeester en wethouders.  Bij sommige onderwerpen vindt nog een debat (overleg) plaats voordat de raad besluit. Besluiten gaat bij meerderheid van stemmen. Het college stemt niet mee. De raadsvergadering verloopt volgens bepaalde regels. Deze staan in het Reglement van Orde.  De vergaderingen van de gemeenteraad zijn bijna altijd openbaar en te volgen via de knop Vergadering live volgen op de website. Alle vergaderstukken, informatie over raadsleden en hun stemgedrag, vragen, moties en toezeggingen zijn te vinden in het raadsinformatiesysteem.  Wie mogen raadslid worden?  Inwoners van de gemeente kunnen zich kandidaat stellen. Meestal zijn deze kandidaten lid van een landelijke of lokale partij. U moet 18 jaar of ouder zijn. Het aantal plekken in de gemeenteraad hangt af van het aantal inwoners. Er zitten minimaal 9 en maximaal 45 raadsleden in de gemeenteraad. In onze gemeenteraad zitten 39 raadsleden.  Veel raadsleden hebben naast het werk als raadslid nog een andere baan. Deze functies staan ook bij de profielen van de raadsleden. Of bij de functies van de raadscommissieleden. Het werk in de gemeenteraad kost veel tijd. De raadsleden krijgen hier een vergoeding voor.  Meer weten over het werk van raadsleden?    Meer informatie over wat de raadsleden doen, vindt u op raadsleden.nl en op rijksoverheid.nl.  Onderstaande video laat zien hoe de gemeente werkt. Er wordt uitleg gegeven over de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de griffie.  

  • Toekomstige woningbouwprojecten tot en met 2034

    Ín de komende 10 jaar staan er ongeveer 86 woningbouwprojecten gepland in de gemeente Alphen aan den Rijn. In de periode tussen 2024 en 2034 komen er bijna 10.000 nieuwe woningen bij, waarvan er ruim 6.000 gepland staan in de periode tot 2028. Of alle woningen ook echt gebouwd worden, hangt af van bijvoorbeeld: Het stikstofprobleem  De prijzen van materialen  De tekorten aan personeel Bezwaarprocedures Een flink deel van de nieuwe woningen is bestemd voor mensen die op zoek zijn naar een betaalbare woning. Denk hierbij aan sociale en middeldure huurwoningen of goedkopere en betaalbare koopwoningen. Het gaat om ongeveer tweederde van deze woningen. Projectoverzicht  Onderstaande projecten geven een indruk van alle woningbouwprojecten die in de komende 10 jaar gepland staan in de gemeente Alphen aan den Rijn. Deze projecten zijn goed voor bijna 8.800 nieuwe woningen. Hieronder een overzicht per dorp. Aarlanderveen Overzicht (toekomstige) bouwprojecten Project Totaal aantal woningen 2024 2025 2026 2027 2028 2029-2034 Noordeinde 50 13     13       Damveste 12     12       Alphen aan den Rijn Project Totaal aantal woningen 2024 2025 2026 2027 2028 2029-2034 Aarhof 310       104 104 102 Bospark GHL 120       120     Bristollocatie 23 23           De Centrale (Asfaltcentrale, 's Molenaarspad) 225         75 150 Dr. Sacharovlaan 2 190   190         Edelhof (Scala/Arena/Diamant) 192       192     Euromarkt 664       164 144 356 Gnephoek 3009           3009 Herstructurering Rode Dorp (fase 3) 58   58         Klompenmaker 43     43       Kop West 330     110 220     Magnolia 135     67 68     Nieuwe Sloot 340       340     Noorderkeerkring 174     174       Rijnhaven Oost: Baronie-Haven (fase 3) 118 118           Rijnhaven Oost: Harmonie (fase 2a) 239     239       Rijnhaven Oost: Havenfront 668       69 239 360 Rijnhaven Oost: Kickstart 48   48         Stationsomgeving: Blok 22/23 257     257       Steekterweg 208-210 (SteekterOever) 25   25         Swaenswijkplaats 7   7         The Winston (Burgemeester Bruins Slotsingel) 71     71       Benthuizen Project Totaal aantal woningen 2024 2025 2026 2027 2028 2029-2034 Bentwijck 212 56 80 58 18     Pastorie Alb Schweitzerlaan 14     14       Heerewegh 34 3         3   Dorpsstraat 99 (Ringvaart) 37     37       Bentwoudlaan 7       7     School met de Bijbel 20     20       Arnoldus van Osschool 29     29       Korf II 16       19     Boskoop Project Totaal aantal woningen 2024 2025 2026 2027 2028 2029-2034 Zijdekerk (Wonen bij September) 24   24         Waterrijk West 60   12 48       Koopse Glorie (Azalealaan) 65 20 20 25       Torenpad West 100   30 30 40     Mendelweg 23     23       Wonen op de Tuin 145     18 108 19   Hazerswoude-Dorp Project Totaal aantal woningen 2024 2025 2026 2027 2028 2029-2034 Voorweg 14 57         57   Voetbalveld (Oostvaarderskwartier) 65         65   Margaretha van Oostenrijklaan 12       12     Hazerswoude-Rijndijk Project Totaal aantal woningen 2024 2025 2026 2027 2028 2029-2034 Rijndijk 108: naast Scheepjeskerk 25   9 16       Westvaartpark 361 95 139 48 27 52   Koudekerk aan den Rijn Project Totaal aantal woningen 2024 2025 2026 2027 2028 2029-2034 De Pastorie 24     24       Tussen de kerken 70       70     Zwammerdam Project Totaal aantal woningen 2024 2025 2026 2027 2028 2029-2034 Vinkebuurt 48-50 14     14       Spoorlaan 123     31 92     Vinkebuurt 116-118 3 3           Gehele gemeente Alphen aan den Rijn Totaal aantal projecten Totaal aantal woningen 2024 2025 2026 2027 2028 2029-2034 48 8780 315 642 1433 1777 636 3977

  • Regiotaxipas

    Kunt u door een ziekte of beperking niet reizen met het openbaar vervoer? Bent u voor vervoer afhankelijk van anderen, maar heeft u niemand om op terug te vallen? Dan kunt u een regiotaxipas aanvragen. U betaalt dan minder voor de regiotaxi. De regiotaxi is een aanvulling op het openbaar vervoer Het vervoer is van deur tot deur en binnen de regio Vaak reist u met andere passagiers. De rit duurt daarom meestal langer Wilt u ook buiten uw regio reizen. Dan heeft u een Valyspas nodig Heeft u geen beperking, maar wilt u ook gebruik maken van de regiotaxi? Dat kan. U betaalt dan het normale tarief

  • Eigenaar- en gebruikersbelasting OZB

    Voor onroerende-zaakbelasting (OZB) geldt een eigenarenbelasting en een gebruikersbelasting op basis van de WOZ-waarde.  Voor wie is de OZB? OZB voor eigenaren U betaalt OZB als u op 1 januari van het betreffende belastingjaar eigenaar bent van een woning of bedrijfspand (niet-woning), bijvoorbeeld een garage, winkel, fabriek of bouwterrein. Wie op 1 januari van het belastingjaar de eigenaar is, wordt bepaald aan de hand van de gegevens van het Kadaster.  OZB voor gebruikers niet-woning U moet gebruikersbelasting betalen als u op 1 januari huurder of gebruiker was van een bedrijfspand, een garage of een box. Huurders of gebruikers van woningen betalen geen gebruikersbelasting OZB. OZB voor gecombineerde woon- en bedrijfspanden Bestaat een pand uit een woonruimte en een bedrijfsruimte (bijvoorbeeld een boerderij, woon/winkelpand of tuinbouwbedrijf), dan wordt voor het totale pand (woon- en bedrijfsruimte) de OZB voor eigenaren opgelegd.  Voor de berekening van de OZB 'gebruik niet-woning' worden uit de WOZ-waarde de woondelen gehaald, zodat er een waarde ontstaat voor het bedrijfsgedeelte. Over deze waarde wordt de OZB 'gebruik niet-woningen' berekend. Dubbel OZB betalen Bent u eigenaar én de gebruiker van een bedrijfspand? Dan betaalt u 2 keer OZB: de OZB voor eigenaren en die voor gebruikers. Verhuizing Als u verhuist in de loop van het jaar, dan betaalt u de aanslag OZB voor uw oude woning of bedrijfspand. Voor uw nieuwe woning of bedrijfspand hoeft u dan geen OZB te betalen. De bedragen worden met elkaar verrekend bij de notaris. Waardepeildatum 1 januari van het voorgaande kalenderjaar geldt als waardepeildatum voor het hele jaar. Met welke recht betaalt u ook belasting Naast het recht van eigendom is er nog een aantal rechten, dat in het kadaster wordt vermeld. Als u een recht heeft dat in het onderstaande rijtje voorkomt dan bent u belastingplichtig voor de OZB-eigenarenbelasting: recht van gebruik en bewoning vruchtgebruik recht van opstal recht van erfpacht Vragen over de OZB? Heeft u een vraag over uw OZB? Stuur dan een e-mail naar belastingen@alphenaandenrijn.nl of bel op werkdagen met ons via 14 0172 op werkdagen.

  • Evenementenvergunning

    U wilt een evenement organiseren. Dat kan bijvoorbeeld een braderie, kermis, optocht, feest of festival, herdenkingsplechtigheid, toertocht of hardloopwedstrijd zijn. Bij deze evenementen is het nodig om hiervan melding te doen of een vergunning aan te vragen. Melding van een evenement Een melding is genoeg wanneer het evenement deze voorwaarden heeft: Het aantal bezoekers of deelnemers is maximaal 150 personen Het evenement vindt plaats tussen 09.00 en 23.00 uur Er is geen muziek of geluid te horen vóór 09.00 of na 23.00 uur Er zijn maximaal 5 objecten (zoals een tent, springkussen, bar of plaskruis) met een oppervlakte van maximaal 10m2 Het evenement vindt niet plaats op een rijbaan, fietspad, parkeerplaats of op een locatie waar het mogelijk verkeer en/of hulpdiensten in de weg zit Er is altijd een organisator of aanvrager aanwezig U mag geen ballonnen oplaten of uitdelen Voldoet het evenement aan deze regels? Dan kan u digitaal melding doen van het evenement. Voldoet het evenement niet aan deze regels? Dan valt het evenement in een andere categorie en zijn er andere voorwaarden. Verschillende categorieën Om het risico van incidenten tijdens een evenement in te kunnen schatten, werkt de gemeente met verschillende categorieën evenementen. Er zijn A, B of C-evenementen. Al deze categorieën behandelen we op verschillende manieren. Op basis van de vergunningaanvraag maken we een risicoscan, die een schatting geeft over hoe risicovol een evenement is. Hoewel het een schatting is, beslist de gemeente uiteindelijk in welke risicocategorie het evenement valt. Ons advies is altijd om een melding of vergunningsaanvraag voor een evenement zo vroeg mogelijk te doen. We gebruiken hierbij een tabel met termijnen. A-evenement Een A-evenement heeft een relatief laag risico. Het heeft een beperkte invloed op de omgeving en de gevolgen voor het verkeer zijn beperkt. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een optreden, een voorstelling op een winkelplein met muziek en/of geluid, een braderie of een wandeltocht. De aanvraag van de vergunning kan digitaal. U logt in met DigiD of eHerkenning  ​​​​Vraag de vergunning voor een A-evenement aan » B- of C-evenement Een B- of C-evenement brengt een hoger risico met zich mee. De invloed op de samenleving en omgeving is een stuk groter dan bij een A-evenement. Voor een B- of C-evenement is de vergunningsaanvraag uitgebreider. Er moeten bij de aanvraag meer stukken worden toegevoegd: Het verkeersplan, inclusief routes voor het geval van een onverwachte noodsituatie Het veiligheidsplan Het beveiligingsplan (als dit nodig is) Een plattegrond met daarop de bruto- en netto oppervlakte, de vluchtwegen en de routes voor het geval van een onverwachte noodsituatie Het geluidsplan De constructiegegevens Het draaiboek De bewonersbrief Bij B- of C-evenementen is zorgvuldig vooroverleg met gemeente, politie en brandweer noodzakelijk. Aanmelden is nodig in het jaar voorafgaand aan het evenement vóór 15 oktober. Uiterlijk in december in het jaar voorafgaand aan het evenement hoort u of het geplaatst wordt op de regionale evenementenkalender. Aanmelden van het evenement kan door het sturen van een e-mail naar evenementen@alphenaandenrijn.nl. Twijfelt u over in welke categorie het evenement valt of over welke stukken u precies moet indienen bij de aanvraag, neemt dan contact op via telefoonnummer 0172 465 498 of stuur een e-mail naar evenementen@alphenaandenrijn.nl. Na de aanvraag Wanneer de aanvraag binnen de gestelde termijn is ingediend, beoordelen we of uw aanvraag volledig is. Hierna stellen we vragen aan hulpdiensten en adviseurs. Als er naar aanleiding van deze adviezen nog vragen over zijn, dan nemen wij contact met u op. Uw aanvraag en verleende vergunning publiceert de gemeente. Belanghebbenden kunnen reageren op het evenement. Mogelijk wordt besloten om het evenement in aangepaste vorm door te laten gaan of in zijn geheel niet door te laten gaan. Kosten U betaalt voor het in behandeling nemen van de aanvraag van het evenement. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van de grootte van het evenement en de activiteiten die er zijn. Bekijk ook de Verordening op de heffing en de invordering van leges 2024 op Overheid.nl. Tabel met termijnen Tabel met termijnen Risicoklasse Melding of vergunning Aanvraagtermijn voorafgaand aan evenement U ontvangt Melding melding 3 weken (15 werkdagen) Bevestiging met aandachtspunten A-evenement vergunning 8 weken Vergunning met voorschriften B-evenement vergunning 13 weken Vergunning met voorschriften C-evenement vergunning 13 weken (vooroverleg 6 maanden ervoor) Vergunning met voorschriften

  • Emigratie doorgeven

    U emigreert als u minimaal 8 maanden binnen 1 jaar in het buitenland bent. Deze periode hoeft niet achter elkaar te zijn. Geef uw emigratie maximaal 5 dagen voor u vertrekt door aan de gemeente. U kunt voor uzelf en uw meeverhuizende familieleden aangifte doen. Hoe werkt het Wij verwerken uw aangifte op de dag dat u de aangifte doet. Dit is dan de emigratiedatum. Uw emigratie wordt automatisch doorgegeven aan andere overheidsinstanties en organisaties zoals zorgverzekeraars, pensioenfondsen, Sociale VerzekeringsBank (SVB). U wordt opgenomen in het register van Registratie niet Ingezetenen (RNI). Bewijs van uitschrijving Een bewijs van uitschrijving kan alleen aan de balie, tijdens uw aangifte van emigratie, worden verstrekt. Hier zijn kosten aan verbonden.  Verhuist u naar Caribisch Nederland (Aruba, Curaçao en Sint Maarten en de gemeenten Bonaire, Saba en Sint Eustatius)? Dan ontvangt u van ons een bewijs van uitschrijving. Dit bewijs kost u niets. U heeft het daar nodig bij de inschrijving. Wilt u later een uittreksel met uw emigratiegegevens? Hiervoor kunt terecht bij één van de RNI-loketten. Dit kunt u niet aanvragen bij de gemeente Alphen aan den Rijn.