Verfijn zoekopdracht
Geselecteerde filters (4)
Zoekresultaat 11 - 20 van 40 resultaten
- Oefenroute verkeersexamen
Het praktisch examen houdt in dat de leerling wordt beoordeeld op verkeerskennis en -gedrag. Om de scholen hierbij te helpen heeft de gemeente in 2004 een permanente (oefen)route uitgezet. Deze route wordt aangegeven door borden. De route kan op ieder willekeurig tijdstip worden gereden. In de sidebar kunt u een PDF downloaden met alle begeleinde informatie over het fietsexamen (ook voor scholen). Het kan voorkomen dat door wegwerkzaamheden of vandalisme afwijkingen ontstaan van de beschreven situatie. De gemeente hoort graag als dit aan de orde is. Klik op de afbeelding om deze groter te bekijken.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-05-25
- Klacht over gedrag van gemeentepersonen
Hoe werkt het? Klachtenformulier invullen Schriftelijk Stuur een brief naar ons, Postbus 26, 3400 AA IJsselstein. Vermeld uw naam en adres, telefoonnummer of e-mailadres Omschrijf uw klacht en over wie uw klacht gaat Telefonisch Neem contact op met onze contactpersoon voor klachten via 14 030 voor een telefoongesprek. Hoe lang duurt het? Uw klacht bespreken we binnen 6 weken. Als het langer duurt dan laten we dat weten. Meer weten Als u ná behandeling van uw klacht nog niet tevreden bent, kunt u contact opnemen met de Nationale Ombudsman. Er worden ook jaarverslagen gemaakt.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-09-25
- Voorschoolse educatie IJsselstein
Heeft uw kind een mogelijke achterstand in de taal- en spraakontwikkeling? Dan kan hij of zij naar een peutergroep waar met uw kind extra wordt gewerkt aan de taalontwikkeling. Naar de voorschool Voorschoolse Educatie (VE) betekent dat uw kind naar een peutergroep gaat waar extra aandacht wordt besteed aan de taalontwikkeling van uw kind. Hoe werkt het aanmelden? Uw kind heeft een verwijzing ontvangen van het consultatiebureau. De VE coördinator neemt contact met u op om uw kind in te schrijven voor de VE. U kunt zelf kiezen bij welke locatie u uw kind gaat inschrijven. De VE coördinator kijkt samen met u waar er plek is. Als uw kind ouder dan 2,5 jaar oud is, wordt u gebeld voor een kennismaking. Ouderbijdrage De voorschoolse educatie op de peuteropvang is 16 uren per week, verdeeld over 3 of 4 dagdelen. Voorschoolse educatie kost geld, maar de gemeente betaalt mee. U betaalt een inkomensafhankelijke ouderbijdrage voor de eerste 8 uren. De tweede 8 uren opvang betaalt de gemeente. Het is dus afhankelijk van uw inkomen hoeveel ouderbijdrage u per maand betaalt. Het kan ook zijn dat u geld van de Belastingdienst kan krijgen voor voorschoolse educatie. U vraagt dan een tegemoetkoming aan bij de Belastingdienst. De kinderopvang organisatie kan u hier meer informatie over geven. Wat kunt u doen om uw kind te helpen? Wanneer u samen aan de slag gaat, leert uw kind sneller. Daarom is het heel belangrijk dat u thuis oefent en met uw kind speelt. Herhalen is heel belangrijk in het leren van taal. U kunt thuis herhalen wat ze op de peuteropvang leren. Door thuis én op de peuteropvang te oefenen, onthoudt uw kind alles beter. De kans is dan groter dat uw kind een fijne start heeft op de basisschool. Op de peuteropvang bespreekt u hoe u thuis samen met uw kind kunt oefenen. Drie maanden na de start van uw kind op de VE, vertellen we tijdens een huisbezoek wat u kunt doen om taal te stimuleren.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-08-29
- Wet open overheid
Woo-contactpersoon Weet u niet waar u openbare informatie kunt vinden? Of heeft u vragen over hoe u informatie bij ons moet opvragen? Stel dan een vraag aan de Woo-contactpersoon. De Woo-contactpersoon helpt u op weg of geeft uitleg als u: wilt weten welke documenten bij de gemeente aanwezig zijn; wilt weten waar u openbare documenten van onze gemeente vindt; wilt weten hoe u informatie kunt opvragen bij de gemeente; twijfelt tussen een informatieverzoek of een Woo-verzoek; uitleg wilt over hoe u een Woo-verzoek kunt doen. Neem contact op met onze Woo-contactpersoon via 14 030 voor een telefoongesprek. Vormen van openbaarmaking De Woo kent 2 vormen van openbaarmaking: actieve openbaarmaking en passieve openbaarmaking. Actieve openbaarmaking Actieve openbaarmaking houdt in dat de overheid informatie uit eigen beweging publiceert en voor iedereen toegankelijk maakt. De Woo verplicht het – op termijn - actief openbaar maken van verschillende categorieën van informatie. Een aantal van deze categorieën zijn nu al openbaar te raadplegen: Besluitenlijsten van het college Vergaderstukken van de raad en raadscommissies Officiële publicaties Ruimtelijke plannen Organisatiegegevens Financiële stukken Onderzoeken van de rekenkamer Onderzoeken, jaarplannen en -verslagen Passieve openbaarmaking De Woo regelt uw recht op informatie van de overheid. U vraagt in dat geval om algemene openbaarmaking van bepaalde informatie. Hoe werkt het? Voor het indienen van een Woo-verzoek kunt u het digitale formulier gebruiken. Online Woo-verzoek indienen Uw Woo-verzoek moet aan de volgende voorwaarden voldoen: Geef duidelijk aan welke informatie u wilt hebben. De informatie die u wilt ontvangen moet ergens in vastliggen. Het gaat om informatie die we hebben of moeten hebben. Het gaat om informatie over het beleid van de organisatie. Of over de voorbereiding of de uitvoering van het beleid. Het moet gaan om algemene openbaarmaking voor iedereen, dus niet alleen voor uzelf. Is de gevraagde informatie al voor iedereen openbaar toegankelijk? Dan wijzen we uw verzoek af. Schriftelijk U kunt ook schriftelijk uw Woo-verzoek bij ons indienen. Stuur dan uw ondertekende brief aan Postbus 26, 2600 AA IJsselstein of geef die bij ons af. Indienen per e-mail is niet mogelijk. Verstrekking en kosten Als we besluiten om de documenten openbaar te maken, gebeurt dit digitaal. Als dat niet mogelijk is, kiezen we voor een kopie van het originele document. Meestal berekenen we geen kosten. Bij omvangrijke vragen kunnen we wel kopiekosten in rekening brengen. Dat staat in de legesverordening. Hoe lang duurt het? U krijgt binnen 4 weken na indiening van uw verzoek een beslissing. We kunnen de termijn met maximaal 2 weken verlengen.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-09-20
- Autokraak
Gemiddeld worden in Nederland 27 auto’s per dag gestolen en vinden er ruim 150 auto inbraken plaats. De gemeente roept autobezitters op alert te zijn. Criminelen weten IJsselstein goed te vinden. Het is vaak binnen tientallen seconden gebeurd. Autobezitters kunnen zelf veel doen om autokraak te voorkomen. Navigatieapparatuur, laptops, smartphones, documenten, gereedschap, luxe artikelen en bagage zijn een gewilde buit voor de inbreker. De meest voor de hand liggende tip is dan ook: laat niets van waarde achter en laat duidelijk zien dat je auto leeg is. Is er niets te halen, dan laten ze de auto met rust. Altijd aangifte doen Het is voor de opsporing erg belangrijk dat u aangifte doet wanneer er in uw auto is ingebroken. U kunt op een paar manieren in contact komen met de politie: Bel meteen 112 wanneer u een verdachte situatie ziet. Ga er niet zelf op af. Bel 0900- 8844 voor meer informatie. Bel anoniem met Meld Misdaad Anoniem op 0800 – 7000 Meld via www.meldmisdaadanoniem.nl Heterdaad. Waar let u op? Elke situatie die u niet vertrouwd, is een goede reden om te bellen. Ziet u de criminelen in actie beschrijf dan zo goed mogelijk wat u ziet. U kent de omgeving het beste en ziet het meteen als er mensen zijn die niet ‘in het beeld passen’. Belangrijk is om de locatie en het aantal betrokken personen door te geven. Let op kentekens van voertuigen, uiterlijke kenmerken van verdachte personen, hoe verdachte personen praten (taal, accent), hoe die personen zich gedragen en waar ze heen gaan. Elk detail kan cruciaal zijn en de politie helpen om succesvol in actie te komen. Tips om autokraak te voorkomen Parkeer de auto in het zicht en op een goed verlichte plaats. Sluit de auto altijd goed af en controleer de ramen en het schuifdak. Laat nooit geld, kostbaarheden of belangrijke documenten in de auto achter. Laat spullen als een boodschappentas en kleding niet zichtbaar in de auto achter. Noteer altijd de gegevens van waardevolle bezittingen. Met deze informatie worden de spullen gemakkelijker teruggevonden en zijn ze moeilijk door te verkopen. Verwijder de afdruk van de zuignap (navigatiesysteem) van de voorruit. Haal de radio (of het ‘frontje’) uit de auto. Neem hem mee. Laat zien dat u niets van waarde verbergt. Zet het dashboardkastje open. Dieven zoeken ook onder de stoel en in de 'geheime' opbergvakken. Berg daar dus niets op. Heeft u een stationcar, dek een lege laadruimte dan niet af. Bewaar een contactloze autosleutel in een metalen blik. Door de sleutel in een metalen blik te bewaren voorkomt u dat dieven het signaal kunnen opvangen.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-10-11
- Verzoek tot adresonderzoek
De gemeente start dan een onderzoek en probeert erachter te komen waar deze persoon nu verblijft. De gemeente mag wettelijk gezien de persoon niet van uw adres uitschrijven. Dat kan alleen als de betrokkene zelf aangifte doet van adreswijziging of nadat de gemeente na het onderzoek weet wat het (nieuwe) adres van die persoon is. Een adresonderzoek is grondig, en kan enkele maanden in beslag nemen. Op basis van uw verklaring maakt de gemeente een aantekening in de Basis Registratie Personen (BRP). Daarin staat dat het adres van de door u opgegeven persoon in onderzoek is. Dan kan het nog steeds gebeuren dat u post ontvangt die voor die persoon bedoeld is. Hoe werkt het Stuur het aanvraagformulier (pdf, 109 kB) met een kopie van uw legitimatiebewijs aan de gemeente IJsselstein; afdeling Klantcontactcentrum, Postbus 26, 3400 AA IJsselstein; Gegevens van de persoon die staat ingeschreven op uw adres, maar hier niet woont; De verblijfplaats waar de betrokkene eventueel kan verblijven; Bewijs waaruit blijkt dat u eigenaar of huurder bent van de woning; Een kopie van uw legitimatiebewijs.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-02-13
- Uw invloed en de raad
Als inwoner heeft u invloed op het bestuur van de gemeente IJsselstein. Bij de gemeenteraadsverkiezingen kiest u namelijk elke vier jaar wie er in de raad komen. Om tot een goed besluit te komen heeft de raad van alle kanten informatie nodig. De raadsleden proberen die informatie zelf actief te verzamelen. Maar u heeft ook zelf mogelijkheden om invloed uit te oefenen. Wilt u aandacht vragen voor een onderwerp? Wilt u uw mening geven over een probleem, plan of gebeurtenis? Laat het weten aan uw raad. Welke middelen heeft u: Maak gebruik van uw spreekrecht U kunt uw mening aan de raad geven door gebruik te maken van het spreekrecht. Dit spreekrecht geldt alleen voor de commissievergaderingen. Inspreken bij het agendapunt 'Sprekersplein': een onderwerp hoeft niet op de agenda te staan maar valt wel onder het werkterrein van de commissie. Inspreken bij een agendapunt. U heeft maximaal vijf minuten spreektijd. U heeft geen spreekrecht over benoemingen van personen en bezwaar- en beroepszaken. Wilt u gebruik maken van uw spreekrecht? Neem contact op met de griffie. Schrijf een brief of e-mail aan de raad U kunt uw brief of e-mail richten tot de hele raad of direct aan een raadslid. Stuur uw e-mail naar griffie@ijsselstein.nl of stuur uw brief naar onderstaand postadres: Gemeente IJsselstein Ter attentie van de raad Postbus 26 3400 AA IJsselstein Als u een brief of e-mail schrijft aan de raad, houd er dan rekening mee dat de correspondentie met de raad openbaar is. Dit geldt uiteraard niet voor uw persoonsgegevens, maar wel voor de inhoud van uw correspondentie. Wat gebeurt er met uw brief of e-mail aan de raad? Wanneer u een brief aan de raad stuurt krijgt u een ontvangstbevestiging met de mededeling dat uw bericht in goede orde is ontvangen bij de raadsgriffie. In deze ontvangstbevestiging vertellen wij u ook wat er met uw bericht wordt gedaan. Het kan zijn dat gezien uw vraag of opmerkingen het bericht niet bedoeld is voor de raad, maar alleen voor het college. Uw brief of e-mail wordt dan doorgestuurd naar de ambtelijke organisatie. Van de ambtelijke organisatie kunt u dan een antwoord verwachten. Het kan ook zijn dat uw brief of e-mail ook gericht is aan de raad, maar dat uw bericht een onderwerp bevat waar de raad niet over gaat. In dat geval wordt er in uw ontvangstbevestiging vermeld dat het college van B&W het verantwoordelijke bestuursorgaan is. De griffie stuurt uw brief door voor beantwoording vanuit de betreffende afdeling binnen de ambtelijke organisatie. Ook in dit geval kunt u van de ambtelijke organisatie een antwoord verwachten. Omdat uw bericht ook gericht is aan de raad wordt uw brief tevens verspreid onder de raadsleden van de gemeente. Uw brief of e-mail wordt geanonimiseerd op de openbare lijst van ingekomen stukken bij de commissie Ruimte, Samenleving of Bestuur. Daar kunnen de raadsleden kennisnemen van uw bericht. Voor uw beeld: het is aan de raadsleden zelf om wel of niet te reageren op uw brief. U kunt uiteraard ook zelf direct contact opnemen met een van de raadsleden. De contactgegevens vindt u via https://ijsselstein.raadsinformatie.nl/leden. Neem direct contact op met een raadslid Neem contact op met een of meer raadsleden. Bied de raad een petitie aan Heeft u kritiek op het beleid van de gemeente? Dan kunt u een petitie aanbieden. Dat is een verzoek aan de gemeente, ondertekend door een groep mensen. In een petitie vermeldt u: Met welk beleid u het niet eens bent; Wat u met uw petitie wilt bereiken; Namens wie u de petitie aanbiedt. U kunt een petitie aanbieden via griffie@ijsselstein.nl. De griffie kan u helpen uw petitie verder te brengen. De raad bepaalt wanneer uw petitie besproken gaat worden. Stel een burgerinitiatief op Heeft u een goed idee voor IJsselstein? Met een burgerinitiatief legt u uw voorstel voor aan de raad. Iedere stemgerechtigde inwoner kan een burgerinitiatief indienen. Voldoet de aanvraag aan de door de raad gestelde regels, dan wordt uw onderwerp op de agenda geplaatst. Verordening burgerparticipatie
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-07-10
- Proces verbalen
Provinciale Staten verkiezingen Stembureau 1 Overtoom (pdf, 2 MB) Stembureau 2 Zomerdijk (pdf, 2 MB) Stembureau 3 Plantenbaan (pdf, 2 MB) Stembureau 4 Oranje Nassaulaan (pdf, 4 MB) Stembureau 5 Jan van der Heijdenweg (pdf, 4 MB) Stembureau 6 Poortdijk (pdf, 2 MB) Stembureau 7 Duitslandstraat (pdf, 2 MB) Stembureau 8 Touwlaan (pdf, 3 MB) Stembureau 9 Touwlaan (pdf, 2 MB) Stembureau 10 Benschopperweg (pdf, 2 MB) Stembureau 11 Heemradenlaan (pdf, 3 MB) Stembureau 12 Heemradenlaan (pdf, 2 MB) Stembureau 13 Aalbersestraat (pdf, 2 MB) Stembureau 14 Merkelbachlaan (pdf, 2 MB) Stembureau 15 Heemradenlaan (pdf, 2 MB) Stembureau 16 Praagsingel (pdf, 2 MB) Stembureau 17 Heemradenlaan (pdf, 4 MB) Stembureau 18 Panoven (pdf, 2 MB) Gemeentelijk Stembureau (pdf, 14 MB) Controle rappport Gemeentelijk Stembureau (pdf, 3 MB) Waterschapsverkiezingen Stembureau 1 Overtoom (pdf, 11 MB) Stembureau 2 Zomerdijk (pdf, 1 MB) Stembureau 3 Plantenbaan (pdf, 1 MB) Stembureau 4 Oranje Nassaulaan (pdf, 1 MB) Stembureau 5 Jan van der Heijdenweg (pdf, 1 MB) Stembureau 6 Poortdijk (pdf, 1 MB) Stembureau 7 Duitslandstraat (pdf, 1 MB) Stembureau 8 Touwlaan (pdf, 1 MB) Stembureau 9 Touwlaan (pdf, 1 MB) Stembureau 10 Benschopperweg (pdf, 1 MB) Stembureau 11 Heemradenlaan (pdf, 1 MB) Stembureau 12 Heemradenlaan (pdf, 1 MB) Stembureau 13 Aalbersestraat (pdf, 1 MB) Stembureau 14 Merkelbachlaan (pdf, 1 MB) Stembureau 15 Heemradenlaan (pdf, 3 MB) Stembureau 16 Praagsingel (pdf, 3 MB) Stembureau 17 Heemradenlaan (pdf, 3 MB) Stembureau 18 Panoven (pdf, 3 MB) Gemeentelijk Stembureau (pdf, 1 MB) Controle rappport Gemeentelijk Stembureau (pdf, 4 MB)
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-03-22
- Arbeidsmarkt
Er zijn meerdere mogelijkheden om te starten: laagdrempelig via een werkervaringsplek, met behoud van uitkering; direct een betaalde baan; werk- leerplek. Contactgegevens In een podcast vertelt Pauline Grünberg van WESS hoe zij statushouders aan een baan helpt. Bent u ook op zoek naar nieuwe medewerkers, neem dan gerust contact met haar op en bespreek de mogelijkheden. Hulp bij sociaal ondernemen Werkgeversservicepunt Lekstroom (WGSP Lekstroom) helpt u bij sociaal ondernemen. Zij bieden werkgevers kosteloos advies en ondersteuning bij de werving en inzet van vakkundig personeel.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-08-15
- Registratie handel tweedehands goederen
Digitaal Opkopers Loket (DOL) Wij hechten veel waarde aan veiligheid. Het voorkomen van handel in gestolen goederen is voor ons belangrijk. Ook als ondernemer wilt u erop kunnen vertrouwen dat de tweedehands goederen die u inkoopt niet zijn gestolen. Meld u daarom aan als handelaar bij het DOL. U bent dan ook verplicht om een opkopersregister bij te houden. Eenvoudig, kosteloos én veilig. Meld u aan als handelaar Maak een account aan. De gemeente en politie ontvangen hiervan een melding. Door ons bewaarde gegevens zijn alleen toegankelijk voor bevoegde gemeentefunctionarissen en de politie, indien nodig. Digitaal Opkopers Register (DOR) Bij uw aanmelding als handelaar bent u ook verplicht om iedere in- en verkoop te registreren. Dit doet u in een register, het DOR. Heeft u zich al als handelaar geregistreerd? Er wordt dan een koppeling gemaakt met het DOL. U hoeft maar 1 account aan te maken. Meer informatie Heeft u vragen, bel ons op 14 030 of stuur een e-mail. Meer informatie leest u op de website van Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV). Of raadpleeg de DOR-helpdesk.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-08-30