Zoekresultaat 11 - 20 van 124 resultaten

  • Uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) voor ondernemers

    Als advocaat, notaris of gerechtsdeurwaarder kunt u online een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) of een nabestaandenonderzoek aanvragen.

  • Woonarken en ligplaatsen

    Bent u de (nieuwe) eigenaar van een woonark en wilt u deze (ver)plaatsen, (ver)bouwen of vervangen? Kijk of u een vergunning nodig heeft of melding moet maken voor uw plannen. Bent u de nieuwe eigenaar, dan zet u de omgevingsvergunning over op uw naam.

  • Individuele inkomenstoeslag

    Heeft u drie jaar achter elkaar een laag inkomen en geen uitzicht op een hoger inkomen? Dan komt u misschien in aanmerking voor de individuele inkomenstoeslag. De toeslag kunt u gebruiken om bepaalde uitgaven, zoals een nieuwe koelkast, wasmachine of (onverwachte) rekeningen mee te betalen.

    Hoogte

    De vergoeding is in 2024:

    • voor een alleenstaande: € 514,-
    • voor een alleenstaande ouder: € 642,-
    • voor een echtpaar: € 734,-

    Duur

    De vergoeding kunt u 1 keer in de 12 maanden krijgen. 

  • Gehandicaptenparkeerkaart

    Als u gehandicapt bent en zelf auto rijdt of afhankelijk bent van vervoer door anderen, kunt u in aanmerking komen voor een gehandicaptenparkeerkaart. Met deze kaart mag u parkeren op gehandicaptenparkeerplaatsen. Een gehandicaptenparkeerkaart is persoonsgebonden; alleen u kunt er gebruik van maken.

    Er zijn twee soorten gehandicaptenparkeerkaarten: een bestuurderskaart en een passagierskaart. Voor beide gelden andere voorwaarden.

    Geldigheid

    Een gehandicaptenparkeerkaart wordt voor maximaal vijf jaar afgegeven. Afhankelijk van uw situatie kan dit ook korter zijn dan vijf jaar. Als uw gehandicaptenparkeerkaart is verlopen, kunt u een nieuwe kaart aanvragen.

    De gehandicaptenparkeerkaart is ook geldig in andere gemeenten en de meeste Europese landen. U moet zich wel aan de parkeerregels houden die daar gelden.

  • Tegemoetkoming kosten kinderopvang sociaal-medische indicatie

    Bent u door uw sociale of medische situatie niet in staat om volledig zelf op uw kind te passen? En krijgt u geen kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst? Dan kunt u een sociaal-medische indicatie aanvragen. Met deze indicatie vergoeden wij tijdelijk (een deel van) uw kosten voor kinderopvang. 

  • Verhuurvergunning bij opkoopbescherming

    Vanaf 1 juli 2023 geldt de opkoopbescherming in Aalsmeer. Dit betekent dat een woning niet meer zomaar verhuurd kan worden. Wilt u een woning verhuren? Dan heeft u soms een verhuurvergunning nodig. Op deze pagina kunt u een verhuurvergunning online aanvragen.

    Wanneer geldt de opkoopbescherming?

    De opkoopbescherming geldt voor alle woningen in Aalsmeer waarbij de volgende voorwaarden gelden:

    • De akte van levering (sleuteloverdracht) van de woning valt tussen of op 1 juli 2023 en 31 december 2023 en had in dat jaar een WOZ-waarde van € 423.000,- of lager.
    • De akte van levering (sleuteloverdracht) van de woning valt in 2024 en had in dat jaar een WOZ-waarde van € 479.000,- of lager.
    • De akte van levering (sleuteloverdracht) van de woning was op of na 1 juli 2023.
    • De woning:
      • was in onverhuurde staat; of
      • is voor minder dan zes maanden in verhuurde staat bij akte van levering; of
      • werd al verhuurd met een verhuurvergunning. 

    De opkoopbescherming geldt tot vier jaar na de akte van levering. Valt de woning onder de opkoopbescherming? Dan mag de woning alleen worden verhuurd als er een verhuurvergunning wordt afgegeven. De WOZ-waarde van een woning is te vinden op de website van het WOZ-waardeloket.

    Blijft een afgegeven verhuurvergunning geldig?

    Heeft de vorige eigenaar een verhuurvergunning voor de woning? Controleer dan of u als nieuwe eigenaar deze verhuurvergunning kunt behouden. U kunt dat controleren onder de kop ‘Voorwaarden’. 

  • Informatie in de basisregistratie personen (BRP)

    In de basisregistratie personen (BRP) staan gegevens van alle inwoners van Nederland. Dit zijn gegevens zoals uw naam, adres, burgerlijke staat en nationaliteit. Uw eigen gegevens kunt u inzien via MijnOverheid.nl. Of bij de gemeente waar u woont.

    De gegevens uit de BRP worden gebruikt door verschillende organisaties, bijvoorbeeld de Belastingdienst en pensioenfondsen. U kunt op Rijksoverheid.nl zien welke organisaties gegevens uit de BRP krijgen en waarvoor. Wilt u precies weten welke organisaties uw gegevens ontvangen hebben en wanneer? Dit vraagt u aan de gemeente.

    U kunt ook gegevens van iemand anders opvragen. Hiervoor doet u een verzoek bij de gemeente. De persoon om wie het gaat moet toestemming geven.

    Wilt u niet dat anderen uw persoonsgegevens krijgen? Vraag de gemeente om uw gegevens niet door te geven (geheimhouding). Kijk voor meer informatie op Rijksoverheid.nl.

    U kunt uw gegevens in de BRP inzien op de website MijnOverheid.nl. Heeft u hier vragen over? Neem contact op met de gemeente via het contactformulier.

  • Melding incidentele festiviteit

    Als bedrijf of vereniging moet u voldoen aan de licht en- geluidsnormen en tijden van het Besluit activiteit leefomgeving. Organiseert u een activiteit waarbij u deze licht of- geluidsnormen overschrijdt, dan kunt u een melding incidentele festiviteit doen. Met deze melding kunt u één dag beschikken over ruimere verlichtingstijden of geluidsnormen.

    Met de melding incidentele festiviteit kunt u ruimere verlichtingstijden of een ruimere geluidsnorm van maximaal 75 dB(A) krijgen. Door het doen van de melding voor een ruimere geluidnorm kunt u niet onbeperkt geluid produceren. De ruimere geluidsnorm is alleen van toepassing op het bebouwde gedeelte van een inrichting (binnen). De geluidsnorm geldt dus niet op een het terras, of andere plekken buiten.

    Wilt u ten tijde van de melding incidentele festiviteit langer geopend zijn dan de reguliere sluitingstijden, dan moet u hiervoor afzonderlijk een tijdelijke afwijking sluitingsuur aanvragen.

  • Aalsmeerpas

    Een dagje uit kost soms veel geld. Heeft u weinig geld? En wilt u wel leuke dingen doen? Dan komen u en uw inwonende kinderen tot 18 jaar misschien in aanmerking voor de Aalsmeerpas. Met de Aalsmeerpas krijgt u korting op allerlei culturele en sociale activiteiten. Zo kunt u genieten van alle voordelen in en rond Aalsmeer. Op de website van de Aalsmeerpas kunt u alle kortingen en de acties zien.

    Aanbod

    Op de website van de Aalsmeerpas ziet u waar u de pas kunt gebruiken. Daar staan ook de kortingen en acties.

    Bekijk de video 'Niets extra's? Niets om je voor te schamen':

  • Trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan in Aalsmeer

    Als u gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat, meldt u uw plannen bij de gemeente waar u de ceremonie wilt laten plaatsvinden. U kunt dit online melden wanneer de datum van uw huwelijk of geregistreerd partnerschap bekend is. U kiest dan ook tussen verschillende ceremonies.

    Overeenkomsten en verschillen

    Tussen trouwen en een geregistreerd partnerschap zitten een aantal overeenkomsten en verschillen.

    Overeenkomsten

    • Binnen een huwelijk en een geregistreerd partnerschap gelden in Nederland dezelfde rechten en plichten.
    • Op de dag van de ceremonie is de gang van zaken hetzelfde.
    • De kosten zijn hetzelfde.

    Verschillen

    • Bij de huwelijksceremonie moet u het ja-woord aan elkaar geven. Bij een geregistreerd partnerschap is dit niet verplicht.
    • Het huwelijk wordt wereldwijd erkend. Een geregistreerd partnerschap wordt niet in alle landen geaccepteerd.

    Verschillende ceremonies

    Kosteloos huwelijk/geregistreerd partnerschap

    • Minstens één van de partners woont in de gemeente Aalsmeer.
    • De huwelijksvoltrekking of de registratie van het partnerschap vindt plaats in de spreekkamer van de burgerlijke stand.
    • De ceremonie is om 09.00 uur. U dient tien minuten vooraf aanwezig zijn, om 08.50 uur.
    • De duur van de ceremonie is maximaal tien minuten.
    • Er is geen toespraak van de ambtenaar van de burgerlijke stand (ABS).
    • U zorgt voor twee getuigen. De namen en kopieën van identiteitsbewijzen van de getuigen levert u uiterlijk twee weken voor de voltrekking in bij de burgerlijke stand.
    • Er zijn naast het bruidspaar, de twee getuigen en de ambtenaar van de burgerlijke stand geen andere aanwezigen bij de ceremonie.
    • Er mogen bij de ceremonie geen filmopnames worden gemaakt.
    • U kunt een trouwboekje of partnerschapsboekje aanschaffen als u dat wilt. Kijk voor meer informatie onder ‘Kosten’.
    • De ceremonie is kosteloos.
    • Bij niet tijdig verschijnen van de partijen of bij annuleren, kunt u geen nieuwe afspraak maken voor een kosteloze voltrekking in Aalsmeer. Ook kunt u de datum niet verzetten.
    • De partners en de getuigen dienen de Nederlandse taal machtig te zijn.

    Budget huwelijk/geregistreerd partnerschap

    • Minstens één van de partners woont in de gemeente Aalsmeer.
    • De huwelijksvoltrekking of de registratie van het partnerschap vindt plaats in de trouwzaal.
    • De ceremonie is om 09.15 uur. U dient tien minuten vooraf aanwezig zijn, om 09.05 uur.
    • De duur van de ceremonie is maximaal vijftien minuten.
    • Er is geen toespraak van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS/trouwambtenaar).
    • U zorgt voor minstens twee en maximaal vier getuigen. De namen en kopieën van identiteitsbewijzen van de getuigen levert u uiterlijk twee weken voor de voltrekking in bij de burgerlijke stand.
    • Naast het bruidspaar en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand mogen maximaal tien andere gasten bij de ceremonie aanwezig zijn.
    • U kunt een trouwboekje of partnerschapsboekje aanschaffen als u dat wilt. Kijk voor meer informatie onder ‘Kosten’.
    • Bij niet tijdig verschijnen van de partijen of bij annuleren, kunt u geen nieuwe afspraak maken voor een budget voltrekking. Ook kunt u de datum niet verzetten.
    • De partners en de getuigen dienen de Nederlandse taal machtig te zijn.

    Regulier huwelijk/geregistreerd partnerschap

    • Deze ceremonie is mogelijk van maandag tot en met vrijdag in de trouwzaal van het raadhuis.
    • U kunt ook een zelfgekozen locatie eenmalig als huwelijkslocatie laten aanwijzen.
    • U zorgt voor minstens twee en maximaal vier getuigen. De namen en kopieën van identiteitsbewijzen van de getuigen levert u uiterlijk twee weken voor de voltrekking in bij de burgerlijke stand.
    • De duur van de ceremonie is maximaal 45 minuten.
    • U kunt een trouwboekje of partnerschapsboekje aanschaffen als u dat wilt. Kijk voor meer informatie onder ‘Kosten’.
    • U kunt een voorkeur opgeven voor een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS/trouwambtenaar).
    • De trouwambtenaar houdt een persoonlijke toespraak als u dat wilt. In dat geval heeft u van tevoren contact met de trouwambtenaar.

    Beperkte gemeenschap van goederen

    Als u trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat, dan doet u dit automatisch in beperkte gemeenschap van goederen. Kijk voor meer informatie over gemeenschap van goederen op Rijksoverheid.nl.

    Wilt u andere huwelijkse voorwaarden of partnerschapsvoorwaarden? Dan moet u dat regelen via een notaris.