Zoekresultaat 11 - 20 van 60 resultaten

  • Tapontheffing

    Wilt u drank zoals bier en wijn verkopen tijdens een evenement of feest? Bijvoorbeeld tijdens een braderie, muziekfeest of kermis? Dan heeft u een ontheffing nodig. De ontheffing geldt voor drank met minder dan 15% alcohol (zwak-alcoholische drank). U kunt de ontheffing voor een speciaal evenement aanvragen. Het evenement duurt niet langer dan 12 dagen achter elkaar. Iedere eigenaar en leidinggevende staat op de vergunning genoemd.

  • Evenementenverkeersregelaar aanstellen

    Om verkeersregelaars aan het werk te zetten, heeft u toestemming nodig. De gemeente waar het evenement plaats vindt, stelt een verkeersregelaar aan. Dit gaat via de organisatie van het evenement. De organisator van een evenement meldt de verkeersregelaars aan bij de Stichting Verkeersregelaars Nederland (SVNL). Daar kunnen ze ook de instructie volgen. Ze krijgen  een aanstelling voor 12 maanden. Dit kan dus voor meer dan 1 evenement zijn. Is een evenementenverkeersregelaar jonger dan 18 jaar? Dan mag hij of zij alleen werken op wegen waar niet harder dan 50 km per uur wordt gereden. En alleen als er bij duisternis of slecht zicht voldoende openbare straatverlichting is.

  • Melding kapotte straatlantaarn

    Ziet u een lantaarnpaal die niet brandt of kapot is? Meld dit dan bij de gemeente. Geef ook het nummer van de lichtmast door. Deze vindt u op de sticker op de straatlantaarn. Melden kapotte straatlantaarn Geef aan welke lamp niet werkt door op de kaart te klikken of een adres in te geven. U ziet direct of iemand anders de lantaarnpaal al heeft gemeld. Dan hoeft u niet nog een melding te doen. Op veel lichtmasten is een nummer vermeld. Het zou fijn zijn als u dat nummer ook kunt doorgeven. Deze staan ook op de digitale kaart. De melding gaat door naar het bedrijf die de lamp gaat repareren. Melding aangereden lantaarnpaal Is er een lantaarnpaal aangereden? En staat de lantaarnpaal erg scheef of liggen er losse draden? Dan kunt u altijd contact opnemen met de gemeente: 0598 652222. Wij zullen met spoed een monteur sturen, deze zal de mast binnen 24 uur zeker stellen om verdere ongelukken te voorkomen. U kunt ook een WhatsApp bericht sturen naar: 0612214519. Foto's van de situatie zijn altijd welkom. Spoedmeldingen buiten kantoortijden Bel bij gevaarlijke situaties of spoedgevallen buiten kantooruren met 0598 652222.

  • Beschermd wonen

    Beschermd wonen is bedoeld voor mensen die 24 uur per dag een beroep moeten kunnen doen op ondersteuning of toezicht nodig hebben. Bijvoorbeeld wanneer iemand psychische problemen heeft. Er zijn verschillende mogelijkheden voor beschermd wonen: aan huis, in uw eigen woning; in woonruimte of een woongroep van een instelling van beschermd wonen. Beschermd wonen is een tijdelijke voorziening.

  • Speelautomaten toestemming

    Heeft u een horecabedrijf, zoals een café? En wilt u een gokautomaat plaatsen? Of heeft u een speelautomatenhal? Voor een gok- of kansspelautomaat heeft u een aanwezigheidsvergunning nodig. Een kansspelautomaat of gokautomaat is bijvoorbeeld een fruitautomaat, een automaat waarmee iemand geld kan winnen. Voor een behendigheidsautomaat zoals een flipperkast heeft u geen vergunning nodig. De vergunning is persoonlijk. Hij staat dus op uw naam. U kunt hem niet aan een ander overdragen. De eigenaar van een gokautomaat moet ook een exploitatievergunning aanvragen bij de Kansspelautoriteit.

  • Grafrechten

    Bij een gemeentelijke begraafplaats betaalt u grafrechten aan de gemeente. Grafrechten geven recht op een plek op een begraafplaats voor een bepaalde periode. Als deze tijd voorbij is, kunt u de rechten verlengen. De rechthebbende van een graf beslist wat er met het graf gebeurt en zorgt voor het onderhoud van het monument of beplanting op het graf. Verlengen grafrechten Bij een particulier graf bestaat de mogelijkheid om het grafrecht te verlengen. Ruim voordat het grafrecht afloopt, ontvangt de rechthebbende een brief met de vraag of verlenging gewenst is. U kunt dan ook aangeven niet te willen verlengen, het grafrecht vervalt dan op de einddatum aan de gemeente. Afstand doen van grafrechten Is de termijn nog niet afgelopen, maar wilt u wel afstand doen van het graf? Hiervoor moet u een afstandsverklaring indienen bij de gemeente. De rechten vervallen dan op de door u gekozen datum. Dit is eerder dan de oorspronkelijke einddatum. Overschrijven grafrechten Het grafrecht kan overgeschreven worden op naam van een andere persoon. Dat kan in twee situaties: Als de rechthebbende is overleden Op verzoek van de huidige rechthebbende Als de rechthebbende overlijdt, moet het grafrecht binnen 12 maanden overgeschreven worden op naam van echtgenoot, levenspartner, of bloed- of aanverwant tot en met de derde graad. Daarmee wordt voorkomen dat de grafrechten komen te vervallen. Een rechthebbende van een graf kan ook tijdens leven een verzoek indienen om de rechten te laten overschrijven op een nieuwe rechthebbende. Deze nieuwe rechthebbende moet hiermee akkoord gaan. Als de rechthebbende is overleden en wordt begraven of bijgezet op een gemeentelijke begraafplaats van gemeente Veendam, dan kan de nieuwe rechthebbende zijn of haar gegevens doorgeven bij aanmelding voor deze begrafenis of bijzetting. Het is in dat geval niet nodig om een apart verzoek in te dienen.

  • Klachtenprocedure aanbestedingen

    Doet u zaken met de gemeente en bent u van mening dat een aanbesteding niet volgens de regels is verlopen, dan kunt u hierover een klacht indienen. De gemeente maakt in het kader van meer transparantie en professionalisering van haar inkoop bij het inkoopbeleid, de (EU) openbare opdrachten kenbaar aan leveranciers van diensten, producten en werken.

  • Verhuizing doorgeven

    Gaat u verhuizen? Laat het ons dan weten. Verhuist u naar een andere gemeente dan waar u nu woont? Dan geeft u het door bij de gemeente waar u gaat wonen. De nieuwe gemeente regelt dat u wordt uitgeschreven bij de oude gemeente. De verhuizing doorgeven kan al vanaf 4 weken voor de verhuisdatum tot 5 dagen erna. Doet u het later? Dan gaat de verhuizing in op de dag waarop u de verhuizing doorgeeft. Let op! U kunt ook een boete krijgen, omdat de verhuizing dan te laat bekend is. 

  • Meldpunt Overlast en Veiligheid

    Ook in de gemeente Veendam is er sprake van overlast en onveiligheid. Waar mogelijk kan de gemeente helpen om overlast tegen te gaan en te zorgen voor een veilige woon- en leefomgeving. Ervaart u overlast in uw woon- en leefomgeving? En is het u niet gelukt om dit zelf op te lossen? Dan kunt u een melding doen bij het Meldpunt Overlast en Veiligheid. Wat kan ik melden bij het Meldpunt Overlast en Veiligheid? Er zijn veel verschillende vormen van overlast. Denk hierbij aan: Dieren (risico’s, geluid, vervuiling) U kunt ook gevaarlijk gedrag van honden in uw omgeving melden. Ook bijtincidenten kunt u via dit meldpunt melden. Geluid buiten (voertuigen, muziek, geluidsinstallaties) Verdovende middelen, lachgas Vandalisme, vernieling, schade in de openbare ruimte Plakken, graffiti Hinderlijk gedrag, schelden, beledigen in de openbare ruimte Vervuiling, verwaarlozing woning of erf Parkeren In de Algemene Plaatselijke Verordening staan regels en bepalingen waarbij de gemeente en/of politie kan optreden. U kunt een melding doen als er sprake is van bijvoorbeeld: Woonoverlast Jeugd- en jongerenoverlast Drugs- en of alcoholoverlast Dieren: verwaarlozing of gevaar voor omgeving Wat kunt u zelf doen Bij overlast: heeft u zelf degene, de veroorzaker of eigenaar aangesproken? Heeft u geprobeerd tot afspraken te komen met de eigenaar, bezitter of overlastgever? Bent u huurder? Heeft u al melding gedaan bij de verhuurder? Heeft de verhuurder met u naar oplossingen gekeken? Heeft de verhuurder maatregelen getroffen? Hebben die niet geleid tot een oplossing van het probleem?

  • Verhuizen vanuit het buitenland

    Verhuist u vanuit het buitenland naar Nederland dan moet u dit vaak melden bij de gemeente. Dit heet een aangifte eerste inschrijving. Deze aangifte geldt voor: inwoners die zich vanuit het buitenland voor het eerst in Nederland vestigen  inwoners die al eerder ingeschreven hebben gestaan maar uitgeschreven zijn voor 1 oktober 1994  De aangifte eerste inschrijving geldt ook voor kinderen die in Nederland zijn geboren en aan de verblijfscriteria voldoen, maar waarvan geen van de ouders ingeschreven staan in de basisregistratie personen (BRP).