Zoekresultaat 2221 - 2230 van 2231 resultaten

  • Algemene voorziening Ambulante Jeugdhulp

    In de gemeente Veendam willen we dat ieder kind en elke jongere gezond, veilig en gelukkig kan opgroeien en de mogelijkheid krijgt om zijn/haar talenten te ontwikkelen. Soms is er naast ondersteuning door ouders, verzorgers of school - extra hulp bij nodig. De gemeente Veendam gaat de meest voorkomende zogeheten ambulante jeugdhulp zo organiseren dat deze zonder indicatie dichtbij de leefwereld van het kind en gezin, tijdig, efficiënt en in samenhang geboden wordt. We willen dat de professionals van de verschillende organisaties elkaar kennen, samenwerken wanneer dat nodig is, en ook het sociale netwerk rondom een gezin weten te vinden. Binnen de gemeente Veendam gaat deze ambulante jeugdhulp geboden worden door een groep aan professionals die samenwerken onder de naam Jeugd Expertise Punt (JEP) .   Dichtbij De gemeente Veendam heeft een contract afgesloten met een aantal jeugdhulporganisaties voor de uitvoering van de Algemene voorziening Ambulante Jeugdhulp (AVAJ) voor de komende 8 jaar. Deze organisaties gaan samen met de jeugdhulpmedewerkers van de gemeente de ambulante  jeugdhulp en ondersteuning dichter bij het  gezin, in de wijk op de school of bij de huisarts organiseren. Dus meer in de eigen leefomgeving. De zorg wordt makkelijk bereikbaar aangeboden zonder dat een indicatie of beschikking nodig is. Zoveel mogelijk preventief en ‘zo gewoon mogelijk’ aansluitend bij de leefwereld van de kinderen en jongeren. Uitvoering ambulante jeugdhulp De gemeente Veendam heeft een contract afgesloten met een samenwerkingsverband van zes organisaties: Coöperatie Dichtbij, Molendrift, ProTalent, Barkema & De Haan, Leger des Heils W&G en Team050. Zij gaan samenwerken onder de naam Jeugd Expertise Punt (JEP).  Het contract loopt van 1 april 2023 tot en met 31 maart 2027, met een optie tot verlenging van vier maal een jaar. De komende periode tot 1 april 2023 gebruiken  de organisaties gezamenlijk om de dienstverlening in te richten. De organisaties die gezamenlijk de AVAJ gaan uitvoeren, zorgen in overleg met huidige jeugdhulpaanbieders voor continuïteit van de hulp. Wil je meer weten, kijk dan ook op hun website www.jepveendam.nl Wat valt er niet onder? Ambulante jeugdhulp voor specifieke doelgroepen valt niet onder de AVAJ. Het gaat dan om bijvoorbeeld ondersteuning voor ernstige dyslexie, systeemtherapie of complex trauma. Het zijn behandelingen die niet vaak voorkomen.  Ook dagbesteding, dagbehandeling, logeerzorg, kortdurend verblijf, pleegzorg, gezinsvervangend verblijf en vervoer van en naar de locatie waar de jeugdhulp wordt geboden, vallen niet onder de AVAJ. Voor deze vorm van jeugdhulp verandert er niets. Voor deze vormen van jeugdhulp kunt u contact op nemen met de bureaudienst van Team Jeugd zoals u altijd al deed. Hierin veranderd er niks. Pagina jeugd. Of u kunt bellen met 0800 22 22 211 Wanneer gaat het in? De Algemene Voorziening start op 1 april 2023. Vanaf deze datum kunnen de jeugdige en hun ouders of verzorgers met opvoed- en opgroeivragen rechtstreeks naar de AVAJ. De komende periode wordt de organisatie voor de AVAJ ingericht. De huisartsen, onderwijsinstellingen en buurt- en jongerenwerk worden de komende periode geïnformeerd over de nieuwe werkwijze. De nieuwe organisatie die de AVAJ gaat uitvoeren, zorgt voor 1 april 2023 dat de kinderen, jongeren, ouders, (pleeg)ouders, verzorgers weten hoe de zorg er na 1 april uitziet. Vragen Heeft u vragen? U kunt bellen met 0598 652222 of mail naar info@veendam.nl.

  • Jeugd en gezin

    Wij vinden het belangrijk dat jongeren actief kunnen meedoen in de samenleving en zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen. Soms lukt dat niet zonder hulp. De gemeente kan u dan misschien verder helpen. Wmo- of jeugdmelding maken   Opgroeien en opvoeden aan-z Voor vragen over opgroeien en het opvoeden van kinderen en jongeren kunt u terecht bij Jeugd en Gezin aan-z. Zij bieden informatie, hulp, advies en ondersteuning voor alle jeugdige mensen en hun (pleeg)ouders en zoeken samen met u naar een passend antwoord.Op de website van aan-z vindt u informatie over gezinsbegeleiding, het Jongeren Informatiepunt (JIP), cursussen, informatieve bijeenkomsten en nog veel meer. Contact telefoon 0115-56 30 15 e-mail jeugdengezin@aan-z.eu bezoekadres Jacob Catsstraat 7 in Terneuzen aan-z is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur. GGD GGD Zeeland is er voor alle kinderen van 0 tot 19 jaar. Zij zijn er voor vragen en advies over opgroeien, opvoeden en ouderschap op alle leeftijden. Zij doen dit via contactmomenten op het consultatiebureau, op basisscholen en in het voortgezet onderwijs. Op de website van de GGD vindt u o.a. informatie over jeugdgezondheidszorg, het consultatiebureau en inenten. De Kindertelefoon De Kindertelefoon is er voor alle kinderen en jongeren van 8 tot 18 jaar die in vertrouwen willen praten. Bij pesten, problemen thuis, een vraag over verliefdheid of verkering of ruzie met vrienden kun je bellen of chatten met De Kindertelefoon. Je kan ook eerst bij de verschillende artikelen voor kinderen en jongeren op de site kijken. Misschien kun je daar je antwoord vinden. De Kindertelefoon is gratis te bereiken via 0800-432. Jeugdhulp Op de pagina Jeugdhulp vindt u alle informatie hierover. Ik word 18 jaar Bijna 18, bijna volwassen! Tijd voor een feestje! Maar… weet je ook wat er allemaal verandert en wat je moet regelen voordat je 18 jaar wordt? Je krijgt allerlei nieuwe verantwoordelijkheden. Nu regelen bijvoorbeeld je ouders/verzorgers je zorgverzekering nog, maar straks moet je dat zelf doen. Heb je al een DigiD en regel jij je eigen bankzaken en/of toeslagen? Bijvoorbeeld een zorgtoeslag. Plan 18 Op Plan 18 zie je wat er allemaal nog meer voor jou gaat veranderen en wat je zelf kunt doen om alles zo goed mogelijk te regelen. Je kunt een plan maken waarin je al je doelen zet die je wilt behalen, voordat je achttien bent. Zo kom je niet voor verrassingen te staan. Praat erover met je ouders, verzorgers of je vrienden. Misschien kunnen zij je verder helpen. Jongeren Informatie Punt Heb je vragen of wil je meer weten? Neem dan contact op met het JIP (Jongeren Informatie Punt) van aan-z. Daar helpen ze je graag. Het WhatsAppnummer is 06- 23 38 93 35. Je kunt ze ook een mailtje sturen, of bereiken via Instagram of Facebook. Jongerenloket Heb je vragen over een opleiding of werk en inkomen? Neem dan contact op met het jongerenloket. Zij kunnen je helpen met bijvoorbeeld het aanvragen van een uitkering of het zoeken naar een baan of woning. Voor meer informatie over het jongerenloket kun je terecht op de website of stuur een mailtje. Jeugdhulp vanaf 18 jaar Als je 18 jaar wordt val je niet meer onder de Jeugdwet. Heb je ook na je 18e jaar zorg of ondersteuning nodig, dan kan dat via een andere wet geregeld worden. Bijvoorbeeld vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de zorgverzekeringswet (Zvw) of de Wet langdurige zorg (Wlz). Neem voordat je 18 wordt contact op met aan-z. Zij kunnen je hier bij helpen. Meer informatie Wat we doen kunt u lezen in ons beleidsplan Iedereen aan boord. Daarnaast hebben we de Verordening sociaal domein gemeente Terneuzen 2023 voor onze gemeente opgesteld. In deze verordening staan regels over het aanvragen van voorzieningen op het gebied van jeugdhulp. Ten slotte hebben we ook nog de Nadere regels jeugdhulp 2022 en de Beleidsregels jeugdhulp 2022 vastgesteld. Hierin staan regels over de uitvoering van de verordening.    

  • Wmo aanvragen

    Voor vragen over de Wmo kunt u terecht bij de Krimpenwijzer, belt u daarvoor naar 0180-517590

    Aanvragen Wmo

    Heeft u hulp nodig en denkt u dat een Wmo-voorziening u hierbij kan helpen? Dan kunt u beroep doen op de Wet maatschappelijke ondersteuning. Het uitgangspunt van de Wmo is wel dat een oplossing voor een hulpvraag eerst in de eigen omgeving moet worden gezocht. Als dat niet lukt moet de gemeente ondersteuning bieden. Dit heet ‘compensatieplicht’. De gemeente is volgens deze wet wel vrij in het vormgeven van deze ondersteuning.

    Verhuizing krijgt voorrang

    Alleen bij hoge uitzondering verstrekt de gemeente nog dure woningaanpassingen. Het gaat dan bijvoorbeeld om een traplift of een uitbouw van de woning. Als alternatieve oplossing werkt de gemeente zo goed mogelijk mee aan een verhuizing van de betrokkene naar een passende woning. Als een uitbreiding van een woning toch de beste oplossing blijkt, kiest de gemeente voor een losse, herplaatsbare woonunit.

    Inspelen op te verwachten problemen

    ‘Ouderdom komt met gebreken’ is een alom bekend gezegde. Op latere leeftijd kan het moeilijk worden om bijvoorbeeld de trap te nemen en om in en uit een bad te stappen. De gemeente vindt dat inwoners hiervoor op tijd oplossingen moeten bedenken, zo nodig door een verhuizing naar een levensloopbestendige woning. Aan de andere kant zorgt de gemeente voor voldoende aanbod van deze woningen.

    Regels verstrekking rolstoelen

    U komt alleen in aanmerking voor een eigen rolstoel als u er dagelijks gebruik van maakt.  Als u de rolstoel slechts af en toe gaat gebruiken, kunt u terecht bij de ‘uitleen’ oftewel de Zorglijn, u kunt hiervoor bellen naar  0900-9300. Als u liever een rolstoel in eigen beheer heeft, kan geput worden uit de tweedehandsmarkt via bijvoorbeeld Marktplaats.nl.

    Heffing van een eigen bijdrage

    Voor rolstoelen wordt aan de gebruiker geen eigen bijdrage gevraagd. Ook personen onder de 18 jaar hoeven geen eigen bijdrage te betalen. In alle andere gevallen moeten Wmo cliënten wel een eigen bijdrage betalen.

    Hoogte van de eigen bijdrage

    Het Centraal Administratiekantoor (CAK) bepaalt en int de eigen bijdrage. Elke klant betaalt 19 euro per maand eigen bijdrage. Soms kan het even duren voor de eerste rekening van het CAK op de mat ligt.

    Eigen verantwoordelijkheid

    Voorgaande jaren kon u bij de gemeente met uw  hulpvraag terecht, waarna de gemeente vaak een hulpmiddel of een voorziening verstrekte. Die vanzelfsprekendheid is echter verdwenen, want de gemeente heeft sinds 1 januari 2011 striktere voorwaarden gesteld aan het ontvangen van een voorziening of hulpmiddel. Niet alleen omdat de gemeente minder geld ontvangt van de rijksoverheid voor de uitvoering van de Wmo, maar ook omdat het gemeentebestuur uitgaat van de eigen verantwoordelijkheid van elke inwoner.

  • Alcoholvergunning

    De alcoholvergunning is bedoeld voor horecabedrijven en voor slijterijen die tegen betaling alcoholhoudende drank schenken of verstrekken. U kunt denken aan: restaurants, cafés, slijterijen of paracommerciële inrichtingen (sportkantines of dorpshuizen). Deze vergunning vraagt u aan bij de gemeente. Hoe vraagt u een alcoholvergunning aan? Maak een afspraak voor een intakegesprek met het team Vergunningen van de gemeente via telefoonnummer 14 024. Verzamel de aanvraagdocumentatie en neem deze mee naar de afspraak. Kosten Een alcoholvergunning kost € 500,60. Een wijziging van een bestaande vergunning kost € 226,60. Voorwaarden Het bestemmingsplan staat een horecabestemming toe. U kunt dit controleren bij de Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN). Telefoonnummer: 024 7517700 E-mail: info@odrn.nl Stuur uw bericht via het contactformulier U bent 21 jaar of ouder. U bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. U staat ingeschreven in het register sociale hygiëne. U voldoet aan de levensgedrag criteria zoals die zijn omschreven in de Alcoholwet. U kunt de financiën waarmee u uw onderneming financiert inzichtelijk maken; u voldoet aan de criteria zoals die zijn omschreven in de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet BIBOB). Als u een horecabedrijf voert dan mag u alleen alcohol schenken voor gebruik ‘ter plaatse’. Dit betekent: u mag alleen alcohol schenken in de inrichtingen van uw horecabedrijf, die benoemd staan in uw alcoholvergunning.  Als u een slijterijen voert mag u alleen alcohol verkopen voor gebruik ‘anders dan ter plaatse’. Dit betekent: er mag geen alcohol worden genuttigd in uw inrichting. U kunt de aanvraagdocumentatie met bijlagen en een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) aan de gemeente overhandigen. Alcohol en evenementen Voor evenementen kunt u een ontheffing aanvragen voor het schenken van zwak alcoholische dranken (artikel 35 Alcoholwet). U kunt alleen een ontheffing krijgen als u daadwerkelijk een evenement organiseert. Dit betekent dat u eerst een evenementenvergunning of evenementenmelding indient voordat u een ontheffing aanvraagt. Evenement organiseren

  • Leefgeld voor vluchtelingen uit Oekraïne

    Bent u gevlucht uit Oekraïne en staat u ingeschreven bij de gemeente Amstelveen? Als u niet genoeg geld heeft om van te leven, kunt u een vergoeding in leefgeld aanvragen. Afhankelijk van waar u verblijft, krijgt u leefgeld voor eten en drinken, woontoeslag en/of persoonlijke uitgaven zoals kleding.

    For English information, please visit the page 'Living allowance for Ukrainian refugees'.

    Nieuwe regels

    De regels voor het ontvangen van leefgeld zijn gewijzigd. Meer informatie vindt u op de website van de Rijksoverheid.

    Om te beoordelen of u per 1 februari 2023 nog recht heeft op leefgeld, heeft de gemeente nieuwe gegevens nodig. Bijvoorbeeld over de samenstelling van uw gezin.

    Wat is een gezin?

    Een gezin is een volwassen persoon, met zijn of haar partner en minderjarige kinderen. Zijn de kinderen meerderjarig? Dan moeten zij zelf leefgeld aanvragen. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld een tante, oma of neef. Let op: iedereen die zelf leefgeld aanvraagt, heeft een eigen bankrekening nodig.

    Waarvoor krijgt u leefgeld?

    De vergoeding in leefgeld is, afhankelijk van uw verblijfslocatie en situatie, bedoeld voor:

    • maaltijden;
    • kleding;
    • andere persoonlijke uitgaven;
    • verblijft u bij een particulier opvangadres, zoals een gastgezin? Dan krijgt u ook een woontoeslag. Daarmee kunt u bijdragen aan de kosten van het huishouden. 

    Hoogte bedrag

    Hieronder ziet u de bedragen waar u per 1 oktober 2023 volgens de indexering recht op heeft. De genoemde bedragen zijn per persoon per maand.

    Als u in een gemeentelijke opvang verblijft (hotel)

    • het bedrag voor eten hangt af van de grootte van uw gezin:
      • 1 of 2 personen: € 242,48 per volwassene of alleenstaande minderjarige, € 200,65 per minderjarige
      • 3 personen: € 193,98 per volwassene, € 160,64 per minderjarige
      • 4 personen of meer: € 169,74 per volwassene, € 140,34 per minderjarige
    • persoonlijke uitgaven: € 60,71

    Als u in een particuliere opvang verblijft (zoals een gastgezin)

    • het bedrag voor eten hangt af van de grootte van uw gezin:
      • 1 of 2 personen: € 242,48 per volwassene of alleenstaande minderjarige, € 200,65 per minderjarige
      • 3 personen: € 193,98 per volwassene, € 160,64 per minderjarige
      • 4 personen of meer: € 169,74 per volwassene, € 140,34 per minderjarige
    • persoonlijke uitgaven: € 60,71
    • woontoeslag: € 80,91

  • Mantelzorg

    In onze gemeente zorgen veel mensen voor hun naaste. Deze zorg is soms best zwaar. De gemeente Krimpenerwaard vindt het belangrijk dat we er met elkaar voor zorgen dat de situatie voor de mantelzorger draaglijk blijft. WelZijn Krimpenerwaard Voor meer informatie over mantelzorgondersteuning kunt u terecht op website van WelZijn Krimpenerwaard. Postadres: Postbus 47, 2860 AA Bergambacht E-mail: info@welzijnkrimpenerwaard.com Telefoon: 085-0662370 Mantelzorgwaardering De gemeente Krimpenerwaard waardeert de inzet van mantelzorgers enorm. Als teken daarvan ontvangen mantelzorgers in 2023 een Krimpenerwaard cadeaubon ter waarde van € 100,-. U bent mantelzorger wanneer u langdurig en onbetaald zorgt voor een chronisch zieke, gehandicapte of hulpbehoevende partner, familielid, kind of vriend(in). Degene die u verzorgt, is inwoner van de gemeente Krimpenerwaard en u zorgt in ieder geval voor een periode van 3 maanden en voor ten minste 8 uur per week voor de zorgvrager. De mantelzorgwaardering vraagt u vanaf maart 2023 aan via de website van WelZijn Krimpenerwaard. Welzijnsstichtingen Heeft u behoefte aan ondersteuning of heeft u een vraag? Neem dan contact op met één van de welzijnsstichtingen. Zij staan voor u klaar. Mantelzorgondersteuning is overigens ook beschikbaar voor ex-mantelzorgers. Het aanbod bestaat onder andere uit: Steunpunten voor informatie, advies en een luisterend oor Waardering mantelzorgers Organisatie Dag van de Mantelzorg Themabijeenkomsten Bijeenkomsten lotgenoten Workshops Huisbezoek op aanvraag Respijtzorg, vervangende mantelzorg Lichte praktische ondersteuning Hulp bij aanvragen Wetten en regels Heeft de persoon die u verzorgt professionele zorg of ondersteuning nodig? Dan krijgt u te maken met verschillende wetten. De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Zorgverzekeringswet (Zvw), de Wet langdurige zorg (Wlz) of de Jeugdwet. Heeft u een vraag over wetten en regels? Neem dan contact op met de mantelzorgconsulenten van de welzijnsstichtingen. Zij kunnen u wegwijs maken in de regelgeving. U kunt ook het loket Samenleving en Zorg benaderen via telefoonnummer 14 0182. Rol mantelzorger na overlijden Mantelzorg of vrijwillige zorg stopt op het moment dat de persoon die u verzorgde is overleden. Het verzorgen van de uitvaart dient geregeld te worden door de nabestaanden. Als u geen familie van de overledene bent, heeft u niet de taak om de uitvaart te regelen. Dit kan namelijk grote financiële gevolgen hebben. Als er geen nabestaanden zijn die de uitvaart kunnen of willen regelen, treedt de Wet op de Lijkbezorging in werking. In dat geval ligt de verantwoordelijkheid voor de uitvaart bij de gemeente. Op de pagina Wanneer regelt de gemeente een uitvaart? vindt u meer informatie over de rol van de gemeente in deze situatie. Bij twijfel of onduidelijkheid over uw rol als mantelzorger na overlijden van de persoon waar u voor zorgt, kunt u contact opnemen met de welzijnsstichting of met de gemeente via het Loket Samenleving en Zorg.

  • Vrijwilligersverzekering

    Wat is verzekerd:

    De gemeente Hellendoorn heeft gekozen voor het meest uitgebreide pakket, bij verzekeraar Centraal Beheer Achmea. Om aanspraak te maken op de verzekering moet u kunnen aantonen dat de geleden schade is ontstaan tijdens het uitoefenen van vrijwilligerswerk. De gemeente toetst of aan deze voorwaarde is voldaan, voordat de schadeclaim naar de verzekeraar wordt doorgestuurd.

     

    Wie zijn verzekerd:

    Iedere vrijwilliger die in enig organisatorisch verband, onverplicht en onbetaald werkzaamheden verricht ten behoeve van anderen en/of de samenleving, en waarbij een maatschappelijk belang wordt gediend, is verzekerd en kan aanspraak maken op de dekking. Er geldt geen leeftijdsgrens of minimum aantal uren voor het vrijwilligerswerk; ook eenmalige activiteiten, kerkelijk werk, buurtactiviteiten en mantelzorg (met uitzondering van de verkeersaansprakelijkheid) zijn verzekerd.

     

    Voor alle verzekeringen (behalve de ongevallenverzekering) geldt: Deze verzekeringen zijn alleen van kracht voor zover de schade niet is gedekt door een andere verzekering al dan niet van oudere datum. Verzekeringsgebied is Nederland. Incidentele grensoverschrijdende activiteiten voor vrijwilligers vallen binnen het verzekeringsgebied (excl. Rampenbestrijding).

     

    Vrijwilligers uit een verzekerde gemeente zijn altijd verzekerd:

    Vrijwilligers uit een verzekerde gemeente, die vrijwilligerswerk gaan doen in een andere gemeente, zijn verzekerd op de polis van de woongemeente. Heeft de werkgemeente of de vrijwilligersorganisatie waarvoor de vrijwilligersactiviteiten worden verricht een eigen vrijwilligersverzekering? Dan is de vrijwilliger via de ‘werkgemeente’ of de vrijwilligersorganisatie verzekerd. Aldus valt een vrijwilliger uit een verzekerde gemeente nooit tussen wal en schip. Vrijwilligers uit een onverzekerde gemeente, die vrijwilligerswerk gaan doen voor een organisatie uit een verzekerde gemeente, zijn verzekerd!

     

    Hoe kunt u schade claimen:

    Om schade te verhalen op de verzekering moet de vrijwilliger een schadeformulier indienen.

    De gemeente controleert de gegevens en of de geleden schade inderdaad tijdens het uitvoeren van vrijwilligerswerk is ontstaan. Is dat het geval, dan wordt de schadeclaim doorgestuurd naar verzekeraar Centraal Beheer Achmea, die de claim verder afhandelt. Bij sommige polissen is er sprake van een eigen risico. In dat geval wordt dit rechtstreeks met de verzekerde afgewikkeld.

     

    U kunt het schadeformulier downloaden. Na het invullen kunt u dit formulier uitgeprint naar de gemeente Hellendoorn sturen (t.a.v. team Maatschappelijke Domein, Postbus 200, 7440 AE Nijverdal). U kunt het ingevulde schadeformulier ook mailen naar gemeente@hellendoorn.nl

     

    De gemeente stuurt het formulier door naar Centraal Beheer Achmea. Centraal Beheer Achmea zal de schade verder afhandelen.

  • Wmo voorzieningen

    De gemeente voert de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) uit. Deze wet gaat over zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen en mee kunnen doen in de samenleving, al dan niet geholpen door vrienden, familie of bekenden en professionals. Melden Bespreek uw probleem en wensen met het Kernteam Kaag en Braassem als u hulp nodig hebt, bijvoorbeeld een rolstoel, vervoer op maat, hulp bij het huishouden of een woningaanpassing. Het Kernteam kijkt namens de gemeente met u hoezeer u een beperking heeft, wat u zelf kunt doen en of anderen u kunnen helpen. Blijkt in dit gesprek dat er geen andere mogelijkheden zijn dan het aanvragen van een voorziening, dan kunt u een melding doen: via het meldingsformulier voorzieningen Wmo via onlineregelen.kaagenbraassem.nl, u logt in met DigiD online een afspraak maken per e-mail naar info@kernteamkb.nl of bel met 088 900 45 67. Clientondersteuner U mag uw partner, een kind of een vriend laten aanschuiven. Deze persoon heeft dan de rol van cliëntondersteuner. U voert zelf zoveel mogelijk het gesprek, met hulp van de cliëntondersteuner. De cliëntondersteuner denkt met u mee, maar mag het gesprek niet voor u voeren. Weet u niemand die u kunt vragen? Dan kunt u ook vragen om een onafhankelijke cliëntondersteuner. Thuiszorg, persoonlijke verzorging en verpleging Heeft u verpleging of verzorging thuis nodig, zoals een verpleegkundige die u helpt bij uw persoonlijke verzorging of uw wond verzorgt? Dan moet u contact opnemen met uw zorgverzekeraar. Zij zorgen er vervolgens voor dat alles geregeld en vergoed wordt. U kunt hiervoor zelf contact opnemen met een thuiszorgaanbieder zoals Activite, Buurtzorg of WIJdezorg. Meer informatie Kijk op rijksoverheid.nl -wmo voor veelgestelde vragen en antwoorden over de wmo.  Verordening Sociaal domein Kaag en Braassem 2019 op overheid.nl (voorheen Verordening maatschappelijke ondersteuning) Nadere regels sociaal domein gemeente Kaag en Braassem op overheid.nl

  • Hulp bij het huishouden

    Lukt het u niet om uw huis schoon te houden? Dan kan de Wmo mogelijk helpen. Wij vinden het belangrijk dat u en alle inwoners van de gemeente Oosterhout in een schoon huis kunnen leven. 

    Bij het bieden van ondersteuning en hulp aan inwoners met een huishoudelijke hulpvraag gaan we uit van uw eigen kracht. We kijken wat de mogelijkheden zijn van inwoners om zelf problemen aan te pakken en op te lossen. We kijken hier vooral naar wat de inwoner nog wel kan. Op deze manier blijft u langer zelfredzaam en bent u minder afhankelijk van anderen.

    Heeft u bijvoorbeeld al gedacht aan boodschappen bestellen bij een supermarkt? Het aanschaffen van strijkvrije kleding? Het inschakelen van de vrijwillige klussendienst? Het gebruikmaken van een maaltijdservice? Of het aanschaffen van een grijpstok, licht gewicht- of robotstofzuiger?

    Komt u er zelf niet aan uit? Misschien kan uw directe omgeving iets betekenen? Heeft u bijvoorbeeld een familielid of buur die u kan helpen met kleine huishoudelijke taken? Met de directe omgeving bedoelen we uw eigen netwerk of de "vrij toegankelijke voorzieningen" in de buurt, wijk en stad. Juist voor inwoners met een klein netwerk en weinig tot geen sociale contacten kunnen deze voorzieningen in de buurt veel betekenen. Hieronder staan een aantal vrij toegankelijke voorzieningen weergegeven die u kunnen helpen en adviseren rondom uw zelfredzaamheid en de belemmeringen in het huishouden. 

    • Centrum voor wonen en welzijn – oosterhoutvoorelkaar.nl/centrum-voor-wonen-en-welzijn - Telefoonnummer: (0162) 471115 – Kerkstraat 19, te Oosterhout.
      • Als u behoefte heeft aan advies van vrijwilligers of professionals kunt u ook langskomen bij het centrum voor wonen. U als inwoner van de gemeente Oosterhout kunt er terecht met vragen over uw eigen welzijn en wonen. Ook als u nog fit en gezond bent maar nu al wilt inspelen op de toekomst. Het centrum is er voor iedereen en gratis.
    • Surplus Welzijnsurpluswelzijn.nl - Telefoonnummer: (0162) 748600 -
      • Surplus biedt verschillende (gratis) diensten aan. Onder andere: de klussendienst, vrijwillige thuishulp, vrijwillige palliatieve terminale zorg, mantelzorgondersteuning en maaltijdservice menu Surplus.
    • Bibliotheek Theek 5theek5.nl – Telefoonnummer: (085) 7441052
      • Heeft u moeite of weet u niet hoe u online bijvoorbeeld de boodschappen kunt bestellen? Dan kunt u terecht bij Theek5 voor uitleg over het gebruik van de computer en internet.
    • MEE Brabant Noordmeeplus.nl – Telefoonnummer: (0416) 675500
      • MEE geeft gratis informatie, advies en algemene ondersteuning aan mensen met en zonder een beperking en hun omgeving. Zij kunnen u ondersteunen bij het helder krijgen van de vragen en het zoeken naar oplossingen voor nu en in de toekomst.

    Ergotherapie

    Ook kunt u een aanmelding doen bij een ergotherapie praktijk. De ergotherapeut kijkt dan samen met u mee naar de mogelijkheden in de dagelijkse activiteiten en in het huishouden. Soms zijn er handige hulpmiddelen en/of tips die u in kunt zetten zodat u activiteiten weer (gedeeltelijk) uit te kunnen voeren. Heeft u bijvoorbeeld al eens gehoord van de’’ burrito’’ methode voor het verschonen van uw dekbed?

    Iedereen heeft recht op ergotherapie. Ergotherapie is opgenomen in het basispakket van alle zorgverzekeraars. Dit betekent dat u per kalenderjaar 10 uur ergotherapie vergoed krijgt vanuit de basisverzekering. U kunt direct een aanmelding doen bij een ergotherapie praktijk. Hier heeft u geen verwijzing van een huisarts of andere professional voor nodig. 

     

    Programma huishouden op eigen kracht

    Zelfredzaam zijn en blijven is niet altijd vanzelfsprekend. De gemeente Oosterhout biedt een programma waarin zij samen met u, de thuisondersteuner en ergotherapeut kijken naar hoe u zo lang mogelijk zelfstandig thuis kan blijven wonen. Zonder dat u (volledig) afhankelijk bent van de mensen om u heen. Voor meer informatie zie het programma huishouden op eigen kracht 

     

  • Beleidslijn BIBOB

    Wat is de wet BIBOB? In hoofdlijnen regelt de wet twee zaken. Ten eerste wordt het mogelijk om bepaalde vergunningen, subsidies en aanbestedingen te weigeren wegens - globaal gezegd - het hebben van criminele banden. Ten tweede voorziet de wet in een landelijk Bureau BIBOB dat gemeenten desgevraagd gaat adviseren over de mate van ernstig gevaar dat er sprake is van criminele banden en daartoe screeningen kan gaan uitvoeren. Toepassing van deze wet bevordert een integere besluitvorming. In dit kader heeft de gemeente een beleidslijn BIBOB gemaakt. Deze beleidslijn is vooralsnog slechts van toepassing op alcoholwetvergunningen, exploitatievergunningen en exploitatievergunningen in de seks/ prostitutiebranche. De beleidslijn is in werking getreden op 1 januari 2006. Vanaf 1 januari 2022 geldt een nieuwe uitgebreide beleidslijn BIBOB.   Hoe gaat het precies in z’n werk? Alle ondernemers die een vergunning aanvragen op het gebied van drank, horeca (ook coffeeshops), speelautomatenhallen of prostitutie krijgen te maken met de wet BIBOB. Voor de vergunningaanvraag vult u een aantal formulieren in – waaronder een BIBOB-vragenlijst. Vervolgens wordt uw aanvraag in behandeling genomen. Als u de vragen van het BIBOB-formulier niet beantwoordt, kan de vergunning worden geweigerd of ingetrokken. De gemeente toetst uw aanvraag aan het bestaande beleid. Zij maakt hiervoor gebruik van een aantal openbare bronnen. De gemeente kan tevens het RIEC (Regionaal Informatie en Expertise Centrum) inschakelen. Zij kunnen de gemeente advies verstrekken over de vergunningsaanvraag. Mocht er aanleiding zijn tot verdere toetsing, door bijvoorbeeld een onduidelijke financiering of bedrijfsorganisatie, dan kan de gemeente besluiten het landelijke bureau BIBOB in te schakelen. Hier ontvangt u schriftelijk bericht over. Er kan u gevraagd worden een aantal persoonlijke gegevens te overhandigen. U kunt tegen het besluit om een onderzoek in te stellen geen bezwaar maken. Wel kunt u besluiten uw aanvraag in te trekken.   Wat is het bureau BIBOB? Het landelijke bureau BIBOB valt onder het Ministerie van Justitie en heeft toegang tot bronnen waar de gemeente slechts zeer beperkt over mag beschikken. Dit zijn gegevens van bijvoorbeeld politie, justitie en de belastingdienst. Het BIBOB-advies kan drie uitkomsten hebben. Wanneer er geen gevaar voor misbruik bestaat, wordt de vergunning verleend. Bestaat er enige mate van gevaar, dan kan de gemeente extra eisen verbinden aan een vergunning. Het bureau kan ook vaststellen dat er een ernstig gevaar voor misbruik bestaat en brengt dan een negatief advies uit. De gemeente is niet verplicht dit advies op te volgen, maar weegt het mee in haar besluitvorming. De gemeente kan op basis van een advies een vergunning weigeren of intrekken.    Contactgegevens Gemeente Terneuzen Ter attentie van: BIBOBcoördinator Postbus 35 4530 AA Terneuzen Tel.: 14 0115 (vanuit het buitenland +31 115 455 000)