Zoekresultaat 241 - 247 van 247 resultaten

  • Aanvraag rioolaansluiting

    De gemeente is verantwoordelijk voor het onderhoud van het rioolstelsel tot aan de grens van uw perceel. Dit omvat het aanleggen, onderhouden, ontstoppen en vervangen van het rioolstelsel. Bovendien zorgt de gemeente voor de aansluiting van uw huis, bedrijf of gebouw op het hoofdriool. Vraag uw aansluiting minstens acht (8) weken van tevoren aan. Houd er rekening mee dat u leges moet betalen voor de vergunning. U moet ook de kosten betalen voor de aanleg van uw rioolaansluiting (van huis tot hoofdrioolstelsel), zoals de kosten van de aannemer en de materialen. Tijdelijk gebruik Als u tijdelijk het riool wilt gebruiken, bijvoorbeeld voor evenementen of tijdens renovaties van woonwijken, moet u hiervoor een aanvraag indienen. Wij kunnen u helpen met het aansluiten of u aanwijzingen geven hoe u dit moet doen.

  • Netcongestie

    Gevolgen van netcongestie Spanningsproblemen bij bewoners en kleinverbruikers (de vraag is groter dan het net aan kan en raakt overvol) Lange(re) wachttijden voor nieuwe grote aansluitingen op het elektriciteitsnet Problemen voor verduurzaming  Waarom moeten we het netwerk uitbreiden? Steeds meer mensen en bedrijven verduurzamen hun woning en pand. Verduurzamen kost energie en daarom moeten we het energienetwerk steeds verder uitbreiden. Dit betekent dat we tussen 2026 en 2050 ongeveer 100 nieuwe elektriciteitshuisjes moeten bouwen. Daarbij leggen we kabels aan die de energie van plek naar plek vervoeren. Dit betekent dat we binnen de bebouwde kom van de gemeente hiervoor ruimte moeten maken.  Aanpak in IJsselstein Om deze uitdagingen aan te pakken en ervoor te zorgen dat IJsselstein zoveel mogelijk klaar is voor de toekomst, werken de gemeente en Stedin samen. Deze aanpak richt zich op het voorkomen van spanningsklachten. Stap voor stap plaatsen we in verschillende buurten elektriciteitshuisjes en leggen we nieuwe elektriciteitskabels aan. Zo kunnen deze buurten voor langere tijd zonder klachten gebruikmaken van het energienetwerk. Zo ziet dat proces er ongeveer uit: De knelpuntenanalyse bepaalt welke wijken als eerst aan de beurt zijn: Stedin voert een knelpuntenanalyse uit om te bepalen welke buurten voorrang hebben bij het uitbreiden van het net Gemeente en Stedin stemmen samen af: Gezamenlijk maken we keuzes over het uiterlijk van de stations en over de plekken waar ze komen Buurt voor buurt aan de slag: IJsselstein telt op dit moment 223 distributiestations. Tussen 2026 en 2050 zullen er nog ongeveer 100 nieuwe distributiestations en één verdeelstation bij komen. Deze worden verdeeld over 30 buurten. Samenwerking is noodzakelijk De buurtaanpak is een samenwerking die veel aandacht vraagt van de gemeente IJsselstein en Stedin. Alleen door samen te werken kunnen we ervoor zorgen dat alle buurten in IJsselstein lang meegaan en dat de energietransitie een succes wordt. Vanaf 2025 gaat het proces lopen en krijgt u meer informatie.

  • Burgemeester

    Burgemeester Agnes Jongerius Agnes Jongerius is op 13 januari 2025  door commissaris van de Koning Hans Oosters beëdigd als waarnemend burgemeester van IJsselstein. Afbeelding: burgemeester Agnes Jongerius Taken Openbare orde en veiligheid Toezicht en handhaving Horeca-, exploitatie- en evenementenvergunningen Dierenwelzijn Bestuurlijke organisatie, inclusief bestuurlijke vernieuwing (o.a. bestuursorganen, algemene en juridische zaken, privacy, bijzondere wetten en verordeningen) Regionale samenwerking en externe betrekkingen Stedenband Communicatie, representatie en kabinetszaken Informatieveiligheid en archief Nevenfuncties als burgemeester, onbetaald Voorzitter driehoek Basisteam De Copen Lid Districtelijk Veiligheidscollege Lid Regionaal College Politie eenheid Midden-Nederland Lid AB Veiligheidsregio Utrecht Lid archiefcommissie Regionaal Historisch Centrum Rijnstreek en Lopikerwaard Nevenfuncties, niet als burgemeester Voorzitter Raad van Toezicht Stichting De Kindertelefoon (betaald) Voorzitter Raad van Toezicht Bibliotheek Utrecht (betaald) Lid Raad van Toezicht Goldschmeding Foundation (betaald) Spreekuur en contact Wilt u de burgemeester spreken? Dat kan laagdrempelig tijdens het maandelijkse spreekuur op de laatste dinsdag van de maand, van 15.30 tot 16.30 uur. Meer informatie over het spreekuur Wilt u een afspraak maken met de burgemeester buiten het spreekuur om? Vraag het bestuurssecretariaat naar de mogelijkheden. Huwelijksjubileum Viert u of vieren uw ouders een huwelijksjubileum van 50, 60 of 65 jaar? En wilt u een persoonlijke felicitatie van de burgemeester ontvangen? Nodig de burgemeester uit voor een bezoek bij u thuis. Bel het bestuurssecretariaat via telefoonnummer 14 030. Doe dit in ieder geval 4 weken van tevoren.

  • Identiteitskaart (ID-kaart) aanvragen

    Hoe werkt het Maak een afspraak Neem de oude identiteitskaarten en paspoorten mee naar de afspraak. Ook als ze zijn verlopen; Zorg voor een pasfoto die voldoet aan de eisen voor pasfoto’s; U betaalt voor de nieuwe kaart en krijgt een afhaalbewijs mee; Na 5 werkdagen haalt u uw identiteitskaart persoonlijk op bij het stadhuis. Dit geldt ook voor kinderen jonger dan 12 jaar; U hoeft voor het afhalen geen afspraak te maken; Kinderen moeten aanwezig zijn bij de aanvraag en het afhalen van hun ID-kaart of paspoort; Neem uw afhaalbewijs mee. Dit krijgt u na het aanvragen en betalen mee. Aanvullend tot 12 jaar Aanvullend invullen en meenemen voor kinderen onder 12 jaar: Een brief met toestemming van alle personen (meestal beide ouders) die het gezag hebben over het kind. Dit kan ter plekke, of door het toestemmingsformulier (pdf, 113 kB) in te vullen; Identiteitsbewijs van beide ouders. Of van degene met het ouderlijk gezag; Minimaal één ouder of verzorger moet aanwezig zijn bij de aanvraag. Spoedaanvraag U kunt uw identiteitskaart met spoed aanvragen. Als uw aanvraag vòòr 12.00 uur is ingediend kunt u het document de volgende dag ophalen. U betaalt hiervoor een toeslag. Kosten en geldigheid Soort Identiteitsbewijs Normale aanvraag Toeslag spoedaanvraag Geldigheid Identiteitskaart vanaf 18 jaar € 78,50 € 59,10 10 jaar Identiteitskaart t/m 17 jaar € 42,35 € 59,10 5 jaar U betaalt uw identiteitskaart direct bij de aanvraag. Identiteitskaart kwijt of gestolen Is uw oude identiteitskaart gestolen of kwijtgeraakt? Meld dit bij de gemeente. U hoeft niet naar de politie. Digitaal melden U kunt direct een nieuwe identiteitskaart aanvragen. Bij deze aanvraag tekent u een Verklaring van vermissing bij de gemeente. Ook als u een spoedaanvraag doet. Maak hiervoor online een afspraak onder ‘identiteitskaart vermissing’ Vindt u uw oude identiteitskaart terug? Lever deze dan in bij uw gemeente. Dit identiteitskaart is namelijk niet meer geldig. Verliest u uw identiteitskaart in het buitenland? Doe dan aangifte bij de politie ter plaatse. Reizen met kinderen Reist u met uw kinderen naar het buitenland en hebben zij een andere achternaam dan u? Dan heeft u een bewijs nodig dat u de vader of moeder bent, of het ouderlijk gezag heeft. Lees meer over reizen met kinderen op de website van de Rijksoverheid. Meer weten Op de website van de Rijksoverheid vindt u nog meer informatie over de identiteitskaart.

  • Inwonerinitiatieven

    Klimaatnatuurlijk IJsselstein “Simpelweg met elkaar in beweging komen.” Klimaatnatuurlijk IJsselstein is een initiatief van burgers voor burgers. Samen met de gemeente, regionale en lokale ondernemers, lokale initiatieven en vrijwilligers zetten zij zich in voor een versnelling van de beweging naar een duurzame samenleving. Thema's waar zij zich op richten zijn onder andere groen, werk, mobiliteit en recycling. Meer informatie. Energiecoöperatie Lek en IJsselstroom Deze coöperatie heeft als doel duurzame energieprojecten te realiseren en zo bij te dragen aan een duurzamere energievoorziening. Ze willen inwoners betrekken en mede-eigenaar maken van deze projecten. Iedereen kan hieraan deelnemen en de inkomsten komen ten goede aan de samenleving. Meer informatie. Achterveld Actief In de wijk Achterveld zijn inwoners actief bezig met het verduurzamen van woningen. Ze gebruiken bijvoorbeeld warmtecamera's en helpen bij kleine energiebesparende maatregelen. Neem contact op via achterveldactief@gmail.com of bezoek hun website. Start uw eigen initiatief U kunt zich aansluiten bij een bestaand initiatief, maar u kunt ook samen met andere inwoners een nieuw initiatief starten. Soms kan de gemeente u hierbij helpen. Als u wilt weten wat de gemeente voor u kan betekenen, kunt u contact opnemen via info@ijsselstein.nl.

  • Zakenpaspoort

    Hoe werkt het Maak een afspraak Neem de oude identiteitskaarten en paspoorten mee naar de afspraak. Ook als ze zijn verlopen; Zorg voor een pasfoto die voldoet aan de eisen voor pasfoto’s; U betaalt voor het nieuwe document en krijgt een afhaalbewijs mee; Na 5 werkdagen haalt u uw zakenpaspoort op bij het stadhuis; U hoeft voor het afhalen geen afspraak te maken; Kinderen moeten aanwezig zijn bij de aanvraag en het afhalen van hun ID-kaart of paspoort; Neem uw afhaalbewijs mee. Dit krijgt u na het aanvragen en betalen mee. Aanvullend tot 18 jaar Ben je minderjarig (jonger dan 18 jaar)? Dan heb je schriftelijke toestemming nodig van je ouders of voogd. Vul het in, en laat het door je ouders/voogd ondertekenen. Om te bewijzen dat de handtekeningen op dat formulier echt zijn, willen wij de paspoorten of rijbewijzen van je ouders of voogd zien als je naar het stadhuis komt. Neem dus ook het volgende mee naar je afspraak: Schriftelijke toestemming van allebei de ouders. Of van degene die het gezag over het kind heeft. Dit regel je op het stadhuis of via het toestemmingsformulier (pdf, 179 kB); (Kopie van) het identiteitsbewijs van allebei de ouders. Of van iemand anders die het gezag over het kind heeft; Minimaal één ouder of verzorger moet aanwezig zijn bij de aanvraag. Wat je nog meer moet meenemen, staat in het lijstje hierboven en in het bericht dat je krijgt als je een afspraak hebt ingepland. Spoedaanvraag Heeft u uw paspoort snel nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Als u het paspoort vóór 12.00 uur aanvraagt, dan kunt u het de volgende werkdag ophalen. U betaalt hiervoor een toeslag. Kosten en geldigheid Soort paspoort Normale aanvraag Geldigheid Toeslag spoedaanvraag Zakenpaspoort vanaf 18 jaar € 86,85 10 jaar € 59,10 Zakenpaspoort t/m 17 jaar € 65,40 5 jaar € 59,10 U betaalt bij de aanvraag aan de balie. Hoe lang duurt het Na 5 werkdagen haalt u uw paspoort op bij het stadhuis. Dit geldt ook voor kinderen jonger dan 18 jaar. U hoeft voor het afhalen geen afspraak te maken. Paspoort kwijt of gestolen Is uw oude paspoort gestolen of kwijtgeraakt? Meld dit bij de gemeente. U hoeft niet naar de politie. Digitaal melden U kunt direct een nieuw paspoort aanvragen. Bij deze aanvraag tekent u een Verklaring van vermissing bij de gemeente. Ook als u een spoedaanvraag doet. Maak hiervoor online een afspraak onder ‘paspoort vermissing’ Vindt u uw oude paspoort terug? Lever dit dan in bij uw gemeente. Dit paspoort is namelijk niet meer geldig; Verliest u uw paspoort in het buitenland? Doe dan aangifte bij de politie ter plaatse.

  • Over IJsselstein

    Geschiedenis De bloeiperiode van IJsselstein lag in de late middeleeuwen. IJsselstein werd de hoofdplaats van de Baronie van IJsselstein. Diverse keren werd IJsselstein door Utrechtse soldaten belaagd, maar uiteindelijk kwam de vrede met Utrecht tot stand. Qua woningbouw wist de stad met haar uitbreidingen tot 1920 binnen de grachten te blijven. Meer informatie over de geschiedenis is te vinden in het streekarchief in Woerden. Apenluiers Inwoners van IJsselstein worden al eeuwenlang aangeduid als 'Apenluiers'. De naam komt terug in diverse streek- of stadsspecialiteiten. Hoe de inwoners aan die naam komen en hoe je de naam precies schrijft, dat zet Bert van Zandwijk mooi op een rij. Gemeentewapen Het gemeentewapen van IJsselstein werd op 11 september 1816 bevestigd door de Hoge Raad van Adel. Het is afgeleid van het wapen van het geslacht Van Amstel. Meer informatie hierover is te vinden in het streekarchief in Woerden. Gemeentevlag De vlag bestaat uit 2 gelijke horizontale banen in de kleuren geel (boven) en zwart (onder). De vlag was al in gebruik in de Baronie IJsselstein. De kleuren komen ook terug in het gemeentewapen. Ambtsketen burgemeester Een ambtsketen is een ketting, die dient als officieel herkenningsteken voor burgemeesters. In een Koninklijk Besluit uit 1852 staan de regels waar de ambtsketen aan moet voldoen en wanneer de burgemeester die moet dragen. Dat is bij het voorzitten van de raad, openbaar optreden bij brand of openbare ordeverstoringen of bij 'plegtige' gelegenheden, zoals het uitreiken van Koninklijke onderscheidingen. De huidige ambtsketen is in 1972 aan de gemeente geschonken door de bevolking. Dat was een initiatief van de Oranjevereniging in het kader van een Koninklijk bezoek aan de gemeente. De keten is gemaakt door de Utrechtse edelsmid Jan Noyons (1918-1982) en bevat met IJsselstein samenhangende afbeeldingen: ridderzegel, poorterszegel, Koninklijke wapens, de kasteeltoren en de Gerbrandytoren. Partnergemeente Herentals (B) In het kader van het 'streven naar bevordering van de Europese eenheid' besloot de raad op 30 augustus 1979 de al wat langer bestaande vriendschapsbanden met de Belgische gemeente Herentals te bekrachtigen. Het tot stand brengen van internationale contacten tussen gemeenten (genoemd als: jumelage, stedenband, partnergemeente) werd destijds gestimuleerd vanuit de Raad van Europese Gemeenten. Sinds die tijd zijn er diverse uitwisselingsbezoeken geweest tussen de inwoners en bestuurders van beide gemeenten.