Verfijn zoekopdracht
Geselecteerde filters (3)
Zoekresultaat 21 - 30 van 50 resultaten
- Geboorteaangifte
Als uw kind geboren is in de gemeente Sittard-Geleen, geeft u de geboorte binnen 3 werkdagen aan in de Stadswinkel. Maak hiervoor een afspraak, bel 14046. Wat u moet weten U doet aangifte in de gemeente waar uw kind geboren is. U hoeft uw kind niet mee te nemen. Kan de vader of moeder de geboorte niet zelf aangeven? Dan moet iemand het doen die aanwezig was bij de geboorte. Dit kan een familielid zijn, de verloskundige, arts of kraamhulp. U kunt alleen tot en met de geboorteaangifte gratis een naamskeuze doen. Doet u de naamskeuze tijdens de geboorteaangifte? Dan moet de moeder altijd persoonlijk aanwezig zijn, samen met de vader (erkenner). Wilt u uw kind(eren) ná de geboorteaangifte alsnog een gecombineerde achternaam geven? Dan kost dit geld. Maakt u zelf geen keuze voor de achternaam van het kind? En bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap? Dan krijgt het kind automatisch de achternaam van de vader. Bent u niet getrouwd en geen geregistreerde partners? En is het kind niet erkend? Dan krijgt het kind automatisch de achternaam van de moeder. Lees meer over een gecombineerde achternaam Wanneer geboorteaangifte U doet altijd binnen 3 dagen aangifte van geboorte. Wanneer moet u geboorteaangifte doen? Het kind is geboren op Doe aangifte uiterlijk op Maandag Donderdag Dinsdag Vrijdag Woensdag Maandag Donderdag Maandag Vrijdag Dinsdag Zaterdag Dinsdag Zondag Woensdag Is de derde dag een weekenddag of een feestdag? Dan kunt u uiterlijk op de eerste werkdag na het weekend of de feestdag aangifte doen. Meenemen geldig legitimatiebewijs geboortebewijs (de verloskundige of arts die bij de geboorte aanwezig was geeft dit af) trouwboekje of partnerschapsboekje. Als u dit heeft, dan kunt u uw kind daarin laten bijschrijven. Het is niet verplicht. een erkenningsakte als het kind al voor de geboorte is erkend akte van naamskeuze als bij erkenning voor de geboorte is vastgelegd welke achternaam uw kind krijgt Kosten Prijs Aangifte geboorte Gratis Afschrift geboorteakte (uittreksel Burgerlijke Stand) € 16,60 Meer informatie Gecombineerde achternaam Wanneer ontvang ik het BSN van mijn kind na de geboorteaangifte? Hoe kan ik een kind erkennen? Hoe kan ik een geboorteakte aanvragen? Wat moet ik doen om mijn levenloos geboren kind te registreren?
- Bron: Sittard-Geleen (Gemeente)
- 2024-11-15
- Archief van de gemeente
Het Archief De Domijnen heeft een eigen website met veel informatie over de historie van Sittard-Geleen en de regio. >> Bezoek de website van het Archief De Domijnen
- Bron: Sittard-Geleen (Gemeente)
- 2016-12-08
- Burgerservicenummer (BSN)
Het Burgerservicenummer (BSN) is uw eigen, unieke persoonsnummer dat u krijgt van de overheid. Dit nummer is bedoeld om uw gegevens te vinden als u contact heeft met de overheid. Zo hoeft u niet telkens al uw gegevens opnieuw te noemen. Het BSN helpt ook om fraude tegen te gaan en om uw privacy te beschermen. Waar staat het BSN? U vindt uw BSN op verschillende documenten, zoals: uw paspoort (eerste pagina) uw ID-kaart (achterkant) uw rijbewijs (achterkant) uw zorgpas brieven van de Belastingdienst, bijvoorbeeld uw aangiftebrief of aanslag uw salarisstrook U vindt uw BSN ook op de website mijnoverheid.nl. Hiervoor moet u inloggen met uw DigiD. U kunt uw BSN persoonlijk opvragen aan de balie bij de gemeente. Dit is gratis. Heeft u een uittreksel nodig? Dat kost geld. Geldigheid BSN Een BSN blijft altijd geldig, ook als u in het buitenland gaat wonen. Het nummer is uniek en wordt ook na overlijden niet opnieuw gebruikt. Hoe krijgt u een BSN? In het uitklapmenu leest u hoe u per situatie aan een BSN komt. Geboorte van uw kind Als u de geboorte van uw kind aangeeft bij de gemeente, krijgt uw kind automatisch binnen 4 weken een BSN. Verhuizing naar Nederland Als u vanuit het buitenland naar Nederland verhuist en zich voor de eerste keer inschrijft in de Basisregistratie Personen (BRP), ontvangt u uw BSN binnen een paar weken op uw thuisadres. Verblijf korter dan 4 maanden Blijft u korter dan 4 maanden in Nederland om te werken of te studeren? Dan kunt u zich inschrijven als niet-ingezetene in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). Na inschrijving ontvangt u een BSN. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid. Let op: blijft u langer dan 4 maanden in Nederland? Dan spreken we van een verhuizing. Kijk dan bij ‘Verhuizing naar Nederland’. Toeslagpartner in het buitenland Woont uw toeslagpartner in het buitenland en heeft deze geen BSN? U kunt een BSN aanvragen door het formulier "Verzoek burgerservicenummer voor toeslagpartner (buitenland)" in te vullen via de website van de Belastingdienst. AOW-uitkering vanuit het buitenland Wilt u vanuit het buitenland een AOW-uitkering aanvragen? En heeft u nog geen BSN? De Sociale Verzekeringsbank (SVB) regelt de inschrijving en het BSN voor u. Lees hierover meer op hun website of neem meteen contact op met de SVB.
- Bron: Sittard-Geleen (Gemeente)
- 2024-11-14
- Woo-verzoek
Bent u op zoek naar informatie over de publieke taken van de gemeente Sittard-Geleen en kunt u deze informatie (nog) niet vinden? Dan kunt u een informatieverzoek op basis van de Wet open overheid (Woo) indienen. Oftewel een WOO-verzoek. Op deze pagina vindt u informatie over het indienen van zo’n verzoek.
- Bron: Sittard-Geleen (Gemeente)
- 2024-01-09
- Uittreksel BRP
Een BRP uittreksel is een uittreksel van de Basisregistratie Personen. Dit document bevat persoonsgegevens zoals uw naam, adres, woonplaats en BSN. Dit kunt u nodig hebben voor bijvoorbeeld het huren van woonruimte, of het kopen van een auto. U kunt dit uittreksel alleen aanvragen bij de gemeente waar u staat ingeschreven. U ontvangt het uittreksel binnen 5 werkdagen per post. Online aanvragen Kosten Een BRP uittreksel kost € 17,65. Als uw pensioenverstrekker een BRP uittreksel vraagt, is het uittreksel gratis. Let op: u ontvangt het uittreksel alleen als u in de gemeente Sittard-Geleen woont. Is dat niet het geval en vraagt u toch een uittreksel aan? Dan betalen wij de door u betaalde kosten niet terug. Wat u moet weten U mag het uittreksel aanvragen voor uzelf, maar ook een geregistreerd partner, echtgeno(o)t(e) of minderjarige kinderen die jonger zijn dan 16 jaar. Wilt u het uittreksel voor iemand anders dan hierboven genoemd aanvragen, dan kan dit alleen op afspraak in de stadwinkel. Neem hiervoor een ingevuld machtigingsformulier(pdf, 39kB) mee. Heeft u het uittreksel nodig voor een instantie in het buitenland? U kunt aangeven in welke taal u het uittreksel nodig heeft. Heeft u een bewijs nodig van bijvoorbeeld uw geboorte, huwelijk of echtscheiding? Vraag dan een uittreksel Burgerlijke Stand aan. Reist u met kinderen naar het buitenland? Het kan voorkomen dat u moet aantonen dat u de ouder of gezaghebbende bent. Kijk voor de meest actuele informatie op de website van de Rijksoverheid. Geldigheid Een BRP uittreksel heeft geen wettelijke geldigheidstermijn. De instantie die het uittreksel aanneemt beoordeelt of het uittreksel recent genoeg is of niet.
- Bron: Sittard-Geleen (Gemeente)
- 2024-11-13
- Aangifte overlijden
Meestal doet de begrafenisondernemer aangifte van overlijden, maar nabestaanden kunnen dit ook doen. Aangifte overlijden door begrafenisondernemer Als begrafenisondernemer kunt u online aangifte van overlijden doen. Dit doet u binnen 6 dagen na het overlijden in de gemeente waar het overlijden plaatsvond. Het verlof voor begraven of cremeren wordt door de gemeente opgestuurd. Online doorgeven Aangifte overlijden door nabestaanden Nabestaanden kunnen alleen in de Stadswinkel aangifte van overlijden doen. Maak hiervoor telefonisch een afspraak, bel 14046. Kosten Aangifte overlijden Gratis Afschrift overlijdensakte (uittreksel Burgerlijke Stand) € 16,60 Begraafplaatsen Waar zijn de begraafplaatsen in Sittard-Geleen?
- Bron: Sittard-Geleen (Gemeente)
- 2024-11-15
- Camperstandplaats De Nieuwe Hateboer, Sittard
Camperstandplaats De Nieuwe Hateboer is rustig gelegen naast het gelijknamige zwembad aan de Sportcentrumlaan te Sittard. Het gebruik van de standplaats is gratis, maar u moet zich wel aanmelden. Er zijn 10 parkeerplekken aanwezig. Reserveren is niet mogelijk, gebruik is op basis van beschikbaarheid. Let op: In verband met een festival is de camperstandplaats De Nieuwe Hateboer vanaf woensdag 15 mei 2024 tot en met woensdag 29 mei 2024 niet beschikbaar. U kunt voor die periode geen overnachting registreren. Registreren overnachting Faciliteiten Vuilwaterafvoer Watertap Prullenbakken GPS-Coördinaten N 51 0.586, E 5 52.877 Voorwaarden Overnachten mag uitsluitend in kampeerwagen, camper of kampeerauto op de daartoe aangewezen vakken Het uitstallen van voorwerpen (bijvoorbeeld barbeque's, tenten) en kamperen buiten het voertuig is niet toegestaan U mag maximaal 48 uur aaneengesloten per week blijven staan Registeren is verplicht (reserveren is niet mogelijk; u registreert op moment van aankomst) Zie ook Website Campercontact Algemene Plaatselijke Verordening Sittard-Geleen
- Bron: Sittard-Geleen (Gemeente)
- 2024-04-29
- Bibliotheek
Voor informatie over de openbare bibliotheek verwijzen wij u naar de website van Bibliotheek De Domiijnen.
- Bron: Sittard-Geleen (Gemeente)
- 2017-11-28
- Rijbewijs verlengen
U kunt uw rijbewijs online verlengen via de website van de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer). Na 2 werkdagen kunt u het rijbewijs zelf komen ophalen op afspraak. Verleng online via RDW Komt u er niet uit? Maak dan een afspraak in de Stadswinkel (Geleen). Heeft u nog geen rijbewijs? En wilt u deze voor het eerst aanvragen? Volg dan deze stappen. Stap voor stap Verleng uw rijbewijs Dat gaat het snelst digitaal! Ga hiervoor naar de website van RDW. Liever persoonlijk? Maak dan een afspraak in de Stadswinkel (Geleen). Haal uw nieuwe rijbewijs op Heeft u uw rijbewijs online verlengd via RDW? Dan kunt u het rijbewijs al na 2 werkdagen persoonlijk ophalen in de Stadswinkel. Maak hiervoor een afspraak. Heeft u uw rijbewijs verlengd in de Stadswinkel? Dan kunt uw rijbewijs na 5 werkdagen zelf ophalen. Hiervoor maken wij tijdens de aanvraag een afspraak met u. Meenemen Neem de volgende dingen altijd mee als u uw rijbewijs ophaalt: Uw vorige rijbewijs Uw pinpas of contant geld Uw geldig legitimatiebewijs (paspoort of ID-kaart) Neem ook een pasfoto mee als u in de Stadswinkel verlengt. Deze pasfoto mag maximaal 6 maanden oud zijn en moet voldoen aan de eisen. Neemt u geen pasfoto mee óf een pasfoto ouder dan zes maanden? Dan kan de aanvraag niet doorgaan. U moet dan een nieuwe afspraak maken. Kosten Overzicht kosten rijbewijs Soort rijbewijs Prijs Rijbewijs € 51,10 Rijbewijs, met spoedaanvraag (€ 39,65 extra) € 90,75 Rijbewijs, omwisselen buitenlands rijbewijs € 51,10 Rijbewijs niet ingezetene aanvragen/vernieuwen/omwisselen € 76,65 Gezondheidsverklaring via het CBR € 44,50 Gezondheidsverklaring via Stadswinkel € 54,90 Meer informatie Geldigheid U mag niet rijden als uw rijbewijs is verlopen. Uw rijbewijs is geldig tot de datum die op uw rijbewijs staat. Vanaf die datum moet u een nieuw rijbewijs aanvragen. In een aantal gevallen moet u al eerder een nieuw rijbewijs aanvragen. Bijvoorbeeld als u slaagt voor een andere rijbewijscategorie. Of als uw rijbewijs niet meer leesbaar is. Soort rijbewijs Geldig Rijbewijs tot en met 65 jaar 10 jaar Rijbewijs 66 jaar en ouder Maximaal 10 jaar (tot 75 jaar) Rijbewijs vanaf 75 jaar 5 jaar Rijbewijs C, D, E 5 jaar Rijbewijs voor volwassenen met beperking Maximaal 10 jaar Meer info over online verlengen U kunt uw rijbewijs digitaal verlengen via de website van de RDW. U hoeft dan dus niet meer naar de Stadswinkel te komen voor de aanvraag van uw verlenging. Tip: Bekijk deze instructievideo van de RDW om te zien hoe digitaal verlengen werkt. Goede pasfoto Om uw rijbewijs online te verlengen, heeft u een pasfoto nodig die is gemaakt bij een door de RDW erkende fotograaf of fotocabine. Een overzicht van alle erkende fotografen en fotocabines vindt u op de locatiewijzer van de RDW. Hoe werkt het? Als u de foto heeft gemaakt, verstuurt de fotograaf of fotocabine de foto digitaal naar de RDW. Daarna kunt u de aanvraag met de DigiD-app makkelijk en snel doen via www.rdw.nl/rijbewijsverlengen. Let op! U kunt uw aanvraag alleen digitaal doen als u uw rijbewijs wilt verlengen. Of als u een nieuwe categorie aan uw rijbewijs wilt toevoegen. Vraagt u voor het eerst een rijbewijs aan? Dan moet u wel nog naar de Stadswinkel toe. Volg dan deze stappen Snel nodig Heeft u het rijbewijs snel nodig? Dan kunt u een spoedaanvraag doen. Maak hiervoor een afspraak. Kies bij afspraaktype voor ‘Rijbewijs, spoedaanvraag’. U kunt uw rijbewijs dan binnen 1 à 2 werkdagen ophalen op afspraak. Let op: voor een spoedaanvraag betaalt u extra. Gezondheidsverklaring Soms moet u eerst medisch gekeurd worden voordat u een rijbewijs kunt aanvragen. Een medische keuring is nodig in de volgende situaties: • vanwege uw medische situatie • u bent 75 jaar of ouder • u wilt uw C of D-rijbewijs (groot bewijs) halen of verlengen • bij praktijkexamen A, B, BE, T. Deze regel geldt niet voor brommerrijbewijzen. • bij twijfel of u kunt rijden • na een vordering Gezondheidsverklaring aanvragen bij het CBR Jonger dan 18 jaar Jongeren kunnen met 17 jaar hun rijbewijs (categorie B) halen. Tot hun 18e jaar mogen zij alleen autorijden onder begeleiding van een coach. Kijk voor meer informatie op 2todrive.nl Kwijt of gestolen Is uw rijbewijs kwijt of gestolen? Meld dit meteen op één van de volgende manieren: Meld het online via de website van de RDW. Vraag daarna een nieuw rijbewijs aan in de Stadswinkel. Maak hiervoor een afspraak. Meld het persoonlijk bij de balie van de Stadswinkel. Maak hiervoor een afspraak. U vraagt dan meteen een nieuw rijbewijs aan. Omwisselen buitenlands rijbewijs U kunt een geldig buitenlands rijbewijs omwisselen als u in Nederland woont. Alle informatie hierover staat op de website van de RDW. Maak hiervoor een afspraak. Inloggen bij DigiD met uw rijbewijs U kunt met uw rijbewijs online inloggen via de DigiD app. Activeer hiervoor wel eerst de inlogfunctie van uw rijbewijs. Op de website van DigiD leest u hoe u dit doet.
- Bron: Sittard-Geleen (Gemeente)
- 2024-12-02
- Naamgebruik
Als u getrouwd (geweest) bent of u heeft een geregistreerd partnerschap (gehad) kunt u de geslachtsnaam (achternaam) van uw partner gebruiken. Hierbij gaat het om de naam waarmee u wilt dat overheidsinstellingen u aanschrijven. Op officiële documenten als paspoort of rijbewijs staat altijd uw eigen achternaam, ook al hebt u een ander naamgebruik gekozen. U kunt op elk moment uw naamgebruik veranderen als u de Nederlandse nationaliteit bezit. Het wijzigen van uw naamgebruik is gratis. Naamgebruik online wijzigen Keuzes U kunt kiezen de volgende namen te gebruiken: alleen uw eigen naam alleen de naam van uw partner uw eigen naam gevolgd door de naam van uw partner de naam van uw partner gevolgd door uw eigen naam
- Bron: Sittard-Geleen (Gemeente)
- 2024-11-14