Zoekresultaat 21 - 30 van 40 resultaten
- Boom kappen
Het omhakken of rooien van bomen is niet zomaar toegestaan. U heeft hiervoor mogelijk een vergunning nodig. Voor stevig snoeien geldt dit ook. Controleer in het Omgevingsloket of u een vergunning nodig heeft. U kunt hiervoor de volgende link gebruiken: Omgevingsloket Wat zijn de kosten? De kosten voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een omgevingsvergunning zijn € 100,00. Een vergunning aanvragen Dit kan in het Omgevingsloket. U kunt hiervoor de volgende link gebruiken: Omgevingsloket. Wat doen wij met uw aanvraag? Wij bekijken of u alle gegevens heeft ingevuld en aangeleverd. Als er gegevens missen, vragen wij u om uw aanvraag aan te vullen met de ontbrekende gegevens. Doet u dit niet, dan is uw aanvraag niet-ontvankelijk en nemen wij uw aanvraag niet in behandeling. Wij toetsen uw volledige aanvraag aan de Algemene plaatselijke verordening. Wij nemen binnen 8 weken een beslissing. Deze termijn kunnen wij eenmalig verlengen met maximaal 6 weken. U ontvangt een beslissing op uw aanvraag. Bent u het niet eens met onze beslissing? Laat het ons weten. Bel of mail ons. Wij kunnen ons besluit dan toelichten. Ook kunt u officieel bezwaar maken. Dit heet een bezwaarschrift indienen. Doe dit binnen 6 weken na de verzenddatum van ons besluit. Als u een boom wilt kappen, kunnen anderen hier bezwaar tegen maken. Binnen 4 weken na het verlenen van de vergunning, kunnen zij bezwaar maken en een voorlopige voorziening aanvragen. Als er een voorlopige voorziening is aangevraagd, mag u niet beginnen met het kappen van de boom. Voor meer informatie: www.heerde.nl/bezwaar.
- Bron: Heerde (Gemeente)
- 2024-03-14
- Omgevingsvergunning
Wilt u bouwen, verbouwen of op een andere manier iets aan uw omgeving veranderen? Dan kan het zijn dat u daarvoor een vergunning nodig heeft. Controleer of u een vergunning nodig heeft U heeft niet overal een vergunning voor nodig. Controleer in het Omgevingsloket of u een vergunning nodig hebt voor uw activiteit. Is dit niet het geval, dan hoeft u geen contact op te nemen met de gemeente en kunt u aan de slag. Ik wil controleren of ik een vergunning nodig heb. Als hieruit blijkt dat u een vergunning nodig heeft, dan is het in ieder geval belangrijk om ook uw omgeving te betrekken bij de ontwikkeling van uw plannen. Als het gaat om de vergunningaanvraag heeft u de volgende mogelijkheden. U kunt een conceptverzoek indienen voor uw plan U heeft een plan uitgewerkt. Dan is het voor u de vergunningaanvraag doet, handig om te weten of het plan haalbaar is. Of uw plan binnen het omgevingsplan van de gemeente past. Of het bijvoorbeeld voldoet aan de regels die gelden voor welstand, de natuur of het milieu. En of andere overheden eraan mee kunnen werken. Dien daarom een conceptverzoek in. Wij geven u dan een voorlopig oordeel over de wenselijkheid van uw plan. En laten we weten of u nog extra onderzoek moet doen. Zo krijgt u de nodige zekerheid over de haalbaarheid van uw plan, al voordat u het plan volledig uitgewerkt heeft. Let op: u kunt uw plan pas uitvoeren als u de definitieve vergunning heeft. Een conceptverzoek indienen gaat zo Klik hieronder op 'Ik wil een conceptverzoek indienen' Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord Start de aanvraag Lever zoveel mogelijk informatie aan Kies er bij stap 7 voor om uw aanvraag in te dienen als conceptverzoek Als u uw conceptverzoek heeft ingediend, nemen wij contact met u op over uw plan. Ik wil een conceptverzoek indienen U kunt direct een vergunning aanvragen Weet u zeker dat uw plan zo goed uitgewerkt is, dat u direct een vergunning aan kunt vragen? Start dan de aanvraag in het Omgevingsloket. Twijfelt u toch ergens over? Dien dan eerst een conceptverzoek in. Zo kunt u – als uw plan haalbaar lijkt – uiteindelijk snel en nog beter voorbereid de aanvraag doen. Ik wil een vergunning aanvragen U heeft een idee dat u wilt verkennen Heeft u een idee dat nog niet vastomlijnd is. Of nog niet uitgewerkt? Een idee waarvan u denkt dat het de moeite van het verkennen waard is? Of heeft u een plan dat u eerst aan ons voor wil leggen? Laat het ons weten. We denken graag samen met u na over de haalbaarheid van uw idee. En over wat handige vervolgstappen zijn. Deel uw idee met ons door onderstaand formulier in te vullen. Dan nemen wij contact met u op. Ik wil mijn idee verkennen U wilt graag hulp bij uw volgende stap Heeft u een idee waarvan u niet weet of het al concreet genoeg is om als conceptverzoek in te dienen? Is het nog een vaag idee, twijfelt u of uw plan of idee binnen het omgevingsplan past of wilt u weten of u alle benodigde onderzoeken we gedaan hebt? Neem dan contact met ons op. Dat kan op de volgende manieren: Bel naar 0578 - 69 94 94 Stuur een e-mail naar gemeente@heerde.nl Dan helpen wij u bij uw keuze en bespreken we samen wat voor u de beste vervolgstap is. Wat zijn de kosten? Voor het behandelen van een conceptverzoek of het verkennen van een idee berekenen wij kosten. Als u hierna een vergunning aanvraagt, worden deze kosten verrekend. Ook voor de behandeling van een omgevingsvergunning berekenen wij kosten. Deze zijn afhankelijk van de activiteiten waarvoor u een vergunning aanvraagt. In de tarieventabel bij de legesverordening 2024 vindt u deze kosten. Handige links Omgevingsvergunning overdragen Omgevingsplan Wat is de Omgevingswet?
- Bron: Heerde (Gemeente)
- 2024-07-15
- Kinderopvang starten of wijziging doorgeven
U moet een aanvraag doen als u één van de volgende ondernemingen start: Kinderdagverblijf of buitenschoolse opvang. Gastouderbureau. Gastouderopvang. Wijzigt er iets in uw gegevens? Dan moet u dit aan ons doorgeven. Wat zijn de voorwaarden? De opvang van kinderen moet aan verschillende kwaliteitseisen voldoen. De GGD beoordeelt of u aan deze eisen voldoet. Heeft u gastouders die voor u werken? De gastouders moeten ook in het Landelijk Register Kinderopvang geregistreerd staan. Hiervoor moet het gastouderbureau zorgen. Heeft u een kinderdagverblijf en wilt u ook voorschoolse educatie aanbieden? Geef dit aan bij de aanvraag. Aan voorschoolse educatie worden namelijk strengere kwaliteitseisen gesteld. Een vestiging moet passen in het geldende bestemmingsplan. Daarnaast is een vergunning nodig voor het brandveilig gebruik van het gebouw. Wat zijn de kosten? Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het in exploitatie nemen van een kindercentrum (dagopvang en/of buitenschoolse opvang) of gastouderbureau als bedoeld in artikel 1.45, eerste lid, van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen: € 243,10. het in exploitatie nemen van een peuterspeelzaal als bedoeld in artikel 2.2 van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen: € 243,10. het bieden van gastouderopvang als bedoeld in artikel 1.45, tweede lid, van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen: € 162,10. Wat moet u doen of regelen? Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) aanvragen. Met een VOG laat u zien dat uw gedrag in het verleden geen bezwaar is voor het werken met kinderen. Uw kinderopvang aanmelden bij de Geschillencommissie Kinderopvang. Een aanvraag kinderopvang doen bij ons. Een klachtenregeling hebben. Hierin staat hoe iemand een klacht bij uw kinderopvangorganisatie kan indienen. Eventuele wijzigingen aan ons doorgeven. Op de website www.rijksoverheid.nl vindt u de aanvraag- en wijzigingsformulieren. Bekijk voor meer informatie het stappenplan kindercentrum starten of het stappenplan gastouderbureau starten op de website van het Ondernemersplein. Welke organisaties zijn geregistreerd in onze gemeente? Dat kunt u bekijken via het Landelijk Register Kinderopvang . Meer informatie Beleidsregels gemeentelijke taken Wet kinderopvang gemeente Heerde
- Bron: Heerde (Gemeente)
- 2024-01-02
- Planschade
Als u schade hebt geleden door maatregelen op het gebied van ruimtelijke ordening, kunt u in aanmerking komen voor een vergoeding van de planschade. Het kan zijn dat uw woning in waarde is gedaald of uw woongenot is verminderd doordat de gemeente een bestemmingsplan heeft veranderd. U kunt dan in aanmerking komen tot een tegemoetkoming in planschade. Is de schade ontstaan voor 1 januari 2024? Dan is er nog sprake van planschade en geldt de oude procedure voor planschade. Is de schade veroorzaakt na 1 januari 2024, dan valt deze onder nadeelcompensatie en geldt de nieuwe procedure. In afdeling 6.1 van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) en afdeling 6.1 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) staat uitgebreid omschreven wanneer u wel en niet om een tegemoetkoming in planschade kunt verzoeken. De gemeente heeft hiervoor ook een Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade gemeente Heerde 2008 vastgesteld. In deze procedureverordening staat beschreven hoe de procedure eruit ziet als u een verzoek om tegemoetkoming in schade wilt doen.
- Bron: Heerde (Gemeente)
- 2023-12-19
- Rioolaansluiting aanvragen
De gemeente zorgt voor het hoofdrioolstelsel. De gemeente gaat over de aanleg, het onderhoud, de ontstopping en de vervanging ervan. Daarnaast zorgt de gemeente ook voor de aansluiting van uw woning, bedrijf of gebouw op het riool. De gemeente verzorgt uw aansluiting tot aan uw eigen terrein. Vanaf daar moet u er zelf voor zorgen. Als uw woning deel uitmaakt van een nieuwbouwplan hoeft u vaak geen rioolaansluiting aan te vragen. De projectontwikkelaar regelt dit dan voor u. Bent u nog niet aangesloten op het rioolstelsel? U kunt uw aansluiting onderstaand online aanvragen. De aansluiting heeft standaard een doorsnede van Ø 12,5 cm. Als u een grotere doorsnede nodig heeft, moet u dit bij de aanvraag duidelijk vermelden. Rioolaansluiting aanvragen Log in met eHerkenning of DigiD. Wilt u uw aanvraag liever schriftelijk indienen? Dan kunt via onderstaande formulieren uw aansluiting aanvragen. Stuur het volledig ingevulde en ondertekende formulier naar ons op. Rioolaansluiting huishoudelijk afvalwater aanvragen (pdf, 55Kb) Rioolaansluiting bedrijfsafvalwater aanvragen (pdf, 154Kb) Behandeling van uw verzoek De behandeling van uw verzoek duurt ongeveer 2 weken. Na een positief besluit nemen we contact met u op voor de uitvoering van uw aansluiting. De uitvoering duurt ongeveer 6 weken. Wat kost het? Het bedrag dat u moet betalen is afhankelijk van de doorsnede van de afvoerleiding: 12,5 cm: € 739,00 meer dan 12,5 cm, maar niet meer dan 16 cm: € 897,40 meer dan 16 cm, maar niet meer dan 20 cm: € 1.631,15 meer dan 20 cm, maar niet meer dan 25 cm: € 3.890,45 meer dan 25 cm: € 4.228,25 Nadat u bent aangesloten op de gemeentelijke riolering ontvangt u jaarlijks een aanslag rioolheffing. Vragen? Heeft u nog vragen? Neem dan contact met ons op.
- Bron: Heerde (Gemeente)
- 2023-12-06
- Toeristenbelasting
Ondernemers die een plek hebben waar personen kunnen overnachten moeten toeristenbelasting betalen. Ondernemers berekenen dit bedrag door aan hun gasten. De belasting wordt geheven per persoon per nacht. Wat zijn de voorwaarden? Uw gasten betalen voor de overnachting. Uw gasten staan niet in de basisregistratie personen (BRP) van onze gemeente ingeschreven. U vermeldt de toeristenbelasting apart op de factuur voor uw gasten. U registreert het aantal gasten en overnachtingen. Wat is het tarief? Het tarief is € 1,50 per persoon per nacht. Meer informatie Nachtverblijfregister Verordening toeristenbelasting gemeente Heerde
- Bron: Heerde (Gemeente)
- 2024-01-08
- Verklaring omtrent het gedrag (VOG)
Een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) is een bewijs dat u geen relevante strafbare feiten op uw naam heeft staan. Werkgevers of instanties kunnen daar om vragen als u bij hen komt werken. U kunt een VOG online aanvragen bij Justis als uw werkgever eHerkenning heeft. U ontvangt de VOG meestal binnen 4 weken per post van Justis. VOG aanvragen bij Justis VOG aanvragen bij de gemeente Als uw werkgever geen eHerkenning heeft of niet voldoet aan de voorwaarden, dan kunt u een VOG aanvragen bij de gemeente. VOG aanvragen bij de gemeente Let op: u moet een scan meesturen van een ingevuld aanvraagformulier VOG. Wilt u de VOG niet online aanvragen? Vraag dan persoonlijk een VOG aan op het gemeentekantoor. Hiervoor moet u een afspraak maken. Neem een geldig identiteitsbewijs mee en een ingevuld aanvraagformulier VOG. Wat zijn de voorwaarden? De belangrijkste voorwaarde is dat u geen strafbare feiten heeft gepleegd. Heeft u wel eens iets strafbaars gedaan? Dan bepaalt de screeningsautoriteit Justis of dit invloed heeft op uw nieuwe baan. Wat kost een VOG? VOG aanvragen bij Justis: € 33,85. VOG aanvragen bij de gemeente: € 41,35. Staat nu niet ingeschreven bij een Nederlandse gemeente? Doe uw aanvraag rechtstreeks bij Justis. Wie kunnen een gratis VOG aanvragen? Vrijwilligers die met kinderen of kwetsbare personen werken. Organisaties die in aanmerking willen komen voor de regeling voor een gratis VOG, kunnen zich aanmelden via www.gratisvog.nl. Bedrijven kunnen ook een VOG aanvragen Doe uw aanvraag rechtstreeks bij Justis. Meer weten? Lees dan de informatie op de website van Justis
- Bron: Heerde (Gemeente)
- 2023-12-12
- Fout in een overheidsregistratie
In Nederland maken veel organisaties gebruik van overheidsregistraties. Gemeenten gebruiken deze gegevens bijvoorbeeld om een uitkering te verstrekken, een verhuizing te verwerken of een rijbewijs uit te geven. Het is belangrijk dat al die gegevens kloppen. Staat er toch een fout in uw gegevens? Dan moet deze snel worden hersteld. Het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO) helpt burgers en bedrijven de fout te ontdekken, foute gegevens te corrigeren en problemen die daardoor zijn ontstaan, op te lossen. Wat zijn de voorwaarden? Om voor behandeling door het MFO in aanmerking te komen moet een melding aan 2 voorwaarden voldoen: De melding gaat over een situatie die ontstaan is door de registratie van gegevens bij de overheid. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de gemeente of het UWV. U heeft al geprobeerd om tot een oplossing te komen bij de organisatie binnen de overheid die verantwoordelijk is, maar daar is het niet gelukt. Een melding doen bij het MFO Dit kan via de volgende link: Een melding doen Een melding doen kost niets.
- Bron: Heerde (Gemeente)
- 2024-09-25
- Wet open overheid (Woo)
Op 1 mei 2022 is de Wet open overheid (Woo) in werking getreden. De Woo is de opvolger van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). De Woo verplicht overheidsorganisaties, zoals de gemeente, om publieke informatie actief openbaar te maken. Dit betekent dat wij uit eigen beweging, dus zonder dat u daar eerst om moet vragen, informatie openbaar maken. Het kan zijn dat u informatie zoekt die nog niet openbaar is. In dat geval kunt u een Woo-verzoek indienen. Welke informatie wordt al actief openbaar gemaakt? Organisatiegegevens gemeente Heerde Samenstelling college van B&W Besluitenlijsten college van B&W Vergaderingen raad Samenstelling raad Coalitieakkoord Lokale wet- en regelgeving Bestemmingsplannen Deze opsomming is een groeimodel en wordt stapsgewijs uitgebreid. Alle archieven / informatie ouder dan 20 jaar kunt u opvragen bij het streekarchief. Woo-verzoek indienen Iedereen kan een verzoek om publieke informatie indienen bij de gemeente. Dit kan mondeling: telefonisch via 0578 - 69 94 94 of persoonlijk in het gemeentekantoor; schriftelijk: per post naar Postbus 175, 8180 AD Heerde; online via het formulier hieronder. Woo-verzoek indienen Een verzoek per e-mail of social media nemen wij niet in behandeling. Welke gegevens moet uw verzoek bevatten? Uw contactgegevens. Het onderwerp waarover u informatie wilt ontvangen, of welke stukken u precies opvraagt. De informatie moet gaan over beleid van de gemeente, of over de voorbereiding en uitvoering ervan. De informatie moet in documenten staan. Over welke periode u informatie opvraagt. Wanneer ontvangt u een besluit? Na het indienen van een Woo-verzoek ontvangt u na maximaal 6 weken een besluit. Heeft u vragen? Neem dan contact op met onze Woo-contactpersoon, Marja Vink. Dat kan via telefoonnummer 0578 - 69 94 94.
- Bron: Heerde (Gemeente)
- 2024-01-18
- Afwijken maximaal geluidsniveau
Bedrijven of instellingen kunnen tijdelijk afwijken van het maximale geluidsniveau. Bij bijvoorbeeld een concert of een feest. Wilt u afwijken van het maximale geluidsniveau? Dan moet u dit bij ons melden. Doe uw melding minimaal 3 weken voor het begin van de activiteit. Wat zijn de voorwaarden? U mag maximaal 4 keer per jaar afwijken van het maximale geluidsniveau. Tijdens de activiteit gelden de volgende regels: Het geluidsniveau bedraagt niet meer dan 75 dB(A) tot 23.00 uur en 70 dB(A) van 23.00 tot 24.00 uur, gemeten op de gevel van geluidsgevoelige gebouwen op een hoogte van 1,5 meter. De bij de activiteit behorende extra muziek (hoger dan de geluidsnorm) geldt tot uiterlijk 24.00 uur. De mogelijkheid om incidenteel meer geluid te produceren geldt voor het bebouwde gedeelte van de inrichting en niet voor de buitenruimte. Tijdens het (af)spelen van muziek blijven ramen en deuren gesloten. Behalve voor het doorlaten van personen of goederen. Een melding doen Dit kan met het volgende formulier: Een melding doen Log in met eHerkenning of DigiD. Wilt u uw melding liever schriftelijk doen? Download dan het pdf- formulier (pdf, 142Kb). Vul het in en stuur het naar ons op. Welke gegevens moet u aanleveren? Een omschrijving van de activiteit. De locatie van de activiteit. De datum/data en de begin- en eindtijd(en) van de activiteit. Het aantal bezoekers dat u ver De hoeveelste melding het is. Wat doen wij met uw melding? Wij bekijken of u alle gegevens heeft ingevuld. Als er gegevens missen, vragen wij u om uw melding aan te vullen met de ontbrekende gegevens. Doet u dit niet, dan is uw melding niet-ontvankelijk en nemen wij uw melding niet in behandeling. Wij toetsen uw melding aan de Algemene plaatselijke verordening. Wij nemen binnen 8 weken een beslissing. Deze termijn kunnen wij eenmalig verlengen met maximaal 8 weken. U ontvangt een schriftelijke reactie op uw melding.
- Bron: Heerde (Gemeente)
- 2024-08-26