Zoekresultaat 21 - 30 van 54 resultaten
- Exploitatievergunning horeca
Heeft u een horecabedrijf (ook wel een openbare inrichting genoemd), dan heeft u een exploitatievergunning openbare inrichting nodig volgens artikel 2.28 eerste lid van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Een openbare inrichting is een hotel, restaurant, pension, café, cafetaria, snackbar, discotheek, buurthuis of clubhuis. Of elke andere voor het publiek toegankelijke, besloten ruimte waarin bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was logies wordt verstrekt of dranken worden geschonken of rookwaren of spijzen voor directe consumptie ter plaatse worden verstrekt of bereid met bijbehorend terras. Een aantal categorieën van kleinschalige openbare inrichtingen waar de openbare orde duidelijk niet in het geding is, is geen vergunning nodig (artikel 2.28 lid 4 APV). Bijvoorbeeld een tearoom als nevenactiviteit van een winkel, een ontbijthoekje bij de bakker, een koffiecorner in een museum, bedrijfskantines en -restaurants. Vrijstelling Openbare inrichtingen die een horecabedrijf zijn als bedoeld in de Alcoholwet, zoals een café, restaurant, (sport)kantine e.d., kunnen vrijgesteld worden van de vergunningplicht. De gemeente kijkt samen met u of uw openbare inrichting onder de vrijstellingsmogelijkheid valt. Bibob Als u exploitatievergunningplichtig bent en de vergunning aanvraagt, beoordeelt de gemeente de integriteit van uw onderneming en de bij uw onderneming betrokken personen. U moet daarom bij deze aanvraag een Bibob-vragenformulier invullen. Voor een zo snel mogelijke afhandeling van uw aanvraag is het belangrijk dat u alle gevraagde bijlagen meestuurt. Meer informatie over Bibob. Kosten Voor het in behandeling nemen van een vergunningaanvraag kunnen op grond van de legesverordening leges in rekening worden gebracht. Bijzonderheden Wilt u alcohol verstrekken, vraag dan ook een alcoholvergunning aan. Aanvraag U vraagt de exploitatievergunning aan bij de gemeente via het contactformulier. Wij nemen telefonisch contact met u op en geven u advies over de mogelijkheden binnen het bestemmingsplan, de eisen van de APV en andere criteria. Vervolgens sturen wij u de benodigde formulieren en kunt u de aanvraag indienen. Hiervoor zijn de volgende bijlagen nodig: plattegrond van de inrichting (op schaal) met daarop aangegeven alle daarbij behorende lokaliteiten en terrassen (met duidelijke vermelding van de maten) kopie van een geldig legitimatiebewijs, zoals bedoeld in de Wet op de identificatieplicht, van elke exploitant en beheerder kopie(en) uittreksel(s) Kamer van Koophandel (niet ouder dan 3 maanden en indien sprake van meerdere rechtspersonen, van iedere rechtspersoon een uittreksel); kopie(en) huur- of koopovereenkomst; en vragenformulier Wet Bibob (integriteitsbeoordeling). Mocht het voor de aanvraag nodig zijn, dan kunnen wij aanvullende informatie en documenten opvragen. Maak ook een melding Activiteitenbesluit milieubeheer Het Rijk heeft in het Activiteitenbesluit (AB) onder andere milieuregels op het gebied van geluid, geur en afval opgenomen. Start u een nieuw horecabedrijf? Doe dan naast de aanvraag van de betreffende vergunning een melding Activiteitenbesluit milieubeheer. U kunt dit regelen via de website van Acititeitenbesluit Internet Module (AIM). U heeft voor het doen van deze melding een plattegrondtekening en (eventueel) een akoestisch onderzoek nodig. Let op: een melding is zaakgebonden. Wanneer eerder een melding is gedaan en de bedrijfsvoering niet is veranderd, dan hoeft u geen nieuwe melding te doen. Wetgeving Uitvoeringsbesluit exploitatievergunning openbare inrichtingen gemeente Kaag en Braassem op Overheid.nl
- Bron: Kaag en Braassem (Gemeente)
- 2024-09-25
- Kwijtschelding afvalstoffenheffing en riool- en waterzorgheffing
Heeft u een laag inkomen en daardoor weinig financiële middelen? Misschien kunt u dan gedeeltelijke of volledige kwijtschelding krijgen. U hoeft dan slechts een deel van de afvalstoffenheffing en rioolheffing te betalen. Het hangt van uw inkomen en persoonlijke situatie af of u hiervoor in aanmerking komt. Indien de aanslag niet kan worden voldaan, kunt u telefonisch contact opnemen. Betalingscapaciteit en/of eigen vermogen Elke aanvraag om kwijtschelding moet worden getoetst aan door het Rijk gestelde normen en regels; kijk voor meer informatie op Belastingdienst.nl. Er wordt bekeken of u over betalingscapaciteit en/of vermogen beschikt. Als u over vermogen beschikt, krijgt u geen kwijtschelding. Vermogen volgens deze regeling is: alle bezittingen van aanvrager en partner. Vermogen kan bijvoorbeeld bestaan uit saldi op bankrekeningen die het geldende normbedrag te boven gaan, spaargeld, overwaarde van de eigen woning, de waarde van uw auto of de inrichting van uw woning. De betalingscapaciteit wordt berekend door de in wet- en regelgeving bepaalde inkomensgegevens en benoemde uitgaven. Dit is het netto besteedbare inkomen. Dit netto besteedbaar inkomen wordt vergeleken met het normbedrag, dat is afgeleid van de bijstandsnorm. Is het netto besteedbaar inkomen hoger dan het normbedrag, dan volgt gedeeltelijke of geen kwijtschelding. Onder inkomen valt ook de heffingskorting(en), alimentatie, studiefinanciering, kostgangers. Aan de uitgavenkant wordt rekening gehouden met woonlasten, ziektekostenpremie, betaling op belastingaanslagen, bevoorrechte schuld, betaalde alimentatie. Bijzonderheden Heeft u vorig jaar volledige kwijtschelding gekregen dan worden uw gegevens automatisch getoetst. De toetsing vindt plaats voordat de aanslagen worden verzonden. De gegevens worden bij diverse instanties opgevraagd. Komt u voor kwijtschelding in aanmerking dan hoeft u geen formulier meer in te vullen. Mocht u geen recht op kwijtschelding meer hebben dan wordt u hiervan uiteraard op de hoogte gebracht. U kunt alleen voor afvalstoffenheffing en rioolheffing kwijtschelding aanvragen, niet voor andere gemeentelijke belastingen. Wanneer u kwijtschelding aanvraagt, krijgt u uitstel van betaling voor het bedrag van afvalstoffenheffing en rioolheffing. Dit geldt dan niet voor de andere belastingen zoals onroerende-zaakbelasting. Het bedrag van de andere belastingen kunt u in termijnen betalen met een automatische incasso. Aanvraag In de browsers Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Google Chrome; niet in Internet Explorer: kwijtschelding aanvragen via digitaalgemeenteloket.kaagenbraassem.nl, u logt in met DigiD (de persoon die de aanslag ontvangt). Uw verzoek om kwijtschelding moet worden ingediend binnen 6 weken na dagtekening van de aanslag. De informatie hierover staat op het aanslagbiljet dat u ontvangt. Na ontvangst van een verzoek om kwijtschelding wordt automatisch uitstel van betaling verleend van de verschuldigde belasting tot het moment dat over uw verzoek is beslist. Meer informatie Werkzaamheden op het gebied van belastingen worden uitgevoerd door de gemeente Alphen aan den Rijn. Heeft u een vraag? Bel op werkdagen met telefoonnummer 14 0172 (spreek 'Alphen aan den Rijn' in) of stuur een e-mail naar belastingen@kaagenbraassem.nl.
- Bron: Kaag en Braassem (Gemeente)
- 2024-02-19
- Kleding of textielinzameling
Wilt u huis-aan-huis kleding inzamelen voor een goed doel? U hoeft hier geen toestemming voor aan te vragen. Voorwaarden Er mag alleen huis-aan-huis textiel worden ingezameld door charitatieve instellingen die beschikken over een positieve beoordeling van het Centraal Bureau Fondsenwerving (cbf.nl) en indien wordt voldaan aan de volgende voorwaarden: de inzameling vindt plaats door middel van het vooraf verspreiden bij particuliere adressen van een lege inzamelzak waarop duidelijk is aangegeven: de charitatieve instelling, de datum en het tijdstip dat de zak langs de openbare weg moet worden gezet en het telefoonnummer van de inzamelaar de inzameling mag niet plaatsvinden op zaterdagen en zon- en feestdagen de instelling dient de geplaatste zakken voor 17.00 uur op de dag van de inzameling van de openbare weg opgehaald te hebben. Het CBF geeft informatie over organisaties die kleding inzamelen voor goede doelen. De gemeente gebruikt deze informatie om te bepalen of u kleding mag inzamelen. Zo bekijkt de gemeente of uw organisatie een CBF-keur, CBF-certificaat of verklaring van geen bezwaar heeft. Wilt u meer weten over kledinginzameling in de gemeente Kaag en Braassem? Op de digitale afvalkalender op Cyclusnv.nl kunt u zien waar er bij u in de buurt afvalcontainers zijn. Hier vindt u ook meer informatie over afvalinzameling in Kaag en Braassem.
- Bron: Kaag en Braassem (Gemeente)
- 2024-07-22
- Collectevergunning, aanvragen
U wilt een collecte of een inzamelactie houden. Vraag dan een collectevergunning aan bij de gemeente. Kijk voordat u een aanvraag indient of er een vrije periode is in het rooster van Centraal Bureau Fondsenwerving op cbf.nl. De vrije periodes worden zoveel mogelijk vrijgehouden voor lokale initiatieven. Voorwaarden U vraagt de vergunning 4 weken van tevoren aan Er is een vrije periode in het collecterooster van het CBF. U mag van maandag tot en met zaterdag collecteren De collectant is 18 jaar of ouder en moet tijdens het collecteren een afschrift van de vergunning en legitimatiebewijs kunnen tonen U maakt gebruik van verzegelde collectebussen De collecte opbrengt moet binnen 4 weken aan de gemeente worden doorgegeven U kunt aantonen dat het ingezamelde geld op verantwoorde wijze aan het doel wordt besteed. Kosten Er zijn geen kosten aan verbonden. Aanvraag Vermeld op uw aanvraag: naam organisatie, handelsregisternummer, adres, postcode, huisnummer, woonplaats en e-mailadres naam contactpersoon en e-mailadres reden van de aanvraag welke wijk of kern datum periode Collectevergunning aanvragen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met eHerkenning.
- Bron: Kaag en Braassem (Gemeente)
- 2023-12-11
- Taxatieverslag WOZ
De gemeente stelt elk jaar de waarde van alle onroerende zaken vast. Deze wordt opgenomen in een taxatieverslag. Voor de onroerende-zaakbelasting wordt de waarde van uw pand gebruikt met peildatum 1 januari van voorgaand jaar. Bekijk online uw taxatieverslag via digitaalgemeenteloket.kaagenbraassem.nl. De persoon die de aanslag op zijn/haar naam heeft staan logt in met DigiD (in de browsers Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Google Chrome; niet in Internet Explorer). Bijzonderheden Woningen en bedrijven worden op verschillende manieren getaxeerd. U kunt hierover meer lezen onder WOZ waardebepaling. Heeft u een huurwoning? De WOZ-waarde is onderdeel van de huurprijsberekening. Op uw aanslagbiljet gemeentelijke belastingen staat daarom ook de WOZ-waarde vermeld. Overweegt u bezwaar in te dienen tegen de WOZ-waarde van uw huurwoning? Gaat u dan eerst na of u de maximale huurprijs betaalt. Betaalt u nog niet de maximale huurprijs, dan heeft het indienen van een bezwaar waarschijnlijk weinig zin. Heeft u een vraag over uw WOZ-waarde en wilt u dit met een taxateur bespreken? Of denkt u dat er een fout is gemaakt? Neem dat contact op met de gemeente Alphen aan den Rijn. Vaak is een officieel bezwaar niet nodig. Meer informatie Werkzaamheden op het gebied van belastingen worden uitgevoerd door de gemeente Alphen aan den Rijn. Heeft u een vraag? Stuur een e-mail naar belastingen@kaagenbraassem.nl. Bel op werkdagen met telefoonnummer 14 0172 (spreek 'Alphen aan den Rijn' in)
- Bron: Kaag en Braassem (Gemeente)
- 2024-01-26
- Aanwezigheidsvergunning kansspelautomaten
U wilt in uw onderneming een kansspelautoma(a)t(en) plaatsen. Dan heeft u een aanwezigheidsvergunning kansspelautomaten nodig. Voorwaarden U bent in het bezit van een alcoholvergunning In een café, bar of restaurant mogen maximaal 3 speelautomaten (kansspel- of behendigheid), waarvan maximaal 2 kansspelautomaten staan In een snackbar, kantine, ijssalon, lunchroom of restaurant met afhaalgedeelte mogen geen kansspelautomaten staan Het café- en restaurantbezoek staan op zichzelf. Er vinden geen andere activiteiten plaats waaraan een zelfstandige betekenis kan worden toegekend De activiteiten zijn in belangrijke mate gericht op personen van 18 jaar en ouder. Kosten Voor een periode van 12 maanden: € 56,50 voor 1 kansspelautomaat (wettelijk bedrag) € 22,50 voor 2 of meer kansspelautomaten (wettelijk bedrag) plus € 34,- per kansspelautomaat (wettelijk bedrag per kansspelautomaat). Bij een vergunning korter dan 1 jaar worden de kosten naar evenredigheid van de looptijd berekend. Bijzonderheden De eigenaar/exploitant van de kansspelautomaat is in het bezit van een exploitatievergunning van de kansspelautoriteit. Voor het plaatsen van behendigheidsautomaten is geen aanwezigheidsvergunning speelautomaten nodig. Het is in de gemeente Kaag en Braassem verboden een speelautomatenhal te exploiteren. Kijk voor meer informatie in de Speelautomatenverordening Kaag en Braassem. Aanvraag Vermeld op uw aanvraag: organisatie- en contactgegevens exploitant spelautomaat en nummer exploitatievergunning (contact)gegevens van de bedrijfsleiders en beheerders gegevens bedrijf en locatie aantal kansspelautomaten (maximaal 2 kansspelautomaten) duur van verlening vergunning. Stuur als bijlage de getekende huur- of gebruikersovereenkomst spelautomaten mee. Vergunning aanvragen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met eHerkenning.
- Bron: Kaag en Braassem (Gemeente)
- 2024-09-25
- Klacht of bezwaar
De raad, het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester van de gemeente Kaag en Braassem nemen dagelijks vele beslissingen. Om te voorkomen dat inwoners niet betrokken of hun belangen niet meegewogen worden bij besluiten, zijn er procedures in wet- en regelgeving vastgelegd. Bezwaar of klacht indienen Bezwaar kan worden ingediend op een genomen besluit. U hoeft dan niet eerst een zienswijze te hebben ingediend. Bij sommige procedures is er geen bezwaar mogelijk, maar kunt u direct beroep instellen. Voorwaarden zijn dat een bezwaarschrift binnen 6 weken moet worden ingediend nadat het besluit is genomen, en dat u een belang heeft bij het genomen besluit. Het indienen van een bezwaar is gratis. Bent u het niet eens met uw belastingaanslag of WOZ-waarde? Dan kunt u bezwaar indienen tegen de gemeentelijke belastingen. Het kan voorkomen dat u niet tevreden bent over de manier waarop u bent behandeld. Dan kunt u een klacht over ambtenaar of bestuurder indienen. Bij gemeente Kaag en Braassem bestaat ook de mogelijkheid om het conflict onder begeleiding van een bemiddelaar (mediator) op te lossen. Heeft u een melding, klacht of tip over zaken die in beheer en onderhoud zijn bij de gemeente? Dan kunt u dit doorgeven via Fixi. Bijzonderheden bezwaar indienen een bezwaarschrift wordt (meestal) door een onafhankelijke bezwaarschriftcommissie behandeld, of middels ambtelijk horen er kan een hoorzitting zijn, waarin u uw bezwaar kunt toelichten. Daarna neemt het bevoegde bestuursorgaan een besluit over uw bezwaar bent u het niet eens met de beslissing op het bezwaar, dan kunt u binnen 6 weken in beroep gaan. In de beslissing op uw bezwaar staat bij welke instantie u in beroep kunt gaan u kunt geen bezwaar maken tegen een besluit waarbij algemene regels zijn vastgesteld (bijvoorbeeld een verordening). Bezwaar indienen online het formulier Bezwaarschrift indienen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met DigiD of eHerkenning. Vermeld op de aanvraag: voor wie u bezwaar indient reden van bezwaar, kenmerk of zaaknummer ondertekenaar en verzenddatum besluit gegevens van persoon namens wie u bezwaar maakt (indien van toepassing) waarom u het oneens bent met het besluit indien u een bijlage toevoegd vermeld dan het kenmerk in de bestandsnaam of u een hoorzitting wilt om uw bezwaarschrift toe te lichten. schriftelijk. Vermeld dan de volgende gegevens in uw brief: naam en adres de datum waarop het bezwaarschrift is geschreven omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht de reden van bezwaar ondertekening. Commissie bezwaarschriften De gemeente stuurt, indien van toepassing, uw bezwaarschift door naar de commissie bezwaarschriften. Deze is door het gemeentebestuur speciaal ingesteld voor de beoordeling van en de advisering over bezwaarschriften. Het horen en adviseren over de bezwaarschriften is opgedragen aan een bezwaarschriftencommissie van gemeente Nieuwkoop. De commissie is onafhankelijk. Alle leden hebben een bestuurlijke of juridische achtergrond en hebben ervaring met en kennis van het bestuursrecht. Dit is vastgelegd in de verordening commissie bezwaarschriften op overheid.nl. Voor planning van de bezwaarschriften kunt u contact opnemen met de secretaris van de bezwaarschriftencommissie via gemeente Nieuwkoop, telefoonnummer 14 0172 of e-mail info@nieuwkoop.nl. De commissie bezwaarschriften is alleen bevoegd als het gaat om een te nemen beslissing op een bezwaarschrift tegen: een besluit over een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een project met de activiteit ‘het bouwen van een bouwwerk’ (2.1, lid 1, sub a van de Wabo) een besluit over een omgevingsvergunning voor de activiteit ‘afwijken van bestemmingsplan’ (2.1, lid 1, sub c en/of art 2.12, lid 1, sub a van de Wabo) indien onder a enkel uitgevoerd kan worden met deze omgevingsvergunning een beslissing tot het opleggen last onder dwangsom of bestuursdwang, gekoppeld aan een herstelsanctie op het terrein van de Wabo, Woningwet of Bouwbesluit. (maar geen besluiten spoedeisende bestuursdwang ontmanteling hennepkwekerijen) besluiten op basis van de Wet maatschappelijke ondersteuning en dwangsombesluiten mbt deze wet raadsbesluiten. De commissie is niet bevoegd als het gaat om: bezwaarschriften op het terrein van Werk en inkomen bezwaarschriften tegen besluiten op grond van een wettelijk voorschrift inzake belastingen en de Wet waardering onroerende zaken bezwaarschriften op het terrein van de Jeugdwet bezwaarschriften tegen aanslagen leges. Voor bezwaarschriften onder 1 t/m 3 is de afhandeling via de externe bezwaarschriftencommissie van de gemeente Alphen aan den Rijn; de afhandeling van de bezwaarschriften onder 4. ligt bij de gemeente Kaag en Braassem. Ambtelijk horen Voor de bezwaarschriften die niet via een externe bezwarencommissie behandelt worden, verloopt de behandeling ervan door ambtelijk horen. Hier wordt eveneens de bezwaarmaker in de gelegenheid gesteld om te worden gehoord. Het horen gaat door twee medewerkers van de gemeente die niet bij de voorbereiding van het besluit betrokken zijn geweest. Het gaat hierbij ondermeer over bezwaarschriften gericht tegen besluiten van het college mbt de volgende onderwerpen: verkeersbesluiten besluiten mbt aslast- en breedtebeperking besluiten inschrijving/ uitschrijving wet BRP besluiten tot verlening/ weigering gehandicaptenparkeerplaats/ gehandicaptenparkeerkaart besluiten toegepaste spoedeisende bestuursdwang wegen het verkeerd aanbieden van afval. Zienswijze indienen Een voorgenomen besluit komt één stap voor het daadwerkelijke besluit of de vaststelling van een plan. De wet bepaalt wanneer een ontwerpbesluit moet worden opgesteld. Het ligt daarna ter inzage. Vanaf dat moment kunnen betrokken personen daarop reageren door het schriftelijk indienen van een zienswijze. Een zienswijze is een mening over een voorgenomen besluit of plan van de gemeente. In een zienswijze beschrijft u met welke punten hiervan u het wel of niet eens bent en waarom. Deze punten kan de gemeente eventueel meenemen in het definitieve besluit. Mediation: oplossing door bemiddeling Bij gemeente Kaag en Braassem bestaat ook de mogelijkheid om het conflict onder begeleiding van een bemiddelaar (mediator) op te lossen. Dit blijkt vaak meer op te lossen dan een formele bezwarenprocedure. Er wordt een mediator van de gemeente Kaag en Braassem of Nieuwkoop aangewezen. De mediator neemt geen standpunt in, hij begeleidt het proces onafhankelijk. Mediation via onze mediators is kosteloos. Wilt u een andere, eigen gekozen mediator inzetten, dan betaalt u de inzet daarvan. Het is van belang dat u de punten die besproken moeten worden in de mediation op een rijtje zet. Zo zorgt u ervoor dat de zaken die voor u van belang zijn in ieder geval aan de orde komen. Wees erop voorbereid zoveel mogelijk flexibel te zijn. Dit betekent dat u bereid bent te luisteren en te zoeken naar mogelijke praktische alternatieven in wederzijds belang. In veel gevallen lukt het dan om samen tot een goede oplossing te komen. Wilt u meer informatie over mediation, dan kunt u telefonisch contact opnemen met de gemeente via 071 332 72 72.
- Bron: Kaag en Braassem (Gemeente)
- 2024-09-03
- Melding wijzigen inrichting horeca
Voor het bij- of afschrijven van een lokaliteit of terras op uw bestaande alcoholvergunning (voorheen drank- en horecavergunning).
- Bron: Kaag en Braassem (Gemeente)
- 2024-09-25
- Berijden fietspaden, ontheffing
Op grond van de verkeerswetgeving is het verboden om met een motorvoertuig op (brom)fietspaden te rijden. In sommige gevallen is het verlenen van een ontheffing mogelijk. Uitsluitend onderstaande categorieën komen in aanmerking voor een ontheffing: Personen die wonen aan een fietspad en er geen andere alternatief is het perceel te bereiken; Bedrijven die in opdracht van de gemeente onderzoek verrichten en/of inventarisaties uitvoeren; Bedrijven die voor maatschappelijke doeleinden onderzoek verrichten. Vrijgesteld van een ontheffing zijn als zodanig herkenbare voertuigen van de politie, brandweer en ambulance. Kosten € 50,35 per voertuig. U betaalt met iDeal. Bijlagen Bij deze aanvraag om een ontheffing moet worden bijgevoegd: Kopie kentekenbewijs van het voertuig. Aanvraag Ontheffing aanvragen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in via DigiD of e-Herkenning.
- Bron: Kaag en Braassem (Gemeente)
- 2024-01-03
- Begraven of cremeren
U kunt een overledene laten begraven of cremeren. Hiervoor hebt u toestemming nodig van de gemeente. Uw uitvaartondernemer regelt dit meestal voor u. De overledene moet uiterlijk op de 6e werkdag na het overlijden begraven of gecremeerd zijn. Wilt u de overledene later begraven of cremeren? Dan kunt u soms uitstel krijgen. Vraag het uitstel aan bij de gemeente. Voorwaarden Toestemming voor begraven of cremeren: U vraagt toestemming aan de gemeente als de persoon door natuurlijke oorzaak is overleden. U hebt hiervoor een verklaring nodig van een arts of een lijkschouwer. Onnatuurlijke doodsoorzaak: Is de overledene op een onnatuurlijke manier gestorven? Bijvoorbeeld door een ongeval of misdrijf? Dan vraagt u eerst toestemming aan de officier van justitie. Daarna vraagt u toestemming aan de gemeente. Uitstel aanvragen: U kunt uitstel van de begrafenis of crematie vragen in bijzondere situaties. Een arts moet altijd toestemming geven om een lichaam later te begraven of te cremeren. U kunt alleen uitstel krijgen als: familieleden uit het buitenland moeten komen het lichaam moet onderzocht worden vanwege een misdrijf slechte lichamelijke toestand van de moeder van een kind dat doodgeboren of kort na geboorte overleden is. Maak een afspraak Bijzonderheden In de Verordening op de heffing en de invordering van lijkbezorgingsrechten op Overheid.nl vindt u de verschillende kosten (gemeentelijk graf/gemeentelijke begraafplaats). U kunt zelf van tevoren al een recht tot begraven op een gemeentelijke begraafplaats kopen, maar ook besluiten dit te zijner tijd aan de nabestaanden of uitvaartondernemer over te laten. U kunt voor een periode van 20 jaar een graf aankopen, daarna kunt u dit recht desgewenst verlengen.
- Bron: Kaag en Braassem (Gemeente)
- 2024-01-16