Zoekresultaat 21 - 30 van 32 resultaten

  • Ouderlijk gezag en voogdij

    Ouderlijk gezag hebben betekent dat u beslissingen mag nemen over uw kind. Bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap en krijgt u een kind? Dan krijgen beide ouders automatisch het ouderlijk gezag. Is dit niet zo, dan krijgt alleen de moeder automatisch gezag. Heeft geen van de ouders het gezag, dan wijst de rechter een voogd aan. Gezamenlijk gezag door erkenning Sinds 1 januari 2023 geldt dat ongehuwde en niet-geregistreerde partners automatisch gezamenlijk ouderlijk gezag krijgen met de moeder. Dit gebeurt als zij hun kind erkennen. Zij hoeven het gezag niet langer samen met de moeder aan te vragen bij de rechtbank. Is een kind voor 1 januari 2023 erkend? Dan moeten de ouders het gezamenlijk gezag wel regelen. Ook als het kind na 1 januari 2023 is geboren. Ouders geen gezag: voogdij Heeft iemand anders dan de ouders het gezag over een kind? Dan is er sprake van voogdij.

  • Paspoort

    Een paspoort is een reisdocument (wereldwijd) en identificatiemiddel. U vraagt een paspoort digitaal aan via de website of persoonlijk bij de balie van de gemeente waar u ingeschreven staat. Let wel: u moet uw digitale aanvraag nog steeds persoonlijk afronden bij de balie van publiekszaken in het gemeentehuis. Het gaat dan om zaken als het plaatsen van uw handtekening en het afnemen van uw vingerafdruk. Een aanvraag bij de balie kan alleen op afspraak.  U kunt uw paspoort na 5 werkdagen zonder afspraak ophalen. Neem wel uw afhaalbewijs mee. Een paspoort voor personen vanaf 18 jaar is 10 jaar geldig. Een paspoort voor personen t/m 17 jaar is 5 jaar geldig. Start online aanvraag Maak uw balieafspraak

  • Achternaam voor uw kind kiezen

    Als ouders mag u kiezen welke achternaam uw eerste kind krijgt. Die van u of van uw partner. Vanaf 1 januari 2024 kan dit ook een gecombineerde achternaam zijn. Als u dit vóór de geboorte wilt regelen, kunt u hiervoor een afspraak maken door te bellen naar 0525-688688. En anders kiest u bij de geboorteaangifte. Let op! Kiest u voor een gecombineerde naamskeuze tijdens de geboorteaangifte dan dienen beide ouders aanwezig te zijn. Aangezien dit kort na de geboorte soms niet mogelijk is, is het in sommige gevallen aan te raden te kiezen voor naamskeuze vóór geboorte. De naamskeuze hoeft dan niet meer geregeld te worden tijdens de geboorteaangifte. Wat u moet weten U kunt alleen bij uw eerste kind de achternaam kiezen. Alle kinderen die u daarna samen krijgt, krijgen automatisch dezelfde achternaam als uw eerste kind. Als u geen keuze maakt, krijgt uw kind automatisch de achternaam die volgens de wet bij uw gezinssituatie hoort. Lees meer over een achternaam kiezen voor uw kind op Rijksoverheid.nl.

  • Geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk

    Om een geregistreerd partnerschap om te zetten in een huwelijk, ondertekent u de akte van omzetting. De omzettingsakte is het bewijs van het huwelijk. Op het moment dat u de akte ondertekent, is het partnerschap omgezet in een huwelijk. De akte komt na de omzetting in het register van huwelijken. U kunt vragen om een ceremonie (bijvoorbeeld in de trouwzaal). Daarbij zijn geen getuigen nodig en u hoeft geen jawoord te geven. U moet hiervoor wel betalen. Voor de kinderen die geboren zijn vóór de omzetting, verandert er niets. De omzetting heeft misschien wel gevolgen voor uw vermogen. Daarvoor moet u naar een notaris.

  • Klacht over de gemeente indienen

    Het kan zijn dat u ontevreden bent over hoe u bent behandeld door een medewerker of bestuurder van de gemeente. U kunt dan een klacht bij de gemeente indienen. De gemeente kan u vragen om meer uitleg. Dit kan ook mondeling. U legt dan precies uit wat er gebeurd is. De gemeente stuurt u de beslissing. Meldingen over bijvoorbeeld afval (container niet geleegd, zwerfvuil en dergelijke), kapotte straatverlichting of overlast van een bedrijf kunt u doen via Melding openbare ruimte Hoe kunt u uw klacht indienen? U kunt uw klacht tegen een medewerker of bestuurder van de gemeente.online indienen. U hebt hiervoor uw DigiD nodig. Indienen klacht over de gemeente

  • Uittreksel uit basisregistratie personen (BRP) opvragen

    In de basisregistratie personen (BRP) staan gegevens van alle inwoners van Nederland. Een uittreksel BRP is een officiële verklaring dat u in de gemeente Elburg ingeschreven staat. Op het standaard uittreksel staan uw naam, geboortedatum, geboorteplaats en huidige adres. Ook andere gegevens zijn mogelijk. Dat is afhankelijk van de instantie die uw uittreksel nodig heeft. Geef daarom duidelijk aan waarvoor u het nodig heeft. Wanneer u dit online aanvraagt betaalt u een lager tarief. Hiervoor heeft u DigiD nodig. Aanvraag uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP)

  • Handtekening laten legaliseren

    Bij de gemeente kunt u uw handtekening onder een document laten legaliseren. Het legaliseren van een handtekening is vaak nodig op documenten die naar het buitenland moeten worden gestuurd. Ook als u ergens uw toestemming voor geeft, is legalisatie soms nodig. De legalisatie bewijst alleen dat uw handtekening echt is. Het zegt niets over de inhoud van het document of ingevulde formulier. U ondertekent het document of formulier waar de ambtenaar van de gemeente bij staat. De ambtenaar vergelijkt die handtekening met de handtekening op uw identiteitsbewijs. Door legalisatie verklaart de gemeente dat het uw handtekening is. Maak uw afspraak

  • Uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand aanvragen

    Een levensgebeurtenis zoals geboorte, huwelijk, overlijden of echtscheiding wordt door de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden vastgelegd in een akte. U kunt hier een afschrift of uittreksel van aanvragen. Op een afschrift staan alle gegevens van de akte, op een uittreksel staat minder informatie. Heeft de gebeurtenis plaatsgevonden in een andere gemeente dan Elburg? Vraag dan in die andere gemeente het afschrift aan. U kunt de volgende afschriften burgerlijke stand aanvragen: Geboorteakte van uzelf en uw kind Huwelijksakte van uzelf en uw partner Partnerschapsakte van uzelf en uw partner Echtscheidingsakte van uzelf en uw partner Beëindiging geregistreerd partnerschapsakte van uzelf en uw partner Overlijdensakte van uw partner, kind en ouders Een afschrift echtscheidingsakte of afschrift beëindiging partnerschaps-registratie vraagt u aan bij de gemeente waarin u getrouwd bent of uw partnerschap heeft geregistreerd. Heeft u een uittreksel voor in het buitenland nodig? Vraag dan een internationaal uittreksel aan. Aanvraag uittreksel burgerlijke stand

  • Voorlopige voorziening aanvragen

    Als u iets aanvraagt bij de gemeente, neemt de gemeente hierover een besluit. Bijvoorbeeld als u een aanvraag heeft ingediend voor een vergunning of subsidie. Bent u het niet eens met het besluit van de gemeente? Dan kunt u hier bezwaar tegen maken. Keurt de gemeente uw bezwaar niet goed? Dan kunt u in beroep gaan bij de rechtbank. Daarnaast kunt u een verzoek indienen voor een voorlopige voorziening. Dit betekent dat u de rechtbank vraagt om het besluit tijdelijk niet uit te voeren. Bijvoorbeeld als u bezwaar maakt tegen de vergunning die uw buren hebben gekregen voor het bouwen van een grote garage. U wilt hiermee voorkomen dat op korte termijn de heiwerkzaamheden beginnen. Tegen sommige besluiten kunt u rechtstreeks bij de rechtbank uw beroep indienen. Zonder eerst een bezwaar in te dienen. Ook dan kunt u een voorlopige voorziening aanvragen.

  • Paspoort of identiteitskaart verloren of gestolen

    Is uw paspoort of identiteitskaart vermist of gestolen? Dan hoeft u geen aangifte meer te doen bij de politie. Meld de vermissing zo snel mogelijk bij de gemeente. Wilt u een nieuw reisdocument aanvragen? Dan moet u daarvoor nog wel een afspraak maken. Vermissing reisdocument doorgeven met DigiD Heeft u geen DigiD? Maak dan een afspraak. U kunt dan gelijk een nieuw document aanvragen. Selecteer bij het maken van een afspraak: aanvraag paspoort incl. vermissing aanvraag id-kaart incl. vermissing Document ongeldig Heeft u een paspoort of identiteitskaart als vermist opgegeven? Dan is het paspoort of identiteitskaart niet meer geldig. Als u het reisdocument terugvindt, levert u dit in bij de gemeente.  Meer informatie Identiteitsfraude Paspoort of ID-kaart kwijt in het buitenland