Zoekresultaat 21 - 30 van 31 resultaten

  • Verklaring omtrent gedrag

    Een verklaring omtrent het gedrag (VOG) is een bewijs van goed gedrag. Werkgevers of instanties kunnen daar om vragen als u bijvoorbeeld gaat werken in de kinderopvang, het onderwijs of als taxichauffeur. U maakt hiervoor een afspraak nadat u het volledig ingevuld aanvraagformulier van de werkgever of instantie heeft ontvangen.

  • Trouwen of geregistreerd partnerschap

    Als u wilt trouwen of een geregistreerd partnerschap wilt aangaan, moet u vooraf aangifte doen bij de gemeente waar het plaats vindt. Deze aangifte doet u online vanaf een jaar tot uiterlijk twee weken vóór de datum van het trouwen of geregistreerd partnerschap.

  • Nadeelcompensatie

    Nadeelcompensatie is een regeling voor schadevergoeding voor rechtmatig overheidsoptreden, bijvoorbeeld door werkzaamheden of besluiten van de gemeente. Het gaat om schade die uitstijgt boven het normaal maatschappelijk risico en een burger of bedrijf onevenredig zwaar treft in vergelijking tot andere burgers of bedrijven. Dit soort schade hoeft u als burger of bedrijf niet of niet geheel te dragen, maar moet de overheid geheel of gedeeltelijk vergoeden. Deze vergoeding heet nadeelcompensatie.

  • Vestiging of hervestiging in Nederland vanuit het buitenland

    Woont u in het buitenland en wilt u in Nederland gaan wonen? Dan schrijft u zich in bij de gemeente. Ook als u eerder in Nederland hebt gewoond (hervestiging) maakt u een afspraak bij de gemeente.

  • Geslacht op geboorteakte wijzigen

    Iedereen van 16 jaar en ouder en in het bezit van een deskundigenverklaring kan het geslacht op hun geboorteakte laten aanpassen. Doe dit bij de gemeente waar u bent geboren. U kunt hierbij ook direct uw voornamen laten wijzigen. Wijziging van uw geslacht moet u persoonlijk aanvragen bij de afdeling Burgerzaken. Hiervoor maakt u een afspraak via onderstaand nummer.

  • Een identiteitskaart aanvragen of vernieuwen

    U kunt een identiteitskaart persoonlijk aanvragen aan de balie in het gemeentehuis. Voor het aanvragen in het gemeentehuis maakt u eerst een afspraak via de knop hieronder. U kunt ook telefonisch een afspraak maken via 0598 – 37 37 37. Uw nieuwe identiteitskaart kunt u na 5 werkdagen ophalen. Hiervoor hoeft u geen afspraak te maken.

  • Briefadres aanvragen of verlengen

    In sommige gevallen is het mogelijk om een briefadres aan te vragen. Dit is een adres waar uw post wordt bezorgd. Bijvoorbeeld wanneer u tijdelijk geen woonadres heeft, omdat u in een instelling woont. Denk aan jeugdzorg, gezondheidszorg, de gevangenis of een opvanghuis. Hier leest u hoe u een briefadres kunt aanvragen en wat u daarbij nodig heeft.

  • Adresonderzoek

    Denkt u dat er iemand op uw adres staat ingeschreven, maar er niet woont? Of denkt u dat op een adres meer personen verblijven dan staan ingeschreven? U kunt de gemeente dan vragen om een adresonderzoek op te starten via onderstaande knop. Het onderzoek duurt minimaal 3 maanden. Wij proberen dan uit te zoeken waar deze persoon woont en als het nodig is dan passen wij de basisregistratie personen (BRP) aan.

  • Kind erkennen

    U erkent een kind als u en de moeder niet getrouwd zijn of geen geregistreerd partnerschap hebben. U hoeft niet de biologische ouder te zijn. Een kind erkennen kan tijdens de zwangerschap, bij aangifte van de geboorte of op een later moment.

  • Klacht indienen

    Vindt u dat u niet goed behandeld bent door de gemeente? Bijvoorbeeld omdat u geen antwoord krijgt op een brief, of omdat een medewerker of bestuurder onbeleefd is? Of bent u over iets anders niet tevreden? Neem dan contact op met Marijke Talsma, onze klachtencoördinator.