Zoekresultaat 21 - 30 van 33 resultaten

  • Geheimhouding persoonsgegevens

    U kunt de gemeente vragen uw gegevens niet door te geven aan andere personen of organisaties. Overheidsorganisaties zoals de Belastingdienst en het UWV gebruiken uw persoonsgegevens. De gemeente moet gegevens aan deze organisaties aanleveren. U heeft DigiD nodig om het verzoek online in te dienen. Verzoek geheimhouding persoonsgegevens Goed om te weten U kunt geheimhouding aanvragen of opheffen voor uzelf en uw kinderen tot 18 jaar Wij verwerken de geheimhouding binnen 4 weken Heeft u geen DigiD, maak dan een afspraak om langs te komen Wie krijgen uw gegevens niet Wij geven nooit persoonsgegevens aan bedrijven, organisaties of personen Als u geheimhouding vraagt, krijgen de volgende organisaties uw persoonsgegevens niet: Advocaten, behalve als zij de gegevens nodig hebben voor een procedure bij de rechtbank. Dit gaat altijd in overleg met u Niet-commerciële bedrijven of instellingen en verenigingen zoals sport- en muziekverenigingen Kosten Geen. Meer informatie Wie krijgen mijn gegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP) via rijksoverheid.nl De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) beschermt uw privacy. Bekijk wat er allemaal wel en niet mag met uw persoonsgegevens via autoriteitpersoonsgegevens.nl

  • Bewijs van Nederlanderschap

    Als u moet aantonen dat u de Nederlandse nationaliteit heeft, vraagt u een Bewijs van Nederlanderschap aan. Zoals bij een verhuizing naar het buitenland, voor een huwelijk of voor bepaalde beroepen. U krijgt een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP). Op het uittreksel staat uw nationaliteit. U vraagt het bewijs aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Aanvragen kan online. U heeft DigiD nodig.  Bewijs van Nederlanderschap aanvragen Maak een afspraak als u geen DigiD heeft. Neem uw legitimatiebewijs mee. Na betaling krijgt u het bewijs mee.  Kosten € 23,50

  • Kind erkennen

    Als u niet getrouwd bent en geen geregistreerd partnerschap heeft, dan heeft uw kind bij de geboorte wettelijk gezien alleen een moeder. Wilt u de wettelijke vader of duomoeder zijn, dan moet u het kind erkennen. Een kind erkennen kan: Tijdens de zwangerschap Bij de geboorteaangifte Na de geboorteaangifte Het erkennen van uw kind doet u aan de balie. Maak eerst een afspraak voordat u langskomt. U neemt mee: Geldig paspoort of identiteitskaart van beide ouders Bij erkenning van een kind dat 12 jaar of ouder is: uw kind geldig paspoort of identiteitskaart van uw kind Afspraak maken Erkenning van uw 1e kind: Bij de erkenning van uw 1e kind moet u ook de achternaam van uw kind kiezen. U kunt dan kiezen voor de achternaam van de moeder, de vader of de duomoeder, of een combineerde geslachtsnaam van beide ouders.  Erkenning van uw volgend kind Bij het erkennen van een volgend kind mag de moeder schriftelijk toestemming geven. Ouderlijk gezag Vanaf 1 januari 2023 krijgen ongehuwde en niet-geregistreerde partners automatisch gezamenlijk ouderlijk gezag met de moeder. Dit gebeurt als zij hun kind erkennen. U hoeft het gezag dan niet langer samen met de moeder aan te vragen bij de rechtbank. Zie rijksoverheid.nl voor meer informatie over het regelen van het ouderlijk gezag. Meer informatie Erkenning en naamkeuze Gezamenlijk gezag door erkenning vanaf 1 januari 2023

  • Hulp bij schulden en geldzorgen

    Heeft u schulden of geldzorgen, neem dan contact op met Maatschappelijke Zaken HBEL. Hulp bij schulden is gratis. U moet ouder dan 18 jaar zijn en een vaste verblijfplaats hebben. Maatschappelijke Zaken HBEL kan: Advies en informatie geven Bemiddelen bij schulden Betalingsregelingen regelen U begeleiden bij het beheren van uw budget Zie maatschappelijkezaken.nl voor meer informatie en contact. Maatschappelijke Zaken HBEL is er voor de inwoners van de gemeente Blaricum, Eemnes, Laren en Huizen

  • Handtekening legaliseren

    Moet u aantonen dat uw handtekening van u is? U kunt uw handtekening laten legaliseren. U zet dan bij de gemeente uw handtekening op het document. De gemeente bevestigt dat dit dezelfde handtekening is als die op uw identiteitsbewijs. Maak een afspraak voor het legaliseren van uw handtekening. Meenemen Geldig identiteitsbewijs Het document waar de legalisatie op moet komen te staan Een pinpas. De kosten betaalt u bij de aanvraag Afspraak maken Goed om te weten Legaliseren van een handtekening kan nodig zijn als: Een organisatie of bedrijf hier om vraagt (bijvoorbeeld overheid of ambassade) U een document moet opsturen waarvan u het origineel niet uit handen wilt geven U iemand uit het buitenland op bezoek krijgt en deze persoon heeft voor de visumaanvraag een garantstelling of logiesverstrekking nodig. Let op: de verklaring legaliseert alleen de handtekening. Niet de inhoud van het document dat u tekent. Kosten € 23,50

  • Klacht over zorgmedewerker of zorgaanbieder

    Bent u niet tevreden over de manier waarop u behandeld bent door een zorgmedewerker van Maatschappelijke Zaken HBEL? Of door een zorgaanbieder, dien dan een klacht in.  Klacht over zorgmedewerker Via maatschappelijkezaken.nl kunt u uw klacht over een zorgmedewerker indienen.  Klacht over zorgaanbieder Heeft u een klacht over een aanbieder van zorg of hulp? Dien de klacht dan in via maatschappelijkezaken.nl. U vindt daar ook informatie hoe u de klacht kunt indienen.  Maatschappelijke Zaken HBEL is er voor de inwoners van de gemeente Blaricum, Eemnes, Laren en Huizen.

  • Tweede paspoort

    Let op: u kunt tussen 24 en 30 september gewoon een tweede paspoort aanvragen. De levertijd van een paspoort duurt alleen wat langer dan normaal. Op 30 september wordt er namelijk een nieuw model paspoort geintroduceerd. Dat gebeurt om het paspoort veilig en betrouwbaar te houden. Een tweede paspoort vraagt u aan als u landen bezoekt die met elkaar in conflict zijn of als uw paspoort voor visumaanvraag bij een ambassade ligt. U moet hier voor bewijsstukken aanleveren. Het tweede paspoort is 2 jaar geldig. Voor het aanvragen van een paspoort maakt u een afspraak. Voorwaarden U heeft de Nederlandse nationaliteit U staat ingeschreven in de gemeente Kinderen tot 18 jaar hebben toestemming van beide ouders (of gezaghebbende) nodig. U logt hiervoor in met uw eigen DigiD Meenemen Alle paspoorten en ID-kaarten als u die in uw bezit heeft. Ook als ze niet meer geldig zijn 1 kleurenpasfoto van maximaal 6 maanden oud die voldoet aan de pasfoto-eisen Schriftelijk of digitaal toestemmingsformulier als u jonger dan 18 jaar bent Afspraak maken Ophalen paspoort  U kunt uw paspoort na 5 werkdagen tijdens openingstijden ophalen bij de BEL Combinatie in Eemnes. U hoeft geen afspraak te maken. Kosten € 83,80 Extra kosten bij spoedaanvraag € 57

  • Omgevingsvergunning

    Wilt u gaan bouwen, verbouwen, slopen, een boom kappen of een inrit aanleggen? Doe via het omgevingsloket.nl op omgevingswet.overheid.nl een vergunningscheck en kijk of u een vergunning nodig heeft. Soms mag u zonder vergunning bouwen of verbouwen. Bijvoorbeeld voor gewoon onderhoud of het plaatsen van een dakkapel aan de achterkant van uw woning.  Omgevingsloket Hoe werkt het In het omgevingsloket.nl op omgevingswet.overheid.nl geeft u de werkzaamheden aan  die voor u gelden Door het beantwoorden van de vragen krijgt u een overzicht In het overzicht ziet u of u een vergunning moet aanvragen voor uw bouw- of verbouwplannen of dat u een melding moet doen  Vooroverleg Twijfelt u of uw bouw- of verbouwplannen haalbaar zijn, vraag dan een vooroverleg aan. Bel de gemeente via telefoonnummer 14 035. Kosten De kosten voor een omgevingsvergunning zijn afhankelijk van uw plannen. U betaalt altijd voor de aanvraag van de vergunning. De tarieven vindt u in de legesverordening. Nieuwe Omgevingswet Op 1 januari 2024 is in heel Nederland de Omgevingswet ingevoerd. De regels voor het aanvragen van een vergunning worden helder en inwoners kunnen makkelijk zien hoe hun aanvraag verloopt. Vragen Heeft u vragen over de vergunningscheck of over de regels die gelden, dan kunt u terecht bij het helpcentrum van het omgevingsloket.nl.

  • Geboorte doorgeven

    Als u een kind gekregen heeft, doe dan binnen 3 dagen na de bevalling aangifte van de geboorte. Dit kan online met DigiD. U hoeft niet meer naar het gemeentehuis voor een handtekening. Wanneer aangifte doen Uw kind is geboren op U doet uiterlijk aangifte op Maandag Donderdag Dinsdag Vrijdag Woensdag Maandag Donderdag Maandag Vrijdag Dinsdag Zaterdag Dinsdag Zondag Woensdag   Geboorte doorgeven Wie mag de geboorteaangifte doen Vader, de meemoeder/duomoeder of moeder van het kind Iemand die bij de geboorte aanwezig is geweest, zoals een vriend of familielid Bewoner van het huis waar het kind geboren is Hoofd van het ziekenhuis of kliniek waar het kind geboren is Geboorteaangifte bij de balie U kunt de geboorte van uw kind ook doorgeven aan de balie van het gemeentehuis. Maak een afspraak en neem mee:  Geldig legitimatiebewijs Bewijs van geboorte. Deze ontvangt u van de arts of verloskundige Afschrift van de erkenningsakte als het kind voor de geboorte al is erkend Akte waarin staat welke achternaam u heeft gekozen voor het kind (als u deze akte heeft gekregen) Eventueel de donorverklaring bij duo-moederschap Trouwboekje of partnerschapsboekje, als u deze heeft. U kunt uw kind daarin laten vermelden (dit is niet verplicht) Wat kost het Het doorgeven van een geboorte is gratis. Wilt u een afschrift van de geboorteakte dan betaalt u € 15,70. Achternaam kind Ouders kunnen samen de achternaam van hun 1e kind kiezen. Dat kan de achternaam van de moeder, de vader of de duomoeder zijn. De keuze kunt u voor de geboorte, tijdens de erkenning ongeboren vrucht of tijdens de geboorteaangifte maken.  Achternamen beide ouders  Kinderen kunnen vanaf 1 januari 2024 de achternamen van beide ouders krijgen: Dat geldt voor ouders waarvan hun 1e kind geboren wordt op of na 1 januari 2024 De gekozen achternaam geldt vervolgens voor alle volgende kinderen Overgangsregeling Is uw oudste kind geboren op of na 1 januari 2016? Dan kunt u alsnog een dubbele achternaam kiezen. Dit kan van 1 januari 2024 tot 31 december 2024. Op rijksoverheid.nl vindt u meer informatie over de overgangsregeling. Kind erkennen Zie kind erkennen. Levenloos geboren kind aangeven Is uw kind levenloos geboren na een zwangerschap van 24 weken of langer? U doet dan aangifte in de gemeente waar de geboorte plaatsvond. Bij een zwangerschap korter dan 24 weken is het niet verplicht om aangifte te doen, maar mag wel. Lees hoe u aangifte doet.

  • Huwelijk of partnerschap melden

    Als u wilt trouwen of uw partnerschap wilt laten registreren, dan meldt u dit bij de gemeente waar u gaat trouwen of een partnerschap aangaat. Doe de melding maximaal 1 jaar en minimaal 2 weken voor de datum van de ceremonie. U kunt de melding van uw huwelijk of partnerschap online doen. U heeft hier DigiD voor nodig. Getuigen Bij het huwelijk of partnerschapsregistratie moeten minimaal 2 getuigen aanwezig zijn en maximaal 4. Iedereen boven de 18 jaar mag getuige zijn. Voorwaarden Om te trouwen of een partnerschap te laten registreren bent u:  18 jaar of ouder Geen bloedverwant in de 1e, 2e, 3e of 4e graad Huwelijk of partnerschap melden Heeft u geen DigiD, neem dan contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035. Kosten Wat kost trouwen en registratie van een partnerschap: Maandag t/m vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur in de raadzaal van het gemeentehuis € 572,50 Maandag t/m vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur in de trouwzaal van het gemeentehuis met maximaal 20 personen € 286,50 Maandag t/m vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur op een bijzondere of zelfgekozen locatie €  859,50 Maandag t/m vrijdag tussen 17.00 uur en 20.00 uur in het gemeentehuis € 673 Zaterdag tussen 09.00 uur en 20.00 uur in het gemeentehuis € 673 Maandag t/m vrijdag tussen 17.00 uur en 20.00 uur op een bijzondere of zelfgekozen locatie € 1145,50 Zaterdag tussen 09.00 uur en 20.00 uur op een bijzondere of zelfgekozen locatie € 1145,50 Trouwboekje/Partnerschapsboekje € 24,50 (kosten alleen betalen bij een gratis huwelijk of geregistreerd partnerschap) Getuigen van de gemeente per persoon € 82,50 Benoeming buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor 1 dag € 286,50 Handig om te weten In Nederland trouwt u automatisch in beperkte gemeenschap van goederen. Gratis huwelijk of partnerschap Dit kan in onze gemeente op maandag om 10.00 uur. Om gratis te trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan, moet één van u of allebei in onze gemeente wonen. Neem contact met ons op via telefoonnummer 14 035.  Ceremonie bij gratis huwelijk of partnerschap U bent welkom in een klein gezelschap van maximaal 10 personen. Dat is inclusief het bruidspaar, getuigen en eventuele gasten. De ambtenaar die uw huwelijk of geregistreerd partnerschap voltrekt houdt geen toespraak en neemt van tevoren geen contact met u op. Meer informatie Trouwlocatie kiezen  Trouwambtenaar kiezen