Zoekresultaat 21 - 30 van 31 resultaten

  • Bewijs van in leven zijn of attestatie de vita

    Een bewijs van in leven zijn of een attestatie de vita is een schriftelijk bewijs dat u in leven bent. Een bewijs van in leven zijn gebruikt u voor Nederlandse instanties. Een attestatie de vita gebruikt u voor buitenlandse instanties. U kunt deze documenten aanvragen bij de gemeente waar u ingeschreven staat.

    Pensioenfondsen en andere instanties vragen soms om een bewijs van in leven zijn of attestatie de vita. Met dit bewijs toont u aan dat u in leven bent op het moment dat het bewijs wordt afgegeven.

    Bewijs van in leven zijn (Nederlandstalig)

    Een bewijs van in leven zijn is een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP). Een bewijs van in leven zijn is een Nederlandstalige attestatie de vita. U gebruikt een bewijs van in leven zijn voor Nederlandse instanties.

    Attestatie de vita (internationaal)

    Een attestatie de vita is een internationaal bewijs waaruit blijkt dat u in leven bent. Dit internationaal bewijs van in leven zijn is opgesteld in meerdere talen. Voor buitenlandse instanties heeft u een attestatie de vita nodig.

  • Uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand aanvragen

    Een uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand is een schriftelijk bewijs van bijvoorbeeld een geboorte of huwelijk. U vraagt dit aan bij de gemeente waar de gebeurtenis plaatsvond.

    Gemeenten leggen belangrijke gebeurtenissen in een mensenleven vast in de burgerlijke stand. Als u een geboorte, overlijden, huwelijk, scheiding of partnerschapsregistratie schriftelijk wilt bewijzen, heeft u een afschrift of uittreksel nodig uit de burgerlijke stand. Heeft u een afschrift of uittreksel nodig voor in het buitenland? Vraag een internationaal uittreksel of meertalig modelformulier aan.

    Er zijn verschillende akten waarvan u een afschrift of uittreksel kunt opvragen:

    • geboorteakte
    • overlijdensakte
    • huwelijksakte
    • echtscheidingsakte
    • akte van beëindiging partnerschap

    Afschrift of internationaal uittreksel

    Van een akte kunt u een afschrift of een (internationaal) uittreksel krijgen.

    • Een afschrift is een gewaarmerkte kopie van de akte. Op een afschrift vindt u alle informatie die in een akte staat.
    • Een internationaal uittreksel is een verkorte en actuele versie van de akte. Dit uittreksel wordt toegelicht in tien verschillende talen: En­gels, Duits, Frans, Spaans, Ita­li­aans, Por­tu­gees, Grieks, Turks en Ser­vo-Kro­a­tisch.

  • Bibob-onderzoek

    Met een Bibob-onderzoek controleert de gemeente de betrouwbaarheid van uw bedrijf en van de personen die bij uw bedrijf betrokken zijn. We kunnen een onderzoek doen als u een vergunning of subsidie aanvraagt. Of als u meedoet aan een aanbesteding. Hiermee willen we voorkomen dat een vergunning, subsidie of aanbesteding misbruikt wordt voor criminele activiteiten. 

    Bij aanvragen voor een horeca- of exploitatievergunning of een seksbedrijf vindt altijd een Bibob-onderzoek plaats. 

    De gemeente kan het Landelijk Bureau Bibob om hulp vragen. Dit bureau adviseert de gemeente en doet extra onderzoek. Bijvoorbeeld als we zelf te weinig informatie hebben. Of als de officier van justitie hierom vraagt. Een negatief Bibob-advies blijft 5 jaar geldig. 

    We kunnen het onderzoek ook op een later moment uitvoeren. Dus ook als u de vergunning of subsidie al heeft of de aanbesteding al aan u is toegekend. Blijkt uit het onderzoek dat er een gevaar is op criminele activiteiten of witwassen, dan  kunnen we de vergunning, subsidie of opdracht weigeren of intrekken.

  • Zienswijze

    Soms heeft de gemeente een plan of neemt een besluit waar u het niet mee eens bent. U kunt dan uw mening geven. Deze mening heet zienswijze. U kunt uw zienswijze bijvoorbeeld indienen als iemand een monumentale boom wil kappen en u het daar niet mee eens bent. Of misschien bent u het niet eens met een wijziging van het omgevingsplan van de gemeente.

    U kunt alleen een zienswijze indienen over ontwerpbesluiten en ontwerpplannen. Dit zijn plannen die nog niet goedgekeurd zijn. Via de gemeentewebsite en huis-aan-huisbladen laten we weten dat er nieuwe plannen of besluiten zijn. We kunnen het besluit dan nog aanpassen.

    Uw mening kan worden overgenomen in het definitieve besluit. Maar dat hoeft niet. Verschillende mensen kunnen met het plan of besluit te maken krijgen. We kijken naar de verschillende belangen en nemen dan een beslissing.

  • Groenstroken en restgronden aankopen

    Aalsmeer is een stad in het groen, die zich kenmerkt door een sterk ontwikkelde en beschermde groene hoofd- en wijkstructuur. Deze structuur en prachtige parken geven Aalsmeer een unieke identiteit en leefkwaliteit. Toch staat dit bestaande groen onder druk door woningbouw, klimaatadaptatie en energietransitie.

    De gemeente wil haar groene uitstraling zoveel mogelijk behouden en de ruimte bieden voor klimaatverbetering. Daarom verkoopt de gemeente geen voetpaden, parkeervakken, trottoirs of andersoortige verhardingen. Ook het kopen van groenstroken en restgronden van het openbaar groen dat grenst aan een huis of tuin is maar zeer beperkt mogelijk. 

  • Tweede of zakenpaspoort aanvragen

    Als u vaak naar het buitenland gaat, kunt u een tweede paspoort nodig hebben. Dit kan nodig zijn in de volgende situaties:

    • U bezoekt vaak landen die een conflict met elkaar hebben. Het kan dan gebeuren dat u problemen krijgt met de stempels in uw paspoort.
    • U reist vaak naar landen waar u een visum voor nodig heeft. Het kan dan voorkomen dat u door de visumaanvraag niet op tijd uw paspoort terug heeft, omdat het paspoort nog bij de ambassade ligt.

    Een tweede paspoort is twee jaar geldig. U kunt geen derde paspoort aanvragen. Een tweede Nederlandse identiteitskaart is ook niet mogelijk.

  • Bezwaarschrift indienen

    Bent u het niet eens met een beslissing van het College van burgemeester en wethouders, de burgemeester of van de gemeenteraad (ook wel ‘bestuursorgaan’ genoemd)? Dan kunt u in veel gevallen bezwaar maken en uitleggen waarom u dat doet. Dan wordt de zaak nog eens bekeken. De procedure is geregeld in de Algemene wet bestuursrecht.

    Bezwaar bij belastingaanslag en WOZ-waarde

    Niet eens met een belastingaanslag of waardebeschikking over de WOZ, OZB of rioolrecht? Dien geen bezwaar in via deze pagina. Ga voor meer informatie naar bezwaar maken bij een gemeentelijke belasting of waardebeschikking.

  • Omgevingsoverleg

    Bij bouw- of verbouwplannen heeft u vaak voor een of meerdere onderdelen een omgevingsvergunning nodig. Ontdekken welke regels gelden voor uw plan en waar u een vergunning voor nodig heeft kan moeilijk zijn. Een omgevingsoverleg helpt hierbij. U vraagt een omgevingsoverleg online aan.

    Wat is een omgevingsoverleg?

    Het omgevingsoverleg is een procedure voor het stapsgewijs beoordelen van een plan dat afwijkt van bestaande regelgeving. Er wordt beoordeeld of het plan voldoet aan de belangrijkste regels. 
     
    Met een omgevingsoverleg komt u te weten:
    • met welke voorwaarden en regels u rekening moet houden
    • of uw plan kans maakt op toestemming om het plan uit te voeren
    • of u een vergunning moet aanvragen voor uw plan
    Soms is het nodig uw plan nog aan te passen voor u een vergunning kunt aanvragen en/of het plan kunt uitvoeren. Het omgevingsoverleg helpt hierbij.

  • Gokautomaat plaatsen

    Als u een kansspelautomaat zoals een fruitautomaat wilt plaatsen (waarbij geld gewonnen kan worden), dan moet u een vergunning aanvragen. Deze vergunning heet een aanwezigheidsvergunning.

    Voor een behendigheidsautomaat, zoals een enkele flipperkast, is geen vergunning nodig.

    De Wet op de kansspelen maakt een verschil tussen 'hoogdrempelige' en 'laagdrempelige’ inrichtingen.

    • Hoogdrempelige inrichtingen zijn bijvoorbeeld cafés, bars en nachtclubs. Deze bedrijven mogen twee speelautomaten hebben, zowel kansspel- als behendigheidsautomaten.
    • Laagdrempelige inrichtingen zijn bijvoorbeeld snackbars en kantines. Deze bedrijven mogen twee behendigheidsautomaten hebben (dus geen kansspelautomaten).

  • Uittreksel uit basisregistratie personen (BRP) opvragen

    Met een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) laat u zien dat u staat ingeschreven bij de gemeente. Op dit uittreksel van het bevolkingsregister staan onder andere uw naam, geboortedatum, geboorteplaats en huidige adres. Instanties kunnen om een uittreksel BRP vragen. U vraagt dit document aan bij de gemeente.

    Instanties als een woningstichting kunnen vragen om een uittreksel uit het bevolkingsregister (de Basisregistratie Personen, BRP). Geef bij uw aanvraag duidelijk aan waarvoor u het uittreksel nodig heeft. Er bestaan namelijk ook uittreksels met meer gegevens. Voorbeelden van andere uittreksels zijn een Bewijs van Nederlanderschap en een Bewijs van in leven zijn.