Zoekresultaat 21 - 30 van 65 resultaten

  • Melding over openbare ruimte (MOR)

    De openbare ruimte bestaat uit plekken als pleinen, wegen, sportvelden en parken. Is er iets kapot, is er sprake van overlast of ziet u een gevaarlijke situatie, meld dit dan aan ons. Uw  melding draagt bij aan de leefbaarheid en veiligheid van deze openbare plekken. Uw melding kan gaan over verschillende onderwerpen zoals losliggende straatstenen waarover mensen kunnen struikelen, laaghangende takken, wateroverlast door overstroming van putten, volle prullenbakken of zwerfafval, ratten en muizen, illegale bewoning, overlast van vuurwerk. parkeeroverlast, vandalisme of overlast door mestopslag of een knalapparaat op een akker. U kunt voor al deze zaken een melding openbare ruimte (MOR-melding) maken. Maak uw keuze uit de knoppen 'Melding doen'.   Melding doen als burger Melding doen zonder DigiD Melding doen als organisatie   Gevaarlijke situatie of spoedeisende zaak? Ziet u, buiten kantoortijden, ernstige hinder of gevaar? Bel dan de meldkamer. Telefoon 088-2052066. Meld misdaad anoniem Wilt u misdaad anoniem melden, dan kan dit via een landelijk meldpunt waar wij bij zijn aangesloten. Melding over een kapotte lantaarnpaal Een storing aan een lantaarnpaal, meldt u rechtstreeks bij liteweb Melding over uw afvalcontainer Alles wat te maken heeft met uw afvalcontainer, regelt u eenvoudig en snel op de pagina Containers. Melding over drugsoverlast Meldingen over drugsoverlast (drugsafval, vermoeden drugsproductie etc.) doet u rechtstreeks bij het Meldpunt Drugsoverlast. Melding overlast door bedrijven (stank, geluid en andere overlast) Meldingen overlast door bedrijven doet u rechtstreeks bij de milieuklachtencentrale. Een MOR-melding doen is simpel en het is zo gedaan. Bekijk het filmpje om te zien hoe u eenvoudig een melding maakt. 28 mei 2019, YouTube filmpje, 1:27

  • Gastouder worden of kinderdagverblijf starten

    Als u een voorziening voor de kinderopvang wilt beginnen, moet u zich registreren in het Landelijk Register Kinderopvang. Alle voorzieningen op het gebied van de kinderopvang staan geregistreerd in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK). Hierin staan alle in Nederland geregistreerde opvangvoorzieningen, namelijk kinderopvang, buitenschoolse opvang, gastouderbureaus en gastouders. De gemeente onderhoudt het LRK. Het LRK is te vinden op het Landelijk Register Kinderopvang. Als u de registratie (het verzoek tot exploitatie) wilt starten, klik dan op onderstaande knop. Als u een wijziging wilt doorgeven, kan dat ook via onderstaande knop. U heeft hiervoor e-herkenning nodig. Aanvraag of wijziging doorgeven Algemene informatie en stappenplannen Informatie over kinderopvang (Rijksoverheid) Stappenplan gastouderbureau starten Stappenplan kindercentrum starten Informatie over veranderingen kinderopvang Informatie over continue screening in de kinderopvang Meer informatie Wet kinderopvang Regeling Wet kinderopvang Besluit kwaliteit gastouderbureaus, gastouders en voorzieningen voor gastouderopvang Wet harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk Besluit kwaliteit kinderopvang

  • Elektrische apparaten

    Wit- en bruingoed zijn nu ook bekend als huishoudelijke afgedankte elektrische en elektronische apparaten. Voorbeelden hiervan zijn een koelkast of wasmachine maar ook kleinere apparatuur zoals een föhn, koffiezetapparaat, telefoon of computer.  Bij aankoop van een nieuw apparaat moet de winkel waar u het apparaat hebt aangekocht het oude apparaat op uw verzoek meenemen. Ook kunt u zelf uw afgedankte apparaten inleveren bij de Milieustraat. Via de Afvalscheidingswijzer vindt u wat in welke afvalbak hoort.

  • Alcoholwetvergunning

    U heeft een alcoholwetvergunning nodig als u alcohol verkoopt in uw horecabedrijf of slijterij. Ook als u als vereniging of stichting alcohol in sportkantines of gemeenschapshuizen verkoopt, heeft u deze vergunning nodig. Het gaat hier om een vergunning volgens de Alcoholwet. Bestaande vergunning laten aanpassen Voor het wijzigen of toevoegen van een leidinggevende, kunt u via e-mail contact opnemen met mevrouw Meertens-Dimmers of mevrouw De Lange. Of telefonisch via 14 0115. Eigen verklaring leidinggevende   Voor het wijzigen van de inrichting kunt u via e-mail contact opnemen met mevrouw Meertens-Dimmers of mevrouw De Lange. Of telefonisch via 14 0115. Bij de voortzetting van een bestaande inrichting heeft u tevens een exploitatievergunning nodig. Nieuwe vergunning aanvragen Als u een nieuwe alcoholwetvergunning wilt aanvragen, dient u een afspraak te maken met het team Vergunningen en Handhaving van onze gemeente. Dit kunt u doen door te bellen naar 14 0115 of door een contactformulier in te dienen. Voor het aanvragen van een nieuwe vergunning heeft u de volgende documenten nodig. Bij een wijziging van een vergunning zijn niet altijd alle documenten nodig. Neem hiervoor contact op. Een volledig ingevuld aanvraagformulier alcoholwetvergunning; Een Verklaring Sociale Hygiëne van alle leidinggevenden en van de ondernemers; Een kopie van het legitimatiebewijs (geldig paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument) van alle leidinggevenden en van de ondernemers; De arbeidsovereenkomst van de leidinggevenden; Een recente, gedetailleerde tekening van de inrichting van het bedrijf. Het ingevulde Bibobformulier Bij het starten van een nieuwe inrichting heeft u tevens een exploitatievergunning nodig. Voorwaarden De volgende voorwaarden gelden als u in aanmerking wilt komen voor een alcoholwetvergunning: Inschrijving in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Iedere leidinggevende is minimaal 21 jaar oud. Iedere leidinggevende beschikt over de Verklaring Sociale Hygiëne, staat niet onder curatele en is van goed levensgedrag. Van de leidinggevenden die vermeld staan op de vergunning, moet ten minste 1 leidinggevende aanwezig kunnen zijn tijdens de openingstijden van het horecabedrijf/de slijterij. De inrichting van het horecabedrijf/de slijterij voldoet aan de eisen die staan in het Besluit eisen inrichtingen Alcoholwet. Voor horeca-inrichtingen van paracommerciële instellingen, zoals verenigingen en stichtingen, geldt een aantal aanvullende regels. Deze komen op het volgende neer: Door het bestuur van een vereniging of stichting moet een bestuursreglement worden opgesteld. Daarin moeten ook huisregels staan voor het gebruik van alcohol. Als voorbeeld kunt u gebruik maken van het modelbestuursreglement van de sportorganisatie NOC*NSF. Minimaal twee leidinggevenden (leden van de vereniging of stichting) moeten beschikken over een verklaring Sociale Hygiene. Barvrijwilligers moeten een verplichte instructie verantwoord alcoholgebruik hebben gevolgd. Overige zaken Exploitatievergunning: voor het exploiteren van een horecabedrijf, inclusief eventueel terras, heeft u ook een exploitatievergunning nodig. Uitgezonderd zijn slijterijen, zorginstellingen en paracommerciële bedrijven. De exploitatie mag niet in strijd zijn met het bestemmingsplan en mag de openbare orde of de woon- en leefsituatie in de omgeving niet nadelig beïnvloeden. Melding brandveilig gebruik: kunnen er meer dan 50 personen tegelijkertijd in het horecabedrijf aanwezig zijn? Dan moet u dit melden. Melding activiteitenbesluit milieubeheer: vanuit milieuregelgeving moet u bovendien een melding activiteitenbesluit doen.  Meer informatie De volledige en actuele tekst van de Alcoholwet kunt u nalezen op de website van de Rijksoverheid. De sluitingstijden natte horeca kunt u vinden in artikel 2.29 van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Terneuzen. Heeft  u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.

  • Evenement in 2025

    Samen met de gemeenten Hulst en Sluis inventariseren wij alle evenementen die in 2025 in onze gemeenten zullen plaatsvinden. U kunt uw evenement hiervoor aanmelden vóór 20 oktober 2024. In verband met de inzet van politie kan het organiseren van grote evenementen op dezelfde tijdstippen problemen opleveren. Het is daarom van groot belang dat we op tijd weten welke evenementen waar en wanneer plaatsvinden. Meld uw evenement daarom op tijd aan, want zonder melding kan het evenement niet doorgaan. Evenement aanmelden Wilt u in 2025 een evenement organiseren? Geef het dan aan ons door vóór zondag 20 oktober 2024 via de knop "Melding evenement in 2025". Let op: u heeft hiervoor DigiD of eHerkenning nodig. Meer informatie Voor meer informatie kunt u contact opnemen met mw. A. Sips of mw. W. de Lange van team vergunningen en handhaving, via tel. 14 0115. Of per e-mail: a.sips@terneuzen.nl of w.deLange@terneuzen.nl   Melding evenement 2025 als burger Melding evenement 2025 als organisatie

  • Vuurwerk afsteken

    Vuurwerk mag u alleen afsteken tussen 31 december 18:00 uur en 1 januari 02.00 uur ’s nachts. En alleen op plaatsen waar dit geen gevaar, schade of overlast kan veroorzaken. In, rond en in de nabijheid van de volgende objecten is vuurwerk afsteken niet toegestaan, hier geldt een vuurwerkverbod: zorgcentrum De Vurssche in Axel zorgcentrum Ter Walle in Biervliet zorgcentrum Vremdieke in Hoek zorgcentrum De Lange Akkers in Koewacht Dierenweide Sas van Gent zorgcentrum De Redoute in Sas van Gent Omgeving Elisabethlaan in Sluiskil het ziekenhuis Terneuzen de kinderboerderij en dierenasiel in Terneuzen zorgcentrum Ter Schorre in Terneuzen winkelcentrum Zuidpolder inTerneuzen zorgcentrum De Blide in Terneuzen zorgcentrum Bachten Dieke in Terneuzen woonzorgcentrum Maxima in Terneuzen Verzorgingshuis het Hoevehuis in Terneuzen Dierenweide Westdorpe zorgcentrum 't Verlaet te Westdorpe zorgcentrum De Molenhof in Zaamslag Burgemeester en wethouders van Terneuzen hebben deze objecten en hun directe omgeving aangewezen als vuurwerkvrije zone. U kunt hier het besluit met de tekeningen inzien. Professionele vuurwerkbedrijven met een toepassingsvergunning van de provincie Zeeland mogen met een geaccepteerde ontbrandingsmelding wel vuurwerk afsteken buiten de bovengenoemde tijden. Voor meer informatie hierover kunt u terecht bij de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Zeeland tel. 0115-745100. Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Stadsservice, tel 14 0115.

  • Toetsen aan bodemkwaliteitskaart

    Voor het toepassen van grond en baggerspecie gelden de nodige regels. Deze staan in het Besluit activiteiten leefomgeving. Bij particulieren gaat het bijvoorbeeld om de aanleg van een oprit of bij het ophogen van een tuin. Voor overheden of bedrijven gaat het bijvoorbeeld om ophogingen van terreinen, wegen of dijken. U moet dan voldoen aan de regels van het besluit. We hebben gemeente beleid opgesteld en uitgewerkt in de Nota bodembeheer en de Bodemkwaliteitskaart. Hierin beschrijven wij hoe om te gaan met grondverzet. Door gebruik te maken van de bodemkwaliteitskaart is in veel gevallen een bodemonderzoek niet meer nodig.   Toets bodemkwaliteitskaart aanvragen als burger Toets bodemkwaliteitskaart aanvragen als organisatie Toets bodemkwaliteitskaart aanvragen met buitenlandse adresgegevens   Aanvraag Via de knop 'Toets bodemkwaliteitskaart aanvragen' kunt u een verzoek doen voor toetsing aan de historische bodemkwaliteitskaart. Kies in het formulier voor de optie 'aanleveren digitale bodemkwaliteitskaart'. Kunt u geen gebruik maken van de bodemkwaliteitskaart? Dan is een partijkeuring (bodemonderzoek) nodig. Daarna moet u een melding doen of informatie geven voor een bodemactiviteit. Dit doet u via het Omgevingsloket van het DSO. Moet u voor de activiteit een melding doen en informatie geven? Dan dient u in het Omgevingsloket van het DSO beide opties te kiezen. Hier voegt u de historische toets of partijkeuring bij. De RUD Zeeland beoordeelt de meldingen en handhaaft de voorschriften. In welke gevallen geen meldingsplicht? In de volgende gevallen geldt geen meldingsplicht: Het verspreiden van baggerspecie op het aangrenzend perceel; Particulieren die maximaal 25 m3 grond of baggerspecie toepassen (Let op: Schakelt u als particulier een bedrijf in, bijvoorbeeld een aannemer, dan geldt deze vrijstelling niet); Het toepassen van grond of baggerspecie binnen één vestigingslocatie van een landbouwbedrijf. Voorwaarde: de grond of baggerspecie is afkomstig van dezelfde locatie; Het toepassen van minder dan 50 m3 schone grond en baggerspecie. Meer informatie Nota Bodembeheer Zeeuws-Vlaanderen (de nota is te vinden onder het kopje 'Externe bijlagen') Bodemkwaliteitskaart Gemeente Terneuzen actualisatie 2021 (de kaart is te vinden onder het kopje 'Externe bijlagen') Kaarten bodemkwaliteitskaart Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met 14 - 0115.

  • Oprit, inrit of uitweg maken

    Voor het maken of aanpassen van een oprit, inrit of uitweg heeft u altijd een omgevingsvergunning nodig. U kunt deze online aanvragen via het Omgevingsloket. Als particulier heeft u DigiD nodig om in te loggen. Als vertegenwoordiger van een bedrijf heeft u eHerkenning nodig. Omgevingsvergunning aanvragen   Voorwaarden Loopt de gewenste inrit over water of sloot? Vraag dan eerst toestemming aan het waterschap. Komt de gewenste inrit uit op een provinciale weg, rijksweg of waterschapsweg? Vraag dan eerst toestemming aan de betreffende instantie.  U heeft een vergunning nodig voor: het maken van een inrit vanaf de weg; de weg veranderen, bijvoorbeeld de stoep verlagen; een bestaande inrit veranderen. De voorwaarden voor het kunnen verkrijgen van de vergunning kunt u vinden in artikel 3.58 van de verordening Fysieke leefomgeving Terneuzen; Omgevingsvergunning voor het maken, of veranderen van een uitweg. Kosten In 2024 bedragen de legeskosten voor deze vergunning € 257,-. De gemeente voert alle benodigde aanpassingen van het openbaar gebied voor u uit voor inritten op gemeentelijke grond. Zoals het verlagen van een stoep, verplaatsen van een lantaarnpaal of kappen van een boom. U mag dit niet zelf doen. Wilt u een kostenopgave voor uw situatie? Neem dan contact met ons op via contactformulier. Voeg hiervoor een duidelijke situatieschets en foto's toe. Meer informatie Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.

  • Bouwobject plaatsen op weg

    Moet u iets op openbare grond zetten voor bouw- of sloopwerk? Zoals een container of steiger? Dan dient u dit minimaal zeven dagen vooraf bij ons te melden. Dit mogen maximaal vier objecten zijn, zoals: steiger, container, keet, lift, pomp, toilet, stenen, cement, zand of tegels. Deze objecten mogen maximaal drie maanden op openbare grond staan.   Melding doen als burger Melding doen als organisatie Melding doen zonder DigiD   Voorwaarden Een object op straat moet rondom voorzien zijn van schone en duidelijke markeringen van reflecterend materiaal; Een object op straat moet in het donker zijn voorzien van duidelijke knipperverlichting en/of reflecterend lint aan de voor- en achterzijde; Afvalcontainers geplaatst in dorps- of stadskernen dienen gesloten te zijn of afgezet te zijn met bouwhekken; Een object mag geen gevaar opleveren voor het doelmatig en veilig gebruiken van de weg; Er moet een minimale vrije doorgang van tenminste 1.20 meter zijn op voetpaden en van tenminste 3.50 meter op de rijbaan voor fietsers of gemotoriseerd verkeer. Daarbij moeten alle gebouwen in de omgeving goed bereikbaar blijven voor voertuigen van hulpdiensten zoals bijvoorbeeld een ladderwagen van de brandweer of de ambulance; Straatpotten en controleputten moeten altijd bereikbaar blijven; Er mogen geen materialen naast het object liggen; De verkeersveiligheid moet gewaarborgd zijn; Het veilig plaatsen en in stand houden van de afvalcontainer/bouwkeet is een verantwoordelijkheid van uzelf; Bij plaatsing op een parkeerplaats moeten zo min mogelijk parkeerplaatsen te worden ingenomen. Bij plaatsing op een betaalde parkeerplaats worden de actuele dagtarieven per parkeerplaats in rekening gebracht; De gemeente is niet aansprakelijk voor eventuele directe- of gevolgschade veroorzaakt door de activiteit; Kosten voor schade veroorzaakt door het plaatsen van bouwobjecten op de stoep of het wegdek worden bij veroorzaker (en opdrachtgever) in rekening gebracht; Schade aan groenvoorzieningen dient u te herstellen. Eventueel herstelt de gemeente Terneuzen op uw kosten; De plaats waar de activiteit heeft plaatsgevonden moet u schoon opleveren; Om vragen en onbegrip te voorkomen adviseren wij u de directe buren op de hoogte te brengen van de activiteit; Een object mag maximaal 3 maanden staan; U dient minimaal 1 week voor aanvang van de activiteit de melding te doen bij de gemeente; Voor het plaatsen van en geplaatst houden van een afvalcontainer/bouwkeet brengt de gemeente Terneuzen geen kosten in rekening. Meer informatie Indien het te plaatsen object gaat zorgen voor een (tijdelijke) volledige afsluiting van de straat, dient u minimaal 2 weken voor aanvang contact op te nemen met team Realisatie en Beheer, tel 14 0115. Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.

  • Wet Open overheid verzoek indienen

    Burgers hebben op grond van de Wet open overheid (Woo) recht op informatie over het bestuur van de overheid. Het uitgangspunt van de wet is dat overheidsinformatie openbaar is. Daardoor krijgen burgers meer inzicht in het handelen van bijvoorbeeld de gemeente. En kunnen zij beter deelnemen aan de democratie en de besluitvorming. U kunt bij ons een Woo-verzoek doen. Wat valt onder de Woo en wat niet? De Woo onderscheidt actieve en passieve openbaarheid van bestuur. Bij actieve openbaarheid geeft de gemeente uit eigen beweging informatie over beleid en uitvoering. Bijvoorbeeld via de gemeentelijke informatiepagina of de gemeentelijke website. Daarnaast kunt u een verzoek indienen tot openbaarmaking van bepaalde overheidsinformatie: het Woo-verzoek. Niet alle overheidsinformatie kan openbaar worden gemaakt. Uitzonderingen zijn bijvoorbeeld: Vertrouwelijke bedrijfs- en fabricagegegevens als openbaarmaking de veiligheid van de staat schaadt of de privacy van personen aantast. documenten voor intern beraad. Dit voor zover het gaat om de persoonlijke beleidsopvattingen van ambtenaren of andere deelnemers aan dat interne beraad. Aan welke voorwaarden moet het verzoek voldoen? het verzoek mag geen onbegrensde verscheidenheid aan onderwerpen bevatten het onderwerp moet gaan over bestuurszaken van de gemeente de gevraagde informatie moet beschikbaar zijn in documenten (op papier of digitaal) Overheidsinformatie hergebruiken (Who) Op grond van de Wet hergebruik overheidsinformatie (Who) kunt u vragen om overheidsinformatie te verstrekken.Dit kan voor commerciële of niet-commerciële doelen. U kunt de gegeven informatie combineren met andere informatie of data. Deze overheidsinformatie kan zo als basis dienen voor nieuwe producten en diensten, zoals apps, visualisaties en analyses.Een ee Aanvraag Let op: Een verzoek kunt u via het contactformulier op deze website of schriftelijk indienen. Uw schriftelijk Woo- of Who-verzoek kunt u sturen naar: Gemeente Terneuzen Postbus 35 4530 AA Terneuzen. De beslissing op een Woo- of Who-verzoek nemen wij zo spoedig mogelijk in behandeling. U krijgt binnen vier weken bericht. De gemeente kan deze termijn met twee weken verlengen.  Meer informatie Wet open overheid Wet hergebruik van overheidsinformatie