Zoekresultaat 21 - 30 van 57 resultaten

  • Ontheffing verstrekken zwak-alcoholhoudende drank

    Wilt u zwak-alcoholische dranken verkopen tijdens een evenement of festiviteit, bijvoorbeeld tijdens een braderie, muziekfeest of kermis? Of wilt u tijdelijk uw horecaterras uitbreiden? Dan heeft u een ontheffing nodig. Geen ontheffing mogelijk voor sterke drank U kunt geen ontheffing aanvragen voor sterk-alcoholische dranken. Deze dranken mogen alleen binnen een horeca-inrichting met een alcoholvergunning worden geschonken en genuttigd. Zelfgemixte dranken die bestaan uit een deel sterke drank en een deel alcoholvrije drank, worden ook beschouwd als sterke drank. Ontheffing aanvragen U kunt ook schriftelijk een ontheffing verstrekken zwak-alcoholhoudende drank aanvragen (pdf, 620kb).

  • Bouw en verbouw, gemeentelijk toezicht

    Wanneer u een vergunning hebt gekregen, uw melding is geaccepteerd of als u vergunningsvrij het werk mag uitvoeren, kunt u starten met het uitvoeren van uw (bouw)plan. Als u een vergunning hebt gekregen, moet u wel aan de gemeente doorgeven wanneer u gaat beginnen. De inspecteur bouw- en woningtoezicht moet namelijk toezien of u bouwt volgens de regels en voorschriften. Bij een verleende vergunning staan de voorwaarden beschreven. Voor vergunningsvrije bouwwerken gelden de landelijke, wettelijke regels en voorwaarden. De voorwaarden gaan niet alleen over technische oplossingen, maar ook over de manier van werken (veiligheid) en de aan- en afvoer van materieel en bouwmaterialen. Als het werk niet volgens de wettelijk eisen wordt uitgevoerd, kan het college van B&W het werk stil leggen.

  • Beroepschrift indienen

    De gemeente beslist over uw bezwaar tegen een gemeentelijk besluit. Als u het niet eens bent met de beslissing van de gemeente over uw bezwaar, dan kunt u in beroep gaan. In de brief van de gemeente met de beslissing op uw bezwaarschrift staat vermeld bij wie u in beroep kunt gaan. Dit is meestal de rechtbank. In de beroepsprocedure bent u niet verplicht een advocaat in te schakelen. Het mag wel. Ook kunt u iemand machtigen om namens u in beroep te gaan. Die persoon hoeft geen advocaat te zijn. Is uw vertegenwoordiger geen advocaat, dan moet u de persoon schriftelijk machtigen. Deze machtiging moet meegestuurd worden met het beroepschrift. Vaak krijgt u een uitnodiging voor een rechtszitting, waar u uw bezwaarschrift mondeling kunt toelichten. U mag dit door uw advocaat of gemachtigde laten doen. Het instellen van beroep betekent niet dat de beslissing ongeldig is. De beslissing is gewoon rechtsgeldig. Als u wilt dat de beslissing tijdens uw beroepsprocedure tijdelijk wordt opgeschort, dan kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank. Het beroepschrift mag in een vreemde taal zijn geschreven. Voor een goede afhandeling kan een vertaling noodzakelijk zijn. U moet zelf zorgen voor deze vertaling. 

  • Evenement organiseren

    Wilt u in de gemeente Oldebroek een evenement organiseren, zoals een optocht, braderie, paasvuur of sporttoernooi? Dan heeft u een vergunning nodig of moet u een melding indienen. Een evenementenvergunning vraagt u minstens 8 of 14 weken voor het evenement aan. Een melding doet u minstens 3 weken van te voren. In sommige gevallen is een evenement zowel vergunnings- als meldingsvrij. Melding, vergunning of niets nodig? Niets nodig Als uw evenement aan onderstaande voorwaarden voldoet, dan is er geen melding of vergunning nodig. Voldoet uw evenement niet aan alle voorwaarden? Kijk dan of uw evenement voldoet aan de voorwaarden van een melding. Het evenement is besloten Er wordt geen geluidversterking of luidsprekerinstallatie voor spreken of muziek toegepast. Er is geen belemmering van de doorgang voor verkeer en/of hulpdiensten. Er wordt geen (zwak) alcoholhoudende drank verkocht. Er wordt geen groot vuur gestookt (vuurplaats niet groter dan een vat van 200 liter). Voorwaarden melding evenement Als uw evenement aan onderstaande voorwaarden voldoet, dan kunt u volstaan met een melding. Er zijn minder dan 500 personen gelijktijdig aanwezig. Het evenement vindt plaats tussen 07.00 uur en 24.00 uur. Er is voor 07.00 uur of na 23.00 uur geen versterkte spraak en/of muziek. Het evenement vormt geen belemmering voor de doorgang van het verkeer en hulpdiensten. Evenement melden Vergunning nodig Voldoet uw evenement niet aan de voorwaarden van een melding? Dan heeft u een vergunning nodig. Lees voordat u het aanvraagformulier invult de toelichting bij vergunningsplichtige evenementen. Voor evenementen tot 2500 bezoekers vraagt u 8 weken van tevoren een vergunning aan. Voor grote (risico-)evenementen met meer dan 2500 bezoekers vraagt u bij voorkeur 14 weken van tevoren een vergunning aan. Evenementenvergunning aanvragen Bijlagen meesturen Bij de evenementenmelding moet u meesturen: Situatietekening van het evenemententerrein met directe omgeving. Beknopt draaiboek van het evenement. Bij een evenementenvergunning moet u meesturen: Situatietekening van het evenemententerrein met alle te plaatsen objecten. Bij het plaatsen van een tent: inrichtingstekening met maatvoering en tentboek. Bij het plaatsen van podiums en/of tribunes: bouwboek van de podiums en/of tribunes. Als er verkeersmaatregelen worden getroffen: een verkeersplan. Als u versterkte spraak en/of muziek laat horen: een geluidsplan. Draaiboek van het evenement. Veiligheidsplan met informatie over eerste hulpverlening (rooster) en alcoholpreventie.

  • Loterij organiseren

    Bij een loterij verkoopt u loten en maken deelnemers kans op prijzen. U mag alleen een loterij organiseren als u een vergunning heeft. U vraagt de vergunning aan bij de gemeente. Loterijvergunning aanvragen U kunt ook schriftelijk een loterijvergunning aanvragen (pdf, 130kb).

  • Incidentele festiviteit organiseren

    Heeft u een horecavergunning en organiseert u een festiviteit waarbij u niet aan de geluidsnormen kunt voldoen? Als u tenminste 10 werkdagen van te voren een melding incidentele festiviteit indient, is het overschrijden van de geluidsnormen onder voorwaarden toegestaan. Incidentele festiviteit horeca melden U kunt ook schriftelijk een Incidentele festiviteit horeca melden (pdf, 644kb).

  • Waardering onroerende zaken (WOZ)

    De gemeente stelt ieder jaar de waarde van onroerende zaken (gebouwen en grond) vast. Deze WOZ-waarde wordt gebruikt om de hoogte van onder meer de onroerendezaakbelasting te bepalen. WOZ-waarde U vindt de WOZ-waarde op uw aanslagbiljet gemeentelijke belastingen. U ontvangt geen afzonderlijke WOZ-beschikking. Gemeenten, waterschappen en Rijksoverheid gaan uit van dezelfde WOZ-waarde. Waardepeildatum De WOZ-waarde voor 2025 is het bedrag dat een onroerende zaak zou kunnen opbrengen op de waardepeildatum 1 januari 2024. Dit betekent dat uw woning, bedrijfspand of grond het bedrag van de WOZ-waarde zou hebben opgebracht, als u deze op 1 januari 2024 op de vrije markt zou hebben gekocht. Bij de waardebepaling moet de gemeente uitgaan van de veronderstelling dat het pand leeg is verkocht en de koper het onmiddellijk in gebruik kan nemen. We mogen geen rekening houden met onder andere het waardedrukkende effect van verhuur of erfpacht. Voor woningen bepalen we de WOZ-waarde aan de hand van verkoopcijfers van vergelijkbare woningen die rond de waardepeildatum zijn verkocht. We analyseren de verkoopcijfers. Zo is bijvoorbeeld een verkoopcijfer dat is ontstaan door een familieverkoop of een veiling vaak niet te gebruiken als vergelijking voor de WOZ-taxaties, omdat dat geen objectief verkoopcijfer is. Voor niet-woningen geldt een andere methode van taxeren. In deze groep gaat het vaak niet om verkooptransacties, maar om huurtransacties. Daarom worden voor niet-woningen ook huurgegevens gebruikt om de WOZ-waarde te bepalen. Gebruiksoppervlakte Wij taxeren woningen op basis van gebruiksoppervlakte. Dat is de oppervlakte binnen de buitenmuren, inclusief tussenwanden en bij de schuine wanden/dak vanaf een hoogte van 1,50 meter. U ziet de gebruiksoppervlakte ook in de verkoopadvertenties van woningen staan. Meer informatie over de gebruiksoppervlakte vindt u op de website van de Waarderingskamer. Veranderingen Eventuele veranderingen aan uw pand, door bijvoorbeeld verbouw, sloop of aankoop van grond in 2024 worden in de WOZ-waarde betrokken. In dat geval is uw pand niet getaxeerd naar het waardepeil op 1 januari 2024, maar naar de toestand op 1 januari 2025. Taxatieverslag Voor de objecten waarvoor u een beschikking hebt ontvangen kunt u een taxatieverslag opvragen. Particulieren hebben daarbij DigiD nodig. Bedrijven moeten het aanslagnummer en het totaalbedrag van het aanslagbiljet invullen. Lukt het niet om toegang te krijgen tot het taxatieverslag? Neem dan contact op met de gemeente via tel. 0525 63 82 00. Wij sturen u dan het taxatieverslag toe. Taxatieverslag woningen Taxatieverslag bedrijven In het taxatieverslag voor woningen staan verkoopcijfers en WOZ-waarden van vergelijkbare objecten. Zo kunt u controleren of de WOZ-waarde van uw woning vergelijkbaar is met de verkoopwaarde van andere objecten, rekening houdend met verschillen in oppervlakte, bouwjaar e.d. Op taxatieverslagen voor niet-woningen staan geen vergelijkbare objecten. Van onroerende zaken waarvoor u geen WOZ-beschikking hebt ontvangen, mag de gemeente u geen taxatieverslag geven. Via www.wozwaardeloket.nl kunt u de WOZ-waarde van uw eigen woning en die van andere woningen inzien en met elkaar vergelijken. In het online WOZ-waardeloket staan alleen de WOZ-waarden en enkele kenmerken van woningen. Andere taxatiegegevens die de gemeente gebruikt, bijvoorbeeld over de eigenaar of de verkoopprijs, zijn niet openbaar. Ook taxatieverslagen zijn niet via dit loket in te zien. Daarnaast staan WOZ-waarden van bedrijfspanden of objecten die deels uit woning en deels uit bedrijf bestaan niet in het WOZ-waardeloket.  WOZ-beschikking bij huurwoningen De WOZ-waarde wordt gebruikt bij het bepalen van de maximaal redelijke huurprijs voor sociale huurwoningen. Wilt u hier meer informatie over? Neem dan contact op met uw verhuurder of kijk op www.huurcommissie.nl.

  • Subsidie

    Instellingen, verenigingen en stichtingen kunnen in aanmerking komen voor subsidie als zij activiteiten organiseren voor de inwoners van de gemeente Oldebroek. Dit kunnen activiteiten zijn onder andere op bijvoorbeeld het gebied van: Sport: wedstrijden of evenementen Zorg: voorlichting Welzijn: deskundigheidsbevordering voor vrijwilligers Cultuur: muziek en majorette Subsidie aanvragen U kunt ook schriftelijk subsidie aanvragen (pdf, 311kb). Let op: de aanvraag moet namens een tekenbevoegde worden gedaan.

  • Inlichtingen aangekochte woning

    U heeft een brief ontvangen met de vraag om informatie te geven over de aankoop van uw woning. Wij hebben uw informatie nodig om een goede marktanalyse uit te voeren. Waarde van woningen nauwkeurig bepalen De Wet WOZ verplicht ons om een marktanalyse te doen. We onderzoeken alle verkochte woningen, omdat we de WOZ-waarde bepalen aan de hand van verkoopcijfers. Met behulp van een vragenlijst onderzoeken we hoe de verkoop van een woning is verlopen. We bekijken ook of de gegevens die gebruikt zijn nog correct zijn. Het bouwjaar, oppervlakte en het onderhoud van de woning. U bent volgens de Wet WOZ verplicht om hieraan mee te werken. Vragenformulier online invullen Wij vragen u de vragenlijst over uw gekochte woning in te vullen. Na het invullen van de gegevens ontvangt u een bevestiging op het door u opgegeven e-mailadres. Formulier aankoop woning invullen

  • Gladheidbestrijding

    In de winterperiode neemt de gemeente maatregelen om gladheid op openbare wegen te bestrijden. De gemeente strooit niet altijd alle openbare wegen en fietspaden. Er is een onderscheid in wegen met hoge en lage prioriteit. Het strooien van trottoirs is een verantwoordelijkheid van inwoners en instellingen. Wilt u weten wanneer de gemeente gaat strooien? Volg dan ons Twitteraccount. We plaatsen een Tweet wanneer er een strooiactie is. Gladheidbestrijding De gemeente heeft alle openbare wegen en fietspaden verdeeld in strooiroutes: A-routes, B-routes en subroutes. Iedere route heeft een andere prioriteit bij de gladheidbestrijding. A-routes: dit zijn de belangrijke wegen in en tussen de dorpskernen van de gemeente. Deze routes hebben de hoogste prioriteit bij de gladheidbestrijding. Deze routes kunnen uit voorzorg worden gestrooid. Als het nodig is, gebeurt het strooien verdeeld over de hele dag en nacht.  B-routes: deze wegen worden gestrooid bij gladheid die langdurig aanhoudt. Het strooien gebeurt tussen 05.00 uur en 24.00 uur.  Subroutes: deze wegen worden alleen gestrooid bij uitzonderlijke omstandigheden. Bijvoorbeeld bij ijzel en zware sneeuwval. En wanneer A-routes en B-routes helemaal schoon zijn. Strooien gebeurt dan tussen 07.00 en 18.00 uur. Strooien trottoirs De gemeente strooit de trottoirs niet. Inwoners en instellingen zijn zelf verantwoordelijk voor het begaanbaar houden van de trottoirs. Verkoop strooizout Strooizout is te koop bij verschillende lokale winkeliers. De gemeente verstrekt geen strooizout aan particulieren. Meer informatie Voor meer informatie over gladheidbestrijding kunt u contact opnemen met de gemeente via tel. 0525 63 82 00