Zoekresultaat 21 - 30 van 63 resultaten

  • Parkeerplaats personenauto huren

    U kunt op de expeditieplaats aan de Van Boetzelaerstraat en de Aarkade een parkeerplaats voor personenauto's huren. De parkeerplaats is afgezet met een neerklapbare parkeerbeugel.

  • Algemeen graf

    Een algemeen graf is een graf waarin meerdere mensen worden begraven. Vaak zijn dit 2 of 3 personen die geen familieband met elkaar hebben en gebeurt op volgorde van begraven. Nabestaanden krijgen het graf niet zelf op naam en kunnen daarom niet bepalen in welk graf de overledene wordt begraven en wie er verder in het graf begraven wordt. Een algemeen graf blijft 10 jaar bestaan. Een algemeen kindergraf (voor kinderen tot 12 jaar) blijft 20 jaar bestaan. Het verlengen van de periode is niet mogelijk.

  • Hond uitlaten

    In onze gemeente is het bijna overal verplicht om uw hond aan de riem te doen. Honden mogen alleen loslopen in de aangewezen gebieden. U herkent de gebieden aan de paaltjes met het symbool van een hond en het woord 'losloopgebied'. De losloopgebieden staan ook op een kaart. Zie: Waar kunt u uw hond laten loslopen. Hondenpoep opruimen Bijna overal geldt dat u de hondenpoep zelf moet opruimen. Neem bij het uitlaten een schepje of een zakje mee. Zo voorkomt u een boete. U kunt de hondenpoep weggooien in de openbare afvalbakken. Waar mogen honden niet komen Er zijn een aantal gebieden waar uw hond niet mag komen. Ook niet aan de riem. Voor hulphonden geldt een uitzondering. openbare kinderspeelplaatsen, zandbakken en speelweides ligweiden, stranden en begraafplaatsen Boetes Verkeerd uitlaten van uw hond kan leiden tot een boete (prijzen zijn van 2025): Hond niet aanlijnen: € 110 Geen opruimzakje of schepje bij zich hebben: € 110 Niet meteen opruimen hondenpoep: € 160 Hond in gebied laten lopen waar het niet mag, bijvoorbeeld op een kinderspeelplaats: € 160 Administratiekosten per boete: € 9 U ontvangt de boete van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Bent u het niet eens met de boete, dan kunt u bij het CJIB bezwaar maken.  Heeft u een klacht over de ambtenaar die u de boete gaf? U kunt dan een klacht indienen bij de gemeente. Gevaarlijke honden Honden mogen geen gevaar vormen voor de omgeving. Ontstaat er een gevaarlijke situatie of bent u betrokken bij een bijtincident? Meld dat dan bij de politie. In spoedgevallen belt u 112. Bijt een hond mensen of andere dieren, dan kan de gemeente de eigenaar van de hond verplichten hun hond een muilkorf om te doen of aan te lijnen. Hondenbelasting Als u een hond heeft, dan moet u hondenbelasting betalen.

  • Paspoort of ID-kaart laten bezorgen

    U kunt uw paspoort of identiteitskaart laten bezorgen. U geeft dit aan bij de aanvraag. De keuze kunt u later niet meer wijzigen. De bezorgkosten betaalt u tijdens de aanvraag. Bezorgen kan in heel Nederland, behalve op de Waddeneilanden. 

  • Luchtruimgebruikvergunning

    U wilt opstijgen en landen met een:  heteluchtballon kabelballon drone (professioneel gebruik)  helikopter parachute U heeft hiervoor nodig: Ontheffing voor Tijdelijk en Uitzonderlijk Gebruik (TUG). Deze vraagt u aan bij de Milieudienst Rijnmond (DCMR). Verklaring van geen bezwaar. Deze vraagt u aan bij de gemeente. Voor een paramotor heeft u alleen een verklaring van geen bezwaar nodig. Deze vraagt u aan bij de gemeente.  Let op: voor recreatief gebruik van een drone heeft u geen toestemming nodig. U moet zich wel aan de regels houden.

  • Kopie waarmerken

    Soms heeft u een gewaarmerkte kopie van een Nederlands reisdocument (paspoort of identiteitskaart) of rijbewijs nodig. Dit is een verklaring dat de kopie van het document er precies hetzelfde uitziet als het origineel. U kunt een kopie laten waarmerken op het gemeentehuis. Let op: een waarmerk laat zien dat de kopie er precies hetzelfde uitziet als het origineel. Het zegt niets over de echtheid en de inhoud.

  • Akte burgerlijke stand

    Heeft u een bewijs nodig van bijvoorbeeld uw geboorte, huwelijk of echtscheiding? Dan vraagt u een afschrift uit de burgerlijke stand aan bij de gemeente waar de gebeurtenis plaatsvond. Als dit in een andere gemeente heeft plaatsgevonden, dan vraagt u het afschrift op bij die gemeente.  Weet u niet meer in welke gemeente dit was? Kijk hiervoor op mijnoverheid.nl. De akte is in het Nederlands opgemaakt. Voor sommige landen heeft u een vertaling van de akte nodig. U betaalt hiervoor een extra bedrag. Voor de volgende aktes kunt u een uittreksel opvragen: Geboorteakte Huwelijksakte Partnerregistratie Akte beëindiging partnerschap Echtscheidingsakte Overlijdensakte

  • Afvalcontainer aanvragen

    Is uw afvalcontainer vermist, kapot of staat er geen container op uw (nieuwe) adres, dan kunt u een nieuwe aanvragen. U kunt van iedere container gratis 1 extra container aanvragen. Voor restafval kunt u geen extra container aanvragen.  De gemeente verstrekt per huishouden: 1 container voor groente-, fruit- en tuinafval (140 liter) 1 container voor papier en karton (140 liter)  1 container voor plastic-, metaal- en drinkpakken (240 liter) Alleen in gebieden waar (nog) geen ondergrondse restafvalcontainers zijn geplaatst: 1 container voor restafval (240 liter) Heeft u een (nieuwbouw)huis waar nog geen container aanwezig is? Vraag de container(s) aan zodra u bij de gemeente ingeschreven staat als eigenaar of huurder van de woning.

  • Roerende woon- en bedrijfsruimtenbelasting (RZB)

    Eigenaren en gebruikers van verplaatsbare woon- en bedrijfsruimten die op een vaste plaats liggen of staan betalen roerende woon- en bedrijfsruimtenbelasting. Deze ruimten worden permanent als woning of bedrijfsruimten gebruikt. In de gemeente Alphen aan den Rijn komen (voor nu) alleen roerende woonruimten zoals woonboten voor De eigenaar van een roerende woonruimte ontvangt de aanslag roerende woonruimtenbelasting Voor roerende bedrijfsruimten bestaan 2 tarieven: een eigenarenbelasting en een gebruikersbelasting. Voor allebei geldt dat de toestand op 1 januari bepalend is Het tarief is een percentage van de WOZ-waarde: RZB eigenaar woning 0,0856% RZB eigenaar bedrijf 0,2895% RZB gebruiker bedrijf 0,2215% Heeft u een vraag over, stel deze aan de taxateur. Bent u het niet eens met uw aanslag, dan kunt u bezwaar maken. Heeft u een vraag over uw RZB? Stuur dan een e-mail naar belastingen@alphenaandenrijn.nl of bel met ons via 14 0172 op werkdagen.

  • Onroerende-zaakbelastingen (OZB)

    U betaalt onroerende-zaakbelastingen (OZB) als u een woning of bedrijfspand (niet-woning) in eigendom heeft of als u een bedrijfspand gebruikt. De waarde van een onroerende zaak bepaalt de hoogte van de aanslag Voor onroerende-zaakbelasting geldt een eigenarenbelasting en een gebruikersbelasting op basis van de WOZ-waarde Bent u het niet eens met de aanslag, dan kun u bezwaar maken. Tarieven De OZB kent 3 tarieven. Het tarief is een percentage van de WOZ-waarde. Voor 2025 geldt: Eigenaar woning: 0,0856% van de WOZ-waarde Eigenaar bedrijfspand: 0,2895% van de WOZ-waarde Gebruiker bedrijfspand: 0,2215% van de WOZ-waarde Bent u uw woning of bedrijfspand nog aan het bouwen, dan wordt de WOZ-waarde bepaald naar de toestand van het pand op 1 januari van het jaar. De waarde bedraagt minimaal de waarde van de grond. U betaalt hierover dus ook OZB Voor sommige onroerende zaken of onderdelen betaalt u geen OZB, omdat de waarde hiervan is vrijgesteld. Het gaat om bijzondere objecten zoals landbouwgronden, glastuinbouwkassen, natuurterreinen of openbare wegen OZB bekijken » U logt in met Digid. Ook als u eigenaar bent van een eenmanszaak. Heeft uw bedrijf e-Herkenning? Dan logt u hiermee in. Een vraag over uw OZB? Bel op werkdagen met telefoonnummer 14 0172. U kunt ook het contactformulier invullen met uw gegevens. Wij bellen u dan terug. Of stuur een e-mail naar belastingen@alphenaandenrijn.nl.