Verfijn zoekopdracht
Geselecteerde filters (4)
Zoekresultaat 21 - 30 van 58 resultaten
- Uw invloed en de raad
Als inwoner heeft u invloed op het bestuur van de gemeente IJsselstein. Bij de gemeenteraadsverkiezingen kiest u namelijk elke vier jaar wie er in de raad komen. Om tot een goed besluit te komen heeft de raad van alle kanten informatie nodig. De raadsleden proberen die informatie zelf actief te verzamelen. Maar u heeft ook zelf mogelijkheden om invloed uit te oefenen. Wilt u aandacht vragen voor een onderwerp? Wilt u uw mening geven over een probleem, plan of gebeurtenis? Laat het weten aan uw raad. Welke middelen heeft u: Maak gebruik van uw spreekrecht U kunt uw mening aan de raad geven door gebruik te maken van het spreekrecht. Dit spreekrecht geldt alleen voor de commissievergaderingen. Inspreken bij het agendapunt 'Sprekersplein': een onderwerp hoeft niet op de agenda te staan maar valt wel onder het werkterrein van de commissie. Inspreken bij een agendapunt. U heeft maximaal vijf minuten spreektijd. U heeft geen spreekrecht over benoemingen van personen en bezwaar- en beroepszaken. Wilt u gebruik maken van uw spreekrecht? Neem contact op met de griffie. Schrijf een brief of e-mail aan de raad U kunt uw brief of e-mail richten tot de hele raad of direct aan een raadslid. Stuur uw e-mail naar griffie@ijsselstein.nl of stuur uw brief naar onderstaand postadres: Gemeente IJsselstein Ter attentie van de raad Postbus 26 3400 AA IJsselstein Als u een brief of e-mail schrijft aan de raad, houd er dan rekening mee dat de correspondentie met de raad openbaar is. Dit geldt uiteraard niet voor uw persoonsgegevens, maar wel voor de inhoud van uw correspondentie. Wat gebeurt er met uw brief of e-mail aan de raad? Wanneer u een brief aan de raad stuurt krijgt u een ontvangstbevestiging met de mededeling dat uw bericht in goede orde is ontvangen bij de raadsgriffie. In deze ontvangstbevestiging vertellen wij u ook wat er met uw bericht wordt gedaan. Het kan zijn dat gezien uw vraag of opmerkingen het bericht niet bedoeld is voor de raad, maar alleen voor het college. Uw brief of e-mail wordt dan doorgestuurd naar de ambtelijke organisatie. Van de ambtelijke organisatie kunt u dan een antwoord verwachten. Het kan ook zijn dat uw brief of e-mail ook gericht is aan de raad, maar dat uw bericht een onderwerp bevat waar de raad niet over gaat. In dat geval wordt er in uw ontvangstbevestiging vermeld dat het college van B&W het verantwoordelijke bestuursorgaan is. De griffie stuurt uw brief door voor beantwoording vanuit de betreffende afdeling binnen de ambtelijke organisatie. Ook in dit geval kunt u van de ambtelijke organisatie een antwoord verwachten. Omdat uw bericht ook gericht is aan de raad wordt uw brief tevens verspreid onder de raadsleden van de gemeente. Uw brief of e-mail wordt geanonimiseerd op de openbare lijst van ingekomen stukken bij de commissie Ruimte, Samenleving of Bestuur. Daar kunnen de raadsleden kennisnemen van uw bericht. Voor uw beeld: het is aan de raadsleden zelf om wel of niet te reageren op uw brief. U kunt uiteraard ook zelf direct contact opnemen met een van de raadsleden. De contactgegevens vindt u via https://ijsselstein.raadsinformatie.nl/leden. Neem direct contact op met een raadslid Neem contact op met een of meer raadsleden. Bied de raad een petitie aan Heeft u kritiek op het beleid van de gemeente? Dan kunt u een petitie aanbieden. Dat is een verzoek aan de gemeente, ondertekend door een groep mensen. In een petitie vermeldt u: Met welk beleid u het niet eens bent; Wat u met uw petitie wilt bereiken; Namens wie u de petitie aanbiedt. U kunt een petitie aanbieden via griffie@ijsselstein.nl. De griffie kan u helpen uw petitie verder te brengen. De raad bepaalt wanneer uw petitie besproken gaat worden. Stel een burgerinitiatief op Heeft u een goed idee voor IJsselstein? Met een burgerinitiatief legt u uw voorstel voor aan de raad. Iedere stemgerechtigde inwoner kan een burgerinitiatief indienen. Voldoet de aanvraag aan de door de raad gestelde regels, dan wordt uw onderwerp op de agenda geplaatst. Verordening burgerparticipatie
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-07-10
- Proces verbalen
Provinciale Staten verkiezingen Stembureau 1 Overtoom (pdf, 2 MB) Stembureau 2 Zomerdijk (pdf, 2 MB) Stembureau 3 Plantenbaan (pdf, 2 MB) Stembureau 4 Oranje Nassaulaan (pdf, 4 MB) Stembureau 5 Jan van der Heijdenweg (pdf, 4 MB) Stembureau 6 Poortdijk (pdf, 2 MB) Stembureau 7 Duitslandstraat (pdf, 2 MB) Stembureau 8 Touwlaan (pdf, 3 MB) Stembureau 9 Touwlaan (pdf, 2 MB) Stembureau 10 Benschopperweg (pdf, 2 MB) Stembureau 11 Heemradenlaan (pdf, 3 MB) Stembureau 12 Heemradenlaan (pdf, 2 MB) Stembureau 13 Aalbersestraat (pdf, 2 MB) Stembureau 14 Merkelbachlaan (pdf, 2 MB) Stembureau 15 Heemradenlaan (pdf, 2 MB) Stembureau 16 Praagsingel (pdf, 2 MB) Stembureau 17 Heemradenlaan (pdf, 4 MB) Stembureau 18 Panoven (pdf, 2 MB) Gemeentelijk Stembureau (pdf, 14 MB) Controle rappport Gemeentelijk Stembureau (pdf, 3 MB) Waterschapsverkiezingen Stembureau 1 Overtoom (pdf, 11 MB) Stembureau 2 Zomerdijk (pdf, 1 MB) Stembureau 3 Plantenbaan (pdf, 1 MB) Stembureau 4 Oranje Nassaulaan (pdf, 1 MB) Stembureau 5 Jan van der Heijdenweg (pdf, 1 MB) Stembureau 6 Poortdijk (pdf, 1 MB) Stembureau 7 Duitslandstraat (pdf, 1 MB) Stembureau 8 Touwlaan (pdf, 1 MB) Stembureau 9 Touwlaan (pdf, 1 MB) Stembureau 10 Benschopperweg (pdf, 1 MB) Stembureau 11 Heemradenlaan (pdf, 1 MB) Stembureau 12 Heemradenlaan (pdf, 1 MB) Stembureau 13 Aalbersestraat (pdf, 1 MB) Stembureau 14 Merkelbachlaan (pdf, 1 MB) Stembureau 15 Heemradenlaan (pdf, 3 MB) Stembureau 16 Praagsingel (pdf, 3 MB) Stembureau 17 Heemradenlaan (pdf, 3 MB) Stembureau 18 Panoven (pdf, 3 MB) Gemeentelijk Stembureau (pdf, 1 MB) Controle rappport Gemeentelijk Stembureau (pdf, 4 MB)
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-03-22
- Grondwaterloket
Wat is grondwater? Grondwater is al het water dat zich in de bodem bevindt. Bij het graven van een gat in de grond stroomt er na enige tijd water toe, tussen de gronddeeltjes door. Dit is grondwater en bestaat uit regen- en/of rivierwater dat in de bodem is gezakt. Als de kuil vol met water blijft staan, dan heeft u het grondwater bereikt. Dit wordt ook wel de grondwaterstand (het grondwaterpeil) genoemd. De grondwaterstand wordt onder andere bepaald door het peil van de sloten in de omgeving. Het grondwater wordt aangevuld door regen dat de bodem insijpelt. Het grondwater is erg nuttig want bomen, planten en andere gewassen voeden zich ermee. Een teveel of een tekort aan grondwater kan overlast geven. Grondwaterstand Regenwater infiltreert in de bodem en zakt tot het niet verder kan; namelijk tot een laag grond die geen water doorlaat. Boven deze laag raakt de grond 'verzadigd'. Dit houdt in dat de grond geen water meer kan opnemen. De hoogte waarop deze verzadiging optreedt, is de grondwaterstand (of grondwaterpeil). Veel factoren beïnvloeden de grondwaterstand, zoals: Hoeveel regen er valt Hoeveel (regen)water verdampt Uit welke lagen de bodem bestaat (bijvoorbeeld veen-, klei- of leemlagen) en hoeveel water deze lagen doorlaten De afstand tot het oppervlaktewater (sloot, rivier) en het waterpeil van het oppervlaktewater De waterdruk uit diepere bodemlagen Zetting bodemdaling. Hierdoor komt het grondwater steeds dichter aan de oppervlakte Doordat de grondwaterstand afhankelijk is van zoveel factoren, is het niet te beheren en is er dus geen (overheids)instantie verantwoordelijk voor het beheer van de grondwaterstand. Het grondwatersysteem zit dus ingewikkeld in elkaar. Het is (meestal) onzichtbaar en houdt zich niet aan gemeentegrenzen. We kunnen het zelf lastig beïnvloeden, terwijl het wel grote invloed kan hebben op de functies van de grond.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-10-31
- Grafmonument plaatsen
Hoe werkt het Als rechthebbende (eigenaar van het graf) stuurt u de aanvraag, inclusief een werktekening met de maten naar de gemeente: Gemeente IJsselstein Afdeling Klant, Administraties/beschikkingen Postbus 26 3400 AA IJsselstein Een steenhouwerij mag namens u de aanvraag indienen, maar de vergunning en factuur worden alleen naar u gestuurd. Lees de regels grafbedekkingen. Kosten De kosten voor een vergunning zijn € 185,22. Hulp nodig? Kunt u de tekst niet lezen of begrijpt u de informatie (in het document) niet? Neem contact met ons op. Bel 14 030 of stuur ons een bericht. Contactformulier
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-11-03
- Zitting Gemeentelijk Stembureau
De zitting van het Gemeentelijk Stembureau op 23 november vindt plaats in de vergaderruimte (Centrumzaal) van het gemeentehuis van IJsselstein, Overtoom 1, 3401 BK, en begint om 09:00 uur. Mocht een tweede zitting van het Gemeentelijk Stembureau noodzakelijk zijn, dan zal deze plaatsvinden op woensdag 29 november 2023 vanaf 12.00 uur op het gemeentehuis van Ijsselstein, Overtoom 1, 3401 BK. Nadere inlichtingen worden verstrekt door: Bureau verkiezingen Overtoom 1 3401 BK IJsselstein
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-11-07
- Nieuw parkeerbeleid
Wat? In het parkeerbeleid gaat het over parkeren in woonwijken, het parkeren van werkbusjes, parkeertarieven, parkeervergunningen en de parkeereisen bij nieuwbouwprojecten. Parkeren speelt een belangrijke rol bij de bereikbaarheid van IJsselstein, maar kan ook voor overlast zorgen. Waarom? Het huidige parkeerbeleid is verouderd. Om de verdeling tussen parkeren, groen en speelmogelijkheden te verbeteren is een vernieuwd, toekomstbestendig parkeerbeleid nodig. Hoe? In juni 2023 konden inwoners, ondernemers, werknemers en bezoekers op een interactieve kaart (online) verbeterpunten aangeven met betrekking tot (betaald) parkeren auto, fiets parkeren en parkeren voor gehandicapten, bedrijfsbusjes en andere grote auto's. Wij bedanken de ongeveer 1.600 deelnemers voor het meedenken. Er hebben interviews met belangenorganisaties en experts plaatsgevonden. Er heeft onderzoek plaatsgevonden naar parkeerdruk. Het aantal geparkeerde voertuigen op 1 plek op verschillende tijdstippen is geteld. Alle onderzoeksresultaten zijn samengevat in het 'evaluatiedocument parkeerbeleid' (pdf, 3,47 MB). Globale planning 2024: de gemeenteraad neemt een besluit over de nota van uitgangspunten parkeerbeleid. Juni 2023: u kon online meedenken over het nieuwe parkeerbeleid. April 2023: we hebben adviesbureau Goudappel gevraagd om nieuw parkeerbeleid te schrijven. Maart 2023: de gemeenteraad is geïnformeerd over het waarom en hoe van een nieuw parkeerbeleid. Maart 2023: het college van burgemeester en wethouders heeft besloten om het parkeerbeleid te vernieuwen.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-01-08
- Handboek Inrichting Openbare Ruimte
U kunt het handboek downloaden met de eerste bijlage (standaard details) en tweede bijlage (voorwaarden revisie).
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-10-17
- Ondermijning
Waarom is ondermijning een probleem? Om hun activiteiten uit te kunnen voeren, maken criminelen gebruik van allerlei legale diensten en voorzieningen. Zij vragen bijvoorbeeld vergunningen aan, richten bedrijven op en huren en kopen panden. Hierdoor worden criminelen onbedoeld gefaciliteerd door de ‘bovenwereld’. Door deze vermenging tussen ‘onderwereld’ en ‘bovenwereld’, kunnen onschuldige mensen en bedrijven ongewild in aanraking komen met criminelen. Daarnaast zorgt ondermijning voor een oneerlijke samenleving. Overheidsgelden worden misbruikt en ondernemers kunnen niet concurreren met bedrijven die gefinancierd zijn met illegaal geld. Daarnaast tast ondermijning de leefbaarheid en veiligheid aan en zorgt het voor overlast. De gemeente treedt samen met Openbaar Ministerie, politie, belastingdienst en andere partners op tegen ondermijning. We trekken hierin op als één overheid, omdat we met zowel strafrecht, bestuurlijke maatregelen, toezicht, preventie en andere maatregelen effectief kunnen optreden tegen misstanden. Bekijk voor een uitleg ook eens dit filmpje. Wat kan ik zelf doen? Benieuwd naar meer informatie over ondermijning? Op de website van Stop Ondermijning lees, hoor en zie je verhalen van echte mensen over ondermijning. Melding maken Heb je zelf signalen of vermoedens van ondermijning? Meld ze dan bij de politie via 0800 7000. Liever anoniem melden? Dat kan bij Meld Misdaad Anoniem via 0800 7000 of via www.meldmisdaadanoniem.nl.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-10-31
- Organisatie
Bij de gemeente IJsselstein werken zo'n 240 medewerkers. Zij helpen het gemeentebestuur bij het uitvoeren van hun taken. De hele organisatie noemen we GIJS (Gemeente IJsselstein). De organisatie bestaat uit 2 onderdelen: Medewerkers die alleen voor de raad werken. We noemen hen de griffie. De griffie staat onder leiding van de griffier. Medewerkers die voor het college en de burgemeester werken. Dit deel van de organisatie staat onder leiding van een algemeen directeur. Dat is dezelfde persoon die ook secretaris van de gemeente is. Die persoon combineert het adviseren van het college (secretarisfunctie) met leidinggeven aan de organisatie (directeursfunctie). De algemeen directeur leidt de organisatie in samenwerking met de leidinggevenden van de verschillende teams. Die noemen we het Managementteam (MT). We hebben onze organisatie in beeld in gebracht een organogram. Download het organogram pdf, 88 kB Toelichting organogram U ziet: 1 griffie als ondersteuning voor de raad. 8 teams als ondersteuning voor het college en de burgemeester, namelijk: Concern, Samenleving, Ruimte & Projecten, Klant, Sociaal Domein, Civiel & Vastgoed, Advies en Interne Ondersteuning. Servicenormen Wat kunt u van ons verwachten? We weten dat u voor veel zaken alleen bij ons terecht kan. Dit brengt een verantwoordelijkheid mee om kritisch te kijken naar de service die wij bieden. Hierom hebben wij servicenormen voor onszelf gesteld. Door ons aan deze normen te houden proberen we u goed van dienst te zijn. Bekijk onze servicenormen Wij doen ons uiterste best om u altijd met deze normen van dienst te zijn. Wij horen het graag als u merkt dat in uw contact met ons de norm is niet gehaald. Ook als u ontevreden bent om een andere reden in uw contact met ons horen we dit graag. Hierdoor kunnen wij u in het vervolg hopelijk beter van dienst zijn. Maak een melding
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-01-05
- Dwangsom bij niet op tijd beslissen
Hoe werkt het? In verschillende wetten en regelingen staan termijnen. Die gelden niet alleen voor u, maar ook voor de gemeente. Soms kunnen we termijnen verlengen. Als de gemeente niet binnen een voorgeschreven of verlengde termijn beslist, kunt u recht hebben op een dwangsom (boete). U stelt de gemeente schriftelijk - niet per e-mail - op de hoogte. Dat heet 'in gebreke stellen'. Gebruik dit formulier als voorbeeld. Geef in ieder geval altijd duidelijk aan over welke aanvraag of welk bezwaarschrift het gaat. De gemeente heeft dan nog 2 weken de tijd om alsnog te beslissen. Is er na die 2 weken nog geen besluit, dan gaat de dwangsom in. De hoogte van de dwangsom is voor de eerste 14 dagen € 23,00 per dag. De 14 dagen daarna € 35,00 per dag en de overige dagen € 45,00 per dag, tot een maximum van 42 dagen. De totale dwangsom bedraagt maximaal € 1.442,00. Hoe lang duurt het? Na ontvangst van uw ingebrekestelling heeft de gemeente nog 2 weken de tijd om een beslissing te nemen. Neemt de gemeente na 2 weken nog geen beslissing, dan heeft u recht op een dwangsom. Over de hoogte van de dwangsom moet de gemeente besluiten. En dat aan u toesturen. Tegen dat besluit is bezwaar mogelijk. Meer weten Het toekennen van een boete levert u wel geld op, maar nog geen besluit. Daarom kunt u aan de rechter vragen om de gemeente te dwingen om te beslissen. Dat heet 'in beroep gaan'. De behandeling bij de rechter kost wel geld (griffierecht). Meer informatie hierover staat op www.rechtspraak.nl.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-05-31