Verfijn zoekopdracht
Geselecteerde filters (3)
Zoekresultaat 21 - 30 van 247 resultaten
- Wat kunt u doen om grondwaterproblemen te voorkomen?
Oorzaken problemen thuis De 3 belangrijkste oorzaken van vochtproblemen in huis zijn vaak: te weinig ventilatie, lekke riolen of regenpijpen of een te hoge grondwaterstand. Ventileren kan heel gemakkelijk door eens per dag de ramen even open te zetten. Dit is belangrijk om het vocht in huis, van het koken of wassen, te verdrijven. Ook met het ventileren van de kruipruimte kunt u soms een muffe lucht in huis voorkomen. Door een lekke regenpijp kan vocht door de buitenmuur naar binnen komen. Daarnaast kan ook het riool in uw huis lekken of verstopt zijn. Dit zorgt ook voor vochtoverlast. Schakel een installateur in als u dit soort problemen ervaart. Grondwater in de kruipruimte Grondwater in de kruipruimte hoeft geen probleem te zijn, immers de kruipruimte heeft geen functie. Maar als gevolg van het water in de kruipruimte kunnen er wel problemen in uw woning ontstaan. Als u grondwater in de kruipruimte hebt en daarvan hinder ondervindt (bijvoorbeeld vocht in de muren) adviseren wij u om de situatie bij uw woning door een adviesbureau te laten onderzoeken. Een oplossing kan zijn om gaten en kieren in de begane grondvloer te dichten en het kruipluik vochtdicht te maken. Hiermee voorkomt u dat vochtige lucht vanuit de kruipruimte naar de woonruimte stroomt. Een andere oplossing kan zijn om te diepe kruipruimten op te hogen/vullen met goed doorlatend materiaal. Het effect is dat het grondwater minder goed kan optrekken. Water wegpompen Wij adviseren u om het grondwater uit uw kruipruimte niet weg te pompen. Dat is slechts een tijdelijke oplossing, waardoor schade aan uw woning en omliggende gebouwen kan ontstaan. Door het wegpompen van het grondwater wordt het evenwicht in de ondergrond verstoord en kan de bodem zakken. Als uw huis, of dat van uw buren, op houten palen is gebouwd, is grondwater nodig om te voorkomen dat deze palen gaan rotten. Kijk voor meer informatie en tips op: http://www.riool.info/home
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-10-25
- Processen-verbaal
De processen-verbaal van de stembureaus Inclusief de eventuele corrigenda 1. Stadhuis (pdf, 8,5 MB) 2. Sporthal de Oever (pdf, 8,6 MB) 3. Sporthal de Oever (pdf, 8,5 MB), Corrigendum (pdf, 6,6 MB) 4. Sporthal IJsselhal (pdf, 8,4 MB) 5. Ewoud (pdf, 8,3 MB), Corrigendum (pdf, 6,8 MB) 6. Sporthal Poortdijk (pdf, 8,6 MB) 7. Reddingsbrigade IJsselstein (pdf, 8,4 MB) 8. Geb. 't Kruispunt (pdf, 8,4 MB), Corrigendum (pdf, 6,8 MB) 9. Geb. 't Kruispunt (pdf, 8,7 MB) 10. Dienstencentrum De Oase (pdf, 8,4 MB) 11. Sporthal Het Heem (pdf, 8,4 MB), Corrigendum (pdf, 6,8 MB) 12. Sporthal Het Heem (pdf, 8,6 MB) 13. School De Ark (pdf, 8,4 MB) 14. WOC gebouw (Wijk Onderwijs Centrum) (pdf, 8,4 MB) 15. OBS De Trekvogel (pdf, 8,8 MB) 16 Tramzicht (pdf, 2,6 MB), Corrigendum (pdf, 6,8 MB) 17. Ver.gebouw De Groene Olijftak (pdf, 8,0 MB) 18. Verenigingsgebouw Excelsior(pdf, 8,0 MB) Overige documenten Proces-verbaal van het gemeentelijk stembureau (model Na 31-1) (pdf, 11,6 MB) Verslag controleprotocol gemeentelijk stembureau (pdf, 1,3 MB) CSV-bestand uit OSV (csv, 55 kB) Melding fouten in proces-verbaal Denkt u dat er een fout is gemaakt in een proces verbaal bij de telling of vaststelling van de uitslagen? Dan kunt u dit melden bij de Kiesraad. Uw melding moet uiterlijk maandag 17 juni 11:00 uur zijn ontvangen.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-06-18
- Mr. Abbink Spainkstraat
Wat? De oude LTS aan de Meester Abbink Spainkstraat 36-38 wordt niet meer gebruikt als school. De gemeente heeft projectontwikkelaar Claver Real Estate de opdracht gegeven om het gebouw om te bouwen tot huur- en koopwoningen. Belangrijke punten voor dit plan zijn: Het gaat om herinrichting. Waardevolle onderdelen zoals de gevelversiering op de zijkant van het gebouw en bij de ingang blijven bewaard. Er komen 25 studio's, appartementen en grondgebonden woningen (woningen op straatniveau). De bestaande herkenbare gangen, trappenhallen en klaslokalen blijven bewaard. Veilig wonen voor iedereen (levensloopgeschikt). Op de begane grond komt een ruimte waar u samen gebruik van kunt maken, met uitzicht over de groene voortuin. Hier kunnen bewoners en bezoekers elkaar ontmoeten. Ook komen er een jeu de boules baan en verschillende zit- en speelelementen. Zo wordt de buitenruimte een ontmoetingsplek voor de buurt en bewoners. Afbeeldingen: sfeerimpressie herontwikkeling voormalige LTS school Waarom? In onze stad is er veel vraag naar woningen, vooral voor jongeren en ouderen. Tot 2030 willen we 2.500 nieuwe woningen bouwen. Dat staat in onze 'Woonvisie'. Dit is een document waarin het beleid op het gebied van de hele woningmarkt of een deel daarvan is uitgewerkt. Door uitbreiding van het aantal woningen kunnen we het aantal inwoners in onze stad behouden. Maar ook voorzieningen zoals winkels en het theater. Wanneer? De verwachte planning op dit moment is: Najaar 2025: verwachte sleuteloverdracht nieuwe bewoners Noverber 2024: sleuteloverdracht aan projectontwikkelaar en start verbouwing Voorjaar 2024: aanvraag omgevingsvergunning
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2025-01-16
- Idee voor kunst en cultuur
Meestal is dit met geld, maar het kan ook iets anders zijn. Bijvoorbeeld het gebruik van een gemeentelijk gebouw, zonder dat hier kosten voor in rekening worden gebracht. Inwoners, maar ook verenigingen, stichtingen en andere organisaties kunnen hun idee met ons delen en een subsidie aanvragen. Deze subsidie is incidenteel en zoals hierboven genoemd, gaat het vaak om geld. Hiervoor hebben we de volgende regels: De aanvrager is een inwoner van IJsselstein of een vereniging, stichting of organisatie die in IJsselstein gevestigd is en haar activiteiten uitvoert op een locatie binnen de gemeente. De vereniging die een aanvraag doet moet minimaal 10 actieve, contributie betalende leden hebben die de activiteiten mede uitvoeren, en waarvan minimaal 70% woont in IJsselstein; De aanvraag van een culturele instelling moet voldoen aan de subsidieregeling Kunst en Cultuur. De regeling staat op de pagina met algemene informatie over de subsidies. Voor natuurlijke personen geldt dat het aangevraagde subsidiebedrag niet hoger is dan € 500,-. Voor andere rechtspersonen, zoals een stichting of vereniging, geldt dit maximum niet. Er wordt niet meer dan één aanvraag per aanvrager per jaar ingediend. De culturele activiteit, zonder winstoogmerk, wordt georganiseerd voor inwoners van IJsselstein én draagt bij aan het culturele leven van de stad. We kunnen hulp bieden als het door de raad beschikbaar gestelde subsidieplafond nog niet is bereikt is. Lever de aanvraag uiterlijk acht weken vóór de uitvoering van de activiteit in. Dit doet u door het formulier in te vullen. Hierin vragen wij om een beschrijving van de activiteiten, waarvoor de subsidie wordt aangevraagd; de doelen en resultaten die met de activiteiten worden nagestreefd; hoe de activiteiten aan de doelen en resultaten bijdragen; voor welke doelgroep de subsidie bedoeld is. Verenigingen, stichtingen en andere organisaties Als u namens een vereniging, stichting of andere organisatie een aanvraag doet moet u in het formulier ook een begroting van de inkomsten en uitgaven van de activiteiten en een balans over het voorgaande jaar aanleveren. Vraag een incidentele subsidie aan Hulp bij aanvragen Heeft u vragen of wilt u meer weten? Neem contact met ons op via telefoonnummer 14 030 of het contactformulier.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-12-12
- Starterslening
Door prijsstijgingen op de woningmarkt kunnen veel starters niet of nauwelijks meer een koopwoning betalen. De starterslening is een verantwoorde manier om starters aan hun eerste koopwoning te helpen. Soms zit er een gat tussen de maximale lening volgens de normen van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) en het aankoopbedrag. Met een starterslening kunt u dat gat dichten. De gemeente biedt de lening aan als aanvulling op de eerste hypotheek van de koopstarter. Een starterslening beweegt mee met de inkomensontwikkeling van de koper. De eerste drie jaar is de lening renteloos en aflossingsvrij. In de loop van de tijd groeit het inkomen naar verwachting dusdanig dat de koper op enig moment de marktconforme rente en aflossing kan betalen. Hoe werkt het Als u een concrete koopwoning op het oog heeft, dan beschikt uw tussenpersoon (makelaar, hypotheekbemiddelaar, bank) over informatie over de starterslening. U hoort hier ook meer over de voorwaarden die de gemeente hanteert. Is dit niet het geval, dan kunt u informatie aanvragen bij de gemeente en bij de Stimuleringsfonds Volkshuisvestiging (SVn). De aanvraagprocedure bestaat uit twee stappen: Stap 1: Vul de aanvraag voordracht starterslening (pdf, 48 kB) in. Geef het aanvraagformulier af op het stadhuis of stuur het op naar de gemeente. Het aanvraagformulier is ook verkrijgbaar op het stadhuis (Overtoom 1 te IJsselstein). Stap 2: Wanneer u het formulier heeft ingeleverd streeft de gemeente ernaar om binnen vijf werkdagen te beslissen of u de starterslening bij het SVn mag aanvragen. Nadat de gemeente een positief besluit heeft genomen, ontvangt u een schriftelijke bevestiging. De starterslening vraagt u vervolgens aan op de website van de Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn). Over de starterslening De starterslening heeft een looptijd van 30 jaar. De eerste 3 jaar betaalt u geen rente of aflossing. U kunt na de eerste 3 jaar een inkomenstoets laten uitvoeren. De uitkomst daarvan kan zijn dat u voor een nieuwe periode van 3 jaar geen rente of gedeeltelijke rente hoeft te betalen. Deze inkomenstoets wordt herhaald in het 6e, 10e en 15e jaar van de looptijd van de lening. Kortom: u gaat pas aflossen als uw inkomen het toelaat én wanneer u de woning verkoopt. U leent het bedrag van de gemeente via de SVn. Zij verzorgen de afhandeling en de administratie van de lening. U kunt de starterslening aanvragen als u aan de volgende voorwaarden voldoet: U (en uw partner) bent nooit eerder eigenaar van een koopwoning geweest; U bent een in de gemeente IJsselstein woonachtig verblijfsgerechtigd persoon: op het moment van de aanvraag bewoont u minimaal een jaar zelfstandig een huurwoning of wooneenheid of u bent minimaal één jaar inwonend in IJsselstein; U bent een uitwonend studerend/schoolgaand kind van in IJsselstein woonachtig verblijfsgerechtigde personen. U wilt binnen één jaar na afronding van de studie of school opnieuw in IJsselstein gaan wonen. Voordat de studie of school startte heeft u minimaal drie jaar achter elkaar in IJsselstein gewoond; U heeft een leeftijd van 18 tot 35 jaar. Dit leeftijdscriterium geldt niet als u huurder van een sociale huurwoning bent en uw eigen woning koopt; Daarnaast mogen de verwervingskosten van de woning niet hoger zijn dan de geldende NHG-grens. Dit bedrag kan jaarlijks verschillen. Als je energiebesparende maatregelen meefinanciert is de grens hoger. Op de website van de NHG leest u meer hierover. Meer weten Voor meer informatie over de starterslening kunt u de volgende links raadplegen: Verordening VROM starterslening IJsselstein Website Svn Website Nationale Hypotheekgarantie
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-10-31
- Digitaal Opkopers Loket en -Register
De gemeente IJsselstein hecht veel waarde aan veiligheid. Zonder heler is er geen steler en daarom is het voorkomen van handel in gestolen goederen belangrijk. Het stelen van goederen is immers alleen aantrekkelijk als er ook iemand is die deze goederen wil kopen. Daarom werken we samen aan het voorkomen van diefstal en heling. Ook als ondernemer wilt u erop kunnen vertrouwen dat de tweedehands spullen die u inkoopt, niet zijn gestolen. Daarom bent u onder andere verplicht een opkopers register bij te houden en u aan te melden bij de gemeente als handelaar. Er is nu een nieuwe manier waarop u zich bij de gemeente kunt aanmelden, via het Digitaal Opkopers Loket. Wat is het Digitaal Opkopers Loket? Als u handelt in tweedehands goederen dan bent u verplicht om u bij de gemeente aan te melden als handelaar. Bijvoorbeeld als u handelt in tweedehands fietsen, mobiele telefoons, laptops of sieraden inkoopt. Dat gaat vanaf nu via het Digitaal Opkopers Loket. Dit loket maakt melden gemakkelijk, is betrouwbaar en veilig. Via het Digitaal Opkopers Loket kunt u zich eenvoudig, kosteloos en veilig aanmelden als handelaar. U maakt een account aan en vult uw gegevens in. Hiervan ontvangen de gemeente en politie een melding. Het Digitaal Opkopers Loket voldoet aan de wetgeving van De Wet bescherming persoonsgegevens. Uw gegevens worden door de gemeente bewaard en zijn alleen toegankelijk voor functionarissen van de betreffende gemeente en eventueel de politie. Aanmelden Digitaal Opkopers Loket Wat is het Digitaal Opkopers Register? Naast aanmelding bij uw gemeente bent u als handelaar ook verplicht een registratie van uw in- en verkopen te maken. U dient hiervoor gebruik te maken van het Digitaal Opkopers Register (DOR). In dit register kunt u iedere in- en verkoop registreren. Door u als handelaar te registreren in het Digitaal Opkopers Loket, ontstaat er een koppeling met het Digitaal Opkopers Register. Het voordeel is dat u maar één account hoeft aan te maken en dat u direct voldoet aan de wettelijke eisen. Meer informatie Voor vragen over het Digitaal Opkopers Loket en Digitaal Opkopers Register kunt u bellen naar de gemeente 14 030 of stuur ons een e-mail. Voor meer informatie kunt u terecht op de website van Centrum Criminaliteitspreventie en Veiligheid. Voor vragen over het DOR kunt u zich wenden tot de DOR-helpdesk.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-03-26
- Zwerfafval
Gratis afvalknijper Als inwoner kunt u een gratis afvalknijper, vuilniszakring en vuilniszakken ophalen bij het Recyclingstation. Hiermee kunt u makkelijk afval van de straat opruimen en zo onze stad schoonhouden. Recyclingstation: Archimedesstraat 3. Openingstijden: maandag t/m vrijdag: 8.30 – 16.30 uur, zaterdag: 9.30 – 16.00 uur. IJsselstein Schoon Wist u dat er in IJsselstein ook een aantal initiatieven zijn die zwerfaval opruimen? Zoals Enjoy Cleaning Up, Noplastic Runner, Knijperploeg IJsselveld Oost en Knijperploeg de Zwerfstok. Zij werken samen in 'IJsselstein Schoon'. Zij organiseren ook allerlei activiteiten om samen met anderen zwerfafval op te ruimen. Zo houden we samen IJsselstein Schoon! Ga naar de website IJsselstein Schoon Bekijk de activiteiten op Facebook
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-12-12
- Evenementenlocatie
Wat? De gemeente zoekt naar andere locatie(s) voor jaarlijks terugkerende evenementen. Denk aan de kermis, het Foute Zomerfeest, de huldiging van de Avondvierdaagse en het Winterpodium. In totaal vinden er zo’n negen evenementen per jaar plaats op het Podiumterrein. Waarom? Het Podiumterrein is in beeld om daar woningen te bouwen, want de woningnood is hoog. In het najaar van 2024 en het voorjaar van 2025 onderzoeken we of het mogelijk is. We willen ook de evenementen die er jaarlijks plaatsvinden, behouden. Daarom zoeken we nu al actief naar een of meerdere nieuwe evenementenlocaties. Het zoeken naar vervangende evenementenlocatie lijkt misschien voorbarig. Het organiseren van een evenement heeft echter veel voorbereidingstijd nodig. Om ervoor te zorgen dat de evenementen door kunnen gaan is het belangrijk dat er naast het Podiumterrein een alternatief komt en organisatoren duidelijkheid krijgen. Hoe? De gemeente is in gesprek met de organisatoren van evenementen op het Podiumterrein. We bespreken toekomstplannen, ideeën, wensen en behoeften als het gaat om een andere plek. Daarbij gaat het onder andere ook de bereikbaarheid en veiligheid. Zodra er een of meer locaties in beeld zijn betrekken we omwonenden en andere belanghebbenden bij de plannen. Wanneer? De gemeente onderzoekt de verschillende mogelijkheden en alternatieven. In de eerste helft van 2025 legt het college de resultaten voor aan de raad. Dan zal ook meer duidelijk worden of en wanneer het Podiumterrein ontwikkeld kan worden en waar de evenementen naartoe kunnen gaan. Antwoorden op veelgestelde vragen Waarom moeten de evenementen verhuizen? We onderzoeken of het mogelijk is om woningen te bouwen op het Podiumterrein. Als dat doorgaat, kunnen er geen grote evenementen meer plaatsvinden op het Podiumterrein. Welke evenementen vinden er op het Podiumterrein plaats? Winterpodium Festival, Paaskermis, Foodtruck Festival, Podium Festival, Avondvierdaagse huldiging, Sportfair/verenigingenmarkt, Foute Zomerfeest, Circus, Najaarskermis en Ontsteking Grootste Kerstboom. Tot wanneer vinden er nog evenementen op het Podiumterrein plaats? Tot en met begin september 2025 vinden er in ieder geval nog evenementen plaats. Wat er daarna gebeurt hangt af van het besluit dat door de Raad genomen zal worden. Zijn er al nieuwe locaties in beeld? Nee, de verkenning van de mogelijkheden loopt nog. Is er al over besloten? Nee. Het college zal de raad in de eerste helft van 2025 een integraal voorstel doen over de plannen voor woningbouw en de verhuizing van de evenementen.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-12-13
- Leerplicht
Leerplicht Alle kinderen tussen 5 en 16 jaar die in Nederland wonen zijn leerplichtig. Dit geldt ook voor kinderen met een andere nationaliteit. En voor kinderen van asielzoekers en vreemdelingen. De meeste kinderen gaan al naar school als ze 4 jaar zijn. Maar zij vallen dan nog niet onder de leerplicht. De leerplicht begint op de 1e dag van de nieuwe maand nadat het kind 5 is geworden. Vanaf dat moment zijn ouders of verzorgers ook strafbaar als zij hun kind thuis houden. De leerplicht duurt tot en met het einde van het schooljaar. Een kind dat 16 jaar wordt, moet het schooljaar dus eerst nog afmaken. Een schooljaar loopt van 1 augustus tot en met 31 juli. Als een kind minimaal 12 volledige schooljaren naar school is geweest, is de leerplicht ook afgelopen. Een groep overslaan op de basisschool telt mee als volledig schooljaar. Kwalificatieplicht De kwalificatieplicht is een van de maatregelen van de Rijksoverheid om schooluitval van jongeren tegen te gaan. De maatregel moet de kansen van startende jongeren op de arbeidsmarkt vergroten. Jongeren tussen de 16 en 18 jaar die nog geen startkwalificatie hebben behaald zijn kwalificatieplichtig. Een startkwalificatie is (minimaal) een diploma havo, vwo of mbo (niveau 2 of hoger). De kwalificatieplicht geldt niet voor jongeren die praktijkonderwijs gevolgd hebben. Of onderwijs hebben gevolgd in de uitstroomprofielen arbeidsmarktgericht of dagbesteding op het voortgezet speciaal onderwijs. Verzuim melden Aanvragen voor extra vrije dagen buiten de reguliere vakanties om moeten aangevraagd worden bij het hoofd van de school. Zij beoordelen de aanvraag van de ouders en kunnen hiervoor wel of geen toestemming geven. Wanneer ouders meer dan 10 dagen per schooljaar door gewichtige omstandigheden extra verlof willen dan moet dit aangevraagd worden bij leerplicht van de gemeente. Het kan ook voorkomen dat een kind door lichamelijke of psychische oorzaken geen onderwijs kan volgen. Gaat een kind niet (meer) naar school, zonder dat hier een goede reden voor is? Dan meldt de school dit verzuim direct bij de leerplichtambtenaar of via het verzuimloket van DUO. De leerplichtambtenaar probeert er samen met de ouders, leerling en school alles aan te doen om dit op te lossen. De leerplichtambtenaar houdt toezicht op het naleven van de Leerplichtwet. Meer weten Heeft u vragen over leerplicht of vrijstelling? Neem contact op met de leerplichtsambtenaar via info@ijsselstein.nl. Of bekijk de informatie over leerplicht op Overheid.nl
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-10-29
- Woonvisie
Wat? In de woonvisie leggen wij als gemeente vast hoe wij de komende vijf jaar kunnen voorzien in de woonbehoefte van IJsselsteiners. Vragen als: 'Hoeveel en wat voor soort woningen zijn er nodig? Voor welke doelgroepen zijn de woningen? Wat zijn de eisen die we stellen? Denk aan oppervlakte, prijs, de toegankelijkheid of energie label? Hoe zit het met wonen en zorg?’ komen allemaal aan bod. De woonvisie is de basis voor het woonbeleid. Waarom? De Woonvisie helpt de gemeente IJsselstein bij het kiezen en beoordelen van plannen van projectontwikkelaars. Zo zorgen we ervoor dat er zoveel mogelijk huizen worden gebouwd die passen bij de wensen van IJsselsteiners die een woning zoeken. We gebruiken de visie ook om afspraken te maken met de woningcorporatie en als basis voor andere beleidsstukken, zowel lokaal als regionaal. Hoe? Wie weten er beter wat er nodig is IJsselstein dan de bewoners van IJsselstein? Niemand! Als inwoner weet u wat er nodig is voor uw stad. Uw ideeën en oplossingen zijn van harte welkom. Vul de vragenlijst in. Daarnaast is er een inwonersavond georganiseerd op 15 januari waarvan het verslag nog volgt. Uiteraard worden er ook veel gesprekken gevoerd met stakeholders die iets met wonen te maken hebben. Wanneer? Januari – september 2025 Participatie - Inwoners kunnen de vragenlijst invullen en aansluiten bij de inloopavond. Stakeholders die iets te maken hebben met wonen krijgen de ruimte om hun ervaringen met ons te delen en er worden interviews afgenomen onder zorgvuldig gekozen stakeholders. Op basis van de informatie van inwoners en stakeholders werken we aan de woonvisie. September 2025 De woonvisie wordt behandeld door het college. November 2025 De woonvisie wordt behandeld door de raad.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2025-01-28