Zoekresultaat 31 - 40 van 47 resultaten

  • Geldzaken (Ping-loket)

    Geldzaken (voorheen Ping-loket) ondersteunt bij schulden en geldproblemen Heeft u te weinig geld om van rond te komen? Maakt u zich zorgen dat u schulden krijgt en wilt u dit voorkomen? Krijgt u brieven van bedrijven aan wie u geld moet betalen en heeft u hulp nodig om dit op te lossen? Team Geldzaken is er om u te helpen en samen met u naar oplossingen te zoeken. Geldzaken Drachten is ondergebracht bij Carins.  Bij Team Geldzaken kunt u hulp krijgen bij al uw vragen over geld. Of u nu hulp nodig heeft bij regelingen en toeslagen van de overheid, ondersteuning bij schulden en geldproblemen of gewoon persoonlijk advies zoekt, bij Geldzaken kunt u terecht.  Met Team Geldzaken kunt u samenwerken aan een goede oplossing om financiële problemen en schulden te voorkomen. Als u al schulden heeft, helpen wij u bij het vinden van een geschikte oplossing om uw schulden af te lossen. Team Geldzaken werkt nauw samen met organisaties voor schuldhulpverlening.  Geldzaken is iedere werkdagen telefonisch bereikbaar tussen 9:00 uur en 12:00 uur via 088 - 50 65 400, kies dan voor optie 3. Of u kunt mailen naar het volgende e-mailadres: geldzaken@carins.nl. Kijk voor actuele informatie op www.carins.nl. Budgetgids In de speciale Budgetgids (voorheen de Minimagids) vindt u een overzicht van alle regelingen en extra's die de gemeente Smallingerland en de landelijke overheid aanbieden voor mensen met een laag inkomen. Ook zijn organisaties genoemd waar u terecht kunt voor hulp. Wilt u naast de Budgetgids persoonlijke hulp? Wilt u weten waar u recht op heeft? Of heeft u hulp nodig bij het aanvragen van regelingen of toeslagen? Neem dan contact op met Geldzaken Drachten.

  • Mobiliteitsmogelijkheden gemeente Smallingerland

    Het meedoen aan een activiteit, het brengen van een bezoekje aan vrienden of het doen van boodschappen. Belangrijk en zinvol om dit zo lang mogelijk zelfstandig te blijven doen. Als dit niet meer lukt biedt onderstaand aanbod misschien een oplossing. Op deze pagina vindt u informatie over: Voor wie het vervoersaanbod bestemd is;  Wanneer er gebruik van gemaakt kan worden; Wat de kosten zijn en hoe u dit betaalt; Een telefoonnummer voor vragen en/of waar u het vervoer kunt reserveren. Max Mobiel Telefoon: 0512 511 859 Voor iedereen die geen eigen vervoer heeft. Het gaat om ritjes binnen Drachten. Rijdt van maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 12.00 uur en 13.00 en 17.00 uur. € 1,00 per rit, contant betalen. Reserveren: bel 0512 511 859. Doe dit tenminste 1 dag van te voren. Bellen kan van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 11.00 uur. Max Mobiel biedt geen vervoersgarantie. Door onverwachte omstandigheden kan het voorkomen dat een (gereserveerde) rit niet gereden kan worden.  ANWB AutoMaatje Telefoon: 0512 511 859 Voor iedereen die minder mobiel is en geen eigen vervoer heeft. Rijdt 7 dagen per week, als er een vrijwilliger beschikbaar is.  € 0,35 per kilometer, contant betalen. U betaalt de kosten vanaf het huis van de chauffeur. Duurt de rit langer dan een uur, dan wordt een dubbele rit gerekend.  Reserveren: bel 0512 511 859. Tenminste 2 dagen voor de rit. Maandag tot en met donderdag tussen 9.00 en 11.00 uur.  Deelauto de Trisken Telefoon: 06 81 40 02 10 Voor wijkbewoners van de Trisken die geen eigen vervoer hebben. Het gaat om ritten binnen de gemeente Smallingerland. Rijdt van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.30 uur. € 1,50 per rit per, contant of met de pin betalen. Reserveren: bel 06 81 40 02 10. Maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Flexitax Telefoon: 0900 580 05 80 Voor iedereen die in Friesland woont. Het gaat om ritten binnen Friesland. Rijdt iedere dag van 6.00 tot 24.00 uur. € 7,75 voor de instapzone + € 7,75 voor elke openbaar vervoerzone. Als er meerdere personen meereizen en op hetzelfde adres in-en uitstappen. dan geldt voor deze medereizigers een instaptarief van € 0,72 en € 0,72 per zone. Let op: rolstoelgebruikers betalen één openbaar vervoerzone extra. Reserveren: bel 0900 580 05 80 tenminste 1 uur voor de rit. U hoort dan direct hoeveel de rit gaat kosten. Zonnebloemauto Telefoon 088 001 67 17 Let op: zonder Zonnebloemregistratienummer kunt u geen Zonnebloemauto huren. Dit kost eenmalig € 10,00 en regelt u via De Zonnebloem: www.zonnebloem.nl Voor personen die een aangepaste auto willen huren omdat ze afhankelijk zijn van een rolstoel- of scootmobiel. Het gaat om ritten binnen en buiten Friesland. Geen bestuurder? Vraag een vrijwillige chauffeur aan. € 45,00 per dag. U kunt dan 100 kilometer rijden. Daarna kost elke kilometer meer € 0,20 extra. Kosten voor benzine of het elektrisch opladen zijn voor eigen rekening. Reserveren: bel 088 001 67 17 of via www.zonnebloem.nl ten minste 14 dagen voor de rit. Behalve als het om een uitvaart gaat. Openbaar Vervoer (OV) Telefoon: 0800 280 28 03 Kunt u gebruik maken van het OV? Maar er is geen bushalte in de buurt? Bel Arriva: 0800 280 28 03 (gratis). Zij vertellen u meer over de mogelijkheden van de Opstapper en de Belbus. De dienstregeling van de belbus vindt u ook via de website 9292.nl of via de 9292 app. M.O.S. Wegwijzers Telefoon: 0512 334 112 Heeft u nog vragen? Wilt u deze informatie graag samen met iemand doornemen? Of heeft u hulp nodig bij het vinden van de juiste vervoersmogelijkheid? Bel dan met Maatschappelijke Onderneming Smallingerland - M.O.S. op telefooummer 0512 334 112. Carins Telefoon: 088 506 54 00 Carins bespreekt verdere mogelijkheden met u als er voor u niet een geschikte vervoersoplossing bij zit. Of als u door medische beperkingen niet (meer) zelfstandig kunt reizen. Disclaimer Wij doen ons uiterste best om juiste informatie te geven. Staan er toch onjuistheden in? Dan is gemeente Smallingerland hiervoor niet aansprakelijk. Aan de inhoud van deze pagina kunt u geen rechten ontlenen. Laatst bijgewerkt op 29 januari 2024.  

  • Nieuwe burgemeester Smallingerland

    Burgemeester Jan Rijpstra neemt in november afscheid als burgemeester van Smallingerland. Dat betekent dat er de komende periode een nieuwe burgemeester gezocht gaat worden. De gemeenteraad heeft een belangrijke rol bij de selectie en voordracht. Voordracht Fred Veenstra als nieuwe burgemeester Tijdens de gecombineerde vergadering Het Debat / Het Besluit  van 9 juli is de nieuwe burgemeester van gemeente Smallingerland bekendgemaakt. Deze raadsvergadering is opgenomen en kunt u bekijken / beluisteren. Lees ook het nieuwsbericht over de voordracht van de nieuwe burgemeester. Bij de zoektocht naar een nieuwe burgemeester wordt er een proces met 14 stappen doorlopen. Deze stappen leest u hieronder. We geven steeds aan bij welke stap we op dit moment zijn. Wanneer er extra informatie beschikbaar is, dan zullen we deze ook toevoegen op deze pagina.  Wij zijn nu bij stap 9/10 1. Vertrouwenscommissie De gemeenteraad stelt uit zijn midden een vertrouwenscommissie in. Op 6 februari heeft de gemeenteraad hierover vergaderd.  De vertrouwenscommissie doet het voorbereidende werk voor de profielschets gaat de sollicitatiegesprekken voeren  doet de uiteindelijke aanbeveling. 2. Profiel De gemeenteraad stelt een profiel op voor de nieuwe burgemeester. Daarin staat wat de belangrijkste wensen, vaardigheden en eigenschappen zijn voor de uitvoering van deze functie. Het gaat dan bijvoorbeeld over de stijl van leiding geven, communiceren en beslissen.  606 inwoners reageerden via een enquête op vragen over wat zij belangrijk vinden voor de nieuwe burgemeester. Deelnemers die de enquête invulden, vinden het onder meer belangrijk dat de burgemeester die daadkrachtig is, zich richt op de toekomst, beschermd wat bekend en vertrouwd is en betrokken is bij de inwoners. Deze informatie is meegenomen bij de opstelling van het functieprofiel.  Lees de uitkomsten van de enquête. 3. Commissaris van de Koning Op dinsdag 5 maart heeft de gemeenteraad het profiel besproken met drs. A.A.M. Brok, commissaris van de Koning in de provincie Fryslân, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad besproken. De raad heeft formeel de profielschets vastgesteld.  4. Vacature De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft op 12 maart de vacature opengesteld op advies van de commissaris van de Koning. 5. Sollicitatie De sollicitant schrijft een brief. De brieven worden gestuurd aan de commissaris van de Koning. De brief moet vóór 2 april bij de commissaris van de Koning zijn. 6. De kandidaten De commissaris van de Koning wint informatie over de sollicitanten in, voert gesprekken met hen en vraagt justitiële (antecedenten) op van de sollicitanten. Lees ook het persbericht (ook in het Fries) dat hierover is uitgegaan op 16 mei 2024. 7. Selectie De commissaris van de Koning overlegt met de vertrouwenscommissie van de gemeente over de sollicitanten, deelt zijn oordeel en vervolgens wordt gezamenlijk bepaald met welke selectie kandidaten de vertrouwenscommissie zal spreken. 8. Sollicitatiegesprekken De vertrouwenscommissie voert sollicitatiegesprekken met alle geselecteerde kandidaten. 9. Advies De vertrouwenscommissie brengt daarna advies uit aan de gemeenteraad. Daarbij noemt de vertrouwenscommissie welke 2 kandidaten voor benoeming in aanmerking komen. De gemeenteraad bespreekt het advies van de vertrouwenscommissie. 10. Aanbeveling De gemeenteraad stelt de aanbeveling vast met daarop de namen van de 2 beste kandidaten. De kandidaat die bovenaan staat moet volgens de gemeenteraad de nieuwe burgemeester worden. Lees ook het nieuwsbericht over de aanbeveling voor de nieuwe burgemeester. Of bekijk / beluister de opname van de gecombineerde vergadering 'Het Debat / Het Besluit - Aanbeveling nieuwe burgemeester'. 11. Naar de minister De aanbeveling wordt met het advies van de commissaris van de Koning naar de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelatie gestuurd. 12. Screening De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties laat de als eerste aanbevolen kandidaat screenen. Dat betekent dat er naslag wordt gedaan naar de betreffende persoon door de AIVD en dat er een fiscaal onderzoek plaatsvindt. De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties spreekt met de kandidaat en bespreekt de voordracht in de ministerraad. Daarna wordt de kandidaat voor benoeming voorgedragen aan de koning. De Koning benoemt de burgemeester bij Koninklijk Besluit. 13. Koninklijk besluit Benoeming vindt plaats bij Koninklijke besluit en wordt bekend gemaakt met een persbericht. De doorlooptijd van de procedure is ongeveer 8 maanden. 14. Beëdiging De commissaris van de Koning beëdigt de burgemeester ten overstaan van de gemeenteraad. Contact Heeft u vragen of wilt u meer informatie over het proces rondom het zoeken naar een nieuwe burgemeester voor Smallingerland? Neem dan contact op met de Griffie: griffie@smallingerland.nl

  • Uittreksel Basisregistratie Personen

    Soms moet u bewijzen dat u in de gemeente Smallingerland woont. Bijvoorbeeld bij de inschrijving voor een woning. Daarvoor vraagt u een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP) aan. Het uittreksel vraagt u op in de gemeente waar u staat ingeschreven. Een uittreksel BRP kan meerdere persoonsgegevens vermelden. Als u inlogt met DigiD krijgt u een aantal voorbeelden te zien waarvoor u een uittreksel aan kunt vragen. Staat het voorbeeld er niet bij? Dan kunt u de reden invullen in het vrije veld. Via onderstaande button kunt u een uitreksel aanvragen, de kosten hiervan zijn € 7,50. Uittreksel BRP aanvragen Heeft u een bewijs nodig wie het gezag heeft? Vraag dan een uittreksel uit het gezagsregister aan bij de rechtbank. Een gezagssituatie die niet geregistreerd is bij de rechtbank kunt u bij wel opvragen bij de gemeente. Dit kunt u in het vrije veld aangeven. Het uittreksel is alleen in het Nederlands verkrijgbaar. Aanvragen kan ook op gemeentehuis Vraagt u uw uittreksel liever op het gemeentehuis aan? Dat kan. Daarvoor maakt u een afspraak. Neem een geldig identiteitsbewijs mee. U betaalt het uittreksel op het gemeentehuis en u krijgt hem direct mee. Aanvragen voor anderen U kunt een uittreksel BRP alleen aanvragen voor uzelf en voor minderjarige kinderen die bij u wonen. Dit kan digitaal. Als u daarvoor gemachtigd bent door iemand anders, kunt u ook een aanvraag namens die persoon doen. Dat moet wel op het gemeentehuis gebeuren. Iemand machtigen Om iemand anders te machtigen voor een aanvraag, stelt u een brief op waarin u iemand toestemming geeft. U en de persoon die de aanvraag namens u gaat doen, ondertekenen de brief daarna allebei. De gemachtigde neemt de brief, een kopie van uw identiteitsbewijs en een eigen identiteitsbewijs mee naar de afspraak. Interessante pagina's Uittreksel burgerlijke stand

  • Meldpunt Goed Verhuurderschap

    In de Wet goed verhuurderschap staan regels waar verhuurders zich aan moeten houden. Houden verhuurders zich niet aan deze regels dan kan de huurder dit melden bij de gemeente.   Wat is goed verhuurderschap Onder goed verhuurderschap wordt verstaan: De verhuurder mag niet discrimineren. De verhuurder mag u niet intimideren. Dat kan zowel fysiek als schriftelijk zijn; Een eventuele waarborgsom mag maximaal tweemaal de huurprijs bedragen; De verhuurder moet de huurovereenkomst schriftelijk vastleggen, waarin opgenomen: de rechten en plichten van de huurder; duidelijke afspraken over een eventuele waarborgsom; contactgegevens van de beheerder;   contactgegevens van het lokale meldpunt problemen met verhuurders; regels over de servicekosten. Betaalt u servicekosten? Dan moet de verhuurder bij het aangaan van de huurovereenkomst hiervan een specificatie verstrekken.   De verhuurbemiddelaar mag geen dubbele bemiddelingskosten in rekening brengen. Deze kosten zijn voor de verhuurder (de partij die de bemiddelaar inhuurt). Bent u een arbeidsmigrant? Een huurovereenkomst moet afzonderlijk van de arbeidsovereenkomst getekend worden. De verhuurder moet de onder punt 4 genoemde informatie verstrekken in de door u gewenste taal. Voorwaarden voor melden U kunt als huurder ongewenst gedrag van de verhuurder melden als; u als woningzoekende van een particuliere huurwoning geconfronteerd wordt met gedrag dat in strijd is met de eerder genoemde eisen. u een woning huurt van een particuliere verhuurder of verhuurbemiddelaar die zich niet aan de algemene gedragsregels houdt. Een verhuurbemiddelaar is iemand die huurders in contact brengt met particuliere verhuurders. u een buitenlandse werknemer bent met een werk-huurcontract. U werkt en woont dan via bijvoorbeeld een uitzendbureau. Huurt u een woning bij Accolade, WoonFriesland? Meld de klacht dan bij De Bewonersraad of woningcorporatie zelf.   Meld ongewenst verhuurderschap Andere problemen of moeikijkheden melden Ervaart u problemen of moeilijkheden die nog niet zijn benoemd? Dan kan de gemeente hier niet op handhaven. Andere mogelijkheden voor hulp zijn de huurcommissie of het juridisch loket. Huurcommissie De huurcommissie is een instantie die hulp kan bieden bij huurzaken waar u aan twijfelt: www.huurcommissie.nl. De Huurcommissie is een onpartijdige en onafhankelijke geschillenbeslechter voor huurders en verhuurders. Zij kunnen hulp bieden indien u het niet eens bent over bijvoorbeeld de huurprijs, onderhoud of servicekosten. De Huurcommissie doet een uitspraak aan de hand van wet- en regelgeving en doet een uitspraak waar beide partijen zich aan moeten houden. Juridisch loket Het Juridisch Loket geeft gratis online juridisch advies over zaken rondom wonen en buren. Heeft u een laag inkomen en weinig spaargeld? Dan kunnen zij u ook persoonlijk verder helpen.  Meer informatie Kijk voor meer informatie op wetten.nl of bekijk de video met uitleg.    

  • Rijbewijs

    Het aanvragen van een rijbewijs doet u op het gemeentehuis of online. Maak voor het aanvragen van een rijbewijs een afspraak via de knoppen hieronder. Nadat u een nieuw rijbewijs heeft aangevraagd, kunt u een nieuwe afspraak maken om het rijbewijs op te halen. Zorg ervoor dat er minstens zeven dagen tussen deze twee afspraken zit, omdat het rijbewijs niet eerder klaar zal zijn.. U kunt alleen zelf uw rijbewijs aanvragen of verlengen. Bent u uw rijbewijs kwijt? Meld dit (online) bij de RDW. Rijbewijs verloren of gestolen Als u rijbewijs is gestolen of als u uw rijbewijs bent verloren, doe dan direct een online melding bij de RDW. Zij blokkeren direct uw rijbewijs zodat niemand er misbruik van kan maken. Hiervoor heeft u een DigiD nodig. Als u een online aanvraag doet voor een nieuw rijbewijs na verlies, kies dan voor de optie 'Aanvraag rijbewijs na verlies'. Rijbewijs online verlengen Op de website van de RDW kunt u uw rijbewijs digitaal verlengen. Na een aantal dagen kunt u uw rijbewijs al op afspraak in het gemeentehuis ophalen. Het kost net zoveel als een aanvraag via de gemeente. Voor het online verlengen van uw rijbewijs heeft u een DigiD en een smartphone met NFC-chip nodig. U laat eerst een pasfoto maken bij een RDW-erkende fotograaf. De fotograaf stuurt uw foto digitaal naar de RDW. Op de website van de RDW kunt u daarna uw aanvraag afmaken. Meenemen naar het gemeentehuis Maak een afspraak voor het aanvragen van een rijbewijs op het gemeentehuis en voor het afhalen van uw rijbewijs. Neem dan de volgende dingen mee: Uw oude rijbewijs, als u uw rijbewijs verlengt. Die neemt u ook mee als u uw rijbewijs ophaalt; Een geldig paspoort, identiteitskaart of rijbewijs; Een pasfoto die niet ouder is dan zes maanden. Dit geldt alleen als u uw rijbewijs op het gemeentehuis aanvraagt of verlengt; Contant geld of pinpas. Dit geldt alleen als u uw rijbewijs op het gemeentehuis aanvraagt of verlengt. Bij het online verlengen van uw rijbewijs betaalt u direct aan het RDW. Online verlengen  Aanvraag rijbewijs op gemeentehuis Afhalen rijbewijs Geldigheid van uw rijbewijs De geldigheid van uw rijbewijs hangt af van uw leeftijd: Geldigheid rijbewijs, per leeftijdscategorie Leeftijd Geldigheid van uw rijbewijs Tot 65 jaar 10 jaar geldig 65 tot 70 jaar Geldig tot uw 75e verjaardag 70 tot 75 jaar 5 jaar geldig Vanaf 75 jaar Maximaal 5 jaar geldig Kosten Het aanvragen of verlengen van een rijbewijs kost € 48,15. Als u het rijbewijs op het gemeentehuis verlengt, kunt u het rijbewijs na vijf werkdagen ophalen. Bij een online verlenging is dat na twee werkdagen. LET OP: door de huidige drukte duurt het aanvragen van een rijbewijs langer dan u van ons gewend bent. Maak daarom een afspraak bij de gemeente voor het aanvragen en ophalen van uw rijbewijs. Spoedaanvraag Heeft u uw rijbewijs sneller nodig? Dan kunt u een spoedaanvraag doen. Een spoedaanvraag kost € 87,80. Vraagt u het rijbewijs voor 14.00 uur aan, dan ligt het rijbewijs uiterlijk twee werkdagen later, vanaf 10.00 uur voor u klaar. Maak voor het ophalen van het rijbewijs een afspraak. Medisch keuren Als u 75 jaar of ouder bent wordt u soms medisch gekeurd als u uw rijbewijs aanvraagt of verlengt: voor een medische keuring heeft u eerst een gezondheidsverklaring nodig. Koop uw gezondheidsverklaring online via Mijn CBR of in het gemeentehuis. Dat kost € 42,30. U moet daarvoor vragen beantwoorden over uw gezondheid. Na het versturen van uw gezondheidsverklaring krijgt u binnen enkele weken een reactie over uw medische keuring. Extra categorie Als u het rijbewijs voor een nieuwe categorie heeft behaald, moet u een nieuw rijbewijs aanvragen. Melden op het gemeentehuis Heeft u geen DigiD of lukt het niet om dit online te melden, vul dan bij de gemeente een verklaring van vermissing in. U kunt dan gelijk een nieuw rijbewijs aanvragen. Maak hiervoor een afspraak.

  • Welstand

    Als u een omgevingsvergunning heeft aangevraagd of een verzoek verkennen initiatief heeft ingediend, dan vragen we de welstandscommissie om advies.  Agenda welstandsvergadering Op maandag 1 juli wordt in het gemeentehuis een openbare vergadering van de welstandscommissie gehouden. De vergadering begint om 09:30 u. Tijdens deze vergadering worden de volgende bouwplannen behandeld: Welstand- en reclamenota Skeanewei 12 Boornbergum, de herbouw van de garage Zuidkade 18 Drachten, het vernieuwen en isoleren van het dak (gemeentelijk monument) Achterwei 24 Oudega, realiseren woning Noorderend 48 Drachten, de bouw van een woning Kavel 18, kadastraal 2669, Houtigehage, bouw woning Geau 317 Oudega, vervanging bestaande recreatieark     Voorhuis 2 Drachten, plaatsen van handelsreclame Ureterpvallaat 1 Drachten, vervangen van dakbedekking Smidswei 13a Drachtstercompagnie, aanbrengen LED verlichting Sydwende 57 Drachten, het realiseren van een aanbouw Ds. Visscherwei 18 Houtigehage Ds. Visscherwei 71 Houtigehage, verbouw kerk tot woning (monument)     Swettewei 15 Goëngahuizen, de bouw van een schuur Kraenlanswei 16G De Veenhoop, realiseren dakopbouw     Nijewei 76 Boornbergum   De welstand- en reclamenota kunt u bekijken in de Planviewer.

  • Isolatiesubsidie aanvragen

    Speciaal voor huiseigenaren met een slecht geïsoleerde woning stelt de gemeente Smallingerland  een subsidie beschikbaar voor het isoleren van de woning. Als u in aanmerking komt voor de subsidie, krijgt u €2.000 euro om te besteden aan isolatie in uw woning. U komt in aanmerking voor deze subsidie wanneer uw huis nog niet goed is geïsoleerd én de WOZ-waarde van uw huis lager is dan €285.000,- (peildatum 2022). Hoe doet u mee? U kunt meedoen via het Energieloket, Duurzaam Bouwloket van de gemeente Smallingerland. Vul op de website uw postcode en huisnummer in en geef antwoord op een aantal vragen. Op deze website vindt u ook alle voorwaarden van de actie.  Wat houdt de subsidie in? U kunt geld aanvragen om uw spouwmuur, dak, vloer, bodem en/of ramen te (laten) isoleren. U kunt kiezen uit: Isolatie door een bedrijf laten aanbrengen en gemeente betaalt de rekening Een medewerken van een isolatiebedrijf komt bij u thuis en kijkt welke isolatie mogelijk is. U krijgt een offerte van de kosten. Nadat u instemt met de offerte, komt het bedrijf is isolatiemaatregelen plaatsen. De gemeente betaalt de rekening tot €2.000,-. Zijn de kosten hoger, dan betaalt u zelf het verschil bij. Zelf een bedrijf regelen en eerst zelf betalen U kiest zelf een bedrijf dat uw huis kan isoleren. U betaalt de rekening zelf en levert daarna de rekening bij de gemeente in. U ontvangt het bedrag dat u betaald heeft van ons terug tot €2.000. U krijgt het geld uiterlijk zes weken na aanvraag teruggestort. Doe het zelf U koopt de producten zelf bij één van de aangesloten bouwmarkten en brengt het isolatiemateriaal zelf aan. Het materiaal wat u hiervoor gebruikt moet aan de voorwaarden voldoen. Alle voorwaarden staan op de site van het energieloket. Let op: de optie om het zelf te regelen is om dit moment nog niet mogelijk. Waarschijnlijk is dit mogelijk vanaf september 2024. U kunt al wel uw gegevens achterlaten. U krijgt dan melding wanneer de voucher beschikbaar is. Meer informatie Kijk voor meer informatie en de voorwaarden op Duurzaam Bouwloket gemeente Smallingerland.

  • Dak- of thuisloos

    Bent u dakloos of thuisloos? Of staat u binnenkort op straat? Door problemen als schulden, weinig geld, verslaving, ruzies, huurachterstand en eenzaamheid wordt het leven soms lastig. Wender kan u helpen bij het vinden van een oplossing. Vraag Wender om hulp

  • Vervanging groen 2024

    In 2024 vervangen we op verschillende plekken bomen en struiken. Op deze pagina kunt u zien waar we aan het werk zijn. Vervanging =  beplanting (= bomen, bosplantsoen, heesters, hagen, vaste planten en rozen) in de bestaande groenvakken verwijderen  en nieuwe beplanting van hetzelfde type weer terug planten. Er zijn uitzonderingen, deze worden in onderstaande lijst nader gespecificeerd. Interactieve kaart U kunt de planning van de groenvervanging ook zien op onze interactieve kaart.  t.h.v. =  ter hoogte van   Wijk/Dorp/Straat Omschrijving werkzaamheden De Haven   De Hemmen t.h.v. 2, De Loswal t.h.v. 2 vervangen heesters     Drachtstervaart   Gerben van Manenstraat t.h.v. 77 en 83 aanleggen plantvakken     Noord Oost   Houtlaan t.h.v. 86 en 91 (zijkant), Nachtegaalstraat t.h.v. 21 (zijkant) vervangen rozen        De Trisken    Hanebalken t.h.v. 185 tm 195 (tegenover) vervangen bomen en heesters Stal 126 tm 178 (voorzijde) vervangen heesters Dorsvloer t.h.v. 66/68, 70/72, 126 tm 140,  Schuur t.h.v. 94 tm 104, 118 tm 134, 131 tm 149,  Voorhuis t.h.v. 82 tm 100 vervangen bomen     De Folgeren    De Orion t.h.v. 39 (zijkant) vervangen boom en heesters De Wetterwille t.h.v. 33 vervangen boom    Fietspad tussen De Emma en Het Noord t.h.v. Het Noord 21 vervangen bomen De Emma t.h.v. 6 en 8 vervangen bosplantsoen De Wetterwille t.h.v. 188 aanplanten boom in heestervak De Wetterwille t.h.v. 49 tm 103 vervangen heesters en bosplantsoen  De Frisia t.h.v. 81 vervangen boom     Rottevalle    Muldersplein t.h.v. 1 , 3 en 7/7a, 2 tm 14, Brouwersgreft t.h.v. 2 Vervangen bomen     Nijega   Kommisjewei thv 39 tm 49, 44 tm 58 vervangen rozen      Drachtstercompagnie   Tjerkebuorren t.h.v. 37 (zijde It Heechfean) vervangen rozen     De Swetten   Thalenpark vervangen vaste planten