Zoekresultaat 31 - 40 van 41 resultaten

  • Inschrijven als niet-ingezetene in Nederland (RNI)

    Komt u naar Nederland om bijvoorbeeld te werken of te studeren en blijft u korter dan 4 maanden, dan heeft u een burgerservicenummer (BSN) nodig. Dit persoonlijke nummer krijgt u bij inschrijving in het Register Niet Ingezetenen bij een van de RNI loketgemeenten in Nederland.

  • Basis Registratie Personen, inzagerecht

    Basis Registratie Personen (BRP) is de officiële naam voor de Nederlandse bevolkingsadministratie. U heeft recht op inzage in uw persoonsgegevens en de verwerking daarvan door de gemeente. Als u wilt weten aan wie er in het afgelopen jaar gegevens uit de BRP zijn verstrekt dan kunt u een overzicht bij de gemeente opvragen.

  • Verklaring van huwelijksbevoegdheid

    Woont u in Nederland en wilt u in een ander land trouwen? Dan heeft u soms een document nodig waarin staat dat u nog niet getrouwd bent en dat u en uw partner volgens de Nederlandse wet met elkaar mogen trouwen. Dat document heet een huwelijksbevoegdheidsverklaring. U heeft deze verklaring alleen nodig als hier specifiek om wordt gevraagd.

  • Geregistreerd partnerschap, omzetten in huwelijk

    Met een akte van omzetting kan uw geregistreerd partnerschap worden omgezet in een huwelijk. Hierdoor eindigt het geregistreerd partnerschap en begint het huwelijk vanaf het tijdstip waarop de akte van omzetting in het register van huwelijken is opgemaakt. Voor kinderen die vóór de omzetting zijn geboren, wijzigt er niets in de familierechtelijke betrekkingen.

  • Verklaring onder ede of belofte

    Iedere burger is verplicht alle officiële akten en geschriften (brondocumenten) te laten zien die noodzakelijk zijn voor de juiste, volledige, actuele en betrouwbare opname van zijn persoonsgegevens in de Basisregistratie Personen (BRP). Dit geldt ook als er zich gebeurtenissen in het buitenland hebben voorgedaan, waarbij een officieel document is opgemaakt. Bijvoorbeeld een geboorteakte, huwelijksakte, echtscheidingsakte of bewijs van nationaliteit.

  • Afschrift basisregistratie personen (BRP)

    Een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP) is een officiële verklaring en bevat uw naam, adres, woonplaats, geboorteplaats en geboortedatum. Als het nodig is kunnen op een uittreksel BRP ook andere gegevens worden vermeld, zoals het Burgerservicenummer, de burgerlijke staat, het aantal ingeschreven personen op uw adres, de datum van vestiging in de gemeente Gemert-Bakel of de adreshistorie.

  • Vluchtelingenpaspoort

    Een vluchtelingenpaspoort is een reisdocument voor mensen die erkend zijn als vluchteling in Nederland. Het is ook een legitimatiebewijs. U kunt het vluchtelingenpaspoort niet gebruiken om naar het land van herkomst te reizen. U vraagt een vluchtelingenpaspoort persoonlijk aan bij de gemeente waar u ingeschreven staat.

  • Afschrift burgerlijke stand (akte)

    Een levensgebeurtenis zoals een geboorte, huwelijk, echtscheiding of overlijden wordt door de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden vastgelegd in een akte. Deze akte wordt opgenomen in de registers van de burgerlijke stand. Soms heeft u hiervan een afschrift of een uittreksel nodig. Een afschrift is een volledige weergave van de opgemaakte akte. Een uittreksel burgerlijke stand is een beknopte versie van een akte, deze bevat alleen de persoonsgegevens. Het is mogelijk een meertalig afschrift te ontvangen van de geboorteakte, huwelijksakte of overlijdensakte. U kunt het meertalige afschrift alleen gebruiken in het buitenland en bij buitenlandse autoriteiten in Nederland.

  • Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)

    Werkgevers kunnen vragen om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG), een ‘bewijs van goed gedrag’. Voor bijvoorbeeld leraren, medewerkers in de dagopvang en buitenschoolse opvang of gastouders is een VOG verplicht. Ook is een VOG soms nodig voor een visum of als u gaat emigreren. U kunt een VOG aanvragen in de gemeente waar u staat ingeschreven. Staat u niet ingeschreven in een gemeente in Nederland dan vraagt u de VOG rechtstreeks aan bij het ministerie van Veiligheid en Justitie.

  • Paspoort

    In Nederland moet iedereen vanaf 14 jaar zich kunnen legitimeren. Ook kan er aan personen jonger dan 14 om een legitimatiebewijs worden gevraagd door ziekenhuizen en zorginstanties. In het buitenland moet iedereen zich, ongeacht de leeftijd, kunnen legitimeren. In alle landen ter wereld is een paspoort een geldig legitimatiebewijs. Een paspoort is vijf jaar geldig tot de leeftijd van 18 jaar, en 10 jaar geldig vanaf 18 jaar. Een paspoort moet u persoonlijk aanvragen én ophalen bij de gemeente waar u ingeschreven staat. Als u een aanvraag doet voor een kind, dan moet dit kind ook op beide momenten aanwezig zijn. Om een paspoort aan te vragen moet u een afspraak maken.