Zoekresultaat 31 - 38 van 38 resultaten

  • Adopteren van groen

    Wilt u meehelpen aan het onderhouden van het groen in uw eigen omgeving? Dan kunt u het groen in uw buurt adopteren! Ze zeggen weleens: ‘Het gras is groener aan de overkant’. En misschien ervaart u dat ook, als u kijkt naar het groen in uw omgeving. Maar daar kunt u nu zelf verandering in brengen! De gemeente Heerde biedt haar inwoners namelijk de mogelijkheid om het groen in de omgeving te adopteren. U kunt op deze manier zelf, of samen met uw buren, de omgeving mooi en netjes houden. En bent u van mening dat de buurt wel wat meer kleur kan gebruiken? Of heeft u nieuwe ideeën voor de inrichting van het groen? Dan kunt u hierover meepraten met de gemeente. Niet voor alle groenstroken is adoptie mogelijk, maar voor veel wel. Mogelijk dus ook voor het groen bij u in de buurt.

  • Grof huishoudelijk afval

    Grof huishoudelijk afval (grofvuil) is al het huishoudelijk afval dat niet in de restcontainer past of hoort. Op de website van ROVA leest u welke materialen en grondstoffen dat zijn.  U kunt uw grof huishoudelijk afval brengen naar Lagemaat, Zwarteweg 1, 8181 PD Heerde. Lagemaat afvalinzameling U kunt uw grof huishoudelijk afval tegen betaling ook laten ophalen door ROVA. Kijk voor meer informatie op de website van ROVA. Grof tuinafval Kunt u iedere zaterdag kosteloos brengen bij Lagemaat. Tussen 08.00 uur en 12.00 uur. U moet zich kunnen legitimeren als inwoner van de gemeente Heerde.

  • Briefadres

    Als u geen woonadres heeft kunt u bij ons een briefadres aanvragen. Een briefadres is het adres van een andere persoon of van een instelling. Met een briefadres bent u zonder woonadres toch bereikbaar voor de overheid.  Wat zijn de voorwaarden? De belangrijkste voorwaarden voor een briefadres zijn: U heeft een goede reden voor uw aanvraag. Het kan zijn dat u: (tijdelijk) geen woning heeft; schipper bent en maximaal 2 jaar aaneengesloten van huis bent voor uw werk; in een gevangenis of psychiatrische inrichting verblijft; bedreigd wordt of om andere veiligheidsredenen niet wilt dat uw verblijfplaats bekend is. Het briefadres is in Nederland. Het briefadres is geen postbus. U heeft toestemming van de hoofdbewoner/eigenaar. Wat zijn de kosten? Een briefadres aanvragen is gratis. Wilt u een briefadres aanvragen? Maak dan online een afspraak.  Afspraak maken Wat moet u meenemen bij uw aanvraag? Een schriftelijke uitleg, waarin u vertelt waarom u een briefadres nodig heeft. Schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner/eigenaar van het briefadres. Een kopie van het geldig identiteitsbewijs van de hoofdbewoner/eigenaar. Een geldig identiteitsbewijs van uzelf.

  • Uitstel van betaling en betalingsregeling

    Als u de gemeentebelasting niet op tijd kunt betalen, kunt u vragen of u de belasting in termijnen mag betalen. Of dat u de belasting later mag betalen (uitstel van betaling).

  • Verhuizing doorgeven

    Verhuist u naar Heerde? Of verhuist u binnen Heerde naar een ander adres? Geef uw nieuwe adres binnen 5 dagen na de verhuisdatum door of maximaal 4 weken ervoor. Wij schrijven u in op het nieuwe adres en zorgen voor uitschrijving op uw oude adres. Een verhuizing doorgeven is gratis. Verhuizing doorgeven Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Wie kan een verhuizing doorgeven? Uzelf, als u 16 jaar of ouder bent. Ouder, voogd of verzorger voor inwonende kinderen. Echtgenoten of geregistreerde partners voor elkaar als zij verhuizen naar hetzelfde adres. Samenwonende ouders en meerderjarige kinderen voor elkaar als zij verhuizen naar hetzelfde adres. De curator voor een persoon die onder curatele is gesteld. Een meerderjarige die daarvoor schriftelijk is gemachtigd. Wilt u de verhuizing op het gemeentekantoor doorgeven? Maak dan online een afspraak. Afspraak maken Heeft u een afspraak gemaakt om de verhuizing aan de balie van het gemeentekantoor door te geven? Neem dan de volgende documenten mee: Een geldig identiteitsbewijs. Als u bij iemand gaat inwonen: schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner en een kopie van een geldig identiteitsbewijs van de hoofdbewoner.

  • Andere achternaam gebruiken

    Iedereen in Nederland heeft een achternaam. Deze is vastgelegd in de burgerlijke stand en staat ook in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente. Deze naam wordt ook wel uw geslachtsnaam of geboortenaam genoemd. Bij vrouwen heet deze naam ook wel de meisjesnaam. Deze naam verandert niet als u gaat trouwen of geregistreerd partnerschap aangaat. U kunt bij de gemeente aangeven dat u met een andere achternaam aangeschreven en aangesproken wilt worden. Dat doet u met een verzoek aanduiding naamgebruik. De gemeente verandert dan uw aanschrijfnaam, maar niet uw geboortenaam. De gemeente en andere (overheids)organisaties gebruiken standaard uw aanschrijfnaam als zij u post sturen. De achternaam waarmee u bent geboren, blijft in uw officiële papieren staan (bijvoorbeeld uw paspoort of rijbewijs). Stel: u heet J. de Wit en uw partner heet P. Jansen. Dan kunt u kiezen uit 4 namen waarmee u wordt aangeschreven: J. Jansen J. de Wit J. de Wit-Jansen J. Jansen-de Wit

  • Zienswijze indienen

    U kunt uw mening geven over ontwerpbesluiten en -plannen. Dit zijn plannen die nog niet goedgekeurd zijn. Deze mening heet een zienswijze.  Wij laten op www.officielebekendmakingen.nl en in huis-aan-huisblad De Schaapskooi weten dat er nieuwe ontwerpbesluiten of -plannen zijn. U kunt dan ook lezen wanneer en hoe u een zienswijze kunt indienen.

  • Rioolheffing

    Wij leggen aan eigenaren van woningen en bedrijven een aanslag rioolheffing op. Met de opbrengst van de rioolheffing betalen wij de kosten van: de inzameling en afvoer van het huishoudelijk afvalwater en het bedrijfsafvalwater. de inzameling en de afvoer van het hemelwater. Wij heffen rioolheffing voor eigenaren op basis van de situatie op 1 januari van het jaar. Verkoopt u uw pand in de loop van het jaar? Er verandert dan niets aan de hoogte van de aanslag. De notaris verrekent de eigenarenbelasting bij de verkoop met de nieuwe eigenaar. Wat zijn de bedragen? Het bedrag dat u in 2024 moet betalen is afhankelijk van de doorsnede (diameter) van de afvoerleiding op de gemeentelijke riolering: niet meer dan 12,5 cm: € 180,36 meer dan 12,5 cm, maar niet meer dan 16 cm: € 402,27 meer dan 16 cm, maar niet meer dan 20 cm: € 846,05 meer dan 20 cm, maar niet meer dan 25 cm: € 1.773,30 meer dan 25 cm: € 2.621,21 U krijgt van ons een belastingaanslag. Hierop staat het bedrag vermeld dat u moet betalen.