Zoekresultaat 31 - 40 van 42 resultaten

  • Adresonderzoek aanvragen

    Staat iemand op uw adres ingeschreven die er niet woont? Of heeft iemand een briefadres op uw adres en kunt u die persoon niet meer bereiken? Dan kunt u de gemeente vragen een adresonderzoek te starten. De gemeente probeert dan te achterhalen waar deze persoon woont.

    Aanvragen adresonderzoek

  • Wijziging geslachtsregistratie

    Op uw geboorteakte en in de basisregistratie personen (BRP) staat uw geslacht vermeld: man of vrouw. Als u transgender bent dan kunt u vanaf uw 16e jaar de geslachtsregistratie gratis laten wijzigen. U kunt dan ook uw voornamen wijzigen als u dat wilt.

  • Eerste inschrijving in Nederland

    Woont u in het buitenland en wilt u in Nederland gaan wonen? Dan schrijft u zich in bij de gemeente. Hiervoor maakt u telefonisch een afspraak.

  • Rioolaansluiting aanvragen

    Gaat u een nieuw huis of bedrijfsgebouw bouwen en heeft u een rioolaansluiting nodig? Zorg dat uw aanvraag ten minste veertien werkdagen voor de gewenste aansluitdatum ontvangen is bij de gemeente. Gebruik hiervoor het aanvraagformulier Rioolaansluiting.

  • Buitenlandse documenten registreren

    Heeft u een document van een gebeurtenis dat in het buitenland heeft plaatsgevonden? Zoals een huwelijk, overlijden, geboorte, echtscheiding, erkenning of adoptie? Dan moet u dat document bij ons laten registreren. De gemeente verwerkt de gegevens van de gebeurtenis daarna in de Basisregistratie Personen (BRP). 

  • Kenteken wijzigen parkeervergunning bedrijven

    Parkeervergunningen zijn in het nieuwe online parkeerloket altijd gekoppeld aan het kenteken van de auto waarop de vergunning wordt afgegeven. Dit kenteken kunt u zelf, gratis, wijzigen.

  • Reizen met kinderen

    Reist u alleen met uw kinderen naar het buitenland? U hebt een bewijs nodig dat u de vader of moeder bent, of het ouderlijk gezag hebt.

    Meer informatie bij de Rijksoverheid.

  • WOZ

    Hebt u een eigen woning? Of hebt of gebruikt u een bedrijfsgebouw zoals een winkel of kantoor of een stuk grond? Dan ontvangt u daarvoor elk jaar een WOZ-beschikking met daarop de waarde van uw woning, (bedrijfs)pand of (bouw)grond.

  • Wat doet de gemeenteraad

    De gemeenteraad is het hoogste bestuur van de gemeente. De raad besluit over het beleid van de gemeente en controleert of het beleid goed wordt uitgevoerd.

    Om de 4 jaar kiezen inwoners een nieuwe gemeenteraad.

    Taken

    De gemeenteraad heeft 3 belangrijke taken:

    • de inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties vertegenwoordigen. Raadsleden treden op namens de inwoners,
    • de belangrijkste punten bepalen van beleid van de gemeente. De gemeenteraad besluit bijvoorbeeld hoeveel geld waaraan wordt besteed,
    • controleren of het college het afgesproken beleid goed uitvoert.

    Taakverdeling

    Er is een taakverdeling tussen de gemeenteraad en het college:

    • de gemeenteraad als volksvertegenwoordiging geeft de hoofdlijnen van beleid (kaders) aan en controleert het college van burgemeester en wethouders bij de uitvoering daarvan,
    • het college van burgemeester en wethouders is verantwoordelijk voor de voorbereiding en uitvoering van beleid.

    Reglement van Orde voor raadsvergadering

    Dit reglement beschrijft de praktische zaken rond raadsvergaderingen van de gemeente Gorinchem. De actuele en officiële tekst van de verordening Reglement van Orde voor raadsvergadering vindt u op overheid.nl.

  • Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz)

    Sinds 1 januari 2020 geldt de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz). In de Wvggz is geregeld dat iedere inwoner bij een gemeentelijk meldpunt een melding kan doen als hij of zij van mening is dat iemand (verplichte) psychische zorg nodig heeft.