Zoekresultaat 41 - 50 van 58 resultaten
- Dieren - Wat te doen bij
U ziet al dagen een kat in uw buurt rondlopen die wel erg mager is. Of er ligt een dode hond of kat aan de kant van de straat. U wilt dit graag doorgeven, maar waar kunt u terecht? Het antwoord vindt u op deze pagina. Dierenenambulance Noord-West Veluwe Dierenambulance Noord-West Veluwe regelt de opvang voor gevonden en vermiste zwerfdieren. Aangeboden en gevonden huisdieren, honden en katten worden naar Dierencentrum De Ark overgebracht. Contactgegevens: T (0341) 230 529 (dagelijks bereikbaar tussen 08.00 en 18.00 uur) www.dierenambulance.eu www.facebook.com/DierenambulanceNoordWestVeluwe In levensbedreigende situaties is de dierenambulance 24/7 bereikbaar. Let op: als er een gevonden loslopende hond of kat wordt aangemeld en opgehaald door de dierenambulance, waarvan de eigenaar later bekend wordt, dan rekent de dierenambulance een rittenprijs voor het vervoer aan de eigenaar. De eigenaar blijft verantwoordelijk voor zijn/haar dier. Dit geldt voor levende, gewonde en dode dieren. Als vinder/melder van een dier betaalt u niets. Dierencentrum De Ark Hebt u een zwerfhond of -kat gevonden? Of is uw eigen huisdier weg? Neem dan contact op met Dierentehuis De Ark, de regionale opvang voor zwerfhonden en -katten. Contactgegevens: Leuvenumseweg 70, 3847 LD Harderwijk T (0341) 416 127 (dagelijks bereikbaar tussen 08.00 en 18.00 uur) E info@dierencentrumdeark.nl www.dierencentrumdeark.nl Amivedi U kunt ook kijken op de landelijke Amivedi website: www.amivedi.nl/. Op deze website worden vermiste en gevonden dieren geregistreerd. Chip Sinds april 2013 is het verplicht alle honden te laten chippen en registreren. Voor katten geldt deze plicht nog niet. Door uw huisdier te voorzien van een chip, voorkomt u dat uw huisdier blijvend vermist raakt. Pas uw adresgegevens wel aan als u verhuist. Voor meer informatie: www.chipjedier.nl. Natuurdieren Natuurdieren en wild (alle natuurvogels, egels, hazen, konijnen, dassen, vossen, herten, wilde zwijnen, etc.) die gewond of in nood zijn en hulp nodig hebben of dood langs de gemeentelijke weg liggen, kunt u melden bij de politie via telefoonnummer 0900 8844. De dierenambulance is niet verplicht hiervoor te rijden. Vindt u natuurdieren en wild langs de snelweg? Dan kunt u contact opnemen met Rijkswaterstaat via telefoonnummer 0800 8002. Vindt u natuurdieren en wild langs de provinciale weg? Dan kunt u contact opnemen de Provincie Gelderland via telefoonnummer 026 359 99 99. Preventieve maatregelen en schade door de wolf De nationale regels over soortenbescherming zijn vastgelegd in de Wet natuurbescherming. De provincies zijn wettelijk verantwoordelijk voor de uitvoering van deze wet en het natuurbeleid in relatie tot wolven. In opdracht van de provincie Gelderland is de gebiedscommissie preventie Wolvenschade opgericht. De provincie keert vergoedingen uit voor schade die door wolven is veroorzaakt. Of voor (een deel van) de kosten voor preventieve maatregelen. Een wolvenconsulent van de provincie Gelderland kijkt met u mee op welke wijze u het beste maatregelen kunt nemen. In de legesverordening van de gemeente Putten is een uitzondering gemaakt voor de aanvraag van wolfwerende rasters. Het betaalde legesbedrag wordt weer teruggestort. Als u schade heeft van wolven meldt u dit dan zo snel mogelijk bij BIJ12 via telefoonnummer (085) 486 22 22. Maandag t/m vrijdag zijn zij telefonisch bereikbaar van 09.00 tot 12.00 uur en van 13.00 uur tot 17.00 uur. Meer informatie is te vinden op www.gelderland.nl/de-wolf Dode dieren Huisdieren of een klein hobbydier, zoals een kip, kunt u na overlijden achterlaten bij uw dierenarts. Hieraan zijn kosten verbonden, die u bij het aanbieden direct betaalt. De dierenambulance kan uw dode huisdier ook vervoeren naar een door u gewenste bestemming. Zij rekenen daarvoor een rittenprijs. De gemeente Putten heeft geen kadaverbak. Is een groot hobbydier overleden of heeft u een partij slachtafval? Dan kunt u een afspraak maken met Rendac via www.rendac.nl of door te bellen naar 0900 9221. Dierenmishandeling Hebt u het idee dat een dier wordt mishandeld? Meld dit dan bij het landelijke meldpunt voor dierenmishandeling. Dit kan op telefoonnummer 144 red een dier, of vraag naar dierenpolitie. U kunt ook contact opnemen met de Dierenbescherming: www.dierenbescherming.nl
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2024-10-22
- Onroerendezaakbelasting (OZB)
De onroerendezaakbelastingen zijn een belangrijke inkomstenbron voor de gemeente. De gemeente gebruikt de inkomsten voor een groot aantal algemene uitgaven, zoals de kosten van: De brandweer. Wegen. Openbare verlichting. Openbaar groen. Onderwijs. Sport. Cultuur en recreatie. Wie betaalt er onroerende-zaakbelastingen? De eigenaar. Dat is de persoon die op 1 januari, van het belastingjaar, volgens het kadaster eigenaar van een onroerende zaak is. De gebruiker. Dat is de persoon die op 1 januari ,van het belastingjaar, de onroerende zaak (geen woning) gebruikt. Wat moet ik betalen? De vastgestelde WOZ-waarde is de maatstaf voor de onroerendezaakbelastingen. De belasting wordt berekend naar een percentage van de WOZ-waarde. Tarieven Onroerende-zaakbelastingen (OZB) Woningen 2024 Overige objecten 2024 Eigenaar 0,0628% 0,1985% Gebruiker n.v.t. 0,1584% Bij bedrijfspanden met woning: waarom is er verschil in waarde? De gebruikers van woningen krijgen geen aanslag OZB. Dit geldt wel voor gebruikers van bijvoorbeeld winkels, kantoren, boerderijen e.d. Behalve als er ook een woongedeelte bij hoort. Dan wordt de waarde van het woongedeelte van de WOZ-waarde afgehaald. Vandaar dat op de aanslag bij OZB gebruik een lagere waarde staat dan bij OZB zakelijk recht. Wanneer u gaat verhuizen De aanslag onroerendezaakbelastingen wordt niet aangepast, omdat de situatie op 1 januari van het belastingjaar bepalend is. Heeft u een eigen woning en vindt de overdracht in de loop van het jaar plaats? Dan vindt op dat moment verrekening van de eigenarenaanslag onroerendezaakbelasting plaats tussen koper en verkoper. De notaris regelt dit. De notaris vraagt de gegevens op bij de gemeente.
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2024-02-07
- Klacht tegen ambtelijk of gemeentelijk optreden
Bent u ontevreden over de manier waarop een medewerker van de gemeente u behandelt? Dan mag u (online) een klacht indienen. Wanneer wij een klacht ontvangen, onderzoeken wij wat er precies is gebeurd. U krijgt hierbij de gelegenheid uw klacht mondeling toe te lichten. U krijgt schriftelijk bericht over de uitspraak van uw klacht. Klacht tegen ambtelijk of gemeentelijk optreden online melden Voorwaarden Bij het indienen van uw klacht, moet u de volgende gegevens invullen: Uw naam en adres. De datum waarop u de klacht schrijft. Een omschrijving van het gedrag waarover de klacht gaat. En zo mogelijk wie zich zo en waar heeft gedragen. De reden(en) van uw klacht. Liever niet online invullen? Wilt u het formulier liever niet online invullen? Dan kunt u het formulier 'Klacht tegen ambtelijk of gemeentelijk optreden (PDF, 97,5kB)' downloaden, uitprinten en invullen. Een schriftelijke klacht moet u ondertekenen. Website rijksoverheid http://www.lastvandeoverheid.nl/
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2024-05-07
- Uitrit of inrit aanvragen
Wilt u vanaf uw perceel een uitrit of inrit (uitweg) maken? Of wilt u de bestaande uitweg veranderen? Dan heeft u een omgevingsvergunning nodig. Omgevingsvergunning online aanvragen via DigiD Let op: Of u de vergunning krijgt hangt af van: De bruikbaarheid en veiligheid van de weg. De bescherming van het uiterlijk van de omgeving. De bescherming van de natuur. De regels van het bestemmingsplan. Kost de nieuwe uit- of inrit een openbare parkeerplaats.
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2023-12-29
- Melding advies, hulp of ondersteuning (Werk & Inkomen)
Heeft u geen werk? Of heeft u te weinig geld om van te leven? Dan kunt u zich via één van de onderstaande formulieren melden bij de gemeente. Wilt u op meerdere gebieden hulp? Dan vult u het formulier melding advies, hulp en ondersteuning in. Wilt u een bijstandsuitkering? Dan moet u zich eerst inschrijven als werkzoekende op www.werk.nl. Vervolgens vult u het meldingsformulier in. Uw melding advies, hulp en ondersteuning online doorgeven Formulier melding advies, hulp en ondersteuning (PDF downloaden) Wat gebeurt er als u zich meldt? Na uw melding gaan we met u in gesprek over uw situatie. We bespreken dan wat u graag wilt veranderen. Ook bespreken we wat de mogelijkheden zijn voor die verandering en wat daarvoor nodig is. Hierbij kunt u denken aan ondersteuning bij het vinden van een baan, hulp bij schulden of starten met een opleiding. Jonger dan 27 jaar? Bent u jonger dan 27 jaar? Dan heeft u eerst een wettelijke zoektijd van 4 weken. De 4 weken gaan in op de datum van de melding. In deze zoektijd gaat u zelf actief op zoek naar betaald werk. Ook onderzoekt u de mogelijkheden om terug naar school te gaan. Wij willen dat u zo snel mogelijk in uw eigen levensonderhoud kunt voorzien. Dit kan met betaald werk of door het volgen van een opleiding waarbij je studiefinanciering kunt ontvangen. Als uw melding bij ons binnen is nodigen wij u zo snel mogelijk uit voor een gesprek om dit verder uit te leggen. Bijstandsuitkering Zijn er geen andere mogelijkheden? Of helpen de oplossingen nog niet om rond te komen? Dan krijgt u mogelijk een bijstandsuitkering. Deze uitkering zorgt ervoor dat u de noodzakelijke kosten om te leven kunt betalen. Met de noodzakelijke kosten bedoelen wij eten en drinken, de huur en de zorgverzekering. Wilt u een bijstandsuitkering aanvragen? Dan schrijft u zich eerst in als werkzoekende op www.werk.nl. Hiervoor heeft u een DigiD nodig. Nadat u zich heeft ingeschreven vult u het formulier melding advies, hulp en ondersteuning in. Regels die bij de bijstand horen Als u een uitkering ontvangt, bent u verplicht mee te werken aan activiteiten om werk te vinden. Als u niet actief meewerkt, verlaagt de gemeente mogelijk uw uitkering. Als u een woning deelt met meer volwassenen, krijgt u mogelijk een lagere uitkering. Gegevens online inzien via Mijn Inkomen Als u een bijstandsuitkering ontvangt, dan kunt u gebruik maken van ‘Mijn Inkomen’. Hier kunt u via DigiD digitaal uw uitkeringsgegevens bekijken. Denk hierbij aan: Uitkeringsspecificatie Jaaropgaven Stortingen Vakantiegeld Schuldenoverzicht Daarnaast kunt u hier ook wijzigingen aan ons doorgeven. Dit doet u alleen als het invloed heeft op uw recht op een uitkering of de hoogte daarvan. Liever niet via Mijn Inkomen? Wilt u wijzigingen liever niet online doorgeven? Dan kunt u het formulier ‘Wijzigingen uitkeringen’ downloaden, uitprinten en invullen. De verwerking duurt dan wel wat langer.
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2024-04-03
- Subsidie Lokaal sport- en beweegakkoord
Het doel van het Lokaal sport- en beweegakkoord is dat iedereen in Putten naar eigen behoefte kan sporten en bewegen. Met de Subsidie sport- en beweegakkoord wordt u gestimuleerd om hier een steentje aan bij te dragen. Met de Subsidie Sport- en beweegakkoord kunt u: Een sport- of beweegactiviteit opzetten en/of; Een sport- of beweegactiviteit uitvoeren en;of; Sport- of beweegmateriaal aanschaffen. Online aanvragen Subsidie Lokaal initiatief sport- en beweegakkoord
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2024-01-22
- Ontheffing optreden straatartiest
Wilt u als straatartiest optreden op de openbare weg? Dan hebt u hiervoor een ontheffing nodig van de gemeente. Denk bij een optreden aan muziek maken of aan activiteiten van bijvoorbeeld mimespelers, goochelaar en theatergroepen. Ook filmers, straatfotografen, gidsen en exploitanten van draaiorgels moeten deze ontheffing aanvragen. In het centrum van Putten zijn hiervoor drie aangewezen locaties; Hoek van de Dorpsstraat/ Kerkstraat (naast de pomp); Hoek van de Dorpsstraat/ Achterstraat; Hoek Bakkerstraat/ Verlengde Dorpsstraat. Ontheffing optreden straatartiest online aanvragen via DigiD of eHerkenning
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2023-12-29
- Milieuvergunning/milieumelding voor bedrijfsmatige activiteiten
Bedrijven hebben voor het starten of wijzigen van hun bedrijfsmatige activiteiten soms een omgevingsvergunning nodig. Of moeten vooraf een melding maken. Vergunning Voert u of bent u voornemens om milieubelastende activiteiten uit te voeren? Deze kunt u vinden in hoofdstuk 3 van het ‘Besluit activiteiten leefomgeving’ (Bal). Dan heeft u een vergunning nodig. Deze vraagt u aan via het Omgevingsloket. Via deze site beoordeelt u ook welke regels gelden. En of er een vergunning of melding nodig is. In het omgevingsloket geeft u aan welke milieubelastende activiteiten u gaat uitvoeren op uw perceel. Een aanvraag omgevingsvergunning vertelt ons dat u een milieubelastende activiteit gaat starten of aanpassen. De aanvraag voor een melding vraagt u minimaal 4 weken voordat u gaat starten met uw activiteit aan. Vanuit de gemeente ontvangt u bericht of u met uw activiteiten mag starten. Het bedrijf is er zelf voor verantwoordelijk dat het blijft voldoen aan de geldende wet- en regelgeving. Milieuregelgeving niet nageleefd? Het bevoegd gezag kan wel (achteraf) via het milieutoezicht vanuit de omgevingsdienst handhavend optreden. Melding Wilt u een activiteit starten of wijzigen? Soms is dan alleen een melding nodig. Meer hierover leest u op Informatie over milieumelding of vergunning. In hoofdstuk 4 van het ‘Besluit activiteiten leefomgeving’ (Bal) zijn de milieubelastende activiteiten genoemd waarvoor de meldingsplicht geldt. Voor deze activiteiten moet u dus een melding aanvragen. Een melding maakt u via de landelijke site AIM (Activiteitenbesluit Internet Module). Via deze site beoordeelt u ook welke regels gelden. En of er een melding of vergunning nodig is. Een melding vertelt ons dat u een activiteit gaat starten of aanpassen. Er is geen sprake van een ‘toestemming’ vanuit de gemeente. Het bedrijf is er zelf voor verantwoordelijk het blijft voldoen aan de geldende wet- en regelgeving. Milieuregelgeving niet nageleefd? Het bevoegd gezag kan wel (achteraf) via het milieutoezicht vanuit de omgevingsdienst handhavend optreden. Richtlijn Industriële Emissies Voert u binnen uw bedrijf activiteiten uit die staan genoemd in Richtlijn Industriële Emissies (de opvolger van de IPPC-richtlijn)? Dan heeft u ook een vergunning nodig. Verandert u iets in uw bedrijf of bedrijfsvoering? Of gaat u uitbreiden met het uitvoeren met een milieubelastende activiteit? Dan moet u hiervoor een vergunning aanvragen. Deze kunt u aanvragen via het Omgevingsloket. Op de website van kenniscentrum IPLO vindt u informatie over geur. Ook vindt u informatie over de maatregelen die u kunt nemen om hinder van geur te verminderen. Agrarische sector en glastuinbouw Gaat u een glastuinbouwbedrijf beginnen? Of gaat u uitbreiden of veranderen, zoals een andere teelt of verhuur van land? Of wilt u een lozing vanuit uw bedrijf veranderen? Dan moet u dat melden bij het waterschap en de gemeente met het omgevingsloket. Betreft uw bedrijf het houden van dieren en valt uw bedrijf onder de IPPC richtlijn? Wilt u uitbreiden met een milieubelastende activiteit, een milieubelastende activiteit wijzigen of meer of andere dieren gaan houden? Dan heeft u daarvoor een vergunning nodig. Contactgegevens T (0341) 359 611
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2024-08-07
- Plaagdierbeheersing
Als u plaagdieren ziet, dan meldt u dit bij de gemeente via telefoonnummer (0341) 359 611. Op werkdagen bellen wij u binnen 24 uur voor het maken van een afspraak. Advies door onze professionele bestrijders is gratis. U kunt ook een particuliere bestrijder bellen. Ook zijn er bestrijdingsmiddelen te koop bij dierenspeciaalzaken of drogisterijen. Lees wel eerst goed de gebruiksaanwijzing. Hebt u specifieke vragen over plaagdieren? Bel met het Kennis- en Adviescentrum Dierplagen (KAD) in Wageningen, via telefoonnummer (0317) 419 660. Kijk voor meer informatie op de website van het Kennis- en Adviescentrum Dierplagen (KAD). Wespen Wespennesten leveren geen gezondheidsrisico’s op bij inwoners. Het is daarom geen taak van de gemeente om deze bij inwoners thuis weg te halen. Bovendien zorgt dit voor ongewenste concurrentie tussen de gemeente en bedrijven die de wespen kunnen bestrijden. Dit mag niet volgens de Wet Markt en Overheid. Heeft u last van een wespennest bij u thuis? Neem dan contact op met een wespenbestrijder bij u in de buurt. Wilt u gratis advies bij overlast van plaagdieren? Neem contact op met de gemeente via telefoonnummer (0341) 359 611. Opgeleide medewerkers geven u hierover gratis advies. Bijen en hommels Hebt u (over)last van bijen? Kijk op de website van bijenhouders voor een imker bij u in de buurt. Een imker komt de bijenzwerm bij u ophalen. Hommels worden niet bestreden, omdat het een beschermde diersoort is. Muizen en ratten Muizen en ratten in en om uw woning of bedrijf kunnen schade aanrichten. Behalve knaagschade aan levensmiddelen, isolatiematerialen, leidingen en kabels (met als gevolg storing en kortsluiting), brengen muizen en ratten ook risico’s voor de volksgezondheid met zich mee. Voor advies over muizen en het bestrijden van ratten belt u de gemeente via telefoonnummer (0341) 359 611. Voor particulieren is bestrijding van ratten gratis. Het bestrijden van muizen doet de gemeente alleen bij een muizenplaag. Muskusratten Heeft u overlast door muskusratten? Bel dan (030) 634 5700 of stuur een e-mail naar muskusrattenbestrijding@hdsr.nl. Vleermuizen en steenmarters Dit zijn beschermde dieren en mogen niet worden bestreden.
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2024-03-25
- Vrijwilligerswerk
Als u tijd over heeft en graag anderen helpt, kunt u vrijwilligerswerk doen. Vrijwilligerswerk is werk waar u geen geld voor krijgt. De gemeente steunt en moedigt dit werk aan. Bent u voor lange tijd werkloos? U kunt in aanmerking komen voor sociale activering. Dit betekent dat u uw uitkering krijgt en vrijwilligerswerk mag doen. Zoek vrijwilligerswerk op www.vrijwilligerswerk.nl. Vrijwilligersverzekering Vrijwilligers zijn onmisbaar in de samenleving. Zonder hun inzet zijn veel activiteiten niet mogelijk. Belangrijk werk dat soms risico's met zich meebrengt en waarbij het kan gebeuren dat er iets mis gaat. De gemeente Putten heeft daarom een collectieve vrijwilligersverzekering afgesloten. Alle vrijwilligers in de gemeente Putten zijn automatisch verzekerd. Dekking De gemeente Putten heeft de verzekering afgesloten bij Centraal Beheer Achmea. Iedere vrijwilliger die 'onverplicht en onbetaald' werk doet voor anderen en/of de samenleving met maatschappelijk belang is verzekerd. Dit geldt niet voor vrijwilligers bij de politie en brandweer. Iedereen is automatisch verzekerd voor: Ongevallen Schade/verlies persoonlijke eigendommen Aansprakelijkheid Rechtsbijstand verkeersaansprakelijkheid Meer hierover en informatie over de verzekerde bedragen vindt u in de brochure het dekkingsoverzicht Vereniging Nederlandse Gemeenten. Schade melden Heeft u schade gehad tijdens vrijwilligerswerk? Meld dit eerst bij uw eigen verzekering of de verzekering van de organisatie waarvoor u vrijwilligerswerk doet. Als die de schade niet betalen, kunt u uw schade aangeven bij de vrijwilligersverzekering van de gemeente Putten. Schade die u hebt ondervonden tijdens het doen van uw vrijwilligerswerk meldt u via een schade aangifteformulier. U vult het in en mailt het naar info@putten.nl. De gemeente doet een eerste beoordeling. Daarna wordt de schade gemeld bij de verzekeraar die de zaak verder met u afhandelt. Heeft u vragen? Belt u Centraal Beheer gerust via (055) 579 8359, keuze 3. Of mail uw vraag naar overheid.zorg.onderwijs@centraalbeheer.nl. Zij helpen u graag. U kunt ook de gemeente bellen: (0341) 359 750 of (0341) 359 753.
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2024-01-08