Zoekresultaat 41 - 50 van 52 resultaten

  • Geluid

    Digitale geluidsbelastingkaart De geluidsbelastingkaart 2021 is op 03 oktober 2023 opnieuw vastgesteld door het college. De kaart kunt u bekijken via de interactieve website www.odru.nl/geluidskaart. Zoek op IJsselstein en kies de gewenste kaartlagen, zie afbeelding met uitleg (pdf, 154 kB). U navigeert door deze kaart door uw muis te verplaatsen, in- en uit te zoomen en te zoeken op adresniveau, zie afbeelding met uitleg (pdf, 193 kB). U kunt ook de PDF-kaarten rechts bekijken. Wilt u inzoomen op uw eigen adres? Dan adviseren wij u de digitale kaart te gebruiken. Actieplan Met hulp van de geluidskaart maakt de gemeente een actieplan voor de aanpak geluid. Hierin staat wat het doet om ernstige geluidsoverlast en slaapverstoring in de stad kleiner te maken. Op dit moment geldt het Actieplan Geluid IJsselstein 2018-2023. Met hulp van de geluidskaart 2021 maakt het college in 2024 een nieuw actieplan.

  • Hollandse IJsselgebied Noordwesthoek (herinrichting)

    Wat? De Noordwesthoek is een gebied van ongeveer 56 hectare dat zich uitstrekt van het noorden van IJsselstein, langs het oosten van de Hollandse IJssel tot aan de N228. Door het gebied in te richten als natuurgebied, kunnen mensen hier genieten van lekker buiten (bezig) zijn. Zo'n 40 hectare is bedoeld voor het planten van (meer) bos, met open stroken en natuurvriendelijke oevers en een netwerk van paden om te wandelen langs en door toekomstig natuurschoon. De overige 16 hectare, verspreid over 3 plekken, is bedoeld voor ontspannende en/of leerzame activiteiten. Activiteiten en/of ondernemingen die hier bijvoorbeeld kunnen passen zijn: een hotel, horeca, landschapscamping, stadsboerderij, buiten- en binnen activiteiten, speelbos, landmarkt/-winkel en/of visvijver. Hoe? Op dit moment heeft dit gebied langs de Hollandse IJssel nog een agrarische functie. Daarom moet het bestemmingsplan gewijzigd worden van agrarisch gebied naar natuur- en recreatiegebied. Er komt ook een beeldkwaliteitsplan met richtlijnen voor toekomstige ondernemingen. Hierna gaan we samen met (lokale) inwoners en belanghebbenden nadenken over de inrichting van het gebied. Dit noemen we de ontwerpfase. Geïnteresseerde ondernemers kunnen zich naar verwachting op z'n vroegst eind 2023/begin 2024 inschrijven. Staatbosbeheer verzorgt de communicatie hierover. Het nieuwe bos wordt aangeplant door de provincie Utrecht, als compensatie van bos die elders is verdwenen. Waarom? De steden in de omgeving van Utrecht blijven groeien en daarmee het aantal inwoners. Het is belangrijk dat de recreatiemogelijkheden en het groen in de omgeving ook meegroeien. Momenteel bestaat het gebied vooral uit graslanden die niet toegankelijk zijn voor publiek. In de toekomst wordt dit een recreatief natuurgebied waar bezoekers welkom zijn. De afgelopen jaren is er al een nieuw fietspad, het Marrepad, aangelegd tussen Marnemoende en de Nedereindseweg en is het IJsselsteinse bos uitgebreid. Wanneer? 2024/2025: start realisatiefase (verwacht). 2024: start ontwerpfase inrichting recreatiegebied (verwacht). 2024: uitvraag initiatiefnemers invulling 3 locaties (verwacht). 2024: behandeling bestemmingsplan in de raad (verwacht). 16 t/m 30 mei 2023: verkeersonderzoek/-tellingen rondom locatie. 14 februari 2023: ontwerp bestemmingsplan ter inzage gedurende 6 weken. 26 januari 2023: inloopbijeenkomst ontwerpbestemmingsplan in het pannenkoekenrestaurant De Roozenboom. 18 oktober 2022: presentatie Noordwesthoek in de commissie Ruimte van IJsselstein. 4 oktober 2022: voorontwerp bestemmingsplan aangeboden aan onder andere de provincie Utrecht, hoogheemraadschap Stichtse Rijnlanden, Veiligheidsregio Utrecht en de GGD regio Utrecht. 2019: start opstellen bestemmingsplan. 2018: vaststelling Masterplan Hollandse IJssel 'Noordwesthoek'.

  • Platform Samenleving IJsselstein (PSIJ)

    Het PSIJ is van en voor inwoners. Het bestaat uit inwoners en komt op voor de belangen van (kwetsbare) inwoners. Zij zijn een onafhankelijk adviesorgaan. Op hun website zijn alle uitgebrachte adviezen terug te lezen. Website PSIJ Wat doet het PSIJ? Het PSIJ adviseert het college van burgemeester en wethouders over het beleid op het gebied van Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Jeugdwet en de Participatiewet. Deze wetten worden samen het sociaal domein genoemd. Met hun adviezen willen ze eraan bijdragen dat elke inwoner van IJsselstein zo goed mogelijk kan meedoen. Het college van B&W reageert schriftelijk op de adviezen. Vaak is er ook een mondeling overleg met de wethouders. De adviezen en reacties worden naar de gemeenteraad gestuurd, zodat zij op de hoogte zijn van wat er speelt. Wie zitten er in het PSIJ? Het PSIJ bestaat uit inwoners van IJsselstein. Zij hebben kennis en ervaring met het sociaal domein vanwege hun persoonlijke situatie, werk of opleiding. Contact en informatie Heeft u suggesties, vragen, ideeën en ervaringen die u wilt delen met het PSIJ? Email: PSIJ@kpnmail.nl Website: www.psij.nl  

  • Een kind erkennen

    Hoe werkt het Erkennen tijdens de zwangerschap Dit wordt ook wel ‘erkenning van de ongeboren vrucht’ genoemd. Door de erkenning wordt ook ú juridisch ouder van het ongeboren kind. Is uw partner zwanger van een meerling, dan geldt de erkenning voor alle kinderen. Bij de erkenning kan de achternaam van het kind worden gekozen. Dit noemen we ‘naamskeuze’. Erkennen bij de aangifte van de geboorte Als u de geboorte van uw kind aangeeft, kunt u op dat moment ook uw kind erkennen. Binnen 3 dagen na de geboorte moet u ons laten weten dat u een kind heeft gekregen. Bij de erkenning kan de achternaam van het kind worden gekozen. Dit noemen we ‘naamskeuze’. Erkennen op een later moment Ook als uw kind ouder of meerderjarig is, kunt u uw kind erkennen. Dit kan in elke gemeente in Nederland. Vanaf de leeftijd van 12 jaar is schriftelijke toestemming van zowel het kind als de moeder nodig. Wanneer het kind 16 jaar of ouder is, is alleen toestemming van het kind nodig. Bij de erkenning kan de achternaam van het kind worden gekozen. Dit noemen we ‘naamskeuze’. Vanaf 16 jaar kan een kind bij het erkennen zelf de achternaam kiezen. Op afspraak Kom naar het loket in het stadhuis om uw kind te erkennen. Heeft u vragen, neem contact op met de burgerlijke stand via het algemene telefoonnummer 14 030. Kosten De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt een akte van erkenning op. U ontvangt hiervan een rekening.

  • Geldzaken ordenen en schulden

    Financiën op orde De dienst Financiën op Orde heeft als doel mensen te helpen bij het op orde krijgen en houden van hun (financiële) administratie. Dit gebeurt om problemen zoals schulden te voorkomen of juist te helpen als de problemen al zijn ontstaan. We werken aan de zelfredzaamheid van de burger en staan naast iemand om dit voor elkaar te krijgen. Voor meer informatie en voorwaarden zie Financiën op orde. Schuldhulpverlening Als u geldproblemen heeft, kan de juiste hulp ervoor zorgen dat uw problemen niet groter worden. U komt dan sneller uit de zorgen en krijgt weer rust. U kunt óók bij ons terecht als er (nog) geen sprake is van schulden. Lees meer op Schuldhulpverlening. Geldfit Wij werken samen met Geldfit om mensen grip op hun geld te geven. IJsselsteiners kunnen gebruikmaken van de website geldfit.nl of bellen met 0800 - 8115 (gratis en anoniem mogelijk) voor een persoonlijk advies. Door praktische artikelen en korte tests op geldfit.nl krijgt u inzicht in uw financiële situatie. Dit verschilt van tips tot concrete organisaties die u verder kunnen helpen, zoals Stichting Pulse, energiecoaches of Werk en Inkomen Lekstroom (WIL). Hulp bij toeslagenaffaire kinderopvang Bent u als ouder, kind of ex-partner getroffen door de problemen met de kinderopvangtoeslag? Dan kunt u bij de gemeente IJsselstein hulp krijgen. Deze hulp heet brede ondersteuning. De hulp kan nodig zijn op allerlei gebieden en is er op gericht om een nieuwe start te kunnen maken. Erik Gras is ons vast contactpersoon voor de brede ondersteuning bij de toeslagenaffaire. Erik bespreekt met u welke hulp nodig en wenselijk is. Samen stellen jullie dan een plan op voor de brede ondersteuning. U kunt Erik bereiken op telefoonnummer 06 – 25 32 05 14 of via e-mail: e.gras@wil-lekstroom.nl. Voor meer informatie, kijk op https://herstel.toeslagen.nl

  • Asbest verwijderen

    Meer informatie vindt u op de website van ODRU. En op de website van RMN.

  • Klacht over aanbestedingsprocedures

    Hoe werkt het? Klachten stuurt u naar het klachtenmeldpunt van de Stichting Inkoop Bureau Midden Nederland (IBMN) via het e-mailadres: klachten@ibmn.eu. Een inkoopadviseur behandelt de klacht namens het bestuur van IBMN. Dat is een andere inkoopadviseur dan die uw zaak heeft gedaan. Het indienen van een klacht zet de aanbesteding niet stil. De klager blijft zelf verantwoordelijk voor het op tijd nemen van juridische maatregelen. Hoe lang duurt het? We proberen om binnen 3 werkdagen schriftelijk én met een goede uitleg te reageren op een klacht. Meer weten Niet tevreden met de klachtafhandeling door IBMN? Dan kunt u de klacht sturen aan de Commissie van Aanbestedingsexperts. Deze commissie komt met een onafhankelijk advies of bemiddelt tussen de partijen. Aanbestedingswet 2012 Inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente IJsselstein 2020

  • Fulco de Minstreel

    Met de toekenning van de Fulco de Minstreel geven burgemeester en wethouders uiting aan de gevoelens van trots en waardering voor stadsgenoten die zich op een breed terrein, of juist op één onderwerp, verdienstelijk hebben gemaakt voor stad en samenleving IJsselstein. Met de toekenning van de Fulco de Minstreel onderstreept het college de betekenis van de ambassadeursfunctie van personen, die een aansprekende prestatie leveren op algemeen-, sport- en cultuurgebied, alsmede van bedrijven, instellingen, verenigingen en organisaties, bij uitstralende activiteiten, prestaties en presentaties. Afbeelding: Fulco de Minstreel, gemeentelijke onderscheiding

  • Dit gaan we ook nog doen

    IJsselveld-Oost groeit en bloeit. Er komen nieuwe woningen bij en de buitenruimte wordt opgeknapt. Allemaal om de wijk leefbaar en levendig te houden. Dit zijn een paar van de plannen. Nieuwe woningen We knappen woningen op en bouwen betaalbare woningen. Daarnaast willen we ook middeldure huurwoningen en koophuizen in de wijk erbij. Dat geeft wijkbewoners de kans op een ander huis in de wijk. Wonen voor ouderen en jongeren Aan de Hitteschild en het Satellietpad komen appartementen voor jongeren en ouderen. Daarbij behouden we het groen zoveel mogelijk. De bouw start in 2024. Wonen aan de Nedereindseplas De gemeenteraad heeft de uitgangspunten vastgesteld voor de bouw van 80 woningen achter de boerderij aan de Ruimtevaartbaan. Randdijk Tussen de Randdijk en de N210 zijn er plannen voor de bouw van een appartementengebouw met ongeveer 145 appartementen. Hiervoor heeft de gemeenteraad in 2022 de uitgangspunten vastgesteld. Groot onderhoud woningen Cazas Wonen gaat twee complexen aan de Lanceerplaats (nrs 1-30 en 81-100) flink opknappen en verduurzamen. Voor drie andere complexen maakt Cazas Wonen samen met bewoners en de gemeente plannen. Buitenruimte opknappen Veel wegen en openbaar groen in de wijk zijn oud en aan vervanging toe. De komende jaren gaan we hiermee aan de slag. Dit doen we zo veel mogelijk tegelijk met de woningbouwprojecten. Zo kunnen we werk combineren en overlast verminderen. Ontspannen bij Nedereindse plas De gemeente Utrecht gaat het recreatiegebied Nedereindse Plas opknappen, met bijvoorbeeld nieuwe speeltoestellen. Ook wordt de fietsroute richting Nieuwegein vernieuwd. We kijken of er nieuwe wandel- en fietsverbindingen tussen de wijk en Nedereindse Plas kunnen komen. Nieuwe IJsselsteiners In IJsselveld-Oost zijn veel sociale huurwoningen. Dit betekent dat nieuwkomers (statushouders) ook hier worden gehuisvest. Cazas en de gemeente proberen statushouders zo veel mogelijk over de gemeente te verdelen. Dit kan alleen als er overal voldoende woningen vrij komen. Dit gaan binnenkort doen Dit blijven we doen

  • Melding straatverlichting en verkeerslichten

    Storing straatverlichting Storingen aan straatverlichting meldt u aan Citytec. Vermeld het mastnummer en/of de straatnaam en een huisnummer van een dichtbijgelegen woning. Storing verkeerslichten Storingen aan verkeerslichten meldt u aan de gemeente. Maak gebruik van ons algemene contactformulier. Vermeld 'Melding storing verkeerslichten'. Afscherming, ver- of bijplaatsen openbare verlichting Maak melding bij de gemeente. Maak gebruik van ons algemene contactformulier. Vermeld 'Melding openbare verlichting'. De openbare verlichting brandt overdag We ontvangen regelmatig vragen over lantaarnpalen die overdag – als het licht is – branden. In zo'n situatie verhelpt netbeheerder Stedin storingen. Of ze passen onderhoud toe. De verlichting staat alleen aan als het écht nodig is. Dit gebeurt vaker in het voor- of najaar. De temperatuur wisselt dan (enorm). Die temperatuurwisseling veroorzaakt sneller storingen. U moet het zo zien: kabels worden onder de grond met elkaar verbonden. Hiervoor wordt een 'mof' gebruikt. Die krimpt of zet uit door temperatuurwisseling. Storingen worden alleen zichtbaar door lantaarnpalen tijdelijk aan te zetten. Die kosten neemt Stedin voor zijn rekening. Wij betalen alleen voor branduren in de avond en nacht. Ook wij zijn tegen energieverspilling.