Zoekresultaat 5191 - 5200 van 5225 resultaten

  • Paspoort en identiteitskaart

    Met een paspoort of identiteitskaart kunt u zich identificeren en reizen. Staat u in de gemeente Terneuzen ingeschreven? Dan kunt u bij ons uw reisdocument aanvragen. Deze aanvraag duurt 5 werkdagen. Hoe vraag ik een reisdocument aan? Maak een afspraak en kom persoonlijk langs. Dit geldt voor iedereen, van jong tot oud. Neem een kleurenpasfoto mee die niet ouder is dan 6 maanden. De vakfotograaf kent de vereisten voor een pasfoto. Neem al uw (verlopen) reisdocumenten mee, zowel paspoort als identiteitskaart. U betaalt het reisdocument bij de aanvraag: bij voorkeur met uw pinpas. Neem in de volgende gevallen een ingevulde toestemmingsverklaring mee: Bij de aanvraag van een identiteitskaart voor kinderen jonger dan 12 jaar. Bij de aanvraag van een paspoort voor kinderen jonger dan 18 jaar. Als toestemming nodig is neem dan ook een kopie van een geldig identiteitsbewijs mee van degenen die toestemming geven. De gezaghouders moeten de toestemmingsverklaring ondertekenen. Dit zijn meestal de ouders. Soms hebben niet allebei de ouders het gezag. Dan hoeft alleen de ouder die het gezag heeft toestemming te geven. Woont een van de gezaghouders in een andere gemeente? Dan kan die gemeente een gelegaliseerde toestemmingsbrief opstellen. Deze gezaghouder hoeft dan niet bij ons langs te komen en geen kopie van zijn identiteitsbewijs mee te geven.   Afspraak maken   Toestemming voor minderjarige   Afhalen Het duurt 5 werkdagen voordat u uw reisdocument kunt afhalen. Het reisdocument moet u persoonlijk afhalen. Dit geldt voor iedereen, van jong tot oud. Ophalen van reisdocumenten kan alleen aan de publieksbalie in Terneuzen. Voor het afhalen van uw reisdocument hoeft u geen afspraak te maken. U kunt aan de publieksbalies terecht: op maandag t/m donderdag van 12.00 tot 16.30 uur; op vrijdag van 12.00 tot 18.00 uur. Kosten Product Prijs 2024 Identiteitskaart voor volwassenen (10 jaar geldig) € 75,80 Identiteitskaart voor kinderen jonger dan 18 jaar (5 jaar geldig) € 40,90 Paspoort voor volwassenen (10 jaar geldig) € 83,85 Paspoort voor personen jonger dan 18 jaar (5 jaar geldig) € 63,40 Extra kosten voor spoedaanvraag reisdocument € 57,05 Zakenpaspoort voor volwassenen (10 jaar geldig)  € 83,85 Tweede paspoort (2 jaar geldig) € 83,85 Vreemdelingenpaspoort  € 63,40 Vluchtelingenpaspoort  € 63,40   Spoedaanvraag Heeft u uw nieuwe reisdocument snel nodig? Dan kunt u een spoedaanvraag doen. Maak een afspraak die plaatsvindt voor 14.00 uur. De wachttijd is dan maximaal twee werkdagen. Voor een spoedaanvraag moet u wel meer betalen. Afspraak maken Verlies of diefstal Bij verlies of diefstal in Nederland hoeft u geen aangifte meer te doen bij de politie. U meldt dit bij ons tijdens de afspraak. Is uw document in het buitenland verdwenen? Doe dan aangifte bij de lokale politie. Vraag om een schriftelijk bewijs van aangifte. Dit is nodig voor uw verzekering. Voorkom fraude met een kopie van uw identiteitsbewijs Organisaties vragen soms om een kopie van uw identiteitsbewijs. Die kopieën worden vaak goed bewaard, maar niet altijd. Met een kopie van uw identiteitsbewijs kunnen oplichters een online bankrekening openen of een telefoonabonnement afsluiten. Maak kopieën van uw ID-bewijs onbruikbaar voor oplichters. Of gebruik hiervoor de KopieID app. Meer informatie Kinderen moeten een eigen reisdocument hebben (paspoort of identiteitskaart). Wilt u een reisdocument aanvragen voor uw minderjarige kind? Dat kan al vanaf de geboorte. Kinderen van elke leeftijd mogen een eigen reisdocument hebben. Iedereen die medische zorg ontvangt, moet zich kunnen identificeren met een geldig identiteitsbewijs. Dit geldt voor iedereen, dus ook voor kinderen. De identificatieplicht geldt in de gehele zorgsector. Gaat u alleen op reis met uw kind(eren)? En heeft u als ouder een andere achternaam dan uw kind(eren)? Dan kunt u problemen krijgen bij de controle op een luchthaven. Sommige landen vragen een bewijs dat de meereizende volwassene ook daadwerkelijk de ouder of gezaghouder is. Informatie hierover vindt u op de website van de Marechaussee.   Reisdocument kwijt of gestolen Reisdocumenten en identificatie Landen waar identiteitskaart geldig is Zakenpaspoort Tweede paspoort Vreemdelingenpaspoort Vluchtelingenpaspoort Noodpaspoort  

  • Erkenning (ongeboren) kind

    U kunt een kind erkennen dat nog geen wettelijke ouder heeft. Ook als u de niet-biologische ouder of duomoeder bent. Erkennen kan tijdens de zwangerschap, bij de geboorteaangifte of na de geboorteaangifte. Erkenning is niet nodig als u een kind krijgt binnen een huwelijk of geregistreerd partnerschap; u heeft dan automatisch wettelijk ouderschap. Voor het erkennen van uw kind maakt u bij ons een afspraak om langs te komen aan de balie. Concreet betekent erkenning: U krijgt een zorg- en opvoedingsplicht voor het kind. Het kind krijgt erfrecht. Het kind kan bij de erkenning uw achternaam krijgen. U krijgt beiden het ouderlijk gezag, tenzij u tijdens de erkenning aangeeft dat maar één ouder het gezag moet krijgen. Afspraak maken   Voorwaarden U bent minimaal 16 jaar oud. U heeft de Nederlandse nationaliteit. Als u die niet heeft, kan de gemeente voor u nakijken of erkenning volgens de wetgeving van uw nationaliteit mogelijk is. En welke documenten u daarvoor nodig heeft. Overige voorwaarden Meenemen Een geldig legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument) van de erkenner en van de moeder. Een schriftelijke toestemming van de moeder als zij niet meekomt. Gaat het om uw eerste kind? En wilt u dat uw kind de achternaam krijgt van de erkenner? Dan moet de moeder meekomen. Als er nog meer kinderen volgen uit dezelfde relatie, dan krijgen deze kinderen automatisch dezelfde achternaam als het eerste kind. De moeder hoeft dan niet mee te komen voor de erkenning. Schriftelijke toestemming van de moeder is dan voldoende. Als u in het buitenland gewoond heeft: een bewijs dat u niet getrouwd bent. Geld; u betaalt bij de aanvraag met pin of contant. Kosten zijn € 16,60. Krijg ik door erkenning ook het ouderlijk gezag? Door erkenning krijgt u automatisch beiden het ouderlijk gezag over het kind. Als u niet beiden het ouderlijk gezag wilt hebben, dan kunt u dit bij de gemeente regelen tijdens de erkenning. Het is dan wel noodzakelijk dat u allebei persoonlijk langskomt op de afspraak voor de erkenning. Naamskeuze Bij erkenning kunt u de achternaam van het kind kiezen. Als de ouders kiezen voor de geslachtsnaam van de erkenner moet de moeder mee naar de gemeente komen. Naamskeuze kan alleen bij het 1e kind dat geboren wordt uit een relatie. Alle volgende kinderen die geboren worden uit die relatie, krijgen dezelfde achternaam. Erkenning na de geboorteaangifte U kunt een kind erkennen na de geboorteaangifte. Behalve als er al een 2e ouder in de geboorteakte van het kind vermeld staat. Erkenning na de geboorte geldt vanaf de datum dat u het kind erkent, niet vanaf de geboorte. Bij kinderen tot 16 jaar moet de moeder schriftelijk toestemming geven. Vanaf 12 jaar moet ook het kind zelf schriftelijke toestemming geven voor de erkenning. U kunt een kind na de geboorteaangifte erkennen in iedere Nederlandse gemeente. Meenemen bij erkenning na de geboorteaangifte Als het kind jonger is dan 12 jaar: Een geldig legitimatiebewijs van uzelf en de moeder (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument). Persoonlijke of schriftelijke toestemming van de moeder. Wilt u tegelijk met de erkenning de achternaamskeuze doen? De moeder moet persoonlijk meekomen als u wilt dat het kind de achternaam van de erkenner krijgt. Dit geldt alleen voor het 1e kind uit de relatie.  Als het kind tussen de 12 en 16 jaar oud is: Een geldig legitimatiebewijs van uzelf, de moeder en het kind (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument). Persoonlijke of schriftelijke toestemming van de moeder en het kind. Wilt u tegelijk met de erkenning de achternaamskeuze doen? De moeder moet persoonlijk meekomen als u wilt dat het kind de achternaam van de erkenner krijgt. Dit geldt alleen voor het 1e kind uit de relatie. Als het kind 16 jaar of ouder is: Het kind zelf. Hij of zij moet kiezen wat zijn/haar achternaam wordt. Een geldig legitimatiebewijs van uzelf en het kind (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument). Persoonlijke toestemming van het kind. De moeder hoeft geen toestemming meer te geven als het kind 16 jaar of ouder is. Bijzonderheden Vindt de erkenning na de geboorteaangifte plaats? Dan kan dat gevolgen hebben voor het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit. Kinderen vanaf zeven jaar of ouder met een andere nationaliteit, krijgen niet automatisch de Nederlandse nationaliteit bij erkenning. Dit is alleen mogelijk als de vader met een DNA-test kan aantonen de biologische vader te zijn. Verder kunnen in principe alleen Nederlandse kinderen bij een erkenning de achternaam van hun Nederlandse vader krijgen. Meer informatie Ouderlijk gezag Erkenning ongedaan maken Ouderschap voor duomoeder Kind krijgen: wat moet ik regelen?

  • Verklaring omtrent het gedrag aanvragen

    Wanneer u solliciteert naar een functie, waarbij wordt gewerkt met vertrouwelijke gegevens of kwetsbare personen (bijvoorbeeld kinderen), kan uw werkgever vragen om een Verklaring omtrent het gedrag (VOG).
    Voor sommige functies zoals onderwijzer en taxichauffeur is de verklaring zelfs bij wet verplicht gesteld.

    Een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) wordt afgegeven als er over de aanvrager in de afgelopen vier jaar geen informatie in de justitiële documentatie terecht is gekomen. Daarop zijn twee uitzonderingen. De aanvrager heeft in die vier jaar enige tijd in de gevangenis doorgebracht of er is in het verleden sprake geweest van een zedendelict. Indien een aanvrager in de vier jaar voor de aanvraag wel in de justitiële documentatie voorkomt, vindt er vervolgonderzoek plaats.

    Een VOG kan worden gevraagd voor werkrelaties of daarmee gelijkstaande contacten. Onder een werkrelatie wordt ook verstaan het verrichten van werkzaamheden voor een vereniging of vrijwilligersorganisatie. Dit kan zowel betaald als onbetaald zijn. Bij een zogenoemde VOG-aanvraag wordt onderzoek gedaan naar het strafrechtelijk verleden van een natuurlijk persoon of een rechtspersoon.
    Of er sprake is van relevante antecedenten waardoor een VOG niet kan worden afgegeven, wordt bepaald door de relatie die er is tussen de strafbare feiten en de werkzaamheden of functie die de betrokkene gaat vervullen.

    Waar vraag ik een VOG aan?

    U kunt een VOG op drie manieren aanvragen.

    U kunt een afspraak maken om een Verklaring omtrent het Gedrag aan te komen vragen.

    Termijn van beslissing
    Binnen twee tot maximaal vier weken na ontvangst van uw aanvraag wordt een beslissing op uw aanvraag genomen. Met vragen over de voortgang van uw aanvraag kunt u contact opnemen met COVOG.

    COVOG
    Postbus 16115
    2500 BC Den Haag
    Telefoon: (088-9982200)
    E-mail: frontdesk.dbz@minjus.nl
    Internet: justitie

  • Bezwaar maken

    Bent u het niet eens met een besluit van de gemeente? Bijvoorbeeld als uw aanvraag voor een vergunning of een bijstandsuitkering is afgewezen. Dan kunt u bezwaar maken. Neem eerst contact met ons op voordat u een bezwaarschrift indient. Misschien kunnen wij uw vragen al beantwoorden?  Let op: U kunt hier geen bezwaar maken tegen uw WOZ-waarde. Dat kan hier. Bezwaarschrift indienen Kosten Geen. Vraagt u een voorlopige voorziening aan of gaat u in beroep? Dan betaalt u griffierechten. Zo werkt het Gebruik het bezwaarformulier om uw bezwaar digitaal naar de gemeente te sturen. Schriftelijk mag ook. Zet in uw bezwaar de verzenddatum en het kenmerk van het besluit waar u bezwaar tegen maakt (of stuur een kopie van dit besluit mee) en geef aan waarom u het niet eens bent met het besluit. Stuur uw bezwaar naar het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Smallingerland, Postbus 10.000, 9200 HA Drachten. Maakt u bezwaar voor iemand anders? Stuur een toestemming van deze persoon mee met het bezwaar. Maakt u bezwaar namens een groep particulieren? Stuur een machtiging met een lijst namen, adressen en handtekeningen van alle personen die bezwaar maken mee. Zo is het duidelijk dat u bevoegd bent om namens deze groep bezwaar te maken. Dien het bezwaarschrift binnen 6 weken in na de dag waarop het besluit is verzonden of bekend is gemaakt. U voorkomt zo dat uw bezwaarschrift niet meer behandeld kan worden. Bemiddeling en mediation Uitgangspunt is dat een bezwaar wordt opgelost door met elkaar in gesprek te gaan. Bemiddeling en mediation zorgen vaak al voor een oplossing. Lees meer in de folder Passend contact. Bezwaarschriftencommissie Soms lukt het niet om in gesprek tot een oplossing te komen. Dan legt de gemeente uw bezwaarschrift voor aan een onafhankelijke commissie. Deze commissie adviseert de gemeente over uw bezwaarschrift. De gemeente vraagt deze commissie ook om advies als u aangeeft geen bemiddeling of mediation te willen. Na het advies van de commissie, neemt de gemeente een besluit over uw bezwaarschrift.  Besluit tijdelijk opschorten Wilt u dat de gemeente een besluit niet uitvoert, waartegen u bezwaar heeft ingediend? Vraag om een voorlopige voorziening bij de voorzieningenrechter van de rechtbank. Dit kan alleen bij spoedeisende zaken. De rechter bepaalt of het besluit wordt opgeschort. Oneens met het besluit op uw bezwaarschrift Dien dan binnen 6 weken een beroepschrift in. In het besluit op uw bezwaar staat waar u in beroep kunt gaan.

  • Meldpunt huurklachten

    De regels De gemeente kan een  verhuurder (of verhuurbemiddelaar) verplichten om de woning volgens de regels te verhuren. Werkt de verhuurder (of verhuurbemiddelaar) niet mee? Dan kan de gemeente actie ondernemen, bijvoorbeeld door het geven van een boete.  De regels waar verhuurders of verhuurbemiddelaars zich aan moeten houden zijn:  Niet discrimineren bij het toewijzen van een woning en de manier waarop woningen toegewezen worden moet te controleren zijn.  De huurder mag niet bedreigd worden.  De waarborg die de huurder betaalt, mag vanaf 1 juli 2023 niet hoger zijn dan het bedrag van 2 maanden huur. Voor deze datum is een waarborg van het bedrag van 3 maanden huur toegestaan.  De waarborg moet binnen 14 dagen na het einde van de huurcontract aan huurder worden terugbetaald.  Sinds 1 juli 2023 is de verhuurder verplicht de afspraken met de huurder vast te leggen in een huurcontract.  De verhuurder (of verhuurbemiddelaar) moet de huurder informeren over zijn rechten en plichten.  Er mogen geen onredelijke servicekosten worden berekend Er mogen geen  dubbele bemiddelingskosten worden berekend Bent u verhuurder (of verhuurbemiddelaar) en tegelijk werkgever van een buitenlandse werknemer dan moeten het huurcontract en het arbeidscontract 2 aparte contracten zijn.   Lees meer over deze regels op de website van de Rijksoverheid. Houdt een verhuurder of verhuurbemiddelaar zich niet aan bovenstaande regels, dan kunt u een klacht indienen.  Voordat u een klacht indient  Voordat u een klacht indient, zijn er een aantal dingen die u zelf eerst kunt doen: Ga in gesprek met uw verhuurder om te kijken of jullie er samen uitkomen.  Houd problemen met huur bij en leg vast wat er volgens u niet goed gaat. Maak foto’s of filmpje bij begin en einde van de periode waarin u de woning huurt. Dit voorkomt onduidelijkheid achteraf.  Houdt voor u zelf ongewenst gedrag van uw verhuurder (of verhuurbemiddelaar) bij. Denk hierbij aan schelden, bedreigen of onverwacht uw woning binnenkomen. Noteer dit met datum en tijd.  Bewaar berichten zoals e-mails, brieven en neem telefoongesprekken op.  Vraag jaarlijks een schriftelijk overzicht van de servicekosten. De verhuurder moet elk jaar vóór 1 juli de servicekosten verrekenen op basis van het werkelijke verbruik van het voorgaande jaar. Op die manier weet u wat u kunt verwachten.  Vraag schriftelijk om een oplossing. Stuur uw verhuurder een brief of e-mail om de problemen aan te kaarten. Als de verhuurder niet reageert, heeft u schriftelijk bewijs dat u hebt geprobeerd het op te lossen. 

  • Klacht indienen

    Bent u niet tevreden over hoe u bent behandeld door een medewerker/bestuurder van de gemeente of bent u ontevreden over het gedrag van een medewerker/bestuurder van de gemeente tegenover u? Dan kunt u hierover een klacht indienen. Voorwaarden Probeert u eerst uw probleem uit te praten met de ambtenaar die volgens u verantwoordelijk is. Wanneer dit niet lukt, dient u een klacht in. U kunt ook eerst contact opnemen met de klachten coördinator om uw probleem voor te leggen. Dit kan telefonisch 140522, per mail postbus@meppel.nl  of een brief naar postbus 501, 7940 AM Meppel. Een klacht kan niet gaan over een besluit van de gemeente, bijvoorbeeld over de hoogte van uw uitkering of een opgelegde parkeerboete (als u het daar niet mee eens bent kunt u binnen zes weken na dat besluit bezwaar maken). Uw klacht kan ook niet gaan over het onderhoud van de openbare ruimte of overlast in de openbare ruimte. Hierover kunt u een melding maken. Ook kunt u geen klacht indienen over gemeentelijk beleid. U geeft in uw klacht aan: Over wie u klaagt Over welk handelen of nalaten u ontevreden bent U dient de klacht in: Telefonisch via Klantcontacten, telefoonnummer 140522 Per mail postbus@meppel.nl  t.av. klachtencoördinator vermeld wel uw naam en adres Per brief (ondertekend, voorzien van datum, naam en adres) gericht aan: College van B&W gemeente Meppel , t.a.v. de klachtencoördinator, Postbus 501, 7940 AM Meppel U ontvangt een ontvangstbevestiging van uw klacht en/of u wordt telefonisch benaderd over uw klacht door de klachtencoördinator. U bespreekt met de klachtencoördinator of u uw klacht informeel of formeel wilt laten behandelen. Bij informele klachtbehandeling gaat de klachtencoördinator samen met u na wie of wat ervoor nodig is om uw klacht weg te nemen. Wanneer u tevreden bent met de uitkomst, eindigt daarmee de klachtprocedure.  Wanneer u niet tevreden bent, kunt u uw klacht in een gesprek nader toelichten. Wanneer u klaagt over de werkwijze van een medewerker, hoort de gemeente die medewerker ook. Daarna ontvangt u een brief met daarin een conclusie van het college van B&W over uw klacht. Dit is een formele klachtbehandeling. Als u dit wenst kan dit ook meteen vanaf het begin worden ingezet. De gemeente handelt uw klacht binnen 6 weken af. Deze termijn kan eenmaal verlengd worden met 4 weken. Kosten Geen Externe klachtprocedure Als u niet tevreden bent over de uitkomst of wijze van klachtbehandeling door de gemeente Meppel, dan kunt u de Ombudsman vragen een onderzoek in te stellen. Hier zijn geen kosten aan verbonden. U moet wel altijd eerst een klachtprocedure bij de gemeente hebben doorlopen, voordat de Ombudsman uw klacht in behandeling neemt. Nationale Ombudsman Postbus 93122 2509 AC Den Haag Telefoon: 0800 - 33 55 555. Website: www.nationaleombudsman.nl Meer informatie Mail naar postbus@meppel.nl of bel de klachtencoördinator afdeling Advies, telefoonnummer 140522

  • Briefadres

    Heeft u (tijdelijk) geen vast woonadres? Dan kunt u een briefadres aanvragen. Dat kan het adres van een familielid of vriend zijn. De hoofdbewoner van het adres moet schriftelijk toestemming geven en is verplicht uw post aan u door te geven. Direct regelen: Vul het webformulier in Maak een afspraak voor: Aangifte briefadres Voorwaarden U heeft geen vaste woonplaats omdat u: dak- of thuisloos bent. bent opgenomen in een zorginstelling of een psychiatrische instelling. korte tijd geen woonadres heeft omdat u nog niet op het nieuwe adres terecht kunt. korter dan 8 maanden in het buitenland bent. op een schip vaart of een ander reizend beroep heeft. in de gevangenis zit. Er moet iemand ingeschreven staan op het adres dat u als briefadres wilt gebruiken. De bewoner van het briefadres, moet schriftelijk toestemming geven. Let op In onderstaande gevallen kunt u geen briefadres aanvragen: Op het adres staat niemand ingeschreven; Het adres komt niet voor in de Basisregistratie personen (BRP); Het is een postbusnummer; U verblijft in het buitenland vanwege vakantie; U heeft een vast woon- of verblijfplaats op een vaartuig, een (woon)boot in een woonbotenhaven, een woonwagen, een caravan, een chalet, een vakantiehuisje en dergelijke op een camping of vakantiepark; U verblijft/ slaapt op verschillende adressen bij andere mensen. U moet dan worden ingeschreven op het adres waar u de meeste dagen van de week verblijft/overnacht; U verblijft bij iemand, maar u wilt/kunt zich daar niet inschrijven omdat die persoon een uitkering of toeslagen heeft; U verblijft bij iemand, maar u wilt/kunt zich daar niet inschrijven omdat u schulden heeft. Neem dan contact op met Stroomopwaarts, telefoonnummer 010 246 5555, stroomopwaarts.nl. Hoe werkt het Om (digitaal) een briefadres aan te vragen heeft u toestemming van de hoofdbewoner/instelling nodig. Download de formulieren hieronder en upload deze in de online aanvraag Toestemming hoofdbewoner (pdf, 108 kB) Toestemming (zorg)instelling (pdf, 108 kB) Als u in aanmerking komt voor een briefadres verwerken wij dit in de Basisregistratie Personen (BRP). Wij controleren regelmatig of u nog in aanmerking komt voor een briefadres. Een briefadres is alleen een administratief adres. U woont daar niet. Een briefadres wordt verstrekt voor een korte periode en heeft een tijdelijk karakter. Situaties kunnen verschillen waardoor er geen vaste termijn is. Dit wordt per situatie bepaald. Gemiddeld tussen 3 maanden en maximaal een half jaar. Daarna wordt er opnieuw beoordeeld wat uw situatie is. Het kan verlengd worden met nog eens 3 maanden. Krijgt u een briefadres omdat u tijdelijk geen woonadres heeft? Dan moet u er alles aan doen om uw situatie te verbeteren en een woonadres te vinden. U kunt niet op een woonadres én een briefadres tegelijk ingeschreven staan. Als u een vaste woon- of verblijfadres heeft op een vaartuig, een (woon)boot, in een woonbotenhaven, een woonwagen, een caravan, een chalet, een vakantiehuisje en dergelijke op een camping of vakantiepark komt u niet in aanmerking voor een briefadres. U dient aangifte te doen van dit woonadres bij de gemeente waaronder dit adres valt. Heeft u een vergunning of zijn er schriftelijke afspraken geweest met de gemeente? Voeg bewijs toe. Als u denkt dat uw situatie anders is, kunt u altijd een aangifte briefadres indienen. Wij zullen nagaan wat de mogelijkheden zijn. Als het briefadres wordt toegekend, staat u binnen 5 werkdagen ingeschreven op het briefadres.  Is er extra informatie nodig of wordt het briefadres niet toegekend? Dan krijgt u hiervan schriftelijk of per e-mail bericht. Voeg bewijsstukken toe die uw aanvraag onderbouwen. Heeft u hulp nodig met het invullen van het formulier? Maak een afspraak. Meenemen naar afspraak Ingevuld en ondertekend formulier ‘aangifte briefadres’ (pdf, 141 kB) Kopie van uw identiteitsbewijs Kopie van het identiteitsbewijs van de bewoner van het briefadres. Bewijsstukken die uw aanvraag onderbouwen. Kosten Geen. Heeft u vragen? Bekijk de vragen en antwoorden. U kunt ook een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.

  • Paspoort aanvragen

    Hoe werkt het Maak een afspraak Neem alle identiteitsbewijzen en paspoorten mee die u nog heeft, ook als ze zijn verlopen; Een pasfoto die voldoet aan de eisen voor pasfoto’s; Na 5 werkdagen haalt u uw paspoort op bij het stadhuis. Dit geldt ook voor kinderen jonger dan 18 jaar. U hoeft voor het afhalen geen afspraak te maken; Kinderen moeten zelf aanwezig zijn bij de aanvraag en het afhalen van hun paspoort; Neem uw afhaalbewijs mee. Dit krijgt u na het aanvragen en betalen mee. Aanvullend tot 18 jaar Ben je minderjarig (jonger dan 18 jaar)? Dan heb je schriftelijke toestemming nodig van je ouders of voogd (pdf, 113 kB). Vul het in, en laat het door je ouders/voogd ondertekenen. Om te bewijzen dat de handtekeningen op dat formulier echt zijn, willen wij de paspoorten of rijbewijzen van je ouders of voogd zien als je naar het stadhuis komt. Neem dus ook het volgende mee naar je afspraak: Schriftelijke toestemming van allebei de ouders. Of van degene die het gezag over het kind heeft. Dit regel je op het stadhuis of via het toestemmingsformulier (pdf, 179 kB); (Kopie van) het identiteitsbewijs van allebei de ouders. Of van iemand anders die het gezag over het kind heeft; Minimaal één ouder of verzorger moet aanwezig zijn bij de aanvraag. Wat je nog meer moet meenemen, staat in het lijstje hierboven en in het bericht dat je krijgt als je een afspraak hebt ingepland. Spoedaanvraag U kunt uw paspoort met spoed aanvragen. Als uw aanvraag voor 12.00 uur is ingediend kunt u het document de volgende dag ophalen. U betaalt hiervoor een toeslag. Kosten en geldigheid Soort Paspoort Normale aanvraag Toeslag spoedaanvraag Geldigheid Paspoort vanaf 18 jaar € 83,85 € 57,05 10 jaar Paspoort t/m 17 jaar € 63,40 € 57,05 5 jaar U betaalt uw paspoort bij uw aanvraag. Paspoort kwijt of gestolen Is uw oude paspoort gestolen of kwijtgeraakt? Meld dit bij de gemeente. U hoeft niet naar de politie. Digitaal melden U kunt direct een nieuw paspoort aanvragen. Bij deze aanvraag tekent u een Verklaring van vermissing bij de gemeente. Ook als u een spoedaanvraag doet. Maak hiervoor online een afspraak onder ‘paspoort vermissing’; Vindt u uw oude paspoort terug? Lever dit dan in bij uw gemeente. Dit paspoort is namelijk niet meer geldig. Verliest u uw paspoort in het buitenland? Doe dan aangifte bij de politie ter plaatse. Reizen met kinderen Reist u met uw kinderen naar het buitenland en hebben zij een andere achternaam dan u? Dan heeft u een bewijs nodig dat u de vader of moeder bent, of het ouderlijk gezag heeft. Lees meer over reizen met kinderen op de website van de Marechaussee. Meer weten Op de website van de Marechaussee vindt u meer informatie over het aanvragen van noodpaspoorten. Op de website van de Rijksoverheid vindt u nog meer informatie over het paspoort.

  • Bezwaar maken

    Uw bezwaar behandelen we en als dat nodig is, veranderen we het besluit. We sturen u een brief met onze beslissing over uw bezwaren. Als u het niet eens bent met deze beslissing, kunt u uw zaak voorleggen aan de rechter. Dat heet 'in beroep gaan'. Meer informatie daarover staat in onze beslissing die u krijgt. Bezwaar maken tegen belastingaanslagen werkt anders. Lees meer hierover bij de informatie over gemeentelijke belastingen. Hoe werkt het? Digitaal Online bezwaar indienen Bezwaar maken per e-mail is niet mogelijk. Bezwaarschriften die per e-mail binnenkomen behandelen we daarom niet; Dien uw bezwaarschrift zo snel mogelijk in. Doe dit wel binnen 6 weken na de dag van bekendmaking. De dag van bekendmaking is meestal de datum van verzending of uitreiking van het besluit; De termijn van 6 weken staat in de wet. Als u te laat bent met indienen, behandelen we uw bezwaarschrift niet. Behalve als u een goede reden heeft voor het te laat indienen. Schriftelijk U stuurt het aan ons op of geeft het bij ons af. U zet er in: Uw naam en adres; De datum; Datum en nummer van het besluit. Of stuur een kopie van het besluit mee; De reden(en) van uw bezwaar; Uw handtekening. Stuur uw bezwaarschrift aan de gemeente, Postbus 26, 3400 AA IJsselstein. Bij wie maak ik bezwaar? Een bezwaarschrift stuurt u naar de afzender van het besluit. Dat kan de gemeente zijn, maar ook een andere organisatie of persoon die taken voor de gemeente uitvoert. Een paar voorbeelden: Organisatie Werk en Inkomen Lekstroom (WIL). Neemt besluiten over uitkeringen of schuldhulpverlening; Organisatie Belastingsamenwerking Rivierenland (BSR). Neemt besluiten over belastingen; Organisatie Parkeerbedrijf P1. Neemt besluiten over parkeren in het algemeen en in het bijzonder over parkeren door mensen met een beperking; Heffingsambtenaar van de gemeente. Neemt besluiten over belastingen; Leerplichtambtenaar van de gemeente. Neemt besluiten over leerplicht. Als u het bezwaarschrift naar een verkeerde instantie of persoon stuurt, dan sturen ze het door. U ontvangt hierover bericht. Hoe lang duurt het? Na ontvangst van uw bezwaarschrift krijgt u een ontvangstbevestiging. Daarin staat informatie over de behandeling. Het kan zijn dat we uw bezwaarschrift voorleggen aan een onafhankelijke adviescommissie (de commissie bezwaarschriften). Die hoort alle partijen en geeft daarna een advies over de beslissing op uw bezwaren. De termijn voor het beslissen op bezwaarschriften staat in de wet en verschilt per soort besluit. Omdat we met een commissie werken mag de behandeling maximaal 18 weken duren. Voorlopige voorziening Als u bezwaar maakt, stopt dat de uitvoering van een besluit niet. Soms heeft dat vervelende gevolgen. U kunt, naast uw bezwaarschrift, de rechter vragen om hierover een beslissing te nemen. Die beslissing heet een 'voorlopige voorziening'. Meer informatie hierover staat op www.rechtspraak.nl. Ook over de behandelkosten bij de rechter (griffierecht). Commissie bezwaarschriften De gemeente heeft een commissie voor het behandelen van bezwaarschriften. Die commissie is onafhankelijk. Dat betekent dat in de commissie geen mensen zitten die bij de gemeente IJsselstein werken of daar wonen. De rol van de commissie is om de gemeente te adviseren over bezwaren en het beslissen daarop. De commissie bestaat uit een voorzitter en twee leden en wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris. De secretaris is een medewerker van de gemeente, maar geen lid van de commissie. De hoorzittingen zijn op donderdagmiddag in het stadhuis. De bezwaarmaker(s), de gemeente en eventuele andere belanghebbenden ontvangen hiervoor een uitnodiging.  De commissie bekijkt de stukken en organiseert een bijeenkomst. Tijdens die vergadering (hoorzitting) geven bezwaarmakers en de gemeente een toelichting. En beantwoorden ze vragen van de commissie. Op basis van al deze informatie maakt de commissie daarna haar advies. De commissie vergadert volgens een vast vergaderschema. De vergaderingen zijn meestal openbaar. Dat is niet zo als de zaken privacygevoelig zijn.  We maken de agenda voor de vergadering vooraf bekend via de gemeentelijke website. De inhoud daarvan kan nog wijzigen na de publicatie, bijvoorbeeld als de behandeling vervalt of wordt verplaatst. De stukken van de vergadering zijn niet openbaar. Die zijn alleen beschikbaar voor de genodigden voor de hoorzitting. Wilt u een hoorzitting als toehoorder bijwonen? Bij openbare zittingen kan dat. Als u een openbare hoorzitting als toehoorder wilt bijwonen, dan adviseren wij u om vooraf contact op te nemen met het secretariaat van de commissie. Ze kunnen u informeren of er nog wijzigingen in de agenda zijn. Dat voorkomt teleurstellingen. Het secretariaat is bereikbaar via telefoonnummer 14030. Commissieverslag De commissie maakt elk jaar en verslag over haar werkzaamheden. Als de verslagen door het gemeentebestuur zijn behandeld komen ze op deze website. Meer weten Op rechtspraak.nl staat ook veel informatie, zoals over de behandelkosten bij de rechter (griffierecht).

  • Privacyverklaring budgetbeheer en schuldhulpverlening

    Inwoners met (problematische) schulden kunnen zich bij de gemeente een schuldhulpverleningstraject aanvragen. Als uit gesprekken blijkt dat het nodig is om budgetbeheer in te zetten, dan is dit mogelijk. Om de schuldhulpverlening mogelijk te maken, gebruiken wij uw persoonsgegevens. We leggen graag uit hoe wij deze persoonsgegevens gebruiken. Van wie verzamelen wij persoonsgegevens Wij verzamelen en gebruiken de persoonsgegevens van inwoners die zich melden bij Schuldhulpverlening. Welke gegevens worden verwerkt Wij gebruiken persoonsgegevens zoals: naam, adres, geboortedatum en financiële gegevens over inkomen, vermogen en schulden. Vanuit de Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening registreren wij ook gegevens van uw eventuele partner en/of kinderen. Om schuldhulpverlening te kunnen bieden gebruiken wij de volgende persoonsgegeven: naw-gegevens geboortedatum geslacht burgerservicenummer documentnummer ID-bewijs burgerlijke staat nationaliteit verblijfstitel inschrijfgegevens gemeente contactgegevens (telefoonnummer en e-mailadres) gegevens persoonlijke relaties (zoals partner en kinderen) gezinssamenstelling woon- en huurgegevens financiële gegevens (zoals bankafschriften, inkomen, vermogen en overzicht schulden) aangiften inkomstenbelasting Waarom gebruiken wij deze persoonsgegevens De gemeente gebruikt persoonsgegevens voor verschillende doelen. Het belangrijkste doel is om de inwoner te ondersteunen bij het op orde krijgen van geldzaken. Het doel is ook om rust te creëren in de financiële situatie door (een grotere) schuldenlast te voorkomen en (waar nodig) schuldsanering aan te vragen. Daarom worden de persoonsgegevens ook gebruikt voor: het beoordelen van een aanvraag/het voeren van een intakegesprek het begeleiden en ondersteunen bij het vinden van een geschikte oplossing gericht om schuldhulpverlening mogelijk te maken het behandelen en beoordelen van aanvragen op grond van de Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening (WGS) het afgeven van beschikkingen het communiceren met de inwoner het beoordelen, registeren en opslaan van gegevens voor een aanvraag budgetbeheer het opstellen en uitvoeren van een budgetplan bij budgetbeheer: het doen van betalingen voor de inwoner (aan partijen als woningbouwverenigingen, ziektekostenverzekeraars en schuldeisers) bij budgetbeheer: het doen van betalingen aan de inwoner zoals leefgeld het bewaken van het proces en de voortgang rondom budgetbeheer het behandelen van en begeleiden naar schuldsanering vanuit de Wet schuldsanering natuurlijke personen (WSNP) of een dwangakkoord via de rechtbank het monitoren van het proces en de voortgang van de schuldhulpverlening als het nodig is, het inschakelen van hulpverleners het maken van geanonimiseerde managementrapportages voor het verbeteren van diensten en het verbeteren en verantwoorden van ons beleid het uitvoeren van klanttevredenheidsonderzoek Reden voor het gebruik van persoonsgegevens Wij gebruiken persoonsgegevens alleen als daar een reden voor is. Dit noemen we 'grondslag'. Deze grondslag staat in artikel 2 en artikel 3 van de Wet Gemeentelijke schuldhulpverlening. Vanuit de wet moeten wij inwoners uit de gemeente Alphen aan den Rijn met schulden ondersteunen. Ook moeten we voorkomen dat inwoners in (ernstige financiële) problemen raken.  Wie ontvangen de persoonsgegevens Wanneer het nodig is voor de eerder genoemde doelen, delen wij persoonsgegevens met andere partijen. Wij delen alleen de strikt noodzakelijke persoonsgegevens. Bij budgetbeheer deelt de gemeente bijvoorbeeld persoonsgegevens met: werkgever uitkeringsinstantie belastingdienst woningcorporaties zorgverzekeraars energieleverancier waternet andere verzekeraars schuldeisers rechtbank (als er sprake is van een aanvraag tot schuldsanering en/of een dwangakkoord) verwerkers die namens ons handelen, bijvoorbeeld een applicatiebeheerder Persoonsgegevens blijven altijd binnen de Europese Economische Ruimte en worden niet doorgegeven aan andere landen. Hoelang worden uw persoonsgegevens bewaard Wij bewaren persoonsgegevens zolang wij aan u schuldhulpverlening verlenen. Behave als een wet van ons vraagt om uw gegevens voor een andere periode te bewaren De selectielijst van de Archiefwet eist dat wij gegevens voor een bepaalde periode bewaren: 5 jaar vanaf het moment dat de schuldhulpverlening aan u is gestopt 5 jaar aIs schuldhulpverlening aan u is geweigerd Meer informatie Als u een vraag heeft over uw persoonsgegevens, dan stuurt u een e-mail naar privacy@alphenaandenrijn.nl Uw eigen persoonsgegevens inzien uw persoonsgegevens laten aanpassen of verwijderen