Zoekresultaat 51 - 60 van 91 resultaten

  • Vreemdelingen- of vluchtelingenpaspoort

    Als u geen Nederlander bent, kunt u in bepaalde gevallen een paspoort krijgen. Bijvoorbeeld als u geen paspoort van uw eigen land heeft of kunt krijgen. Met een vreemdelingen- of vluchtelingenpaspoort mag u niet naar uw eigen land reizen. Kosten Vreemdelingen- of vluchtelingenpaspoort € 63,40 Afhandeling Vreemdelingenpaspoort: enkele maanden Vluchtelingenpaspoort: 5 werkdagen Afspraak maken Deze aanvraag maken we voor u in orde tijdens een afspraak. Maak een afspraak

  • Woning huren (met urgentie)

    Wilt u urgentie aanvragen? Lees dan eerst de urgentiewijzer.  

  • Gevonden en verloren voorwerpen

    Heeft u een voorwerp gevonden of verloren? Meld dit dan bij de gemeente. Bij diefstal van een voorwerp doet u aangifte bij de politie. Brommers en scooters vallen niet onder gevonden of verloren voorwerpen. Ook hiervan doet u aangifte bij de politie. Bent u uw paspoort, Nederlandse identiteitskaart of rijbewijs kwijt? Doe dan aangifte aan de balie van de gemeente. Vermissing van uw paspoort of Nederlandse identiteitskaart kunt u ook melden via www.verlorenofgevonden.nl. Online regelen Verloren voorwerp Meld dit via www.verlorenofgevonden.nl. U ontvangt een bevestiging van aangifte. Gevonden voorwerp Meld dit via www.verlorenofgevonden.nl en bewaart het voorwerp thuis of u brengt het voorwerp langs bij de gemeente. Paspoort of Nederlandse identiteitskaart vermist U doet aangifte bij de politie en meld dit via www.verlorenofgevonden.nl.

  • Gebruik gemeentegrond (plaatsen steigers, containers, e.d.)X

    Wilt u een steiger, container, bouwkeet of iets dergelijks plaatsen? En maakt u daarbij gebruik van de openbare ruimte? Dan heeft u toestemming nodig van de gemeente. De openbare ruimte (zoals de weg, een straat of een voetpad) moet namelijk voor iedereen bereikbaar zijn.

  • Overlijden, aangifte

    Als iemand in Nederland overlijdt, moet dat worden aangegeven bij de gemeente. De aangifte doet u in de gemeente waar de persoon is overleden. Meestal geeft de uitvaartverzorger het overlijden door. In Nederland moet een overledene binnen 6 dagen na overlijden begraven of gecremeerd worden. Hiervoor geeft de ambtenaar van de burgerlijke stand een verlof af. Afspraak maken Deze aangifte maken we voor u in orde tijdens een afspraak. Voor het maken van de afspraak neemt u telefonisch contact op met de gemeente via 14 0184. Kosten De aangifte van overlijden is gratis. Voor het uittreksel betaalt u € 15,70. Online regelen Uitvaartondernemers kunnen online aangifte van overlijden doen: Aangifte van overlijden doen (eHerkening)

  • Ondernemersverenigingen

    In Hardinxveld-Giessendam en in de regio Drechtsteden zijn verschillende ondernemersverenigingen en organisaties actief. Hardinxveld-Giessendam Ondernemend Hardinxveld-Giessendam Ondernemend Hardinxveld-Giessendam is een vereniging met rond de 100 leden en komt op voor ondernemersbelangen. Organiseren elk jaar bedrijfsbezoeken en bijeenkomsten waarop sprekers van binnen en buiten Ondernemend Hardinxveld kennis delen. Bedrijfskern Bedrijfskern is een groep van Hardinxveldse ondernemers die zich betrokken voelt bij de Hardinxveldse samenleving. Stichting Beveiliging Bedrijven Hardinxveld-Giessendam De Stichting Beveiliging Bedrijven zorgt ervoor dat bedrijven zich in een veilige omgeving bevinden door de omgeving veilig te maken en te houden. Drechtsteden Werkgevers Drechtsteden Werkgevers Drechtsteden is een ondernemersvereniging met rond de 230 leden waarvan het merendeel grotere ondernemingen. Behartigt de belangen van werkgevers in de regio Drechtsteden. Verder organiseert Werkgevers Drechtsteden maandelijks informele en zakelijke informatieve bijeenkomsten waar u kennis opdoet en contacten legt met collega-ondernemers.

  • Gehandicaptenparkeerkaart

    Met een gehandicaptenparkeerkaart kunt u parkeren op de gehandicaptenparkeerplaatsen in Nederland en de meeste Europese landen. U moet zich wel houden aan de lokale parkeerregels. Aanvragen U vraagt de gehandicaptenparkeerkaart aan bij de gemeente met een aanvraagformulier Gehandicaptenparkeerkaart. Lees ook de toelichting bij het aanvraagformulier. Kosten Voor het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart betaalt u € 31,00 legeskosten. 

  • Inzage bouwarchief

    Als u (verbouw)plannen heeft, is het nuttig om te weten hoe de constructie van het pand is. Deze informatie kunt u opvragen bij de gemeente. De gemeente Hardinxveld-Giessendam houdt een archief bij van gegevens die betrekking hebben op alle gebouwen in de gemeente Hardinxveld-Giessendam. In het bouwarchief vindt u onder meer de volgende stukken: bouw- en sloopvergunningen, (ver)bouwtekeningen, constructieberekeningen en -tekeningen en sonderingen. Het bouwarchief van de gemeente Hardinxveld-Giessendam bevindt zich op twee locaties, namelijk bij het Regionaal Archief Dordrecht en in de archiefruimte van het gemeentehuis. Collectie bouwvergunningen 1957-1999 Deze collectie bevindt zich bij het Regionaal Archief Dordrecht.V ia de website van het Regionaal Archief Dordrecht kunt u een archiefstuk reserveren. Bij afronding van de reservering ontvangt u een email bericht waarin een bezoekdatum wordt aangegeven.De gereserveerde stukken worden alleen op de aangegeven bezoekdatum ter inzage aangeboden in de studiezaal op het adres Hof 6 te Dordrecht.Stukken aangevraagd voor 9.00 uur kunt u vanaf 11.00 uur inzien. Stukken aangevraagd tussen 9.00 en 12.45 uur kunt u vanaf 14.00 uur inzien. De inzage van het dossier is kosteloos. Bezoek voor meer informatie de website van het Regionaal Archief Dordrecht. Collectie bouw- en omgevingsvergunningen 1999-heden Deze collectie bevindt zich in het archief van de gemeente Hardinxveld-Giessendam, Raadhuisplein 1. Om informatie te kunnen inzien uit dit archiefbestanddeel, maakt u een afspraak met het klant contact centrum van de gemeente Hardinxveld-Giessendam. Zij zijn bereikbaar op telefoonnummer 14-0184 of via het e-mailadres info@hardinxveld-giessendam.nl. Voor het opvragen en inzien van een dossier uit het bouwarchief na 1991 bent u kosten verschuldigd. Ook voor het kopiëren van archiefstukken bent kosten verschuldigd.

  • Verhuizen naar het buitenland

    Verhuist u van Hardinxveld-Giessendam naar het buitenland? Schrijf u dan uit bij de gemeente. Doe dit vanaf 5 dagen voor uw vertrek (niet eerder). Op de dag dat u uw vertrek doorgeeft, schrijft de gemeente u uit. Zie ook 'datum vertrek buitenland' op deze pagina. Online regelen Als er niemand achterblijft op uw oude adres, dan kunt u de wijzigingen online doorgeven. Verhuizen naar het buitenland doorgeven U kunt een bewijs van uitschrijving aanvragen bij de Registratie Niet-Ingezetene. Blijft er wel iemand achter? Maak dan een afspraak met de gemeente. Alle personen die vertrekken naar het buitenland komen tegelijk naar de balie om aangifte te doen. Ook de minderjarige kinderen. Neem een geldig identiteitsbewijs mee (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs). Maak een afspraak

  • Reclame plaatsen (bijv. aan gevel of pand)

    U heeft meestal een omgevingsvergunning nodig wanneer u (bouwkundige) voorzieningen moet verrichten bij het aanbrengen van reclame. Ook betaalt u in bepaalde gevallen precariobelasting. Kosten voor het in behandeling nemen van uw aanvraag betaalt u kosten. Deze kosten zijn afhankelijk van de procedure. U leest meer informatie in de legesverordening. Afhandeling eenvoudige aanvraag: u krijgt binnen 8 weken bericht van ons uitgebreide aanvraag: u krijgt binnen 6 maanden bericht van ons De gemeente mag deze termijnen met 6 weken verlengen, u krijgt daarover een brief. Aanvragen u vraagt de vergunning aan via het Omgevingsloket online. Meesturen Omdat elke aanvraag anders is, heeft de gemeente geen standaard lijstje met wat u mee moet sturen. Als u de aanvraag via het Omgevingsloket online aanvraagt, leest u precies wat u moet meesturen. Afwijkende afhandeltermijn In 2 situaties gelden afwijkende termijnen: wanneer u een omgevingsvergunning aanvraagt in 2 fasen als de 1e fase van uw omgevingsvergunning definitief is verleend en u daarna de 2de fase aanvraagt Meer informatie Meer informatie leest u op de website van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.