Zoekresultaat 61 - 70 van 90 resultaten

  • Afschrift/uittreksel huwelijksakte aanvragen

    Soms heeft u een afschrift of uittreksel van uw huwelijksakte nodig (uit het huwelijksregister van de Burgerlijke Stand). Bijvoorbeeld voor notariële zaken, of voor het aanvragen van een echtscheiding. U kunt alleen een afschrift aanvragen van: de huwelijksakte van uzelf, of van de huwelijksakte van uw partner, of van de huwelijksakte van een inwonend kind, of van de huwelijksakte van uw inwonende vader of moeder. Het huwelijk moet plaats hebben gevonden in: de gemeente Hardinxveld-Giessendam (op of na 1 januari 1957), de gemeente Giessendam (vóór 1 januari 1957) of de gemeente Hardinxveld (vóór 1 januari 1957). Als het huwelijk in een andere gemeente plaatsvond, moet u het afschrift van de huwelijksakte aanvragen bij die andere gemeente! Taalkeuze U krijgt de keuze om een Nederlandstalig (voor Nederland) of een meertalig afschrift (voor buitenland) aan te vragen. Aanvragen U vraagt een uittreksel met uw persoonsgegevens online aan of persoonlijk aan de balie van de gemeente. Let daarbij wel op de openingstijden van de aanvraagbalie. Aan de balie krijgt u het uittreksel direct mee. Bij een online aanvraag, krijgt u het uittreksel binnen drie werkdagen per post thuisgestuurd. Wat heeft u nodig? Zorgt u ervoor dat u het volgende gereed heeft vóór u met de aanvraag begint: zekerheid dat het huwelijk plaatsvond in de gemeente Hardinxveld-Giessendam. (als u het afschrift aanvraagt voor een inwonend familielid) voornamen, achternaam en geboortedatum van het inwonende familielid datum en plaats van het huwelijk duidelijkheid of u het afschrift in het buitenland nodig heeft Doet u de aanvraag online? Dan heeft u extra nodig: uw DigiD-inloggegevens de benodigde gegevens om online te kunnen betalen (iDEAL, Master Card en VISA). Kosten Prijs: € 16,60 Online aanvragen U logt in met uw DigiD. Heeft u nog geen DigiD? Vraag het dan aan via www.digid.nl. Online afschrift huwelijksakte aanvragen

  • As verstrooien

    Na een crematie wordt de as van de overledene verzameld in een asbus. Deze asbus blijft een maand in de algemene nis van het crematorium. Tijdens deze maand beslist u wat u met de as wilt doen. Wilt u de as verstrooien? Dan mag u dit doen op open zee of op een daarvoor bestemd strooiveld. Als u de as op andere plekken wilt verstrooien hebt u een ontheffing nodig. De ontheffing vraagt u aan bij de gemeente. Belt u hiervoor 14 0184. Voorwaarden U mag de as niet verstrooien op: de verharde weg een gemeentelijke begraafplaats crematoriumterrein andere plaatsen waarvoor de gemeente dit verboden heeft U kunt ontheffing aanvragen om toch op deze plekken de as te verstrooien. Op een gemeentelijke begraafplaats of het terrein van een crematorium is dit nooit toegestaan.

  • Uittreksel persoonsgegevens (BRP) aanvragen

    Als u als inwoner staat ingeschreven bij de gemeente Hardinxveld-Giessendam, dan kunt u  een Nederlandstalig afschrift uit de Basisregistratie Personen (BRP, persoonsgegevens) van Hardinxveld-Giessendam aanvragen en betalen. Vroeger heette dit een uittreksel uit de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA). Doet u binnenkort examen, of wilt u zich inschrijven voor een school, opleiding of woning? Het kan nodig zijn dat u een afschrift uit de BRP (persoonsgegevens) moet indienen. Het uittreksel persoonsgegevens bevat tenminste uw naam, adres, woonplaats, geboorteplaats en geboortedatum. U vraagt een uittreksel met uw persoonsgegevens online aan of persoonlijk aan de balie van de gemeente. Let daarbij wel op de openingstijden van de aanvraagbalie. Aan de balie krijgt u het uittreksel direct mee, u dient hiervoor wel een afspraak te maken. Bij een online aanvraag, krijgt u het uittreksel binnen drie werkdagen per post thuisgestuurd. Online regelen Uittreksel online aanvragen Let op! Heeft u een uittreksel nodig waar alle bewoners van het adres op staan? Dan hebben wij van de personen van 18 jaar en ouder (ook van uw echtgenoot/partner) schriftelijk toestemming nodig. Zij geven door ondertekening van het formulier toestemming verstrekken persoonsgegevens, (pdf 28 Kb) op uittreksel BRP hun goedkeuring. Lukt het online aanvragen niet, maak dan een afspraak. Kosten Aan de balie € 7,50.  Online aanvragen via de webwinkel kost  € 5,70.  Zorgt u ervoor dat u het volgende gereed heeft vóór u met de aanvraag begint: uw DigiD-inloggegevens de benodigde gegevens om online te kunnen betalen (iDEAL, Master Card of VISA).

  • Evenementvergunning aanvragen

    Wilt u een evenement organiseren? Vraag dan een vergunning aan. Soms hoeft u alleen een melding te doen. Als u een groot evenement wilt organiseren moet u deze voor 1 oktober van elk jaar hebben aangemeld.  Neem in dat geval contact met ons op via teamveiligheid@hardinxveld-giessendam.nl

  • Collectevergunning

    Wilt u geld of kleding inzamelen voor een goed doel of een intekenlijst aanbieden? Vraag dan een vergunning aan. Soms hoeft u alleen een melding te doen.

  • Afschrift/uittreksel akte van ontbinding van geregistreerd partnerschap aanvragen

    Soms heeft u een afschrift of uittreksel van de akte van ontbinding van uw geregistreerd partnerschap nodig (uit de Burgerlijke Stand). Bijvoorbeeld voor notariële zaken, of voor het aangaan van een huwelijk of nieuw geregistreerd partnerschap. U kunt alleen een afschrift aanvragen van de akte van ontbinding van geregistreerd partnerschap van uzelf, of van de akte van ontbinding van geregistreerd partnerschap van uw partner, of van de akte van ontbinding van geregistreerd partnerschap van een inwonend kind, of van de akte van ontbinding van geregistreerd partnerschap van uw inwonende vader of moeder. De registratie van het partnerschap moet plaats hebben gevonden in: de gemeente Hardinxveld-Giessendam (op of na 1 januari 1957), de gemeente Giessendam (vóór 1 januari 1957) of de gemeente Hardinxveld (vóór 1 januari 1957). Als de partnerschapsregistratie in een andere gemeente plaatsvond, moet u het afschrift van de akte van ontbinding van uw geregistreerd partnerschap aanvragen bij die andere gemeente! Taalkeuze U krijgt de keuze om een Nederlandstalig (voor Nederland) of een meertalig afschrift  (voor buitenland) aan te vragen. Aanvragen U vraagt een uittreksel ontbinding van geregistreerd partnerschap online aan of persoonlijk aan de balie van de gemeente. Let daarbij wel op de openingstijden van de aanvraagbalie. Aan de balie krijgt u het uittreksel direct mee. Bij een online aanvraag, krijgt u het uittreksel binnen drie werkdagen per post thuisgestuurd. Wat heeft u nodig? Zorgt u ervoor dat u het volgende gereed heeft vóór u met de aanvraag begint: zekerheid dat de registratie van het partnerschap plaatsvond in de gemeente Hardinxveld-Giessendam. (als u het afschrift aanvraagt voor een inwonend familielid) voornamen, achternaam en geboortedatum van het inwonende familielid datum en plaats van registratie partnerschap duidelijkheid of u het afschrift in het buitenland nodig heeft Doet u de aanvraag online? Dan heeft u extra nodig: uw DigiD-inloggegevens de benodigde gegevens om online te kunnen betalen (iDEAL, Master Card en VISA). Kosten Prijs: € 16,60 Online aanvragen U logt in met uw DigiD. Heeft u nog geen DigiD? Vraag het dan aan via www.digid.nl. Online afschrift akte ontbinding geregistreerd partnerschap aanvragen

  • Begraven of cremeren

    U kunt een overledene laten begraven of cremeren. Hiervoor hebt u toestemming nodig van de gemeente. Uw uitvaartondernemer regelt dit meestal voor u. De overledene moet uiterlijk op de 6e werkdag na het overlijden begraven of gecremeerd zijn. Wilt u de overledene later begraven of cremeren? Dan kunt u soms uitstel krijgen. Vraag het uitstel aan bij de gemeente. Voorwaarden Toestemming voor begraven of cremeren U vraagt toestemming aan de gemeente als de persoon door natuurlijke oorzaak is overleden. U hebt hiervoor een verklaring nodig van een arts of een lijkschouwer. Is de overledene door een onnatuurlijke oorzaak gestorven? Bijvoorbeeld door een ongeval of misdrijf? Dan vraagt u eerst toestemming aan de officier van justitie. Daarna vraagt u toestemming aan de gemeente. Uitstel voor begrafenis of crematie U kunt uitstel van de begrafenis of crematie vragen in bijzondere situaties: familieleden moeten uit het buitenland komen het lichaam moet onderzocht worden vanwege een misdrijf slechte lichamelijke toestand van de moeder van een kind dat doodgeboren of kort na geboorte overleden is Een arts moet altijd toestemming geven om een lichaam later te begraven of te cremeren. Gang van zaken Uw uitvaartondernemer vraagt de toestemming aan de gemeente. U hoeft dit niet zelf te doen. 

  • Parkeren vrachtauto's en autobussen

    In Hardinxveld-Giessendam mogen grote voertuigen  niet meer geparkeerd worden in de bebouwde kom. Daar zijn aangewezen  parkeerplaatsen voor gekomen.  Daarnaast is het in sommige situaties mogelijk ontheffing te krijgen van het parkeerverbod. Dit betekent dat vrachtauto's en autobussen geparkeerd moeten worden op betaalde vrachtautoparkeerplaatsen. Voor andere grote voertuigen (hoger dan 2.40 m. en/of langer dan 6.0 m.) is een aantal straten op de bedrijventerreinen Nieuweweg, Langeveer en Boven-Hardinxveld aangewezen waar deze wel mogen parkeren. Zie hiervoor de Beleidsregel ontheffing van het verbod op het parkeren van grote voertuigen gemeente Hardinxveld-Giessendam 2019 en Hardinxveld-Giessendam: Aanwijzingsbesluit parkeren grote voertuigen 2023.   Huur vrachtautoparkeerplaats Om lokale chauffeurs tegemoet te komen exploiteert de gemeente betaalde parkeerplaatsen op de Hakgriend (10) en aan de Buitenweistraat (20). Het kan zijn dat één of beide parkeerplaatsen vol is. Chauffeurs kunnen zich dan inschrijven voor de wachtlijst voor de parkeerplaatsen aan de Hakgriend de Buitenweistraat via het inschrijfformulier. Kijk voor meer informatie onder het kopje Regels en Voorwaarden. Op de parkeerplaatsen staan fietsenstallingen. Personenauto’s kunnen op de eigen parkeerplek geparkeerd worden. De huurprijs voor een vrachtwagenparkeerplaats aan de Buitenwei is € 865,00 ex BTW per jaar en wordt jaarlijks per 1 april geïndexeerd. De huurprijs voor de Hakgriend bedraagt € 1121,- excl BTW en wordt per 1 januari  geïndexeerd. De huur wordt automatisch geïncasseerd. U heeft de keuze uit een jaarlijkse of maandelijkse afschrijving. Ter informatie treft u hierbij het machtigingsformulier aan. De gemeente is te allen tijde vrij huurders een andere parkeerplek toe te wijzen. Regels en voorwaarden Toegepaste procedure inschrijvingen Toegepaste procedure inschrijvingen inschrijvingen worden beoordeeld aan de hand van de beleidsregels betaald parkeren vrachtauto's en autobussen gemeente Hardinxveld-Giessendam. U kunt zich inschrijven voor een parkeerplaats als u voldoet aan één van de volgende voorwaarden: Vrachtwagenchauffeurs met 1 vrachtwagen in eigendom en die uitsluitend werkzaam zijn als zelfstandig chauffeur en woonachtig zijn in de gemeente Hardinxveld-Giessendam. Vrachtwagenchauffeurs woonachtig in Hardinxveld-Giessendam en werkzaam als chauffeur bij een bedrijf dat gevestigd is buiten de gemeente Hardinxveld-Giessendam. Eigenaar van of in dienst van een kleine bedrijf, gevestigd in Hardinxveld-Giessendam met maximaal 3 vrachtwagens in eigendom. Alleen een volledig ingevuld en ondertekend inschrijfformulier kunnen wij in behandeling nemen. U kunt het formulier sturen naar: vrachtwagenparkeren@hardinxveld-giessendam.nl. Afhandeling Afhandeling U ontvangt van ons een bevestiging van uw inschrijving. De inschrijvingen worden beoordeeld aan de hand van de beleidsregels betaald parkeren vrachtauto's en autobussen gemeente Hardinxveld-Giessendam. Komt u in aanmerking voor een parkeerplaats? Dan ontvangt u van ons binnen 10 dagen na indiening van uw inschrijfformulier bericht of en zo ja welke plaats wordt toegewezen tezamen met het concept huurovereenkomst en machtigingsformulier. Bij de te maken afspraak voor sleuteloverdracht wordt het huurcontract ondertekend, hierbij dient u uw legitimatiebewijs te tonen. Ter informatie treft u hierbij de huurovereenkomst Buitenweistraat (pdf, 90 kB), huurovereenkomst Hakgriend (pdf, 90 kB) en het machtigingsformulier (pdf, 82 kB) aan. De gemeente is te allen tijde vrij huurders een andere parkeerplek toe te wijzen. Bij wijzigingen van de huurovereenkomst kunt u het wijzigingsformulier (pdf, 263 kB) gebruiken. Contact Voor meer informatie over het huren van een vrachtautoparkeerplaats kunt u contact opnemen met de gemeente Hardinxveld-Giessendam via vrachtwagenparkeren@hardinxveld-giessendam.nl of telefonisch via 14 0184.

  • Kadastrale informatie

    Het Kadaster verzamelt gegevens over eigendom van grond, huizen, fabrieken, schepen en vliegtuigen. Ook heeft het Kadaster topografische gegevens, gegevens over beperkingen op onroerend goed en gegevens over ondergrondse kabels en leidingen. Al deze informatie kunt u bij op de website van het Kadaster opvragen.

  • Reclame plaatsen

    Voor het plaatsen van bedrijfsreclame in de vorm van gevelborden die groter zijn dan 0,5 vierkante meter, gevelbakken, neonreclames, vlaggen, en zuilen e.d. heeft u van de gemeente een vergunning nodig. Voorwaarden U heeft een omgevingsvergunning nodig voor reclame-uitingen die zichtbaar zijn vanaf de openbare weg en die u plaatst langs de openbare weg of in de open lucht . In sommige gevallen heeft u ook een omgevingsvergunning nodig om te bouwen. Dit is als de reclame-uiting bestaat uit een constructie van enige omvang (bijvoorbeeld een frame). De gemeente zal de aanvraag toetsen aan de zogenaamde redelijke eisen van welstand zoals aangegeven in de gemeentelijke welstandsnota. Dit betekent dat de reclame-uiting esthetisch moet passen in de omgeving en bij het gebouw waar het geplaatst is. Ook mag reclame geen hinderlijke vormen aannemen Gang van zaken U dient de aanvraag voor een vergunning voor het plaatsen van reclame tenminste acht weken voorafgaand aan het moment van plaatsing aan te vragen. Via Omgevingsloket kunt u online digitaal een omgevingsvergunning aanvragen. Gebruik hiervoor uw DigiD inlogcode.