Zoekresultaat 61 - 65 van 65 resultaten

  • Aansprakelijk stellen gemeente

    Heeft u schade opgelopen door gemeentelijk handelen of juist het nalaten daarvan? Bijvoorbeeld door gebreken aan de weg of omdat de gemeente vergeten is om waarschuwingsborden te plaatsen bij een wegopbreking? Dan kunt u ons hiervoor aansprakelijk stellen. Om ons aansprakelijk te kunnen stellen, moet duidelijk zijn dat de gemeente de schade die u heeft opgelopen, heeft veroorzaakt. Het aansprakelijk stellen doet u schriftelijk per brief. Of online, maak dan uw keuze:   Gemeente aansprakelijk stellen als particulier Gemeente aansprakelijk stellen als organisatie   Wat moet ik vermelden in mijn brief? U stuurt een brief naar de gemeente waarin u duidelijk omschrijft waarom u de gemeente aansprakelijk stelt. Bij de brief voegt u foto's en/of nota's en eventuele getuigenverklaringen en/of een proces-verbaal van de politie. Hoe lang duurt het behandelen van de claim? Dat verschilt per claim. De situatie moet worden onderzocht en soms zijn hierbij experts nodig. De gemeente informeert u over het verdere verloop van de aansprakelijkstelling. Meer informatie Artikel 174 uit het Burgerlijk Wetboek, boek 6 kunt u lezen op de website van de Rijksoverheid. Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met 14 0115.

  • Snoeiafval

    Snoeiafval of grof groenafval kunt u inleveren bij de Milieustraat. We halen een aantal keer per jaar snoeiafval of grof groenafval bij u thuis op. Elk jaar wordt dit zowel in het voor- als in het najaar ingepland. In 2024 halen we het snoeiafval bij u op op dinsdag 9 april en dinsdag 15 oktober. Maak een afspraak via de knop 'Afspraak snoeiafval'. Afspraak snoeiafval Wat is snoeiafval? Onder snoeiafval verstaan we takken, snoeihout, boomstammen en dergelijke. Bielzen, schuttingen of ander niet-composteerbaar tuinafval vallen niet onder snoeiafval. Hoe moet ik snoeiafval aanbieden? aan de openbare weg gebundeld; als binddraad mag u geen kunststof of metaal gebruiken niet langer dan twee meter niet zwaarder dan 20 kg maximaal 2 m3 per adres. Kosten In 2024 kost het ophalen van het snoeiafval € 28,55 per keer.

  • Beleidslijn BIBOB

    Wat is de wet BIBOB? In hoofdlijnen regelt de wet twee zaken. Ten eerste wordt het mogelijk om bepaalde vergunningen, subsidies en aanbestedingen te weigeren wegens - globaal gezegd - het hebben van criminele banden. Ten tweede voorziet de wet in een landelijk Bureau BIBOB dat gemeenten desgevraagd gaat adviseren over de mate van ernstig gevaar dat er sprake is van criminele banden en daartoe screeningen kan gaan uitvoeren. Toepassing van deze wet bevordert een integere besluitvorming. In dit kader heeft de gemeente een beleidslijn BIBOB gemaakt. Deze beleidslijn is vooralsnog slechts van toepassing op alcoholwetvergunningen, exploitatievergunningen en exploitatievergunningen in de seks/ prostitutiebranche. De beleidslijn is in werking getreden op 1 januari 2006. Vanaf 29 februari 2024 geldt een nieuwe uitgebreide beleidslijn BIBOB.   Hoe gaat het precies in z’n werk? Alle ondernemers die een vergunning aanvragen op het gebied van drank, horeca (ook coffeeshops), speelautomatenhallen of prostitutie krijgen te maken met de wet BIBOB. Voor de vergunningaanvraag vult u een aantal formulieren in – waaronder een BIBOB-vragenlijst. Vervolgens wordt uw aanvraag in behandeling genomen. Als u de vragen van het BIBOB-formulier niet beantwoordt, kan de vergunning worden geweigerd of ingetrokken. De gemeente toetst uw aanvraag aan het bestaande beleid. Zij maakt hiervoor gebruik van een aantal openbare bronnen. De gemeente kan tevens het RIEC (Regionaal Informatie en Expertise Centrum) inschakelen. Zij kunnen de gemeente advies verstrekken over de vergunningsaanvraag. Mocht er aanleiding zijn tot verdere toetsing, door bijvoorbeeld een onduidelijke financiering of bedrijfsorganisatie, dan kan de gemeente besluiten het landelijke bureau BIBOB in te schakelen. Hier ontvangt u schriftelijk bericht over. Er kan u gevraagd worden een aantal persoonlijke gegevens te overhandigen. U kunt tegen het besluit om een onderzoek in te stellen geen bezwaar maken. Wel kunt u besluiten uw aanvraag in te trekken.   Wat is het bureau BIBOB? Het landelijke bureau BIBOB valt onder het Ministerie van Justitie en heeft toegang tot bronnen waar de gemeente slechts zeer beperkt over mag beschikken. Dit zijn gegevens van bijvoorbeeld politie, justitie en de belastingdienst. Het BIBOB-advies kan drie uitkomsten hebben. Wanneer er geen gevaar voor misbruik bestaat, wordt de vergunning verleend. Bestaat er enige mate van gevaar, dan kan de gemeente extra eisen verbinden aan een vergunning. Het bureau kan ook vaststellen dat er een ernstig gevaar voor misbruik bestaat en brengt dan een negatief advies uit. De gemeente is niet verplicht dit advies op te volgen, maar weegt het mee in haar besluitvorming. De gemeente kan op basis van een advies een vergunning weigeren of intrekken.    Contactgegevens Gemeente Terneuzen Ter attentie van: BIBOBcoördinator Postbus 35 4530 AA Terneuzen Tel.: 14 0115 (vanuit het buitenland +31 115 455 000)

  • Historische bodeminformatie opvragen

    Historische bodeminformatie wordt meestal aangevraagd ter voorbereiding van een verkennend bodemonderzoek (NEN 5740). Een historisch bodemonderzoek moet voldoen aan de voorwaarden van de NEN 5725. De volgende informatie kan worden opgevraagd, indien beschikbaar: bodemonderzoeksrapporten historisch kaartmateriaal bodemkwaliteitskaart tankgegevens omgevingsvergunningen.   Historische bodeminformatie opvragen als burger Historische bodeminformatie opvragen als organisatie   Aanvraag Bovenstaande informatie kunt u online aanvragen. Maak uw keuze uit de knoppen 'Historische bodeminformatie opvragen'. U ondertekent het formulier met DigiD of met eHerkenning voor bedrijven. Hoe ontvang ik de informatie? U ontvangt de opgevraagde informatie zoveel mogelijk digitaal van ons. Milieu-, hinderwet, bouw- en/of sloopvergunningen die niet digitaal beschikbaar zijn, kunt u inzien. We maken hiervoor een afspraak met u. Kosten Het tarief voor 2023 is € 139,00 per uur. Hoe meer informatie u opvraagt, hoe hoger de kosten. U ontvangt hiervoor achteraf een acceptgiro. Meer informatie Heeft nu nog vragen? Vul het contactformulier in. Of bel met mevrouw S. Ton-Piket, afdeling Omgeving en Economie via telefoonnummer 14 0115.

  • Klachten over de dienstverlening

    Heeft u een klacht over de dienstverlening van de gemeente Terneuzen? Bijvoorbeeld een klacht over het gedrag van een medewerker van de gemeente? Of vindt u dat u lang moet wachten voordat u wordt geholpen? Dan kunt u het 'klachtenformulier' invullen.   Klacht indienen als burger Klacht indienen als organisatie   Procedure bij klachten over dienstverlening gemeente Terneuzen Eerst proberen wij de klacht in een gesprek met u op te lossen. Als dat niet lukt, wordt u uitgenodigd om tijdens een hoorzitting uw klacht verder toe te lichten. We volgen dan de officiële klachtenprocedure. Bekijk de klachtenprocedure. We streven ernaar uw klacht zo goed mogelijk te behandelen. Als u toch niet tevreden bent over de klachtbehandeling, dan kunt u zich wenden tot de Nationale ombudsman. Het is verstandig eerst te bellen. U kunt daarvoor iedere werkdag van 9:00 tot 17:00 terecht via het gratis nummer: 0800 - 33 55 555. De Nationale Ombudsman is een externe instantie die de feiten onpartijdig onderzoekt en hierover een oordeel geeft. U kunt uw klacht pas bij de Nationale Ombudsman indienen nadat de klacht eerst bij de gemeente is behandeld. Meer informatie vindt u op de website van de Nationale Ombudsman. Andere klachten Andere klachten kunt u melden via onze website. Denk daarbij aan een storing aan de openbare verlichting, een losliggende stoeptegel of zwerfafval. Meld een klacht.