Zoekresultaat 71 - 80 van 85 resultaten

  • Bladluizenbestrijding

    Plakkerige auto’s, trottoirs en zwarte ramen. Dit zijn herkenbare klachten over overlast door bladluizen in bomen. In het voorjaar, als de bomen pas in het blad zitten, valt uit sommige bomen een kleverige regen. Dit is suikerwater. We noemen dat honingdauw. Veroorzakers zijn insecten, meestal bladluizen. Om de overlast van deze bladluizen te beperken, hangt de gemeente in de maand mei zakjes in de bomen met daarin larven van lieveheersbeestjes. Deze larven bestrijden de luizen door ze op te eten. De zakjes blijven tot het najaar in de bomen hangen. Bijzonderheden De gemeente heeft proeven genomen met een alternatieve bestrijdingsmethode door een kruidenextract in de bodem aan te brengen. Effect van het kruidenextract zou moeten zijn dat bomen minder aantrekkelijk worden voor de luizen. De proeven zijn stopgezet, omdat de resultaten teleurstellend waren. We werken weer met biologische bestrijding met lieveheersbeestjes. De larvenzakjes zijn op de volgende locaties opgehangen: Woubrugge, Beatrixplantsoen, Krabbescheer, Praam, Steenbreek, Tjak, Turfeiker en Zwanenbloem Rijnsaterwoude, Schoolstraat Leimuiden, Beukenlaan Oud Ade, Leidseweg Roelofarendsveen, Lindelaan, Pastoor Onelplein, Westland Rijpwetering, Oud Adeselaan Oude Wetering, Pijlkruid, Schoener, Zonnedauw

  • Publiekrechtelijke beperkingen

    Publiekrechtelijke beperkingen zijn door de overheid opgelegde beperkingen die bepalen wat u wel of niet met een onroerende zaak zoals een huis of een stuk grond mag doen. Een publiekrechtelijke beperking is bijvoorbeeld dat de gemeente een gebouw heeft aangewezen als beschermd monument. Ook kan de gemeente een voorkeursrecht hebben om uw eigendom te kopen. Beperkingen opvragen Gemeentelijke beperkingen worden ingeschreven in de Basisregistratie Kadaster Publiekrechtelijke Beperkingen (BRK-PB). Het Kadaster beheert deze ingeschreven beperkingen en zorgt voor de informatieverstrekking. Wilt u weten of er beperkingen van de overheid op een gebouw of een stuk grond rusten, dan kunt u deze opvragen bij het Kadaster via www.kadaster.nl. Hier kunt u een Kadastraal bericht eigendom bestellen. Hierop staat een overzicht van alle publiekrechtelijke beperkingen. Met deze informatie kunt u een beter besluit nemen over de aankoop van een gebouw of perceel. Het is meestal de notaris die bij het voorbereiden van een verkooptransactie onderzoekt of er sprake is van een beperking, maar ook een makelaar kan deze informatie opvragen. Het kan voorkomen dat een perceel of object niet nader wordt omschreven. In dat geval kunt u de onderliggende documenten direct opvragen bij het Kadaster.

  • Startpunt Geldzaken

    Wilt u vaker geld overhouden aan het einde van de maand? Geeft u teveel geld uit en wilt u besparen? Of heeft u geldzorgen? De gemeente werkt samen met Startpunt Geldzaken. Bij Startpunt Geldzaken kunt u op een handige manier online tips krijgen over geld. Tips om uw uitgaven te verlagen en uw inkomsten te verhogen. Of tips om stap voor stap uit de geldzorgen te komen. En als u geld over hebt, kunt u zien wat in uw situatie verstandige keuzes zijn. Startpunt Geldzaken is gratis en anoniem. Er worden geen persoonsgegevens gevraagd. Er zijn verschillende geldplannen waar u gebruik van kunt maken: Kom uit de geldzorgen Komt u regelmatig geld tekort? Dan wijst het geldplan 'Kom uit de geldzorgen op startpuntgeldzaken.nl u stap voor stap de weg om uit de geldzorgen te komen. Beter rondkomen Wilt u elke maand geld overhouden Kijk dan naar het geldplan 'Beter rondkomen' op startpuntgeldzaken.nl, met tips om uw inkomsten aan te vullen en op uitgaven te besparen.   Sparen, aflossen of beleggen Hebt u geld apart gezet? Dan is de vraag of u daarmee wil sparen, aflossen of beleggen. Het geldplan geldplan 'Sparen, aflossen of beleggen' op startpuntgeldzaken.nl helpt u daarbij. Rondkomen met kinderen Hebt u moeite uw kinderen te geven wat ze nodig hebben? Dan leidt het geldplan 'Rondkomen met kinderen' op startpuntgeldzaken.nl u naar die regelingen die voor u van belang kunnen zijn. Studie (klein)kinderen Wilt u geld sparen voor de studie van uw kind of kleinkind? Bepaal zelf welk bedrag u spaart. En bekijk wat het oplevert als u dit spaart of belegt. Gebruik daarvoor het geldplan 'Studie (klein)kinderen' op startpuntgeldzaken.nl. Bijna 18? Wat moet u regelen als uw kind 18 wordt? Kijk op het geldplan Bijna 18?' op startpuntgeldzaken.nl. Pensioen Wilt u iets doen aan uw pensioen? Wat kunt u doen aan uw pensioen? Praktische tips voor nu en later. Kijk op het geldplan 'Pensioen' op startpuntgeldzaken.nl. ZZP'er Bent of wordt u zzp'er, dan vragen geldzaken extra aandacht. Wilt u weten hoe u die goed kunt regelen? Met het geldplan 'ZZP' op startpuntgeldzaken.nl krijgt u tips voor úw situatie. Statushouders Hulp bij geldzaken voor statushouders in het Engels, Arabisch en Tigrinya. Bekijk het geldplan 'Statushouders'op startpuntgeldzaken.nl. Scheiden Als u wilt scheiden, moet u veel regelen. Met dit geldplan wordt op basis van enkele gegevens een eerste indicatie over financiële consequenties. Ook worden tips gegeven over vervolgstappen. Bekijk het geldplan 'Scheiden' op startpuntgeldzaken.nl. Hulp bij schulden Bent u in de schulden geraakt en kunt u er zelf niet meer uitkomen? Dan kunt u gebruik maken van schuldhulpverlening. Meer informatie Kijk voor meer informatie over financiën en administratie op de website van de Driemaster.  

  • Gemeentelijk onderhoud openbare ruimte

    De gemeente Kaag en Braassem heeft een behoorlijke oppervlakte van wel 72 km². Er zijn kwaliteitsniveaus bepaald waaraan het groen, de verharding, het water, straatmeubilair en reiniging moeten voldoen. Het kwaliteitsniveau verschilt van A (hoogste niveau) tot en met D (laagste niveau). Onze medewerkers van de buitendienst beoordelen of de openbare ruimte aan de vastgestelde kwaliteitsniveaus voldoet. Is dat niet het geval, dan brengen zij in kaart wat er nodig is om wel aan het kwaliteitsniveau te voldoen. Dit noemen we de schouwrondes. Naast deze schouw door onze eigen medewerkers laten we dit één keer per jaar checken door een erkend adviesbureau.  Melding onderhoud openbare ruimte Als u op straat of in een park iets tegenkomt waarvan u denkt dat het gemaakt of opgeruimd moet worden, dan kunt u een melding, klacht of tip aan de gemeente doorgeven. Wij willen namelijk samen met u zorgen voor een leefbare omgeving.   Melden stormschade of wateroverlast Schade in de openbare ruimte die geen acuut gevaar oplevert, zoals een omgevallen boom in de berm, kunt u melden bij de gemeente. Bel alleen bij levensbedreigende situaties het noodnummer 112.  Is het niet acuut, maar heeft u de brandweer wel nodig, bijvoorbeeld wanneer een boom over de openbare weg dreit te vallen, bij losgeraakte dakbedekking of gevelplaten of risico op kortsluiting of brand, bel dan de brandweer via 0900-0904. Is er geen dringend gevaar en schade aan uw woning of bedrijf, onderneem dan zelf actie of bel een gespecialiseerd bedrijf. Hierbij kan het gaan om een omgevallen boom in uw tuin. Weet u niet zeker of het gaat om een dringende melding of niet? Kijk dan op www.brandweer.nl/brandveiligheid/storm-en-wateroverlast.

  • Uitkering voor oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen (IOAZ) aanvragen

    Bent u zelfstandig ondernemer, ouder dan 54 en wilt u stoppen met uw bedrijf omdat u niet genoeg verdient om van te kunnen leven? Dan kunt u een IOAZ-uitkering aanvragen vóór u met uw bedrijf stopt. De IOAZ–uitkering vult uw inkomen (samen met dat van uw eventuele partner) aan tot bijstandsniveau. Voorwaarden U vraagt IOAZ-uitkering aan voordat u met uw bedrijf stopt U bent 55 jaar of ouder, maar te jong voor AOW U heeft alleen recht op een IOAZ-uitkering als u onvoldoende inkomen heeft om van te leven U heeft tenminste de laatste 10 jaar aaneengesloten gewerkt waarvan tenminste de laatste 3 jaar als zelfstandige U heeft minimaal 1.225 uur (gemiddeld 24 uur per week) per jaar in uw eigen bedrijf gewerkt Als uw partner ook meewerkt in het bedrijf moet u minimaal 875 uur per jaar hebben gewerkt. Uw partner minimaal 525 uur. De winst uit uw bedrijf (samen met uw eventuele andere inkomsten) is de laatste 3 jaar minder geweest dan € 23.938,00 bruto gemiddeld per jaar. Inkomsten uit alimentatie, onderhuur, verhuur en heffingskorting tellen niet mee bij de vaststelling van uw inkomen De inkomsten van uw partner tellen ook mee Voor de toekomst verwacht u een inkomen van minder dan € 25.433,00 bruto per jaar te hebben Nadat de uitkering is toegekend, moet uw bedrijf binnen 1,5 jaar opgeheven zijn Kijk voor meer informatie op Rijkoverheid.nl. Aanvraag Alle zaken op gebied van werk en inkomen worden namelijk voor de gemeente Kaag en Braassem uitgevoerd door het Serviceplein van de gemeente Alphen aan den Rijn. Maakt telefonisch een afspraak met het Serviceplein via 14 0172 (u moet de naam van de gemeente inspreken, noem de gemeente Alphen aan den Rijn). Het Serviceplein zit in het gemeentehuis van Alphen aan den Rijn. Tips Heeft u als zelfstandig ondernemer financiële ondersteuning nodig of bent u net gestart en kunt u daar nog niet van rondkomen? Dan kunt een Bbz-uitkering aanvragen.

  • Zwemwaterkwaliteit

    Met warme weer is het heerlijk verkoeling te zoeken in buitenwater. Het zwemmen in oppervlaktewater brengt risico’s met zich mee. Zwemmen in open water is altijd op eigen risico. Er is geen toezicht. Denk dus goed aan uw veiligheid en let extra op kinderen. Controle waterkwaliteit Denk aan algenbloei (blauwalg) die gezondheidsklachten kan veroorzaken. In stilstaand water ligt het gevaar van blauwalg altijd op de loer. Wij adviseren u te kiezen voor de officiële zwemlocaties in de gemeente, daar wordt de kwaliteit van het water gecontroleerd. Is er een bepaald risico bij een zwemplek? Dan geeft de overheid een waarschuwing, negatief advies of in het ergste geval een zwemverbod. Zwemlocaties Het zwemseizoen loopt van mei tot en met september. In die periode bewaakt de Omgevingsdienst Midden-Holland (ODMH) namens de provincie Zuid-Holland de kwaliteit van veel zwemlocaties in onze provincie. Ook in Kaag en Braassem zijn meerdere van deze locaties. U vindt een overzicht van de locaties op www.zwemwater.nl. De ODMH geeft waarschuwingen af als de zwemkwaliteit beneden de maat is. Controleer van tevoren of het water schoon genoeg is om in te zwemmen: online op zwemwater.nl installeer de app Zwemwater bel de zwemwatertelefoon 0800 – 90 36 (tussen 08.30 uur en 16.30 uur) stuur een e-mail naar info@odmh.nl of kijk op de website van de ODMH.

  • Bijdrage duurzame gebruiksgoederen

    Heeft u, als gevolg van bijzondere omstandigheden, extra uitgaven die echt nodig zijn en die u niet zelf kunt betalen? Dan kunt u voor bepaalde kosten een vergoeding of een bijdrage in de kosten krijgen van de gemeente. Het gaat dan om kosten voor de aanschaf van duurzame gebruiksgoederen, zoals een koelkast of wasmachine. Duurzame gebruiksgoederen zijn algemene kosten waarvan verwacht wordt dat u die zelf betaalt, ook met een bijstandsuitkering. De gemeente wil mensen die al langere tijd een minimaal inkomen en geen of weinig vermogen hebben, ondersteunen. Daarvoor is de regeling duurzame gebruiksgoederen gemaakt. Voorwaarden uw inkomen in de afgelopen 3 jaar niet hoger is geweest dan 110% van de voor u geldende bijstandsbedrag (rijksoverheid.nl) uw vermogen niet hoger is dan u voor de bijstand mag hebben Kijk voor de vermogensgrens op rijksoverheid.nl . u tenminste 3 jaar een zelfstandig huishouden voert. De bijdrage bedraagt per huishouden maximaal € 380 per jaar. Bijdrage duurzame gebruiksgoederen U kunt voor de volgende kosten een bijdrage krijgen: wasmachine, koelkast, stofzuiger en een kookplaat televisie óf computer, voor zover u geen recht heeft op de computer op grond van regeling voor kinderen (zie hieronder). Aanvraag Doe uw aanvraag voor een minimabijdrage bij het Serviceplein van de gemeente Alphen aan den Rijn. Medewerkers van het Serviceplein willen u graag telefonisch of persoonlijk spreken. U kunt dan uw antwoorden op het aanvraagformulier verduidelijken. Alle werkzaamheden op het gebied van werk en uitkering in de gemeente Kaag en Braassem worden uitgevoerd door de gemeente Alphen aan den Rijn. Het Serviceplein zit in het gemeentehuis van Alphen aan den Rijn en is telefonisch bereikbaar via telefoonnummer 14 0172 (u moet de naam van de gemeente inspreken, noem de gemeente Alphen aan den Rijn). Meenemen Voeg bij uw verzoek (kopieën van) de volgende documenten: recent loonstrookje laatste afschrift bank- en spaarrekeningen bewijzen van bezit (bijvoorbeeld van lijfrente, woning, kentekenbewijs auto).

  • Ontheffing geluidhinder

    Bij bepaalde activiteiten die u uitvoert, kunt u overlast van geluid veroorzaken. Bijvoorbeeld als u bouwmachines of geluidsapparatuur gebruikt. U heeft een ontheffing nodig van de gemeente. Ook bij nachtelijke werkzaamheden is ontheffing nodig. Kijk op Bouwbesluitonline.nl voor alle regels. Voorwaarden Het is verboden in de openlucht een geluidsapparaat, een (recreatie)toestel of een (bouw)machine in werking te hebben of handelingen te verrichten op een zodanige wijze, dat voor omwonenden of overigen in de omgeving geluidshinder wordt veroorzaakt. De gemeente kan ontheffing verlenen voor het in gebruik hebben van geluidsapparatuur. Kosten Voor het in behandeling nemen van de aanvraag kunnen leges in rekening worden gebracht. Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een ontheffing voor geluidshinder in de open lucht bedraagt € 51,80.  Aanvraag U moet de ontheffing schriftelijk of via het contactformulier bij de gemeente aanvragen. Geef bij uw aanvraag de volgende informatie: omschrijving van de activiteit waarvoor u de ontheffing aanvraagt plaats, datum en tijdstip waarop de activiteit plaatsvindt.

  • Mantelzorger, ondersteuning

    Mantelzorg kan soms een best zware taak zijn. Soms is het moeilijk om grenzen aan te geven of is de balans zoek tussen uw eigen leven en het zorg geven. De Driemaster is er dan voor u. Mantelzorg is onbetaalde zorg voor een chronisch zieke, gehandicapte of hulpbehoevende partner, ouder, kind of ander familielid, vriend of kennis. Mantelzorg is vaak langdurig en intensief. Meestal gaat het om verzorging en ondersteuning van meer dan 8 uur per week, of duurt het langer dan 3 maanden achtereen. Mantelzorgers zijn geen professionele hulpverleners, maar hebben een persoonlijke band met degene voor wie ze zorgen. Het bieden van mantelzorg kan soms best zwaar zijn. Het kost tijd en energie om zorg af te stemmen en praktische zaken te regelen. Soms is het moeilijk om grenzen aan te geven en balans te vinden tussen uw eigen leven en het zorg geven. Dan heeft u misschien een luisterend oor nodig of ondersteuning zodat u even op adem kunt komen. De Driemaster heeft een matelzorgconsulent die u hierbij kan helpen.  Aanvraag Heeft u een luisterend oor nodig of ondersteuning? Tom in de buurt en De Driemaster zijn er dan voor u. Kijk voor meer informatie op de website van Tom in de buurt of de website van de Driemaster.

  • Bestemmingsplan inzage

    De gemeente regelt in bestemmingsplannen waar mag worden gebouwd en hoe grond en gebouwen mogen worden gebruikt. Op de website Ruimtelijkeplannen.nl staan alle bestemmingsplannen en beheersverordeningen. U zoekt op adres, plannaam of plannummer. U vindt uitleg over de status en welk plan u nodig hebt. Een expert kan u ook begeleiden om het bestemmingsplan te toetsen. Ter inzage Het ontwerpbestemmingsplan wordt 6 weken ter inzage gelegd, zowel in gedrukte vorm als digitaal. Alle bestemmingsplannen die ter inzage liggen, worden bekend gemaakt via de website Overheid.nl - Berichten over uw buurt. U kunt de ontwerpbestemmingsplannen ook zien op een plattegrond.