Zoekresultaat 71 - 80 van 88 resultaten

  • Hulp bij schulden en geldzorgen

    Heeft u schulden of geldzorgen, neem dan contact op met Maatschappelijke Zaken HBEL. Hulp bij schulden is gratis. U moet ouder dan 18 jaar zijn en een vaste verblijfplaats hebben. Maatschappelijke Zaken HBEL kan: Advies en informatie geven Bemiddelen bij schulden Betalingsregelingen regelen U begeleiden bij het beheren van uw budget Zie maatschappelijkezaken.nl voor meer informatie en contact. Maatschappelijke Zaken HBEL is er voor de inwoners van de gemeente Blaricum, Eemnes, Laren en Huizen

  • Handtekening legaliseren

    Moet u aantonen dat uw handtekening van u is? U kunt uw handtekening laten legaliseren. U zet dan bij de gemeente uw handtekening op het document. De gemeente bevestigt dat dit dezelfde handtekening is als die op uw identiteitsbewijs. Maak een afspraak voor het legaliseren van uw handtekening. Meenemen Geldig identiteitsbewijs Het document waar de legalisatie op moet komen te staan Een pinpas. De kosten betaalt u bij de aanvraag Afspraak maken Goed om te weten Legaliseren van een handtekening kan nodig zijn als: Een organisatie of bedrijf hier om vraagt (bijvoorbeeld overheid of ambassade) U een document moet opsturen waarvan u het origineel niet uit handen wilt geven U iemand uit het buitenland op bezoek krijgt en deze persoon heeft voor de visumaanvraag een garantstelling of logiesverstrekking nodig. Let op: de verklaring legaliseert alleen de handtekening. Niet de inhoud van het document dat u tekent. Kosten € 16,60

  • Afvalscheidingsstation

    Afval dat u niet kwijt kunt in uw container (kliko) kunt u zelf wegbrengen naar het recyclingstation in Baarn. Adres: Oude Amsterdamsestraatweg 4. U moet een legitimatiebewijs meenemen.  Openingstijden Zie Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN) voor de openingstijden en meer informatie. 

  • Rioolaansluiting aanvragen

    Als gemeente zorgen we voor het hoofdriool. We gaan over de aanleg, het onderhoud en de vervanging ervan. We zorgen ervoor dat uw woning, bedrijf of gebouw is aangesloten.  Aanvragen  Neem contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035 als u een rioolaansluiting wilt aanvragen. Ook als u uw bestaande rioolaansluiting wilt wijzigen of opheffen. Goed om te weten Voor het aanvragen van een rioolaansluiting heeft u een situatieschets nodig van het perceel waar u de aansluiting voor aanvraagt. Daarop moet staan waar u het nieuwe lozingspunt wilt hebben De gemeente legt een riool tot de grens van uw terrein. Wij doen dit in overleg U kunt de rioolaansluiting op uw eigen terrein het beste (laten) aanleggen als de gemeente klaar is met de werkzaamheden. Dan weet u dat de aansluiting klopt Kosten U betaalt € 1050 voor een 1e aansluiting. Voor een eventuele 2e aansluiting betaalt u de werkelijke kosten. De kosten moet u vooraf betalen. Daarna beginnen we met de werkzaamheden die we in overleg met u uitvoeren.

  • Klacht over medewerker of bestuurder

    Als u vindt dat (een medewerker van) de gemeente of de BEL Combinatie u niet netjes heeft behandeld, dien dan een klacht in. Een klacht kan gaan over het gedrag van een medewerker of bestuurder. Bijvoorbeeld als u vindt dat u niet netjes te woord bent gestaan of als u geen reactie van hen heeft gekregen. Bent u het niet eens met een besluit van de gemeente? Dan kunt u bezwaar maken. Indienen U kunt uw klacht indienen via: E-mail: stuur een e-mail naar info@eemnes.nl Telefonisch bij de klachtencoördinator via telefoonnummer 14 035 Aan de balie van het gemeentehuis of het kantoor van de BEL Combinatie Schriftelijk: stuur een brief naar: Gemeente Eemnes, t.a.v. Klachtencoördinator, Postbus 71, 3755 ZH Eemnes. Welke informatie hebben wij nodig Om uw klacht goed en snel te behandelen hebben wij van u nodig: Uw naam, adres, telefoonnummer en/of e-mailadres De datum waarop u de klacht indient Een omschrijving van de klacht (wat is er gebeurd, over wie of welk organisatieonderdeel klaagt u, op welke datum vond het voorval plaats). Afwijkende klachtenprocedures Voor klachten over deze onderwerpen zijn er aparte procedures: Klacht over (medewerker van) Maatschappelijke Zaken HBEL Klacht over aanbieder van zorg of hulp Klacht over jeugdhulp (via Jeugd en Gezinsteam Eemnes) Klacht ingediend en nu? Na ontvangst van uw klacht, nemen wij zo snel mogelijk contact met u op. U krijgt dan uitleg over wat wij met uw klacht gaan doen. Antwoord binnen 6 weken Binnen 6 weken handelen wij uw klacht af. Tenzij dit anders met u is afgesproken. Als wij meer dan 6 weken nodig hebben om uw klacht te beantwoorden, kunnen wij deze periode met 4 weken verlengen. Nationale ombudsman Wanneer u vindt dat uw klacht niet goed is afgehandeld, dan kunt u terecht bij de Nationale ombudsman. Jaaroverzicht Wilt u het jaaroverzicht van de Nationale ombudsman bekijken, stuur dan een e-mail naar onze klachtencoördinator via info@eemnes.nl. Wij sturen u dan het jaaroverzicht toe.  Jaarverslag van de klachtencoördinator In het jaarverslag van de klachtencoördinator staat welke klachten er bij de BEL Combinatie en bij de BEL-gemeenten zijn binnen gekomen. Bekijk het jaarverslag van 2023.

  • Leerplicht

    In de leerplichtwet staat dat kinderen naar school moeten. De meeste kinderen gaan naar school als ze 4 jaar zijn. De leerplicht gaat in op de 1e schooldag van de maand nadat een kind 5 jaar is geworden. Kwalificatieplicht De leerplicht stopt aan het einde van het schooljaar waarin een jongere 16 jaar is geworden. Daarna zijn jongeren tot 18 jaar kwalificatieplichtig. Dit betekent dat ze onderwijs blijven volgen totdat ze een diploma hebben op minimaal mbo niveau 2, havo of vwo. Dit diploma is een startkwalificatie.  Vragen Heeft u vragen over leerplicht en kwalificatieplicht, neem dan contact op met het Regionaal Bureau Leerlingzaken (RBL). Meer informatie Leerplicht en kwalificatieplicht via rijksoverheid.nl Leerplicht via rblgv.nl

  • Klacht over zorgmedewerker of zorgaanbieder

    Bent u niet tevreden over de manier waarop u behandeld bent door een zorgmedewerker van Maatschappelijke Zaken HBEL? Of door een zorgaanbieder, dien dan een klacht in.  Klacht over zorgmedewerker Via maatschappelijkezaken.nl kunt u uw klacht over een zorgmedewerker indienen.  Klacht over zorgaanbieder Heeft u een klacht over een aanbieder van zorg of hulp? Dien de klacht dan in via maatschappelijkezaken.nl. U vindt daar ook informatie hoe u de klacht kunt indienen.  Maatschappelijke Zaken HBEL is er voor de inwoners van de gemeente Blaricum, Eemnes, Laren en Huizen.

  • Tweede paspoort

    Een tweede paspoort vraagt u aan als u landen bezoekt die met elkaar in conflict zijn of als uw paspoort voor visumaanvraag bij een ambassade ligt. U moet hier voor bewijsstukken aanleveren. Het tweede paspoort is 2 jaar geldig. Voor het aanvragen van een paspoort maakt u een afspraak. Voorwaarden U heeft de Nederlandse nationaliteit U staat ingeschreven in de gemeente Kinderen tot 18 jaar hebben toestemming van beide ouders (of gezaghebbende) nodig. U logt hiervoor in met uw eigen DigiD Meenemen Alle paspoorten en ID-kaarten als u die in uw bezit heeft. Ook als ze niet meer geldig zijn 1 kleurenpasfoto van maximaal 6 maanden oud die voldoet aan de pasfoto-eisen Schriftelijk of digitaal toestemmingsformulier als u jonger dan 18 jaar bent Afspraak maken Ophalen paspoort  U kunt uw paspoort na 5 werkdagen tijdens openingstijden ophalen bij de BEL Combinatie in Eemnes. U hoeft geen afspraak te maken. Kosten € 86,85 Extra kosten bij spoedaanvraag € 59,10

  • Gehandicaptenparkeerkaart

    Met een gehandicaptenparkeerkaart kunt u parkeren op speciale plekken. Bijvoorbeeld dichtbij winkels, de apotheek, theater en bibliotheek.  Er zijn 2 soorten gehandicaptenparkeerkaarten: Bestuurderskaart (B): als u zelf in de auto rijdt Passagierskaart (P): als u passagier bent in de auto Voorwaarden Bestuurderskaart (B): U bent langer dan 6 maanden niet in staat om zelfstandig meer dan 100 meter aan één stuk te lopen Hulpmiddelen zoals rollator, stok of krukken helpen niet Passagierskaart (P): U bent langer dan 6 maanden niet in staat om zelfstandig meer dan 100 meter aan één stuk te lopen Hulpmiddelen zoals rollator, stok of krukken helpen niet U heeft de hulp van een bestuurder nodig om van deur tot deur te reizen. Aanvragen Voor het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart neemt u contact op met Maatschappelijke Zaken HBEL. Zie contact en openingstijden. Maatschappelijke Zaken HBEL is er voor de inwoners van Huizen, Blaricum, Eemnes en Laren. Goed om te weten Een gehandicaptenparkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig. De kaart die u ontvangt is een Europese gehandicaptenparkeerkaart en is geldig in alle landen van de Europese Unie. Kosten € 65,05 voor de 1e keer aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart € 29,70 voor het verlengen van een gehandicaptenparkeerkaart

  • Asbest verwijderen

    Als particulier mag u maximaal 35 vierkante meter (m2) hecht gebonden (geen losse vezels) asbest verwijderen. U moet hier voor een sloopmelding indienen. U regelt dit online via het Omgevingsloket. U heeft DigiD nodig. Sloopmelding indienen Gebruik beschermingsmaterialen Voor het verwijderen van asbesthoudend materiaal heeft u minimaal nodig: Mondkapje type FFP3 of P3 Overschoentjes Veiligheidsbril Wegwerpoverall (ook wel Tyvek genoemd) Werkhandschoenen Beschermingsmaterialen zijn te koop bij bouwmarkten. Hoe werkt het Bij de gemeentewerf (Zuidersingel 2 in Eemnes) zijn een instemmingsformulier (dat wordt voorzien van een nummer en handtekening) en speciale asbest plastic zakken verkrijgbaar Het asbest moet u vervolgens dubbel inpakken Het ondertekende instemmingsformulier en de verwijderde asbest levert u in bij het recyclingstation in Baarn. Het ingepakte asbest moet u zelf in de daarvoor bestemde container leggen. Medewerkers van het recyclingstation mogen u daar niet bij helpen. Zie adres en openingstijden Meer informatie Overzicht van bedrijven die asbest mogen verwijderen via ascert.nl Meer informatie over asbest via Informatiepunt Leefomgeving Asbest in en om het huis via Mileucentraal.nl Op Asbestdakenopnul.nl vindt u meer informatie over de verwijdering van asbestdaken