Zoekresultaat 81 - 90 van 98 resultaten

  • Naamskeuze kind

    Vanaf 1 januari 2024 kunt u ook voor een dubbele achternaam kiezen voor uw kind dat op of na deze datum geboren wordt. U kunt dan kiezen voor de achternaam van de moeder, die van de ander ouder of voor een combinatie van deze twee achternamen. De achternaam die u kiest voor uw eerste kind geldt ook voor alle volgende kinderen van dezelfde ouders. Op de website van de Rijksoverheid leest u meer over waar de gecombineerde naam aan moet voldoen en andere voorwaarden. Voorwaarden U moet getrouwd, of geregistreerd partners zijn om een dubbel achternaam te kunnen aanvragen Of u kiest voor een dubbele geslachtsnaam bij erkenning van het kind U kunt een dubbele achternaam aanvragen als u eerste kind na 1 januari 2016 is geboren. Lees meer onder de tab 'Tijdelijke regeling al geboren kinderen'. Aanvragen Maak telefonisch een afspraak om samen met uw partner naar de balie te komen. Bel 071-3327272 Meenemen naar de afspraak Een geldig legitimatiebewijs van beide ouders. Tijdelijke regeling al geboren kinderen Is uw oudste kind geboren tussen 1 januari 2016 en 1 januari 2024? Of hebt u nog andere kinderen die geboren zijn in die periode?  Wilt u dat deze kinderen een combinatie van de achternamen van beide ouders als achternaam krijgen?  Dat kan. Van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024 geldt hiervoor een tijdelijke regeling. Belangrijk is dat u deze keuze in 2024 vastlegt. Daarna kan het niet meer.  Is uw eerste kind geboren vóór 1 januari 2016? Dan kunt u geen dubbele achternaam kiezen voor uw kinderen.  Kosten tijdelijke regeling Voor de naamskeuze die onder deze tijdelijke regeling vallen betaalt u legeskosten. U betaalt deze kosten aan de balie tijdens uw afspraak voor het ondertekenen van de akte van naamskeuze. Let op: Het wijzigen van de achternaam heeft gevolgen voor alle registraties van uw kind. U moet bijvoorbeeld een nieuw identiteitsbewijs aanvragen. Maar ook alle registraties bij bijvoorbeeld banken, of sportverenigingen en school moeten worden gewijzigd. Al deze kosten moet u zelf betalen. Kosten Naamkeuze is gratis: voor kinderen geboren in 2024. Of later bij erkenning van een kind Maakt u gebruik van de tijdelijke regeling voor kinderen die geboren zijn na 1 januari 2016 en vóór 1 januari 2024? Dan betaalt u legeskosten. Voor het eerste kind betaalt u € 75 euro en voor elk volgend kind betaalt u € 50 euro.    

  • Afmeren Koppoellaan, Rijpwetering

    Borden op de kade Deze kade is met name bedoeld voor het afmeren door recreanten en bezoekers van Rijpwetering, om bijvoorbeeld naar de plaatselijke horeca te gaan. De afmeervakken zijn met borden op de kade aangegeven. Verplaatsingen van het vaartuig langs deze oever onderbreken de tijdsduur niet. Vak A ter hoogte van Koppoellaan 21 tot en met Koppoellaan 12 is bedoeld voor passanten die korter dan 12 uur afmeren, vaartuig maximaal 10,00 lengte; Vak B ter hoogte van Koppoellaan 12 tot en met Koppoellaan 7 is bedoeld voor houders van de gemeentelijke ontheffingen Vak C ter hoogte van Koppoellaan 7 tot en met Koppoellaan 3 is bedoeld voor passanten die maximaal 24 uur aanwezig mogen zijn, vaartuig maximaal 10,00 lengte. U vindt het Aanwijzingsbesluit Afmeren Koppoelloen Rijpwetering met bijlage op Overheid.nl. Permanente ontheffing afmeren pleziervaartuig Koppoellaan Rijpwetering Alleen bewoners van de Koppoellaan kunnen een ontheffing aanvragen voor een persoonsgebonden permanente ligplaats voor een pleziervaartuig, met de volgende voorwaarden: de lengte van het vaartuig niet langer is dan 6 meter het vaartuig niet hoger is dan 50 cm boven de kade het maximaal aantal af te geven ontheffingen is 1 per perceel. Reden van deze voorwaarden is om een goed zicht op het water te behouden en de mogelijkheden voor passerende recreanten om aan te meren te waarborgen. Kosten De kosten zijn € 69,05 voor het in behandeling nemen. U betaalt met iDeal. Daarnaast zijn er jaarlijkse kosten verbonden aan een vignet. Voor het vignet ontvangt u jaarlijks een rekening van € 27,50. Permanente ontheffing aanvragen Bij deze aanvraag tot ontheffing moet als bijlage worden toegevoegd: een duidelijke (kleuren)foto van het pleziervaartuig. Afmeerregeling Koppoellaan ontheffing permanente ligplaats via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in via DigiD.

  • Uittreksel Basisregistratie Personen (BRP)

    Een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) is een schriftelijk bewijs dat u in de gemeente staat ingeschreven. Op het uittreksel BRP staan standaard uw naam, adres, woonplaats, geboortedatum en geboorteplaats. Aanvragen en meenemen Er zijn verschillende soorten uittreksels. Bij de aanvraag van het uittreksel kunt u aangeven welk uittreksel u nodig heeft. Zo is er een apart uittreksel voor: een woningbouwvereniging: met historische adressen zaken in het buitenland: internationaal uittreksel BRP een buitenlandse instantie: meertalig uittreksel U kunt een uittreksel BRP aanvragen voor: uzelf uw kind dat jonger is dan 18 jaar en op hetzelfde adres woont als u iemand anders, als deze persoon u hiervoor machtigt Aanvragen Online met DigiD: met het formulier Uittreksel BRP aanvragen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl. U ontvangt het uittreksel na een paar dagen per post. Schriftelijk: U schrijft een brief met daarin de reden waarom u het uittreksel nodig heeft. U ondertekent de brief. Stuur bij uw aanvraag een kopie van een geldig legitimatiebewijs mee. Aan de balie: wilt u het uittreksel aanvragen in het gemeentehuis dan moet u hiervoor een afspraak maken. U kunt alleen met pin betalen. Met machtiging: U kunt iemand met een brief machtigen om het uittreksel voor u aan te vragen in het gemeentehuis. U geeft de brief mee met een kopie van uw geldig legitimatiebewijs. In de brief staat de de volgende informatie: de reden waarvoor u het uittreksel nodig heeft de naam van de persoon die u machtigt uw handtekening de handtekening van de persoon die u machtigt Meenemen Neem het volgende mee als u een uittreksel komt aanvragen: een geldig legitimatiebewijs als u de aanvraag voor iemand anders doet: een ondertekende schriftelijke machtiging een kopie van een geldig legitimatiebewijs van deze persoon Kosten Een uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) kost € 12,15. Uittreksel aanvragen als u niet ingeschreven staat bij een Nederlandse gemeente Als u in het buitenland woont of niet meer bij een Nederlandse gemeente staat ingeschreven, dan staan uw persoonsgegevens in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). U kunt een uittreksel hiervan aanvragen bij één van de RNI (Registratie Niet-Ingezetenen) gemeenten (rijksoverheid.nl). Als u een uittreksel nodig hebt voor een buitenlandse organisatie, kunt u dit in meerdere talen krijgen.  

  • Marktplaats, aanvraag

    U bent op zoek naar een standplaats op een weekmarkt.

  • Roerende zaakbelasting (RZB)

    Eigenaren en gebruikers van verplaatsbare woon- en bedrijfsruimten die op een vaste plaats liggen of staan betalen roerende woon- en bedrijfsruimtenbelasting. Deze ruimten worden permanent als woning of bedrijfsruimten gebruikt. Bijzonderheden De eigenaar van een roerende woonruimte ontvangt de aanslag roerende woonruimtenbelasting. Voor roerende bedrijfsruimten bestaan er twee tarieven: een eigenarenbelasting en een gebruikersbelasting. Voor allebei geldt dat de toestand op 1 januari bepalend is. Sinds 2010 wordt een woonboot in de gemeente Kaag en Braassem gezien als roerende zaak. Hierdoor vallen de meeste woonboten onder de roerende zaakbelasting. Een woonboot wordt gezien als onroerende zaak als het duurzaam met de wal is verbonden. Kosten De kosten vindt u in het overzicht van de geldende belastingtarieven. Meer informatie Werkzaamheden op het gebied van belastingen worden uitgevoerd door de gemeente Alphen aan den Rijn. Heeft u een vraag? Bel op werkdagen met telefoonnummer 14 0172 (spreek 'Alphen aan den Rijn' in). Stuur een e-mail naar belastingen@kaagenbraassem.nl.

  • Nederlander worden door naturalisatie

    U kunt op verschillende manieren Nederlander worden. Kunt u geen Nederlander worden door optie (procedure)? Dan kunt u een aanvraag indienen voor naturalisatie tot Nederlander. Voorwaarden Bekijk eerst of u voldoet aan de voorwaarden voor naturalisatie op de website van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Nederlander na de naturalisatieceremonie Krijgt u bericht dat wordt genaturaliseerd tot Nederlander? Dan krijgt u een uitnodiging van de gemeente voor de naturalisatieceremonie. Deze ceremonie is verplicht. U wordt pas Nederlander als u bij de ceremonie de verklaring van verbondenheid aflegt. Als u die verklaring aflegt, zegt u dat u weet dat de wetten van het Koninkrijk der Nederlanden ook voor u gelden. Tijdens de ceremonie krijgt u het besluit waarin staat dat u Nederlander bent geworden. Als u dit document in handen heeft, bent u Nederlander. Kosten U kunt de kosten meteen betalen bij uw afspraak, of binnen 6 weken na uw aanvraag tot naturalisatie. Naturalisatie enkelvoudig € 1023,00 Naturalisatie enkelvoudig verminderd € 760,00 Naturalisatie meervoudig € 1.305,00 Naturalisatie meervoudig verminderd € 1044,00 Mede naturaliserend minderjarig kind, per kind € 151,00 Optie enkelvoudig € 217,00 Optie gemeenschappelijk € 370,00. U kunt alleen met pin betalen. Aanvraag Wilt u zich laten naturaliseren tot Nederlander, neem dan telefonisch contact op met afdeling Burgerzaken via 071 3327272. Wij kijken of u in aanmerking komt en maken dan een afspraak met u. Tijdens uw afspraak: dient u uw aanvraag in (eventueel ook voor uw minderjarige kinderen als die in Nederland wonen) als u 16 jaar of ouder bent, vult u ook een formulier in waarin u zegt de 'verklaring van verbondenheid' te willen afleggen. U krijgt vanzelf bericht of u Nederlander wordt. Meenemen Tijdens uw afspraak bij het Burgerzaken Loket neemt u mee: uw verblijfsvergunning uw geldige paspoort uw geboorteakte het inburgeringsdiploma (of een vergelijkbaar diploma). Bent u getrouwd, geregistreerd partner of woont u samen met een Nederlandse partner? En staat dat nog niet geregistreerd bij de gemeente? Dan moet u dit bewijzen met een van de volgende documenten: huwelijksakte akte van geregistreerd partnerschap bewijs dat u 3 jaar of langer samenwoont met uw Nederlandse partner. Neemt u buitenlandse documenten mee? Let op: de gemeente moet kunnen zien dat buitenlandse documenten echt zijn. Dit kan door de documenten te legaliseren. Vraag vooraf aan de gemeente of dit nodig is. Buitenlandse documenten moeten in het Nederlands, Engels, Frans of Duits zijn opgesteld. Is dit niet zo? Dan moet u de documenten eerst laten vertalen door een in Nederland beëdigde vertaler.

  • Kind erkennen

    Erkenning betekent dat u verplicht bent uw kind te onderhouden. U heeft ook recht op omgang met uw kind na een scheiding. En uw kind heeft na uw overlijden recht op een wettelijk erfdeel. Erkennen kan bij of na de geboorteaangifte. Voorwaarden De man of duomoeder is 16 jaar. U heeft toestemming van de biologische moeder om het kind te erkennen. Bij de erkenning van een 1e kind is de moeder ook zelf aanwezig. Het kind is nog niet door iemand anders erkend. De moeder was op het moment van de geboorte niet met iemand anders getrouwd. Zij had op dat moment ook niet met iemand anders een geregistreerd partnerschap. U kunt een kind niet erkennen als u niet met de moeder mag trouwen. Bijvoorbeeld omdat u een bloedverwant van de moeder bent. Staat u onder curatele? U hebt toestemming nodig van de kantonrechter. Het kind is in leven. Voor kinderen van 12 tot 16 jaar moeten moeder en kind toestemming geven. Dat kan aan de balie of schriftelijk. Is het kind dat u wilt erkennen ouder dan 16? Dan geeft het kind zelf toestemming voor de erkenning. Dit kan alleen aan de balie. Aanvraag U kunt de erkenning regelen in elke gemeente in Nederland. Wilt u de erkenning regelen in de gemeente Kaag en Braassem? Maak dan online een afspraak. Meenemen Gaat de biologische moeder mee naar de gemeente? Neem dan mee: uw geldige identiteitsbewijs geldig identiteitsbewijs van de biologische moeder gaat de duomoeder het kind erkennen en is de donor anoniem? Neem dan ook verklaring van de Stichting donorgegevens kunstmatige bevruchting mee. Gaat de biologische moeder niet mee naar de gemeente? Neem dan onderstaande mee. Dit kan alleen als het een tweede of volgend kind is van dezelfde ouders. uw geldige identiteitsbewijs schriftelijke toestemming van de moeder, met handtekening van de moeder kopie geldig identiteitsbewijs moeder gaat de duomoeder het kind erkennen en is de donor anoniem? Neem dan ook verklaring van de Stichting donorgegevens kunstmatige bevruchting mee. Is het kind 12 tot 16 jaar? Neem dan ook nog mee: schriftelijke toestemming van het kind kopie geldig identiteitsbewijs van het kind. Is het kind 16 jaar of ouder? kom samen met het kind naar de gemeente de biologische moeder hoeft er niet bij te zijn. Ouderlijk gezag bij erkenning voor 1 januari 2023 Bent u niet getrouwd? Of hebt u geen geregistreerd partnerschap met de moeder van het kind? Maar hebt u het kind voor 1 januari 2023 wel erkend? Dan krijgt u niet automatisch het ouderlijk gezag. Zonder ouderlijk gezag kunt u volgens de wet niet meebeslissen over de opvoeding van uw kind. Ook kunt u dan niet optreden als zijn of haar wettelijk vertegenwoordiger. Die neemt beslissingen voor bijvoorbeeld een minderjarige die dat volgens de wet nog niet zelf kan. U krijgt een aantal rechten en plichten bij ouderlijk gezag. Wilt u ouderlijk gezag aanvragen? Hebt u het kind erkend voor 1 januari 2023? Dan vraagt u samen het gezag aan bij de rechter. Dit kan digitaal of schriftelijk via het formulier gezamenlijk gezag aanvragen. U hebt hiervoor geen advocaat nodig. Meer informatie Op de website van de Rijksoverheid staat meer informatie over het erkennen van een kind en het aanvragen van ouderlijk gezag. Bijzonderheden Een getrouwde man mag het kind van een andere vrouw dan zijn echtgenote erkennen, zonder tussenkomst van de rechter. Bent u de biologische vader? Dan kunt u de erkenning later niet ongedaan maken. Buitenlandse nationaliteit Heeft u een andere nationaliteit dan de Nederlandse? Dan onderzoekt de gemeente Kaag en Braassem eerst de regels en wetten in het land van uw nationaliteit. Na dit onderzoek hoort u of u het kind in Nederland kunt laten erkennen en welke documenten u daarvoor nodig heeft. Wetten en regels Wet basisregistratie personen Burgerlijk Wetboek Boek 1

  • Omgevingsvergunning

    Wie wil bouwen of verbouwen, een boom wil kappen of iets anders aan de omgeving wil veranderen heeft meestal een omgevingsvergunning nodig. Soms hoeft u geen vergunning aan te vragen, bijvoorbeeld bij dakkapellen en bijgebouwen aan de achterkant van een woning. Omgevingsvergunning of vergunningvrij Wilt u weten of u uw bouwplan vergunningvrij kunt uitvoeren? Doe dan de vergunningcheck op het Omgevingsloket. U kunt ook een vooroverleg indienen via onze website. Doe de vergunningcheck in het Omgevingsloket Vervolgens kunt u op Omgevingsloket checken of de bouwwerkzaamheden die u wilt uitvoeren, wel of niet vergunningplichtig zijn en welke bijlagen u moet meesturen.  Wilt u weten of uw plan haalbaar is? Dan adviseren wij u om een vooroverleg (principeverzoek) in te dienen, vóórdat u de officiële aanvraag doet. Wij kunnen dan beoordelen of uw plan haalbaar is, welke procedure u verder moet doorlopen en welke documenten u dan moet aanleveren. U komt er dan achter of het nut heeft om een omgevingsvergunning aan te vragen. Zo voorkomt u dat u onnodige kosten moet maken bij een officiële aanvraag. U kunt via deze webpagina op onze website een vooroverleg aanvragen. Betrek uw buurt en belanghebbenden Bent u van plan iets te gaan veranderen in de omgeving? Als initiatiefnemer doet u er goed aan de belanghebbenden zo passend mogelijk te betrekken bij uw plan. Participeren is geen doel op zich maar een manier om met elkaar een betere omgeving te maken, waarbij u met inbreng van de betrokkenen tot een plan kunt komen van hogere kwaliteit en meer acceptatie. Bekijk de werkwijzer op deze webpagina op de website, waarbij wij u willen helpen met het organiseren van de participatie voor uw plan. De beoordeling van uw aanvraag voor een omgevingsvergunning De gemeente: bekijkt of uw aanvraag goed is ingevuld beoordeelt uw aanvraag en kijkt of deze voldoet aan de indieningsvereisten en technische eisen publiceert de ingekomen aanvraag en het besluit op uw aanvraag op Overheid.nl laat bij reguliere procedure, voor eenvoudige aanvragen en waarbij alle benodigde informatie is aangeleverd, binnen 8 weken weten of u een vergunning krijgt. Bij de uitgebreide procedure, voor bijzondere gevallen, krijgt u de beslissing binnen 6 maanden. De uitgebreide procedure geldt bijvoorbeeld bij een omgevingsvergunning voor het milieu, bij grotere afwijkingen van het bestemmingsplan, bij een omgevingsvergunning voor het brandveilig gebruiken van een pand. Let op: Wilt u de omgevingsvergunning voor meerdere activiteiten tegelijk aanvragen? En moet één van deze aanvragen de uitgebreide procedure doorlopen? Dan doorloopt de hele aanvraag de uitgebreide procedure. In sommige gevallen kunt u de activiteiten apart aanvragen. De beslistermijn mag één keer met 6 weken verlengd worden. publiceert het besluit op uw aanvraag op overheid.nl, u kunt hierop reageren door een zienswijze in te dienen zoals in de bekendmaking staat aangegeven.  Voor of na 1 januari 2024 in procedure Omdat op 1 januari 2024 de Omgevingswet in werking is getreden, heeft de gemeente automatisch een tijdelijk omgevingsplan, bestaande uit de gemeentelijke bestemmingsplannen en verordeningen. Op termijn worden alle bestemmingsplannen vervangen door één groot omgevingsplan voor de gehele gemeente. Omgevingsvergunningen die vóór 1 januari 2024 zijn ingediend, vallen nog onder de oude wet- en regelgeving. Voor vergunningen die vanaf 1 januari 2024 ingediend worden geldt de Omgevingswet en dan worden er andere eisen gesteld aan uw aanvraag. Bekendmakingen per email ontvangen of app downloaden Wilt u op de hoogte blijven van verleende omgevingsvergunningen? Dan kunt u zich aanmelden voor de (gratis) e-mailservice voor bekendmakingen over uw buurt.  Afwijken omgevingsplan Heeft u bouwplannen die niet passen binnen het Omgevingsplan? De gemeente heeft in sommige gevallen mogelijkheden om van het Omgevingsplan af te wijken. Om een inschatting te kunnen maken of wij hieraan medewerking kunnen verlenen, adviseren wij u een vooroverleg in te dienen. Rijksmonument verbouwen Voor verbouwingen of uitbreidingen van een monument is vaak naast de eventuele omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen ook een omgevingsvergunning voor het wijzigen van een monument nodig. Kijk voor informatie bij Monument verbouwen.  Melding sloop of verwijdering asbesthoudend materiaal  Voor de sloop of verwijdering van asbesthoudend materiaal moet u altijd een melding indienen via Omgevingsloket. Doe de melding minimaal 4 weken voordat u wilt beginnen. In de volgende gevallen doet u de melding uiterlijk 5 werkdagen van tevoren: u verwijdert als particulier hechtgebonden asbesthoudende platen tot een maximum van 35 m2 per kadstraal perceel uw bedrijf voert reparatie- of mutatieonderhoudswerkzaamheden uit aan een deel van het gebouw met asbest. Dit geldt alleen als de termijn van 4 weken tot onnodige leegstand van het gebouw leidt of het gebruiksgenot belemmert. Intrekken omgevingsvergunning Wordt er geconstateerd dat u nog niet gestart bent of al geruime tijd geen handelingen heeft verricht ten aanzien van de verleende vergunning, dan kan de gemeente overgaan tot het intrekken van de verleende vergunning. U ontvangt dan bericht over het voornemen tot intrekken van de vergunning. U wordt in de gelegenheid gesteld om te reageren op het voornemen tot intrekken. Indien u niet reageert op het voornemen of uw redenen niet voldoende worden geacht om de vergunning te verlenen, gaan wij over tot het definitief intrekken van de omgevingsvergunning. Van het definitieve besluit ontvangt u een bericht. Tegen het definitieve besluit staat beroep en bezwaar open. Indien er wordt besloten uw vergunning te verlengen, worden er leges geheven volgens de actuele legesverordening. Inzien vergunning Wilt u stukken van een omgevingsvergunning inzien, dan maakt u een afspraak inzien vergunningen. Kosten De kosten voor een omgevingsvergunning zijn afhankelijk van de activiteiten die worden aangevraagd. Voor sommige activiteiten zijn vaste bedragen opgenomen in de legesverordening, voor andere zijn de bedragen gerelateerd aan de bouwkosten. U vindt deze in de legesverordening. Er worden extra leges van 10% in rekening gebracht bij omgevingsvergunningen die niet volledig digitaal via bovengenoemde omgevingsloket.nl zijn aangevraagd, met een minimumbedrag van € 50,90 en een maximum van € 1.600,00. 

  • Grafrechten overboeken

    Wanneer de persoon die een grafrecht heeft is overleden, dan kunnen de nabestaanden de grafrechten laten overboeken op hun naam. Er is toestemming nodig van een andere nabestaande dan de persoon die de rechten overschrijft. Aanvraag Vermeld op uw aanvraag: de locatie van de begraafplaats of urnenplaats voor- en achternaam overleden rechthebbende overlijdensdatum en geboortedatum overleden rechthebbende vanaf welke datum het grafrecht overgeboekt moet worden persoonsgegevens van diegene die toestemming geeft (andere nabestaande dan de persoon die de rechten overschrijft) Grafrecht overboeken via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met DigiD. U ontvangt binnen 6 weken een reactie.

  • Inschrijven vanuit het buitenland

    Verhuist u vanuit het buitenland terug naar Nederland, of bent u uitgeschreven uit de Basisregistratie Personen (BRP)? En komt u langer dan 4 maanden in Nederland wonen? Dan moet u zich persoonlijk opnieuw inschrijven bij de gemeente Kaag en Braassem. Dit is wettelijk verplicht. Voorwaarden en aanvragen U moet zich inschrijven bij de gemeente als u opnieuw in Nederland komt wonen. Dit geldt ook als u al eerder in Nederland woonde en op of ná 1 oktober 1994 vertrok uit Nederland. Als u vóór 1 oktober 1994 bent vertrokken uit Nederland of voor het eerst in Nederland komt wonen, gelden andere regels. In dat geval moet u zich melden bij de gemeente voor een Eerste inschrijving in Nederland. U moet meenemen: een geldige identiteitsbewijs (reisdocument) documenten van levensgebeurtenissen uit uw tijd in het buitenland, zoals een geboorteakte, huwelijksakte, erkenningsakte, echtscheidingsakte een schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner, wanneer u bij iemand gaat inwonen of samenwonen een koop- of huurcontract, of akte van levering bij een koopwoning. Aanvragen Maak een afspraak met de gemeente om u in te schrijven. Doe dit binnen 5 dagen nadat u in Nederland bent aangekomen. Extra documenten Soms hebt u extra documenten nodig: als u vanuit Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten naar Nederland komt, hebt u een bewijs van uitschrijving nodig.