Zoekresultaat 81 - 90 van 91 resultaten

  • Asbestverwijdering

    Als u asbest wilt (laten) verwijderen, moet u altijd een sloopmelding indienen bij de gemeente. Na het ontvangen van de toestemmingsbrief mag u starten met het verwijderen van asbest. Het is belangrijk asbest op een veilige en verantwoorde manier te verwijderen en af te voeren. De gemeente biedt hiervoor hulpmiddelen.  De stappen in het kort: Bereken het aantal m2 dat u wilt verwijderen. Dien een sloopmelding in U kunt een gratis asbestbox of -folie ophalen Verwijder het asbest veilig Voer het asbest af naar het afvalbrengstation in Havelte 1. Meer of minder dan 35 vierkante meter? Bereken hoeveel asbest u weg wilt halen en kijk hoe het vastzit. Als particulier mag u zelf asbest verwijderen als het om minder dan 35 m2 gaat per woonadres. Gaat het om een grotere hoeveelheid, dan moet u het asbest laten weghalen door een deskundig asbesverwijderingsbedrijf.  2. Indienen sloopmelding U dient digitaal een sloopmelding in via het Omgevingsloket met uw DigiD. U meldt dit minimaal vijf werkdagen voordat u de werkzaamheden begint. De gemeente beoordeelt uw sloopmelding binnen een week. Is de sloopmelding correct en volledig dan stuurt de gemeente of de Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe (RUD) namens de gemeente een ontvangstbevestiging. Dit is tevens de toestemming. Is de sloopmelding niet correct of onvolledig dan informeren wij u hierover. 3. Gratis asbestbox verkrijgbaar  Voor het verwijderen van asbest(dak)golfplaten, niet gelijmde asbesthoudende vloerbedekking of vloertegels kunt u een asbestbox afhalen bij de gemeentewerf. Neem daarvoor de toestemmingsbrief mee. Inhoud asbestbox: 2 wegwerpoverals, 2 setjes wegwerpondergoed, 2 paar werkhandschoenen, spuitlijm, 2 mondkapjes (P3), kleefmonsterdoekjes, asbestzakken en asbestverpakkingsplastic. Voor (hecht-gebonden, niet gebroken) losse kleine asbesthoudende plaatjes, imitatiemarmer, bloembakken, vensterdorpels kunt u een asbestzak of asbestverpakkingsplastic ophalen bij de gemeentewerf.  4. Verwijder veilig het asbest Ga zorgvuldig te werk bij het verwijderen van asbest. Gebruik de hulpmiddelen uit de asbestbox of het folie hierbij. Bekijk de video van Milieu Centraal met tips hoe u te werk gaat.   5. Voorwaarden afvoeren asbest Voor het afvoeren van asbest dat u zelf verwijdert, gelden de volgende regels: Alleen het speciale asbestplastic wordt op het afvalbrengstation geaccepteerd. U maakt hanteerbare pakketten asbest en verpakt het asbest in dubbele speciale asbestfolie. Op het afvalbrengstation moet u de pakketten namelijk zelf handmatig in de daarvoor bestemde container leggen. U vervoert het asbest alleen als u de toestemmingsbrief van de gemeente bij u heeft. Op het afvalbrengstation meldt u dat u asbest heeft. U laat de toestemmingsbrief en uw identiteitsbewijs zien. De speciale container voor het inzamelen van asbest wordt voor u geopend door het aanwezige personeel. Daarna legt u zelf uw asbest in deze container. Adressen en openingstijden  Gemeentewerf Meppel Voor het ophalen van de asbestbox/asbestplastic: Adres: Eekhorstweg 16, Meppel Open: maandag tot en met vrijdag 07.45 tot 12.00 uur en van 12.45 tot 16.00 uur Telefoonnummer: 14 0522 Afvalbrengstation Havelte Voor het afvoeren van asbest: Adres: Overaseweg 19, Havelte Open: dinsdag tot en met vrijdag van 12.30 tot 16.00 uur, zaterdag van 8.30 – 12.00 uur Telefoonnummer: 0521 345 075 Meer informatie Lees ook de informatie Meest voorkomende asbesttoepassingen (PDF, 31 kB) en Hoe kan ik veilig asbest verwijderen (PDF, 59 kB) Meer informatie over asbest Asbestwegwijzer De Provincie Drenthe heeft een speciale lening beschikbaar gesteld om asbestdaken te verwijderen. Lees meer Vragen? Mail naar postbus@meppel.nl of bel Klantcontactcentrum, telefoonnummer 14 0522

  • Betalen belastingen

    Er zijn drie manieren op de belastingen te betalen: automatische incasso betalen met Ideal eigen overschrijving Automatische incasso U kunt de gemeentelijke belastingen betalen via automatische incasso. Regel dit snel en veilig via de digitale belastingbalie met DigiD. Machtigen is mogelijk als het belastingbedrag minder dan € 5.000,00 is. De gemeente Meppel schrijft de verschuldigde belastingen dan in maximaal 10 gelijke maandelijkse termijnen af. Dit gebeurt op de laatste werkdag van de maand. De incasso start 1 maand na dagtekening van uw aanslagbiljet. U kunt op elk moment de machtiging intrekken. Betalen met Ideal U kunt de aanslag ook in één keer betalen via Ideal. Regel dit snel en veilig via de digitale belastingbalie met DigiD. Eigen overschrijving U kunt er ook voor kiezen om de betaling via een overschrijving te voldoen. Dit kunt u doen door middel van een overschrijving via uw bank. Op uw aanslag staan de details vermeld. De termijnbedragen moeten tijdig aan de gemeente worden overgemaakt. Voorwaarden Uw betaling is op tijd als deze op of voor de vervaldag is bijgeschreven op de rekening van de gemeente. Hebben wij uw betaling dan nog niet ontvangen dan sturen wij u een aanmaning. De kosten voor een aanmaning zijn minimaal € 9,00 Betaalt u niet, dan sturen wij een dwangbevel. De kosten hiervoor zijn minimaal € 49,00. Betaalt u uw aanslag te laat dan kan de gemeente naast kosten ook invorderingsrente in rekening brengen. Informatie voor nabestaanden Na een overlijden breekt een verdrietige periode aan. Als nabestaande komt er veel op u af en moet u veel regelen. Daardoor denkt u misschien niet aan de gemeentelijke belastingen. Toch is het belangrijk dat wij over de juiste informatie beschikken. Bijvoorbeeld als er na het overlijden geen familie op het adres achterblijft.  Wij ontvangen dan graag het adres waar we de post naar toe kunnen sturen. Dit kunt u op onderstaande manieren aan ons doorgeven: Telefonisch via het telefoonnummer 14 0522 Via de mail belastingen@meppel.nl Door een brief te sturen naar gemeente Meppel, afdeling belastingen, Postbus 501, 7940 AM te Meppel Tips Wanneer u niet in staat bent om op tijd te betalen, kunt u om een betalingsregeling vragen. Als uw inkomen rond het bijstandsniveau ligt, kunt u misschien in aanmerking komen voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. Meer informatie Mail naar postbus@meppel.nl of bel het Klantcontactcentrum, telefoonnummer 14 0522

  • Huwelijk

    Met een huwelijk leggen partners hun relatie officieel vast bij de ambtenaar van de burgerlijke stand. In Nederland kunnen een man en een vrouw, 2 mannen of 2 vrouwen met elkaar trouwen.

  • Gladheidsbestrijding

    Bij (verwachte) sneeuwval en gladheid strooit de gemeente hoofdwegen, busroutes en de belangrijkste fietspaden. De gemeente strooit preventief en gebruikt hiervoor de natzout strooimethode. Wanneer de gemeente strooit De gemeente strooit volgens een jaarlijks draaiboek (PDF) op basis van prioriteiten De gemeente baseert zich op de weersverwachting van Meteo Consult Soms is het te koud om te strooien, bij te lage temperaturen werkt zout niet, dan wordt gewacht tot de weersomstandigheden wijzigen. Berggierslanden Het regenwater in deze wijk vloeit via de openbare weg naar sloten en vijvers. Om verontreiniging van het water te voorkomen, strooit de gemeente in deze wijk beperkt met zout. Sneeuwval Bij sneeuwval worden de normale strooiroutes aangepast. Alleen de doorgaande wegen worden sneeuwvrij gemaakt. Dit doen we omdat: Sneeuwruimen erg arbeidsintensief is en er onvoldoende menskracht beschikbaar is om de volledige strooiroutes te schuiven. Er met name in de woonwijken vaak geen ruimte is om de sneeuw te bergen. Denk hierbij aan geparkeerde auto’s en inritten. In geval van “zware” sneeuwval worden alleen de hoofdwegen en hoofdfietspaden sneeuwvrij gemaakt. Als het mogelijk is wordt sneeuw op parkeerterreinen en winkelcentra geruimd en/of afgevoerd. Pas op: glad! Ondanks de gladheidbestrijding blijft het natuurlijk oppassen. Let daarom goed op de weersomstandigheden en de verkeersinformatie. Pas uw rijstijl en snelheid aan! Houd er rekening mee dat het een paar uur duurt voor doorgaande wegen zijn gestrooid. Contact Mail naar postbus@meppel.nl of bel Klantcontactcentrum, telefoonnummer 140522.  

  • Nederlander worden

    Er zijn twee mogelijkheden om Nederlander te worden: Via na­tu­ra­li­sa­tie. U dient dan een ver­zoek in om Ne­der­lan­der te wor­den. De Ko­ning be­slist over uw ver­zoek. Deze mo­ge­lijk­heid is er voor­al voor niet-Ne­der­lan­ders die nog niet zo lang in Ne­der­land zijn. Via op­tie. U ver­klaart dan door een op­tie­ver­kla­ring dat u Ne­der­lan­der wilt wor­den. De bur­ge­mees­ter be­slist over uw aan­vraag. Deze mo­ge­lijk­heid is er voor­al voor niet-Ne­der­lan­ders die al lan­ger in Ne­der­land ver­blij­ven.

  • Verloren en gevonden voorwerpen

    Gevonden en verloren voorwerpen kunt u melden op de website www.verlorenofgevonden.nl. Als u iets verloren bent, kunt u hier zoeken tussen de gevonden voorwerpen. Als dat voor u niet mogelijk is, kunt u bellen met 14 0522. Werkwijze Wanneer u een voorwerp vindt, kunt u dit melden op www.verlorenofgevonden.nl.  U kunt uw voorwerp ook naar het stadhuis brengen dan melden wij de vondst. Wanneer de eigenaar zich na 1 jaar niet heeft gemeld, kan de vondst van u zijn. Bij gevonden voorwerpen die meer dan €450,00 waard zijn, is er een bewaarplicht van een jaar. Bij gevonden voorwerpen die minder dan €450,00 waard zijn, is dit 3 maanden. Gevonden voorwerpen zonder waarde die naar de gemeente zijn gebracht en na 3 maanden niet zijn afgehaald, gooit de gemeente weg Fietsen Fiets kwijt? Het kan zijn dat deze gevonden wordt of is verwijderd. Deze fietsen worden door de gemeente opgeslagen. Lees meer Bewijs van aangifte Bent u iets verloren en hebt u een bewijs van aangifte bij de gemeente van een verloren voorwerp nodig voor uw verzekering? U kunt de mail die u krijgt na de melding op verlorenofgevonden.nl hiervoor gebruiken. Kosten •        Geen Meer informatie Mail naar postbus@meppel.nl of bel Klantcontacten, telefoonnummer 140522

  • Bestemmingsplannen, inzage

    Met een bestemmingsplan legt de gemeente vast wat en waar gebouwd mag worden en voor welk gebruik. Een bestemmingsplan bestaat uit: 1 of meer plankaarten Voorschriften Toelichting U kunt bestemmingsplannen online inzien op www.ruimtelijkeplannen.nl of op de gemeentelijke viewer. Zijn de plannen niet digitaal of wilt u de plannen op papier inzien dan kan dit. Voorwaarden U kunt bestemmingsplannen inzien in het stadhuis, Grote Oever 26 Meppel tijdens de openingstijden De gemeente kan kopieën van het bestemmingsplan maken Kosten Kopieën die de gemeente aan de balie voor u maakt (prijzen per pagina): A4 zwart-wit € 0,35 A4 kleur € 2,75 A3 zwart-wit € 1,05 A3 kleur € 5,50 A0 zwart-wit € 10,00 A0 kleur € 58,40 Meer informatie en contact Mail naar postbus@meppel.nl of bel het Klantcontactcentrum telefoonnummer 14 0522

  • Melding

    Wanneer u een situatie of probleem in de openbare ruimte onder de aandacht van de gemeente wilt brengen of als u hinder van een situatie of probleem ondervindt, kunt u een melding doorgeven aan de gemeente. Geef uw melding online door>> Bij spoed belt u 14 0522. Een spoedmelding is een situatie die direct gevaar voor u of uw omgeving oplevert. Een melding kan betrekking hebben op bijvoorbeeld: afval en milieu gemeentelijke eigendommen groen openbare verlichting riolering straatmeubilair verkeersvoorzieningen wegen Afhandeling De gemeente handelt uw melding zo snel mogelijk af Bij bijzonderheden neemt de verantwoordelijke medewerker contact met u op Meer informatie Mail naar postbus@meppel.nl of bel het Klantcontactcentrum via telefoonnummer 14 0522

  • Uittreksel Basisregistratie Personen

    Een uittreksel BRP (voorheen GBA) is een verklaring van de gemeente dat u bent ingeschreven in de administratie van de gemeentelijke Basisregistratie Personen. U kunt dit uittreksel verkrijgen bij de gemeente waar u ingeschreven staat.

  • Zakenpaspoort

    U kunt een zakenpaspoort aanvragen als u een paspoort nodig heeft met meer pagina's. Een zakenpaspoort is een paspoort met meer pagina's, namelijk 64 in plaats van 32. Deze extra pagina's kunt u gebruiken voor visa en in- en uitreisstempels.