Zoekresultaat 9711 - 9720 van 10244 resultaten

  • Handtekening laten legaliseren

    Met een gelegaliseerde handtekening bewijst u dat uw handtekening echt is. Dit is bijvoorbeeld nodig als u bezoek uit het buitenland ontvangt dat een visum moet aanvragen. Een bedrijf of organisatie kan er ook om vragen. De legalisatie bewijst alleen dat uw handtekening echt is. Het zegt niets over de inhoud van het document of ingevulde formulier. U ondertekent het document of formulier waar de ambtenaar van de gemeente bij staat. De ambtenaar vergelijkt die handtekening met de handtekening op uw identiteitsbewijs. Wilt u uw handtekening laten legaliseren? Maak dan online een afspraak. Afspraak maken Wat kost het legaliseren van een handtekening? Dat kost € 10,80. Wat moet u meenemen? Een geldig identiteitsbewijs. Het document dat u wilt ondertekenen. Voldoende geld. U moet de legalisatie betalen bij de aanvraag. U kunt contant of met uw pinpas betalen.

  • Verhuizen

    Verhuist u naar of binnen Laren? Geef uw voorgenomen verhuizing zo snel mogelijk aan ons door. Dit kan vanaf 4 weken voor de dag van de adreswijziging tot maximaal de 5e dag na de adreswijziging. Als u naar een andere gemeente verhuist dan moet u daar aangifte doen.   Verhuizing doorgeven Direct via het digitaal loket  Persoonlijk bij de receptie in het BEL-kantoor. Neem uw geldige legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs of ID-kaart) mee en schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner (inclusief een kopie geldig legitimatiebewijs) indien u gaat inwonen. Schriftelijk via het verhuisformulier (pdf, 94kb) Wie kan de verhuizing doorgeven? Uzelf als u 16 jaar of ouder bent De ouders, voogd of verzorgers van minderjarigen De curator van de onder curatele gestelde Een meerderjarig kind voor ouder(s) met hetzelfde nieuwe woonadres Ouder(s) voor een meerderjarig kind met hetzelfde nieuwe woonadres Echtgenoten en geregistreerde partners die hetzelfde nieuwe woonadres hebben Iedere meerderjarige die daartoe schriftelijk is gemachtigd door de aanvrager Ongehuwd samenwonenden moeten ieder apart aangifte doen Verhuizen naar het buitenland (emigreren) Vertrekt u voor minimaal 8 maanden in een periode van 12 maanden naar het buitenland? Geef uw verhuizing naar het buitenland uiterlijk 5 dagen voor uw vertrek aan de gemeente door. U kunt alleen schriftelijk aangifte doen, als alle personen die staan ingeschreven op het adres emigreren. Blijft er nog iemand achter op het oude adres? Dan moeten alleen de personen die emigreren persoonlijk bij de receptie in het BEL-kantoor aangifte doen. Dit geldt ook voor minderjarigen. Schriftelijk doorgeven In het formulier aangifte van adreswijziging vertrek buitenland (pdf, 22kb) moet u de datum van vertrek vermelden. Ook moet u zowel het oude adres als het nieuwe adres en land vermelden.

  • Nationale ombudsman

    Als u een klacht heeft, neemt u eerst contact op met de provincie. Vervolgens behandelt de provincie uw klacht. Bent u niet tevreden met het resultaat? Dan kunt u de Nationale ombudsman om hulp vragen. De Nationale ombudsman is onafhankelijk en geeft advies aan de overheid. Dus ook aan de provincie. De provincie hoeft dit advies niet over te nemen.

    De Nationale ombudsman luistert naar u en onderzoekt uw klacht. Dit zijn voorbeelden waarbij de Nationale ombudsman kan helpen:

    • Het duurt te lang voordat de provincie uw aanvraag of bezwaarschrift behandelt.
    • Het duurt te lang voordat de provincie uw klacht afhandelt.
    • U krijgt geen reactie op uw vraag of verzoek om informatie.
    • U bent niet tevreden met de reactie op uw vraag of verzoek om informatie.
    • U kunt de provincie niet goed (telefonisch) bereiken.

    Lees meer over wat de Nationale ombudsman voor u kan doen op nationaleombudsman.nl.

  • Reizen met kinderen

    Uw kind moet een geldig paspoort of identiteitskaart hebben. Ook als uw kind jonger is dan 14 jaar. Reist u met uw kinderen naar het buitenland en hebben zij een andere achternaam? Dan kan dit problemen opleveren bij de paspoortcontrole op het vliegveld. De ouders, verzorgers of personen die gezag over het kind hebben moeten u die toestemming geven.  Toestemming reizende ouder Er zijn verschillende situaties mogelijk waarin een ouder alleen met een minderjarig kind reist. Bijvoorbeeld: Ouder met gezamenlijk ouderlijk gezag reist alleen met kind. Hiervoor heeft u toestemming nodig Ouder met alleen het ouderlijk gezag (eenhoofdig) reist alleen met kind. Hiervoor heeft u geen toestemming nodig, maar wel aanvullende documenten Ouder zonder ouderlijk gezag reist alleen met kind. Hiervoor heeft u toestemming nodig Er is 1 ouder overleden. Dan heeft u een uittreksel uit het gezagsregister nodig. Een uittreksel uit het gezagsregister kunt u schriftelijk aanvragen. Dit doet u bij een rechtbank bij u in de buurt.

  • Voorlopige voorziening aanvragen

    Als u iets aanvraagt bij de gemeente, neemt de gemeente hierover een besluit. Bijvoorbeeld als u een aanvraag heeft ingediend voor een vergunning of subsidie. Bent u het niet eens met het besluit van de gemeente? Dan kunt u hier bezwaar tegen maken. Keurt de gemeente uw bezwaar niet goed? Dan kunt u in beroep gaan bij de rechtbank. Daarnaast kunt u een verzoek indienen voor een voorlopige voorziening. Dit betekent dat u de rechtbank vraagt om het besluit tijdelijk niet uit te voeren. Bijvoorbeeld als u bezwaar maakt tegen de vergunning die uw buren hebben gekregen voor het bouwen van een grote garage. U wilt hiermee voorkomen dat op korte termijn de heiwerkzaamheden beginnen. Tegen sommige besluiten kunt u rechtstreeks bij de rechtbank uw beroep indienen. Zonder eerst een bezwaar in te dienen. Ook dan kunt u een voorlopige voorziening aanvragen.

  • Buitenlands document registreren

    U heeft een document van een gebeurtenis die in het buitenland plaatsvond. Zoals een huwelijk, overlijden, geboorte, echtscheiding, erkenning of adoptie. U moet dan het document bij de gemeente laten registreren. Wij verwerken de gegevens van de gebeurtenis daarna in de Basisregistratie Personen (BRP). Afspraak maken Het registeren kan alleen op afspraak in het Stadskantoor, Hengelosestraat 51 in Enschede. Bel met 053 - 537 74 44 om een afspraak te maken. Vanuit het buitenland belt u +31 53 537 74 44. Voorwaarden Bij het registeren van uw buitenlandse document moet u het originele document meenemen. Het document moet legalisatie-stempels hebben. Op Rijksoverheid.nl staat informatie over het legaliseren van buitenlandse documenten voor gebruik in Nederland. Het document is: Internationaal opgesteld Opgesteld in het Duits, Engels of Frans Vertaald door een beëdigd vertaler in het Nederlands, Duits, Engels of Frans QR-code Heeft u alleen een QR-code, dan kunnen we het document niet controleren en registreren. Meenemen Geldig identiteitsbewijs Origineel buitenlands document

  • Echtscheiding of einde geregistreerd partnerschap

    Bent u getrouwd en wilt u scheiden? Dan kunt u scheiden op 3 manieren. Met een echtscheiding, een scheiding van tafel en bed, of ontbinding van het huwelijk na scheiden van tafel en bed. Voor elke vorm van scheiden moet u een verzoek doen bij de rechtbank. Dit doet u via een advocaat. Wilt u uw geregistreerd partnerschap beëindigen of ontbinden? Dat kan via een schriftelijke verklaring. Hiervoor kunt u contact opnemen met een notaris of advocaat. Met de notaris neemt u contact op als u het partnerschap wilt beëindigen en met een advocaat als u wilt ontbinden. De beëindiging of ontbinding van een geregistreerd partnerschap wordt ingeschreven in de gemeente waar het is gesloten.

  • Uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand aanvragen

    Een uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand is een schriftelijk bewijs van bijvoorbeeld een geboorte of huwelijk. U vraagt dit aan bij de gemeente waar de gebeurtenis plaatsvond.

    Gemeenten leggen belangrijke gebeurtenissen in een mensenleven vast in de burgerlijke stand. Als u een geboorte, overlijden, huwelijk, scheiding of partnerschapsregistratie schriftelijk wilt bewijzen, heeft u een afschrift of uittreksel nodig uit de burgerlijke stand. Heeft u een afschrift of uittreksel nodig voor in het buitenland? Vraag een internationaal uittreksel of meertalig modelformulier aan.

    Er zijn verschillende akten waarvan u een afschrift of uittreksel kunt opvragen:

    • geboorteakte
    • overlijdensakte
    • huwelijksakte
    • echtscheidingsakte
    • akte van beëindiging partnerschap

    Afschrift of internationaal uittreksel

    Van een akte kunt u een afschrift of een (internationaal) uittreksel krijgen.

    • Een afschrift is een gewaarmerkte kopie van de akte. Op een afschrift vindt u alle informatie die in een akte staat.
    • Een internationaal uittreksel is een verkorte en actuele versie van de akte. Dit uittreksel wordt toegelicht in tien verschillende talen: En­gels, Duits, Frans, Spaans, Ita­li­aans, Por­tu­gees, Grieks, Turks en Ser­vo-Kro­a­tisch.

  • Andere achternaam gebruiken

    Iedereen in Nederland heeft een achternaam. Deze is vastgelegd in de burgerlijke stand en staat ook in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente. Deze naam wordt ook wel uw geslachtsnaam of geboortenaam genoemd. Bij vrouwen heet deze naam ook wel de meisjesnaam. Deze naam verandert niet als u gaat trouwen of geregistreerd partnerschap aangaat. U kunt bij de gemeente aangeven dat u met een andere achternaam aangeschreven en aangesproken wilt worden. Dat doet u met het formulier verklaring naamgebruik. De gemeente verandert dan uw aanschrijfnaam, maar niet uw geboortenaam. De gemeente en andere (overheids)organisaties gebruiken standaard uw aanschrijfnaam als zij u post sturen. De achternaam waarmee u bent geboren, blijft in uw officiële papieren staan (bijvoorbeeld uw paspoort of rijbewijs). Stel: u heet J. de Wit en uw partner heet P. Jansen. Dan kunt u kiezen uit 4 namen waarmee u wordt aangeschreven: J. Jansen J. de Wit J. de Wit-Jansen J. Jansen-de Wit Nu een aanvraag doen voor achternaam partner gebruiken of wijzigen 

  • Automatische incasso gemeentelijke belastingen

    Als u de gemeente machtigt voor automatische incasso voor de gemeentelijke belastingen, wordt het totaalbedrag van het aanslagbiljet in bijbehorende termijnen afgeschreven van het rekeningnummer dat u heeft opgegeven. De data waarop de bedragen worden afgeschreven, staan op het aanslagbiljet vermeld. Aanvragen, intrekken of wijzigen Met bovenstaand digitaal formulier kunt u de automatische incasso: Aanvragen; Intrekken; Wijzigen: u kunt uw IBAN-rekeningnummer wijzigen. Deelname aan de automatische incassoregeling is niet mogelijk wanneer het totaalbedrag van een aanslagbiljet meer dan € 50.000 bedraagt.