Resultaten 11 - 20 van 57 resultaten

  • Speelautomaten

    Als u speelautomaten wilt exploiteren, bijvoorbeeld in uw café of restaurant, dan heeft u daarvoor een vergunning nodig. Er bestaan 2 soorten speelautomaten. Kansspelautomaten Dit soort speelautomaten mogen alleen in ‘hoogdrempelige inrichtingen’ staan (zoals cafés, bars, restaurants en nachtclubs). Vergunning aanvragen Voor het exploiteren van kansspelautomaten heeft u een vergunning van de gemeente nodig. Neem hiervoor contact op met team Vergunningen, telefoonnummer: 14 035. Behendigheidsautomaten Behendigheidsautomaten (zoals flipperkasten en videospelen) mogen alleen in ‘laagdrempelige inrichtingen’ staan (zoals snackbars, kantines, restaurants met een bowlinggedeelte, afhaalgedeelte en dergelijke). Vergunning aanvragen Voor het exploiteren van behendigheidsautomaten heeft u een exploitatievergunning van de Kansspelautoriteit nodig. Deze kunt u aanvragen via Kansspelautoriteit.nl Aantal speelautomaten U kunt maximaal 2 speelautomaten plaatsen.

  • Verhuizen

    Verhuist u naar of binnen Laren? Geef uw voorgenomen verhuizing zo snel mogelijk aan ons door. Dit kan vanaf 4 weken voor de dag van de adreswijziging tot maximaal de 5e dag na de adreswijziging. Als u naar een andere gemeente verhuist dan moet u daar aangifte doen.   Verhuizing doorgeven Direct via het digitaal loket  Persoonlijk bij de receptie in het BEL-kantoor. Neem uw geldige legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs of ID-kaart) mee en schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner (inclusief een kopie geldig legitimatiebewijs) indien u gaat inwonen. Schriftelijk via het verhuisformulier (pdf, 94kb) Wie kan de verhuizing doorgeven? Uzelf als u 16 jaar of ouder bent De ouders, voogd of verzorgers van minderjarigen De curator van de onder curatele gestelde Een meerderjarig kind voor ouder(s) met hetzelfde nieuwe woonadres Ouder(s) voor een meerderjarig kind met hetzelfde nieuwe woonadres Echtgenoten en geregistreerde partners die hetzelfde nieuwe woonadres hebben Iedere meerderjarige die daartoe schriftelijk is gemachtigd door de aanvrager Ongehuwd samenwonenden moeten ieder apart aangifte doen Verhuizen naar het buitenland (emigreren) Vertrekt u voor minimaal 8 maanden in een periode van 12 maanden naar het buitenland? Geef uw verhuizing naar het buitenland uiterlijk 5 dagen voor uw vertrek aan de gemeente door. U kunt alleen schriftelijk aangifte doen, als alle personen die staan ingeschreven op het adres emigreren. Blijft er nog iemand achter op het oude adres? Dan moeten alleen de personen die emigreren persoonlijk bij de receptie in het BEL-kantoor aangifte doen. Dit geldt ook voor minderjarigen. Schriftelijk doorgeven In het formulier aangifte van adreswijziging vertrek buitenland (pdf, 22kb) moet u de datum van vertrek vermelden. Ook moet u zowel het oude adres als het nieuwe adres en land vermelden.

  • Beginnende bestuurders

    Begeleid rijden voor jongeren van 17 jaar Door 2toDrive kunnen jongeren al eerder beginnen aan het rijbewijs. Vanaf 16 jaar mag je theorie-examen doen voor het rijbewijs B. Vanaf 16,5 jaar kunnen er praktijklessen gevolgd worden en vanaf 17 jaar mag je examen doen voor het rijbewijs B. Als je het rijbewijs hebt behaald mag je tot je 18de verjaardag alleen rijden onder begeleiding van een coach (begeleider). Na het slagen voor het praktijkexamen moet je tot je 18e jaar: voldoen aan de eisen die aan een bestuurder worden gesteld in het bezit zijn van een geldig rijbewijs en een begeleiderpas minimaal 1 geregistreerde begeleider hebben Begeleiderspas aanvragen Deelnemers kunnen zich aanmelden via de site www.2toDrive.nl om een begeleiderspas aan te vragen. Via deze website kunnen ook de namen van de coaches worden doorgegeven. Deze komen op de begeleiderspas te staan. Je kunt minimaal 1 en maximaal 5 coaches opgeven. De deelnemer heeft toestemming van de coach nodig om hem op te kunnen geven als begeleider. Aan de coaches worden bepaalde eisen gesteld. Zie hiervoor ook www.2toDrive.nl. De begeleiderspas is nodig voor het aanvragen van het rijbewijs. De medewerker Burgerzaken van de gemeente kan op het moment van aanvraag in de computer zien of er al een begeleiderspas aanwezig is. Net je rijbewijs gehaald? Let op! Hoe je je rijbewijs moet aanvragen lees je in het hoofdstuk rijbewijs. Iedereen die voor het eerst een Nederlands rijbewijs haalt, valt onder de ’Regeling beginnende bestuurders’. Voor beginnende bestuurders gelden de eerste 5 jaar na ontvangst van het rijbewijs strengere regels. De nieuwe weggebruikers krijgen een strafpunt als zij worden aangehouden vanwege bumperkleven, een snelheidsoverschrijding van meer dan 30 km per uur, een alcoholpromillage van 0,8 en hoger en het veroorzaken van ongevallen waarbij doden of gewonden vallen. Het rijbewijs wordt geschorst als iemand voor de derde keer is aangehouden en veroordeeld. Blijkt uit het daaropvolgende rijvaardigheidsonderzoek dat de beginnende bestuurder niet rijvaardig is, dan wordt het rijbewijs ongeldig verklaard.

  • Milieuvergunning

    Uw bedrijf heeft te maken met milieuvoorschriften. Voor bijvoorbeeld geluid, energie, afvalstoffen, lucht en bodem. De milieuregels staan meestal in het Activiteitenbesluit en/of in de omgevingsvergunning milieu. Het Activiteitenbesluit bepaalt welke meldingen u moet doen of welke vergunningen u moet aanvragen. Hiervoor moet u eerst bepalen welk type inrichting uw bedrijf is. Bepaal de inrichting van uw bedrijf Algemene informatie over milieuwetgeving voor bedrijven Uitvoering milieutaken door OFGV Milieutaken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving wordt namens de gemeente uitgevoerd door de Omgevingsdienst Flevoland Gooi en Vechtstreek (OFGV). Voor informatie kijkt u op OFGV.nl  

  • Registratie levenloos geboren kind

    Per 3 februari 2019 is het voor ouders mogelijk om hun levenloos geboren kindje te registreren in de Basisregistratie Personen (BRP). Ook kunnen eerdere levenloos geboren kinderen geregistreerd worden. Met deze registratie wordt het kindje zichtbaar voor de ouder(s) via MijnOverheid en op een uittreksel van de BRP. Naast de ouder(s) heeft alleen de ambtenaar van de burgerlijke stand inzage in deze registratie. Hoe het werkt U kunt op afspraak een verzoek voor registratie bij ons indienen als u in de gemeente Laren woont. Elke ouder moet zelf een verzoek indienen. Voordat wij uw kindje kunnen registreren moet er een akte zijn opgemaakt door de gemeente waar uw kindje geboren is. Dit kan een 'akte levenloos geboren kind' zijn of een 'akte van geboorte (levenloos)'. Heeft u geen akte laten opmaken of weet u het niet zeker? Neem dan eerst contact op met de gemeente waar uw kindje geboren is. Meer informatie kunt u vinden op Rijksoverheid.nl. Afspraak maken U kunt uw afspraak telefonisch maken via 14 035 Meenemen Wanneer u langskomt, neemt u het volgende mee: Uw geldig legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs of ID-kaart) Een afschrift van de ‘akte van geboorte (levenloos)’ of de ‘akte levenloos geboren kind’. Dit geldt alleen als uw kindje in Nederland is geboren en u een afschrift heeft. Kosten Het registreren van gegevens in de BRP is gratis.

  • Exploitatieovereenkomst

    Een exploitatieovereenkomst is een afspraak tussen de gemeente en projectontwikkelaars, bouwondernemingen of woningcoöperaties. In de overeenkomst worden de kosten geregeld voor het treffen van openbare voorzieningen. Voorwaarden De gemeente is verantwoordelijk voor de aanleg van openbare voorzieningen, zoals riolering, wegen en verlichting. Ook is zij verantwoordelijk voor het bouwrijp en of woonrijp maken van de grond. Bij het aanleggen van bijvoorbeeld een nieuwe wijk moet de gemeente kosten voor deze voorziening maken. Deze worden verhaald op de exploitanten van de grond. De verdeling van de kosten kan geregeld worden voordat het exploitatieplan is vastgesteld. Dit kan in een anterieure exploitatieovereenkomst. Komen de partijen er niet uit, dan moet de gemeente in het bestemmingsplan een exploitatieplan opnemen, waarin de kosten alsnog worden geregeld. De gemeente kan ook na het opstellen van een exploitatieplan een exploitatieovereenkomst sluiten. In dat geval is de gemeente bij het maken van afspraken gebonden aan het exploitatieplan. Dan spreekt men van een posterieure exploitatieovereenkomst. Meer informatie De procedure verschilt per project. Neem voor informatie over de voorwaarden en de procedure contact op met Ruimtelijke ontwikkeling van de BEL Combinatie. Telefoonnummer: 14 035.  

  • Drank- en horecavergunning

    U heeft een Drank- en horecavergunning nodig als u alcoholische dranken verkoopt. Dit geldt voor bedrijven zoals een café, een restaurant of een slijterij. Maar ook voor verenigingen en stichtingen. Aanvullende voorschriften Voor verenigingen en stichtingen gelden aanvullende voorschriften op grond van de Drank- en horecaverordening, bijvoorbeeld met betrekking tot de tijden waarop alcohol mag worden geschonken. Aanvragen Neem voordat u een aanvraag indient eerst contact op met Vergunningen van de BEL Combinatie. Dit kan via telefoonnummer 14 035. U krijgt dan informatie over de eisen die voortkomen uit de Drank- en horecawet. Maar ook over de wet Bibob  en andere criteria waarop wordt getoetst. Kosten Voor het in behandeling nemen van uw aanvraag bent u leges verschuldigd. Lees ook Ontheffing zwak alcoholische drank  

  • Ontheffing sluitingsuur

    Wilt u voor een keer afwijken van de geldende sluitingstijden voor horeca? Vraag dan eerst een incidentele ontheffing aan bij de gemeente. Sluitingstijden voor horeca Horeca-inrichtingen in Laren moeten gesloten zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 00.00 en 07.00 uur. En op zaterdag en zondag tussen 01.00 en 07.00 uur. Dit volgens de Algemene plaatselijke verordening. De burgemeester kan voor festiviteiten incidenteel ontheffing verlenen van het sluitingsuur. Incidentele ontheffing aanvragen Een incidentele ontheffing vraagt u aan via het Kennisgevingsformulier incidentele festiviteit en ontheffing sluitingsuur. Dit formulier kunt u opvragen bij Vergunningen van de BEL Combinatie via telefoonnummer 14 035. Kosten Voor het in behandeling nemen van uw aanvraag zijn leges verschuldigd.

  • Attestatie de Vita / Bewijs van in Leven zijn

    Een Attestatie de Vita is een schriftelijk bewijs van in leven zijn. Deze is in meerdere talen, waardoor deze is te gebruiken in het buitenland. Dit document dient u in persoon aan te vragen. Een Bewijs van in Leven zijn is een schriftelijk bewijs waarin wordt aangetoond dat u actueel in de BRP (Basis Registratie Personen) staat ingeschreven en daaruit kan worden afgeleid dat u in leven bent. Dit document kunt u online of in persoon aanvragen. Attestatie de Vita Een Attestatie de Vita is een schriftelijk bewijs van in leven zijn. Deze is in meerdere talen, waardoor deze is te gebruiken in het buitenland. Dit bewijs heeft u bijvoorbeeld nodig als uw buitenlandse levensverzekeraar of pensioenfonds hierom vraagt. Deze moet u in persoon bij het gemeentehuis aanvragen. Dit gebeurt op afspraak. Het maken van een afspraak kan digitaal of telefonisch via 14 035. Geldigheid hiervan is max. 6 maanden. Kosten € 16,60, wanneer u aan kunt tonen dat het t.b.v. pensioen is, worden er geen kosten gerekend.  Nederlanders in het buitenland Wanneer u als Nederlander een verklaring (bewijs) van in leven wilt aanvragen en woonachtig bent in het buitenland en dus niet staat ingeschreven in een Nederlandse gemeente, dan kunt u deze aanvragen bij het Nederlandse consulaat in het betreffende land.  Bewijs van in Leven zijn Een Bewijs van in Leven zijn is een schriftelijk bewijs waarin wordt aangetoond dat u actueel in de BRP (Basis registratie Personen) staat ingeschreven en daaruit kan worden afgeleid dat u in leven bent. Dit bewijs heeft u bijvoorbeeld nodig als uw levensverzekeraar of pensioenfonds hierom vraagt. Deze kunt in persoon aanvragen. Hiervoor kunt u digitaal of telefonisch via 14 035 een afspraak maken. Óf direct via het digitaal loket, daarna wordt het uittreksel per post naar u toe gestuurd. Geldigheid ligt tussen de 3 tot 6 maanden. Kosten € 12,50. Wanneer u aan kunt tonen dat het t.b.v. pensioen is, worden er geen kosten gerekend.  Nederlanders in het buitenland Wanneer u als Nederlander een verklaring (bewijs) van in leven wilt aanvragen en woonachtig bent in het buitenland en dus niet staat ingeschreven in een Nederlandse gemeente, dan kunt u deze aanvragen bij het Nederlandse consulaat in het betreffende land.   

  • Incidentele festiviteit

    Wilt u in uw bedrijf, sportvereniging of school iets bijzonders organiseren? En is het waarschijnlijk dat  u daarvoor de geluidsnormen zult overschrijden? Geef dat aan ons door. Informatie aanvraag In de Algemene plaatselijke verordening (Apv) staat dat u als bedrijf, sportvereniging of school moet voldoen aan bepaalde geluidsnormen. Organiseert u bijvoorbeeld een feest met versterkte muziek waarbij u de geluidsnormen overschrijdt? Dan moet u dit vooraf, als een incidentele festiviteit, melden bij de gemeente. De meeste bedrijven, sportverenigingen en scholen mogen 12 keer (Eemnes) of 7 keer (Laren/Blaricum) per jaar van deze geldende geluidsnormen afwijken. De festiviteit mag dan binnen plaatsvinden. Een dergelijke melding geldt niet voor activiteiten buiten, daarvoor gelden andere (geluids)normen en kan vergunningsplichtig zijn (evenement). U kunt een melding doorgeven wanneer u voldoet aan de volgende voorwaarden: Tijdens een incidentele festiviteit moeten ramen en deuren gesloten zijn De kennisgeving van de incidentele festiviteit moet uiterlijk 2 weken voorafgaand aan de festiviteit zijn gemeld. Kosten Er zijn geen kosten verbonden aan het melden van een incidentele festiviteit. Hoe lang duurt het? 5 werkdagen. Hoe aanvragen Via onderstaande knop meldt u het evenement. U logt in met uw DigiD. Wanneer u namens een bedrijf een melding doet, logt u in met e-Herkenning. Melding incidentele festiviteit Vragen? Heeft u vragen, bijvoorbeeld over de status van uw ingediende melding? Of wilt u overleggen voordat u de melding doorgeeft? Bel 14 035. Lees ook Evenement organiseren