Resultaten 251 - 260 van 274 resultaten

  • Uittreksel uit basisregistratie personen opvragen

    In de basisregistratie personen (BRP) staan gegevens van alle inwoners van Nederland. U kunt een kopie van uw eigen gegevens opvragen. Dit heet een uittreksel. Hierop staan onder andere uw naam, geboortedatum, geboorteplaats en huidige adres.

    Instanties kunnen om een uittreksel uit de BRP vragen. U kunt bijvoorbeeld aan een woningstichting laten zien dat u ingeschreven staat bij de gemeente.

    Reist u met een kind onder de 18 jaar naar het buitenland? Vraag een uittreksel aan voor het reizen met minderjarigen. Hierop staan de gegevens van het kind en wie er gezag heeft. Dat kan handig zijn bij controle aan de grens. 

    De BRP gaat terug tot 1 oktober 1994. Heeft u oudere gegevens nodig? Die vraagt u op bij de gemeente waar u toen woonde. 

    Bewijs van uw geboorte, huwelijk of een overlijdensakte?

    U heeft dan geen uittreksel uit de BRP nodig, maar een uittreksel uit de burgerlijke stand.

    Kijk bij "Uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand aanvragen" hoe en waar u dat aanvraagt.

     

  • Reclame aanbrengen aan pand

    Als u reclame aan uw pand wilt ophangen, dan heeft u mogelijk een omgevingsvergunning nodig. Dit hangt met name af van de opvallendheid van de reclame, de locatie en de periode waarin u de reclame wilt plaatsen. Als u geen vergunning nodig heeft, dan meldt u de reclame wel bij de gemeente.

    Soms moet u over een reclameobject belasting betalen aan de gemeente. Dit is precariorecht: het recht om luifels en balkons met reclame te hebben boven openbare grond, zoals de stoep.

  • Woonwagen of woonwagenstandplaats huren

    De gemeente heeft specifieke ruimtes aangewezen voor het plaatsen van woonwagens. De locaties zijn opgenomen in het bestemmingsplan.

    Wanneer u geïnteresseerd bent in een woonwagenstandplaats op de aangewezen locaties, dan kan de woningbouwcorporatie u op basis van vastgestelde regels een standplaats toewijzen.

    Bent u geïnteresseerd in een woonwagenstandplaats die niet is opgenomen in het bestemmingsplan dan kunt u een principeverzoek indienen bij het college van burgemeester en wethouders om het bestemmingsplan te wijzigen of te herzien. Kijk dan ook bij bestemmingsplan, wijziging.

  • Afvalwater lozen (tijdelijke versie)

    Afvalwater is water dat u kwijt wilt. U kunt afvalwater lozen in de bodem, het oppervlaktewater of het riool. U moet zich daarbij houden aan de regels. Er zijn algemene regels. U mag bijvoorbeeld geen olie wegspoelen. Lees meer over de algemene regels op de website van Iplo.

    Er zijn speciale regels voor:

    • afvalwater uit een particulier huishouden. Bijvoorbeeld toiletwater of ander huishoudelijk afvalwater
    • afvalwater uit een bedrijf. Bijvoorbeeld afvalwater van een agrarisch bedrijf, restaurant, garage, laboratorium enzovoorts
    • afvalwater van een tijdelijke activiteit. Bijvoorbeeld afvalwater door bouwen of slopen
    • afvalwater van een boot of schip
    • afvalwater van reinigingswerkzaamheden zoals schoonmaken voertuigen, vaartuigen, dierverblijven, buitenmuren enzovoorts

  • Afvalwater lozen

    Wilt u afvalwater lozen via het riool, bodem of oppervlaktewater? Meld dit op Omgevingsloket online. In het Besluit lozen buiten inrichtingen zijn (standaard) voorschriften opgenomen waaraan lozingen dienen te voldoen. Op Omgevingsloket online vindt u hiervan een overzicht.

    Voorbeelden van lozingen die onder het Besluit vallen zijn: lozingen van grondwater bij ontwatering (bronnering) en lozingen vanwege grond(-water)saneringen.

    Dergelijke lozingen kunnen ook bij een bedrijf of instelling plaatsvinden. Deze lozingen zijn geregeld in het Activiteitenbesluit.

  • Basisregistratie adressen en gebouwen inzien

    In de Basisregistratie adressen en gebouwen (BAG) staan de gegevens van alle adressen en gebouwen in de gemeente. Onder andere van huizen, kantoren en winkels. Zo kunnen bedrijven de BAG bijvoorbeeld gebruiken om adressenbestanden te vergelijken.

    Gegevens die al in de BAG staan, hoeft u niet meer door te geven aan overheidsorganisaties. Een adreswijziging hoeft u bijvoorbeeld maar 1 keer aan de gemeente door te geven. Andere overheden hebben deze informatie dan ook.

  • Paspoort of identiteitskaart voor Nederlanders die in het buitenland wonen

    Als u Nederlander bent en in het buitenland woont, kunt u een paspoort of identiteitskaart aanvragen. Dat doet u bij 1 van de grensgemeenten in Nederland. Of u gaat naar een ambassade of consulaat in het land waar u woont.

    Kinderen hebben een eigen paspoort of identiteitskaart nodig om naar het buitenland te reizen. Kinderen vanaf 14 jaar moeten zich in Nederland kunnen identificeren.

    Bent u 18 jaar of ouder, dan is uw paspoort of identiteitskaart 10 jaar geldig. Voor iedereen onder de 18 jaar is een paspoort of identiteitskaart 5 jaar geldig.

  • Optreden op straat

    Om als straatartiest op straat te mogen optreden heeft u toestemming nodig. Bijvoorbeeld voor een optreden als muzikant, mimespeler of goochelaar. Ook filmers, straatfotografen en gidsen moeten toestemming aanvragen.

    In het belang van de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid en het milieu zijn enkele plaatsen binnen de gemeente aangewezen waar het verboden is om op te treden van 8.30 tot 19.30 uur als straatartiest:

    • het gebied voor, naast en achter de AH, gelegen aan de Dorpsstraat 28 te Twello (inclusief het parkeerterrein, gelegen aan de voorzijde, de achterzijde en de zijkant van de AH en de trottoirs voor, achter en naast de winkel)
    • het plein gelegen aan de voorkant van AH (dit is aan de kant van de Rabobank)
    • het gebied voor en naast de Aldi, gelegen aan de Duistervoordseweg 25 te Twello (inclusief het Parkeerhuis, gelegen boven de Aldi)

  • Kadastrale gegevens opvragen

    Het Kadaster houdt gegevens bij van verschillende soorten goederen, zoals:

    • vastgoed (grond en gebouwen)
    • schepen
    • luchtvaartuigen
    • kabels en leidingen onder de grond

    U kunt bij het Kadaster onder andere de gegevens van een gebouw of stuk grond opvragen. Zo kunt u nakijken:

    • wie de rechthebbende is (bijvoorbeeld eigenaar of erfpachter)
    • wat de aard van het perceel is (bijvoorbeeld huis met tuin of weiland)
    • wat de oppervlakte van het perceel is en hoe dat eruit ziet (bijvoorbeeld een kaart of plattegrond)

    Wilt u weten welk omgevingsplan er voor uw wijk geldt? Kijk dan op de site van de gemeente of op het Omgevingsloket.

  • Gegevens in basisregistratie personen (BRP) aanpassen

    In de Basisregistratie Personen (BRP) staan uw persoonsgegevens zoals uw huidige adres, burgerlijke staat, geslacht en nationaliteit. Sommige gegevens worden automatisch aangepast. Bijvoorbeeld als u trouwt in Nederland. Andere gegevens geeft u zelf door, zoals een verhuizing.

    U kunt uw gegevens bekijken op MijnOverheid.nl. Kloppen uw gegevens in de BRP niet (meer)? Geef de wijziging meteen door aan de gemeente. De gemeente past uw gegevens dan aan.

    Bent u geadopteerd of heeft u een kind afgestaan ter adoptie? Of bent u van geslacht veranderd? De gemeente kan op uw verzoek gegevens van vóór de adoptie of geslachtswijziging veranderen of weghalen.

    Na adoptie kan de gemeente deze gegevens veranderen of weghalen:

    • Als u bent geadopteerd
      • uw naam
      • informatie over één of beide ouders
      • de bij adoptie verloren nationaliteit
      • adresgegevens van voor de adoptie
      • gegevens over immigratie en emigratie van voor de adoptie
    • Als u een kind heeft afgestaan ter adoptie
      • de gegevens van het kind

    Na geslachtswijziging kan de gemeente deze gegevens veranderen of weghalen:

    • uw naam
    • uw geslacht
    • het gebruik van de achternaam van uw (ex-)echtgenoot of (ex-)geregistreerd partner